قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین در دولت دوازدهم نهایی می‌شود؟

گروه سیاسی الف،   3990717137

سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین بار‌ها بین ایران و چین رد و بدل شده و دو کشور تلاش دارند که آن را نهایی کنند.  

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در شرایطی که آمریکا روز به روز به دوران افول خود نزدیک می‌شود، کشور‌های دیگر در حال تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و دو جانبه خود هستند، جمهوری اسلامی ایران هم از این دسته مستثنی نیست و در صدد تقویت روابط خود با شرق آسیا به ویژه چین و روسیه است. در همین راستا تیرماه امسال بود که صحبت از انعقاد توافق ۲۵ ساله میان تهران و پکن مطرح شده است.

در برنامه همکاری‌های مشترک ۲۵ ساله ایران و چین که توافقی راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است، قرار است که چینی‌ها در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، زیرساخت حمل و نقل، کشاورزی و ... سرمایه‌گذاری وسیعی انجام دهند. این توافق شامل همکاری نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی میان دو کشور هم می‌شود.

 برخی از کشور‌ها درصدد تخریب روابط تهران و پکن هستند
انعقاد این توافق حکایت امروز و دیروز نیست، بلکه ۵ سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین از «توافق ایران و چین برای روابط استراتژیک ۲۵ ساله» صحبت کرده بودند. دیداری که ۱۱ روز پیش از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ در تاریخ ۱۱ تیر برگزار شده بود. رهبر معظم انقلاب در این دیدار فرمودند که «دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشور‌های مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هست و بر همین اساس، توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است، جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه همکاری‌های چین در دوران تحریم را فراموش نخواهد کرد [سیاست‌های سلطه‌گرانه‌ی برخی کشور‌ها به‌ویژه آمریکا و همکاری غیرصادقانه آن‌ها با کشور‌های دیگر]موجب شده است که کشور‌های مستقل، به‌دنبال همکاری‌های بیشتر با یکدیگر باشند و توافق ایران و چین برای روابط استراتژیک ۲۵ ساله در همین چارچوب است که باید با پیگیری جدی دو طرف، توافق‌ها حتماً به مرحله‌ی عملیاتی برسند.»

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان ۱۳ مهر در گفت‌وگویی گفت که قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین یک قرارداد کاملا واقعی است و نمایشی در کار نیست. در معادلات امروز جهان چین نقشی بسیار مهم بازی می‌کند و من هم طرفدار داشتن رابطه‌ای جامع با همه بازیگران منطقه‌ای و جهان هستم، کما اینکه خواهان داشتن رابطه با اروپا و روسیه هم هستم. قرارداد ۲۵ ساله با چین را دنبالش بودم، هستم و افتخار هم می‌کنم که خواهان بسته شدن قرارداد ۲۵ ساله اقتصادی با کشوری شده‌ام که ظرف چندسال آینده قدرت اول اقتصادی در جهان به حساب می‌آید.

در همان ابتدا که صحبت از سند همکاری بین تهران و پکن به میان آمد، شاهد بودیم که برخی سعی داشتند آن را در نطفه خفه کنند و آن را نزد افکار عمومی توافق نامطلوب جلوه دهند، البته در این راه ناموفق بودند و تیرشان به خطا رفت. حتی فن خونگ داء عضو هیئت علمی دانشگاه مطالعات بین الملل شانگ‌های چین هم در این باره گفت که برخی از کشور‌های جهان خوش ندارند تهران و پکن با هم روابط خوبی داشته باشند.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین با مانع رو به رو شده است؟
صحبت‌های نسنجیده و عوام فریبانه درباره قرارداد ایران و چین تمام شده بود که اخیرا شنیده شد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین با شکست روبه رو شده است و مانعی برای نهایی کردن آن وجود دارد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مقدمات قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین فراهم شده و بحث بر سر جزئیات آن است، گفت که بند‌های این توافقنامه کاملا آشکار شده و هنوز باید جزئیاتی مورد بحث کارشناسان قرار بگیرد.

او همچنین گفت که به نظر می‌رسد این توافق ۲۵ ساله که در حوزه روابط تجاری، سیاسی و امنیتی ایران و چین است، می‌تواند جبهه گسترده‌ای را در تقابل با هژمونی نظامی و اقتصادی آمریکا ایجاد کند، به اعتبار اینکه ایران، چین و روسیه همواره در طول سال‌های گذشته مورد تحریم شدید واشنگتن قرار گرفتند و رویکرد‌های این سه کشور به این سمت و سو است که در یک فرایند هژمونی طولانی دلار از چرخه تبادل اقتصادی شرق حذف شود و ارز جدیدی که مورد توافق سه کشور بزرگ ایران، چین و روسیه باشد جایگزین شود به همین دلیل به نظر می‌رسد که این یک توافق کاملا استراتژیک به نفع ایران و کشور‌های منطقه است به ویژه کشور‌هایی که مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرند است.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید می‌کند که واشنگتن و برخی از عوامل منطقه غربی جریان سازی‌هایی علیه توافقنامه ایران و چین ایجاد کردند و به گونه‌ای اعلام می‌کنند که چین قصد دارد که بر ایران مسلط باشد، در حالی که پکن به لحاظ اقتصادی ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند یک شریک اقتصادی بزرگی برای کشور ما تلقی شود به همین دلیل با توجه به اینکه هنوز این توافقنامه نهایی نشده است و به امضای بلندترین مقامات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین نرسیده است، لذا هرگونه داوری درباره این توافقنامه با هدف تحت تاثیر قرار دادن روابط تهران و پکن است.

هانی زاده گفت که مجلس شورای اسلامی باید توافقنامه ۵ ساله ایران و چین را تصویب کند، همچنین شورای نگهبان باید جزئیات این توافق را مورد بررسی قرار دهد اگر این دو نهاد مهم این توافقنامه را تایید کنند قطعا از سال آینده اجرایی خواهد شد، ولی هنوز این توافقنامه به مجلس نرسیده است، لذا باید بررسی نهایی شود و سپس در بین روسای جمهور ایران و چین امضا شود و در صحن مجلس مورد بحث و تصویب قرار بگیرد.

سند همکای تهران و پکن چه شد؟
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت سند راهبردی بین ایران و چین و اینکه گفته می‌شود موانعی در راه پیشبرد این توافق وجود دارد، گفت که هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد. این سند نقشه راه تجاری بلند مدت بین ایران و چین است و تاکنون چندین بار بین مقامات دو کشور رد و بدل شده است تا بتوانیم به سند نهایی دست پیدا کنیم. روند تدوین سند از امروز آغاز نشده، بلکه از سال ۹۴ و سفر رئیس جمهور چین به تهران در دستور کار دو کشور قرار گرفته است. این سند بار‌ها بین ایران و چین رد و بدل شده و دو کشور تلاش دارند که آن را نهایی کنند.

خطیب زاده همچنین گفت که ما اینگونه سند‌ها و قرارداد‌ها را منعقد نمی‌کنیم که اقتصاد کشورمان را به کشور دیگری وابسته کنیم و تاب آوری اقتصادی مان را پایین بیاوریم. ایران کشوری است که دارای پتانسیل‌های بالایی است و تصمیم سازان در کشور از این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها آگاه هستند. من نوید خوبی را به مردم می‌دهم. بر حسب مسئولیتم در جا‌های مختلف حضور پیدا می‌کنم. ان‌شاءالله اتفاقات بزرگ و میمونی برای کشور رخ می‌دهد. گرچه عده‌ای می‌خواهند این اتفاقات را کسی نبیند و نشنود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت که ما نواقص خود را می‌بینیم. شرمنده مردم ایران هستیم، ولی قول می‌دهیم که با تمام قوا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درون زا حرکت کنیم و اسناد جامع مثل سند مورد اشاره در راستای ظرفیت بخشی بیشتر به توانمندی‌ها و پتانسیل‌هایی است که در کشور وجود دارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین