جنجال دوباره با طرح موضوع قدیمی صیغه در یک سریال

گروه فرهنگی الف،   3990603112 ۱۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتشار بخش‌‌هایی از یک سریال شبکه نمایش خانگی که در آن دختری خود را به عقد موقت پسری درمی‌آورد دور تازه ای از بحث‌های مختلف درباره ازدواج موقت را شکل داده است.

جنجال دوباره با طرح موضوع قدیمی صیغه در یک سریال

به گزارش الف پس از  انتشار این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی عمده اظهار نظرها درباره ازدواج موقت پیرامون دو نگاه بسیار متفاوت به این موضوع گرد آمده است .


دسته‌ای بر این عقیده‌اند که اگر صیغه برای همه جامعه تجویز شود لاجرم به شکلی از فحشا منجر می‌شود که با خواست دین در تضاد است.

به بیان دیگر اگر همه افراد صرفا برای ارضای غرایز جنسی و بدون توجه به وجوه دیگر ازدواج موقت و صرفا برای چند ساعت همبستری به عقد موقت متوسل شوند نتیجه آن عملا نوعی فساد اخلاقی است که صرفا در ظاهری از دین پوشیده شده است. نمونه مشهوری که معتقدان به این نظر یادآور می شوند طرح خانه‌های عفاف بود که در برهه‌ای در کشور مطرح شد.

این دیدگاه از جانب فرهنگ عرفی ایرانی حمایت می‌شود. در فرهنگ ایرانی همانگونه که تعدد زوجات پذیرفته نشده است ازدواج موقت هم امری مذموم تلقی می‌شود.

اما دسته‌ای دیگر از افراد درباره ازدواج موقت نظر متفاوتی ابراز کردند. برخی از موضع دینی به دفاع از این حکم برخاستند. عمده استدلال ایشان مبتنی بر این اصل است که موضوع ازدواج موقت در دین آمده و از آنجا که خداوند حکیم است و خیر بشر را بهتر از خود او می‌داند  این حکم شرعی از این نظر برای حیات بشر منافع بسیاری دارد. حتی در برخی موارد به نظر می‌رسد ازدواج موقت ضرورت دارد مانند دوران آشنایی دختر و پسر برای ازدواج. اگر برای این دوران عقد موقت جاری نشود یا باید دختر و پسر تن به گناه دهند یا باید سریعا عقد دائم خوانده شود که در صورت عدم پسند دو طرف پس از دوره آشنایی باید طلاق بگیرند که خود آن مشکلات روانی و اجتماعی بیشتری دارد. به‌علاوه می‌توان با طراحی مدلی درست و با استفاده از ظرفیت ازدواج موقت برای ارضای غرایز جنسی جوانان هم فکری کرد.

نکته جالب توجه در موضوع اخیر این بود که برخی از افراد حتی با معیارهای مدرن اجتماعی از موضوع ازدواج موقت دفاع کردند. برای نمونه به توییت زیر  توجه کنید:

این توییت به مسئله مهمی توجه کرده است. در معیارهای مدرن روابط اجتماعی آنچه شرط اصلی یک رابطه است رضایت طرفین و تعیین شرایط رابطه است که در مورد ازدواج موقت دقیقا همان‌ها با تبعیت از صورت شرعی اجرا می‌شود.

فارغ از بحث کلی درباره صیغه، برخی از منظر دینی به نحوه نمایش این موضوع در این سریال ایراد گرفتند و آن را اروتیک دانستند. در نگاه ایشان اشاراتی مانند بستن در و افتادن چادر دختر به این سکانس باری اروتیک داده است.

اصل نمایش این موضوع در سریالی که توسط سازمان اوج، وابسته به سپاه تولید شده بی‌حرف و حدیث نبود. برخی از این دریچه به این موضوع وارد شدند که فقط تولیدات برخی نهادها می‌توانند به حیطه نمایش چنین موضوعاتی وارد شوند و برای دیگران یا مجوز صادر نمی‌شود یا اگر صادر شود با اعتراض جریان‌ رسانه‌ای اصولگرا همراه می‌شود.

از سوی دیگر انتقاداتی جدی بر محتوای این سریال وارد است که فعلا از آن می‌گذریم. 

البته در پس همه این صحبت‌ها برخی هم از این می‌گویند که اساسا نمایش این موضوع و برجسته‌شدن آن در فضای مجازی تمهیدی برای دیده‌شدن این سریال است و عوامل آن بدشان نمی‌آید با این ترفندها نام سریالشان بر سر زبان‌ها بیفتد و بیشتر دیده شود.

که اگر چنین باشد باید گفت موفق بوده اند. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۷۳۹۹۰۰۰:۱۱:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۴
براي كساني كه شرايط ازدواج را ندارند وسنشان بالا رفته بايد فكري بشود قوه جنسي نبايد سركوب شود چون مشكلات زيادي براي فرد وجامعه خواهد داشت وخيلي وقتها از گرسنگي بدتراست منتها افراد مسن وازدواج كرده يادشان رفته ونمي خواهند ونمي توانند آنها را درك كنند
ناشناس۱۵۷۴۳۴۵۰۹:۵۶:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۴
الف جان در ایام محرم چه سوژه ای انتخاب کرده ای ذهن جوانان عذب را درگیر میکنی
ناشناس۱۵۷۴۵۴۰۱۱:۲۱:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۴
ایا می دانید چرا نگهداری سگ در میان خانواده ها زیاد شده این نسل بسیاری از غرایض خود را با این حیوانات بر طرف میکند نسل سرگشته و خود باخته
ناشناس۱۵۷۴۸۲۲۱۳:۴۷:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۴
واقعا چه جوری این به ذهنت رسید؟؟؟؟؟
ناشناس۱۵۷۴۸۳۰۱۳:۵۱:۰۸ ۱۳۹۹/۶/۴
این توهم شماست تهمت نزن
ناشناس۱۵۷۴۵۱۰۱۱:۰۴:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۴
"قوه جنسي نبايد سركوب شود چون مشكلات زيادي براي فرد وجامعه خواهد داشت وخيلي وقتها از گرسنگي بدتراست" دقیقا. فقط یک نکته. الان این حرف فقط مخصوص دگرجنسگراهاست؟ برای بقیه اشکالی نداره تا آخر عمر تنها بمونن و قوه جنسیشون سرکوب بشه؟
علی۱۵۷۴۵۵۴۱۱:۲۸:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۴
بقیه برن از نظر روانی/جسمی درمان بشن، بعد وقتی مثل آدمیزاد شدن، نسخه بقیه در موردشون اجرا میشه
آریابان۱۵۷۵۱۰۰۱۶:۴۴:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۴
ولی درهر حال دود اینگونه ازدواج قطعا به چشم دختر مظلوم (از دو سر رانده و مانده) و البته کل جامعه خواهد رفت زیرا در هر حال هیچ جوان ایرانی حاضر نخواهد شد که با چنین دخترانی بر سر سفره عقد دائم بنشیند و این قربانیان فرهنگی-اجتماعی چاره ای نخواهند داشت جز آنکه تا پایان عمر به اینگونه ازدواج غیر دائمی تن در بدهند ،
فقیه آهی۱۵۷۵۹۶۷۱۲:۲۹:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۵
پرسش احکام ازدواج ازدواج موقت دلایل مشروعیت ازدواج موقت آیا آیه ای در قرآن دلالت بر حلیت ازدواج موقت دارد؟ تاریخ انتشار : 1385/4/10 بازدید : 102248 منبع: پایگاه حوزه سوال آیا آیه ای در قرآن دلالت بر حلیت ازدواج موقت دارد؟ پاسخ در مورد ازدواج موقت یا متعه، آیه ای 24 از سوره مبارکه نساء وارد شده است. متن آیه: و المحصنات من النساء الا ما ملکت أیمانکم کتاب الله علیکم و احل لکم ما وراء ذالکم أن تبتغوا بأموالکم محصنین غیر مسافحین فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضة و لا جناح علیکم فیما تراضیتم به من بعد الفریضة إن الله کان علیما حکیما. ترجمه: و زنان شوهر دار( بر شما حرام است) مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شده اید (زیرا اسارت آنها در حکم طلاق است) اینها احکامی است که خداوند بر شما مقرر داشته است اما زنان دیگر غیر از اینها (که گفته شد) بر شما حلال است که با اموال خود، آنان را اختیار کنید ، در حالی که پاکدامن باشید و از زنا خودداری نمایید. و زنانی را که متعه (ازدواج موقت) می کنید، واجب است مهرآنها را بپردازید و گناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر، با یکدیگر توافق کرده اید. (بعدا می توانید با توافق، آن را کم یا زیاد کنید) خداوند دانا و حکیم است
ناشناس۱۵۷۳۹۹۲۰۰:۱۲:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۴
اولا صیغه در اهل تسنن پذیرفته نیست. پس اینکه ربط به فرمان خدا می دهید حداقل برای اکثریت مسلمان قابل قبول نیست. دوما دخترهای مجرد چه کار کنند؟ حالا پسری با افزایش سن توانست دخترها چی. کلا من فارغ از نگاه دینی دقیقا این کار نوعی رابطه نادرست یا ..
ناشناس۱۵۷۴۰۲۵۰۱:۱۱:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۴
از نظر عمر بن خطاب حرام بود یعنی حقیقتی در اسلام و سنت پیامبر(ص) وجود داشت که بعد از رحلت ایشان بوسیله خلیفه دوم حرام گردید پس عقد موقت سنت نبوی است
ناشناس۱۵۷۴۳۶۲۱۰:۰۲:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۴
نام این سریال باید بجای «آقازاده»، « پرستو » گذارده شود. صیغه موقت یک پرستو آیا گناه او را کاهش می دهد؟
ناشناس۱۵۷۴۰۴۱۰۱:۳۵:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۴
اولا جامعه ایرانی را میگوید که اکثریت شیعه هستند نه اکثریت مسلمان سنی.
عابد۱۵۷۴۰۷۲۰۲:۱۹:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۴
راهکار اهل سنت چیست، اون وقت....
ناشناس۱۵۷۴۳۳۸۰۹:۵۳:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۴
راهکار میسار هست! یه سرچ کنید. فرق زیادی نداره! میسار مدت نداره! باید با لفظ طلاق تموم بشه. بحث در مورد این موضوع برای کسانی که متعصبانه افکار خودشونو دارند و بدون مبنای شرعی و عملی، فایده نداره. زن و مردی که در این حد جاهل باشه که اگر طرف مقابلش حتی در نامزدی هم جدا شده باشه، کراهت داره باهاش باشه، حالا همچین عقل و دیدگاهی نظر هم میده؟ این نوع دیدگاه ها از اهل سنت و یا تشیع، آیا جوابی دارند که چرا در قرآن کریم هم صراحتا ذکر شده که برای ذبح حتما باید نام پروردگار برده بشه و گرنه گوشت حیوان حرام خواهد بود؟ یک بسم الله و نیت چطور حرام و حلال میکنه؟ کسانی که به تبع کامل اوامر دینی خودشون باشند و تسلیم خداوند، خداوند امرشونو اصلاح میکنه. کسی هم نباشه، حتی با آفتاب مهتاب ندیده ترین فرد عالم با نیت ناپاک و یا ندادن مهر ازدواج دائم هم داشته باشه، ازدواجش حکم زنا داره و زندگیش هم زود به تباهی خواهد رفت. کسی هم به اسم دین بخواهد افراط کنه، اون هم از دایره دین خارج میشه. اصل غذا حلال هست، حالا کسی زیاده روی کنه و یا قاطی بخوره چی؟ ازدواج دائم باشه یا موقت، قوانین خودشو داره و لازم الاجرا، برای رفع نیازهای واقعی فرد هست. وای به روزی که برای تنوع طلبی باشه. حدیث کم نداریم در باب لعن این افراد. حتی در ازدواج دائم هم همین هست. "ذواق". مخالفین عزیز هم بجای رجوع به افکار و تجربیات شخصی، رجوع به اصل احکام کنند و اگر ادعای دینداری هم دارند، بیشتر فکر کنند.وای به روزی که بیان و به فردی بخاطر ازدواج موقت ایراد بگیرند... یقین دارم در قیامت توان پاسخ نخواهند داشت. بعضی رسم و رسومشون از دینشون پر رنگ تر میشه. حالا بحث نمایش این نوع صحنه ها که درست هست یا غلط، بر میگرده به کارشناسان رسانه و ربطی به اصل موضوعش نداره.
ناشناس۱۵۷۴۳۴۸۰۹:۵۷:۲۹ ۱۳۹۹/۶/۴
ازدواج قانونی نه فقط برای امیال جنسی
علی۱۵۷۴۵۶۷۱۱:۳۴:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۴
خب صیفه برای وقتیه که شرایط ازدواج نیست وگرنه ادم عاقل و عفیف شرایطشو داشته باشه میره سراغ ازدواج دائم نه موقت.
ناشناس۱۵۷۴۸۳۵۱۳:۵۲:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۴
فعلا که صیغه فقط برای مردان متاهل پولدار کاربرد داره
مرتضی۱۵۷۴۴۳۶۱۰:۳۲:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۴
جهاد نکاح
عارف۱۵۷۴۱۳۱۰۷:۱۸:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۴
نخست تقریباً هیچ مساله‌ی اجتماعی نیست که مورد اختلاف نباشد. ایران کشور عمدتا شیعه است. پس کاملا منطقی است که برای حل معضل اجتماعی چاره جویی شود. چه بهتر که چاره جویی ها بر اساس مبانی مکتبی و احکام فقهی باشد. دوم کسی پرسیده است آیا حاضرید دختر خودتان به عقد موقت کسی در بیاید و بعد از مدتی به خانه بیاید. می گویم بلی. اگر شرایط دخترم به گونه‌ای باشد که به جای همخانگی با نامحرم، فرار از خانه و ارتباط پنهانی، بتواند به صورت قانونی عقد کند، هرگز مخالفت نخواهم کرد. سوم قانونی شدن عقد موقت حسنیاتی دارد: 1- فرد نیازمند، برای حل مساله‌ی خود از رفتار مجرمانه و پنهانی دست بر می دارد. 2- فرد نیازمند، در قبال عمل اجتماعی خود مسئول می‌شود. مانند مسوولیت بچه احتمالی، نفقه زن و محافظت از وی و... 3- بر اساس آمار غیر رسمی سالانه 450،000 سقط جنین صورت می‌گیرد. اگر عقد موقت اجرایی شود، آمار سقط جنین کم و قسمتی از کاهش زاد و ولد جبران می‌شود. 4- بسیاری از خانمها و آقایان محترم شرایط پذیرش مسئولیت های سنگین عقد دایم را ندارند. پس چه خوب که با پذیرش مسئولیت محدود عقد موقت، از فشار غریزه نجات یابند. 5- عقد موقت مثل طلاق است. همچنان که طلاق مبغوض ترین حلال الهی است، با حب و بغض خود، حلال خدا را حرام و عمل زنا را امر معمول نکنیم.
ناشناس۱۵۷۴۳۶۷۱۰:۰۴:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۴
شما کجای کارید در زمان محمود مجلس قانونی تصویب کرد که شما میتوانید دختر خوانده خود را هم صیغه کنید
ناشناس۱۵۷۴۵۱۴۱۱:۰۴:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۴
بله خاطرم هم هست که بحث زیادی هم صورت گرفت اما متاسفانه تصویب کردن
علی۱۵۷۴۵۶۲۱۱:۳۳:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۴
شما تا حالا کسی که دخترخوانده داره دیدید؟! اگر بهش محرم نباشه و دختر ندونه و به سن تکلیف برسه به پدرخوانده ش نامحرم میشه و زندگیش کلا گناهه، اگر هم پدرخوانده حفظ حریم بکنه که قضیه دخترخواندگی لو میره و صدمات بدی برای دختر 9 ساله داره. دیدم که میگم.
ناشناس۱۵۷۴۵۶۳۱۱:۳۳:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۴
صیغه دختر خوانده برای محرم شدن است و بعدباطل می شود و از دین برگرفته شده است
ناشناس۱۵۷۴۶۲۶۱۲:۰۶:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۴
برای همه چیز توجیح دارید و کلاه شرعی درست کردید ولی مطمئن باشید خدا سرش کلاه نمیره
ناشناس۱۵۷۴۷۳۲۱۲:۵۶:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۴
کلاه شرعی دوست این چیزها تازگی ندارد و از قبل بوده
ناشناس۱۵۷۴۸۴۸۱۳:۵۷:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۴
کلاه شرعی میخوای در این دوره باید گفت برابر کردن دیه زن و مرد است
ناشناس۱۵۷۵۲۷۸۱۸:۵۳:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۴
چرا برابری دیه زن و مرد به شما فشار اورده ؟؟ اینکه مادر و دختر و خواهرت انسان کامل دیده بشن برای تو سخته ؟؟
علی۱۵۷۴۳۷۲۱۰:۰۵:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۴
مبنای صحت و سقم متعه یا صیغه قران است که در چند جا به آن اشاره شده است طبعا این امر فلسفه ای دارد که باید با توجه به اون قضاوت کرد و بیشتر برای شرایط خاص است نه مجوزی برای سوء استفاده افراد بی مسئولیت امام کاظم(ع) به علی بن یقطین فرمود: «تو را با نکاح متعه چه کار و حال آنکه خداوند تو را از آن بی‌نیاز کرده است.» و به دیگری فرمود: «این کار برای کسی رواست که خداوند او را با داشتن همسری از این کار بی‌نیاز نکرده است. و اما کسی که دارای همسر است، فقط هنگامی می‌تواند دست به این کار بزند که دسترسی به همسر خود نداشته باشد.»
استاد دانشگاه۱۵۷۴۷۴۷۱۳:۰۶:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۴
اولا اگر هم در جامعه کنونی شرایط ازدواج مهیا نیست مشکل از جاهای دیگر است و راهکار آن هم ازدواج موقت نیست. ثانیا چیزی بنام صیغه موقت اصلا در اسلام وجود نداشته است. اسلام برای خانواده و زن و مرد ارزش بسیار بالایی قایل است و منوط کردن رابطه زن و مرد صرفا برای دفع شهوت توهین به شعور انسان است! حضرت پیامبر هم اگر تعدد زوجات داشتند اما میبینیم فقط یک فرزند ازیشان بجا ماند و این نشان میدهد هدف از ازدواج دفع شهوت نیست. هرگز و هرگز نباید جنس مخالف را بعنوان ابزاری برای کسب لذت نگریست! رابطه زناشویی از نظر اسلام یک رابطه مقدس و محترم است و ابزار دفع شهوت نیست. باور ندارید از زوجهایی که عاشقانه و عاقلانه زندگی میکنند بپرسید!
سوال مردم۱۵۷۳۹۹۶۰۰:۲۱:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۴
من فقط یک سوال دارم این افرادی که میگن صیغه شرعی است و.. آیا حاضرند دختر خودشان به صیغه موقت یک مرد در بیاید و بعد از اتمام صیغه دخترشان به خانه برگردد!! الف چاپ کن این سوال خیلی از مردم است
ناشناس۱۵۷۴۰۲۷۰۱:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۴
چه ربطی داشت که یکی انجام بدهد و شما انجام ندهید بیایید بگویید دوست دارید دختر شما ان را انجام بدهد؟ هرچند فرقی بین روابط ازاد با صیغه موقت ندارد!
ناشناس۱۵۷۴۰۴۰۰۱:۳۳:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۴
از همين شخص سوال كنيد اگر دخترش با كسي رابطه داشته باشد ترجيح مي دهد همينطوري ادامه دهد يا با خواندن صيغه وجه شرعي موضوع را هم رعايت كند؟
ناشناس۱۵۷۴۳۵۴۰۹:۵۹:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۴
کجای قران صیغه را شرعی دانسته انهم صیغه یک ساعته
ناشناس۱۵۷۴۴۱۸۱۰:۲۵:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۴
آیه ۳۷ سوره طلاق
ناشناس۱۵۷۴۴۶۴۱۰:۴۱:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۴
سوره طلاق فقط 12 آیه دارد ه نام خداوند بخشنده مهربان الا اي پيغمبر گرامي (امت را بگو) هر گاه زنان را طلاق دهيد به وقت عدّه آنها (يعني در زمان پاکي از خون حيض که در آن پاکي هم نزديکي با آنها نکرده‌ايد) طلاق دهيد و زمان عدّه را (مدت سه پاکي) بشماريد، و از خدا که آفريننده شماست بترسيد. و آن زنان را (تا در عدّه‌اند) از خانه بيرون مکنيد و آنان نيز (بدون ضرورت) بيرون نروند مگر آنکه کار زشتي آشکار مرتکب شوند. و اين احکام حدود شرع خداست و هر کس از حدود الهي تجاوز کند به خويشتن ستم کرده است. تو نداني شايد خدا (پس از طلاق) کاري از نو پديد آرد (يعني ميل رجوع در شما حادث گرداند). ( 1 ) آن‌گاه که (نزديک است) مدّت عدّه را به پايان رسانند باز يا به نيکويي نگاهشان داريد يا به خوشرفتاري رهاشان کنيد و نيز (بر طلاق آنها) دو مرد مسلمان عادل گواه گيريد، و (شما شاهدان نيز) براي خدا شهادت را برپا کنيد. بدين وعظ الهي آن کس که به خدا و روز قيامت ايمان آورد پند داده مي‌شود، و هر کس خدا ترس و پرهيزکار شود خدا راه بيرون شدن (از عهده گناهان و بلا و حوادث سخت عالم) را بر او مي‌گشايد. ( 2 ) و از جايي که گمان نَبَرد به او روزي عطا کند، و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفايت خواهد کرد که خدا امرش را نافذ و روان مي‌سازد و بر هر چيز قدر و اندازه‌اي مقرّر داشته است (و به هيچ تدبيري سر از تقديرش نتوان پيچيد) . ( 3 ) و از زنان شما آنان که از حيض (و فرزند، به ظاهر) نوميدند اگر باز شک (در تحقق سنّ يأسشان) داريد عدّه (طلاق) آنان سه ماه است و نيز زناني که حيض نديده (ليکن در سنّ حيض باشند آنها هم سه ماه عدّه نگه دارند)، و زنان حامله مدّت عدّه‌شان تا وقت زاييدن است. و هر که متّقي و خداترس باشد خدا (مشکلات) کار او را آسان مي‌گرداند. ( 4 ) اين احکام فرمان خداست که به شما نازل کرد و هر که از خدا بترسد خدا گناهانش بپوشد و او را پاداش بزرگ (بهشت ابد) عطا کند. ( 5 ) (زناني که طلاق رجعي دهيد تا در عدّه‌اند) آنها را در همان منزل خويش که ميسّر شماست بنشانيد و به ايشان (در نفقه و سکني) آزار و زيان نرسانيد تا آنان را در مضيقه و رنج در افکنيد (که به ناچار از حق خود بگذرند) و به زنان مطلّقه اگر حامله باشند تا وقت وضع حمل نفقه دهيد آن‌گاه اگر فرزند شما را شير دهند اجرتشان را بپردازيد و (در کار فرزند) ميان خود به نيکي مشورت و سازش کنيد. و اگر با هم سختگيري کنيد (مادر صرف‌نظر کند تا) زن ديگري او را شير دهد. ( 6 ) مرد دارا به وسعت و فراواني نفقه زن شيرده دهد، و آن که نادار و تنگ معيشت است از آنچه خدا به او داده انفاق کند. که خدا هيچ کس را جز به مقدار آنچه (توانايي) داده تکليف نمي‌کند، و خدا به زودي بعدِ هر سختي آساني قرار دهد. ( 7 ) و چه بسيار مردم دياري که از امر خدا و رسولانش سرپيچيدند (و کافر شدند) ما هم آنان را به حساب سخت مؤاخذه کرديم و به عذاب بسيار شديد معذّب ساختيم. ( 8 ) تا کيفر کردار خود چشيدند و عاقبت کارشان زيانکاري (و حسرت) گرديد. ( 9 ) (و) خدا بر آنان عذاب سخت (جهنم) مهيّا ساخت، پس شما اي خردمنداني که ايمان آورده‌ايد از خدا بترسيد (و راه طاعت پيش گيريد) که خدا براي (هدايت) شما ذکر (يعني قرآن) نازل کرد. ( 10 ) (و نيز فرستاد) رسول بزرگواري را که براي شما آيات روشن بيان خدا را تلاوت مي‌کند تا آنان را که ايمان آورده و نيکوکار شدند از ظلمات (جهل) به سوي نور (معرفت و ايمان) باز آرد، و هر کس به خدا ايمان آورده و نيکوکار شود خدا او را در باغهاي بهشتي در آرد که نهرها زير درختانش جاري است و هميشه در آن بهشت ابد متنعّمند، که خدا (در آنجا) رزق بسيار نيکو بر او مهيّا ساخته است. ( 11 ) خدا آن کسي است که هفت آسمان را آفريد و مانند آن آسمان‌ها از (هفت طبقه) زمين خلق فرمود؛ امر نافذ او در بين هفت آسمان و زمين نازل مي‌شود تا بدانيد که خدا بر هر چيز توانا و به احاطه علمي بر همه امور عالم آگاه است. ( 12 ) کجای این سوره گفته صیغه ؟؟؟
علی۱۵۷۴۵۷۶۱۱:۳۶:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۴
کجای قرآن گفته نماز صبح دو رکعته، متن عقد دائم کجای قرآن اومده؟
مهدی۱۵۷۵۸۲۴۱۰:۳۳:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۵
کجای قرآن گفته نماز صبح دو رکعت است؟ همه چیز که لزوما نباید در قرآن وارد شده باشد منبع دیگر احکام شرعی سنت است که از بیانات و رفتار پیامبر و امامان علیهم السلام نشأت می گیرد ‌
ناشناس۱۵۷۴۳۵۸۱۰:۰۰:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۴
در فیلم صد تا کار دیگر هم میکنند که به مذاق شما خوش نمی اید ان وقت باید گفت عوامل خود فیلم حاضرند ان کارها را بکنند؟
ناشناس۱۵۷۴۴۲۸۱۰:۲۸:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۴
احسنت
ناشناس۱۵۷۴۰۹۲۰۴:۳۶:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۴
بله باید یاد بگیرند که برگردد. چون خلافی مرتکب نشده است.
ناشناس۱۵۷۴۰۹۵۰۵:۱۱:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۴
این چه حرفیه؟ باورهای جامعه غلطه.
ناشناس۱۵۷۴۰۹۸۰۵:۵۱:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۴
من حاضرم. مشکلی با این موضوع ندارم.
ناشناس۱۵۷۵۵۵۹۰۰:۱۸:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۵
مطمئنم تو خودت مجردی والّا اینو نمیگفتی!
ناشناس۱۵۷۴۱۲۵۰۷:۰۷:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۴
حالا اگه اون ور ابی ها گفته بودن خوب بود حقوق بشر بود تمدن بود انسانیت بود آزادی بود وهزارتا بود دیگه.....
ناشناس۱۵۷۴۴۳۲۱۰:۲۹:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۴
خیلی جالبه که از نظر این افراد روابط باز و زنا هنیچ مشکلی نداره که هر روز با یکی باشی اون وقت نسبت به حکم شرعی اسلام ایرادات بنی اسرائیلی می‌گیرند
ناشناس۱۵۷۴۴۷۴۱۰:۴۳:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۴
شما صیغه یک ساعته و یک روزه و یک هفته ای و یک ماهه را تعریف کن ! کاری به اون ور آبی ها نداشته باش
ناشناس۱۵۷۴۵۰۳۱۱:۰۰:۳۸ ۱۳۹۹/۶/۴
حتی در فیلم های خودمان انواع و اقسام روابط ازاد بین دختری و پسری را نمایش میدهند که خدا در قران به صراحت می گوید ازدواج نکنید با این جور افراد , ایراد نمی گیرند ولی وقتی یک کار شرعی انجام می گیرد صدای رسانه ها بلند می شود ببین چقدر...
ناشناس۱۵۷۴۷۴۰۱۳:۰۱:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۴
مشکل تزویر است
ناشناس۱۵۷۴۱۳۴۰۷:۲۶:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۴
سوال من هم هست که ایا ترویج کنندگان این کار حاضرند از خودشان شروع کنند تا در جامعه جا بیفتد یا فقط برای سایرین تجویز می کنند؟
ناشناس۱۵۷۴۱۵۱۰۷:۵۹:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۴
چرا سوال رو به سمت دخترها مي كشاني؟ خيلي ها بيوه هستند و ناچار به تامين هزينه هاي زندگي. خيلي ها مشكلات جسمي دارن و ...... همين ها اگر يواشكي با كسي باشند اشكال ندارد ولي اگر رسميت يابند داراي ايراد است؟؟؟؟
ناشناس۱۵۷۴۴۷۶۱۰:۴۵:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۴
ناچار به تامین هزینه های زندگی یعنی در جامعه ی ثروتمند ما هیچ حمایتی از زن تنها نمی شه و فقط اجازه داره با یک کلاه شرعی مثل صیغه تن فروشی کنه تا زنده بمونه ؟؟؟
ناشناس۱۵۷۴۱۷۰۰۸:۱۹:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۴
در زمان مدرن به نظرم این سوال شما مغلطست... خب تو دوست داری اینجوری باشه یا اینکه فرار کنه دختر از خونه؟ کدومش؟ شما جواب بده کدام بدتر... حالا بین بد و بدتر کدام باید انتخاب بشه؟
ناشناس۱۵۷۴۱۷۱۰۸:۱۹:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۴
شما هر وقت به دخترت ، مادرت و خواهرت به چشم یک انسان مستقل نگاه کردی و قبول کردی که تو مالک اونها نیستی و فقط میتونی در مورد مسائلی که تجربه یا آگاهی داری اونارو آگاه کنی اون موقع بیا در مورد این موضوع حرف بزنیم
مهران۱۵۷۴۱۸۶۰۸:۳۵:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۴
شما بروید شرایط صیغه و ... رو بررسی کنید بعد نظرتون رو اعلام کنید دوست عزیز ، حالا من یه سوال دارم از شما ، شما حاضری دختر خودت بدون صیغه با یه پسر ارتباط داشته باشه و اون پسر بدون هیچ مسئولیتی(درحالی که در صیغه از نظر قانونی و شرعی پسر انواع مسئولیت ها رو نسبت به همسر موقت خودش دارد) هر غلطی خواست بکنه و بره(کاری که داره اتفاق می افته الان ) الف چاپ کن این هم سوال خیلی از مردم هست
امیر۱۵۷۴۱۹۰۰۸:۳۷:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۴
خدایی از وقتی صیغه در ایران ترویج شد، گرایش به ازدواج دائم کمتر نشد؟ سن ازدواج بالاتر نرفت؟ طلاق بیشتر نشده؟ و دختران زیادی مجرد باقی نماندند؟.چرا که مهمترین دلیل تن دادن مردها به عقد دائم تامین نیاز جنسی است وقتی با عقد موقت این نیاز برطرف میشه دیگر کسی حاضر میشه زن بگیره؟ متاسفانه حالا هم با این فیلم هم میخوان ازدواج سنت قشنگ پیغمبر (ص) را تضعیف کنند
ناشناس۱۵۷۴۷۵۴۱۳:۱۰:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۴
صیغه برای الان نیست ولی برعکس از وقتی کار دادن که به زن ها و بیایید استخدام شوید در بیرون ازخانه در کنار نامحرم ها برای ساعت ها هم ازدواج و فرزند اوری کم شد و هم طلاق و بی حجابی و خیانت ها افزایش یافت
جواب مردم۱۵۷۴۲۱۳۰۸:۵۶:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۴
پاسخ آن خیلی روشن است : اولا صیغه در اصل ، مربوط به زنانی است که امکان ازدواج دائم را ندارند نه مربوط به دختران باکره . ثانیا مگر قرار است که یک دختر را به زور مجبور به صیغه کنند؟ ازدواج دائم هم زورکی نیست تا چه رسد به صیغه . حرف بر سر این است که اگر زن و مردی خودشان با کمال رضایت قصد ازدواج موقت را داشته باشند و از طرف خانواده هم مشکلی نداشته باشند بتوانند بدون درگیرشدن در قیدوبندهای غلط فرهنگی و اجتماعی این کار را انجام دهند و مزاحمتی برای آنها ایجاد نشود و مردم هم تحت تاثیر برخی باورهای غلط فرهنگی به آنها چپ چپ نگاه نکنند . وگرنه هیچ اجباری که درکار نیست . خوب هرکس نمی‌خواهد نکند و هر پدری که مایل به صیغه دخترش نیست هم می‌تواند از آن ممانعت کند . ضمنا توجه داشته باشید که همین الان روابط جنسی نامشروع بین پسر و دختر بطور گسترده در جریان است و من نمی‌دانم که چرا صدای امثال شما بلند نمی‌شود ولی همین که صحبت از صیغه می‌شود ناگهان فریادها به آسمان بلند می‌شود . در پایان من هم از شما این سؤال را می‌پرسم که آیا شما راضی هستید که دخترتان با یک پسر غریبه برود؟
ناشناس۱۵۷۴۹۳۹۱۴:۴۵:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۴
این غلطه که شما زن و دختر را جزو اموال پدر یا شوهرش میدانید مثل فرش و ماشین و موتور سیکلت .
ناشناس۱۵۷۴۲۲۵۰۹:۰۱:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۴
الان خیلی ها هستند که بدلیل اینکه طلاق گرفته اند یا شوهرشان از دست رفته و دوست ندارن سمت کار حرام بروند بله راضی هستند. چرا جای همه حکم میکنین؟ همه مثل من و شما زندگیشون نیست. بعضی مطلقه ها باید نیاز شو نو چکار کنن؟ شما جواب بده؟
ناشناس۱۵۷۴۴۷۰۱۰:۴۱:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۴
شما ناراحت انان نباش در قران شما میتوانی زن دوم بگیری نه انکه هر روز یکی را صیغه کنی برای امیال جنسی
عابد۱۵۷۴۵۴۵۱۱:۲۴:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۴
صیغه دختر حتماً باید با اجازه پدر باشه و اگه پدی به عنوان ولی شرعی با تشخیص مصلحت دختر همچو اجازه ای بده چه ایراد شرعی و قانونی داره ؟
ناشناس۱۵۷۴۰۰۴۰۰:۳۶:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۴
کسانی که مخالفت می کنند امل هستند.
ناشناس۱۵۷۴۲۸۵۰۹:۲۸:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۴
ما نه اسلامی هستیم نه غربی نه شرقی ما دیگه هیچی نیستیم.آلیاژی مسخره از همه چیزیم.
ناشناس۱۵۷۴۳۰۵۰۹:۳۴:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۴
تو موافقی جنس مونث از خانواده ات صیغه موقت دیگران بشه یا فقط موافق هستی طرف مذکر این قضیه باشی ؟
علی۱۵۷۴۵۹۶۱۱:۴۶:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۴
توی خانواده ام، به فرض محال اگر مونثی باشه که رابطه نامشروع داشته باشه من ترجیح میدم صیغه کنه. وقتی انتخاب میکنیم باید ببینیم بین چه چیزهایی داریم تصمیم میگیریم.
طاها۱۵۷۵۶۲۵۰۲:۴۵:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۵
اینقدرمسئله روالکی وپیچیده نکنیدد... معلومه که هیچکس دلش نمیخوادالکی الکی دخترش ضیغه کسی بشه... امابرای نامزدی قبل ازعقد برای اشنایی(درحدتلفن ورفت وامدخانوادگی) قبل عقد بله برای کسایی که محرم نامحرم متوجه میشن.. نه هرکسی ازراه رسید هرپسرودختری برای تبرعه خودشون ضیغه بخونن..
ناشناس۱۵۷۴۸۲۰۱۳:۴۵:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۴
از ادبیات شما کاملاً مشخص هست چه کسی آمل هست...
ناشناس۱۵۷۴۰۱۰۰۰:۵۰:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۴
برای بیشتر دیده شدن سریال.
ناشناس۱۵۷۴۰۱۵۰۱:۰۱:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۴
اینجور فیلم ها در این زمونه که روابط نامحرم ها مثل گذشته نیست و حرمت ها شکسته شده مانند سم در جامعه رخنه می کند حالا چه صیغه ای باشد و چه بی صیغه ای
ناشناس۱۵۷۴۰۱۹۰۱:۰۶:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۴
از نظر من فرقی بین ازدواج موقت و .... ندارد
فرق داره۱۵۷۵۴۱۱۲۱:۲۳:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۴
فرق داره،زیاد هم فرق داره.فرقش اینه که وقتی خطبه رو میخونن،به محض جاری شدن عقد،مادر دختر وجدات زن چه نسبی چه رضاعی به پسر حرام ابدی میشن وهمین طور دختر به پدر پسر واجداد نسبی ورضاعی پسر حرام ابدی میشه.عدم تعیین مهریه قبل از جاری شدن عقد موقت(صیغه) باعث بطلان عقد موقت میشه.بنا به رای فقهای اعلم اذن پدر برای دختر باکره لازمه.مرد با دوتا خواهر همزمان نمیتونه ازدواج کنه.مرد میتونه فقط با زن اهل کتاب ازدواج کنه وبا زنی از هر دینی مثل بودایی نمیتونه ازدواج کنه وزن هم فقط میتونه با مرد مسلمان ازدواج کنه.اگه مردی با کسی لواط کنه دیگه با خواهر ومادر ودختر اون طرف نمیتونه ازدواج کنه.درضمن تو ازدواج موقت(صیغه)زن باید حداقل۴۵ روز عده نگه داره در حالی که هیچ کدوم از اینا تو رابطه ازاد نیست.التماس تفکر
ناشناس۱۵۷۴۰۲۳۰۱:۰۹:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۴
از وقتی فیلم سازی اختراع شد فساد خانوادگی هم رشد کرد و قتی زن ها امدن بیرون از خانه تا کار کنند دیگر نجومی بالا رفت این فسادها
ناشناس۱۵۷۴۴۸۰۱۰:۴۷:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۴
شما از دوران قاجار بیا بیرون ! در هیچ جای دنیا زنان را در خانه حبس نمی کنند
ناشناس۱۵۷۴۵۸۱۱۱:۳۷:۲۸ ۱۳۹۹/۶/۴
هزاران سال است که زن ها این طوری بودن ان وقت از نظر شما هر کس در خانه بماند یعنی زندانی است؟ تقصیری نداری و باید دید تبلیغات این زمونه در چی هست!!!!
آغا محمد خان قاجار۱۵۷۴۹۳۶۱۴:۴۰:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۴
تمامی خانم ها باید در منزل بمانند تا آغایون دچار فساد و لغزش نشوند و به راحتی کار کنند و خیالشان از همسرانشان راحت باشد. البته خود آغایون می‌توانند حرمسرای بزرگ داشته باشند...
ناشناس۱۵۷۴۹۸۳۱۵:۱۲:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۴
خدا را شکر کسی به افکار و خواست شما عمل نمی کند
ناشناس۱۵۷۵۳۳۳۲۰:۱۲:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۴
بله شماها نمی کنید ولی خیلی از مردم رعایت می کنند و زن ها در محیط مردانه کار نمی کنند به غیر از افرادی که...
سید۱۵۷۴۰۲۴۰۱:۱۰:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۴
اگر میخواهیم عملی و یا کاری خراب نماییم از آن بد دفاع میکنیم و خود بخود خراب جلوه خواهد داد
ناشناس۱۵۷۴۰۳۸۰۱:۲۸:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۴
فکر کن حالا که چند ده میلیون ازدواج نکرده داشته باشیم و یک درصد از این ها فقط با دیدن این فیلم دنبال ای چیزها بروند خانواده دیگر کشک تر از قبل خواهد شد و انواع بیماری و سقط و.....
ناشناس۱۵۷۴۰۴۴۰۱:۳۶:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۴
صیغه کردن نه تنها مشکلی ندارد، بلکه اگر درست رفتار شود، مهمترین راه تعامل با قوه ... بی در و پیکر است...
ناشناس۱۵۷۴۰۴۵۰۱:۳۷:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۴
صیغه همان ازدواج سفید هست
ناشناس۱۵۷۴۴۱۷۱۰:۲۵:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۴
ازدواج سفید متفاوت از صیغه یک ساعته هست، از دواج سفید یک ساعته نداریم.
ناشناس۱۵۷۴۶۸۵۱۲:۳۵:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۴
صیغه یک ساعته مثال است وگرنه صیغه یک دقیقه ای هم می توان خواند ازدواج سفید هم همین طور مانند صیغه ای میتوان روابط داشت به طور نامحدود
ناشناس۱۵۷۵۷۷۲۰۹:۳۱:۲۱ ۱۳۹۹/۶/۵
صیغه حتی اگر یک دقیقه هم باشد زن موظف است چند ماه عده نگه دارد ! وبا اهیچکس ارتباط نداشته باشد ! اگر فرزندی حاصل شد مرد شرعا و قانونا موظف به تامین هزینه ها و انجام مسئولیتهای فرزندخودش است! این فرزند از والدین خودش ارث می برد و ...! ( خیلی مسایل و مسولیتهای دیگر ) به عبارت کوتاه صیغه یعنی مسولیت تا آخر عمر و زنا یعنی بیخیالی همه چیز ! تفاوتش را فهمیدید ؟
ناشناس۱۵۷۴۰۴۶۰۱:۳۸:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۴
ایکاش سنت‌های شرافتمندانه و عالمانه و عاقلانه امروز هم جاری بود ____ حفظ شئونات اخلاقی و اجتماعی و شخصیت و آبرو و عزت و اعتماد به نفس دخترها و پسرها از اولویت‌های والدین و اجتماع بود انگار مردم جامعه هرچه مدرن‌تر میاندیشند بی‌ انصاف‌تر و بی‌ تقواتر و حریص‌تر و بی‌ پرواتر و گستاخ‌‌تر میشوند
ناشناس۱۵۷۴۰۴۷۰۱:۳۸:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۴
صیغه بهر حال خوشایند نیست ولی برای جوانانی که بهر علتی بدنبال ازدواج سفید و دوستی هستند و خانواده آنها هم موافقند بد نیست حداقل یک ضابطه ای دارد اگر هم ضوابطش کامل نیست بایستی مجلس آنرا تکمیل کنند و عقد حتما ثبت قانونی بشود.
ناشناس۱۵۷۴۶۲۵۱۲:۰۶:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۴
صیغه رو هم میشه ثبت کرد، ولی کدوم عاقلی میره صیغه یک ساعته رو ثبت می کنه؟؟!! ضمنا، کجای شرع گفته باید ثبت بشه؟!
عمران۱۵۷۴۰۵۲۰۱:۴۴:۵۴ ۱۳۹۹/۶/۴
خوب است تلاشی شود برای ارائه یک مدل بومی برای یک مساله اجتماعی. اما این مدل نمیتواند بخشنامه ای، سفارشی یا دستوری باشد چون جامعه آن را نمی پذیرد. چه بهتر که به متفکران و اندیشمندان مردمی که مورد احترام مردم هستند امکاناتی داده شود تا راه حلی را ارائه کنند تا با بستر اعتقادی عرفی جامعه هماهنگی داشته باشد. شما چقدر احتمال میدهید چنین صحنه ای هیچ وقت هیچ هیچکجا انجام شده باشد؟! اصلا صد در صد تصنعی و تخیلی است.
ناشناس۱۵۷۴۰۵۸۰۱:۵۲:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۴
پدر و مادر مالک فرزندان خود نیستند یک دختر یا یک پسر بعد از رسید به سنی که خیر و شر خود شو تشخیص بده می تونه هر تصمیمی که صلاح بدونه و اسه خودش بگیره عواقبش رو هم بپذیر ه مثلا یک دختر توی سن بیست و چند سالی تصمیم می گیره که با یک پسر رابطه شرعی یا غیر شرعی داشته باشه کسی نمی تونه جلوی این رابطه رو بگیره این رو باید همه بفهمیم و دست از این افکار پوسیده برداریم
علی۱۵۷۴۰۶۲۰۲:۰۵:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۴
ما را چه شده است. حرام خدا را حلال کرده ایم و حلال خدا رو حرام. در اینکه ازدواج بهترین راه حل است شکی نیست. بحث ما مقایسه رابطه دوست دختر دوست پسری و خود ارضایی و صیغه است؛ اولی و دومی حرام است ولی سومی رسما و شرعا حلال است.. چگونه است که اولی و دومی در جامعه ما عرفا به نوعی مجاز یا دست کم مباح قلمداد شده ولی سومی بشدت مشکل دارد؟!!!...قطعا صیغه هیچ گاه و هرگز جایگزین ازدواج نیست اما خواهشاً خواهشاً بدانید خودارضایی چه پسر و چه دختر حرام شرعی بزرگ است و همچنین رابطه دوست دختر دوست پسری عادی. هردو اکیدا حرام است و به مراتب از صیغه بدتر. صیغه هم شرایطی دارد و اساسا برای قبل ازدواج و آشنایی بشدت لازم است. موفق و پیروز باشید. سریال بسیار عالی است.
ناشناس۱۵۷۴۰۷۱۰۲:۱۶:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۴
خیانت مرد به همسرش را تعریف کنید!
ناشناس۱۵۷۴۰۸۲۰۲:۵۱:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۴
فکر جوانان یک‌کشور نباید درگیر روابط جنسی باشد ، بلکه باید دغدغه انها پیشرفت کشور باشد . از این رو روابط جنسی باید از سنین نوجوانانی آزاد و‌متدوال باشد
ناشناس۱۵۷۵۷۹۲۱۰:۰۴:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۵
صیغه هم دقیقا برای همین است.
ناشناس۱۵۷۴۰۹۳۰۴:۵۲:۰۹ ۱۳۹۹/۶/۴
صیغه یعنی دو طرف به ازدواج رضایت دارند، به هر زبانی هم می شود گفت. از این نظر تفاوتی با ازدواج سفید نداره، بلکه بهتره چون اگه بچه ای بدنیا بیاد مشکل قانونی نخواهد داشت. ولی رضایت پدر برای دختران این نهاد رو عقیم کرده. یعنی خیلی از پدرها مشکلی با رابطه آزاد دخترشون ندارن ولی تا اسم صیغه میاد که همونه اعتراض می کنن
ناشناس۱۵۷۴۱۰۶۰۶:۱۶:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۴
آقا میل جنسی همجنسگرایان چی پس؟ اونم باید سرکوب بشه؟ همجنسگرایی طبق آخرین یافته های پزشکی یک میل درونی در برخی افراد هست و یه چیز انتخابی نیست. دین اسلام برای همجنسگرایان هیچ راه حلی نداره؟
ناشناس۱۵۷۴۱۱۹۰۶:۴۷:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۴
توی ایران دیگه هیچ جوونی با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد ، نمیتونه تشکیل زندگی بده . ( به غیر از فرزندان مسئولان ) پس همه باید برن دنبال صیغه
ناشناس۱۵۷۴۱۴۸۰۷:۵۱:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۴
تقسیم نا عادلانه منابع مالی در جامعه منجر به تقسیم ناعادلانه همه امکانات میشود. و اینگونه است که خیلی ها توان ازدواج ندارند و در سوی دیگر پولدار های صیغه های متعدد هستند. بیاییم و قبول کنیم که در عرصه مدیریت کشور بخصوص بخش اقتصاد بسیار بد عمل کرده ایم .
ناشناس۱۵۷۴۱۵۵۰۸:۰۵:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۴
خیلی هم خوب بود خیلی از جوانها دنبال راهکار هستند ولی راهش را نمی دونند. هر روز بدون خوندن خود متن عربی صیغه بارها این اتفاق میوفته و کسی هم شاکی نمیشه و خیلی هم روشنفکرانه هم هست مردم با خوندنش مشکل دارند انگار!!!
ناشناس۱۵۷۴۱۶۰۰۸:۱۱:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۴
کسانی که مخالف هستند آزاد هستند صیغه نکنند.
علی۱۵۷۴۱۶۱۰۸:۱۱:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۴
بحث صیغه مربوط به دختران نبوده و نیست مربوط به زنان سرپرست خانوار و بیوه می باشد آیا حاضرید دختر خود را به صیغه کسی در بیاورید دیگر ازکجا در آمده و چه تفکریست
ناشناس۱۵۷۴۱۷۹۰۸:۲۹:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۴
خوب با طرح این پیشنهاد مشکلات کشور حل شد و امار ازدواج رفت بالا حالا هرکی با ننه ش قهر کنه میره ازدواج موقت میکنه یه مدت خونه پدرخانمش زندگی میکنه
ناشناس۱۵۷۴۲۰۹۰۸:۵۳:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۴
مشکل با صیغه نیست که، چون شاید عده ای بگن مساله شرعی و قانونی هست، مشکل در نحوه طرح موضوع و نحوه آموزش صیغه است
ناشناس۱۵۷۴۳۵۷۰۹:۵۹:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۴
اگر صیغه نبود طبیعتا همچین مشکلی در طرحش هم نبود
ناشناس۱۵۷۴۲۱۴۰۸:۵۶:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۴
همه مشکلات اساسی حل شده حالا نوبت مسأله صیغه است.خدارا شکر. اینم هیأت حاکمه حل بفرمایند تا بریم سراغ مسأله های کم اولویت تر.
ناشناس۱۵۷۴۲۱۸۰۸:۵۸:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۴
چرا ما خودمان را تافته‌ای جدا بافته می‌دانیم و همیشه به دنبال راه‌هایی متفاوت از بقیه‌ی دنیا هستیم؟! معتقدین به سایر ادیان به کنار، حتی اگر کاری به اعتقادات مسلمانان بقیه‌ی نقاط دنیا هم نداشته باشیم، اصلاً چند درصد از مردم شیعه‌ی ایران، ازدواج موقت یا به قول خودشان صیغه را به‌عنوان یک راه‌حل مناسب و متناسب با فرهنگ ایرانی می‌دانند؟!
ناشناس۱۵۷۴۲۱۹۰۸:۵۸:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۴
چرا ما خودمان را تافته‌ای جدا بافته می‌دانیم و همیشه به دنبال راه‌هایی متفاوت از بقیه‌ی دنیا هستیم؟! معتقدین به سایر ادیان به کنار، حتی اگر کاری به اعتقادات مسلمانان بقیه‌ی نقاط دنیا هم نداشته باشیم، اصلاً چند درصد از مردم شیعه‌ی ایران، ازدواج موقت یا به قول خودشان صیغه را به‌عنوان یک راه‌حل مناسب و متناسب با فرهنگ ایرانی می‌دانند؟!
ناشناس۱۵۷۴۳۹۳۱۰:۱۴:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۴
اره تافته نباشیم و روابط ازاد را گسترش دهیم نه؟ همانند ان دنیای دیگر شما؟
ناشناس۱۵۷۴۲۲۱۰۸:۵۹:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۴
این نوع مسائل کلا تعصبی و خودخواهانه است است. قتل همسر دوم: نباید مجازات داشته باشه چون توسط بعضی از دماغ فیل افتاده ها انجام شده. قتل دختری که از خانه فرار کرده بدست پدر: باید به اشد مجازات برسد چون در دین پدر خونخواه است. کلا هر چی به اسم دین باشه بد است و هر چی توسط اصلاح طلبها انجام بشه مباح است. فاین تذهبون؟
ناشناس۱۵۷۴۲۶۶۰۹:۲۰:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۴
با سلام جدا از مسال شرعی وصیغه أصلا از لحاظ فیلیمی و روند داستان خیلی بی ربطه
ناشناس۱۵۷۴۲۷۰۰۹:۲۳:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۴
صیغه و مهریه هر دو از یک جا منشا میگیرند، پس یا هر دو درستند یا هر دو اشتباه!
ناشناس۱۵۷۴۲۷۱۰۹:۲۳:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۴
ما نمیدانیم اگر یک جوان بخواهد ازدواج کند هزار و یک مانع بر سر راهش قرار میدهند و بعد که با مقاومت بسیار از همه موانع با چهره ای خسته و خون آلود میگذرد و آخرین سیم خاردار های موانع ازدواج را سپری میکند تازه وقتی به بانکها برای گرفتن وام ازدواج مراجعه میکند اولین دردسرهایش شروع میشود و الی آخر ... حال آنچه عجیب است اینکه بجای مطرح کردن صیغه و ازدواج موقت چرا موانع ازدواج دائم که بسیارش قابل حل است برداشته نمیشود ؟! خب موانع را بردارید مشکل حل میشود...
ناشناس۱۵۷۴۲۷۸۰۹:۲۵:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۴
هر کاری بکنید صیغه در فرهنگ ما اسم خوبی نداره بخصوص صیغه شدن برای زنان معنی تن فروشی داره و همیشه به ضرر زنهاست برای دختران که اصلا موضوعیت نداره فقط یک ابزار در دست مردان هوسران متاهل است که در صورت گیر افتادن بگن شرعی بوده
ناشناس۱۵۷۴۳۰۳۰۹:۳۳:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۴
معمولا اگر دو نفر باهم باشند مسلما قلبا راضی هستند . چطور مشکل داره وبگیر و ببند راه میندازند؟ ولی اگه قبلتو بخونن شرعی میشه دست بردارین
ناشناس۱۵۷۴۳۸۶۱۰:۱۲:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۴
قبلت یعنی ضمن احترام به قوانین الهی مسئولیت همه چیز رو پذیرفتم ! یعنی مهریه و عده نگه داشتن و مسئولیت فرزندان !
ناشناس۱۵۷۴۸۲۸۱۳:۵۰:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۴
اون ازدواج که رسمی همه چیز ثبت میشه قانون زن رو حمایت نمیکند! وای به حال اینکه دو کلمه تو دلت بخونی...
ناشناس۱۵۷۴۳۰۶۰۹:۳۴:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۴
صیغه هیچ توجیه عقلانی در شرایط کنونی ندارد جز هوسرانی مردان ‌ونکته دوم صیغه شدن برای زنان یک انتخاب نیست یک اجبار مالی واز سر اجبار است صیغه امری ساختگی است و فقط با نسبت دادن آن به دین در واقع تضعیف دین است
ناشناس۱۵۷۴۵۴۹۱۱:۲۶:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۴
اگر صیغه توجیح نداره پس پرداخت مهریه و نفقه و اجرت المثل و .... هیچ توجیهی نداره برای مردان. صیغه مثل این موارد حکم اسلام و لازم که انجام بشه. زنان اگر خیلی هنرمندند مردان خودشون حفظ و حمایت کنند تا کار به صیغه نکشه همونطور که اسلام گفته که از مردان تمکین کنند. تفکر فمنیسم در ایران باید از بین بره چون با استاندارد های دوگانه زنان ایرانی پدیده ای به مراتب ضد مرد تر از فمنیسم غربی رو ایجاد خواهد کرد.
ناشناس۱۵۷۴۴۱۱۱۰:۲۲:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۴
کسی برای این تناقض پاسخی دارد؟ اگر مرد متاهلی با زنی مجرد یا دختری ارتباط جنسی داشته باشد میشود خیانت و میتواند سنگسار شود و اگر قبل از ارتباط انکحتوا بخوانند می شود حلال شرعی
مسعود۱۵۷۶۰۴۶۱۳:۲۷:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۵
عقد صیغه فقط چند کلمه عربی نیست. مجموعه‌ای از مسئولیت‌ها برای دو طرف ایجاد می‌کند که می‌تواند تا پایان عمر باقی بماند ولی نخواندن عقد هیچ مسئولیتی ندارد و دو طرف می‌روند پی کارشان
مصطفی۱۵۷۴۴۳۱۱۰:۲۹:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۴
منتقدان لطفا فقط دو قسمت قبل سریال را ببینند تا در فضای آن قرار گیرند. بعد ببینند نظرشان عوض نمیشود.
ناشناس۱۵۷۴۴۳۳۱۰:۳۱:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۴
اکثریت توجه نمیکنن که صیغه در احکام اسلامی مجاز با شرایطی اعلام شده و نه مطلق ... ضمنا این از امتیازات اسلام است که بن بست در آن وجود ندارد و برای شرایط مختلف راه حل دارد. اما دقت کنیم که اعلام مجاز بودن آن هم با شرایط مختص ؛ با حق بودن فرق دارد. یعنی به صرف اینکه مسئله ای مجاز اعلام شد دلیل نمیشود که همه برای خود حق تعریف کنند.... خیر این مجازهای خاص و استثنایی برای شرایط خاص و استثنایی هست و به همین دلیل هم از امتیازات دین اسلام محسوب میشود که برای هر شرایطی راه برون رفت تعریف کرده است. آنهایی که نگران سواستفاده از این حکم هستند ،(البته نگرانی به جاییه) به جای پاک کردن صورت مسئله پیگیر باشند که اولا این حکم با ساز و کار قانونی درست وبرای شرایط خاص وضع شود و همچنین توجه داشته باشند که بالاخره هر حکمی هر چند جامع و فراگیر توسط نفس خیره سر آدمی قابلیت سواستفاده را دارد.از نماز که ستون دین ما مسلمانان است با ریاکاری برای جلب نظر بعضی ظاهر بینان سواستفاده میشود و همینطور چیزهای دیگر .....
ناشناس۱۵۷۴۴۳۷۱۰:۳۲:۱۴ ۱۳۹۹/۶/۴
بفرمایید فقهای بزرگ ما طرحی بدهند تا مشکل جوانان بیکار.وجوانانمطلقه در کشور ما حل شود
ناشناس۱۵۷۴۴۸۲۱۰:۴۷:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۴
سریال اقازاده عوض انکه به اصل ماجرا برود همش شده فرعیات و وقت گیر و بی محتوا
ناشناس۱۵۷۴۴۹۲۱۰:۵۵:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۴
چیزی که بهش توجه نمیشه اینه که صیغه ابتکار و ابداع اسلام نبوده. از خیلی قبلتر در ایران باستان ازدواجهای موقت قراردادی حتی یک روزه رایج بوده. برای مردانی که سفر میرفتند. خیلی از قوانین اسلام از قبل از اسلام رایج بوده و اسلام به اونها شکل مخصوص به حدود الهی بخشیده. حالا اینا که ایرانی ایرانی میکنن بهتره یه تحقیقی بکنن بعد بیان از ملیتشون دفاع کور بکنن.
ناشناس۱۵۷۴۴۹۶۱۰:۵۶:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۴
واقعيت اين است كه قيدهايي كه براي ازدواج موقت گذاشته اند مانند رضايت پدر براي دختران مجرد يا اختصاص اين ازدواج به پسران مجرد و ... بعضا اصل هدف را ناديده گرفته. البته برخي از اين قيد ها مانند رضايت پدر براي دختران مجرد رشيده و صاحب تشخيص عقلاني را برخي فقها لازم نمي دانند اما بقيه شروط هم به نظر بيشتر مناسب حال عرف جامعه ما و احتياط بيان شده و گرنه اصل ماجرا به رضايت طرفين بر مي گردد و قانونكند شدن آن از نظر شرعي. آدم ها چه مرد چه زن شرايط بسيار متنوع و پيچيده اي دارند و به شرط برخورد عقلاني با اين امكان به نظر نمي رسد كه اجراي اين حكم شرعي مشكلي داشته باشد چنانكه در قديم همين بود. اما رفته رفته عرف اجتماعي ما تحت تاثير فرهنگ تك همسري مدرن غربي ( كه خودشان هم در عمل دچار مشكلات فراواني هستند) از اين امكان حلال محروم شد
زهرا۱۵۷۴۶۳۳۱۲:۰۹:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۴
دوستان اول سریال رو ببینید بعد بیاید نظر بدید. این فیلم دقیقا جنبه منفی صیغه محرمیت رو بیان کرده که راهی شده برای بقول معروف پرستو شدن و به دام انداختن فرد مورد نظر...
ناشناس۱۵۷۴۶۵۴۱۲:۲۰:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۴
من به نظرم صیغه یه ماهه و یه روزه و یه ساعته هیچ اشکالی نداره. ولی .... دوستانی که انقدر روی حکم خدا و پیغمبر بودن صیغه مانور میدن، باید بدونن که حق ندارن هیچ دختر و پسری رو که با هم هستن بگیرن و اگر گرفتن و گفتن صیغه یه ساعته هستن، حق ندارن بهشون گیر بدن. شما حق تجسس ندارید. کسی حق نداره از کسی صیغه نامه رسمی بخواد، کجا زمان پیغمبر صیغه ثبت میشده؟ ازدواج، حتی شاهد هم نمی خواد. هتل ها باید به دختر پسرهایی که صیغه یه روزه کردن و اتاق میخان، اتاق بدن. معلومه کسی صیغه ساعتی رو نمیره دفتر خونه ثبت کنه، و قاعدتا دو نفر که صیغه میشن لابد میخان با هم تنها باشن، و طبیعیه که ازدواج موقت قراره فقط جنبه مسائل جنسی ازدواج دائم رو پوشش بده، و .......... هزار تا ازین موارد میشه ذکر کرد اون دوستی که موافق مسئله ازدواج موقته، باید لوازمش رو هم بپذیره. آیا حاضرید موارد فوق رو هم بپذیرید؟ سعه صدرتون رو هم زیاد کنید و به کار مردم کار نداشته باشید؟ اگر نه، پس دیگه ترویج این مسئله رو نکنید
ایران۱۵۷۴۶۹۵۱۲:۳۸:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۴
اخه بیکاری زیاد مجبورن فیلم درجه3و4نگاه کرد
ناشناس۱۵۷۴۷۱۵۱۲:۴۶:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۴
خداوند نصیب دختران خواهران ومادران بیوه طرفداران صیغهبکند وانهارا از این فیضی که له لهش را برایمردم متنفر از این حرفهادارند بنماید جوانان را بیکار وبیعار بیپول کرداید تاوانش را باید دختران بدهند شرم برشما باد وافکارتان
ناشناس۱۵۷۴۷۸۷۱۳:۲۸:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۴
اگه زنی طلاق گرفته یا بخونه مونده یا بخاطز اعتیاد خانواده فقیره و راهی برا ازدواج نداره ایا اینم تقصیر مسیولانه؟ لطفا انصاف داشته باشیم هرچند عامل بسیاری از نا بسامانیها مسیولان هستند.
ناشناس۱۵۷۴۷۱۷۱۲:۴۸:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۴
صيغه ؟ بهترين راه اينه كه ببينيم با عقل جور در مي آيد ياخير !!!
یک استاد دانشگاه۱۵۷۴۷۵۱۱۳:۰۸:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۴
اولا اگر هم در جامعه کنونی شرایط ازدواج مهیا نیست مشکل از جاهای دیگر است و راهکار آن هم ازدواج موقت نیست. ثانیا چیزی بنام صیغه موقت اصلا در اسلام وجود نداشته و ندارد. اسلام برای خانواده و زن و مرد ارزش بسیار بالایی قایل است و منوط کردن رابطه زن و مرد صرفا برای دفع شهوت توهین به شعور انسان است! حضرت پیامبر ص هم اگر تعدد زوجات داشتند (در ان شرایط بی سرپرستی زنان بسیاری ک مردانشان کشته میشدند) اما میبینیم فقط یک فرزند ازیشان بجا ماند و این نشان میدهد هدف از ازدواج های مکرر ایشان مسایلی والاتر بوده است. هرگز و هرگز نباید جنس مخالف را بعنوان ابزاری برای کسب لذت نگریست! رابطه زناشویی از نظر اسلام یک رابطه مقدس و محترم است و ابزار دفع شهوت نیست. باور ندارید از زوجهایی که عاشقانه و عاقلانه زندگی میکنند بپرسید!
احمد۱۵۷۴۷۶۰۱۳:۱۱:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۴
سلام کاری به نام صیغه و متعه و دائم یا ... ندارم. ولی بنده سال ها در اروپا زندگی کرده ام مشکل روابط عاطفی و نیازها را حل کرده اند. الان ثبت رسمی ازدواج در اروپا بسیار کاهش یافته است در عین حال به نظر من دستگاه رسانه و تبلیغات فارسی آنها یعنی بی بی سی و غیره بسیار علاقه مندند باتولید امواج غیرواقعی مثل آزار جنسی و ... این سطح از نیازها در کشور ما همواره لاینحل بماند تا در نتیجه تبعات آن مثل رفتارهای تهاجمی جوانان ناپایداری و نوعی باروت اجتماعی ایجاد شود.
ناشناس۱۵۷۵۸۲۲۱۰:۳۲:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۵
سر تا پای این سریال ایراد است و این چیزها توش گم است!
ناشناس۱۵۷۵۹۴۰۱۲:۰۶:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۵
خانواده یعنی یکی شدن عشق وصفا وصممیت بین افراد خانوادهبقیهاش چه دوستی چه ازدواج سفید چه ازدواج سیاه چه صیغه یعنی ننگ ونکبت طرفدارانهم اجازه مارا لازم ندارند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین