بورسی‌شدن ۸۵ درصدبنگاه های وابسته به صندوق بازنشستگی تا پایان سال

گروه اقتصادی الف،   3990523053

معاون وزارت تعاون گفت: بیش از ۸۰ درصد ارزش بنگاه های وابسته به صندوق ها امروز در بورس قرار دارند و تا پایان سال این سهم به بیش از ۸۵ درصد می رسد.

به گزارش تسنیم، حجت میرزایی؛ معاون امور اقتصادی این وزارتخانه گفت: بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توانسته اند رتبه اول شفافیت را در زمینه بارگذاری صورت‌های مالی در سامانه بورس به خود اختصاص دهند

حجت میرزایی، همچنین از رونمایی «سامانه های شفافیت» این وزارتخانه با قابلیت گزارش دهی عمومی مستمر با حضور محمد شریعتمداری در شنبه هفته آینده خبر داد.

* ارائه گزارش شفافیت شنبه آینده به مجلس

وی اظهار کرد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا به امروز به طور مجدانه وعده‌های شفافیت را پیگیری کرده اند و بخش بزرگی از آن طی دو سال گذشته انجام شده و شنبه آینده گزارش آن در قالب رونمایی از سامانه‌های شفافیت، به مردم، نمایندگان مجلس و دولت ارائه خواهد شد.

میرزایی، شفافیت را از یک سو «راهبرد» و از سوی دیگر «ابزار» دانست و گفت: مسیر بلند مدت توسعه از شفافیت تمام عیار و حداکثری عبور می‌کند.

وی در عین حال شفافیت را ابزاری برای افزایش بهره وری، انضباط مالی، ایجاد حس تعلق عمومی در جامعه، افزایش سطح اعتماد، نظارت و کنترل مدیران دانست.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که فساد در نتیجه کاهش سطح شفافیت ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: در واقع ویروس فساد در جایی زندگی می‌کند که نور آگاهی و شفافیتی در آنجا وجود ندارد و به هر اندازه که بتوان شفافیت را در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افزایش داد از رشد این ویروس جلوگیری می‌شود.

به گفته میرزایی، فساد مانند موریانه‌ای است که به جان اعتماد اجتماعی، تولید و بهره وری افتاده و بنیان‌های رشد و توسعه را از بین می‌برد. وی، علاج این درد را نظارت عمومی و شفافیت حداکثری دانست و تاکید کرد: بدون شفافیت و گزارش دهی امکان نظارت عمومی کاهش پیدا می‌کند و این دو جز بسیار ضروری هستند؛ بنابراین از یک سو باید رسانه‌های مستقل، احزاب، نهادهای مدنی و انجمن‌های رسته ای و تخصصی، نمایندگان مردم و ذینفعان بتوانند عملکردها و فرایندها را به طور کامل مشاهده و ارزیابی و نقد کنند و بر تخصیص‌ها، پرداخت‌ها، مجوزهای غیر متعارف یا اختصاصی نظارت داشته باشند و از سوی دیگر، آثار و پیامدهای آن بر همگان آشکار شود.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: هر موهبت کمیابی از جنس ثروت، قدرت و اطلاعات که در اختیار کسی قرار می‌گیرد باید برای همگان قابلیت پایش و رصد داشته باشد.

وی افزود: صندوق‌های بازنشستگی و به طور عام همه سازمان‌ها و بنگاه‌های بخش عمومی در تمامی کشورها زمینه ایجاد فساد و حیف و میل اموال را دارند و هیچ اقدامی مهمتر از شفافیت برای کاهش فساد در آنها نیست.

میرزایی افزود: بنابراین نظارت عمومی و آگاهی مالکان، ذینفعان و عموم مردم از آنچه که در صندوق‌ها می‌گذرد باید افزایش یابد و ساز و کارهای مشارکت و نظارت سازمان یافته را فراهم کرد.
معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: رئیس محترم جمهوری، توسعه شفافیت را برنامه ویژه و محوری اعلام کردند و آقای شریعتمداری نیز در جلسه رأی اعتماد آبان سال 97 متعهد شدند که ساز و کارهای شفافیت را در صندوق‌های بازنشستگی به صورت حداکثری دنبال کنند.
وی با بیان این که در دو سال گذشته این ساز و کارها به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: نتیجه آن، ایجاد بنگاه‌هایی در بالاترین سطح شفافیت است که در مقایسه با سایر بنگاه‌های اقتصادی بخش عمومی در رتبه اول شفافیت، پایش و رصد عمومی قرار دارند، آنچه در عمل اتفاق افتاد ایجاد سامانه BI (سامانه هوش تجاری) در همه بنگاه‌های شستا و صندوق‌های بازنشستگی کشوری بود.

میرزایی در این باره توضیح داد: 250 تراکنش عملیاتی، مالی و بازرگانی از ریزترین و جزئی‌ترین فعالیت این بنگاه‌ها قابل رصد و پایش است.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سامانه‌هایی که امکان نظارت و گزارش دهی از دارایی‌ها و فرایندهای تصمیم گیری را فراهم می‌کنند از جمله سامانه‌های دارایی‌ها و املاک که همه املاک و دارایی‌های وابسته شناسنامه دار شده است با همه ویژگی‌ها از حیث مقیاس، ارزش مالی، محل وقوع و نوع کاربری به طور شفاف در این سامانه‌ها فهرست شده است. وی تصریح کرد: مشخصات و ویژگی‌های سنی، تحصیلی و سوابق نزدیک به 1200 مدیر در سامانه‌ای متمرکز در سایت وزارتخانه به صورت آنلاین و برخط منتشر شده است.

میرزایی بیان کرد: سامانه‌های مربوط به جلسات هیأت مدیره ها، مجامع عمومی شرکت‌ها و هلدینگ ها که به صورت هفتگی به هنگام می‌شود نیز در این سامانه قابل مشاهده و دسترسی است و هیچ تصمیم و مصوبه‌ای در شرکتی مخفی و پوشیده باقی نمی‌ماند و به صورت دائم و مستمر توسط هلدینگ های بالاسری رصد می‌شود.

به گفته وی، تمامی دعاوی و پرونده‌های عمومی که له یا علیه هر کدام از بنگاه‌ها در جریان است با ویژگی‌ها، ابعاد، اضلاع آن پرونده و حتی مشخصات وکیل، سیر دادرسی و یا احکامی که درباره آنها صادر شده در این سامانه به طور کامل قابل مشاهده و دسترسی است.

وی در این باره توضیح داد: همه قراردادهایی که این بنگاه‌ها با افراد حقیقی و حقوقی بسته اند، ارزش آنها، فرایند شکل گیری و موضوع قرارداد به طور کامل در این سامانه‌ها قابل دسترسی است؛ البته برخی از اینها، قابلیت افشای عمومی دارد، برخی در سطح صندوق‌ها و وزارتخانه قابل مشاهده است و برخی از این اطلاعات به دلیل صرفه و صلاح بنگاه‌ها به دور از چشم بنگاه‌های رقیب صورت می‌گیرد.

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بخشی از اقداماتی که در حوزه شفافیت ایجاد شده در شنبه آینده در قالب یک سامانه مرکزی رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: مهمترین اقدامی که برای توسعه شفافیت صورت گرفته است روند بورسی شدن بنگاه هاست.

وی با بیان این که بیش از 80 درصد ارزش بنگاه‌های وابسته به صندوق‌ها امروز در بورس قرار دارند و تا پایان سال این سهم به بیش از 85 درصد می‌رسد، خاطرنشان کرد: اطلاعات و عملکردهای مالی، عملیاتی و مشخصات مدیران این بنگاه‌ها چه بورسی و غیربورسی در سایت سازمان بورس اوراق بهادار (کدال) قابلیت رهگیری و مشاهده عمومی دارد.

میرزایی درباره بنگاه‌هایی که تا کنون بورسی نشده اند نیز توضیح داد: بخش زیادی از این بنگاه‌ها تا پایان سال بورسی می‌شوند و اطلاعات مالی آنهایی که بورسی نیستند نیز در سایت سازمان بورس اوراق بهادار به طور مستمر بارگذاری شده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین