نبویان: با استیضاح روحانی مشکلات مردم حل نمی‌شود/ باید بین مجلس و تیم اقتصادی دولت هماهنگی ایجاد کنیم

گروه سیاسی الف،   3990802025

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه استیضاح رئیس جمهور می‌تواند به اقتصاد کشور ضربه زده و دست دشمن را برای اعمال فشارهای بیشتر باز کند، گفت: باید بین مجلس و تیم اقتصادی دولت هماهنگی ایجاد کنیم.  

نبویان: با استیضاح روحانی مشکلات مردم حل نمی‌شود/ باید بین مجلس و تیم اقتصادی دولت هماهنگی ایجاد کنیم

حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، درباره تلاش تعدادی از نمایندگان برای استیضاح رئیس‌جمهور اظهار داشت: موضوع استیضاح حسن روحانی مسئله مهمی است که نیازمند توجه ویژه‌ای است. این در حالی است که برخی همکارانم در مجلس برای حل مشکل مردم به فکر استیضاح رئیس‌جمهور افتادند. البته تعداد کمی هم به دنبال این کار هستند. 

نبویان تصریح کرد: اکثریت مجلس قائل به آن هستند که استیضاح رئیس‌جمهور در شرایط فعلی کار صحیحی نیست. البته نمایندگانی که به دنبال استیضاح رئیس‌جمهور هستند هم قصد خیر دارند.

نبویان گفت: متأسفانه به دلیل تدبیر بسیار غلط دولت در سیاست داخلی و سیاست خارجی و اتخاذ تصمیمات غلط اقتصاد دچار مشکل جدی شده و بر همین اساس فشارهای زیادی را به مردم آوردند. 

نماینده تهران در مجلس ادامه داد: علاوه بر تصمیمات غلط قوه مجریه، متأسفانه مدیران نالایقی هم در بخش‌های مختلف دولت وجود دارد که آنها کارایی لازم را که در شأن ملت بزرگ ایران باشد را ندارند. 

وی افزود: رئیس‌جمهور در هفت ماه اخیر قرنطینه‌نشین است و در گوشه‌ای نشسته و مشخص نیست چه کاری را انجام می‌دهد و چرا برای حل مشکلات مردم وارد گود نمی‌شود. 

این عضو کمیسیون اصل نود مجلس گفت: در طول چند سال اخیر ضربات سنگینی از سوی دولت به مردم وارد شده است، در صورتی که باید تلاش کنیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همان‌هایی که طرفدار حسن روحانی بودند مانند بی‌بی‌سی و... انتقاد شدیدی را علیه دولت فعلی مطرح می‌کنند و گویا برنامه خاصی را دارند. 

** نمایندگان تاکنون رئیس جمهور را در مجلس ندیده‌اند

نبویان تصریح کرد: نمایندگان مجلس یازدهم در پارلمان تاکنون رنگ آقای روحانی را ندیده‌اند، در حالی که طبق قانون وقتی رئیس‌جمهور وزیری را به مجلس معرفی می‌کند او موظف به حضور در مجلس است. 

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه اگر استیضاح رئیس‌جمهور در مجلس فعال شود آیا حسن روحانی به مجلس می‌آید، افزود: به نظر می‌رسد که حسن روحانی این کار را هم انجام نخواهد داد، زیرا رئیس جمهور با قانون کاری ندارد و دولت فعلی در زیر پا گذاشتن قوانین رکوردشکنی کرده و این کار را علاوه بر نابودی حق و حقوق مردم و اقتصاد کشور، نشان داده که با قانون کاری ندارد. 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: نمی‌توانیم کسی را به صورت غیابی در مجلس استیضاح کنیم زیرا حسن روحانی به مجلس نمی‌آید. 

** با استیضاح روحانی مشکلات مردم حل نمی‌شود

وی تصریح کرد: اگر فرض را بر پیگیری روند استیضاح حسن روحانی بگذاریم و او دیگر رئیس‌جمهور نباشد، معاون اول سکاندار دولت خواهد بود، در حالی که این کار فرایند چهار تا پنج ماهه نیاز دارد و عملاً با برگزاری انتخابات در چهار یا پنج ماه آینده مواجه خواهیم شد در حالی که در خرداد سال آینده انتخابات برگزار می‌شود. 

نبویان افزود: اگر نیت ما از استیضاح رئیس‌جمهور حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است، باید بدانیم که آنها با دعوا و حذف این و آن مشکل خود را حل شده نمی‌بینند، در حالی که می‌توانیم با همدلی مشکلات را حل کنیم.

وی گفت: مجلس اگر با کار سلبی، فرد یا افرادی را حذف کند دردی دوا نخواهد شد، این در حالی است که نمایندگان مجلس به دنبال آورده برای سفره مردم هستند و در اقتصاد کشور بهبودی حاصل شود، اما اگر کاری کنیم که فرد یا افرادی حذف شده یا چیزی حاصل نشود که فایده‌ای ندارد. 

** با اختلاف مجلس و دولت اقتصاد ایران نابود می‌شود 

این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: وقتی بنای مجلس را بر استیضاح وزیر و رئیس‌جمهور بگذاریم معنایش دعواست که در چنین فضایی منطقا مشکلات اقتصاد کشور حل نخواهد شد. یا آنهایی که اهل مافیا بوده و یا سوءاستفاده‌گر هستند، در چنین فضایی وضع مردم را بدتر خواهند کرد.

نبویان گفت: در فضایی که بین دولت و مجلس اختلاف وجود دارد، اقتصاد مملکت نابود خواهد شد که در همین راستا مافیا و دلال تلاش می‌کنند فشار را بر مردم افزایش دهند. 

وی اظهار داشت: با وجود دولت و مدیران فشل، اگر مجلس به دنبال حذف وزیر یا رئیس‌جمهور باشد، آیا قوه مجریه بنای کار و تلاش برای مردم خواهد داشت؟ 

**استیضاح رئیس‌جمهور توجیه منطقی ندارد

وی افزود: استیضاح وزیر و رئیس‌جمهور در شرایط فعلی ضمن اینکه هیچ آورده‌ای برای مردم و معیشت آنان و پررنگ کردن سفره آنها ندارد، بلکه به نظر می‌رسد ضربات سنگینی را به آنها وارد کرده و این فشار چند برابر خواهد شد، لذا استیضاح رئیس‌جمهور توجیه منطقی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در یک خانواده اعضا با یکدیگر دعوا کنند، وضع اقتصاد آن خانواده به هیچ‌وجه بهبود پیدا نخواهد کرد، چرا که ضمن افزایش التهاب و فشار یقیناً مشکل خانوادگی آنان حل نخواهد شد و ممکن است هر کسی کار خودش را انجام دهد. 

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات فعلی کشور چند راهکار وجود دارد، گفت: باید در مجلس کاری کنیم که برای مردم آورده اقتصادی داشته باشیم و معیشت آنان بهبود پیدا کند، ولی در اثر اختلاف دولت و مجلس و اصرار بر استیضاح، مسلماً مشکل اقتصادی مردم چند برابر شده و فشارها افزایش پیدا می‌کند، این در حالی است که در عرصه بین‌الملل هم دشمنانمان مترصد اقدام جدی جهت بهره‌برداری از اختلافات هستند تا نیت سوء خود را دنبال کنند. 

**دعوای قوا با یکدیگر زمینه اغتشاش را فراهم می‌کند

نبویان با اشاره به وقایع اخیر در لبنان خاطرنشان کرد: متأسفانه استکبار جهانی، دولت لبنان را ساقط کرده و چنین وضعیتی در مورد دولت عراق هم وجود دارد، این در حالی است که وضع مردم این دو کشور نسبت به قبل بدتر شده است.

وی گفت: اختلاف و دعوا زمینه اغتشاش و درگیری را فراهم خواهد کرد که قطعاً اقتصاد هم بهبود پیدا نخواهد کرد و آسیب‌های کشور هم زیاد می‌شود. 

نبویان تصریح کرد: ما در مجلس موضوع نهاده‌های دامی و برخی گرانی‌ها را به دلیل عدم نظارت‌ها بررسی کردیم، این در حالی است که ما در موضوع فولاد و مسکن هم دچار التهاباتی در بازار هستیم، لذا در این قضایا به آقای روحانی کاری نداریم و بهتر است او در قرنطینه بنشیند و ما اقدامات لازم را برای رفع مشکلات خودمان دنبال می‌کنیم.

** باید بین مجلس و تیم اقتصادی دولت هماهنگی ایجاد کنیم

وی افزود: 4 تا 5 وزیر در دولت هستند که اقتصاد کشور در دستان آنان است که وزیر نفت، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صمت، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد اینگونه هستند، لذا بایستی با همراهی آنها و بخش خصوصی مشکلات کشور را حل کنیم و بکوشیم بین مجلس و وزرای مذکور هماهنگی جدی ایجاد شده و در صورتی که وظایفشان را به خوبی انجام ندهند یقه‌گیری کنیم.

وی تصریح کرد: مجلس، وزرا را به مجلس کشانده و درباره اقدامات و وظایفشان سؤال می‌کنند و بنا داریم که ضمن رفع مشکلات، دغدغه‌های مردم را حل کنیم. همچنین در این راستا معتقدیم که رفع مشکلات مردم تنها از طریق استیضاح میسر نیست و می‌تواند به اقتصاد کشور ضربه زده و دست دشمن را برای اعمال فشارهای بیشتر باز کند. 

** گرانی‌های اخیر به دلیل بی‌کفایتی وزرا و قوه مجریه است

نماینده مردم تهران گفت: وزرایی که در اقتصاد مردم نقش مستقیم دارند بایستی در مجلس جمع شده و با همراهی نمایندگان موضوعات را بررسی و مشکلات را رفع کنیم، این در حالی است که در طول هفته تعداد زیادی از وزرا در مجلس حضور پیدا می‌کنند.

نبویان افزود: هم‌اکنون شاهد گران شدن مرغ و تخم‌مرغ هستیم که عمده دلیل آن بی‌کفایتی وزرا و بخش‌های مختلف قوه مجریه است، چرا که در زمینه نهاده‌های دامی نتوانسته‌اند کارهایشان را به خوبی انجام دهند و در همین راستا مسئولین وزارت جهاد، وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک در مجلس حاضر شده و این موضوع را با حضور بخش خصوصی بررسی کردیم که در نشست اول، دعوای بسیار جدی بین مسئولین دولتی به وجود آمد.

** تخصیص 5.5 میلیارد دلار برای واردات نهاده‌های دامی و دارو

وی تصریح کرد: تاکنون 5 میلیارد و خُرده‌ای ارز برای نهاده‌های دامی و دارو به نرخ 4 هزار و 200 تومانی از سوی بخش‌های مختلف دولت تهیه شده است، این در حالی است که بر همین اساس نهاده‌های دامی به قیمت کیلویی 2 هزار و خُرده‌ای در بازار باید باشد، اما این نرخ هم‌اکنون بیش از 10 هزار تومان است که این موضوع نشان می‌دهد هماهنگی لازم و جدی بین بخش‌های دولت وجود ندارد ولی مجلس بایستی در این زمینه ورود کرده و مشکل را رفع کند. 

نبویان گفت: وقتی از یکی از مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در حوزه نهاده‌های دامی سؤال کردم که چه میزان نهاده وارد کشور شده است، پاسخ داد که نمی‌دانم، که این بخشی از ضعف مدیران در این بخش محسوب می‌شود و او اعلام کرد که مقدار زیادی نهاده در گمرک وجود دارد اما گمرک اجازه دسترسی به سایتش را به ما نمی‌دهد که ببینیم مقدار آن چقدر است. 

** انتقام دولت از مردم به بهانه عدم تشکیل وزارت بازرگانی

نبویان اظهار داشت: روحانی و دولت تصمیم غلطی را برای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت گرفته‌بودند که این موضوع بارها در مجلس دهم پیگیری شد، ولی برای ما مشخص نبود که چرا دولت در این زمینه اینقدر اصرار دارد و مشخص نبود که به چه کسی قول داده بودند، این در حالی است که به نظر می‌رسد وقتی مجلس دهم این درخواست دولت را رد کردند، قوه مجریه در حال انتقام گرفتن از مردم است. 

نبویان افزود: متولی بخش دام و طیور و نهاده‌های دامی وزارت جهاد کشاورزی است و عملاً مدیریت این بخش را از وزارت جهاد کشاورزی منفک کرده و به وزارت صمت دادند، این در حالی است که برای ثبت سفارش نهاده‌های دامی باید از وزارت جهاد درخواست شود و این وزارتخانه هم از بانک مرکزی برای دریافت ارز کمک بخواهد، ولی هم‌اکنون واردکننده برای آنکه کنجاله به کشور وارد کند باید درخواست خود را به وزارت صمت ببرد و عملا وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه هیچ‌کاره است. 

**تیم اقتصادی دولت و مجلس باید هماهنگ شوند

نبویان گفت: در جلسه مبارزه با مفاسد اقتصادی از جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور خواستم که سریع‌تر درباره نهاده‌های دامی ورود کرده و مانع از افزایش فشار بر مردم شود و وقتی از وی در این باره سؤال کردم که چرا وضعیت اینگونه است، به من پاسخ داد که به دلیل عدم وجود وزارت بازرگانی وضعیت چنین شده است. 

نبویان افزود: اگر به دنبال رفع مشکل مردم هستیم، باید بدانیم که حذف وزیر و استیضاح او دردی را درمان نخواهد کرد، لذا بایستی وزرای اقتصادی و تیم اصلی دولت را به مجلس آورده و هماهنگی لازم را بین آنها ایجاد کرده و مشکل را رفع کنیم.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: رئیس مجلس هم از ظرفیت خود در این باره استفاده کرده و اخیراً تیم اقتصادی دولت را به مجلس آورد و در این باره موضوعات را بررسی کردند. 

** بخش خصوصی آماده تهاتر است

وی افزود: واردکننده به صراحت اعلام می‌کند که حاضر است تهاتر انجام دهد، این در حالی است که حتی تولیدکننده کاشی که در تولید دچار مشکل شده است، به صراحت اعلام کرده که حاضر است در صورتی که مجوز صادرات کاشی را به او بدهند، ارز صادراتی حاصل از فروش کاشی را برای واردات کنجاله هزینه کند، این در حالی است که به نظر می‌رسد دولت دست بخش خصوصی را بسته است. 

نبویان گفت: تحریم‌ها فقط توانسته 20 تا 30 درصد مشکل در کشورمان ایجاد کند و عملاً دچار خودتحریمی هستیم و اجازه نمی‌دهیم کسی در این زمینه کمک کند. 

وی تصریح کرد: ‌اگر اجازه دهیم بخش خصوصی با استفاده از روش تهاتر ورود کرده و در زمینه صادرات محصولش اقدام کند، می‌تواند مایحتاج و کالای اصلی کشور را وارد کند.

نبویان گفت: باید با جدیت تمام و کار جهادی در پشت وزرای خمود و نالایق بایستیم و آنها را به کار وادار کنیم؛ حذف این افراد مشکلی از اقتصاد کشور حل نخواهد کرد. 

وی تصریح کرد: چرا باید ارزهای کشور برای واردات موبایل‌های گران قیمت و بالای ۳۰۰ یورو هزینه شود حتی در این باره به وزیر صمت تذکر دادم ولی رئیس بانک مرکزی به من پاسخ داد که ثبت سفارش به آنها ربطی ندارد و هر آنچه که وزارت صمت اعلام کند و هر لیستی که آنها بدهند ارز به آن تخصیص پیدا می‌کند و اولویت تخصیص ارز لیستی است که وزارت صمت به بانک مرکزی می‌دهند این در حالی است که رزم‌حسینی اخیرا به من اعلام کرد که اولویت بندی تخصیص ارز صورت گرفته و بنا نداریم به هر چیزی ارز تخصیص دهیم. 

** دولت را باید هل داد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که مردم از دعوا خوششان نمی‌آید بلکه می‌خواهند مشکلشان حل شود لذا وظیفه مجلس رفع مشکل مردم است و عقل و منطق هم می طلبد که از حاشیه‌سازی‌ها پرهیز کرده و به اقتصاد مردم بپردازیم و مانع از حساس شدن دشمن شویم. 

نبویان در پایان خاطرنشان کرد:‌ باید این دولت تا آخرین لحظه عمرش باشد؛ مجلس بنای کار و همراهی با وزرا را دارد تا با همکاری یکدیگر، دولت را هل داده و کارها را جلو ببریم. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین