کرونا و عزاداری متفاوت محرم؛ امیدوار به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشیم

گروه فرهنگی الف،   3990529134 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

محرم سال۱۴۴۲ در شرایطی آغاز می‌شود که هر چند بی سابقه نیست اما دستکم در ۱۰۰ سال گذشته نظیری نداشته است: اقامه عزاداری امام حسین علیه السلام در آیین های جمعی با مخاطراتی برای سلامت عمومی همراه شده که به بحث و جدلی های زیادی دامن زده است.

کرونا و عزاداری متفاوت محرم؛ امیدوار به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشیم

به گزارش الف، طی ‌ماه گذشته برگزاری مراسم عزاداری در محرم و چند و چون آن به یکی از موضوعات پربحث در رسانه‌ها تبدیل شده است و در نهایت قرار شد اقامه عزای امام حسین (ع) همراه با رعایت‌ پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه ای اقامه شود. پروتکل هایی که محرم امسال را کاملا با محرم های سال ها گذشته متفاوت می کند.

 از نخستین روزهایی طرح این موضوع در افکار عمومی و در میان تصمیم گیران  دو نظر بسیار متفاوت در این زمینه ابراز شده است. نخستین صحبت‌ها در این زمینه از جانب رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مطرح شد. حجت‌الاسلام قمی و معاونان ایشان از میانه تیرماه تقاضا کردند عزاداری محرم تعطیل نشود و با هماهنگی وزارت بهداشت پروتکل‌هایی برای آن تدوین شود.

رئیس‌جمهور در ابتدای مردادماه برگزاری مراسم عزاداری محرم را تایید کرد و گفت: «ممکن است هر روزی بحثی مطرح شود و الان که به ماه محرم رسیدیم بحث عزاداری یا سلامت مطرح شود، خیر هر دو، هم عزاداری امام حسین (ع) و هم توجه به پروتکل‌های بهداشتی اینها مانعه‌الجمع نیست، باید اینها را جمع کرد و در کنار هم قرار داد...

ما ماه رمضان را در دوران کرونا تجربه کردیم؛ مردم قرآن برسر گرفتنن و عبادت کردند وشب‌های احیا عده‌ای با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به مساجد و محافل رفتند و عده‌ای در خیابان وعدهای هم در فضای مجازی و برخی هم این مراسم را از طریق رسانه ملی دنبال کردند، قرآن بر سر گرفتند همه این آیین ها را انجام دادند واصول بهداشتی را هم رعایت کردند. ماه رمضان تمام شد هیچ کس نبود که بگوید «ماه رمضان باعث شیوع بیماری شد»... اکنون نیز برای ماه محرم هم باید به نحوی عمل کنیم تا بهانه‌ای در اختیار دشمنان قرار نگیرد.»

اما سخنان رهبری در روز عید قربان نقطه عطفی برای تصمیم‌گیری در این زمینه بود. آیت‌الله خامنه‌ای در پایان سخنرانی تلویزیونی به مسئله عزاداری در محرم اشاره و تأکید کردند: در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آنها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تأکید من به همه عزاداران، هیئات، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.

تاکید رهبری برای تبعیت از دستورات ستاد ملی کرونا عزم جزمی در مسئولین برگزاری هیئات برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی ایجاد کرد. در پی سخنان رهبری، شورای هیئات‌ مذهبی کشور در بیانیه‌ای بر اجرای دستورات ستاد ملی کرونا تاکید کرد: «برگزاری هرگونه تجمع و فراخوان در سطح هر نقطه از کشور، بدون موافقت و تأیید ستاد ملی کرونا و ستادهای استانی، تحت عنوان هیأت‌های مذهبی که مورد سواستفاده قرار می‌گیرد، ممنوع بوده و عواقب آن به‌عهده برگزار کنندگان خواهد بود.»

مراجع تقلید هم در پاسخ به پرسش‌های مومنین بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی در عزاداری محرم تاکید کردند. آیت‌الله شبیری زنجانی در پاسخ به یکی از این پرسش‌ها بیان داشتند: «لازم است مسؤولین بهداشتی و متولیان امر سوگواری، در برنامه ریزی و ایجاد تمهیدات مناسب جهت بهره مندی مؤمنین از برکات و آثار معنوی توجه به وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و یاران شهید آن حضرت، رعایت دقیق اصول بهداشتی را مد نظر قرار دهند؛ مردم نیز باید به توصیه های بهداشتی عمل نمایند تا سلامتی خود و دیگران را به خطر نیاندازند. هم‌چنین رسانه‌های متعهد و مراکز دینی، امکان استفاده از مجالس ذکر معارف و مراثی اهل بیت عصمت (علیهم السلام) را با لحاظ تفاوت رسم‌ها و سلیقه‌ها، برای مؤمنینی که به هر دلیل در جلسات حضور ندارند، فراهم نمایند تا إن شاءالله موجب رضایت خداوند متعال و حضرات معصومین (علیهم السلام) گردد.»

پس از رهنمود رهبری و قطعی‌شدن برگزاری مراسم عزاداری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ستاد ملی کرونا در چند مرحله دستورالعمل‌هایی برای برگزاری مراسم عزاداری ابلاغ کرد. آنچه در این دستورالعمل‌ها مورد تاکید قرار گرفته است الزامی‌بودن ماسک برای همه عزارداران، رعایت فاصله، پخش نکردن غذا و نذورات و در نهایت ممنوع بودن برگزاری مراسم در فضای سربسته است.

این نکته آخر سبب بروز حاشیه شد چراکه چند روز مانده به محرم ابلاغ شد و تا پیش از آن فضای مسقف با ارتفاع ۶ متر را مجاز دانسته بود. این مسئله با انتقاد عده‌ای از وعاظ و مداحان مانند میثم مطیعی همراه شد که البته او باز هم بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کردند.

در نهایت باید امیدوار باشیم در مراسم عزاداری امسال این دستورالعمل‌ها رعایت شود آسیبی به عزادارن سیدالشهدا وارد نشود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۶۸۶۴۳۰۰:۳۸:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۳۰
شاهد پاراداوکس هستیم به هیاتها و تالارها و استخرها گیر میدیم اما بازارها و اتوبوسها و سفرها و.. رها هستند
ناشناس۱۵۶۹۱۲۸۱۳:۳۹:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۳۰
بازار و اتوبوس جزو امور ضروری است . هیئت و استخر نه ، خیلی ساده است . پارادکسی هم در کار نیست .
ناشناس۱۵۶۸۶۶۸۰۱:۰۹:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۳۰
این همه هیاهو و جوسازی برای چیه؟ نه که بقیه جاها گل و بلبله
ناشناس۱۵۶۸۷۵۸۰۵:۵۴:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۳۰
ای بابا چه کاریه ؟ خوب توی خونه ات عزاداری کن بقیه مردم چه گناهی کردن که باید پاسوز شیوع گسترده کرونا شن ؟ کادر درمان چه گناهی کردن ؟
ناشناس۱۵۶۹۱۱۳۱۳:۲۷:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۳۰
اگر خیلی نگران کرونا هستن باید طرح ترافیک رو لغو می کردند که باعث شلوغی مترو و اتوبوس و شیوع بیشتر این بیماری شده است.
ناشناس۱۵۶۹۳۶۶۱۹:۲۸:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۳۰
چشم اونا گوش میکنن شما هم توی خونت بشین ساحل و... نرو
ناشناس۱۵۶۹۶۴۲۰۶:۲۸:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۳۱
شیوع گسترده کرونا!؟!؟!؟
ناشناس۱۵۶۹۶۴۴۰۶:۳۰:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۳۱
من دیشب هیئت بودم. اگر اینجوری که اینا رعایت میکردن همه رعایت کنن کرونا دوهفته ای ریشه کن میشه!
ناشناس۱۵۶۹۱۶۱۱۴:۱۷:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۳۰
بحث ماسک زدن نیست اصلا. آخرین تحقیقات ثابت کرده حضور بیش از ده دقیقه با یه فرد ناقل در فضای سرپوشیده خطر ابتلا رو تا 95 درصد افزایش میده.
ناشناس۱۵۶۹۱۹۷۱۵:۳۳:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۳۰
همین برگزاری کنکور هم که هی گفتن پروتکل ها را اجرا می کنیم از پس کنترلش بر نیومدن مطمئن باشید پروتکل های مراسم عزاداری هم اجرا نمیشه وشاهد موج عظیم کرونا در ماههای آینده خواهیم بود .ای کاش از امامان کمی درایت می آموختیم .
ناشناس۱۵۶۹۳۰۷۱۸:۲۰:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۳۰
خدا خودش رحم بكنه ، چنان چه بعد از دهه هاي اول و دوم و دهه سوم محرم ،كرونا اوج گرفت ،واقعاً چه كسي را بايد مقصر دانست ؟ چه كسي جواب گو خواهد بود ؟
ناشناس۱۵۶۹۴۲۱۲۰:۳۵:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۳۰
اول ثابت کنید کرونا انقدر که میگید خطرناکه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین