سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا می‌داند ادعایش پوچ و بی‌اثر است/ دوران راهزنی تمام شده/ توضیح درباره لغو سفر ظریف

گروه سیاسی الف،   3990630058

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران گفت: آمریکا می‌داند ادعایش پوچ، غیرواقعی و بی‌اثر است. جهان خیالی پمپئو هم امن‌تر نخواهد شد. از روزی که وی تصمیم گرفت به این دنیای پرمکر و دروغین خود وارد شود، امنیت نداشت. دنیا با اقدام آمریکا جز به ناامنی، جنگ و بی‌ثباتی نرسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه: آمریکا می‌داند ادعایش پوچ و بی‌اثر است/ دوران راهزنی تمام شده/ توضیح درباره لغو سفر ظریف

به گزارش ایرنا، نشست خبری «سعید خطیب‌زاده» امروز دوشنبه با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

سخنگوی وزارت خارجه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: هفته دفاع مقدس بزرگداشت بزرگی فرزندان ایران زمین است. آرش‌هایی که با تک‌تیرهای خود اجازه ندادند حتی یک وجب از این میراث ایرانی از دست برود. تا ابد ایران منت‌دار این جوانان هستیم، جوانانی که میانسالان و پیران این جامعه هستند و نشان دادند ایرانی یعنی چه؟

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اگر ایران با این عزت و صلابت و قدرت در منطقه و جهان هستیم و سربلند هستیم، مرهون قطرات عرق و خونی است که بر این خاک ریخته شده است، اظهار داشت: همه عزیزان و خانواده‌های ما یاد و خاطره‌ای از این روزها دارند. هم‌سن و سال‌های ما روزهای خون و قیام را به یاد دارند. روزهایی که جماعتی به جبهه رفته و پیکرهایی که برمی‌گشتند. امیدواریم نسل جدید این تاریخ را بداند و بخواند و بداند ایران امروز با چه بهایی به دست آمده است.

خطیب‌زاده با اشاره به تحولات روزهای اخیر حوزه دیپلماسی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر وزیر امور خارجهبا وزیران امور خارجه سنت وینست، ارمنستان و افغانستان به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.  روزهای آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صورت مجازی برگزار می‌شود و روحانی و ظریف در آن سخنرانی می‌کنند. براساس برنامه فعلی، ظریف دوشنبه شب به وقت محلی و روحانی سه‌شنبه شب به وقت محلی سخنرانی خواهند کرد.

آمریکا از دست از یاغی گری بردارد و به جامعه جهانی برگردد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای دیروز وزیر خارجه آمریکا درباره بازگشتن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اظهار داشت: جهان خیالی پمپئو هم امن‌تر نخواهد شد. از روزی که وی تصمیم گرفت به این دنیای پرمکر و دروغین خود وارد شود، امنیت نداشت. دنیا با اقدام آمریکا جز به ناامنی، جنگ و بی‌ثباتی نرسیده است.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: آثار حضور شوم آمریکا در دنیا به ویژه غرب آسیا چیزی جز این میراث خانمان‌سوز و شوم نبوده است. آنچه آمریکا در پی آن است، یک گردن‌کشی دیگر است که به لیست یاغی‌گری‌های واشنگتن اضافه شده است.

وی با بیان اینکه تصور می‌کنم تلخ‌ترین ساعات برای آمریکا رقم می‌خورد، ابراز داشت: تصمیم آمریکا این بوده که طرف اشتباه تاریخ ایستاده و وظایف خود را فراموش کرده است. پیام تهران به واشنگتن این است که به جامعه‌ جهانی و وظایف خود برگردد، و اگر دست از یاوه‌گویی و یاغی‌گری بردارد، جامعه جهانی آنها را خواهد پذیرفت.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پاسخ ایران به بازرسی از کشتی‌ها و هواپیماهای ایران بیان کرد: آمریکا در ادعای خود بسیار منزوی‌ است. اینکه آمریکا در مرکز قدرت ادعایی خود این چنین منزوی شود، بهترین نشانه است که چقدر قدرت آمریکا پوشالی است.  

خطیب‌زاده با بیان اینکه آمریکا وقتی نتوانسته در فضای سیاسی و روندهای حقوقی به خواست خود برسد، به سیاست قلدری‌اش برگشته است، یادآور شد: آنها از این طریق می‌خواهند کارهایشان را جلو ببرند. آنها باید پیام دنیا را گرفته باشند و ببینند که دنیا در حال تغییر است و به دلیل سیاست‌های کوته‌بینانه ترامپ و شرکا، اولین قربانی این تغییر در نظام بین‌المللی خود آمریکاست.  

وی با بیان اینکه سه کشور اروپایی که متحدین قطعی آمریکا هستند امروز صبح یک بیانیه دادند و گفتند نه تنها آمریکا هیچ حقی ندارد بلکه اقدامش هم اثر حقوقی ندارد، عنوان کرد: آمریکا می‌داند ادعایش پوچ، غیرواقعی و بی‌اثر است.

بر اساس منشور ملل متحد هر اقدام ناقض حاکمیت ایران را بدون تردید پاسخ می‌دهیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: هم مبتنی بر منشور ملل متحد و دکترین دفاعی ایران، هر اقدام که ناقض حاکمیت ایران و تعهدات مقررات جهانی باشد، با جدیت و بدون لحظه‌ای تردید پاسخ داده می‌شود. پیام‌های لازم در ادوار مختلف به آمریکا داده می‌شود و این بار هم داده می‌شود دست از راهزنی زمینی، هوایی و دریایی بردارند که دوران راهزنی تمام شده است.  

خطیب‌زاده درباره اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس درباره حمایت از جامع‌تر شدن برجام گفت: برجام توافقنامه‌ای است که یک بار مذاکره، جمع‌بندی، امضا و مهر و موم شده است. هر اقدامی که بخواهد این مهر و بوم را بردارد، یعنی پایان برجام. از همه کشورها انتظار داریم به بدیهیات روابط بین‌المللی و تعهدات خود پایبند باشند.

 وی درباره احتمال برگزاری نشست مجازی برجامی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: نشست کمیسیون اخیرا برگزار شده است، برنامه‌ای بر این کار نیست. اتفاقی رخ نداده و تنها در دنیا خیالی پمپئو رخ داده و این مسئله هیچ خریداری ندارد. مجری، بیننده و تشویق کننده این شوی تلویزیونی پمپئو و چند نفر محدود هستند. اگر دست‌نشانده‌ای این را باور کند و پایش از گلمیش بیشتر بگذارد، جواب خواهیم داد.  

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره میانجیگری میان ایران و آمریکا از سوی مقامات روسیه تصریح کرد: به نیات دوستان و شرکای خود شک نداریم. آنچه به آن تردید نداشته و یقین داریم، اقدامات سرکشانه آمریکا بین دولت و ملت ایران است. 

خطیب‌زاده درباره نقش سازمان ملل در حمایت از برجام خاطرنشان کرد: دو موضوع را باید از هم جدا کرد؛ یکی برجام و یکی اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکاست. در موضوع برجام، تعهدات طرف مقابل به ویژه اروپایی‌ها از روزی که ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود، به صورت فزاینده‌ای انجام نشده است. در این باره شفاف و صریح بودیم و مکانیزم حل اختلاف را چندین بار فعال کرده و اقدامات متناسب خود را در چارچوب بندهای برجام انجام دادیم. طرف‌های اروپایی هم تلاش‌هایی کردند که بیشتر آن ناکام بوده است که آخرین آن، اینستکس بود.  

وی با بیان اینکه در موضوع اقدامات یکجانبه دولت آمریکا که برخی انتخاباتی و برخی برای فشار روانی بوده است، طرف مقابل متهد عمل کرده است، ابراز داشت: نمایندگان دولت چین، روسیه و تروییکای اروپایی و اعضای غیردائم در این باره شفاف عمل کردند. لازم است یکجا و یک صدا و واحد این نه گفته شود تا دولت ترامپ از رویکرد عهدشکنانه خود دست بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال برگزاری نشست مجازی برجامی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: نشست کمیسیون اخیرا برگزار شده است بنابراین برنامه‌ای در این خصوص وجود ندارد. اتفاقی رخ نداده و تنها در دنیای خیالی پمپئو رخ داده و این مسئله هیچ خریداری ندارد. مجری، بیننده و تشویق کننده این شوی تلویزیونی پمپئو و چند نفر محدود هستند. اگر دست‌نشانده‌ای این را باور کند و پایش از گلمیش بیشتر بگذارد، جواب خواهیم داد.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره میانجیگری میان ایران و آمریکا از سوی مقامات روسیه اظهارداشت: به نیات دوستان و شرکای خود شک نداریم. آنچه به آن تردید نداشته و یقین داریم، اقدامات سرکشانه آمریکا علیه دولت و ملت ایران است.

خطیب‌زاده درباره نقش سازمان ملل در حمایت از برجام گفت: در این زمینه دو موضوع برجام و اقدامات غیرقانونی و یکجانبه آمریکا را باید از هم جدا کرد. در موضوع برجام، از روزی که ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود، تعهدات طرف مقابل به ویژه اروپایی‌ها به صورت فزاینده‌ای انجام نشده است. در این باره شفاف و صریح بودیم و مکانیزم حل اختلاف را چندین بار فعال کردیم و اقدامات متناسب خود را در چارچوب بندهای برجام انجام دادیم. طرف‌های اروپایی هم تلاش‌هایی کردند که بیشتر آنها ناکام بوده است که آخرین آن‌ اینستکس بود.

وی با بیان اینکه اقدامات یکجانبه دولت آمریکا که برخی انتخاباتی و برخی برای فشار روانی بوده است، طرف مقابل متعهد عمل کرده است، ابراز داشت: نمایندگان دولت چین، روسیه و تروییکای اروپایی و اعضای غیردائم در این باره شفاف عمل کردند. لازم است یکجا و یک صدا و واحد این نه گفته شود تا دولت ترامپ از رویکرد عهدشکنانه خود دست بردارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری بیان کرد: دولت آمریکا و رژیم فعلی در کاخ سفید هیچ انتخابی ندارد که به قوانین و نرم‌های بین‌المللی احترام بگذارد و اقدامات مجرمانه خود را متوقف کند و تمامی خسارت‌هایی که به ایران و مردم ایران زده است را جبران کند. در این مسیر جامعه جهانی باید یکصدا در مقابل آمریکا بایستد.

 لغو سفر ظریف به دلیل مسائل لجستیک و کروناست

خطیب‌زاده درباره لغو سفر ظریف به اروپا یادآور شد: سفر ظریف از آفریقا تا اروپا در حال برنامه‌ریزی است. مطمئن نیستیم این سفر به زودی انجام شود که به خاطر مسائل لجستیکی و پروتکل کرونا است.

وی در پاسخ به سوال ایرنا درباره خرابکاری در حادثه نطنز توسط سازمان انرژی اتمی و نقش دولت‌های خارجی در این حادثه عنوان کرد: جمع‌بندی این موضوع در اختیار نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران است. مطمئنا اگر بحثی به سیاست خارجی برگردد، ما اقدام جدی خواهیم کرد. هنوز در این مرحله به ما چیزی گفته نشده است ولی مطمئن هستم در کانال‌های خود پیام‌ها داده، گرفته و دیده شده است.

این دیپلمات ارشد درباره آخرین پیگیری غرامت ۱.۱ میلیاردی اسرائیل به ایران گفت: ما از حقوق ملت ایران دفاع می‌کنیم در چارچوب نرم‌های بین‌المللی و اصول سیاست خارجی ایران و قطعا این مسیر را ادامه خواهیم داد.

خطیب‌زاده درباره آخرین وضعیت طرح صلح هرمز اظهار داشت: طرح صلح هرمز یک مسیر است. این طرح حیث کنشگران، اصول و مبانی فراگیرترین طرح است که ملل و دولتهای منطقه را به یک سازوکار منطقه ای دعوت میکند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه این طرح به خودی خود یک پویایی و دینامیسم ایجاد کرد، گفت: ‌ما به چارچوب‌ و اصول خود در این طرح پایبند هستیم و امیدواریم مسیری که آغاز شده به زودی به سازوکار منطقه‌ای ختم شود.

 وی درباره پیگیری آخرین اقدامات برای دریافت مطالبات ایران از کره جنوبی اظهار داشت: ما در مورد سنت سنت و ریال ریال ایران ایستاده‌ایم هم به آنهایی که مدعی هستند که نمی‌توانند و هم به آنهایی که نمی‌خواهند. مذاکرات در جریان است و پیشرفت‌هایی حاصل است ولی در مورد آنچه قضاوت می‌کنیم، اقدام است و نه کلام.

سخنگوی وزارت خارجه درباره موضوع سخنرانی‌های رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی و نگاه ایران به تحولات جاری و پاسخ ایران به آنچه در جریان است جزو محورهای سخنرانی ظریف و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل است.

 ترس تیم فعلی دولت‌آمریکا این است صدای ایران به گوش دنیا برسد

خطیب‌زاده درباره سخنرانی ظریف در شورای روابط خارجی آمریکا هم خاطرنشان کرد: این امر مرسومی بوده که ظریف به نیویورک سفر می‌کرده در این نشست‌ها شرکت و سخنرانی می‌کرده است. ترس تیم فعلی آمریکا این بوده که صدای رسای ایران به گوش بقیه نرسد و تحریم ظریف هم در همین راستا بود. این گفت‌وگوها و مراودات با مردم و اندیشکده‌های آمریکا همواره بوده است معضل و مشکل فعلی ما دولت و رژیم فعلی در کاخ سفید است.

وی درباره اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته فشار حداکثری به ایران باعث شده رفتارهای تحریک آمیز دریایی آن در خلیج فارس محدود و تهران از کسب میلیاردها دلار محروم شود، خاطرنشان کرد:‌ عاقلان دانند که فشار حداکثری دائمی آمریکا موفق بوده یا مقاومت حداکثری ملت ایران. عاقلان دانند که این آمریکاست که بعد از ۱۷ سال جنگ و خونریزی در افغانستان برای فرار آبرومند از افغانستان مذاکره می‌کند یا ایران که همواره در این منطقه خواهد بود. 

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه افزود: عاقلان دانند که این آمریکاست که در عراق برای اخراجش قانون می‌گذارند یا سر نخواستن آن دعوا است یا جمهوری اسلامی ایران که در این حوزه است. عاقلان دانند که در سوریه یمن، خلیج فارس، قفقاز و آسیای مرکزی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه ایالات متحده روزهای تلخی را طی می‌کند، ابراز داشت: این مسئله نتیجه و ثمره نه تنها سیاست‌های مخرب فعلی رژیم حاضر در کاخ سفید، بلکه سال‌ها خونریزی، جنگ و کشتار مردم بی‌گناه این منطقه است. ایالات متحده جز این ادعاهای واهی حرف دیگری نمی‌تواند بزند.

وی افزود شاهد بودید چه بلایی بر سر تک تک افرادی که در فشار حداکثری با ترامپ همراه بودند، آمد و دیدید که شکست فشار حداکثری را گردن جان بولتون و برایان هوک انداختند. ضرباتی که ناجوانمردانه به خاطر تحریم‌ها به ملت ایران زده شده، نه فراموش می‌شود و نه فراموش می‌کنیم که خسارت‌ها را بگیریم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین