اجازه دهید مردم انتخاب کنند

گروه سیاسی الف،   3990722013 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
اجازه دهید مردم انتخاب کنند

در روزهای اخیر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی با یکی از روزنامه ها سخنان جالبی درباره بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری بیان کرده است. کدخدایی درباره چگونگی احراز شرط مدیر بودن در نامزدهای ریاست جمهوری گفته است: «ما قصد داریم که برای بحث کارشناسی، در محل شورا مصاحبه بگذاریم و از فلان نامزد بخواهیم که در حوزه مثلاً اقتصاد صحبت کند و کارشناس ما هم تشخیص دهد که این فرد از اقتصاد چه می‎فهمد. در حوزه فرهنگی هم به همین صورت. ما هم باید کارشناسانی داشته باشیم.»

ماجرا این است که قانون اساسی در اصل صد و پانزدهم چند شرط برای نامزدهای ریاست جمهوری گذاشته است و تشخیص آن را هم به شورای نگهبان سپرده است: «رئیس‏ جمهور باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد شرایط زیر باشند انتخاب‏ گردد: ایرانی‏ الاصل‏، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مذهب‏ رسمی‏ کشور.»

در میان این شروط آنچه بیش از همه محل اختلاف است «رجل مذهبی و سیاسی» و «مدیر و مدبر» است. شورای نگهبان به دلیل اینکه در چند دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری به دلیل تایید یا رد صلاحیت برخی از افراد با انتقاد مواجه شده است تصمیم گرفته برای احراز شرط مدیر و مدبر بودن با داوطلبین انتخابات مصاحبه کند و کارشناسان شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدها نظر دهند اما به نظر نمی رسد این کار چندان فایده ای داشته باشد. بر این تصمیم هم ایراد رویکردی کلی وارد است و هم ایراد جزیی.

جمهوری اسلامی بر دو پایه اسلام و جهوریت بنا شده است. مظهر جمهوریت نظام، انتخابات است. مردم از طریق انتخابات می توانند در نظام سیاسی مشارکت کنند و نظر خویش را بیان کنند و در سرنوشت خود و کشور سهیم شوند. در انتخابات، اصل بر این است که تا جای ممکن گستره انتخاب آزاد توسط مردم باز باشد و محدود نشود. چرا که هر چه دایره انتخاب مردم محدودتر شود دیگر انتخاب در معنای حقیقی کلمه رخ نداده است. 

انتخاب به معنی برگزیدن یک مورد از میان چند مورد است.  پس در انتخابات اصل بر این است که دایره انتخاب مردم نباید محدود شود. به همین جهت شورای نگهبان باید در بررسی شرایط داوطلبین حداقل ها را احراز کند و به دنبال احراز حداکثری نباشد و اجازه دهد مردم در این زمینه تصمیم بگیرند و انتخاب کنند.

اما متاسفانه ظاهرا شورای نگهبان این مسئله را قبول ندارد. کدخدایی در همین مصاحبه گفته است: «برخی می‌گویند اگر شورای نگهبان نظر بدهد یعنی دارد به جای مردم نظر می‎دهد. شما در هر جایی که مراجع صلاحیتی دارید می‎توانید این ایراد را بگیرید. عقل سلیم گفته که در یک مراحلی برای تشخیص صلاحیت‎ها، یک هیأت کار کند. مثلاً برای اینکه کسی پس از تحصیل در دانشکده پزشکی، شروع به کار کند، سازمان نظام پزشکی باید ایشان را به عنوان پزشک تشخیص دهد. می‎توانیم بگوییم که خود مردم باید پزشکان را انتخاب کنند؟»

متاسفانه شاهد هستیم که یک حقوقدان با یک مثال بسیار غلط تلاش کرده است رویکرد نادرست شورای نگهبان را توجیه کند. مغالطه در اینجا واضح است. انتقاد از نحوه بررسی شورای نگهبان است نه خود بررسی. صلاحیت نامزدهای انتخابات مطابق قانون اساسی به شورای نگهبان واگذار شده و در این زمینه کسی سخنی ندارد.

انتقاد از نحوه بررسی و احراز صلاحیت هاست که متاسفانه با نگاه حداکثری صورت می گیرد و دایره انتخاب مردم را تنگ می کند .

غیر از اشکال کلی که بیان شد، به برنامه شورای نگهبان برای مصاحبه از نامزدها ایرادات جزئی زیادی وارد است. نخست اینکه قرار نیست فردی که رئیس جمهور می شود در همه زمینه های فرهنگی و اجتماعی صاحب نظر باشد. چرا که اساسا قرار نیست همه کارها را خودش انجام دهد بلکه تیمی از مدیران و مشاوران هستند که در دولت به تمشیت امور کمک می کنند.

ثانیا در علوم انسانی بر سر موضوعات مختلف، توافق میان کارشناسان وجود ندارد برخلاف علوم تجربی که در آنها توافق در موضوعات علمی زیاد است. مثلا در اقتصاد مکاتب مختلفی وجود دارد که اقتصاددانان به یکی از آنها گرایش دارند. کارشناسان شورای نگهبان اگر نظرات آن نامزد را مطابق نظرات خویش نیافتند چه خواهند کرد؟

ثالثا و از همه مهم تر اعتماد به شورای نگهبان در مردم است. مردم و نخبگان سیاسی آیا به این فرایند شورای نگهبان اعتماد می کنند؟ متاسفانه اعتماد مردم به نظام در چند سال اخیر بسیار کم شده است. در این میان آیا مردم می پذیرند که شورای نگهبان به جای ایشان شایستگی داوطلبین ریاست جمهوری راربررسی کند؟
ضمن اینکه حتما درباره کارشناسان نیز سخن بسیار خواهد بود . و قانون شورای نگهبان را مسئول بررسی میداند نه فلان کارشناس فرهنگی و یا اقتصادی را . 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۴۲۶۲۰۰۰:۴۶:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۳
اگه شما اجازه بدین بقیه هم اجازه میدن.
ناشناس۱۶۴۲۹۷۵۱۰:۱۶:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۳
حالا که شورای نگهبان هم متوجه شد باید کارآمدی احراز بشه چرا مخالفت میکنین؟
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۶۴۲۹۹۹۱۰:۳۹:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۳
مدت ریاست جمهوری را ۶ سال کنید و حد اکثر یکبار برای هر فرد تا این همه هزینه مالی به کشور تحمیل نشود ولی از طرفی مجلس هم قدرتمند هر وزیر و یا خود رییس جمهور را اگر خواست استیضاح کند مانعی نباشد و با صراحت اینکار را بکنند
ناشناس۱۶۴۳۰۱۴۱۰:۴۶:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۳
کارامدی با امتحان کتبی و شفاهی مشخص نمی شود
ناشناس۱۶۴۳۱۶۹۱۲:۱۹:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۳
میزان سواد سیاسی و اقتصادی کاندیداها با امتحان کتبی و شفاهی مشخص می شود.
ناشناس۱۶۴۳۴۱۷۱۳:۲۳:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۳
شورای نگهبان اگر 4 نفر آدم متخصص و متعهد را کاندیدا کند و انتخاب نهایی را به مردم واگذار کند خیلی بهتر است.
ناشناس۱۶۴۳۵۰۹۱۳:۴۸:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۳
راستش ما که به آقای روحانی رای دادیم فریب خوردیم، پس دیگه رای نمیدیم شورای نگهبان هر کسی رو صلاح میدونید انتخاب کنه.
ناشناس۱۶۴۲۶۸۵۰۳:۰۵:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۳
هر معیاری در اقتصاد و مدیریت بگذارید حسن روحانی نباید تایید شود. مدیر و مدبر نیست. مردم رای داده اند به قانون که باید کاندیدا مدیر و مدبر باشد و شورا کنترل کند و مسوولیت قبول کند.
ناشناس۱۶۴۲۹۵۶۱۰:۰۱:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۳
همین بک فیلتر اقتصادی بگذارند و کسانی که هیچی نمی‌دانند تایید نشوند اوضاع خراب تر نمی کنند
امیر۱۶۴۲۶۸۹۰۴:۲۹:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۲۳
شورای نگهبان با این انتخاب های گزینشی باعث عدم استقبال مردم در انتخابات گذشته شده است .
ناشناس۱۶۴۲۹۳۵۰۹:۵۱:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۲۳
شورای نگهبان نباید امثال روحانی رو بذاره توی لیست
ناشناس۱۶۴۲۷۰۳۰۵:۴۸:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۳
برای انتخاب یک کارمند جزء در فلان اداره یک تیم تخصصی شامل کارشناسان روانشناسی،... از اشخاصی که آزمون رسمی را با موفقیت پشت سر گذاشتن مصاحبه به عمل میاره و بعدش برای ارزیابی توان جسمی به مراکز پزشکی ارجاع داده می شن. الان که به برکت دانشگاه آزاد، مالزی، اسکاتلند و ... الحمدلله همه دکتر مهندس شدند عجیبه که چرا تا حالا هیچ مصاحبه ای از داوطلبان ریاست جمهوری به عمل نمی اومده. حتما باید در تیم تخصصی مصاحبه داوطلبان ریاست جمهوری کارشناسان متشرع علوم مختلف مثل روانشناسی، مدیریت، جامعه شناسی، مذهب، اقتصاد، سنجش IQ، و ... حضور داشته باشند تا این ویژگی ها در او احراز بشه: سعه صدر، شجاعت، ساده زیستی (خودش و خانوادش)، اعتقاد به مشورت و کار پژوهشی در مورد اثرات اقدام یا ترک فعل و عمل بر اساس آن حتی اگر بر خلاف نظرش باشه، عدم سوء استفاده از بیت المال و رانت خواری و پرهیز از توصیه و سفارش برای فرزندان و خویشاوندان و دوستان، اهل رئیس بازی نباشه که چنین شخصی نمی تونه تعامل مناسبی حتی با وزراش برقرار کنه. شخصی که حتی یکی از این ویژگیها رو نداره حتما برای پست ریاست جمهوری صلاحیت نداره و باید قویا به دلیل عدم تدبیر و سوء سابقه رد صلاحیت بشه حتی اگه اسمش رفسنجانی، موسوی، روحانی، خاتمی، احمدی نژاد، کروبی، لاریجانی و ... باشه.
ناشناس۱۶۴۳۱۷۸۱۲:۲۳:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۳
ادم درستکار ، با صداقت ، دلسوز ، کارآمد ، متخصص و ............ که نمیشه مسئول بشه
احمد۱۶۴۲۷۳۷۰۷:۱۴:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۳
به نظر بنده، عملکرد شورای نگهبان اصلی ترین دلیل رویگردانی فرهیختگان جامعه است.
ناشناس۱۶۴۲۹۶۶۱۰:۰۹:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۲۳
شورای نگهبان باید حواسش باشه و هر کسی رو تائید نکنه و به مردم معرفی نکنه
کریم۱۶۴۲۷۵۱۰۷:۴۵:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۳
من که دیگه تو انتخابات شرکت نمیکنم. روحانی کاری کرد که دیگه پشت دستم رو داغ کنم. در تمامی دوره ها شاهد بودیم که عملکرد دور دوم روسای جمهور بسیاربسیار ضعیف تر از دوره اولشان بوده و فقط به فکر حفظ و بقای خودشان بوده اند.
محمد قاسمی۱۶۴۲۷۹۲۰۸:۱۹:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۲۳
سلام هیچ وقت نمیشه و همیشه مردم مقصر جلوه داده میشن متاسفانه عملکرد شورای نگهبان باعث دلسردی قشر عظیمی از مردم شده که اثرش در انتخابات قبلی دیدیم
ناشناس۱۶۴۳۳۰۳۱۲:۵۹:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۳
خخخه ظاهرا شماها در فضای مجازی خیلی دوست دارید خیلی چیزها را پر رنگ کنید ولی اینکه دوستان شما 3 ماه مانده به انتخابات یهویی بنزین را 3 یه برابر کردن که آشوب شد را نمی بینی یا 2 روز قبل انتخابات اعلام کرونا و گرنه طبق نظر سنجی ها 52 درصد که نرم روال قبلی مجلس بوده رای داده می شد
ناشناس۱۶۴۲۷۹۷۰۸:۲۴:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۳
اینکه آیا مردم باید پزشکان را انتخاب کنند؟ قیاس مع الفارق است! پزشکی با عرصه سیاست یکی نیست! اگر هم فرض کنیم مردم توانایی کارشناسی و انتخاب سیاستمداران را ندارند و باید شورایی این کارشناسی را مانند نظام پزشکی انجام دهد آیا شورای نگهبان مانند نظام پزشکی متخصص و کارشناس این موضوع است؟ معمولا این کارشناسی و تشخیص بسیار سخت تر و پیچیده تر از آن است که اختیار آن را از مردم بگیریم و به شورای نگهبان بدهیم و معمولا این تشخیص و کارشناسی باید بر عهده احزاب سیاسی مستقل باشد که در کشور ما وجود ندارد!
پشیمون کاشونی۱۶۴۲۸۱۳۰۸:۴۱:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۲۳
چقدرم بلدیم انتخاب کنیم
ناشناس۱۶۴۳۱۷۵۱۲:۲۱:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۳
لطفا از طرف خودت صحبت بفرما دوست عزیز خیلیها بلدن
سامان۱۶۴۳۳۸۵۱۳:۱۶:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۲۳
مثلا شما از بدقولی روحانی راضی هستی؟
ناشناس۱۶۴۳۴۰۲۱۳:۱۹:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۲۳
اگر بلد بودیم که اوضاع و احوال مون این نبود !
ناشناس۱۶۴۲۸۵۰۰۹:۰۷:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۲۳
چرا کاسه داغتر از آش شده اند.
ناشناس۱۶۴۲۹۶۰۱۰:۰۴:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۳
چون مسئولیت دارند و تو ظاهرا کاسه داغ تر از اش هستی که وقتی هم همه چیز خراب می شود به همه کس و همه چیز ایراد می گیری ولی به انتخاب خودت ایراد نمی گیری
ناشناس۱۶۴۲۸۵۳۰۹:۰۸:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۳
همینطوری هم مشارکت مردم در انتخابات خیلی کم شده است. وای به آن روز که این طرح را هم اجرا کنند.
ناشناس۱۶۴۲۹۴۵۰۹:۵۷:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۳
فکر کردی با این چیزها کم می شود؟ نخیر
ناشناس۱۶۴۲۸۵۵۰۹:۰۹:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۳
تعطیل کردن انتخابات بسیار سنگین تر است تا گزینش حداکثری داوطلبان.
ناشناس۱۶۴۲۸۵۷۰۹:۱۰:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۳
این وسط نظر مردم کیلویی چند است؟
ناشناس۱۶۴۲۸۶۰۰۹:۱۱:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۳
مردم اگر میتوانستن درست انتخاب کنند اوضاع کشور امروز اینگونه آشفته و وخیم نبود.
ناشناس۱۶۴۲۹۱۱۰۹:۴۰:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۲۳
شورای نگهبان اگه اون ۴ نفر رو درست انتخاب میکرد و به مردم میگفت به یکی از این ۴ نفر رای بدید ، الان اوضاعمون اینجوری نبود
ناشناس۱۶۴۲۹۱۸۰۹:۴۴:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۲۳
مردم گزینه دیگری نداشتند.
ناشناس۱۶۴۲۹۵۱۰۹:۵۹:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۳
شخص فعلی مثلا خیلی بهتر از دیگران بود؟ این چیزها بهانه است قربان
ناشناس۱۶۴۳۰۳۰۱۱:۰۰:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۲۳
بقیه اشخاص خیلی بهتر از شخص فعلی هستند؟
ناشناس۱۶۴۳۱۵۴۱۲:۱۳:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۳
روحانی قبل از سال 92 هیچگونه سابقه کار مدیریتی و اجرایی نداشت و انتخاب ایشان بدترین انتخاب ممکن بود.
ناشناس۱۶۴۳۰۰۵۱۰:۴۲:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۳
مردم بین بد و بدترین بد را انتخاب کردند
ناشناس۱۶۴۳۱۷۳۱۲:۲۱:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۳
به قول خود اصلاح طلبان اگر رئیسی می آمد نرخ دلار حداکثر 5 هزار تومان می شد !
ناشناس۱۶۴۳۲۰۴۱۲:۳۰:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۳
آره روحانی با آن سابقه درخشانش خیلی بین بدتر بهتر بود بعله!!!
ناشناس۱۶۴۳۲۹۲۱۲:۵۶:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۲۳
اصلا چرا باید بین بد و بدتر انتخاب کنیم در صورتیکه نتیجه آن مشخص است مثل این که بگویند می خواهید تیرباران شوید یا اعدام نتیجه یکی است مرگ
ناشناس۱۶۴۲۸۶۸۰۹:۱۴:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۲۳
حالا مثلا یکی رییس جمهور هم بشود، چقدر اختیار دارد که کاری بکند؟! چه نیازی به این کارها است؟
ناشناس۱۶۴۳۱۷۷۱۲:۲۱:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۳
دولت اختیارات کافی دارد اما عُرضه کار کردن ندارد.
ناشناس۱۶۴۲۸۷۵۰۹:۱۶:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۳
خواهش میکنم نگذارید مردم انتخاب کنند. نتیجه اش را در این سالها دیده ایم.
ناشناس۱۶۴۲۸۷۷۰۹:۱۶:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۲۳
افرادی که هیچگونه سابقه کار مدیریتی و اجرایی ندارند نباید برای پُست حساس ریاست جمهوری تایید صلاحیت بشوند کاندیدای ریاست جمهوری باید حداقل 20 سال سابقه کار مدیریتی و اجرایی داشته باشد.
ناشناس۱۶۴۲۸۸۴۰۹:۲۱:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۳
متاسفانه بسیاری از مردم ما قدرت تشخیص فرد مدیر و مدبر از غیر را ندارند شورای نگهبان باید فقط افراد مدیر و مدبر و تحصیلکرده و متعهد با رزومه کاری مشخص را تایید صلاحیت نماید.
ناشناس۱۶۴۲۸۹۰۰۹:۲۶:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۲۳
با وجود نتیجه عیان این سخت گیری و اصرار بر یک روش ، باز هم دایره انتخاب تنگ تر میشود !
ناشناس۱۶۴۲۸۹۸۰۹:۲۸:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۲۳
مردم انتخاب کردند. قرار بود دلار پنج هزار تومان نشود
ناشناس۱۶۴۲۹۱۰۰۹:۳۹:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۲۳
شوراي محترم نگهبان ، لطفا انتخاب را به مردم واگذار كنيد. مردم يكبا اشتباه مي كنند دوبار اشتباه انتخاب مي كنند. بعد درست انتخاب مي كنند.
ناشناس۱۶۴۲۹۲۳۰۹:۴۵:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۳
رو مردمی که سرشون تو تلگرامه خیلی حساب نکنید. سال 92 و 96 انتخاب کردن .همین ها بدبختمون کردن. دلار 35 پراید 170 مسکن متری 60 میلیون
ناشناس۱۶۴۳۱۱۵۱۱:۵۹:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۲۳
نمیخواد مصاحبه کنید فقط مدارک تحصیلی اینها رو بررسی کنید تقلبی هستند
سیدرضا۱۶۴۳۲۴۴۱۲:۴۲:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۲۳
با سلام واحترام باید همانند اول انقلاب از همه جناح ها وگروههای سیاسی کاندیدای ریاست جمهوری وجود داشته باشد تا مردم بتوانند درست انتخاب کنند. متاسفانه همانطوریکه نویسنده محترم گفتن شورای نگهبان با تنگ تر کردن حلقه انتخاب افراد، باعث کاهش مشارکت مردم خواهد شد.
ناشناس۱۶۴۳۴۱۵۱۳:۲۲:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۲۳
به جای مصاحبه، مناظره بذارید و بعد هم توی شورای نگهبان رای گیری کنید.
ناشناس۱۶۴۳۵۷۵۱۴:۰۲:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۳
جالبه از (مردم همه کاره اند) اول انقلاب رسیدیم به( تو رو خدا مردم رو هم قابل بدونید الان)
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین