احمد توکلی : با این شیوه اطلاع رسانی درباره « گشایش اقتصادی »هیچ دردی از مردم دوا نمی‌شود

احمد توکلی،   3990521154 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
احمد توکلی : با این شیوه اطلاع رسانی درباره « گشایش اقتصادی »هیچ دردی از مردم دوا نمی‌شود

به نظر می رسد روش های اطلاع رسانی دولت و شخص آقای رییس جمهوری در خصوص موضوعات اقتصادی و مسائل حساس شیوه درستی نیست. این الگوی نادرست در بزنگاه های مختلف از جمله در زمان اعلام افزایش قیمت بنزین کاملا نمایان شد.

 اینکه آقای روحانی اخیرا اعلام کرده اند«گشایش های اقتصادی در راه است»تنها یک امر واقعی بیرونی را به افکار عمومی خبر داده اند و فقط اشاره کرده اند که یک اتفاق خوب قرار است؛ بیفتد؛ اما اینکه این اتفاق چه اتفاقی است؟ ابعادش چیست؟ چه کیفیت و عمقی دارد؟ شامل چه گستره ای می شود؟چه بازه زمانی را شامل میشود؟آیا فقط موضوعی اقتصادی است؟ یا اجتماعی است؟سیاسی است؟ یا ترکیبی از مجموعه این حوزه ها را در بر می گیرد؟ بی پاسخ مانده است. باید ببنیم، اساسا آیا افزودن بر حیرت مردم نکته مثبتی به دنبال دارد که کارشناسان، تحلیلگران و اساتید دانشگاه از آن بی خبرند و فقط شخص آقای رییس جمهوری از آن باخبرند؟

واقع آن است که در دنیای امروز حکومتی موفق تر و پایدارتر است که مردمش پرسش های بی‌جواب کمتری از آن نظام سیاسی و حاکمیتی داشته باشند. یعنی جامعه ای که مردم در آن بتوانند پاسخ پرسش های خود را از بطن یک ساختار انتظام یافته و رفتار معقول مسئولان و مدیرانشان دریافت کنند و دیگر ابهامی برای افکار عمومی در خصوص موضوعات اساسی وجود نداشته باشد.

این جامعه است که در جهان امروز می تواند دستاوردهای افزونتری را کسب کند، چرا که قبلا از طریق شفاف سازی معقول مشارکت های عمومی را افزایش داده است. رفتار حکومت اگر پیش بینی پذیر باشد و چشم اندازها مشخص باشد، مردم خود را با این برنامه ها هماهنگ می کنند. چون هر سیاستگذاری محتاج سیاست پذیر است ، اگر قرار باشد مسئولان رفتاری کنند که بر ابهام ها و مجهولات عمومی مردم بیفزاید، این سیاست پذیری مردم را کم می کند، چون مردم در ذهن خودشان موضوع را می سنجند، ارزیابی می کنند و در نهایت به زعم خودشان دست به قضاوت می زنند و زمانی که در عالم واقع می بینند که موضوع با ذهنیات و توقعات آنها همخوانی ندارد؛ سرخورده می شوند. من این شیوه را نه تنها نمی پذیرم، بلکه معتقدم اساسا روشی معقول برای مواجهه با موضوعات و مسائل کشور نیست.  

در گذشته هم سوابق تلخی از یک چنین شیوه هایی مشاهده شده است؛ روز و روزگاری که گفته میشد اگر موضوع برجام عملیاتی شود؛ همه مشکلات کشور در بخش های گوناگون حل خواهد شد، امروز هم می گویند، گشایش های اقتصادی در راه  است؛معلوم است مردم با توجه به سوابق گذشته نگران برخی اطلاع رسانی ها باشند. نه در زمان اعلام گرانی بنزین گفته شد که قصد داشتیم مردم را سورپرایز کنیم به درستی اطلاع رسانی شد و نه امروز که اعلام می شود گشایش های اقتصادی در راه است.

نباید فراموش کرد، اطلاع رسانی در خصوص موضوعات حساسی مثل موضوعات سیاسی، اقتصادی و...یک زمان مشخصی دارد که باید آن زمان موعود و وقت مشخص را شناخت و در آن زمان به اطلاع رسانی در خصوص موضوعات حساس اقدام کرد. نباید در اطلاع رسانی تاخیر داشت و نه اینکه عجولانه با موضوع خبر روبه رو شد و به استقبال آن رفت. باید مبتنی بر اهمیت و اولویت موضوعات زمان اعلام اخبار مهم اقتصادی و سیاسی را تعیین کرد و بعد طوری اطلاع رسانی کرد که افکار عمومی در خصوص آن موضوع سیراب شود و ابهام چندانی درباره آن نداشته باشد و بهترین اثر تربیتی را هم داشته باشد.  

به عنوان مطایبه یک خاطره ای را برای شما بگویم که به موضوع بحث هم ارتباط دارد؛ یادم می آید؛ آقای یزدی رییس قوه قضائیه وقت سالهای پیش در یکی از نمازجمعه های تهران می گفتند که« الحمد لله در جریان مقابله با فساد ، یک چند نفر را در یکی از استان ها گرفتیم و به مجازات هایی هم محکوم کردیم.»خب؛ معلوم نشد؛ کدام استان بود؛ برای چه موضوعی این افراد دستگیر شدند. چه کسانی دستگیر شدند و جرمشان چه بود؟

این شیوه اطلاع رسانی نه اثر ارشادی برای مستمعین داشت و نه اثر تنبیهی برای مفسدان، چون ابعاد و زوایای موضوع به درستی تشریح نشده بود.

در این موضوع گشایش های اقتصادی اعلام شده توسط رییس جمهوری هم شاهد هستیم که اطلاع رسانی به درستی انجام نشده و تنها تصویری مبهم از شرایطی که در آینده ممکن است ایجاد شود، ارائه شده است؛ شیوه ای که نه دردی را از دغدغه های مردمی که هر روز با مشکلات تورمی و...دست به گریبان هستند دوا می کند و نه پاسخی به پرسش های بی جواب فعالان اقتصادی و صاحب نظران و رسانه ها میدهد.

*منبع: روزنامه تعادل

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۷۳۱۴۱۹:۲۸:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۲۱
تاثیر گشایش اقتصادی رییس جمهور در بازار دیروز و امروز بورس چشم‌نواز بود.
ناشناس۱۵۵۷۳۶۸۲۰:۳۰:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۲۱
دولت اهداف مختلفی از اینکار دارد اگر طرحش توسط مجلس رد شود مشکلات اقتصاد کشور را از ناحیه خود دور میکند و خود را از زیر فشار رها میکند
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۵۵۷۳۷۴۲۰:۳۴:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۲۱
از این طرح میشود به بهترین روش استفاده کرد و نفت را به پایین ترین قیمت در بورس بفروشیم تا سرمایه داران بسیار کلان به وسوسه بیفتند و هرچه سرمایه دارند وارد این طرح کنند سپس پس از مدتی تمامی سهام های کلان را مسدود و قانون از کجا آورده ای را برای آنها پیاده کرد
ناشناس۱۵۵۷۷۶۷۰۷:۴۹:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۲۲
میدونی این تفکرات شما اوایل انقلاب چه بلایی بر سر این کشور آورد؟ تمام سرمایه گزاران و ثروتمندان بزرگ سرمایه شون رو برداشتن و از این کشور خارج شدن و این رویه همچنان ادامه دارد بجای تحت فشار قرار دادن و تجسس در زندگی این اشخاص بهتر است علت را پرسید و قانون های معیوب و فساد آور را اصلاح کرد آقازادگی و مصونیت های .. اشخاص حذف کرد
ناشناس۱۵۵۸۰۰۷۱۰:۴۴:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۲۲
سرمایه دار با رانت زودتر می فهمه و دم به تله نمی ده
ناشناس۱۵۵۸۱۹۸۱۲:۳۷:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۲۲
با اين وضعيت بورس بعيد بنظر مياد فقط آدم هاي ناآگاه جهت خريد نفت در بورس و دارادوم اقدام كنه
ناشناس۱۵۵۷۹۰۴۰۹:۳۲:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۲۲
از پنجه احمدی ربودی مارا با فرچه تدبیر زدودی مارا قفلی نگشادی به کلیدت با طرح گشایشت
ناشناس۱۵۵۸۱۸۰۱۲:۲۴:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۲۲
یک گشایش هم در بازار ارز و مسکن انجام بده . اگر نمی توانی یک گشایش در نرخ ماسک معمولی حداقل انجام بده که بالای ۲۵۰۰ نخریم . آخه تو و جهانگیری و نوبخت و .. چه به گشایش اقتصادی..
علی 671۱۵۵۸۲۱۷۱۲:۴۸:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۲۲
این طرح ها روبنایی هستند و ُمسَکن ولی عمقی ناهنجاری های زیاد در آینده به وجود می آورند چون کارشناسی شده نیستند .ضرر هنگفتی به اقتصاد آینده خواهد زد .باید به اصل داخل توجه شود .نه چشم به بیگانگان .
ناشناس۱۵۵۸۴۲۱۱۵:۱۶:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۲۲
سالهاست که درمان درد های ملت دیگر هیچ اهمیتی ندارد و هدف اصلی درمان دردهای افراد مورد اعتماد است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین