آزادی بیان در فرانسه؛ اسلام ستیزی آزاد،یهودستیزی ممنوع!

گروه جهان الف،   3990808058

آزادی بیان یکی از ارزشهای مهمی است که تمدن غربی را از سایر تمدنهای جهان متمایز و ممتاز می سازد.

آزادی بیان در فرانسه؛ اسلام ستیزی آزاد،یهودستیزی ممنوع!

سیدهادی برهانی* در خبرآنلاین نوشت؛ تقریبا همه کشورهای غربی از درجات بالایی از آزادی بیان برخوردار می باشند و این کیفیت مورد رشک و غبطه ملتهای بسیاری در جهان است. همواره مسافرانی که از کشورهای غربی بازمی گردند با آب و تاب از این کیفیت غربی تعریف می کنند و احتمالا این ارزش است که دلیل اصلی مهاجرت نخبگان جهان به کشورهای غربی می باشد.

· تصویر بالا از جهان غربی و غیرغربی از نظر جغرافیایی احتمالا تصویر دقیقی است اما عده ای مایلند آن را به ادعایی تاریخ شمول نیز تبدیل کنند. یعنی آزادی از غرب شروع و در غرب شکوفا و حاکم شد. از این منظر غرب زادگاه، گهواره و خانه واقعی ارزش آزادی قلمداد می گردد. این ادعای تاریخی به دلیل ضعف تمدن اسلامی در عصر حاضر و فقر علمی و آگاهی حاکم بر جوامع اسلامی بدون مخالفت جدی در حال ترکتازی و تسخیر قلوب و عقول است. در حالیکه شواهد تاریخی بسیاری وجود دارد که موید وجود درجه بالایی از آزادی، به ویژه آزادی سیاسی و اجتماعی، در حکومت پیامبر و جانشینان او، خلفای راشدین، است. این شواهد نه تنها می تواند با داستانهای مسافران غرب از آزادی موجود در سوئد و سوئیس (برای مثال) برابری کند بلکه در مواردی حیرت انگیزتر و آموزنده تر است. این داستان (پر از آب چشم) بماند برای فرصتی دیگر و اما غرب و فرانسه!

· ارزش آزادی بیان در مواردی با ارزشهای مدرن دیگری مانند امنیت و حقوق بشر و حتی دموکراسی اصطکاک و تزاحم دارد. در این حوزه اندیشمندان رهیافتهای مختلفی را مورد توجه قرار داده و در عمل نیز راهکاری مختلفی اجرا شده است. برخی از این رهیافتها و راهکارها متمایل به آزادی بیان و برخی به رعایت ارزشها و اولویتهای دیگر گرایش دارند و این موضوع کشورهای غربی (و سطح آزادی در آنها) را به طبقه بندیهای مختلفی تقسیم کرده است.

· فرانسه یکی از کشورهای غربی است که زادگاه بسیاری از ارزشهای مدرن تلقی می شود و درجه بالایی از آزادی بیان در این کشور وجود دارد اما آزادی در این کشور مطلق و بی حد ومرز نیست. این حق فرانسه، و سایر کشورهای جهان، است که درجه مطلوب و موردنظر خود از آزادی را تصویب و اجرا نمایند.

· برهمین اساس دولت فرانسه مدعی است انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز (به پیامبر اسلام) در قانون اساسی فرانسه و تعریف فرانسه از آزادی بیان تضمین شده و آزاد است. براساس این تعریف فرانسویها آزاد هستند هرگونه نقد و نظری را در حوزه دین و ارزشهای دینی، صرفنظر از ابعاد توهین آمیز آن، مطرح نموده و منتشر نمایند.

· اجرای این تعریف از آزادی بیان در فرانسه شاید برای بسیاری غیرقابل قبول اما برای بسیاری قابل فهم می باشد: فرانسه انتخاب کرده است در این حوزه، حوزه نقد ارزشهای دینی، حد و مرزی نپذیرد. اما نگاهی گذرا به اوضاع فرانسه، در این حوزه، نشان می دهد موضع دولت فرانسه در این زمینه حتی با این تعریف سازگار و هماهنگ نیست: دولت فرانسه از هرگونه نقد و انتقادی از اسلام و ارزشهای اسلامی (حتی توهین آمیز) دفاع می کند اما آنجا که کار به یهودیت و ارزشهای یهودی می رسد تبدیل به موجودیت و جنبده دیگری می شود.

· در واقع اگر از این چشم انداز به فرانسه نگاه کنیم و آن را در جغرافیای کشورهای آزاد جهان ببینیم نکته مهم و تعیین کننده ای قابل تشخیص است: فرانسه یکی از آزادترین کشورها در توهین به ارزشهای اسلامی و اسلام ستیزی و یکی از بسته ترین کشورها در توهین به ارزشهای یهودی و یهودستیزی است.

· این در حالی است که جمعیت یهودیان فرانسه یک دهم تعداد مسلمانان این کشور است. از این چشم انداز توهین به عقاید و ارزشهای دینی پانصدهزار فرانسوی (یهودی) ممنوع اما توهین به ارزشهای دینی پنج میلیون فرانسوی (مسلمان) آزاد است. اگر نسبت جهانی جمعیتهای مسلمان و یهودی در نظر گرفته شود وضع از این هم فاجعه بار و غیرعادلانه تر قلمداد می شود: توهین به ارزشهای دینی ۱۵ میلیون یهودی جهان ممنوع اما توهین به ارزشهای یک و نیم میلیارد مسلمان جهان آزاد است. و این یعنی از نظر دولت فرانسه حقوق دینی مسلمانان جهان به اندازه یک درصد حقوق (دینی) یهودیان نیست!

· فرانسه در گرماگرم ماجرای کاریکاتورهای توهین آمیز مرتب از آزادی بیان در فرانسه دم می زند و کشورها و ملتهای مسلمان را متهم می کند آزادی بیان و آزادی فرانسوی را نمی فهمند. کاش جهان اسلام صدایی واحد داشت و می توانست با صدای بلند به ماکرون بگوید: جهان اسلام موضع فرانسه را می فهمد و برای آزادی در فرانسه احترام قائل است اما این آزادی بیان نیست. این آزادی نفاق است!

* دکترای مطالعات خاورمیانه از دانشگاه اکستر

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین