کاهش اعتبار چک توسط کلاهبرداران/ بانک مرکزی و قوه ‌قضاییه ورود کنند!

گروه اقتصادی الف،   3990512024 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
کاهش اعتبار چک توسط کلاهبرداران/ بانک مرکزی و قوه ‌قضاییه ورود کنند!

مدتی‌است که کلاهبرداران با دور زدن قانون جدید صدور چک اعتماد مردم به چک را در معاملات کاهش داده‌اند، لزوم پیگیری این موارد از طرف بانک مرکزی و قوه‌قضاییه، باعث افزایش اعتبار چک شده و به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی کمک خواهد کرد.

یکی از مواردی که در قانون جدید صدور چک در نظر گرفته شده است، تنبیهاتی‌است که برای چک برگشتی و سواثر ناشی از آن در نظر گرفته شده‌است، در واقع اگر فردی چک برگشتی رفع سوءاثر نشده‌ای داشته باشد، طبق قانون مشمول برخی محدودیت‌های نظام بانکی می‌شود که از جمله‌ی آن می توان‌ به عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید اشاره کرد. علاوه بر ایجاد محرومیت‌های بانکی که برای فرد لحاظ می‌شود، اشخاص دیگری هم که میخواهند با وی معامله کنند، از سابقه‌ی چک برگشتی وی مطلع می‌شوند، این موارد باعث‌ می‌شود تا افراد نسبت به تسویه‌شدن وجه چک‌های خود با دقت بیشتری عمل کنند.

ثمره‌ی این تغییرات در قانون، کاهش نسبت چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده می‌باشد. چک به عنوان ابزار پرداخت مدت‌دار مهم‌ترین نقش را در تامین‌مالی تولیدی‌ها و سرمایه در گردش کسب‌وکارها ایفا می‌کند. به همین دلیل افزایش اعتبار چک از عوامل موثر در رونق اقتصادی محسوب می‌شود.

رفع سواثر غیرقانونی چک، با جعل رضایت  از دارنده چک 

روش‌های رفع سوءاثر چک‌های برگشتی در قانون جدید صدور چک مختلف است، یکی از این روش‌ها ارائه رضایت نامه رسمی (تنظیم شده در دفاتر اسناد رسمی) از دارنده چک یا نامه رسمی از شخص حقوقی دولتی یا عمومی غیر دولتی دارنده چک است.

یکی از روش‌هایی که کلاهبرداران با سوءاستفاده از عدم اجرای کامل قانون جدید صدور چک به صورت غیرقانونی انجام می‌دهند، رفع غیرقانونی سواثر چک است. در این روش با ارائه رضایت نامه جعلی تنظیم شده در دفتر اسناد رسمی، قانون دور زده می‌شود، بدین صورت که شخص ثالثی با جعل وکالت نامه‌ای از طرف دارنده چک برگشتی، رضایتنامه‌ای صادر می‌کند و با ارائه رضایت‌نامه‌ی جعلی به بانک، از چک رفع سوء اثر می‌کنند. نکته‌ مهم اینجاست که اشتراک همه‌ی روش ‌های رفع سوءاثر غیرقانونی چک برگشتی، عدم اطلاع دارنده چک برگشتی می‌باشد.

سد راه رفع غیرقانونی سواثر چک، با روشی ساده

راه‌حل بسیار ساده‌ای که می‌توان در جهت مقابله با رفع سوءاثر غیرقانونی چک های برگشتی انجام داد، اطلاع به دارنده‌ی چک برگشتی است (به طور مثال ارسال پیامک و درخواست تایید از دارنده چک)، در این صورت اگر فرد رضایتی نسبت به چک برگشتی خود نداشته باشد، بانک متوجه جعل رضایتنامه شده و راه برای افراد متخلف بسته می‌شود. یکی از تغییرات مهم که باعث شده افراد با اطمینان بیشتری با چک معامله کنند، اطلاع از سابقه‌ی عملکرد صادرکننده‌ی چک است. اینکه صادرکننده تا چه میزان خوش‌حساب است و چه میزان چک برگشتی دارد، مزیتی‌است که قانون جدید صدور چک دارد و با این اطلاعات، امنیت مالی افراد تا حد زیادی تامین می‌شود. 

پیگیری قوه قضاییه و بانک‌مرکزی برای افزایش اعتبار چک

لازم است بانک مرکزی با شناسایی کارمندانی که ممکن است در بانک مرکزی یا شعبات بانک‌ها تخلف می‌کنند و قانون را دور می‌زنند، برخورد نماید، همچنین قوه قضائیه نیز وظیفه دارد دفاتر اسناد رسمی که اقدام به جعل رضایتنامه برای رفع سوءاثر چک برگشتی می کنند نیز شناسایی کرده و با آنها برخورد کند. اهمیت برخورد با متخلفان از این جهت بیشتر می‌شود که این افراد می‌توانند با دور زدن قانون و پاک کردن سوءسابقه‌ی خود، چک‌های بی‌محل زیادی صادر کرده و از افراد متعددی کلاهبرداری کنند.

 لازم است تا بانک‌مرکزی و قوه‌قضاییه علاوه بر برخورد با کسانی که با کلاهبرداری قانون را دور می‌زنند، وظایف قانونی خود که در قانون ذکر شده است را عملیاتی کنند تا بنگاه‌ها اعتماد بیشتری به معامله با چک کرده و به تامین سرمایه‌ی آنها کمک شود. ضمنا اجرای کامل قانون جدید صدور چک نیز که با کندی بسیاری پیش می‌رود، می‌تواند به بسته شدن این خلاهای قانونی منجر گردد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۶۰۸۷۱۲:۳۷:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
ببخشید هزاران چک برگشت خورد بعلت عمل نکردن دارنده چک با توافق طرف مجبور شد چکش را برگشت بزنه و دارنده چک چون خلافکار است جرات نداره اقدام قانونی کند ، شما باید قانونی حرف بزنی من اختلاف دارم خانه خریدم چک دادم طرف نیامده محضر پولم از بانک کشیدم بیرون چرا باید کل حساب ها بسته بشه
محمد۱۵۴۶۳۶۹۱۵:۲۷:۰۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
پس معنای قانون را هنوز متوجه نشده ای
ناشناس۱۵۴۶۴۱۶۱۶:۱۰:۴۶ ۱۳۹۹/۵/۱۲
چک قانون مشخص خودشو داره، اول مطالعه بفرمایید و بعد دسته چک دریافت کنید. چک بازیچه نیست که برای گرو کشی، تحت فشار قراردادن و .. استفاده بشه. چک نقدی به یک صورت و چک مدت دار و قراردادی به یک صورت. اگر شما برای حفظ حقوق خودتون چک پاس نکردید، قطعاً از مجرای قانونی باید پیش برید. از این دست کلاه برداری ها زیاد میشه، ولی اینکه چک بی اعتبار بشه، ضرر به همه هست. دارنده چک، چک میده که تضمین پرداخت قطعی باشه، نه حواله به آینده نا معلوم! کسی چک داد، اگر مشکل حقوقی با صاحب حق داره، خب باید از مجرای قانونی پیش بره، در غیر اینصورت هر کسی چکی میکشه باید تنش بلرزه که سر موعد پاس کنه، نه اینکه صاحب حق رو بیچاره کنه. خصوصا چکهای با مبلغ پایین که ارزش پیگیری قضایی هم ندارند. اینها نه تنها باید تحت فشار باشند، بلکه بدون نیاز به طی شدن روال عادی، باید توقیف اموال داده بشه که وقتی چک خرج میکنند و به بدبختی میدن که روش حساب کنه، توی این وضع کار به برگشت نرسه. بدبختی اینه که الان اکثر کاسب های ما عادت کردند به بازی با چک. این رویه باید اصلاح بشه. امضاء کننده چک، وقتی امضاء میکنه باید فکر آینده رو بکنه و امضاء نکنه. نه اینکه قرار بزاره و بعد بگه حالا یه کاری میکنیم. معلوم هست که جز در مواردی که مربوط به امانت و یا ضمانت میشه، در حالات دیگه، امضاء کننده خلافکار محسوب میشه و ضربه به آبرو خودش، طرف معامله و جامعه زده. ناراحت هم میشه؟ چرا چک باید بازیچه باشه؟ زندگی مدل نسیه؟ اگر امضاء کننده ناراحت هست، حواسش رو موقع امضاء جمع کنه، اگر یادش رفت، بعدش بره دادخواست بده ، حالا خیانت در امانت هست، تخلف در قرار داد هست و .. مشکل برای همه پیش میاد، ولی این ابزار نباید بازیچه بشه. بانکهای ..، برای نفع خودشون کیلویی هم شده دسته چک میدن و سهم خودشونو میگیرن، بعد مردم بدبخت راهرو دادگاه ها میشن. مورد زیاد از اینها دیدم. طرف برگشتی داره، فقط یه شماره تماس و آدرس جعلی وجود داره، آیا بانک به وظیفه خودش عمل کرده؟
ناشناس۱۵۴۶۰۹۴۱۲:۳۹:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
نویسنده بدون هیچ بررسی صاحب حساب را کلاهبردار و دارنده چک صاحب حق معرفی کرد
ناشناس۱۵۴۶۳۸۲۱۵:۴۲:۳۱ ۱۳۹۹/۵/۱۲
وقتی چکی فاقد موجودی هست باید حساب فرد صادر کننده چک به میزان مبلغ چک منفی گردد و تا زمانی که حساب فردی در شبکه بانکی کشور منفی باشد این فرد باید ممنوع الخروج و ممنوع المعامله گردد و شبکه بانکی از ارائه خدماتی نظیر افتتاح حساب جدید، وام و .. خودداری نماید.
ناشناس۱۵۴۶۴۴۷۱۶:۳۱:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
چک غیربانکی در ایران نوعی خلق پول است و باعث تورم و فقیرتر شدن فقرا و پرشدن زندان ها شده است و باید کلا برچیده شود . فردی که پول ندارد ولی اعتبار دارد کالا را از دست فردی که پول دارد ولی چک یا اعتبار یا هردو ندارد در میاورد و پول را بی ارزش می کند و به همین روش سلاطین خلق می شوند.
ناشناس۱۵۴۶۴۸۵۱۷:۰۹:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۲
یکی از بلایایی که موجب شده تولید در کشور ورشکست شود همین چک است چرا باید عده ایی به راحتی چک بکشند و رقم بنویسند ولی سر موعد بگویند که ندارند یا به فلان دلیل نمیدهم در چین سرمایه در گردش را خریدار تامین می کند ولی اینجا تولید کننده بدبخت خودش پول میزاره جنس می سازه بعد با چک می فروشه به یک دلال و اونم سر وقت چکشو پر نمی کنه
ناشناس۱۵۴۶۵۴۹۱۸:۰۴:۵۵ ۱۳۹۹/۵/۱۲
بانك بايد دقت لازم را داشته باشد بانك بايد از دارنده چك بي محل كه فريب صاحب چك را خورده استعلام بگيرد حتي اگر دارنده به محضر رفته باشد
ناشناس۱۵۴۶۵۸۵۱۸:۳۷:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۲
مشکل از قانونه. بعد 60 سال از ورود چک به ایران هنوز قانونگذار نمی دونه کشیدن چک بی محل کیفریه یا حقوقی. اگه کشیدن چک بلامحل قانوناً جرم محسوب میشه، رضایتِ ذینفع یعنی چی؟
ناشناس۱۵۴۷۰۶۱۰۹:۴۵:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۳
یعنی ذینفع راضی است سر نفر بعدی هم کلاه برود و ..
کوروش۱۵۴۶۶۱۵۱۸:۵۹:۲۹ ۱۳۹۹/۵/۱۲
وقتی محضر اسناد رسمی تقلب کنه که دیگه واویلا!
ناشناس۱۵۴۶۸۵۰۲۳:۵۲:۱۶ ۱۳۹۹/۵/۱۲
اصلا چك بايد هيچ اعتباري نداشته باشد چك يك حواله است والسلام
ناشناس۱۵۴۷۰۵۹۰۹:۴۴:۵۹ ۱۳۹۹/۵/۱۳
همین چک را کشورهای دیگر براحتی استفاده میکنند علت در چک است یا قانون بد و قوه قضاییه مستقل از مردم؟
محسن۱۵۴۷۰۸۰۱۰:۱۰:۵۲ ۱۳۹۹/۵/۱۳
چک به اندازه چرک کف دست هم ارزش نداره چون اگه طرف چکش رو پاس نکرد باید به اندازه عمرت درگیر دادگاه رفتن بشی. قانون چک بسیار ضعیف و شکننده است و تنها انتظار در سالنهای دادگاه به دارنده چک هدیه اوست.قربون کرونا برم که دیگه حکم جلب هم نمیدن
ناشناس۱۵۴۷۱۳۸۱۱:۱۳:۲۲ ۱۳۹۹/۵/۱۳
بانکهای جهانی و دبی هر تعدادی برگ چک نیاز داری بشما میده و قانون هست که اگر چک برگشت خورد برخورد شدید با صاحب چک میکنند قانون فصل الخطاب است نه بانک ، بانک حق جابجا کردن پول از حساب به حسابی دیگر نداره بانک حق توقیف اموال نداره قانون و دادگاه و قوه قضائیه با صدور حکم صاحب این حق است نه بانک
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین