چرا آمریکا "تیک‌تاک" را فیلتر می‌کند؟

علیرضا بازارگان، گروه تعاملی الف،   3990514018 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا آمریکا "تیک‌تاک" را فیلتر می‌کند؟

در سال 2020 پردانلودترین اپلیکیشن در تمام جهان TikTok بوده است. این اپلیکیشن برای ساختن کلیپ‌های داب اسمش و رقص استفاده می‌شود که توانسته است بیشتر از فیسبوک، بیشتر از واتس اپ، بیشتر از اینستاگرام، و بیشتر از هر اپلیکیشن دیگر در جهان مشتری داشته باشد. ولی نکته مهم چیست؟ نکته مهم این است که بر خلاف دیگر اپلیکیشن های غول در جهان، TikTok یک اپلیکیشن آمریکایی نیست. به عبارت دیگر، برای اولین بار در تاریخ، صدر جدول غول های اینترنت دست یک شرکت آمریکایی نیست، بلکه به دست یک شرکت چینی رسیده است.

راه حل آمریکا در این رقابت چه بوده است؟ فیلتر کردن تیک تاک! در گذشته، هر گاه یک کشور دسترسی به یک اپلیکیشن را قطع و فیلتر کرده است، آمریکا با محکوم کردن این حرکت علیه آن کشور بیانیه داده است. فیلتر کردن فیسبوک، توییتر، تلگرام و امثالهم در ایران و چین و روسیه همیشه اهرم فشار بوده است. اینکه شما مجبورید با استفاده از فیلتر شکن و وی پی ان این متن را در تلگرام مطالعه کنید که در ایران فیلتر است، از نظر آمریکا سندی است بر دیکتاتور بودن دولت ایران.

ولی حالا که TikTok گوی سبقت را از آمریکایی ها ربوده است و حدود 100 میلیون کاربر آمریکایی از آن استفاده می کنند، قضیه فرق کرده است. در گذشته آمریکا با فشار آوردن به تیک تاک آن را مجبور کرده که همه سِرورهایش را از کشور چین خارج کند. آنها را مجاب کرده که مدیران چینی خودشان را عوض کنند و مدیران آمریکایی انتصاب کنند. آنها را مجبور کرده که رابطه خود را با دولت چین به حداقل برسانند. و حتی با وجود انجام همه این کارها توسط تیک تاک، آمریکا باز هم نتوانست آن را تحمل کند!

امروز رئیس جمهور ایالات متحده جلوی دوربین ها ایستاد و گفت که دستور فیلتر کردن این اپلیکیشن را در آمریکا داده است. به چه جرم؟ به جرم اینکه مبادا کاربران آمریکایی به صورت گسترده از یک اپلیکیشن چینی استفاده کنند. عجب طنز تلخی. فیلتر و سانسور وقتی به دست مخالفان آمریکا باشد محکوم است، ولی وقتی به دست خود آمریکا باشد جایز و مطلوب! بازی تا وقتی خوب است که آن ها جلو باشند، و به محض اینکه عقب بیافتند، بازی را به هم میزنند.

دیدگاه کاربران

علی۱۵۴۷۸۱۵۰۶:۰۷:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۱۴
فیلتر نشده از اپ استور و گوگل پلی خارج شده
ناشناس۱۵۴۷۸۳۵۰۷:۳۲:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۴
اره اگه فیلتر شده بود که برای شماها خیلی هضمش مشکل بود
ناشناس۱۵۴۸۳۹۸۱۵:۱۸:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۴
منطقش ساده هست .وقتی چین تمام اپ های امریکایی را شدید فیلتر می کند و حتی برای استفاده از آنها جرم تعریف می کند نمی تواند انتظار داشته باشد که امریکا اپ های چینی را فیلتر نکند. وقتی چین تمام کالاها و برندهای اروپا و امریکا را کپی می کند و دولت چین اقدامی برای توقف نقص حقوق معنوی این برندها و اختراعات نمی کند نمی تواند انتظار داشته باشد که امریکا و اروپا به او بگویند ما تشکر می کنیم و به چین سخت نگیرند. آخر اینها از بدیهات هست
علی۱۵۴۸۴۲۵۱۵:۴۰:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۴
آخه امریکا چیزی بنام فیلتر وجود خارجی نداره
ناشناس۱۵۴۷۸۲۴۰۶:۴۳:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۴
مقایسه فیلتر کردن در آمریکا و در ایران بسیار عجیب است. اما همانطور که خودتون هم تو متن مقاله گفتید دلیل فیلتر کردن در آمریکا به خطر افتادن منافع ملی آمریکایی ها و رقابت با چین است. اما ..
ناشناس۱۵۴۷۹۵۹۱۰:۰۰:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۴
بستون نیست این همه خودتان را گول می زنید؟
ناشناس۱۵۴۸۰۵۰۱۱:۱۴:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۴
دوران خوشی چین تمام شد دوست عزیز. تا تونست از آزادی کشورهای غربی و به ویژه از تجارت آزاد سو استفاده کرد. در حالی که خبرنگاران چینی هر جای غرب می خواستند آزادانه می رفتند، شدیدترین محدودیت ها را برای خبرنگاران سایر کشورها اعمال می کرد. قرار نیست وقتی در کشور چین گوگل و واتساپ و ... همگی سانسور هستند اپلیکیشن ان در آمریکا آزاد باشد. از این به بعد مطابق رفتار خود چین برخورد خواهد شد! حیف که دیر اقدام شد.
ناشناس۱۵۴۸۱۱۶۱۲:۱۵:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۱۴
استراتژی راهبردی آمریکا این است که جهان همواره باید تحت سلطه و رهبری آمریکا باشد و هر کشوری که بخواهد بر خلاف این اراده راهبردی حرکت کند از طرف آمریکا شدیدا مورد حمله رسانه ای _ اقتصادی و گاه نظامی قرار میگیرد زیرا از نظر آمریکا آمریکا تا ابد همیشه باید اول بماند و هیچ کشوری به هیچ‌وجه حق ندارد جای آمریکا را بگیرد ...
ناشناس۱۵۴۸۱۹۹۱۳:۰۸:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۴
امضاء می کردی برده فکری و فرهنگی غرب ... چنان از غرب دفاع می کنی کانه این همه جنایت که در اقصا نقاط جهان به دست این بت های شما انجام شده و می شود را دیگران انجام داده اند چنان از آزادی و مواهب غرب سخن می گویی کانه آنان نبودند که استعمار و استحمار و بردگی را در جهان بناگذاری کرده اند کاش این همه بردگی برای غرب را رها می کردی و به فکر خودت بودی زیرا این که فکر کشور باشی از شما انتظار بی جایی است
ناشناس۱۵۴۸۲۵۷۱۳:۴۵:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
پس همون جور که شبکه های ایران در امریکا و انگلیس فیلتره شبکه های امریکا و انگلیس هم حقشه که در ایران فیلتر باشه
ناشناس۱۵۴۸۶۴۷۱۷:۵۷:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۴
چین بزرگترین اقتصاد در جهان از سال ۲۰۱۹ است. از سال ۲۰۲۵ این برتری بدون نزاع و بحث خواهد بود.
ناشناس۱۵۴۷۸۳۴۰۷:۳۱:۴۰ ۱۳۹۹/۵/۱۴
قابل توجه طرفداران سینه چاک جریان به اصطلاح آزاد اطلاعات امریکا هم به خاطر منافع ملی اش سایت ها را فیلتر می کند چرا ما نکنیم ؟
ناشناس۱۵۴۸۳۷۲۱۴:۵۷:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۴
عزیز چینی دوست! توچین آنقدر آزادی که فقط نمای گوگل کروم روببینی و اینترنت ملیش روبایداستفاده کنی!
ناشناس۱۵۴۸۶۸۴۱۸:۲۳:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۴
الان لحن مطلب طوری بود که آمریکا بده که فیلتر کرده. اولا فیلتر نشده! در ثانی عنوان شده به خاطر اینکه نتونست رقابت کنه. الان ..، ..و ده ها نمونه مشابه ایرانی به خاطر انحصار ایجاد شده داخلی دارن کار می کنن.اگر نه آدم عاقل یوتیوب رو ول می کنه و آپارات رو می بینه؟
ناشناس۱۵۴۸۷۶۶۲۰:۰۵:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۴
با اینکه طرفدار فیلترینگ ..ایران نیستم، ولی این حرف حسابه. چرا آنقدر منفی می‌دید؟ انتقاد آمریکا اینه که چرا این اپ آنقدر اطلاعات می‌گیره. چینی‌ها در حال جمع کردن اطلاعات برای مهندسی اجتماعی آمریکا هستن و فقط خود آمریکا با گوشت و خونش درک می‌کنه این یعنی چی.
ناشناس۱۵۴۷۸۶۶۰۸:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۱۴
چین تقریبا همه اپلیکیشن ها و سایت های خارجی رو بسته (حتی گوگل دات کام) همین که تا حالا بهشون اجازه حضور در بازار آمریکا رو دادن عجیبه
اخبار بین۱۵۴۷۸۶۹۰۸:۲۷:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۴
تا جایی که از متن میشه برداشت کرد این اپلیکیشن خودش شبکه اجتماعی نیست و تولید کننده محتوا است. پس مقایسه فیلتر این اپ در آمریکا و ایران اشتباه است. آمریکا هم طبیعتا مشکلات زیادی دارد ولی این نکته ای که همیشه توی اخبار بیست و سی هم نمایش داده میشه و یک جور تبلیغ ناخودآگاه برای اونهاست رو به یاد داشته باشید! اونها رسانه هایی دارند که بزرگترین مقام اون کشور رو به چالش و بعضی وقتا به گند میکشن و اخبار بیست و سی ما با افتخار اینو نشون میده فارغ از اینکه اصل وجود این حد از آزادی رسانه ای در این کشور بینظیره و خودش مانع بسیاری از فسادهاست که اگر این رسانه ها نباشند قطعا اونجا هم مثل هرجای دیگری فسادش بیشتر میشه. لطفا منتشر کنید
ناشناس۱۵۴۸۸۳۲۲۱:۲۲:۱۹ ۱۳۹۹/۵/۱۴
اگر امريكا يك دهم آزادى واقعى رسانه اى ايران رو داشت تا الان صدبار توش انقلاب شده بود، آزادى بيان در امريكا بزرگترين توهم ايجاد شده قرن ٢١ امه،..
ناشناس۱۵۴۷۹۱۳۰۹:۱۴:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۴
ایران چرا فیس بوک توییتر تلگرام یوتیوب و ... را فیلتر کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۵۴۸۵۱۶۱۶:۴۱:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۱۴
آمریکا چرا به فیلتر کردن فیس بوک توییتر تلگرام و .. در ایران اعتراض میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وقتی خودش هم همین کار رو میکنه؟
ناشناس۱۵۴۷۹۱۵۰۹:۱۵:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۴
جالب اینکه این شبکه اجتماعی متعلق به دوست عزیزتر از جان چین است و به ایرانیها سرویس نمی دهد دوستان چینی مان فراموش کردند که ما مثلا با هم خیلی رفقیم
ناشناس۱۵۴۸۵۲۱۱۶:۴۵:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۴
چه ربطی به این متن داشت؟ این متن میگه آمریکا که مدعی مخالفت با محدودیت اینترنت هست چرا خودش داره اینترنت رو محدود میکنه؟ چه ربطی به دوستی یا دشمنی چین با ایران داره؟
ناشناس۱۵۴۸۶۹۰۱۸:۳۱:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۱۴
.. چین همون کشوری هست که داره تو استان ایغور میلیون ها مسلمان چینی رو به کمپ تغییر عقاید می فرسته و..
ناشناس۱۵۴۸۰۱۳۱۰:۴۳:۴۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
اولا تیکتا فیلتر نشده بعد از اون اجازه کار نداره ولی مردم همچنان امکان استفاده دارند! دوم اینکه تیکتاک ایرانیهارو خیلی وقته فیلتر کرده ظاهرا شما نویسنده عزیز نمی دونی
ناشناس۱۵۴۸۰۱۵۱۰:۴۵:۱۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
خیلی خنده دار-گریه دار است که امریکا هر کار می کند عده ای در داخل حق را به او می دهند.
ناشناس۱۵۴۸۴۰۰۱۵:۲۰:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۴
تیک تاک اجازه انتشار یک فیلم مخالف حزب چین رو نمیده و در داخل چین در خیلی مناطق فیلتره ولی در جریان کشته شدن جرج فلوید همه فیلم ها انتشار پیدا میکرد خنده دار افکار تو هست که از شدت تعصب قادر به دیدن حقایق نیستی
ناشناس۱۵۴۸۸۲۹۲۱:۱۹:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۴
چين اگه خفاش تناول كنه امريكا هم بايد خفاش تناول كنه
ناشناس۱۵۴۸۰۳۵۱۰:۵۹:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۴
بالاخره ما هم داریم یه چیزایی رو به همه دنیا یاد میدیم،بستن اپ هایی که خوشمون نمیاد،یادمون باشه و یادت باشه نویسنده عزیز تر از جان،ما یوتیوب ،فیس بوک،توییتر،تلگرام و.....را فیلتر کردیم و بعد اونها،پس لطفا خودتون رو با اونا مقایسه نکنید اگه اول اونا فیلتر میکردن بعد شما ،اره این نوشته درست بود.پس جای فرافکنی کمی چیز های خوب هم از دیگر تمدنها یاد بگیرید.
ناشناس۱۵۴۸۰۳۶۱۱:۰۲:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۱۴
اول باید ببینید این کار عملی میشود یا نه . ترامپ به تنهایی تصمیم نمی تواند بگیرد .
ناشناس۱۵۴۸۱۰۰۱۲:۰۱:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۱۴
یه عده تو ایران هستند که اگه آمریکا نصف جمعیت کره زمین رو هم نابود کنه بازهم میگن حق با آمریکاست و اتفاقا همیشه دم ازعقلانیت میزنند و دقیقا جایگاه عقل در منظر این حضرات ادارکشون از اون موضوعه نه واقعیت وضع موجود. امنیت ملی هر کشوری خط قرمز اون کشوره.
سلام۱۵۴۹۸۵۵۱۶:۴۸:۴۵ ۱۳۹۹/۵/۱۵
ادارکشون یا ادراکشون ..؟
ایرانی۱۵۴۸۱۸۱۱۲:۵۶:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۴
خوب کاری میکنه. چون نگران جاسوسی چین از کشورشه. هرجای دیگه هم بود با این حجم شهروند عضو همینکا رو میکرد.
ناشناس۱۵۴۸۴۵۳۱۶:۰۲:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
در یک کلیپ گزارشگر در مصاحبه با مردم کارهایی را که اروپا کرده می گفت ولی به جای آن چین می گذاشت. مثلا می گفت شرکت چینی چوچال (به جای فرانسوی توتال) اومد به ایران ولی فلان کار را کرد. اکثر مصاحبه شوندگان بدوبیراه می گفتند. در آخر که می گفت اینایی که گفتم را اروپا انجام داده نه چین ، خیلی جالب می شد.
ناشناس۱۵۴۸۵۱۳۱۶:۳۸:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۴
آقا آمریکا به ما چه ؟؟ شما اگه میتونید کشور خودمون از این وضع در بیارید
ناشناس۱۵۴۸۵۸۹۱۷:۲۲:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۴
چین خودش گوگل و نصف اینترنت را فیلتر کرده اپ های امریکایی را فیلتر کرده بعد شما انتظار دارید امریکا کاری باهاش نداشته باشه؟ این که میشه سوء استفاده از آزادی یعنی اگر امریکا طرفدار آزادی است طرف مقابل حق داره هر کاری بکنه ولی وقتی امریکا خواست علیهش کاری بکنه باید بیاد داد راه بندازه که آی آزادی چی شد؟ در ..ایران مگه نصف اینترنت فیلتر نیست؟
علی کریمی۱۵۴۸۶۵۲۱۸:۰۰:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۴
بالاخره فیلتر کردن خوب است یابد؟
ناشناس۱۵۴۹۱۵۹۰۶:۰۸:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۵
بستگی داره به کشورش
ناشناس۱۵۴۸۶۶۸۱۸:۰۸:۵۷ ۱۳۹۹/۵/۱۴
نوکران و سینه چاکان آمریکا همه به صف برای ماستمالی!
ناشناس۱۵۴۸۸۱۵۲۱:۰۵:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
عزیز من شما زمانی میتونی از موضع بالا حرف بزنی که خودت فیلترینگ را انجام نداده باشی الان نصف اینترنت در ایران فیلتره
ناشناس۱۵۴۸۹۷۰۲۳:۱۲:۲۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
شما اصلا مقاله رو خوندی در مورد ماستمالی حرف میزنی.. جالبی داستان اینجاست که صادر کننده دستور فیلتر تلگرام که نون خیلی ها رو آجر کرد و انشالله به سزای عملش برسه خودش الان به فساد متهم است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین