محمد هاشمی: رفاه به معنی اشرافی‌گری نیست/اندیشه هاشمی می‌تواند کشور را نجات دهد

گروه سیاسی الف،   3990614027 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون اجرایی دولت سازندگی در تشریح ویژگی‌های فکری مرحوم هاشمی رفسنجانی، با بیان اینکه رفاه به معنی اشرافی‌گری نیست، گفت: آیت‌الله هاشمی باور داشت بجای «فقر» باید «رفاه» را میان مردم تقسیم کرد و باید رفاه نسبی به معنای تکلیفی که قانون اساسی بر عهده دولت اسلامی گذاشته برای مردم فراهم شود.

محمد هاشمی: رفاه به معنی اشرافی‌گری نیست/اندیشه هاشمی می‌تواند کشور را نجات دهد

محمد هاشمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا، درباره برخی اقدامات برای تخریب چهره مرحوم هاشمی رفسنجانی و ادعای یک برنامه تلویزیونی درباره تبلیغ اشرافی‌گری از تریبون نمازجمعه از سوی مرحوم هاشمی رفسنجانی، گفت: محسن هاشمی که مسئول دفتر نشر معارف انقلاب هستند، رسما در بیانیه‌ای اعلام کرد تمام خطبه‌های نماز جمعه را بررسی کرده است و چنین مطلبی در هیچ خطبه‌ای وجود ندارد و به شکل مستند به این موضوع پاسخ داد و از مدعیان دعوت کرد بجای شعار، مستندات خود را بیان کنند.

عضو مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی با تشریح ویژگی‌های فکری مرحوم هاشمی رفسنجانی، با بیان اینکه رفاه به معنی اشرافی‌گری نیست، گفت: مرحوم هاشمی باور داشت بجای «فقر» باید «رفاه» را میان مردم تقسیم کرد. او می‌گفت که باید رفاه نسبی به معنای تکلیفی که قانون اساسی بر عهده دولت اسلامی گذاشته برای مردم فراهم شود.

وی ادامه داد: ماده ۳ قانون اساسی ۱۵ بند راجع به وظیفه دولت و نظام جمهوری اسلامی برای فراهم کردن رفاه برای مردم ذکر کرده است بحث مرحوم هاشمی هم در این زمینه بوده است.

از فکر مرحوم هاشمی می‌ترسند

هاشمی یادآور شد: چرا صدا و سیما و یا برخی تریبون‌ها هنوز هم به تخریب مرحوم هاشمی می‌پردازند؟ دلیلش این است که آنها از فکر او می‌ترسند.  آیت الله هاشمی اندیشه‌ای را در کشور پایه‌گذاری کرد، که می‌تواند باعث نجات کشور، حل بحران‌ها، رفاه و آزادی تصریح شده در قانون اساسی شود.

برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: آنهایی که امروز مرحوم هاشمی را تخریب می‌کنند از اندیشه و فکر او می‌ترسند. بیشتر منتقدان مرحوم هاشمی زمانی برای او مدیحه‌سرایی می‌کردند و حتی برای یک دیدار با او  سر و دست می‌شکستند تا بتوانند صحبت یا یک دیدار کوتاهی با او داشته باشند. اکنون همه این افراد مخالف او شده‌اند. به تعبیری آنها  «گروه باد» هستند و از هر طرفی باد بوزد همراه آن خواهند بود. آنها ثبات شخصیتی ندارند به همین دلیل است که اینگونه اقدامات را انجام می‌دهند.

هاشمی افزود: زمانی که رییس سازمان صدا وسیما بودم،  با کمک امام (ره) سعی می‌کردیم استقلال این سازمان را حفظ کنیم و این کار را به نحو احسن انجام می‌دادیم. امروز هم قضاوت عمومی در جامعه حتی میان کارمندان صدا و سیما این است که آن زمان، استقلال صدا و سیما کاملا حفظ شده بود.

وی درباره اظهارات اخیر رییس بنیاد مستضعفان درباره کاخ مرمر، گفت: هیچ قضاوتی درباره اظهارات او نمی‌کنم. البته برخی این اظهارات را انتخاباتی توصیف کرده‌اند که البته من هیچ پیش‌داوری نمی‌کنم. اگرچه او بعد از این اظهارات عذرخواهی کرد و از برخی‌ها هم نام برد.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بعد از مرحوم هاشمی، مجمع تشخیص مصلحت نظام در اختیار رییس و دبیر مجمع قرار گرفت و جلسات مجمع در آنجا برگزار می‌شد ولی رییس بنیاد مستضعفان همه مسائل را به مرحوم هاشمی منتسب کرد.

وی یادآور شد: زمانی درباره سرنوشت فرش‌های بسیار گرانقیمت کاخ مرمر از رییس بنیاد مستضعفان پرسیدم که هیچ پاسخی نداد. نمی‌دانم با این فرش ها که جزو بیت المال بود چه کردند.

هاشمی تصریح کرد: خیلی‌ها وظیفه یا شاید ماموریت دارند آیت الله هاشمی را تخریب کنند. مرحوم هاشمی خدمات بسیاری به کشور کرده است و پس از رحلت او، کاخ مرمر تحویل داده شده است. منتها این بی‌انصافی‌ها نسبت به مرحوم هاشمی زیاد انجام می‌شود. ما هم تریبون درستی نداریم که بتوانیم از او دفاع کنیم.

برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی  با تاکید بر اینکه دفاع از هاشمی هزینه دارد، خاطرنشان کرد: مرحوم هاشمی همواره می‌گفت شکایت خودم را به پیش خداوند می‌برم ما هم سیره مرحوم هاشمی را ادامه می‌دهیم و به خداوند شکایت می‌کنیم انشاء الله روزی خداوند به این مسائل رسیدگی کند.

 

هاشمی و نقش او در پذیرش قطعنامه ۵۹۸

هاشمی درباره انتقادها از نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی جانشین وقت فرماندهی کل قوا در پذیرش آتش بس میان ایران و عراق درچارچوب قطعنامه ۵۹۸ (۲۹ تیرماه ۱۳۶۷) گفت: اسناد بسیاری در این باره وجود دارد. مرحوم هاشمی و همچنین محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران درباره نیازهای نیروهای مسلح برای ادامه جنگ، نامه‌ای به امام (ره) نوشتند. در آن نامه مطرح شده بود که اگر این نیازها تامین شود با ادامه جنگ، پس از ۵ سال می‌توانیم پیروز شویم. نخست وزیر وقت هم گزارش‌هایی از وضعیت خزانه کشور و شرایط جبهه‌ها ارائه کرده بود.

رییس پیشین سازمان صداو سیما ادامه داد: علاوه بر این در صحنه نبرد هم مساله‌ جدیدی حادث شده بود و آن دخالت مستقیم آمریکایی‌ها با سرنگونی مسافربری و شهادت ۲۹۱ تن از شهروندان غیرنظامی ایران در تاریخ ۱۲ تیرماه ۶۷ بود و بعد هم عنوان کردند اشتباه کرده‌اند. بنابراین علاوه بر مشکلاتی که ما در داخل از نظر تدارکات و تجهیزات داشتیم مساله دخالت مستقیم آمریکا هم بر مشکلات کشور افزود.

هاشمی افزود: در جلسه ۲۷ نفره‌ای که قبل از پذیرش قطعنامه در دفتر ریاست جمهوری با حضور سران قوا، فرماندهان نظامی،  برخی از مدیران عالی کشور، فرزند و نماینده امام (ره) تشکیل شد من هم به عنوان رییس صدا و سیما حاضر بودم. همه ابعاد قضیه به‌طور مفصل بررسی شد و کسی در آن جلسه ادامه جنگ را به نفع کشور ندانست.

برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی یادآور شد: نمی‌دانم الان فایل‌ها و اسناد آن جلسه در کجا نگهداری می‌شود. احتمال می‌دهم این اسناد در نهاد ریاست جمهوری باشد. در کل کسی بتواند اطلاعات و محتوای آن جلسه را به‌دست آورد از واقعیت‌های میدانی، طرفین به‌ خوبی آگاه می‌شود. بنابراین تصمیمی هم که گرفته شد تصمیم جمعی بود.

وی گفت: این موضوع که مرحوم هاشمی به امام (ره) گفت که به عنوان فرمانده جنگ [پذیرش قطعنامه را اعلام می‌کنم] بعد مرا محاکمه یا اعدام کنید صحت دارد. وقتی امام (ره) از خودگذشتگی مرحوم هاشمی را مشاهده کردند، در بیانیه‌ای پذیرش قطعنامه را اعلام کردند.

خاتمی می‌گفت روز اول دولت من با روز آخر دولت هاشمی فرقی ندارد

هاشمی در پاسخ به این پرسش که «در کتاب خاطرات مرحوم هاشمی بارها نام شما به عنوان مخالف حمایت حزب کارگزاران از نامزدی رییس دولت اصلاحات عنوان شده است، علت مخالفت شما چه بوده است؟»، گفت: نام خاتمی تا روزهای آخر سال ۱۳۷۵ مطرح نبود. نامزد ما آن زمان مرحوم حسن حبیبی بود که در این باره در حزب کارگزاران بحث زیادی انجام شد. حبیبی ملاحظاتی داشت. او می گفت که امکانات مالی برای تبلیغات ندارد و نمی‌خواهد مدیون  و وامدار کسی باشد و دلیل دوم اینکه نمی‌خواست با روحانیت رقابت کند. آن زمان نامزد جناح رقیب علی اکبر ناطق نوری بود.

عضو مجمع مدیران ادوار جمهوری اسلامی یادآور شد: نامزد دیگری هم که آن زمان در نظرسنجی‌ها بالای ۳۰ درصد شانس رای‌آوری داشت خودم بودم که البته من هم ملاحظاتی داشتم. هیچ‌وقت نمی‌خواستم بیایم و هیچ وقت بحث آمدن من به آن معنا مطرح نشد ولی اسم من به عنوان نامزد مطرح بود البته اشخاص دیگری هم بودند.

هاشمی افزود: زمانی موضوع نامزدی رییس دولت اصلاحات مطرح شد او به مجمع روحانیون مبارز پیشنهاد کرد اگر کارگزاران از من حمایت کند این نامزدی را  قبول می‌کنم. در جلسه‌ای در حزب کارگزاران با حضور خاتمی از او درباره برنامه‌هایش و رفتارش نسبت به عملکرد هاشمی رفسنجانی سوال کردیم و او هم مفصل پاسخ داد و گفت که به لحاظ اقتصادی الان هیچ طرحی ندارم که بگویم ولی این جمله را به شما می گویم که روز اول دولت من با روز آخر دولت آقای هاشمی هیچ فرقی ندارد و وقتی خاتمی در آن جلسه این سخن را گفت، همه به او رای دادیم.

هاشمی ادامه داد: سال ۷۵ در خوزستان بودم مخالفتم را با رقابت سه نامزد در انتخابات ریاست جمهوری بیان کردم و گفتم که باید ۲ نامزد ریاست جمهوری داشته باشیم تا انتخابات در دور اول تمام شود. همان شب من از اهواز با دوستان کارگزاران تماس گرفتم و گفتم همین امشب بیانیه‌ای منتشر و از خاتمی حمایت کنید تا این بحث ۳ نامزدی از بین برود.

معاون اجرایی دولت سازندگی یادآور شد: بعد از این موارد با رییس دولت اصلاحات مخالفت نکردم. اگر چه در آن دولت مسائل به گونه دیگری رقم خورد و حزب(منحل  شده)  مشارکت علیه نامزدی مرحوم هاشمی برای مجلس ششم تبلیغ می‌کرد.

 وی خاطرنشان کرد: زمانی که خاتمی می‌خواست دولت تشکیل دهد از من دعوت کرد ولی نپذیرفتم با او همکاری کنم ولی بعد که مرحوم هاشمی به من دستور داد که بپذیرم در سمت معاونت اجرایی دولت خاتمی همکاری کردم.

برای کنار گذاشتن من، پست معاونت اجرایی نهاد را حذف کردند

هاشمی یادآور شد: در دور اول این سمت را داشتم ولی در دور دوم برای اینکه مرا حذف کنند، پست معاونت اجرایی را از نهاد ریاست جمهوری حذف کردند و بعد یکی دو پست در وزارت کار و امور اجتماعی و هواپیمایی جمهوری اسلامی به من پیشنهاد کردند که هیچ‌کدام را نپذیرفتم.

 

قوانین انتخابات در شرایط کرونا تغییر کند

هاشمی درباره پیش بینی‌اش از دولت آینده و اینکه سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چگونه رقم خواهد خورد، گفت: پیش‌بینی این موضوع بسیار مشکل است. اگر در شرایط کرونا باشیم و بخواهیم براساس قانون فعلی انتخابات را برگزار کنیم، مشارکت خیلی کم خواهد بود. اگر برگزارکنندگان انتخابات، خصوصا شورای نگهبان تفسیری از قانون انجام دهند یا اینکه اجازه‌ای بگیرند تا انتخابات به جای یک روز و یا ۱۲ ساعت در یک هفته انجام شود تا مردم بتوانند بدون ترس از ابتلا به کرونا در انتخابات حضور پیدا کنند، آن موقع شرایط تغییر می‌کند.

عضو هیئت موسس حزب کارگزاران سازندگی ایران یادآور شد: براساس تجربه ۳۰ تا ۴۰ ساله؛  ضریب نفوذ جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا حدود ۲۰ درصد می‌دانم، این ضریب برای اعتدال‌گراها حدود ۳۰ درصد است و معمولاً در انتخابات ائتلاف میان دو جریان که بیشتر هم میان اصلاحات و اعتدال گرایان بوده است برنده نهایی را مشخص می‌کند.

وی افزود: تا به‌ امروز انتخابات ریاست‌جمهوری این‌گونه بوده است ولی حالا شرایط کرونایی و موضع شورای نگهبان مسائلی است که باید مشخص شود. بنابراین چون شرایط مبهم است نمی‌توان پیش بینی کرد که پیروزی از آن کدام جناح است.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: خلاصه حرف من این است که تا به حال ائتلاف‌ها موجب پیروزی بوده است و اگر همین سیاق و هم روال باشد باز هم ائتلاف پیروز می‌شود. اگر شرایط انتخابات و صحنه تغییر کند باید ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شوم

هاشمی درباره نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و اینکه آیا داوطلب این انتخابات می شود، گفت: نامزد ریاست‌جمهوری نمی‌شوم. من در گذشته صحبتی کردم و به آن معتقدم. این بار ما دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم باید شخصیتی نامزد و یا به شخصیتی رای داده شود که گذشته روشنی داشته و توانایی اداره کشور، حل مشکلات، بحران‌ها را داشته باشد. یعنی نمی‌توان با شعار و یا مناظره تلویزیونی و تخریب، انتخابات برگزار کنیم.

منتقدان لوتی نباخته

هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره پیروزی دیپلماتیک و تاریخی ایران و سکوت منتقدان برجام پس از ناکامی آمریکا در ارائه قطعنامه پیشنهادی‌اش در شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: علت رد این قطعنامه،  برجام است. حتی خود تحلیلگران و رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که ترامپ می‌خواست ایران را منزوی کند ولی خودش منزوی شد یا ایران، آمریکا را منزوی کرد و یا این پیروزی از نتایج برجام است. برجام یک سند بین‌المللی است که در آن این پیش فرض وجود دارد که ایران به تعهداتش عمل کرده است.

وی ادامه داد: کشورهای اروپایی هم‌پیمان آمریکا در این قضیه در کنار ایران قرار گرفتند به این دلیل که می‌خواهند برجام را زنده نگه دارند. البته خود مخالفان یا منتقدان هم به این واقعیت پی برده‌اند و براساس ضرب‌المثل «لوتی ‌نباخته» بیان نمی‌کنند.

مجلس یازدهم خیلی زود از رهبر انقلاب تذکر گرفت

هاشمی درباره عملکرد مجلس یازدهم و مواجهه آن با دولت نیز گفت: تا به‌حال مجلس یازدهم به‌گونه‌ای عمل کرده که از رهبر انقلاب اسلامی تذکر گرفته است. وقتی که رهبر نظام به مجلس تذکر می‌دهند مشخص است که عملکرد آنها مطلوب و در جهت وحدت ملی و منافع ملی نبوده است. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که مجلس از این به‌ بعد چه اقداماتی انجام خواهد داد اما این مجلس خیلی زود از رهبری تذکر گرفت که نشان می‌دهد خوب کار نکرده است.

عضو مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی افزود: اگر بخواهیم منافع انقلاب و مردم را در شرایط فعلی در نظر بگیریم نیاز به وحدت ملی، همصدایی و انسجام داریم چرا که برابر دشمنان بین المللی و منطقه‌ای قرار داریم. پیگیری منافع گروهی، بازی در زمین دشمن است و دشمن از جنگ میان ما سوءاستفاده و علیه نظام تبلیغات می‌کند.

اتلاف نیرو در فرهنگ اجرایی ما زیاد است

هاشمی درباره کارکرد و وظایف مجمع وزیران ادوار جمهوری اسلامی، گفت: مجمع وزیران پتانسیل و توان بسیار خوبی دارد و ۲۰۰ تن از وزیران و مدیران باسابقه‌ که تجارب زیادی دارند در آن عضو هستند ولی از تجارب آنها استفاده نمی‌شود.

عضو مجمع وزیران ادوار افزود: متاسفانه در کشور ما هر کسی که مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد، می‌خواهد همه چیز را از صفر شروع کند و از تجارب دیگران استفاده نمی‌کند و اتلاف نیرو در این فرهنگ اجرایی ما زیاد است.

هاشمی خاطرنشان کرد: در همه کشورها وقتی مقام، وزیر یا رییس جمهوری بازنشسته می‌شود از تجارب و نظراتش استفاده می‌شود ولی ما در ایران متاسفانه این فرهنگ را نداریم به همین دلیل هم اتلاف نیرو زیاد است.

دیدگاه کاربران

علی۱۵۸۴۰۵۹۱۱:۵۹:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۴
تلخ ترین طنز تاریخ ایران از زبان برادر آن مرحوم: «اندیشه هاشمی می تواند کشور را نجات دهد.» وضعیت فعلی کشور محصول اندیشه هاشمی است. لطفا دست از سر مردم ایارن بردارید. خود شما هم بهتر است پاسخگوی عملکردتان در صدا و سیما باشید جناب برادر مرحوم!
ناشناس۱۵۸۴۳۱۹۱۷:۱۰:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۱۴
طنز تلخی بود
مرتضی۱۵۸۴۳۵۴۱۸:۰۳:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۱۴
جالب است غیر از 8 سال در همه ادوار مردم به تفکر هاشمی رای دادند. مردم ایران حافظه ضعیفی دارند 4 سال دیگر دوباره به دنبال تفکر هاشمی میروند چون به ظاهر زیبا (رفاه همگانی) و در باطن زشت (رفاه و اشرافی گری برای دوستان و له شدن عده ایی از مردم برای توسعه)
ناشناس۱۵۸۴۰۶۴۱۲:۰۹:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۴
البته اگر رفاه برای همه باشد بسیار خوبست نه برای عده ای خاص در گردونه خودی و فامیل.
ناشناس۱۵۸۴۰۷۰۱۲:۲۱:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۱۴
مگه الان کشور و دولت دست اندیشه هاشمی نیست؟! مگه زنگنه و آخوندی و نعمت زاده و روحانی و نوبخت و .... با هاشمی نبودند ؟!!!
ناشناس۱۵۸۴۰۸۰۱۲:۳۶:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۴
تاریخ باید کسی را بزرگ کند نه عده ای که از قبل هاشمی به جاهای دیگر رسیدند . خرابکاری های هاشمی در امور اقتصادی و سیاسی بر کسی پوشیده نیست . .‌ وقتی در راس کار باشد و روزنامه داشته باشد همه ازش خوب می گویند ولی وقتی فوت شد آن موقع قضاوت ها عادلانه می شود . حقیقت هاشمی الان است که در بوته نقد قرار گرفته .
ناشناس۱۵۸۴۰۸۱۱۲:۳۶:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۱۴
اندیشه هاشمی تا وقتی زنده بود هیچ گره ای از مشکلات مردم بدبخت باز نکرد وای به حال الان که مُرده
ناشناس۱۵۸۴۱۸۷۱۴:۳۲:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۱۴
اندیشه های رفسنجانی در رفاه طلبی خلاصه میشد . زمان مردنش هم در مکان رفاهی اعیانی و اشرافی حضور داشت . بنازم قدرت خدا رو
حمید۱۵۸۴۰۹۳۱۲:۴۸:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۱۴
ریشه همه مشکلات فعلی کشور همون اندیشه هاشمیه اوناییکه سنشون قد میده میدونن که ابر تورم چه زمانی رخ داد فاصله طبقاتی، مدیر پروری و اکثر ناهنجاریهای اقتصادی مرهون همون اندیشه و عملکرد هاشمیه خدا از سر تقصیراتش بگذره من یکی که حلالش نمیکنم
حسین آزاده۱۵۸۴۰۹۵۱۲:۵۱:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۱۴
جناب آقای هاشمی گویا در رویا هستند. مرحوم هاشمی سیاستهایی را به اجرا گذاشتند که میوه های آن را الان داریم میچینیم. دلار را ایشان وقتی در مجلس بودند جایگزین ریال در بودجه کشور کردند و صدها سیاستهای غلط که حاصل عدم تخصص داشتن ایشان بود. البته فقط سیاستهای ایشان اشتباه نبوده
ناشناس۱۵۸۴۱۰۰۱۲:۵۳:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱۴
آقای محمد هاشمی بدانید و آگاه باشید که ضریب هوشی بسیاری از ایرانیان اگر از جنابعالی و اعضای خاندان هاشمی بیشتر نباشد قطعا کمتر نیست پس حداقل از خداوند متعال شرم کنید
ناشناس۱۵۸۴۱۰۳۱۲:۵۶:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۱۴
روحانی . جهانگیری . ولایتی . زنگنه . آخوندی . نعمت زاده .‌ نوبخت و ... همگی از دست پروردگان هاشمی بودند و فعلا هم مملکت وضعیتش این است . اسم هاشمی را دیگر نیاورید .
ناشناس۱۵۸۴۱۰۵۱۲:۵۷:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۴
هرکسی از که عاقل باشد باید از اندیشه هاشمی بترسد در زمان خودش تورم ۴۹درصدی رو تجربه کردیم الانم دقیقا معلوم نیست چند درصد تورم داریم چون باید گفت الان یا الان!
ناشناس۱۵۸۴۱۰۶۱۲:۵۹:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱۴
خب بعله که از فکر و روش و منش و خانواده و مریدان و همه چیز هاشمی می‌ترسیم. خب یک ملت از از یک سوراخ چند بار باید گزیده شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۵۸۴۱۱۱۱۳:۰۶:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۱۴
رفاه در حد معقول خیلی خیلی خیلی ....... هم خوب است اما مشروط بر آنکه برای تمام ملت ایران فراهم باشد و نه در حد مافوق تصور و صرفاً برای عده ای بسیار محدود مشهور به ( آقازاده ، ژن خوب ، یقه سفید ، خودی ، ..... ) .
علی۱۵۸۴۱۱۸۱۳:۱۶:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۱۴
اندیشه هاشمی یعنی تورم بالای 100 درصد در سال 1374، بزرگترین واردکننده گندم در جهان در سال 1375، عدم پرداخت بدهی های خارجی در سال های 1368 تا 1375، اشتیاق فراوان مدیران و مسئولین به واردات و سفرهای غیر ضروری خارجی، تأسیس دانشگاه خیلی آزاد برای روسا بی بندوباری و لجام گسیختگی فرهنگی، اشرافی گری و شروع چپاول مدیران دولتی و بسیاری از موارد دیگر باید در مورد عملکرد هاشمی در تاریخ ایران ثبت شود
ناشناس۱۵۸۴۱۱۹۱۳:۱۶:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۴
آقای محمد هاشمی چنانچه نهادهای نظارتی ( که کم هم نیستند ) در طی چند دهه گذشته مقامات وطنی را پاسخگوی عملکرهایشان می نمودند قطعاً جنابعالی امروز نمی توانستید اینگونه سخن بگویید .
ناشناس۱۵۸۴۱۳۸۱۳:۳۶:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۴
وضعیت کنونی کشور نتیجه اندیشه هاشمی و اطرافیانش می باشد.
مسعود۱۵۸۴۱۳۹۱۳:۳۶:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۱۴
اینا در مورد مردم چی فکر میکنند ، عمده بدبختی ما از هاشمی و اندیشه هاشه که این دولتم دقیقا در همون راستا فاجعه به بار آورد . دست از سر مردم بردار به ارواح همون برادرت
ناشناس۱۵۸۴۱۸۲۱۴:۲۹:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۱۴
کسی از فکر مرحوم هاشمی نمی ترسد بلکه از خاندان او و همه خاندان های مشابه که مدتهاست مملکت و ملت را در مسیر نابودی سوق داده و می دهند می ترسند .
ناشناس۱۵۸۴۱۸۹۱۴:۳۵:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۴
بیان چنین مطالبی اوج بی احترامی به شعور ملت ایران است .
ناشناس۱۵۸۴۱۹۲۱۴:۳۹:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۴
چنانچه روزی بدون مصلحت اندیشی و تبعیض قانون از کجا آورده اید اجرایی شود باید دید کارنامه اقتصادی آقایان چه خواهد بود .
ناشناس۱۵۸۴۲۱۰۱۴:۵۸:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۱۴
اندیشه هاشمی از بعد از جنگ تاکنون در کشور جاریست و نتیجه ویرانگر آن بر همگان آشکار هست
ناشناس۱۵۸۴۲۱۸۱۵:۰۵:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۱۴
"اندیشه هاشمی می‌تواند کشور را نجات دهد" این هاشمی تا دوسال پیش مهمترین پست ها رو در کشور داشتند. ار ریاست بر مجلس تا ریاست جمهوری و از ریس خبرگان تا مجمع تشخیص. چگونه بعد از این همه فعالیت هنوز در این شرایط هستیم. اتفاقا ادامه اندیشه اون مرحوم می تواند خطرناک باشد.
ناشناس۱۵۸۴۲۳۳۱۵:۱۸:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۱۴
سقوط کشور از تکرار الگوی شکست خورده هاشمی ایجاد شده حالا فامیلاش چه حلوا حلواش می کنن
ناشناس۱۵۸۴۲۳۵۱۵:۱۹:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۱۴
اندیشه هاشمی بداند که غرب در صدد ریشه کنی ماست. اقای هاشمی در روزهای اخر فرمودند مثل ژاپن شویم. ارتش و سپاه مخارج زیادی دارند. شما نیروهای نظامی کشور را ضعیف کنید ببینید با همه ما و کشور چه می کنند. اقای هاشمی برخی ابعاد اندیشه هاشمی اشتباه بود یا قابل نقد. مستقل باشیم در اندیشیدن.
ناشناس۱۵۸۴۲۳۶۱۵:۱۹:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱۴
کاری که اندیشه های هاشمی با این ملت این کشور کرد مغول نکرد
ناشناس۱۵۸۴۳۶۶۱۸:۲۰:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۴
راست میگه ازنظراینهارفاه فقط مختص اینهاست یعنی کل مملکت برای خاندان رفسنجانی ومریدانش وهم حزبیهایشان است.
احسان۱۵۸۴۳۸۹۱۸:۵۱:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۱۴
به نظر من اگر افکار هاشمی قابل دفاع بود تا حالا تو تلویزیون ازش اسطوره می ساختند. ببین چه کرده...
شمس۱۵۸۴۳۹۴۱۸:۵۶:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۱۴
با سلام ، قبل از هر چیز ، لازم است ایشان توضیح دهند که این گزاره مشعشع : "بجای «فقر» باید «رفاه» را میان مردم تقسیم کرد" دقیقا از کیست ؟
ناشناس۱۵۸۴۴۵۰۲۰:۱۶:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۴
کافی است یک کشتی نفت و یا یک اتوبان و یک سد و یک خرید از کشورهای خاص پولش به جیب گروهی برود فکر کنید میلیاردها دلار ثروت چه کسی میتواند پایداری کند . یک سیاستمدار قدیمی گفته سختترین کار در دنیا یکی حکومت داری ست و دومی تربیت فرزند
ناشناس۱۵۸۴۴۵۷۲۰:۲۵:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۱۴
واقعا نمی دونن چی بگم هر بلایی سر این مملکت اومده نتیجه همون جناب هاشمی است واقعا چرا دست از سر این مردم برنمی دارید
ناشناس۱۵۸۴۴۷۹۲۰:۴۵:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۱۴
همین اندیشه هاشمی این مملکت را به بدبختی کشانده است
حبیب۱۵۸۴۴۸۰۲۰:۴۷:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۱۴
اوج حیف و میل بیت المال و اشرافی ‌گری وکاخ نشینی و بدبختی مردم ایران برگرفته از تفکرات مرحوم هاشمی میباشد.
ناشناس۱۵۸۴۴۸۲۲۰:۵۱:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۱۴
اندیشه ی هاشمی !!!؟؟؟ اقای هاشمی رفسنجانی در کتابش ذکر می کند وقتی در دفتر ریاست جمهوری نشستم منشی یک دفتر اورد گفت جناب هاشمی لطفا کارتابل را پاراف کنید و من هیچ کدام را متوجه نشدم نه جناب محمد هاشمی نگوئید اندیشه ی هاشمی بگوئید تجربه ی هاشمی اندیشه از اموزش مطالعه ونبوغ حاصل می شود ولی تجربه از تراشیدن سر حاصل می شود
ناشناس۱۵۸۴۵۷۴۲۲:۵۳:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۱۴
شما و خاندان هاشمی پولهایی که از بیت المال برای رفاه برده اید رو برگردونید بعد بشینیم صحبت کنیم
ناشناس۱۵۸۵۰۸۷۱۲:۱۴:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۵
البته اشرافی گری امری نکوهیده است اما فقر و فلاکت هم افتخار نیست مردم باید طبق قانون اساسی از حداقل های معیشتی تحصیل و بهداشت رایگان وامکان داشتن کار با در آمد مطلوب بهرمند باشند
ناشناس۱۵۸۶۱۶۳۰۹:۵۰:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱۶
جناب هاشمی عزیز هیچ کس از رفاه نفرت ندارد ولی دزدی دچار مشکل هست اینکه تعدادی بخواهند از رانت دولتی رفاه برای خودشون فراهم کنند این کار زشت هست
ناشناس۱۵۸۶۲۴۳۱۰:۴۳:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۱۶
اندیشه رفسنجانی اگه خوب بود چرا خانواده خودش را از راه کج نجات نداد و حالا شما ادعای نجات ایران با اندیشه کدر و... نجات دهید اندیشه اش خودش را هم عاقبت بخیر نکرد ودر استخر یه غرق شد بجای شهادت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. وحدت ملی با وعده صادق

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  12. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  13. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  14. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  15. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  16. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  20. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  21. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  22. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  23. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  24. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  25. یک سیلی برای تنبیه

آخرین عناوین