آمریکا: تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال شد/ تحریم‌ها متعاقب فرایند مکانیسم ماشه بازگشته‌اند

گروه جهان الف،   3990630017 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزارت امور خارجه آمریکا مدعی بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شد و اعلام کرد: «در روزهای آینده، ایالات متحده گستره‌ای از اقدامات بیشتر برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل و همچنین پاسخگو کردن ناقضان آنها را اعلام می‌کند. کارزار فشار حداکثری ما بر ایران ادامه دارد.»

آمریکا: تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال شد/ تحریم‌ها متعاقب فرایند مکانیسم ماشه بازگشته‌اند

به گزارش فارس، وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه ادعا کرد تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله محدودیت تسلیحاتی احیا شدند.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، ایران را بزرگترین تهدید برای منطقه غرب آسیا ادعا کرده و گفت: «امروز، آمریکا از بازگشت عملاََ تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران، که پیشتر لغو شده بودند، استقبال می‌کند».

بر این اساس، پامپئو درباره بازگردانده شدن تحریم‌ها علیه ایران مدعی شد: «تحریم‌ها متعاقب فرایند اسنپ‌بک ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بازگشته‌اند. در تاریخ بیستم آگوست، ایالات متحده درباره عدم اهتمام ایران به تعهدات برجامی‌اش، به رئیس شورای امنیت اطلاع داد».

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «این اطلاعیه، فرایند ۳۰ روزه‌ای را آغاز کرد که منجر به بازگشت تحریم‌های پیشتر لغو شده سازمان ملل شد، که در ساعت ۸ شب وقت تابستانی شرقی روز ۱۹ سپتامبر (۴:۳۰ بامداد یکشنبه به وقت تهران) اجرایی گردید. این یعنی که از امروز، تمام مفاد قطعنامه‌های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷، ۱۸۰۳، ۱۸۳۵ و ۱۹۲۹ که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی شده بودند، دوباره فعال شده‌اند»

وزیر خارجه آمریکا با ادعای لغو شدن اقدامات ذکر شده در پاراگراف‌های ۷، ۸ و ۱۶ تا ۲۰ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، افزود: «ایالات متحده این تصمیم قاطع را گرفت زیرا علاوه‌بر عدم اجرای تعهدات برجامی توسط ایران، شورای امنیت هم محدودیت تسلیحاتی بر ایران را تمدید نکرد، چیزی که برای ۱۳ سال در جریان بود. انفعال شورای امنیت می‌توانست راه را برای ایران جهت خرید تمام انواع تسلیحات متعارف در تاریخ هجدهم اکتبر هموار کند».

پمپئو با لحنی که گویا جهان بدهکار آمریکا شده، ادعا کرد: «جهان خوش‌شانس بود که آمریکا اقدام مسئولانه‌ای برای جلوگیری از رخ دادن چنین چیزی را انجام داد. ما، مطابق با حقوق خود ذیل قطعنامه ۲۲۳۱، فرایند اسنپ‌بک را آغاز کردیم تا عملاََ تمام تحریم‌های ملغی‌شده سازمان ملل از جمله محدودیت تسلیحاتی را احیا کنیم. به تبع این اقدام، جهان امن‌تر خواهد بود».

در ادامه این بیانیه با تکرار اتهام‌زنی‌ها علیه ایران، آمده است: «ایالات متحده از تمام اعضای سازمان ملل انتظار دارد به صورت کامل به الزامات خود برای اجرای این اقدامات پایبند باشند. علاوه بر محدودیت تسلیحاتی، این شامل محدودیت‌هایی مانند تعامل با ایران در فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و بازفرآوری، ممنوعیت ساخت و آزمایش موشک بالستیک توسط ایران و تحریم‌ها بر انتقال فناوری‌های مرتبط با هسته‌ای و موشکی به ایران می‌شود».

وزارت خارجه آمریکا سپس به تهدید کشورهای جهان در صورت مخالفت با اجرای تحریم‌های ادعایی پرداخت: «اگر اعضای سازمان ملل الزامات خود برای اجرای این تحریم‌ها را اجرا نکنند، ایالات متحده آماده است از اختیارات داخلی برای اعمال عواقبی بر آنها استفاده کند و مطمئن شود ایران از عواید فعالیت‌های ممنوع‌شده توسط سازمان ملل، بهره‌مند نمی‌شود».

بر این اساس، پمپئو مدعی شد: «توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، ایران را آنطور که وعده داده شده بود، به پیوستن به جامعه ملل تهییج نکرد... اگر بخاطر اقدام آمریکا در احیای محدودیت‌های سازمان ملل نبود، رژیم ایران به زودی می‌توانست با آزادی بیشتر به خرید و فروش سلاح در سراسر جهان بپردازد. به دلیل عیوب برجام، ایران تقریبا ۵ سال به انقضای محدودیت‌ها بر برنامه غنی‌سازی اورانیوم و فعالیت‌های مرتبط با بازفرآوری نزدیک شده که به طرز غیرقابل قبولی این کشور را به ظرفیت خطرناک طغیان هسته‌ای نزدیک کرده است».

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «به لطف بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، ایران اکنون ملزم به تعلیق فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی، بازفرآوری و آب‌سنگین است. ما هرگز به اولین کشور حامی تروریسم دولتی اجازه دستیابی به مرگبارترین سلاح جهان را نمی‌دهیم».

در پایان این بیانیه آمده است: «در روزهای آینده، ایالات متحده گستره‌ای از اقدامات بیشتر برای تقویت اجرای تحریم‌های سازمان ملل و همچنین پاسخگو کردن ناقضان آنها را اعلام می‌کند. کارزار فشار حداکثری ما بر رژیم ایران ادامه دارد تا زمانی که ایران به توافق فراگیر با ما جهت مهار کردن تهدیدات اشاعه و توقف آشوب‌پراکنی، برسد».

تا این لحظه هیچ‌یک از کشورهای عضو برجام (انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین) و کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل، از این ادعای آمریکا حمایت نکرده و آن را به رسمیت نشناخته‌اند.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

این در حالی است که خبرگزاری «رویترز» روز جمعه در مطلبی با بیان اینکه واشنگتن در موضوع ایران منزوی شده، به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت که باید اهرم فشار مشترکی در موضوعات مختلف بر ایران وجود داشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۰۴۰۷۰۰۸:۲۵:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۳۰
امریکا یک نفره کل سازمان ملل شده ! اینم از توهم جدید ترامپی ها
ناشناس۱۶۰۴۰۷۲۰۸:۲۵:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
تا این لحظه هیچ‌یک از کشورهای عضو برجام (انگلیس، آلمان، فرانسه، روسیه و چین) و کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل، از این ادعای آمریکا حمایت نکرده و آن را به رسمیت نشناخته‌اند.
روسیه۱۶۰۴۰۹۴۰۸:۴۷:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
ببینیم روسیه و چین با این همه ادعا جرات دارن تحریم ها رو نادیده بگیرن (صد در صد جرات ندارن مثل خرید نفت که چین دیگه نمیخره)
ناشناس۱۶۰۴۰۹۵۰۸:۴۸:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
بالاخره شنبه ویکشنبه شد وهیچ اتفاقی نیفتاد!!!!! پراید100سکه13مسکن متری23 پوشک بسته ای80تخم مرغ ومرغ و.. همه چی به دلار وفقط حقوق به ریال
ناشناس۱۶۰۴۱۱۵۰۸:۵۹:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
مرگ بر دولتمردان جنایتکار امریکا. انشاالله نابودی این شیطان دولتی نزدیک است.
ناشناس۱۶۰۴۱۲۰۰۹:۰۳:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
هذیان‌گویی لجوجانه آمریکا!
سید۱۶۰۴۱۳۵۰۹:۱۲:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
علی برکت ..قبلا چنین جرئتی نداشتند این بواسطه سیاست چیدن گلابی اتفاق افتاده
رضا۱۶۰۴۱۵۲۰۹:۲۵:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۳۰
با ایران چه کردی جواد ؟
ناشناس۱۶۰۴۱۵۸۰۹:۳۵:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۳۰
سلام به دلاره ۵۰هزار تومانی.
ناشناس۱۶۰۴۱۸۸۰۹:۵۷:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
ما باید اقدامات این عناصر تندرو آمریکایی رو ببینیم و عبرت بگیریم که اگر روزی قدرت زور گفتن داشتیم، زور نگیم! قابل توجه همه‌ی تندروهای جهان، از جمله تندروهای داخلی!
ناشناس۱۶۰۴۲۴۴۱۰:۲۵:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۳۰
وقتی مکانیسم ماشه خیالی و غیر قابل اجراست تحریم چه معنایی داره ؟!
ناشناس۱۶۰۴۴۲۵۱۱:۵۹:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۳۰
چشم محمدجواد روشن
ناشناس۱۶۰۴۶۹۶۱۴:۱۴:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۳۰
آنقدر قطعنامه بدهند تا قطعنامه دون آنها پاره شود یکی سنگی می اندازه چاه آخرش مجبور میشود چاه را پر کند یادش بخیر
ناشناس۱۶۰۴۸۸۷۱۶:۲۴:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۳۰
اتفافا آمریکا داره نشون میده برای تصمیم گیری هیچ نیازی به اجماع جهانی نداره
ناشناس۱۶۰۴۹۶۵۱۷:۲۷:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۳۰
ما از آمریکا نمیخوریم آنچه کمر ملت ایران را خم کرده و به این روز انداخته ، رانت خواران، دزدان، دولتهای ناتوان خودمان هست وقتی معاون اول رئیس‌جمهور مسئول رسیدگی به وضعیت تخم مرغ میشه، وقتی دلار در مدت زمان کوتاهی از سه تومان به ۲۷ میرسه نشاندهنده ناتوانی مسئولان از کرامت، شجاعت و تفکر صحیح اقتصادی است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین