چرا برخی افراد از قوانین سرپیچی می کنند؟

گروه اجتماعی الف،   3990523109

قرنطینه، محدودیت در تردد و فاصله گذاری فیزیکی از جمله اقداماتی است که در همه گیری بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان به کار گرفته شد.

به گزارش ایسنا، همه گیری بیماری کووید-۱۹ و محدودیت های ناشی از آن سبک زندگی انسان ها را تغییر داد و هنجارهای جدید اجتماعی به وجود آورد اما همیشه افرادی در جوامع هستند که قوانین وضع شده را رعایت نمی کنند و زیر پا می گذارند.

تخطی از قوانین و رعایت نکردن آنها پدیده جدیدی نیست اما به گفته محققان علوم رفتاری این قانون گریزی ها در همه گیری کروناویروس و تحت فاکتورهای روانی، جمعیتی و فرهنگی تشدید شده است که می تواند این افراد را خطرناک و خودخواه جلوه دهد.

این پرسش مطرح است که چرا برخی افراد از رعایت قانون سرپیچی و برخی به آن عمل می کنند؟ یک فاکتور کلیدی در این رابطه فردگرایی در مقابل جمع گرایی است.

«جی وان باول» - استاد روانشناسی از دانشگاه نیویورک - گفت: در برخی از کشورها روحیه فردگرایی بیشتر است. افراد در فرهنگ های فردگرایانه تمایل دارند قوانین را نادیده بگیرند. در فرهنگهای جمع گرا، افراد بیشتر به دنبال مسائلی هستند که بهترین تاثیر را در زندگی گروهی دارد.

همچنین به گفته «مایکل سندرز» از کینگز کالج لندن در فرهنگ های فردگرا به طور مثال درصورتی که به فرد گفته شود استفاده از ماسک می تواند به حفظ سلامت دیگران کمک کند، افراد کمتر مورد توجه قرار میدهند.

در پاسخ به این پرسش که آیا اعتماد و ترس حائز اهمیت است؟ می توان اینطور گفت که این دو فاکتور و غریزه های دیگر تاثیر چشمگیری بر رفتار انسان دارند. به طور مثال در جوامعی با شکاف سیاسی افراد کمتر تمایل دارند به توصیه های یک گروه یا گروه دیگر اعتماد کنند همچنین خوش بینی و ترس از موارد حیاتی به حساب می آیند. وجود میزان کافی از هر دو فاکتور مفید است اما درصورتی که از اعتدال خارج شود می تواند آسیب زننده باشد.

به گفته استاد روانشناسی دانشگاه نیویورک، در شرایطی مانند همه گیری بیماری، خوش بینی می تواند فرد را به سمت تهدیدهای بسیار خطرناک سوق دهد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا رعایت فاصله گذاری اجتماعی سخت است، گفت: انسان موجودی اجتماعی است. بدن و مغز ما برای ارتباط گرفتن طراحی شده و همه گیری بیماری به شیوه های متعددی افراد را وادار ساخته است تا از این غریزه فاصله بگیرند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، همچنین «مایکل سندرز» در پاسخ به این پرسش که اگر افراد خاطی اقلیتی از جامعه را تشکیل می دهند چرا قانون شکنی آنان باعث نگرانی است، اظهار کرد: در رابطه با مشکلات جمعی و گسترده که اکنون با آن مواجه هستیم اگر هرکسی به میزان ناچیزی از قانون سرپیچی کند مشابه با این خواهد بود که افراد زیادی هرگز قوانین را رعایت نمی کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین