ترمز افزایش قیمت خودرو را چه کسی می‌کشد؟/ علت افزایش قیمت‌ها چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3990511019 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت خودرو طی چند ماه گذشته افزایش نجومی یافته و باعث نارضایتی بسیاری از افراد جامعه شده است.

ترمز افزایش قیمت خودرو را چه کسی می‌کشد؟/ علت افزایش قیمت‌ها چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سال گذشته شاهد اختلاف قیمت خودرو در درب کارخانه تا حاشیه بازار بودیم و بعد از آن بحث افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه پیش آمد تا بتوان اینگونه از افزایش قیمت خودرو در بازار جلوگیری کرد.

پس از آن وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای رقابت پس از برگزاری جلساتی اعلام کردند که خودرو در درب کارخانه باید افزایش یابد. در آن زمان قیمت خودرو در بازار آزاد مقداری کاهش یافت و امیدوار از اینکه شاهد کاهش قیمت ها در بازار خواهیم بود.

پس از مطرح شدن این موضوع قیمت خودرو حتی از سایت های فروش خودرو برداشته شد تا دلالان دیگر نتوانند خودسرانه قیمت خودرو را افزایش دهند و به نوعی بازار خودرو کنترل شود. پس از گذشت مدتی به یکباره مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم و همچنان این افزایش ادامه دار است.

حالا ستاد تنظیم بازار اخباری را مبنی بر تغییر قیمت خودرو اعلام کرده است. بر این اساس خودروسازان قادر خواهند بود با ارایه مستندات و مدارک، هر سه ماه یکبار درخواست افزایش و اصلاح قیمت‌ها را مطرح کنند.

این خبر حاکی از آن است که پس از اعلام تورم بخشی خودرو از سوی بانک مرکزی در هفته‌های گذشته، خودروسازان در حال آماده سازی مستندات خود برای اصلاح دوباره قیمت‌ها بر اساس تورم سال ۹۸ هستند. این در شرایطی است که قیمت‌ها در بازار آزاد همچنان روند افزایشی دارد و تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار یکی از گزینه‌های تعیین قیمت‌های جدید خودرو است.

خودرو

این صحبت ها درحالیست که مسئولان وزارت صمت و همچنین خودروسازان موافق تعیین قیمت در حاشیه بازار نیستند چرا که منطقی کردن قیمت با هدف جلوگیری از ضررو زیان خودروسازان را راهبرد جدید تعیین قیمت در صنعت خودرو عنوان می‌کنند. بدون شک منطقی کردن قیمت‌ها همراه با رشد خواهد بود، اما میزان این رشد هنوز مشخص نیست.

در همین حال مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع به تازگی رویکرد وزارت صمت را در خصوص قیمت گذاری خودرو‌ها اعلام و تاکید کرده که این وزارتخانه با تعیین قیمت در حاشیه بازار به شدت مخالف بوده و تنها به دنبال منطقی کردن قیمت‌ها است.

 

او در خصوص آخرین وضعیت اصلاح قیمت‌ها در صنعت خودرو می‌گوید: بررسی قیمت‌های خودروسازان از سال ۹۷ تا پایان خردادماه امسال نشان از شیب صعودی بسیار ملایم قیمت‌های خودروسازان دارد در همین حال قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت نیز سه ماهه بوده و مقرر شد تا با بررسی تورم بخشی و بازنگری در قیمت نهاده‌های تولید و تاثیر آن بر قیمت تمام شده، نسبت به منطقی سازی قیمت‌ها اقدام شود.

نیارکی در پاسخ به این که با این روند احتمال افزایش قیمت‌ها در تابستان وجود خواهد داشت، اظهار می‌کند: هم اکنون اطلاعات در حال بررسی بوده، اما تاکنون گزارش مربوطه استخراج نشده است ضمن آن که هدف اصلی منطقی سازی قیمت بوده و این امر در دستور کار قرار دارد و منطقی کردن به معنای افزایش قیمت‌ها نخواهد بود.

خودرو

معاون وزیر صمت در خصوص افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار تصریح می‌کند: افزایش قیمت این روز‌های خودرو در بازار ناشی از افزایش نرخ ارز است و آن دسته از افرادی که به خودرو به چشم کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند، قیمت‌های پیشنهادی خود را با نرخ ارز منطبق می‌کنند که امیدواریم با تلاش‌های بانک مرکزی در مدیریت تقاضای ارز و تثبیت نرخ آن در روز‌های آینده، همچنین افزایش تیراژ و عرضه خودروسازان، متعادل سازی قیمت‌ها در بازار را شاهد باشیم.

علت افزایش قیمت خودرو طی چند ماه گذشته

ابوالفضل خلخالی، کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو طی چند ماه گذشته، گفت: افزایش قیمت خودرو طی چند مدت گذشته به دلایل زیادی رخ داده ست که اصلی ترین دلیل آن متعادل نبودن عرضه و تقاضاست.

او بیان کرد: متعادل نبودن عرضه و تقاضا به این معنی است که تعداد خودرو در بازار کم و متقاضیان خرید زیاد هستند. قیمت نهایی خودرو را هیچ گاه شورای رقابت و کارخانه نتوانسته اند تعیین کنند، بلکه تعیین نرخ خودرو توسط مردم و در بازار آزاد صورت می‌گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره سود دهی خودروسازان با افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو درب کارخانه،  بیان کرد: برای مجموعه‌ای همچون خودروسازی که بهره وری پایینی دارد، افزایش ۱۰ درصدی قیمت برای ایران خودرو و ۲۳ درصدی برای سایپا، رقم چندان سوددهی برای آن‌ها نیست.

خودرو

خلخالی بیان کرد: درست است که خودروسازان این افزایش قیمت را پذیرفته اند اما در برابر این افزایش، فشار آن را بر زنجیره تامین وارد می‌کنند ادامه این رویه باعث می شود که میزان بدهی خودروسازان به زنجیره تامین بیشتر می‌شود و همین امر باعث پوسیدگی و فروپاشی بدنه خودروسازی از پایه خواهد شد.

خلخالی در خصوص افزایش بیشتر قیمت خودرو درب کارخانه و جلوگیری از افزایش قیمت  در بازار، گفت: در کشور، در شرایطی به سر می بریم که اگر  ۴۰ درصد هم به قیمت‌ها اضافه شود باز هم نمی توان مسائل را مدیریت کرد، البته افزایش قیمت هم راه حل منطقی و درستی نیست بلکه در حقیقت باید ساختار مشکل دار خودروسازی ما به دلیل دولتی بودن و سایر مسائل اصلاح شود.

فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه وضعیت تولید خودرو در کشور مناسب است، گفت: جلساتی را با شورای رقابت برگزار کردیم و به دنبال رساندن بازار به آرامش هستیم.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: در جلسه با اعضای شورای رقابت به نکات اشاره کردیم به طوری که باید به این موارد توجه شود. مکانیزم شورای رقابت به این صورت بود که سال ۹۰ را مبنا قرار می‌داد و در نهایت تورم سال‌های مختلف را لحاظ می‌کرد تا به قیمت برسد، این در حالیست که برخی از خودرو‌ها در سال ۹۰ تولید نمی‌شد و برخی از خودرو‌هایی که الان تولید می‌شود با خودرو‌های آن زمان به لحاظ فنی متفاوت است.

۹ هزار خودرو بیشتر از مدت مشابه سال قبل تولید کردیم

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه ۹ هزار خودرو بیشتر از مدت مشابه سال قبل تولید کردیم ادامه داد: مبنای قیمت گذاری خودرو از سال ۹۰ محاسبه می‌شود که برای خودروساز به صرفه نیست.

مقیمی با اشاره به استانداردهایی که باید در حوزه ایمنی، محیط زیست و امنیت لحاظ شود گفت : در ۱۳ آیتم الزام قانونی داریم که باید رعایت شود .

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه خرید ارزان با افزایش در تیراژ می تواند صورت گیرد بیان کرد: وقتی تیراژ بالا می‌رود قیمت هم کاهش می یابد لذا باید بر روی توانمندسازی داخلی توجه کنیم که این امر به خوبی صورت گرفته است. در موضوعات مرتبط با افزایش بهره‌وری ،بالا رفتن تکنولوژی نیاز به تجدید نظر در ساختار ها داریم، باید سرمایه‌گذاری‌ها به صورت هدفمند به سمت خرید ارزان برود.

او با اشاره به اینکه با روش های دانش بنیان باید تولید را افزایش دهیم گفت : ۴۵ پروژه در دست داریم به طوری که ۳۷ قطعه امروز به مرحله تولید انبوه رسیده است که قطعاً همه به کشور توزیع می شد لذا این موضوع سبب شد تا ۲۰ درصد در قیمت تمام شده و قیمت خرید کاهش ایجاد شود.

مقیمی با اشاره به اینکه تعدادی پروژه‌ را به بخش‌های دیگر سپرده ایم گفت: مجموعه صنایع دفاع به فرمان رهبر معظم انقلاب وارد میدان عمل شدند به طوری که  طی جلساتی به جمع‌بندی خوبی رسیدیم.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه امروز در دنیا حدود ۴۰ درصد بهای تمام شده خودرو به حوزه الکتریکال برمی گردد گفت: در این حوزه کارهای خوبی صورت گرفته است به طوری که به زودی پلتفرم الکتریکال ایران خودرو رونمایی می‌شود به گونه‌ای که در سال حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد می‌کند.حدود ۱۵۰ نفر از نخبگان صنعت کشور و دانشگاهیان بر روی این حوزه متمرکز شده اند.

هیچ خودروی بدون پلاک نصب شده‌ حق خروج از درب نمایندگی را ندارد

او درباره کنترل بازار خودرو تصریح کرد: در حال حاضر هیچ خودروی بدون پلاک نصب شده‌ حق خروج از درب نمایندگی را ندارد و با ۳۲ نمایندگی متخلف برخورد صورت گرفته است.

خودرو

مقیمی گفت: گیربکس ۶ سرعته را بر روی خودرو رونمایی کرده ایم و از آبان ماه به تولید انبوه می رسد به طوری که این گیربکس بر روی ۱۰ هزار خودروی دنا، سمند و رانا نصب خواهد شد. راه مشخص کشور در هر صنعتی این است که به توان داخلی برای بومی‌سازی قطعات اعتماد کنیم.

از آن جا که تعیین قیمت‌های جدید اعلام شده در اردیبهشت ماه بر اساس تورم سال ۹۷ خودروسازان بوده به نظر می‌رسد که با بررسی تورم سال ۹۸ و همچنین سه ماهه امسال و همچنین افزایش نهاده‌های تولید و مواد اولیه که شاهد چند برابری قیمت‌ها بوده، شاهد افزایش دوباره قیمت‌ها باشیم.

هرچند که به گفته معاون وزیر صمت اصلاح به معنای افزایش نیست، اما تورم موجود در صنعت خودرو گزینه دیگری جز افزایش قیمت نخواهد بود. حال باید دید پس از ارایه مستندات، سرنوشت قیمت خودرو به کجا خواهد رسید.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۴۵۴۲۰۹:۵۴:۱۷ ۱۳۹۹/۵/۱۱
ما حساب کتاب بلد نیستسم یا شما؟؟؟40 میلیون دلار صرفه جویی با دلار 23000 تومن تقسیم بر تیراژ 1 میلیونی ایران خودرو میشه در حدود 1 میلون برای هر خودرو.اگه قیمت متوسط تولیدات رو 100 میلیون بگیریم میشه 1 درصد صرفه جویی!!!نکشین ما رو با این شاهکاراتون
ناشناس۱۵۴۴۵۵۴۱۰:۰۵:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۱
یک بخشنامه مثل مسکن بدهید بیشتر از 20 درصد نباید گران شود و در صورت داشتن دو خودرو تا 18 برابر باید مالیات بدهند ببینیم چه میشه البته دولت به خودش ضرر نمیزنه و حاتم بخشی مال مردم عیبی نداره
علی۱۵۴۵۰۰۲۱۵:۰۲:۳۴ ۱۳۹۹/۵/۱۱
راهش این نیست. هر چقدر دلشون خواست گرون کنند به شرطی که اجازه واردات خودرو داده بشه. اون وقت ببینند کسی سمت این ماشین‌ها میاد یا نه
ناشناس۱۵۴۴۵۵۸۱۰:۱۰:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۱۱
یعنی شما نمیدانید؟علت افزایش روزانه همه کالاها همانا کاهش روزانه ارزش ریاله؟سخته؟یاخودتونو‌به کوچه علی چپ زدید؟مثل ۲۰۳۰....
محمد۱۵۴۴۵۷۰۱۰:۲۱:۴۴ ۱۳۹۹/۵/۱۱
واردات بدون عوارض و به نحوی که هر ایرانی بتواند خودرو وارد کند نه دلال و دولت تعطیلی ایران خودرو و سایپا تنها را چاره است
ناشناس۱۵۴۴۵۷۲۱۰:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۵/۱۱
در کشورهای پیشرفته نرخ ارزشان ثابت نیست قربان و بالا و پایین دارد ولی تورم و قیمت ها تقریبا به یک شکل در ضمن چرا مالیات را از این سوداگران دریافت نمی کنید که مانند آن کشورها دلال نتواند در این بازار قیمت سازی کند و به کالای مصرفی تبدیل شود؟معلوم نیست چرا معطل کردین و آنرا عملیاتی نمی کنید
ناشناس۱۵۴۴۵۷۵۱۰:۲۹:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۱
ترمز افزایش قیمت خودرو را چه کسی می‌کشد؟/ علت افزایش قیمت‌ها چیست؟ علت افزایش قیمتها مانند همیشه دزدی برخی مسئولین بی لیاقت و سفارشی و نادانی است که بجز دزدی و رانت خواری و گندکاری و افزایش قیمتها برای پوشش دزدیهای خود راه دیگری بلد نیستند. فرغون بی کیفیت تولید میکنند و بوسیله بعضی نوچه های خود در هولدینگها که قسمت اعظم تولیدات را میبلعند، همان فرغونها را احتکار میکنند و به بازار عرضه نمیکنند و باعث افزایش قیمت میشوند و گاها این سیکل معیوب فساد و دزدی و نیرنگ و دروغ و خیانت به مردم را با ..تکمیل میکنند، .. پراید اشغالی 80 میلیونی که با تکنولوژی 50-40 سال قبل تولید میگردد، برای این ..کاران صرفه ندارد و قیمت آنرا به 100 میلیون میرسانند و باز هم برایشان صرفه ندارد. چرا؟؟؟؟؟؟ چون دزدی و دستکجی یک عده رانت خوار اجازه نمیدهد که تولید با قیمت واقعی 35-30 میلیونی برای کارخانه صرفه داشته باشد. جواب سئوال بالا، دزدی برخی مسئولین است..
ناشناس۱۵۴۴۵۸۳۱۰:۳۶:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۱
مگر فقط خودرو گران شده كه بدنبال عوامل آن هستيد لطفا با اين مطالب مردم را بيشتر نگران نكنيد همه ميدانند عامل اصلي گراني دلار است اگر بتوانيد قيمت دلار را كاهش دهيد حتما قيمت ها كاهش پيدا خواهد كرد ارزش پول ملي ما از عراق وافغانستان كمتر است در حاليكه اقتصاد ايران قابل مقايسه با آنها نيست ولي ارزش پول آنها بيشتر است چرا؟ اگر پاسخ اين سوال را بدهيد در واقع عامل گراني را يافته ايد
ناشناس۱۵۴۴۶۱۷۱۰:۵۶:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۱
در طی دوسال گذشته خیلی گران شده وحشتناک.
ناشناس۱۵۴۴۶۵۱۱۱:۱۷:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۱
اینکه هنوز دنبال قاتل بروسلی می گردید و نمی دانید علت تورم افزایش نقدینگی به نسبتی بیش از رشد اقتصادی است خیلی جالب و عجیب و تاسف بار است.
ناشناس۱۵۴۴۷۴۳۱۱:۵۷:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
کالای سرمایه ای شدن خودرو در ایران نشانه اقتصاد به شدت بیمار ایران است وگرنه در دنیای صنعتی امروز استفاده از فن آوری دهه 90 میلادی درزمینه تولید خودرو وفروش آن به قیمتهای نجومی به مردم داخل کشور امری محال است ،که فقط در کشور ما محقق شده .
ناشناس۱۵۴۴۷۹۲۱۲:۳۱:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
وای بر .. بعضی مسئولین و دست اندرکاران خودروسازی که پدر مصرف کننده واقعی را در آورده اند یکسال پیش یک خودروی سمند ثبت نام کردم و هر روز و هر فصل ایران خودرو قیمت ها را بالا می برد و اگر هم خودرو را تحویل دهند توان پرداخت مابه التفاوت را نخواهیم داشت
علی۱۵۴۴۸۴۵۱۳:۰۵:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۱
ترمز فقط دست مردم است، اگر این فرقون ها را نخرند، خودروسازان توانایی فروش خودرو به افغانستان را هم ندارند.
رضا۱۵۴۴۸۶۰۱۳:۱۶:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۱
..در طول 3 سال گذشته ارزش پول ملی به واسطه چاپ پول بی پشتوانه و ریخت و پاش مدیران در طول 7 سال گذشته یک ششم شده است پس باید نرخ همه چیز 6 برابر شود یعنی درک مطلبی به این بدیهی سخت است؟شما 80 درصد نقدینگی 2500 هزار میلیارد تومانی امروز را یک شبه بسوزان تا بشود 500 هزار میلیارد تومان سال 92 پراید مجددا می شود 20 میلیون تومان
مجید۱۵۴۴۹۲۳۱۴:۰۱:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۱۱
آقا تولید رو باید زیاد کرد نه قیمت ها رو . خودرو سازان و مدیران هزینه ضعف تولید رو میخوان با افزایش قیمت جبران کنن که این کار غیرممکن و نتیجه اش افزایش بی رویه قیمتها حتی در کالاهایی به جز خودرو خواهد بود.
ناشناس۱۵۴۴۹۲۸۱۴:۰۳:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۱
شورای رقبابت و سازمان تنها حمایت از تولید کننده
ناشناس۱۵۴۴۹۸۳۱۴:۴۴:۲۳ ۱۳۹۹/۵/۱۱
علت افت ارزش ریال
علی۱۵۴۵۰۰۶۱۵:۰۴:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۱
راهش آزادسازی واردات خودرو هست. خودرو ایمن کالای لوکس نیست. از واجبات هر خانواده است. این رو کسانی مثل من درک می‌کنند که عزیزشون رو در تصادف از دست داده‌اند؛ تصادفی که علتش کیفیت پایین خودرو داخلی بود.
ناشناس۱۵۴۵۰۱۴۱۵:۱۷:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۱
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست آنچه البته به جایی نرسد فریاد است
صمصام۱۵۴۵۰۴۵۱۵:۴۳:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۱
.. حرفا میزنید!! خدا وکیلی یک کالا در ایران نام ببرید که قیمتش به رقم قبلی برگشته باشد ارزان شده باشد ،قبول نیست قیمتش به قبل برگشته باشد مثلا پراید 80 میلیونی بشود 50میلیون
مهدی۱۵۴۵۱۰۶۱۶:۳۷:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۱
نرخ رشد منفی و مثبت بودن اقتصاد کشور ما دست امریکاست که با نرخ دلار تغیر میکنه ؟؟
ناشناس۱۵۴۵۳۲۲۲۰:۰۲:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۱۱
مردم مطمئن هستند که دولتمردان وخودروسازان همدستند چون وقتی مردم کمپین نخریدن راه می اندازن مسئولین با کلک های مختلف مثل وام دادن وحمایت از تولید داخل و..مردم را فریب میدهند ولی وقتی قیمتها به عرش می رسد مسئولین شورای رقابت که .. مجوز گرانی سه ماه یک بار را می دهند که خود روسازان هم گِرا را خوب می گیرند وهفته ای گران میکنند ولی بترسید از روزی که مردم واقعا تصمیم بگیرند ونخرن واین را هم خوب بدانید مردم میتوانند نخرند ولی شما نمی توانید نفروشید
ناشناس۱۵۴۵۳۶۶۲۱:۱۳:۳۰ ۱۳۹۹/۵/۱۱
کارخانه با کمال .. هر سه ماه میخواد قیمت ببره بالا .شما دنبال مقصرید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  4. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  5. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  6. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  7. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  8. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  9. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  10. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  11. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  12. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  13. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  14. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  15. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  16. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  18. تنوری که هنوز سرد است...

  19. ایثارگران را بدنام نکنید !

  20. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

آخرین عناوین