چرا ترامپ پیروز قاطع انتخابات است؟

علی امیری فراهانی، گروه تعاملی الف،   3990812012 ۲۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا ترامپ پیروز قاطع انتخابات است؟

بلاخره به روزهای پایانی تبلیغات انتخابی امریکا رسیدیم. حالا همه تحلیل گران در داخل امریکا و دنیا و البته کشور ما تلاش دارند پیش‌بینی کنند که چه کسی برنده انتخابات امریکا خواهد بود و چه تاثیر بر دنیا و ایران خواهد داشت‌. اما بیشتر تحلیلگران دنیا و کشور ما سوار بر جریان نظر سنجی‌ها و چند شبکه اصلی مخالف ترامپ پیش‌بینی پیروزی بایدن را دارند.

در اینجا به عنوان کسی که سال‌ها است  انتخابات در امریکا و نیروهای سیاسی و عناصر تاثیر گذار در انتخابات و جامعه و حاکمیت  امریکا را از نزدیک مورد مطالعه قرار داده ام و در یادداشت‌های گذشته به صورت مشروح به آن پرداختم باید به دوستان تحلیلگر در داخل ایران و خوانندگان علاقمند بگویم که نه تنها شانس انتخاب مجدد ترامپ در این انتخابات بالای 80 درصد است بلکه این احتمال قوی هست که این انتخابات یکی از یک طرفه ترین انتخابات چند دوره اخیر و به نفع حزب جمهوریخواه و ترامپ باشد بصورتی که که حتی بر خلاف انتخابات 2016  ترامپ بتواند در عرصه ملی و سرتاسری نیز اکثریت مطلق را کسب کند و میزان رای خود در ایالات دموکرات مانند کالیفرنیا را به میزان بالایی افزایش دهد. قطعا دوستان علاقمند مشتاقند بدانند بر چه اساسی این پیش‌بینی را می‌کنیم.  برای این پیش بینی بصورت فهرست وار به نکات بسیار کلیدی از جامعه امروز امریکا اشاره می‌کنیم:

1-  بیشتر دوستان در ایران و دنیا نظرسنجی‌ها را ملاک خود قرار می‌دهند که بصورت یک طرفه ای همه به نفع بایدن هست. ولی دوستان توجه ندارند که دقیقا این نظر سنجی‌ها بزرگترین دلیل پیروزی ترامپ است. بیشتر جمهوریخوان متعصب و طرفداران ترامپ اصولا حاضر به همکاری در این نظر سنجی‌ها نیستند و تخمینا بیست تا سی درصد انها تلفن نظر سنج‌ها بخصوص از شبکه‌های طرفدار دموکرات را بی پاسخ می‌گذارند و 98 درصد رسانه‌های امریکا در حال حاضر علیه ترامپ هستند!  فقط تصور کنید بیست درصد طرفداران ترامپ که در نظر سنجی‌ها شرکت نکردند در روز انتخابات نظر خود را به نفع ترامپ در صندوق بیاندازند. برای داشتن تصویر بهتر از این نظر سنجی‌ها فقط یاداور می‌شویم که خیلی از مردم در ایران در برابر بازاریاب‌های تلفنی چه عکس العملی نشان می‌دهند؟ طرفداران ترامپ در مورد این نظرسنجی‌ها چند مرتبه بدتر عمل می‌کنند.

2-اما دومین دلیل اصلی که چرا ترامپ برنده یک طرفه این انتخابات است  هر شخصی می‌تواند بسادگی در همین اینترنت سخنرانی‌های این روزهای ترامپ و بایدن را حتی در کانال‌های طرفدار بایدن جستجو کنید. سخنرانی‌های ترامپ اغلب چند ده هزار بیننده دارد و چند هزار لایک می‌گیرد ولی دیسلایک ان به 5 درصد نمی‌رسد. ولی سخنرانی‌های بایدن حتی در کانال‌های طرفدار دموکرات‌ها به ندرت دو تا سه هزار لایک می‌گیرد ولی در عوض یک تا دو هزرا دیسلایک می‌گیرد.  اوج این تفاوت در سایت‌های رسمی جو بایدن و دونالد ترامپ است. در حالیکه ترامپ بندرت دو تا سه درصد دیسلایک می‌گیرد اما در سایت رسمی جو بایدن میزان دیس لایک‌ها بالای سی تا چهل درصد است!

3-  دلیل سوم و در امتداد دلیل دوم همان موفقیت عظیمی است که کارزار ترامپ در ایجاد موج و اشتیاق بین هواداران خود در انتخابات بوجود اورده و توانسته انها را بسیج کند. در واقع این بزرگترین هنر این نظر سنجی‌ها و از ان ریزه کاری‌های بازار سیاست و تبلیغات و انتخابات در آمریکا است. در واقع رسانه‌های طرفدار بایدن و دموکرات‌ها بزرگترین خدمت را به ترامپ کردند. انها با این نظر سنجی‌ها و تبلیغات یک طرفه این فضا را در بین جمهوریخواهان بوجود اوردند که خطر از دست دادن قدرت بالاست و در مقابل به طرفداران بایدن یک اتکا به نفس کاذب مبنی بر قطعی بودن پیروزی دادند. نتیجه ان می‌شود که الان در ایالات حساس تمام طرفداران جمهوریخواه و حتی مردمی که سیاسی نبودند و تنها تمایل به جمهوریخواهان داشتند به نفع ترامپ وارد انتخابات می‌شوند ولی در مقابل دموکرات‌ها با تصور اینکه کار تمام است هیجانی ندارند. همین بزرگترین سود را به بالا رفتن سونامی وار آرای ترامپ خواهد رساند.

4-  اما دلیل دیگر احتمال برنده شدن ترامپ با آرای بالا همان سیستم الکترال در آمریکا است که خیلی از دوستان در داخل ایران اشنایی کاملی با ان و فلسفه ان و تاثیر عظیم ان به نفع ترامپ ندارند.  امریکا متشکل از 50 ایالت و در واقع کشور مستقل است. برخی ایالات ان مانند کالیفرنیا و نیویورک در اغلب موارد دموکرات و برخی از ایالات ان مانند تکزاس در اغلب موارد جمهوریخواه هستند. پر جمعیت ترین ایالات امریکا که کالیفرنیا و نیویورک هستند اکثرا دموکرات هستند. کالیفرنیا جمعیتی بیشتر از 45 میلیون نفر دارد و چون پناهنده و مهاجر زیادی دارد و نفت و گاز و شرکت‌های نفتی کمتر و کارگران و خانواده‌های نفتی و معدنی کمتر دارد بیشتر دموکرات است. ولی ایالات کوچکتر که کشاورزی و نفتی و معدنی هستند و بیشتر سفیدپوستان و سیاه پوستان بومی و مسیحیان سنتی امریکا هستند به شدت از سیاست‌های بایدن و هاریس به وحشت افتادند. حالا اگر کالیفرنیا و نیویورک که روی هم رفته 80 میلیون جمعیت دارد 70 درصد به دموکرات‌ها رای بدهند طبیعی است که در جمع کل ایالات دموکرات‌ها بیشتر رای خواهند اورد. ولی موسسان و پایه گذاران امریکا دویست سال پیش که امریکا اصلا کشور مطرحی نبود و در دنیا نه صهیونیستی بود و نه اسراییل و نه چپ‌های ضد امریکا سیستم الکترال را معرفی کردند. انها می‌خواستند اطمینان حاصل کنند که روسای جمهور فدرال و احزاب فقط توجهشان به شهرها و ایالات بزرگ و ثروتمند نباشد و شهرها و ایالات کوچک هم در اینده کشور نقش داشته باشند. یکی از دلایل توسعه همگون امریکا قطعا همین سیستم الکترال است.  روسای جمهور و دولت‌های فدرال و احزاب مجبورند علاوه بر ایالات بزرگ به ایالات کوچک و شهرهای دور افتاده هم توجه داشته باشند چون معمولا این ایالات کوچکتر و شهرهای کوچکتر هستند که بنا بر سیستم الکترال و سیستم سنا که برای هر ایالات دو نماینده در نظر گرفته نتیجه نهایی را رقم می‌زنند نه شهرها و ایالات بزرگی مانند کالیفرنیا یا تکزاس.  

5- همین توزیع ایالات و رای های الکترال بزرگترین دلیل پیروزی ترامپ و شکست بایدن در 2020 هستند. وعده‌های انتخاباتی بایدن مانند تساهل در مهاجرت یا ممنوع کردن شیل نفتی و بازگشت به پیمان پاریس و.... همگی به ضرر ایالاتی است که بزرگترین تاثیر را در این انتخابات به نفع ترامپ دارد.  پنسلوانیا و تکزاس از ان جمله است که مرکز سنتی نفت و گاز و شیل نفتی امریکاست و طبیعی است که حاضر نباشند صنعت نفت و گاز و ذغالسنگ خود را به نفع انرژی گران باد و خورشید اروپایی ها  و چینی ها از دست بدهند. از طرف دیگر این ایالات را هسته سفید پوست و مذهبی بشدت میهن پرست تشکیل می‌دهند که همگی برای ترامپ بسیج شدند.

6- مسئله دیگر نقش بزرگی است که سیاست‌های ضد کوبا و ونزویلا و نیکاراگویه ترامپ برای او و به نفع او بازی می‌کند.  از میان ایالات بزرگ امریکا تنها ایالت فلوریدا ست که قبل از روز انتخابات هرگز مشخص نیست که جمهوریخواه هست یا دموکرات و در تاریخ معاصر امریکا هر رئیس جمهوری که برنده شده است قطعا باید در فلوریدا پیروز می شده. حالا  بایدن و دموکرات‌ها در این انتخابات حساب زیادی روی مهاجران و پناهندگان هیسپانیک و امریکای مرکزی و جنوبی باز کردند که اقلیت بسیار بزرگی از انها در فلوریدا هستند. ولی از بخت بد بایدن  77 درصد اقلیت هیسپانیک  فلوریدا طرفدار ترامپ هستند و برای او بسیج شدند. علتش هم این است که بیشتر اقلیت اسپانیایی فلوریدا از پناهندگان و مهاجران و فراریان از کوبا و ونزویلا و نیکاراگوا هستند. انها به خاطر سیاست‌های ملایم اوباما و بایدن در برابر حکومت‌های کوبا و ونزویلا اصلا حاضر به رای دادن به بایدن نیستند. به همین دلیل پیش بینی می‌شود که رای این اقلیت امتیاز بزرگی برای ترامپ بیاورد و کل رای الکترال فلوریدا به نفع ترامپ شود.

7- در کنار این دلایل همان موفقیت سیاست‌های اقتصادی ترامپ و انجام وعده های او در مورد مهاجران و دیوار مکزیک و برخورد قاطع با چین و حمایت از صنایع امریکایی و نیرویی کار امریکایی و صنعت انرژی و خود کفایی در ان برای اولین بار در هفتاد سال گذشته و کمترین میزان بیکاری در تاریخ امریکا تا پیش از ویروس کرونا هست.  همین باعث می‌شود که موقعیت ترامپ در بین رای دهندگان امریکایی نسبت به سال 2016 به مراتب قویتر باشد. در سال 2016 ترامپ فقط مشتی وعده بود.  ولی در سال 2020  او می‌تواند کارنامه و عملکرد خود را به مردم نشان دهد و از انها رای بخواهد. ولی در مقابل حالا بایدن فقط وعده و بدون کارنامه درخشان عملکرد در طول حیات سیاسی طولانی خود است . در حالیکه پرونده‌های تجاری پسرش در چین و اکراین و روسیه ضربه سهمگینی به اعتبار او حتی در میان طرفداران و رای دهندگان حزب دمکرات زده است.

8-  و بالخره می‌توانیم به دوقطبی بزرگ جامعه امروز امریکا و حتی دنیا اشاره کنیم که به نفع ترامپ تمام می‌شود. برخلاف تصور دوستان و تحلیلگران داخلی دو قطبی موجود در جامعه امریکا و حتی اروپا و ژاپن و کانادا و استرالیا و... میان سفید پوستان و رنگین پوستان یا میان مسیحیان و سایر اقلیت‌های مذهبی و.... نیست.  بزرگترین دو قطبی موجود جوامع صنعتی همان قطب مالیات دهندگان و قطب مصرف کنندگان مالیات است. حالا سیاه پوستان یا هیسپانیک‌ها یا ایرانی ها و کره ای‌ها و هندی‌ها و... اگر در طبقه موفق و پر کار و پر درامد جامعه امریکا باشند مجبورند مالیات بالایی بپردازند و ترامپ با زرنگی خود را نماینده همه مالیات دهندگان امریکایی قرار داده.  در حالیکه سیاست‌ها و وعده‌های بایدن همگی در جهت حمایت از مصرف کنندگان مالیات هست. حتی در میان مهاجران و پناهندگان موجود در امریکا هم طرفداری از ترامپ بالا گرفته. رهبر "گروه پسران با افتخار" که در ایران به اشتباه سفید پوست و نژاد پرست نام گرفته از فرزندان کوبایی های مهاجر به امریکاست که شدیدا مخالف سیاست پذیرش گستره مهاجران و پناهجویان است. چون این مهاجران و پناهندگان که سال‌ها است در امریکا زندگی می‌کنند می‌بینند که مهاجرت گسترده تر و پذیرش پناهندگان منابع در دسترس انها را بیش از پیش محدود کرده.  

 از طرف دیگر برخی دوستان مکرر در ایران می شنوند که در زمان ترامپ سرمایه داران بزرگ ثروتمندتر شدند.  ولی هرگز اشاره نمی‌شود که اگر مثلا ثروت بیل گیتس اضافه شده به خاطر رونق اقتصادی و افزایش ارزش سهام شرکت ماکروسافت است که به 1700 میلیارد دلار رسیده و بیل گیتس فقط صاحب 5 درصد سهام این شرکت هست و 90 درصد سهام این شرکت در اختیار ده‌ها میلیون نفر از طبقه متوسط و صندق‌های بازنشستگی است که طبقه اصلی رای دهنده امریکا را تشکیل می‌دهند و پس اندازشان به همان نسبت در زمان ترامپ با ارزش تر و  بیشتر شده است.

  به هر حال  طبیعی است که بدون توجه به نژاد یا رنگ پوست و مذهب و... کسی که مالیات می‌دهد سیاست‌های ترامپ برای محدود کردن مهاجرت غیر قانونی یا بیمه بهداشتی یا حمایت مالی از پناهندگان و مرز باز در مکزیک و سیاست‌های تعرفه صفر بر کالاهای ساخت چین و اروپا و ژاپن و کمک‌های بلاعوض یا سخاوتمندانه به سازمان‌های جهانی و کشورهای دنیا ... را ترجیح دهد.  این فقط در امریکا نیست بلکه یک الگو است که از پوتین در روسیه شروع شد و حالا در تمام کشورهای توسعه یافته دنیا طرفدار دارد. حتی در بیست چهار ساعت گذشته که سیاست جدید پذیرش بیشتر مهاجران از سوی دولت لیبرال کانادا اعلام شد،  اگر به شبکه‌های اجتماعی کانادا مراجعه کنید تا 85 درصد نظرات مخالف این سیاست است. در شرایط سختی کرونا و بیکاری و رکود اقتصادی اوردن چند صد هزار مهاجر و پناهنده فکر خوبی نیست. (هر چند باید این را هم اضافه کرد که هدف اصلی کانادا و استرالیا از این سیاست مهاجرتی جذب چند ده میلیارد دلار از ثروت‌های مردم چین و ایران و هند و کره جنوبی و تایوان و... هست که توسط جذب سرمایه داران خصولتی این کشورها و فرزندان ویژه ان‌ها صورت می‌گیرد و هدف جذب مهاجر واقعی نیست.)

البته می‌توانیم به دلایل و شواهد بسیار دیگری هم اشاره کرد ولی بنظر می‌رسد همین موارد کافی باشد. به هر حال امیدواریم هر چه اتفاق بیافتد در نهایت به نفع ملت ایران باشد. متاسفانه همه شاهدیم که ملت ما روزگار سختی را می‌گذارنند که بدون تعارف باید قبول کنیم که بخش بزرگی از ان بر گردن ما تحلیلگران و نویسندگان است که یا ندانستیم یا نتوانستیم بدون تعارف و عافیت‌طلبی واقعیات روز دنیا را آن‌طور که هست به لایه‌های بالای تصمیم گیری انتقال دهیم. بر همین اساس در پایان این یادداشت چند نکته را به دوستان کارشناس و تحلیلگر سیاست‌های خارجی و اقتصادی در داخل ایران در مورد این انتخابات و مسایل عمومی کشور را یاد اور می‌شویم:

اول اینکه این انتخابات نشان داد که بسیاری از تحلیل‌های ما در مورد جهان چند قطبی اشتباه است. ببینید در همین رسانه‌های داخلی ایران و حتی چین و روسیه و اروپا چه اندازه در مورد انتخابات امریکا بحث و گزارش مطرح می‌شود. چه بخواهیم قبول کنیم چه نخواهیم دنیا ما الان دنیای تک قطبی است. تک قطبی نه به معنای امریکا بلکه تک قطبی به معنای همان اقتصاد ازاد و رقابتی علم محور و دانش بنیان که امریکا و حاکمیت ان نقش محوری را در آن دارد.  وقتی صحبت از امریکا می‌شود منظور این بلوک است. همان بلوکی که حتی چین به عنوان یک کشور شانسی برای مقابله با آن ندارد. چون ژاپن و کره جنوبی و تایوان و ویتنام و هند و اندونزی و فیلیپین و... که همه از همسایگان چین هستند  اینده خود را در همکاری با این بلوک و مقابله با چین می‌بینند.

دوم اینکه با توجه به همین دنیای تک قطبی، شرایط اقتصادی و عمومی ایران با توجه به نتیجه انتخابات و سیاست خارجی و حتی بدون توجه به آن نیاز به بازنگری اساسی و غیر قابل اجتناب دارد. خواهشا دیگر از توهم اینکه با یک اخم ایران خودرو،  کل پژو فرانسه و اقتصاد فرانسه ورشکست می شود یا چین و روسیه و ترکیه و هند و... از تحریم نفتی ایران تبعیت نخواهند کرد و یا با تحریم نفت ایران قیمت نفت به بالای 250 دلار میرسد و... خارج شویم.  دنیا را انجور که هست تحلیل کنیم نه انجور که دوست داریم باشد. [...] باز هم تا سیاست‌های اقتصادی و اصلی خودمان در داخل را بازنگری نکنیم حتی با کاهش مجادلات و تنش‌ها با این بلوک، باز هیج تفاوت اساسی در وضعیت اقتصادی کشور بوجود نخواهد امد. واقعا درد است که هنوز برخی تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی ما مقاله می‌نویسند که اگر دوباره نفت ایران فروش برود چه اندازه وضع گلستان می شود! هنوز همه چیزی که می‌دانیم فروختن نفت و واردات و پخش رانت آن و خریدن حامی و رای و ادعای تولید است! به هر حال دنیا عوض شده است. معلومات و تحلیل‌ها و شناخت خود را از دنیا عوض کنیم در غیر اینصورت دنیا ما را عوض خواهد کرد.

سوم اینکه  باید به دوستانی هم که از آن‌طرف امیدوارند با ماندن ترامپ شاید به قول خودشان پایان تلخ بهتر از تلخی بی پایان باشد یاداور شد که همانطور که ترامپ بارها اعلام کرده  او فقط بدنبال منافع ملت امریکا است. اینکه تصور کنیم که ترامپ یا هر چین یا روسیه یا...  برای ملت ما قدمی بر می‌دارد اشتباه محض است. شاید برای برخی سیاستمداران و سیاست ورزان قدمی بر دارند ولی برای ملت ایران یا آلمان یا ویتنام یا چین فقط ملت ایران یا آلمان یا ویتنام یا چین می‌تواند قدم بر دارد.  ما مردم ایران باید خودمان را بیشتر پرورش دهیم. بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر دنیا را بشناسیم. بدانیم که قرار نیست یک شبه قیمت دلار به پنجاه هزار تومن برسد یا به هزار تومن برسد. غیرممکن است. ده‌ها سال زمان و کار سخت و مطالعه و درس خواندن کیفی و شفافیت و... نیاز است تا تازه بتوانیم شرایط اقتصادی متعادل و پایدار در فضای رقابتی در دنیا ایجاد کنیم. هر کس آمد چه با کلید و چه با هاله یا حتی با ظاهر علمی و دیپلمات هزاره  که می‌توانم در عرض یک سال یا چهار سال تحول ایجاد کنم بدانید که دارد کاری می‌کند که دیگران کردند. باید انقدر تکرار کرد. انقدر مطالعه کرد. انقدر کار کرد. انقدر افتادگی کرد و از ملت‌های موفق دنیا اموخت تا به مقصد رسید. شاید مانند فرهاد زمان ببرد ولی عوضش تاثیرش ماندگار خواهد بود.   حداقل نسل‌های بعدی مانند ما به پدرانشان انتقاد نداشته باشند و زندگی و معیشت شایسته‌ای داشته باشند.

در پایان یک گریز کوچک هم به قیمت دلار در بازار بزنیم. همانطور که این قلم در آخرین یادداشت خود در شهریور  (ترامپ برای به نتیجه رسیدن تحریم‌ عجله ندارد) اورد، قیمت دلار در اقتصاد ایران در حال حاضر همان 25 تا 30 هزار تومن است و حتی پیروزی ترامپ یا بایدن هم نمی‌تواند به صورت اساسی این قیمت را تغییر دهد. ولی اگر تا یکماه بعد از نتایج انتخابات امریکا همچنان سیاست خارجی کشور بر همان پاشنه بچرخد و همچنان کارخانه چاپ و نشر پول و نقدینگی بانک مرکزی با نرخ سه تا چهار تریلیون تومن در روز نقدینگی جدید به بازار ایران پمپاژ کند باید به انتظار ماه‌های سخت‌تری باشیم. این علم است، بقیه تعارف و تبلیغ و آرزو.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۶۹۲۱۹۰۷:۵۵:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
چون مردم آمریکا دوستش دارند .
ناشناس۱۶۶۹۴۰۸۰۹:۲۸:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
انتخابات معیار خوبی است برای سنجش محبوبیت و مشروعیت
ناشناس۱۶۶۹۶۵۷۱۱:۰۶:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
حمایت از صنایع امریکایی و نیروی کار امریکایی و صنعت انرژی و خود کفایی در ان برای اولین بار در هفتاد سال گذشته و کمترین میزان بیکاری در تاریخ امریکا. ظلم است به ترامپ اگه انتخاب نشود و ظلم است به مردم ایران که رسانه ها این حقایق را کتمان می کنند.
ناشناس۱۶۶۹۸۳۹۱۲:۲۵:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
در عمر 42 ساله رسانه هایی مانند.. که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند به اندازه‌ای یکی از مقالات آقای فراهانی، حقایق گفته نشده است.
ناشناس۱۶۷۰۳۵۴۱۶:۱۷:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
صرف نظر از نتایج انتخابات آمریکا مطالب آقای فراهانی نه حقایق بود نه شواهد و نه دلایل.
امیر حسین سلطان/تهران۱۶۶۹۹۷۱۱۳:۱۸:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
واقعا این آمار عجیب و غریب را از کجا آورده اید؟! مانند بالای 80 درصد در این جملات: ^^.. باید به دوستان تحلیلگر در داخل ایران و خوانندگان علاقمند بگویم که نه تنها شانس انتخاب مجدد ترامپ در این انتخابات بالای 80 درصد است بلکه ..^^ از بس سریع و شتابزده این باصطلاح مقاله آماده را کرده اید که ساده ترین ویرایشی هم به عمل نیاورده اید! ^^بلاخره^^(در آغاز مقاله) و ^^و بالخره ^^در ابتدای بند 8 -) هیچکدام شان زیبنده سایت وزین الف نیست. بالاخره صحیح است(با پوزش)
ناشناس۱۶۷۰۷۶۴۲۲:۰۰:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تا وقتی دولت بنفش سر کار باشه هر کدوم بیان فرقی به حال ملت بدبخت نداره
ناشناس۱۶۷۱۰۸۶۰۹:۵۲:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۳
کار ترامپ تمومه
کامران۱۶۷۷۴۴۶۱۵:۲۴:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۸
نتیجه تحلیل مغرضانه چیزی جز این تحلیل سطحی نیست
ناشناس۱۶۶۹۶۷۰۱۱:۱۱:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تحلیل جالبی بود که اطلاعات جالبی در مورد سیاست داخلی امریکا به خواننده می دهد و برای ایرانیان لازم است بدانند که سیاست در آمریکا چطور کار می کند و چطور دیگر کشورها سعی دارند با لابی این گاو شیرده رو به نفع خودشون بدوشن. ولی در مورد نتیجه گیری عدد 80 درصد کمی شاید دور از واقعیت باشد. رسانه ها توی امریکا اعلام کردن که سعی کردن پیش بینی ها ایندفعه بر اساس رای کالجهای ایالتی باشد و تجربه سال 2016 رو لحاظ کنن. عدم مدیریت کرونا بوسیله ترامپ ممکن است یک فاکتور مهم باشه ضمن اینکه بایدن وضعیت بهتری توی ایالتهای کلیدی مثل میشیگان نسبت به کلینتون دارد. فاکتور دیگه میزان مشارکت است که در 100 سال اخیر بیسابقه بوده و مشارکت بیشتر معمولا به نفع دموکراتها بوده. باید ببینیم چی پیش میاد ولی شکی نیست ترامپ خیلی طرفدار دارد.
ناشناس۱۶۶۹۶۷۲۱۱:۱۲:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
در انتخابات قبلی پنجاه و پنج درصد مردم مشارکت نکردند و ترامپ با رای بیست و دو درصد مردم امریکا رییس جمهور شد.
ناشناس۱۶۷۰۳۲۸۱۵:۵۸:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
به نظر من بهترین اتفاق برای مردم ما اینه که: بعد انتخابات آمریکا کارشون به اختلاف بخوره و این وحوش آمریکایی و عمله و نکره‌هاشون که سالهاست با دخالتها و سیاست هاشون در کشورهای دیگه مردم آنها را به جان هم می‌نداختند، حالا خودشون به جان هم بیفتند و مزهء تلخ میوهء تفرقه و اختلاف افکنی بین سایر نوع بشر را، خودشون هم بچشند.
ناشناس۱۶۷۱۹۰۳۱۱:۱۰:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۴
برای بعضی نه خودشان را مادام العمر میکنند
ناشناس۱۶۷۰۵۳۱۱۸:۴۷:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ایران برروی اسب بازنده بایدن شرط بندی کرده است.
مهران۱۶۷۱۹۴۶۱۱:۵۰:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۴
نگو ایران بگو حسن روحانی و اصلاح طلب ها
ناشناس۱۶۷۰۵۳۷۱۸:۵۱:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
امریکا هیچ غلطی نمی کند
ابوالفضل۱۶۷۳۰۹۳۱۴:۴۲:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۵
آمریکا با یک امضا میتونه اقتصاد کشوری رو بهم بریزه و باتحریم بانکی اقتصاد کشوری رو نابود کنه اگه بتونی کشوری رو مثال بزنی که در سیستم مالی بدون اتکا به آمریکا بتونه آبرومندانه ادامه حیات بده جایزه داری
علی۱۶۷۰۶۰۶۱۹:۳۹:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
من هم با پیروزی ترامپ موافقم، او تنها کسی است که میتواند آمریکا را به ورطه یک جنگ داخلی و نهایتا فروپاشی بکشاند.
ناشناس۱۶۷۰۶۱۳۱۹:۵۰:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اینها همش حرفه من نه به تمام این تفاسیر رو رد میکنم ونه قبول ملت امریکا الآن از هر لحاظ به شدت دوقطبی شده برای همین انگیزه شرکت در انتخابات هم بالا رفته و به طور قطع یقین رکورد شرکت کنندگان را خواهد زد فقط باید منتظر ماندو دید کدام قطب دست برتر رو پیدا میکنه تازه باید یاد آور شد در اوج مطلوبیت ترامپ قبل از کرونا ویروس در انتخابات کنگره شکست خوردن پس در وضعیت فعلی شکست خوردنش نباید بعید باشد در ضمن باید به عرض برسانم قسمت آخر اظهارات نویسنده کاملا درست میباشد و برای ما هیچ فرقی نخواهد کرد وشاید بدتر هم بشود چون بایدن پتانسیل جمع شدن با اتحادیه اروپا رو داره پس احتمال اینکه موقعیت برای ما بدتر بشه بیشتر از یک طرف هم ترامپ با عملکرد تندش به خصوص کشتن سردار سلیمانی احتما مذاکره با ترامپ پائین و تقریبا صفر میباشد پس شاید با بایدن بشه مذاکره کرد فقط همین باتشکر از سایت
ایراندوست۱۶۷۱۰۵۹۰۹:۲۷:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۳
مردم عاشق و شیفته رفتار ابلهانه و مسخره ترامپ هستند و میخواهند سر به تنش نباشد !
ناشناس۱۶۷۱۶۷۷۰۱:۱۶:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۴
البته ممكن است ترامپ بشود ولي پيروزي قاطع نخواهد بود دور اول هم پيروزي اش قاطع نبود دفعه پيش همه جمهوري خواهان وارد گود شدند و با راي الكترال برنده شد اما اينبار ظرفيت مشاركت بالا رفته و كساني كه راي نداده اند اينبار راي داده و خواهند داد حدود ١٠٠ ميليون راي پستي و زود هنگام در تاريخ امريكا بيسابقه است بنظر ميرسد پيروزي آسان نصيب ترامپ نخواهد شد و حتي شكستش محتمل تر است .
ناشناس۱۶۷۲۶۰۸۰۱:۵۹:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۵
بایدن، 6 رای تا پیروزی!
علی۱۶۷۳۱۰۴۱۴:۵۰:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۵
فکر می کنم انتخابات حداقلی ترامپ رو در دوره اول برنده کرد بنابراین نمیشه گفت چون مردم دوستش دارند این دوره انتخابات حداکثری است و امکان پیروزی ترامپ وجود ندارد..
رضا۱۶۷۵۲۱۵۱۳:۰۳:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۷
۵۰-۵۰ بود دیگه نگرفت واست متاسفانه وگرنه می‌تونستی ..
مرتضی۱۶۷۶۸۱۵۱۰:۱۱:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۸
چقدر تحلیل جامعی بود درست هم همان شد..
ناشناس۱۶۶۹۲۲۱۰۷:۵۶:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
چون او اراده ملت آمریکاست
ناشناس۱۶۶۹۳۵۴۰۹:۰۴:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این انتخابات خوب چیزیه . وزنه ها مشخص میشه مشروعیت ها مشخص میشه . درود بر انتخابات آزاد
ناشناس۱۶۶۹۴۳۶۰۹:۳۹:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نه شرقی نه غربی شعار بوده فقط.حالا باید ببینیم کی تو امریکا رای میاره بعد واکنش چین چی هستش.اخرش شاید بخوایم کاری هم بکنیم برا خودمون..فقط میگید برا ما مهم نیست.شش ماهه مملکت رو بردید تو آمفاس که ببینید ترامپ رای میاره یا بایدن.این از بورس و طلا و دلار و گرانیاش
ناشناس۱۶۷۰۵۲۶۱۸:۴۲:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آمپاس نه آمفاس. تحت فشار بهتره.
جعفر۱۶۷۰۳۰۶۱۵:۴۴:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تندروهای ایران و امریکا دنبال پیروزی ترامپ هستند.
ناشناس۱۶۶۹۲۲۲۰۷:۵۶:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
علی برکت الله
ناشناس۱۶۶۹۳۲۸۰۸:۵۴:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
از ترامپ میخواهیم پوست چین را غلفتی بکند
ناشناس۱۶۶۹۴۵۱۰۹:۴۳:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
بایدن اگه پیروز میشد ، چین پوست آمریکا رو غلفتی میکند
ناشناس۱۶۶۹۲۲۳۰۷:۵۷:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ما میدونیم . اینو به فارس و تسنیم بگو
ناشناس۱۶۶۹۳۸۹۰۹:۲۲:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اتفاقا تسنیم از پیروزی ترامپ داره میگه، رسانه های اصلاحطلب هستند که فرش قرمز برای بایدن پهن کردند.
ناشناس۱۶۶۹۴۱۳۰۹:۳۱:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
فارس ۲۴ ساعته داره خبر پیروزی قاطع و چشمگیر بایدن رو اشاعه میده :-)
ناشناس۱۶۶۹۵۳۹۱۰:۱۹:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آره والا برای ما که فرقی نداره ولی برای دولتی ها و اصلاحات مثل اینکه کاسه گدایی سمت بایدن گرفتند.... هرچی میگیم بابا روند توزیع و نظارت رو اصلاح کنید و اینقدر مفتخوری نکنید گمرک را اصلاح کنید بودجه نویسی را و رانت 4200 رو بردارید و .... میگن کی میره اینهمه راه رو
ناشناس۱۶۶۹۷۲۰۱۱:۳۵:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
والله اون چیزی که ما می بینیم سایتهای اصولگرا همش دارند انتخابات آمریکا را با امیدواری دنبال می کنند.اصلاح طلبان خودشون هم فهمیدن که دیگه در آینده قدرت سیاسی کشور کاره ای نیستن ومجلس ختم اصلاحات رو هم گرفتن و میدونند رییس جمهور بعدی از طیف اصولگراست.حالا باید دید مجلس و دولت اصولگرا قراره چه گلی به سرمون بزنه.
ناشناس۱۶۷۰۲۲۸۱۵:۰۵:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
شوخی جالبیه ...اصلاح طلبان ستاد انتخاباتی بایدن را درایران پهن کرده بودندو اینقدر آش شور شد که ملت فهمیدن دوباره اصلاح طلبان دروغ میگن...
ناشناس۱۶۷۰۹۶۶۰۲:۲۹:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۳
واقعا هنوز دارین اصولگرا و اصلاح طلب می گین... براتون هنوز ثابت نشده، جفتشون هم کاسه اند... متاسفم براتون...
ناشناس۱۶۶۹۷۲۶۱۱:۳۷:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اینو باید به دولتیان خودمون بگید...
ناشناس۱۶۶۹۲۲۸۰۸:۰۰:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
بیعت ملت آمریکا با دونالد ترامپ
ناشناس۱۶۶۹۴۴۶۰۹:۴۲:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
بنده خدا بایدن میخواست برگرده به برجام :-(
s.313۱۶۷۱۱۰۷۱۰:۱۱:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۳
اینم بازیشونه...همشون مثل همن...فقط خاک بر سر دولتمردای ما که همه کشور رو گره زدن به انتخابات آمریکا...میخوان بایدن رای بیاره بعد بگن این یکی خیلی خوبه این با اونا فرق فوکوله...باید بریم باهاشون مذاکره کنیم...
من من۱۶۷۰۱۵۶۱۴:۲۷:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نمونه ایرانیهای جو زده : نه میدونن ترامپ چه سیاستهایی داره توی بحث ازادی های اجتماعی مثل سقط جنین .. نه میدونن تکس کاتش چه سودی واسه ثرتمندا داره.. نه حتی میدونن که طرح بیمش باعث میشه 20 میلیون نفر کلا فاقد هیچ بیمه ای باشن. ولی چون تو ایرانن و از سیستم ایران شاکی میگن ترامپ عالیه ملت امریکا ترامپو میخوان :)) حتی نمیدونن که رای مردمی رو دوره قبلم نداشته :))
ناشناس۱۶۶۹۲۳۲۰۸:۰۱:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
طرفداران و هوادارهای ترامپ تقریبا ۷۸ برابر آدمای بایدن است
ناشناس۱۶۶۹۹۷۹۱۳:۲۱:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دروغ را اینقدر بزرگ کنید تا خودتان هم باورتان شود! دو روز دیگر صبر کنید و فقط از خودتان خجالت خواهید کشید حالا از سایر مخاطبان پیشکش!
ناشناس۱۶۶۹۹۹۹۱۳:۲۷:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تو گفتی و ما هم باور کردیم! واقعا که خیلی دلتان خوش است! از این خبرها نیست! متاسفانه خلاف به عرض رسانده اند!
ناشناس۱۶۶۹۲۳۳۰۸:۰۲:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ترامپ ، آمریکا را مجددا زنده کرد .
ناشناس۱۶۶۹۳۷۳۰۹:۱۳:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ترامپ مظهر اقتصاد قدرتمند
ناشناس۱۶۶۹۲۳۵۰۸:۰۲:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
عجب تحلیل متناقضی! در جامعه ای که رئیس جمهور ۹۸درصد رسانه ها را ضد خود میبیند خیلی بعید است،آقای ترامپ با این اختلافی که شما میگید بایدن رو ضربه کنه
ناشناس۱۶۶۹۳۸۱۰۹:۱۸:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دقیقا
ناشناس۱۶۶۹۴۴۵۰۹:۴۱:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دوست عزیز شما هم هنوز دنیا را مانند چهل سال پیش و حتی بیست سال پیش می بینید. همان اشتباهی که دست اندرکاران سی ان ان و نیویورک تایمز هم دارند. الان شبکه های اجتماعی بمراتب موثر تر و پر نفوذ تر از کانالهای سنتی تلویزیون و روزنامه ها هستند و بسیاری از روزنامه ها و مجلات معتبر دنیا چاپ نسخه کاغذی خود را متوقف کردند تا حضور موثرتری در ایترنت و فضای مجازی داشته باشند. ترامپ 76 ساله متوجه این تحول و تغییر شده و چه اندازه از توییتر برای پیشبرد کارزار انتخاباتی خود استفاده می کند ولی شما مانند برخی کارشناسان نفتی و سیاست خارجی دولتی هنوز در دوران دانشگاه سالها پیش هستند و تصور میکنید همه دنیا محتاج و تشنه نفت هستند و با یک اخم یک کارخانه مونتاژ اقتصادشان ورشکسته می شود
محسن۱۶۷۱۶۳۲۲۲:۵۳:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۱۳
تحلیل درست را درست بخوان تا متوجه بشی.نوشته این هم قسمتی از پروژه ترامپ است.خام کردن و ..حامیان حریف.همه به خیال ما بیشماریم،برای رای دادن نمیروند و بعد انتخابات متوجه میشن نه، آنقدرها هم بیشمار و پرتعداد نبوده‌اند!!!!
ناشناس۱۶۶۹۲۳۶۰۸:۰۳:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
با ترامپ تا 2024 با ایوانکا ترامپ تا 2032
ناشناس۱۶۷۰۲۲۱۱۵:۰۳:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
با اصلاحات تا ۱۴۵۰
ناشناس۱۶۶۹۲۴۰۰۸:۰۵:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ما که ۱ ساله داریم میگیم : با ترامپ تا ۲۰۲۴ شما نمیخواهید واقعیات رو قبول کنید
میرزا۱۶۶۹۲۴۲۰۸:۰۶:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نوشته پرمغزی بود. اگرمغزهای زنگ زده گوش بدهند.
ناشناس۱۶۶۹۲۴۳۰۸:۰۶:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
احسنت. تحلیل جالبی بود. مضافا اینکه در سیستم حکومتی غرب نفوذ صهیونیسم بسیار تاثیر گذار است و هر رئیس جمهوری باید حمایت آنها را نیز جلب کند. به عبارت دیگر بیعت با صهیونیسم و تلاش برای برآورده شدن خواسته های آنها شرط اول پیرزوی است که ترامپ در این زمینه خیلی خوب رضایت لابی صهونیسم و اسراییل را برآورده کرده است.
ناشناس۱۶۶۹۲۴۴۰۸:۰۷:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آقایون در کشور ایران دچار خطای راهبردی شدند ‌. بازم به نظرسازی های رسانه های بیگانه اعتماد کنند
ناشناس۱۶۶۹۵۵۸۱۰:۲۳:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
متاسفانه دیپلماتها و کادر وزارت خارجه که باید چشم و گوش اگاه و هوشیار سیستم اداره کشور در خارج از کشور باشند به جای دادن گزارشهای علمی از فضای واقعی و میدانی کشورهای میزبان خود ، بیشتر تبدیل شدند به مترجمهای افرادی مانند فرید ذکریا یا دان لمون یا فریدمن و... در شبکه های تماما دمکرات سی ان ان یا نیویورک تایمز که در شرایط کنونی و به خاطر درگیری شخصی که با ترامپ دارند هرگز یک منبع خبری قابل اتکا و مستقل نیستند
ناشناس۱۶۶۹۲۴۵۰۸:۰۷:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خود ستاد ترامپ هم اینجوری از ترامپ حمایت نمیکنه که این تحلیل گر شما حمایت کرده.
ناشناس۱۶۶۹۴۹۰۰۹:۵۷:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
^^..دنیا را انجور که هست تحلیل کنیم نه انجور که دوست داریم باشد..^^ حالا ممکن است این تحلیل بر موفقیت ترامپ هم دلالت داشته باشد ولی اینکه صرفا از ترامپ دل خوشی نداریم نباید باعث بشود تحلیلی تحویل دهیم که بر خلاف واقعیات میدانی شکست مطلق ترامپ را پیش بینی می کند. در آنصورت اشتباه محاسبه و هزینه سنگینی را به کشور و ملت تحمیل کردیم انگ طرفدار ترامپ ..بهتر از آنست که واقعیات را کتمان کنیم.
عمران۱۶۶۹۲۵۱۰۸:۰۹:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
جواب هرکدام از بندها: ۱- تمام موسسات معتبر نظرسنجی انقدر متخصص و کاربلد هستند که با شیوه های آماری مانند «نمونه گیری طبقه بندی شده» (استرتیفاید سمپلینگ) تا جای ممکن خطاهای اینچنینی را به حداقل میرسانند. در همان سال ۲۰۱۶ هم خطای واقعی داخل بازه ی اطمینانی که قبل از انتخابات گزارش کردند بود. ۲ و ۳- لایک و دیسلایک در اینترنت نشان از فعالیت هیجانی بیشتر طرفداران ترامپ در اینترنت دارد ولی نشان تعداد بیشترشان در واقعیت نیست، مقایسه کنید با حضور هیجانی گسترده تر هواداران برنی سندرز در انتخابات مقدماتی که در نهایت هم آرای واقعی کمتری بدست آورد. ۴- اتفاقا نقشه الکترال در حال حاضر به ضرر ترامپ است. الان او هر کدام از ایالات پنسیلوانیا، فلوریدا، کارولینای شمالی، آریزونا، و یا جورجیا را ببازد امکان پیروزی عملا ندارد. در تمام اینها هم در میانگین نظرسنجی ها عقب است. برای بایدن فقط بردن یکی از اینها کافیست. ۵، ۶ و باقی: سیاست های اقتصادی، مالیاتی، تجاری و مهاجرتی ترامپ قطعا طرفداران فراوانی دارد ولی این برای پیروزی کافی نیست. شیوه مدیریت همه گیری کرونا و سیاستهای تفرقه ساز نژادی ش در تابستان و بهار امسال ضربه ی جدی به اعتماد عمومی به وی زد. درنهایت اینکه ایران باید سیاست مستقل و خودساخته خود را داشته باشد و چشم امید به نتایج تحولات داخلی دیگر کشورها نبندد درست است ولی تحلیل اشتباه و نادیده گرفتن واقعیتها راه استقلال نیست.
مستر۱۶۶۹۳۶۱۰۹:۰۷:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
احسنت به تو ای مرد، احسنت، بسیار نظر درست و به جایی دادی، خوب جواب این کارشناس رو دادی ... احتمال برد ترامپ فقط بین 10 تا 15 درصد است ...
امیر حسین سلطان/تهران۱۶۷۰۰۳۸۱۳:۳۷:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اصلا فرض بگیرید ترامپ هم انتخاب شود که البته خیلی بعیده اما این احتمال را در نظر می گیریم اما متاسفانه از صدر تا ذیل این مقاله انباشته از گزافه گویی و مبالغه آمیز و دور از واقعیات است. حداکثر اینکه بگوییم نویسندگان آن دوست دارند رئیس جمهور کنونی دوباره انتخاب شود! خب، اشکالی ندارد اما فرضا مثلا اینکه همه رسانه ها را بی اعتبار و یا یکطرفه به نفع رقیب آقای ترامپ محسوب کنند خطای بزرگی است که بعدها سایت الف از بابت آن از مخاطبانش ناگزیر به عذرخواهی است. و من الله التوفیق
امیرعلی۱۶۷۱۱۲۳۱۰:۲۲:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۱۳
با رای الکترا ممکنه همچین برگرده در هر صورت ما با آمریکا مذاکره می‌کنیم اگر ترامپ بیاد با بدبختی و ذلت و با دلار ۴۰ تومن مذاکره می‌کنیم اما اگر بایدت بیاد با مهربانی تر مذاکره می‌کنیم دلار هم میاد پایین
ناشناس۱۶۶۹۳۶۸۰۹:۱۱:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نظرسنجی های 2016 دارای خطای قابل قبول بود و هیچ نظرسنجی ادعا نمیکنه نتیجه قطعی چیزی است که میگه، بلکه یک درصدی از خطا را به عنوان خطای نظرسنجی اعلام میکند که این عزیزان علم گریز آنرا نمیبینند و فکر میکنند نظرسنجی، یک جور پیشگویی کردن است، یک روز مانده به انتخابات 2016 کلینتون 3 درصد جلوبود و با یک درصد خطا همین پیروزی را هم بدست آورد، در مورد آرای الکترال هم نتایج در بازه خطای اعلامی دقیقا بود، یعنی مثلا ایالتی بود که کلینتون 2 درصد توش جلو بود، ولی اشتباه کرد، خودش رو پیروز دونست و در اون ایالت سخنرانی و تبلیغ نکرد و آخرش هم با اخلاف کسری از یک درصد در آن ایالت شکست خورد و آن ایالت را از دست داد. منتها این حرفها گوش شنوا میخواهد، برخی دلشون رو صابون زدن که ترامپ میاد، دوباره میتونن چهار سال از شرایط بوجود آمده یعنی از بین رفتن ائتلاف ضد ایرانی استفاده کنن، چهار سال دوره ترامپ یک موهبت برای برخی در داخل بود، چون فشار تحریم ها فقط به مردم اومد و گرنه آقایون مشغول زندگی و بیزنس خودشون بودن.
ناشناس۱۶۶۹۴۷۴۰۹:۵۱:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
عمران جان . سخنرانی یکی از دانشمندان برجسته علوم فضا در مورد رد احتمالات اماری مطرح شده مبنی بر احتمال مثلا 50 هزار کره در کهکشان راه شیری که حاوی زندگی باشند را می شنیدم. بزرگترین دلیلش برای این رد احتمال این بود که اصولا ما هیچ سر نخی حتی از یک کره که حاوی حیات به غیر از کره زمین باشد نداریم. اگر یک مورد دیگر کشف شده بود شاید می توانستیم مدلهای اماری و میزان اشتباه انها را بررسی کنیم. پس هیچ بعید نیست که اصولا در حتی کهکشان راه شیری میزان کرات حاوی حیات به غیر از زمین صفر باشد. حالا تمام مدلهای اماری که شما اشاره می کنید در صورتی است که قبول کنیم همه کسانی که به انها برای نظر سنجی رجوع میشود جواب تلفن یا پرسش را بدهند. وقتی تعداد زیادی از انها حاضر به پاسخگویی نیستند یعنی هیچ راهی برای نظر سنجی دقیق وجود ندارد الا همان گمانه زنی و تخمین دست اندرکاران هر شبکه و میل انها! در همین مورد مناظره سوم ترامپ با بایدن تقریبا تمام شبکه ها خبری امریکا و دنیا و حتی مجریان خود سی ان ان قبول کردند که ترامپ بهتر از بایدن پاسخ گفت. ولی در نهایت سی ان ان همان حرف خود را تکرار کرد و گفت که بنا بر نظر سنجی انجام شده ما 65 درصد! کسانی که مناظره را دیدند اعتقاد داشتند که بایدن پیروزی بزرگی بدست آورده!
ناشناس۱۶۶۹۴۸۴۰۹:۵۴:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
میشه بگی چطور نظر سنجی ها این خطا رو که طرفداران ترامپ کمتر در نظر سنجی شرکت می کنند می تونند رفع کنند؟ در نظر داشته باشید مثلا به ۲۰ نفر تصادفی زنگ می زنند و ۱۵ نفر جواب می دن ۹ نفر می گن به بایدن رای می دن ۶ نفر ترامپ. با چه مکانیسمی می توان فهمید که اون ۵ نفر به کی رای می دن؟ دوما اگر خطای نظرسنجی ها مثل ۲۰۱۶ باشد باز شانس ترامپ بسیار زیاد می شود. اینکه ترامپ حتما باید آن ایالت ها را ببرد تا برنده شود هم غلط هست. ترامپ اگر فلوریدا را ببرد و پنسیلوانیا شانس بایدن بسیار کم خواهد شد. در تمامی ایالتهای نزدیک اختلاف ترامپ بایدن در حدود همان خطای نظرسنجیست و اینبار هم اگر ترامپ ببرد خواهند گفت در بازه خطا بوده است. ایراد این است که بسیاری کارشناسان با خوش خیالی زیاد همین نظرسنجی ها را تحلیل می کنند.
عمران۱۶۷۳۵۸۴۰۰:۵۶:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۶
مثلا نمونه گیری در دموگرافیک ها یا محله های جغرافیایی حاوی طرفداران ترامپ را بیشتر میکنند تا به حد توازن در طبقه بندی ها برساند. اصولا موسسه های نظر سنجی شغل و حرفه شان همین است که با مشکلات اینچنینی دست و پنجه نرم کنند و نادان نیستند.
ناشناس۱۶۶۹۴۹۸۱۰:۰۴:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
عمران جان. فعالیتهای هیجانی دقیقا همان دلیل بر موفقیت در بسیج هواداران است. الان کارشناسان مستقل در امریکا می گویند اگر ترامپ موفق شود تنها دلیل آن در یک لغت خلاصه می شود. توانایی او در ایجاد (enthusiastic) . یعنی ترامپ موفق شده طرفدارانش را بسیج کنه تا مشتاقانه بدنبال رای به او باشند. در واقع همین هیجانی که شما می گویید رمز موفقیت ترامپ شده است. در مورد برنی ساندرز هم دقیقا همین موفقیت را ایجاد کرد. اما دلیل کنار کشیدن برنی ساندرز که حتی بسیاری از طرفداران حزب دمکرات ار متعجب و سرخورده کرد ،کنار کشیدن و کوتاه امدن خود او بود. در واقع به نوعی باز هم پاس گلی به ترامپ داده شد. قطعا برنی ساندرز حریفی بسیار جدتر و چالشی بس بزرگتر در قیاس با بایدن در برابر پیروزی ترامب بود.
ناشناس۱۶۶۹۹۸۲۱۳:۲۳:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
یعنی ترامپ تو اینستاگرام تقریبا حدود 24 میلیون فالور داره تویتر هم بالای 70 میلیون بایدن اینیستاگرامش حتی به 5 میلیون هم نمیرسه همش الکیه؟؟ اها تو امریکا بر عکس ایران قشر تحصیل کرده زیاد اهل شبکه های اجتماعی نیستن فقط قشر بدون تحصیلات اهل مجازی هستن . دوما خیلی از کسایی که بایدن رای میدن مهاجرها هستن که فقط براشون دیدن فامیل و اوردن فامیلا به امریکا براشون مهمه نه اقتصاد و امریکا و اصلا خودشون رو امریکایی نمیدونن
ناشناس۱۶۷۰۳۰۱۱۵:۴۱:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دستت درد نکنه که مانع پیروزی ترامپ شدی حالا روز چهارشنبه خودت با واقعیت روبرو میشی
ناشناس۱۶۷۲۵۷۰۰۰:۳۰:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۵
وضعیت انتخابات در آمریکا در تمام دنیا رصد میشود و این یکی از اخبار مهمی است که باید توسط تمامی تحلیلگران آنالیز شود انتخاب هریک از نامزدها قطعا در اقتصاد و سیاست هر کشوری تاثیر خودش را دارد. ما باید از فرصتها و تهدیدها بنفع منافع ملی کشورمان استفاده کنیم.
ناشناس۱۶۶۹۲۵۶۰۸:۱۴:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مبارک مردم آمریکا علی برکت الله
عاشق وطن۱۶۶۹۲۶۲۰۸:۱۵:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
نقدبسیارعالی ومنطقی بود
ناشناس۱۶۶۹۲۶۳۰۸:۱۶:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مردم آمریکا بایدن و اوباما را به زباله دان انداختند .
ناشناس۱۶۶۹۳۱۹۰۸:۵۰:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مردم آمریکا تفکرات اوبامایی را لگد مال کردند
سجاد بهرامی۱۶۶۹۲۷۳۰۸:۲۱:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خیلی طولانی بود 4 تاشو بیشتر نخوندم
ناشناس۱۶۶۹۳۱۷۰۸:۴۹:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مهم تیترش بود که همه خوندن
ناشناس۱۶۶۹۴۳۰۰۹:۳۷:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اقا سجاد: ... ما مردم ایران باید خودمان را بیشتر پرورش دهیم. بیشتر مطالعه کنیم. بیشتر دنیا را بشناسیم.....
بهرامی۱۶۶۹۷۹۴۱۲:۰۴:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
باید نویسندگان مطالب یاد بگیرند کوتاه ، خلاصه و با سند سخن بگویند (لایک و دیس لایک دلیل بر پیروزی انتخاباتی هیچ کس در هیچ کجای دنیا نیست)
ناشناس۱۶۶۹۵۶۵۱۰:۳۰:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مردمی که شفاهی هستند و تحمل خواندن یک مقاله را ندارند!!!!!
مستر۱۶۶۹۲۸۱۰۸:۲۵:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
با تحلیل این کارشناس مخالفم! بیشتر دلائلی که آورده بر اساس حدس و گمان و عدم قطعیت و احتمال است، بد نیست نگاهی به تحلیل 13 عاملی آلن لیکتمن بیندازد که همه انتخابات آمریکا را درست پیش بینی کرده است...!!! ترامپ با اختلاف کم انتخابات رو میبازه و آمریکا رو به آشوب میکشه!! فقط ببینید و نظاره کنید ...
آزاده۱۶۶۹۲۹۰۰۸:۲۹:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
برادر من تا وقتی حکمرانان بخودشون نیان و ملت هم راجع به مسائل کشور عمیقا فکر نکنند و منطقی به مسائل نیاندیشن هر روز مون بدتر از دیروزمان میشود با شعار که نمیشود مملکت داری کرد با شعار سیاست و فرهنگ و اقتصاد سرو سامان نمیگیرد و دریک خلاصه ما ملت شعار زده ایی هستیم و صد البته پر مدعا
ناشناس۱۶۶۹۲۹۹۰۸:۳۲:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
پیروز این انتخابات در وهله اول مردم فهیم آمریکا هستند و بعدا آقای ترامپ
ناشناس۱۶۶۹۶۳۳۱۰:۵۵:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مردم آمريكا در طول تاريخ هيچ وقت بوي از فرهنگ و تمدن نبردند. و اين را ميشود از تاريخ250 ساله آنها بعد از قتل عام بوميان فهميد كه 100 البته تا كنون ادامه دارد.
ناشناس۱۶۷۱۰۹۹۱۰:۰۵:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۳
معدن علم و دانش است انوقت بوئی از تمدن نبردند
ناشناس۱۶۷۲۵۷۸۰۰:۳۹:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۵
در مقایسه با چه کسانی این حرف را میزنی؟
ناشناس۱۶۶۹۳۰۰۰۸:۳۳:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
پیروز قاطع قاطع رو خوب اومدی حال کردیم
ناشناس۱۶۶۹۳۰۵۰۸:۳۶:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
به این ترتیب چهار سال دیگر باید انتظار بکشیم و رنج شاید فرجی حاصل شود
ناشناس۱۶۶۹۳۳۶۰۸:۵۸:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اللهم عجل الولیک الفرج
ناشناس۱۶۶۹۳۰۷۰۸:۳۸:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اوباما چقدر ضایع شد
ناشناس۱۶۶۹۳۲۱۰۸:۵۱:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ولی شما 4شنبه مجبور خواهی شد 10تا دلیل بیاری که چرا تحلیلت اشتباه از آب دراومد.
ناشناس۱۶۶۹۴۲۲۰۹:۳۵:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
انشالله همان چیزی بشود که شما دوست دارید. اما اگر نشد حاضرید فقط یکبار مسئولیت اشتباهات نظرات خود و همفکران خود را که بارها برای ملت ایران هزینه نجومی افریدند قبول کنید ؟
ناشناس۱۶۷۸۱۶۱۰۷:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۹
استاد من همونم که اون بالا کامنت گذاشتم خواستم یه سلامی عرض کنم. دیدید که بایدن رییس جمهور شد. حالا شما حاضرید مسئولیت اشتباهات همفکران خودتونو بپذیرید؟
ناشناس۱۶۶۹۳۲۴۰۸:۵۳:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
حتی رسموسن بایدن را سه درصد جلو می داند.
ناشناس۱۶۶۹۴۲۱۰۹:۳۵:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
رسموسن کیلو چنده ؟ طرفدارهای میلیونی کف خیابون رو ببین . دیگه وقت نظر سنجی تموم شده
ناشناس۱۶۷۰۳۷۸۱۶:۳۱:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دیگه وقت نظرسنجی تموم شده!! ضد علم بودن در طرفداران ترامپ بیش از حد بولده
ناشناس۱۶۶۹۳۲۷۰۸:۵۴:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تحلیل بسیار عمیق و سازنده ای بود.
ناشناس۱۶۶۹۳۲۹۰۸:۵۴:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
چرا این اتفاقی که میگید یعنی عدم شرکت در نظرسنجی و سپس شرکت در نظر سنجی در انتخابات 2016 اتفاق نیافتاد؟ آخرین نظرسنجی ها یک روز مانده به انتخابات گفتن کلینتون با 3 درصد آرای مردمی رو میاره و تنها با خطای یک درصد این نظرسنجی ها درست بود. الان نظرسنجی ها یک روز مانده به انتخابات میگن بایدن حدود 9 درصد جلوترهست، یعنی یک درصد خطاهم باشد، یعنی یک درصد به ترامپ اضافه کنید و یک درصد از بایدن کم کنید، باز هم بایدن 7 درصد جلو هست که بسیار بیشتر از کلینتون هست. ولی آرای مردمی ریس جمهور آمریکا را انتخاب نمیکند، بلکه آرای الکترال تعیین کننده هست، دقیقا همین اتفاق در 2016 در مورد آرای الکترال ایالتها هم افتاد، یعنی در بسیاری از ایالت ها کلینتون با اختلاف 1 تا 3 درصد جلوتر بود، بنابراین نتیجه گیری این بود که کلینتون باید برنده بشه، ولی همین خطای یکی دو درصدی در نتایج با توجه به اینکه نتایج خیلی نزدیک بود و کلینتون هم خیلی از پیروزی مطمئن بود و به چندین تا از این ایالت ها برای سخنرانی اصلا نرفت با تصور اینکه پیروز هست، آرا 1-2 درصد تغییر کرد، و این تغییر باعث شد کلینتون در چندین ایالت که با یک تا سه درصد رای جلوتر بود در بعضی موارد حتی با اختلاف یک دهم درصد شکست خورد و کل آرای الکترال اون ایالت را از درست، انتخابات 2016 یک اتفاق بود و شانس بزرگی که ترامپ آورد و اون هم اشتباه دموکرات ها بود که خودشون رو برنده دانستن و چندین ایالت برای سخنرانی و تبلیغ نرفتن.
ناشناس۱۶۶۹۵۱۷۱۰:۱۱:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دقیقا چون اغلب مردم امریکا و بخصوص طرفداران ترامپ تجربه انتخابات و نظر سنجی های 2016 را دارند که یکسره بر پیروزی کلینتون دلالت داشت در این انتخابات بسیار کمتر با نظر سنجی این رسانه ها همکاری کردند. ان اختلافی که می گویید در نظرسنجی ها در این انتخابات خیلی بیشتر به نفع بایدن بوجود امده دقیقا به خاطر این میزان بیشتر عدم همکاری است.
ناشناس۱۶۶۹۷۳۰۱۱:۳۹:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
شما تصور میکنید نظرسنجی کردن یعنی چند نفر میرن تو خیابون یا شانسی به چند تا شماره زنگ میزنن و میگن جناب شما به کی رای میدی! ترامپی ها هم گوشی را برنمیدارن یا جواب درست نمیدن و اینطوری دموکرات ها جلو افتادن! این یک تصور کاملا کودکانه ای هست که درکی از دانش و علم افکارسنجی، نظرسنجی و آمار نداره.
ناشناس۱۶۶۹۳۶۲۰۹:۰۷:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تحلیلش بسیار منطقی وبرای مسولین دلسوز عبرت اموزه.
ناشناس۱۶۶۹۳۶۹۰۹:۱۱:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ترامپ مجددا ، نظرسنجی های کذایی را در هم کوبید
ناشناس۱۶۶۹۴۵۰۰۹:۴۲:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
عمو جان، هنوز انتخابات برگزار نشده. کی چیو در هم کوبید؟!
ناشناس۱۶۶۹۵۹۰۱۰:۳۸:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
چیزی که عیان است چه حاجت به انتخابات است . خخخخخخ
محمد توکلی۱۶۶۹۳۷۵۰۹:۱۵:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
مطالب خوبی بود ولی به نظر کمی یک طرفه می امد باید جامع تر به موضوع نگاه کرد
ناشناس۱۶۶۹۵۴۰۱۰:۱۹:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
محمد جان چرا همیشه دوست داریم مسئله را خیلی پیچیده کنیم و جامع! تر بخواهیم به ان بپردازیم. تقریبا در صد در صد کشورها توسعه یافته دنیا و در راس انها امریکا مسایل اقتصادی و رفاه اقتصادی و تورم و بیکاری برای مردم و رای دهندگان حرف اول را میزند. ترامپ را دیوانه یا مجنون بدانیم ولی در مورد اقتصاد در میان مردم امریکا عملکرد قابل قبولی داشته. در 95 دقیقه از اخرین مناظره بین ترامپ و بایدن حتی یک بار سوالی در مورد ایران یا ونزویلا یا سوریه و... نشد. تمام 90 دقیقه در مورد اقتصاد و کرونا و بیمه خدمات درمانی و مهاجران غیر قانونی و قوانین مرزی برای جلوگیری از قاچاق انسان و مواد مخدر بود. یعنی انچیزی که برای زندگی و معیشت مردم و خانواده های امریکایی مهم است. اگر غیر از این بود باید تعجب می کردیم. وقتی اقتصاد و معیشت سالم و موفق نباشد هیچ دستاورد دیگری قابل دفاع نیست. حالا اگر ترامپ مانند بوش به پنج کشور دیگر هم حمله می کرد و مجسمه ها را سرنگون می کرد ولی در اقتصاد مانند بوش فضاحت به بار اورده بود باز هیچ دستاوردی برای ترامپ نمی شد.
ناشناس۱۶۶۹۳۸۲۰۹:۱۸:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تجمعات انتخاباتی هوادارهای جناب ترامپ اصلا قابل قیاس نیست با اندک جمع طرفداران بایدن
مستر۱۶۶۹۴۵۹۰۹:۴۶:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
هوادارهای ترامپ هم مثل خود ترامپ اعتقادی به حفظ فاصله گذاری اجتماعی و عدم تجمع و استفاده از ماسک ندارند! ولی هوادارهای بایدن درست بر عکس اونا به حفظ فاصله گذاری اجتماعی و دوری از تجمع و استفاده از ماسک اعتقاد دارند، چرا نمی فهمی؟!!! ترامپی ها اهل هیاهو و سر و صدا هستند بیشتر در حالی که نتیجه تو صندوق های رای مشخص میشه نه کف خیابون ...
علیرضا۱۶۶۹۳۹۲۰۹:۲۲:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
از الف تشکر میکنم که این تحلیل واقع بینانه و جالب رو چاپ کرد،سپاس از نویسنده محترمش،فلسفه آرای الکترال خیلی جالب بود ،من تو همین الف نقدهای بسیار تند به نحوه انتخابات امریکا خوندم اما این تحلیل تمام او نقدها رو که فقط از بعد سیاسی و دشمنیه با امریکا به این کشور حمله میکرد رو عملا باطل کرد.ولی درست ترین قسمت این تحلیل جالب همون قسمتی بود که گفت امریکا،اروپا،چین،روسیه و..دلشون بحال ما نسوخته و فقط منافع کشورشون مخصوصا از نظر اقتصادی رو دنبال میکنن و اینکه دنیا همچنان تک قطبیه و بقیه کشورها برای اینکه از بازار امریکا و جهان سهم بالاتری داشته باشن با هم مسابقه دارن.داخل این بازی روش بازیه ایران موقعیت اونو نشون میده،با موقعیتی که الان داریم قطعا درست بازی نکردیم.متاسفانه.
ناشناس۱۶۶۹۴۰۷۰۹:۲۷:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
بورس ما امروز هم شبیه لبو است . قرمزِ قرمز باید مذاکره کنیم تا بورس مان شبیه کارخانه رب همیشه قرمز نباشد
ناشناس۱۶۶۹۴۱۰۰۹:۲۹:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
حرفهای شما درست ولی راهکار چیست؟ آنچه مربوط به مسائل داخلیست را همه میدانند، راهکار ارائه دهید. وقتی فساد مثل سرطان کل سیستمهای بانکی، بورس، خصولتی، قضائیه، صنعت و... را گرفته، جانی و رمقی برا اصلاح نمی‌ماند. فکر کنم فقط با ظهور حضرت مسائل حل بشه
حسن۱۶۶۹۴۲۹۰۹:۳۷:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
از این تحلیلها زیاد دیدیم.هیچ چیزی مشخص نیست
رضا۱۶۶۹۴۴۰۰۹:۴۰:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
بسیار عالی وتحلیل درست وپر مغزی بود . کاش از این مغزها در کشور استفاده بشه
ناشناس۱۶۶۹۴۴۷۰۹:۴۲:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
هرکدوم ازین دو نفر بشن در نهایت برا مردمشون کار میکنن
رضا۱۶۶۹۴۵۳۰۹:۴۳:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آمریکا در دوران ترامپ به بالاترین رشد اقتصادی دست یافت هرچند کشورهای عربی رامیدوشه خدا هرکس را برای ملت خودش زحمت میکشد موفق کند
ناشناس۱۶۶۹۴۵۴۰۹:۴۳:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
فقط اگه بایدن از تو صندوق ها در اومد جرات داشته باشین و بیاین بگین اون "علمتون" توهمات شخصیتون بود!
مریم۱۶۷۳۴۶۰۲۱:۴۴:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۵
بایدن داره در میاد. این آقا کجاست با این تحلیلش؟
ناشناس۱۶۶۹۴۵۵۰۹:۴۴:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
بایدن به احتمال بسیار زیاد برنده هست، پیشاپیش خدمت تمام امت ترامپ داخل و خارج از کشور تسلیت عرض میکنم.
ناشناس۱۶۶۹۴۶۴۰۹:۴۸:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
ترامپ، بای بای.
ناشناس۱۶۶۹۶۱۱۱۰:۴۵:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
بایدن بای بای
ناشناس۱۶۶۹۴۸۵۰۹:۵۴:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تحلیل وقتی واقع بینانه است که چرا ممکن است بایدن ببرد هم در کنارش باشد. چند تا پیش فرض غلط هم دارید که هم نظرسنجی ها را طرفدار یک طرف فرض کرده اید. حتی فاکس نیوز هم خلاف این را می گوید. از علم آمار هم ظاهرا اطلاعی ندارید .. شو کردن و داد هوار کشیدن دلیل بر طرفدار زیاد نمی شود..
ناشناس۱۶۶۹۴۹۴۱۰:۰۰:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
من داروی تیرویید خارجی گیرم نمیاد، ایرانی هم که اثر نداره. بقیه هم دارو ندارن چون آقایون میخواهند ما تحت فشار باشیم تا به مذاکره تن دهیم. چرا پول دارو را در صرافی میریزم که دلار ارزان شود. خوب دارو وارد کنید.
ناشناس۱۶۶۹۵۳۴۱۰:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این بیشتر بیان آرزوهای جناب نویسنده است تا تحلیل!
سردار دل ها۱۶۶۹۵۴۲۱۰:۲۰:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
باید اینقدر قوی باشیم که نگاهمون به دست خودمون باشه نه اینکه قراره سگ زردی بره و شغالی از راه برسه. یکبارم شده نگاهمون به ساختن درون خودمون باشه بخدا میتونیم اگر خودمون به دست و بال خودمون گره نزنیم.
ناشناس۱۶۶۹۵۵۰۱۰:۲۱:۵۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
متاسفانه برای ما فرقی نمی کند ترامپ یا بایدن یکی باپنبه یکی با چاقو سر می برد... ولی صد افسوس و دریغ که برای دولت بی تحرک ما، صد البته فرق می کند و از الان کاسه گدایی رو سمت بایدن بردند...
ناشناس۱۶۶۹۵۶۱۱۰:۲۵:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
من مطالب قبلی رو مطالعه کرده بودم و صحت گفته های شما برام تاثیرگذار بود.
sanaz۱۶۶۹۵۸۷۱۰:۳۷:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آن کسانی که موافق رفتن ترامپ هستند (سرمایه داران بین المللی و گلوبالیست ها ) از خوب حربه ای برای برانداختن ترامپ استفاده کردند . بله ویروس کرونا . به تلفات آن در آمریکا دقت کنید . فکر کرده اید چرا واکسن آن تا قبل انتخابات بیرون نیامد ؟ اصلا به زمان این پاندمی دقت کرده اید ؟ حتما این ویروس باید یک سال قبل از انتخابات آمریکا از آزمایشگاه ها به بیرون درز می کرد ؟ به بی نظمی و شورش های پیش آمده در آمریکا از ابتدای کرونا و قتل فلوید و . . فکر کرده اید ؟به نظر شما این سرمایه داران بین المللی و گلوبالیست ها می نشینند شخصی به نام ترامپ بیاید و سرمایه هایشان را در چین و آسیاو جاهای دیگر را نابود کرده وتمام رشته های 25 سال اخیرشان را پنبه کند؟
آرش۱۶۶۹۶۰۱۱۰:۴۳:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دوست عزیز فعالیت شرکت های نظرسنجی در آمریکا بر اساس دانش پیچیده و علمی کار می کنند. با یک پاراگراف نمیشه عملکرد این شرکت ها رو بدون دلیل زیر سوال برد. حرف های کلی و بدون مستندات نوشتید و فرضیات بی پایه و اساسی هم مطرح کردید. مثلا چون طرف سخنرانیش بیشتر بازدید داره پس برده. اینجا هم هرکس فکر می کرده شما درست میگی برات کامنت گذاشته و بقیه هم متوجه شدند حرف بی اساس میزنی اصلا حتی وقت نگذاشتند که برای شما کامنت بزارند. حالا یعنی حرف شماقاطع درسته؟!
ناشناس۱۶۶۹۶۲۲۱۰:۴۹:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
چه بخواهیم قبول کنیم چه نخواهیم ، دنیای ما الان دنیای تک قطبی است. تک قطبی نه به معنای آمریکا بلکه تک قطبی به معنای همان اقتصاد آزاد و رقابتی علم محور و دانش بنیان که آمریکا و حاکمیت آن نقش محوری را در آن دارد.  وقتی صحبت از امریکا می‌شود منظور این بلوک است. همان بلوکی که حتی چین به عنوان یک کشور شانسی برای مقابله با آن ندارد.دنیا را آن جور که هست تحلیل کنیم نه آن جور که دوست داریم باشد.
م.ا.نیا۱۶۶۹۶۳۱۱۰:۵۳:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
عمده عوامل کلیدی در برگزیده شدن رئیس جمهور در آمریکا عبارتند از : 1- لابی صهیونیستی با بازوی مالی- تبلیغاتی " ایپک " AIPAC 2- لابی نفت- گاز :شورون، تکزاکو، اگزون موبل و.. 3-لابی صنایع نظامی : نورتروپ گیوما،لاکهید، ریتیون، بوئینگ و.. 4-لابی امپراطوری رسانه ای، شبکه های کابلی-مجازی و.. * لابی صهیونیستی مثل عنکبوت آنچنان تاروپود بدور نظام مالی-سیاسی آمریکا تنیده است که هیچ رئیس جمهوری در آمریکا یارای برون رفت از آن راندارد،میباید درسیاست داخلی-خارجی الویت را به اهداف آنها بدهد.مثل کادو های که آقای ترامپ در آغاز و پایان دوره 4 ساله اش ( انتقال پایتخت از اورشلیم به بیت المقدس، الحاق بلندی های جولان سوریه به اسرائیل و.. فشار به دول عربی برای برقراری روابط سیاسی - تجاری و.. با آن رژیم نژاد پرست )و.. * لابی نفتی ترامپ با تحریم ایران،سوریه ، ونزوئلا امکانات صادرات نفت شیل با قیمت بالارا برای کمپانی های نفتی آمریکا فراهم نمود تا با صدور حداقل روزانه 5میلیون بشکه نفت سودهای سر شاری ببرند . * لابی صنایع نظامی آقای ترامپ باسفر به خاورمیانه و..طی 4 سال ریاست جمهوری خود زمینه بازار فروش حدود 500 میلیارد دلار اسلحه که حدود 70% آن به عربستان، امارات، کویت و..فراهم نمود. * لابی امپراطوری رسانه ای که با بمباران مردم آمریکا بصورت مستقیم و غیر مستقیم در ذائقه انتخاب مردم شدیدا اثر گذار و در تعیین رئیس جمهری آمریکا موثر واقع میشود.البته 538 آرای الکترال کالچ متعلق به سناتورعضو کنگره که هر کدام بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم با لابی های یاد شده مرتبط هستند، نقش کلیدی و اثر بخشی در انتخاب رئیس جمهور گذشته، حال و آینده آمریکا دارد. هرکسی بخواهد در آمریکا رئیس جمهور شود باید مورد توجه و حمایت اکثر لابی های فوق الاشار باشد.
ناشناس۱۶۶۹۶۳۸۱۰:۵۷:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
به نام خدا- به عنوان یک استاد روانشناسی عرض می کنم تحلیل های این آقای فراهانی بوی خود بزرگ بینی (self grandusity) دارد. من نمی توانم الان نتیجه انتخابات آمریکا را پیش بینی قطعی کنم چون من رمال نیستم. ولی به عنوان یک روانشناس با سالها تجربه اکثر دلایل آقای فراهانی را غیر علمی و غیر مستند می دانم .
مستر۱۶۶۹۶۷۸۱۱:۱۷:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
احسنت ...
ناشناس۱۶۶۹۷۰۵۱۱:۲۷:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آقای فراهانی با وجود (خود بزرگ بینی (self grandusity))! هرگز و حتی یک خط در مطالبش وارد بحث روانشناسی نشده است. چگونه یک روانشناس با سالها! تجربه می تواند براحتی مدعی شود که همه شواهد و داده های یادداشتهای اقتصادی و سیاست بین الملل آقای فراهانی را یکسره غیر علمی و غیر مستند بداند. شاید از انجا که این روانشاس با تجربه و فرهیخته محترم با وجود اینکه (self grandiosity) نام یک اختلال شایع در علم روانشناسی است و طبیعتا باید ملکه ذهن ایشان باشد از املای نادرست (self grandusity) برای آن استفاده نموده است!
ناشناس۱۶۶۹۷۱۳۱۱:۳۱:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این استاد روانشاسی عزیز ما هنوز نمی داند که پیش بینی روندهای سیاسی با ادله و شواهد با شیر و خط کردن و رمالی متفاوت است
ناشناس۱۶۶۹۷۵۴۱۱:۵۱:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تخصص در روانشناسی چه ربطی به تحلیل سیاسی اجتماعی انتخابات آمریکا داره ؟
ناشناس۱۶۶۹۸۹۵۱۲:۴۷:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
به عنوان یک دانش آموز حوزه روان شناسی عرض می کنم که انتخابات مقوله ای به شدت وابسته به هیجان و احساس انسانی هست و نویسنده مقاله شواهد میدانی درست و غیرسوگیرانه ای ارائه نموده اند. نتیجه انتخابات آمریکا هر چه باشد، بنده پیش بینی نویسنده مقاله را نزدیک به واقعیت می بینم.
ناشناس۱۶۷۰۲۳۵۱۵:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
وقتی صحبت از 80 درصد در متن نوشته هست یعنی نویسنده با مفهوم احتمال آشنایی دارد. وقتی نویسنده استدلال و شواهد خود را مطرح می کند، نشانه ای از آشنایی نویسنده با زمینه موردبحث است. نویسنده با مفاهیم احساس، هیجان، منطق و ترکیب آن ها در مباحث انتخاباتی آشنایی دارد. نوشته از مقدمه و نتیجه گیری قابل دفاعی برخوردار است. نویسنده بر نوشته خود در بستر علوم انسانی تسلط مناسبی دارد. هیچ قطعیتی در علوم انسانی وجود ندارد. این را نویسنده، بهتر از بنده می داند. صرفاً در تناسب با شواهدی که ارائه می نماید، نتیجه گیری می کند. با توجه انتشار نوشته با اسم و رسم خود نشان از مسئولیت پذیری نویسنده در قبال نوشته خود است و علایمی از مفهومی که شما اشاره فرمودید مشاهده نمی شود. هر چند معادل یابی مناسبی نیز از خودبرتربینی ارائه نفرمودید. self superiority
ناشناس۱۶۶۹۶۴۲۱۰:۵۹:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اگر ترامپ برنده بشه ، دودستي ايران رو به بغل چين مي اندازه
ناشناس۱۶۶۹۶۵۲۱۱:۰۴:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تیتر چهارشنبه ((چرابایدن پیروز قاطع انتخابات شد؟))
ناشناس۱۶۶۹۸۴۱۱۲:۲۶:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
احسنت. عالی بود. امیدوارم مردم این تحلیل گران آبکی که با اطمینان از پیروزی ترامپ میگن رو به خاطر بسپارن و برای تحلیل های بعدی فریب نخوردن.
ولی۱۶۶۹۶۶۰۱۱:۰۷:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
معمولا مخالفان جرات ندارند در نظر سنجی نظر بدهند نه طرفداران حاکمیت؟این نظر در انتخابات قبلی درست بود اما در این انتخابات نه امیدوارم کاخ سفید مانند طاق کسرا در روز میلاد ترک بردارد
ناشناس۱۶۶۹۷۲۴۱۱:۳۷:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آقا ولی. همه دنیا فضای کره شمالی و یا عراق صدام و.. را ندارند. اگر باور ندارید ببینید در همین امریکا یک فرید ذکریایی که اصلا مهاجر از هند هست و انگلیسی را با لهجه بسیار سنگین زبان دومی صحبت می کند چطور نژادپرست ترین! و دیکتاتور ترین رئیس جمهور تاریخ امریکا را با نقدهای خود زنده زنده سرخ می کند!
علی رضا خدابنده۱۶۶۹۶۶۹۱۱:۱۱:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اظهار نظر ترامپ مبنی بر اینکه اگر روز سه نوامبر رای نیاره با رای دیوان عالی رای میاره(ادعای تقلب در انتخابات) رو چطور تعبیر میکنید. ضمن اینکه انتخابات زود هنگام باعث شد خیلی از دموکرات ها که در حالت طبیعی و بر خلاف طرفداران ترامپ شور و ذوق آمدن پای صندوق رای را نداشتن، با این سیستم جدیدبیایند و رای بدهند.به نظر بنده شواهد پیروزی بایدن را نشان می دهد.
رضا۱۶۶۹۶۹۱۱۱:۲۲:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این جناب امیری عجب نابغه ای است.چیزهایی به فکرش رسیده که دهها موسسه نظر سنجی بزرگ امریکا با انهمه بودجه ،امکانات و متخصص به نظرشان نرسیده است و حتی عقلشان نرسیده بعد اشتباهات نظر سنجی های سری قبل که انهم فقط در مقیاس الکترال بود و نه ارای مردمی سیستم خود را اصلاح کنند و بازهم حساب نکرده اند که نظر سنجی تلفنی و غیره چه حالت ها و خطاهایی می توانند داشته باشند.
ناشناس۱۶۶۹۶۹۸۱۱:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
البته برای کشوری که سرنوشت خودش رو به دم این اقایان گره بزنه باید تاسف خورد.. پس متکی به خودمان باید باشیم.. با عزت بایستی با دنیا تعامل کنیم... در اخر تحلیلی تون خیلی ابکی بود. اگه فردای انتخابات بایدن رای اورد و ان هم بالاتر لهتره این کار رو رها کنی.
ناشناس۱۶۶۹۷۲۲۱۱:۳۶:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تحلیل ضعیفی که بر پایه لایک فضای مجازی باشد غیر قابل استناد است طرفداران ترامپ مانند خود اودنبال هیاهو و خود نمایی هستند خیالتان راحت بایدن است اما درکل برای مسولین بی برنامه و ابن الوقتی ما فرقی نمیکند هرچه پیش اید خوش اید
مجید شیخی۱۶۶۹۷۴۵۱۱:۴۷:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تحلیلی بسیار دقیق و مبتنی بر استدلالهای محکم بود.از خواندن آن بسیار لذت بردم.از نویسنده بدلیل نگارش این مقاله بسیار ارزنده و از سایت الف بدلیل انتشار آن سپاسگزارم.
ناشناس۱۶۶۹۷۵۶۱۱:۵۱:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خیلی نوشته ی یکطرفه ای بود. انتخابات آمریکا فقط یک جنبه ی داخلی ندارد بلکه جنبه بین المللی هم دارد. یعنی الکترال ها به وضعیت بین المللی آمریکا هم توجه میکنند و بر اساس آن رای میدهند. بنابر وضعیت کنونی جهان و موقعیت امریکا به نظر میرسد آمریکا با روش ترامپ در صحنه بین المللی متضرر میشود و به همین دلیل نیاز است کسی دیگر مثل بایدن روی کار باشد تا موقعیت بین المللی آمریکا بیش از این تخریب نشود، مخصوصا اگر ترامپ به روش و مسیرش ادامه دهد دلار در عرصه جهانی به شدت آسیب خواهد دید. دقت کنید که از نظر الکترال ها موقعیت و هژمونی جهانی آمریکا مهمتر از مسائل داخلی است زیرا تضعیف این هژمونی میتواند وضعیت داخلی را هم خراب کند اما تقویت آن بر تقویت اوضاع داخلی مؤثر است. به نظر میرسد در این انتخابات برخلاف آنچه در 2016 اتفاق افتاد، نظرسنجی ها درست ترند و بنابراین پیش بینی میشود که بایدن بر ترامپ غلبه کند. اما برد بایدن در درازمدت به نفع ایران نخواهد بود.
ناشناس۱۶۶۹۷۷۵۱۱:۵۷:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
این لایکها میتونه تقلبی باشه و از طرف عربستان و اسراییل برای مشروعیت به ترامپ انجام شده باشه .. درضمن ثابت شده‌ که در دنیا افراطی ها در فضای مجازی حضور گسترده دارند و عاقلان کمتر در این فضا هستند .مثل همین کامنتهای به نفع ترامپ در این مطلب که حالا بگیم دویست تا لایک بخوره. به نظر شما اگر یک رفراندوم برای مشروعیت ترامپ در ایران تشکیل شود باز ترامپ برنده است؟؟ خیر
سامان۱۶۶۹۷۷۶۱۱:۵۷:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
متاسفانه با خواندن نظرات هموطنان به فقر مطالعه و دانش در ایران پی میبرید تحلیل بسیار جامع و کاملی بود و واقعیت هایی را بیان کرد که از دانش و مطالعه به دست امده بود نه از اخبار و نظرات آبکی
قلی۱۶۶۹۸۱۵۱۲:۱۵:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
100 درصد ترامپه... اگر نشه معلومه ایران چه قدرتی داشته که اون رو به زیر کشیده...
ناشناس۱۶۶۹۸۲۱۱۲:۱۹:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خیلی دوست داریب ترامپ رای بیاره ؟
ناشناس۱۶۶۹۸۳۶۱۲:۲۴:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آقای نویسنده با این تحلیل ها..,..اگر بایدن پیروز شد ..,.. باید بدونید که آمریکا مثل کشور ما نیست که نتیجه نظرسنجی ها متفاوت از واقعیت باشه.اختلاف حدود ۱۰ درصد در نظرسنجی ها معنی داره و نهایت ۱ تا ۲ درصد میتونه خطا داشته باشه.
ناشناس۱۶۶۹۸۵۷۱۲:۳۳:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تحلیل منطقی و خوبی بود ممنون
ناشناس۱۶۶۹۸۶۵۱۲:۳۴:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
حرف حساب قابل کتمان نیست.
رضا۱۶۶۹۹۰۳۱۲:۵۳:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دنیایی که ترامپ و آمریکا در جایگاه رهبزی آن ‌هستند به مراتب دنیای بهتری برای زندگی کردن است. خدا نکند که پکن به عنوات مظهر بی اخلاقی و بد قولی و البته نماد کشتار میدان تیان آن من در این‌جایگاه قرار گیرد.
امیرحسین۱۶۶۹۹۱۴۱۲:۵۵:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
امیدوارم روز بعد از انتخابات تحلیلتون رو از روی سایت پاک نفرمایید...
ناشناس۱۶۶۹۹۵۵۱۳:۱۳:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
سه نکته ای که در پایان یادآوری شده ، بسیار دقیق ، نغر و پرمایه است .
ناشناس۱۶۶۹۹۸۴۱۳:۲۳:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
به نویسنده تبریک می گویم. هر چند شاید ترامپ رئیس جمهور نشود ولی شامل حقایق زیاد و آموزنده بود
ناشناس۱۶۷۰۰۴۰۱۳:۳۸:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
اگر به مباحث علمی نظیر الگوریتم و درخت تصمیم گیری و نظایر آن توجه کنیم اصولا مهم نیست که چه اتفاقی خارج از قوه تصمیم گیری ما می افتد. مهم این است که آن را پیش بینی و عکس العمل مناسب با آن را داشته باشیم . اگر سیاستمداران قوی در مملکت وجود داشت هیچ تفاوتی در انتخاب بایدن یا ترامپ بوجود نمی آمد چون عکس العمل مناسب با آن را بلد بودیم .اما در شرایط حاضر در عوض آنکه نگران مارادونا باشیم باید مواظب غضنفرهای داخلی باشیم.
ناشناس۱۶۷۰۰۷۰۱۳:۴۶:۱۴ ۱۳۹۹/۸/۱۲
بهتر است نگارنده به نظر سنجی های شبکه راستی فاکس نیوز هم رجوع کند که بایدن را با اختلاف برنده ملی انتخابات (تعداد تک رای های بیشتر) می داند و حتی در ایالات swing که خاکستری هستند هم رقابت بسیار نزدیک است و اگر بایدن پنسیلوانیا را ببرد یا فلوریدا کار تمام است .. ! البته نمی گویم حتما بایدن می شود به هرحال رقابت نزدیک است و ترامپ هم شانس بالایی دارد، ..
ناشناس۱۶۷۰۱۰۲۱۴:۰۰:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
البته نتیجه بیشتر انتخابات رو قطعا نمیشه پیش بینی کرد .اما تحلیل و نظراتتون راجع به تصمصم گیران و اداره کنندگان کشور بسیار درست است . گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.
ناشناس۱۶۷۰۱۰۴۱۴:۰۱:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
وقتی انسان تحلیل های دو طیف عمده در ایران را مطالعه می کند خط و مش این دو طیف هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی نمایان می شود. تمام تحلیل کننده های طیف چپ از بایدن حمایت می کنند و تحلیل کننده های طیف راست از ترامپ!
علی۱۶۷۰۱۰۷۱۴:۰۳:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خدا شاهده می خوام پانزده شاخه آهن بخرم دامداری بسازم موندم بینم کی برنده انتخابات آمریکا میشه نه شرقی نه غربی تبریک
منصور۱۶۷۰۱۵۲۱۴:۲۶:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
علامت مسئولیت پذیری نویسنده ای که با مشخصات خودش مطلب نوشته. شواهد و دلایل خودش را گفته و متناسب با آن نتیجه گیری کرده. با مفهوم عدم قطعیت در علوم انسانی آشنایی دارد و مقاله ای هست که فردای انتخابات عیار آن مشخص می شود. نویسنده محترم به زعم حقیر از توان و جرات مناسبی برخوردار هست. سپاس از وقتی که گذاشتین.
ناشناس۱۶۷۰۲۲۹۱۵:۰۵:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
چه عجب اين نشان داد الف تحليل گر حرفه اَي هم داره ، ..منظورم اين نيست كه حتما ترامپ برنده است ولي ايشان با دليل و منطق تحليل كردند نه مثل بعضي ها كه مي گفتند اگه ايران تحريم بشه نفت مي شه ٣٠٠ دلار ولي ديديم شد ٣٠ دلار
ناشناس۱۶۷۰۲۴۴۱۵:۱۳:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
بایدن رییس جمهوره، ترامپ هیچ شانسی نداره، الکی برای خودتون نتیجه گیری کردید بدون هیچ سند و مدرک
سجاد۱۶۷۰۲۶۵۱۵:۲۱:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
الف جان لطفا بعد انتخابات آمریکا این پست رو پاک نکن چون من می خوام زیرش کامنت بزارم.
ناشناس۱۶۷۰۲۹۳۱۵:۳۵:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
توی نظرات دیدم بعضی میگویند چهارشنبه چی یا پنجشنبه چی؟ هر تحلیل گری بر اساس دانش خودش و شجاعتش نظرش را بیان کنه محترم هست. سری قبل خاطرم هست در 2 برنامه سیما، استادان طراز اول علوم سیاسی کشور مشارکت داشتند و نتیجه خلاف پیش بینی اونها و هزاران متخصص طراز اول دیگر در دنیا شد. بنابراین نویسنده و برخی کامنت گذاران محترم که در رد حرف ایشان استدلال کردند شان و جایگاهشان محفوظ است بدیهی است یکی از طرفین برنده میشود و نمیتواند هر دو نظر درست باشد. برخی بندهای نویسنده محترم چندان قوی نیست که در نگاه اول به نظر منم آمد و دوستان اشاره داشتند، اما چند مورد دقیق و کاربردی است. به جای صفر و یک دیدن باید از نکات مثبتش استفاده کرد.
ناشناس۱۶۷۰۳۰۹۱۵:۴۷:۲۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
جناب آقای علی امیری فراهانی لذت بردم از مقاله پرمحتوا ی جنابعالی ،حرمت قلم نگه داشتی و واقعیت را گفتی ،انشالله آنچه خیر است برای مملکت و مردم ایران اتفاق بیفتد که علیرغم ثروت های خدادادی با سوء مدیریت به اینجا رسیدیم که ارزش پول ملی ۴ هزار برابر افت کند .
عیسی۱۶۷۰۳۸۲۱۶:۳۵:۰۹ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تحلیل خوب و منطقی است فارغ از درستی یا غلطی تحلیل نکته اساسی اینست که انتشار چنین تحلیل آزادانه و به ظاهر علمی که ممکن است مخالفان بسیاری هم داشته باشد ، در سایت الف کمی عجیب است .. به هر حال با انتشار چنین مطالبی ما را به تغییر رویه مثبت سایت الف امیدوار نمودید
ناشناس۱۶۷۰۳۸۴۱۶:۳۶:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
هموه قبول، به شرطی که وقتی بایدن رئیس جمهور شد همین آقا بیاد بگه اشتباه کردم
ناشناس۱۶۷۰۳۸۹۱۶:۴۰:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
صرف نظر از اینکه ترامپ انتخاب بشه یا بایدن، من بسیار مشتاق هستم بدونم نویسنده این آمار دقیق که بیست تا سی درصد طرفدارن ترامپ در نظر سنجی تلفنی شرکت نمی کنند رو از کجا آورده؟ برادر زنگ زدی ازشون تک تک تلفن زدی و ازشون پرسیدی که متوجه شدی دقیقا بیست درصد هستند؟
اشتباه۱۶۷۰۴۵۸۱۷:۳۹:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دقیقا همین نظرات شمارو قبلا در مورد موفقیت هیلاری کلینتون میدادن و نشد
محمد۱۶۷۰۵۰۴۱۸:۲۴:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۱۲
تحلیل بسیار واقع بینانه ای بود. مخصوصا چند پاراگراف آخر قسمت مربوط به شرایط ایران. که واقع بین باشیم و در توهم به سر نبریم.
محمد اهوازی۱۶۷۰۶۰۵۱۹:۳۷:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دوستان نظرات خیلی خوبی ارائه کردید ولی مطمئن باشید که هیچ تغییری را چه در صورت برنده شدن ترامپ و چه جوبایدن احساس نخواهید کرد
برادر۱۶۷۰۶۱۱۱۹:۴۸:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۱۲
سلام برایم بسیار جالب است که در حالیکه خود ترامپ از امکان موفقیت در انتخابات پیش رو با توسل به رای دیوان عالی سخن به میان آورده ، جناب آقای فراهانی اصولا چگونه از عبارت (پیروز قاطع) صحبت میکند ، یا ایشون معنی قاطع رو درک نمیکنند ، یا با کمال تاسف باید بگویم به رغم توضیح ایشون در باره مطالعات و تحقیقات عمیقشون در باره عناصر تاثیر گذار ، در انتخابات امریکا ، ایشون فقط به صورت یکطرفه و حیرت آور ، لایکهای ترامپ رو دلیل پیروزی قاطع ترامپ میدونه ، این نشانه تحقیقات عمیق نیست این نشانه علاقه نویسنده به رای آوری جمهوری خواهان و شخص ترامپه و از نظر من کاملا خالی از دلایل مستند و علمی و تحقیقاتی است ..
دارا۱۶۷۰۶۶۳۲۰:۲۵:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
آقا یه 24 ساعت صبرکنید همه چیز معلوم می شه. دیگه این همه طول و تفصیل نمی خواد!
ناشناس۱۶۷۰۶۷۵۲۰:۳۶:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۲
همه شاخصهای اقتصادی که در این مطلب اشاره شده بر اثر شیوع کرونا به شدت سقوط کرده و مردم آمریکا ضعف دولت ترامپ در مدیریت این بحران را فاجعه آمیز می دانند. بسیاری از اقلیتها خصوصا سیاه پوستان بصورت فعال بر علیه ترامپ بسیج شده اند. گروه پسران با افتخار کاملا به عنوان یک گروه شوونیستی شناخته شده و به نژاد پرستی مشهور است. بله دنیا در حال حاظر یک قطبی است ولی همه حتی در آمریکا می دانند که چین آمریکا را به زودی از لحاظ اقتصادی پشت سر خواهد گذاشت.
ناشناس۱۶۷۰۷۱۷۲۱:۱۱:۵۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
از ویژگی های ایرانی اینه که دشمنش را شکست ناپذیر میبینه. لطفا تحلیل غیرعلمی نبافید.
ناشناس۱۶۷۰۷۲۴۲۱:۱۸:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
به احتمال زیاد ترامپ برنده میشود. دفعه قبل هم همینطور بود. دقیقا دقیقه نود دست خود ش را رو میکنه.
ناشناس۱۶۷۰۷۴۴۲۱:۳۶:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۲
دليل ديگري كه امكان پيروزي ترامپ را بيشتر مي كندسياست ضد ايران بودن ترامپ است
اقبال۱۶۷۰۷۵۳۲۱:۴۶:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۲
خدا رو شکر بالاخره یه نفر پیدا شد تحلیل درستی داشته باشه
ناشناس۱۶۷۰۷۵۴۲۱:۴۶:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۱۲
بایدن شانس بالایی داره متاسفانه توی این ده سال و بویژه ۳ سال اخیر اینقدر بلا بر سرمون نازل شده که یک جورایی خبر خوب واسمون غیر قابل باور شده به همین خاطر نمی تونیم شکست ترامپ را قبول کنیم
ناشناس۱۶۷۰۸۰۲۲۲:۳۲:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۲
من به عنوان یک دموکرات آرزوی قلبی ام برنده شده ترامپ می باشد .
ناشناس۱۶۷۴۷۰۷۰۷:۰۴:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
متاسفانه آرزوی سیاهت برنده نشد
ناشناس۱۶۷۱۰۶۹۰۹:۳۹:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۳
هر کدومش برنده بشه چه سودی برای ما دار ماایرانی خودمون به خودمون رحم نمیکنی چه برسه امریکا
حسین۱۶۷۱۰۸۱۰۹:۵۰:۰۳ ۱۳۹۹/۸/۱۳
سگ زرد برادر شغاله بوش رفت اوباما اومد.. اوباما رفت ترامپ اومد چه فرقی به حال ایران داشت؟؟. اینا مترسک هایی بیش نیستن. لابی صهیونیست داره آمریکا رو اداره میکنه. اما به شخصه دوست دارم بایدن در بیاد تا همه مردم ما بفهمن که سگ زرد برادر شغاله
ناشناس۱۶۷۱۱۵۱۱۰:۵۷:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۳
رهبر میگه باامریکا چکار دارین خود کفا باشید بعد یکی بگه ما چی داریم همه چیزو از اون ور میارم
ناشناس۱۶۷۱۲۴۳۱۲:۵۴:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۳
خوب زودتر نظر میدادی من ماشین زیر پام و فروختم بیچاره شدم
باباوانکا۱۶۷۱۶۲۸۲۲:۴۶:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۱۳
پیـــــــــــــــروزی ترامپ بهتر است زیرا نقش ترامپ مثل نقش گورباچف در اتحاد شوروی سابق خواهد بود.تــــــــــــرامپ آخــــــــــرین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا...چه شود!!!
ناشناس۱۶۷۱۷۱۳۰۷:۳۵:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۱۴
ترامپ دارد پیروز میشود . ۹۰ در صد
یه نفر۱۶۷۲۴۲۰۲۰:۲۳:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۴
؟؟!!!!!!!!؟
ناشناس۱۶۷۱۹۱۹۱۱:۲۵:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۱۴
نشانه ای از افول ابر قلدری آمریکا؟ --- خدا را چه دیدی؟ شاید پذیرفته شدن و تثبیت آنارشیسم ترامپ زمینه ساز افول ابر قلدر جهانی بشر ستیز ایالات متحده آمریکا باشد و این قلدر و قدرتهای نظامی و اقتصادی او را فرعون مانند با آب نابود کند.
محمدی۱۶۷۲۵۹۱۰۰:۵۹:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۵
متاسفانه و با نهایت تاثر، بعلت وابستگی شدید تمامی کشورهای جهان به اقتصاد و علم و تکنولوژی موجود در آمریکا، افول آمریکا باعث نابسامانی شدید در کل دنیا خواهد شد. نمونه کوچکی از این موضوع را در زمان بحران اقتصادی آمریکا در دوران بوش پسر مشاهده کرده ایم.
ناشناس۱۶۷۴۸۰۸۰۸:۴۷:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۱۷
خیر چنین نیست. در طول تاریخ ابرقدرتهای زیادی آمده اند و رفته اند. چین جای آمریکا را خواهد گرفت و آب از آب تکان نخواهد خورد و خود چین هم کمتر از 50 سال بعد قدرت را واگذار می کند و کنار میرود. 100 سال است آمریکا قدرت برتر است قبلش انگلیس 150 سال برتر بود و قبل ترش اسپانیا و هلند و پرتقال!
علی۱۶۷۲۰۹۹۱۳:۴۱:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۱۴
الان که این رو می نویسم هنوز نتایج انتخابات آمریکا معلوم نیست اما بسیار تحلیلی ژرفی بود و ممنون از نویسنده و تحلیلگر آن ولی چیزی که می خوام بگم اینه که باید تاسف خورد برای بشر امروزی و جامعه به اصطلاح مدرنی که همه تلاشش رهبران و نخبگان و برگزیدگان آن جامعه، جلو افتادن و بر قله قدرت ماندن خودشون به قیمت کشتار فجیع و ویران کردن بی رحمانه بقیه ابناء بشره البته که تنها نباید صرفا نشست و فحش داد و دعا کنیم که بمیرن علاج دردهای ما اتکا افراطی به اون ور مرزها نیست. علاج فقط حرکت بی توقف پشت سر رهبری است که سالهاست همه رو دعوت می کنه برای اتکا به زانو و بازوی خود و نداشتن ترس از بودن و تاختن در میدان های سخت. همین و بس یا حق
ناشناس۱۶۷۳۵۶۴۰۰:۱۳:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۶
چه تحلیل ژرفی هنوز هم اگر ترامپ برنده شود باز هم برنده قاطع نیست. رقابت تنگاتنگ بود و این که کسب به این راحتی بگوید ترامپ برنده قاطع است نشان از ناپختگی اش دارد.
ناشناس۱۶۷۲۴۶۵۲۱:۳۸:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۴
آقای فراهانی سلام عرض میکنم. تحلیلت اشتباه بود
ناشناس۱۶۷۲۵۰۷۲۲:۵۴:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۱۴
خوب جناب آقای فراهانی این شجاعت قابل تحسین را داشتند که نظراتشان را در محک تجربه قرار دهند و هم ایشان و هم ما متوجه شویم که دنیا را به این سادگی‌ها نمی توان تحلیل کرد.
سعید۱۶۷۲۵۰۸۲۲:۵۶:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۱۴
تحلیل خیلی خوبی بود، آقای امیری هم زحمت کشیدند فقط احتمالا تو محاسباتشون مثبت منفی اشتباه کردن
ناشناس۱۶۷۲۵۱۰۲۳:۰۰:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۴
دیدی علی آقا چقدر با واقعیت فاصله داری؟
عمران۱۶۷۲۵۳۰۲۳:۲۵:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۱۴
چی شد جناب؟ نتایج چرا برعکس در آمد؟ پیروزی قاطع چه شد؟
حسین۱۶۷۲۵۴۸۲۳:۵۵:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۱۴
کدوم پیروزی قاطع . بهتره تو نظراتتون دقت کنید اقای کارشناس
ناشناس۱۶۷۲۵۸۴۰۰:۵۱:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۱۵
نویسنده: "ولی اگر تا یکماه بعد از نتایج انتخابات امریکا همچنان سیاست خارجی کشور بر همان پاشنه بچرخد و همچنان کارخانه چاپ و نشر پول و نقدینگی بانک مرکزی با نرخ سه تا چهار تریلیون تومن در روز نقدینگی جدید به بازار ایران پمپاژ کند باید به انتظار ماه‌های سخت‌تری باشیم." لطفا این را هم بفرمایید که علت اصلی چاپ پول توسط دولت و بانک مرکزی چیست؟ وقتی دولتها درآمد ندارند مجبور به این کار میشوند شما بفرمایید وقتی تحریم هستیم درآمد از کجا کسب کنیم؟
ناشناس۱۶۷۳۵۶۲۰۰:۱۱:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۶
متاسفانه این نکته ساده را که مبنای اقتصاد است (یعنی کم شدن چیزی قیمت آن را افزایش می دهد) را ما ایرانیان هنوز نمی فهمیم و همش می گیم گرانی ارز کار دولت است. خب وقتی ارزی داخل مملکت نشود طبیعی است که قیمتش بالا می رود.
ناشناس۱۶۷۴۲۶۶۱۸:۵۲:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۱۶
با این متن به نظر می رسد شما بیش از اینکه تحلیل کرده باشید علاقه خود را نوشته اید و نگرانید که با عوض شدن شرایط وضع کشور خوب شود و یک جناح سیاسی ضرر کند. باعث تأسف است
ناشناس۱۶۷۲۵۸۸۰۰:۵۴:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۱۵
@سال‌ها است انتخابات در امریکا و نیروهای سیاسی و عناصر تاثیر گذار در انتخابات و جامعه و حاکمیت امریکا را از نزدیک مورد مطالعه قرار داده ام و در یادداشت‌های گذشته به صورت مشروح به آن پرداختم @ آقاي اميري به نظرم دنبال شغل ديگري براي خودتون بگرديد ..,..,..,.. بايدن داره انتخابات را ميبره
کوروش۱۶۷۲۶۱۴۰۲:۲۸:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۱۵
بایدن تا الان تقریبا ۲۶۰ رای الکترال آورده و فردا رییس جمهور امریکاست. کسایی که فکر میکردن ترامپ برنده میشه لطفا دیگه ادعای هوش و منطق و سواد نکنید. متواضعانه اشتباه تون رو بپذیرید و نظرات .. تون رو برای خودتون نگه کنید.
ناشناس۱۶۷۲۶۲۶۰۴:۳۹:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۱۵
آقای تحلیلگر نتایج انتخابات نشون میده شما خیلی هم شرایط امروز آمریکا رو درک نکردی.
ناشناس۱۶۷۲۷۰۶۰۹:۱۵:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۱۵
تا همینجا هم پیش بینی شما از برد قاطع درست نبود. جدا از اینکه احتمالا بایدن می بره اینقدر مطمئن صحبت کردن در دنیای امروز با همه پیچیدگیهایی که داره نشون میده شما هم هنوز دنیا را نشناختید. فلسفه انشا.. فقط یک فلسفه نیست بلکه به معنای آن است اگر همه سایر عوامل که من قادر به دیدن و درک آن نیستم هم همراهی کنند اتفاق مورد نظر حاصل خواهد شد. در اقتصاد سنجی جزئی در معادلات برآورد است که به آن اپسیلون می گویند و اون تاثیر همه عواملی است که قادر به کَمی کردن و یا درک آن نیستیم. اپسیلون وقتی خیلی بزرگ باشد نتایج برآورد ضرایب دیگر قابل اعتماد نیست. آقای فراهانی اپسیلون شما خیلی بزرگ بود.
محمد۱۶۷۲۸۱۶۱۱:۲۵:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۱۵
جناب علی امیری فراهانی عجب گافی دادی بهتر است با اطمینان خاطر حرف نزنی و از ملت عذرخواهی کن .
ناشناس۱۶۷۴۷۹۷۰۸:۳۷:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۷
نعوذ باللهُ این آقایان کارشناس مقبول .. که هیچوقت اشتباه نمی کنند. مگر نشنیده اید جناب ترامپ اعلام کرده اند که تقلب گسترده اتفاق افتاده است..
مصطفی۱۶۷۳۰۳۰۱۳:۴۸:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۱۵
شجاعت شما بسیار قابل تحسین هست اگه هیچ کاری نکنیم هیچ وقت خطا هم نخواهیم کرد!
ناشناس۱۶۷۵۵۵۹۱۵:۲۸:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۱۷
شجاعت!!!! بگو، ناپختگی و اعتماد بنفس کاذب ناشی از ساده انگاری و مطلق اندیشی در امور بسیار پیچیده اجتماعی و سیاسی. رسانه های ما پر است از اینجور تحلیلهای غلط که باید علت آنرا در نوع آموزش، فرهنگ و نگاه ..مان جستجو کنیم. رویکردی که عقلانیت جمعی و نوع تفکر و نگاه نخبه های جامعه ما را نسبت به جهان شکل داده و وضعیت وخیم امروز مملکت ما انعکاس همین نوع نگاه و تفکره.
عباس۱۶۷۳۱۸۰۱۶:۱۳:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۵
.. وقتی زبده ترین تحلیلگران سیاسی آمریکا وجهان اینقدر محتاط و با شک وتردید درباره نتیجه انتخابات آمریکا صحبت میکردند به یکباره نویسنده این مقاله قاطعانه با دلایل موهوم (که الان دیگه با مشخص شدن تقریبی نتایج واضحه)ترامپ رو پیروز پیش بینی کرد!
ناشناس۱۶۷۳۴۹۴۲۲:۵۶:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۵
بابا تحلیل گر
دلارام۱۶۷۳۵۰۲۲۳:۱۲:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۱۵
علمی تحلیل کردند وشجاعانه نطرشونو گفتند.هیچ تحلیل گری ادعا نمیکنه علم غیب داره .تازه الان آخروقت 5 شنبه است وهنوز هیچ کی نمیدونه الان نتیجه چیه .وبایدن هم که بشه صددرصد اطمینان دارید تقلب نشده
ناشناس۱۶۷۳۶۷۷۰۸:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۱۶
جناب فراهاني عرصه علم عرصه مطلق انگاري خود نيست .تحليل سياسي انتخابات علم است و با احتمال شكل ميگيرد.شما نمي توانيد هزاران نظرسنجي را به هيچ بگزاريد و با قاطعيت راي بديد.
ناشناس۱۶۷۳۸۰۶۱۱:۳۱:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۱۶
عمری شماها در خیال زندگی کردید و این دست خطاهای محاسبه از شما بعید نیست
مرادی۱۶۷۳۸۴۸۱۲:۳۵:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۱۶
ظاهراً بایدن برنده انتخابات است و این مقاله نیاز به ویرایش دارد.
ناشناس۱۶۷۳۸۸۶۱۳:۲۰:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۱۶
سلام جناب امیری تحلیلتون اشتباه بود. شناخت یک کشور 300 میلیونی که دایما در حال متحول شدنه کار بسیار سختیه
ناشناس۱۶۷۳۹۱۰۱۳:۴۶:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۶
بایدن در جورجیا هم جلو افتاد احتمالا او با ۳۰۶ الکترال برنده میشود
ناشناس۱۶۷۴۲۱۳۱۸:۰۱:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۱۶
حالا که تقریبا برد بایدن قطعیه میخواستم بگم جمع کنید این تحلیلا..تون رو!!
ناشناس۱۶۷۴۲۶۷۱۸:۵۳:۰۱ ۱۳۹۹/۸/۱۶
از انتخاب جو بایدن چه خبر آقای تحلیل گر..؟؟
مسیح۱۶۷۴۴۲۰۲۱:۳۹:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۱۶
معلوم شد که دلایلی که سر هم کردی! از روی اگاهی نبود و از جوامع مختلف خبرهای موثق نداری و جانبداری کردی. بایدن چه خوب و چه بد رئیس جمهور اینده ایالات متحده است.مردم امریکا فهم و شعور دارند که یک شرور تروریست دیگر نمی تواند مایه آبروداری آنها در جهان باشد.
علی فیضی۱۶۷۴۷۷۰۰۸:۱۸:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۱۷
یه همچین تحلیل هایی هست که وضعیت کشور خودمون را هم آشفته می کند!!!
ناشناس۱۶۷۴۸۰۴۰۸:۴۳:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۱۷
همین تحلیل .. که سه روز از آن نگذشته و خطای بینهایت فاحشی در پیش بینی نتایج انتخابات آمریکا کرده نشان می دهد به اصطلاح کارشناسان ما در چه سطحی از سواد سیاسی هستند!!
ناشناس۱۶۷۴۸۱۱۰۸:۵۰:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۱۷
چرا ترامپ پیروز قاطع انتخابات است؟ چرا ترامپ پیروز قاطع انتخابات است؟ چرا..
ناشناس۱۶۷۴۸۸۰۰۹:۵۱:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۱۷
خواهشا شما دیگه تحلیل نکن درکل امر باقی مانده واقعا متاسف شما میگوئید سال ها آمریکاررا بررسی کردم.
کاوه۱۶۷۶۰۴۶۲۱:۱۷:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۱۷
نظرات نویسنده به شواهد کلی و منطق نزدیک بود اما کافی نبود. دوباره ثابت شد که علم نظر سنجی و آمار همچنان مطمئن ترین راه پیش بینی هست.
ناشناس۱۶۷۶۱۴۱۲۲:۱۲:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۱۷
کارشناس های ناآگاه ! بایدن برد
ناشناس۱۶۷۶۲۴۱۲۳:۱۲:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۱۷
ای کاش جناب امیری تحلیل جدیدی ارائه بدن که چرا پیش بینی شون درست از آب درنیومد.
سید۱۶۷۷۰۶۲۱۱:۴۵:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۱۸
متاسفانه شما و مسئولین به ظاهر با سواد همیشه اوضاع دنیا و مملکت رو اینگونه تحلیل می کنید و تصمیم می گیرید و می گیرند که این شده وضعیت مملکت. کمی تغییر رویه بدید!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟! از وقت خبر گذشته منتشر نمی کنید ولی حداقل بخوانید
سعدی۱۶۷۷۱۵۴۱۲:۳۴:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۱۸
.. اگر همه تحلیل‌های سیاسی اینقدر آبکی باشد بدا به حال گوش کنندگان.
ناشناس۱۶۷۷۵۰۲۱۵:۵۲:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۱۸
چرا ترامپ پیروز قاطع انتخابات است؟ خخ
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین