چرا شایعه واگذاری کیش به چینی‌ها باور می‌شود؟

  3990429061 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

افکارعمومی تشنه اطلاعات است، اما چیزی نمی‌یابد. از این‌رو عده‌ای از خلأ ایجادشده بهترین استفاده را می‌کنند.

چرا شایعه واگذاری کیش به چینی‌ها باور می‌شود؟

ایرنا نوشت: اصولا چرا این خبر و نمونه‌های مشابه‌اش تا این اندازه فراگیر و از آن مهم‌تر باور می‌شوند؟ برای پاسخ‌گویی به این سؤال، ناگزیریم یک‌بار، مجموعه‌عواملی را که منجر به شکل‌گیری «شایعه» می‌شود، با هم مرور کنیم.

در این وانفسا که ویروس کرونا جان و مال بسیاری از ایرانی‌ها را به خطر انداخته و تالمات جسمی و روانی فراوانی بر ما وارد کرده است، خبر واگذاری جزیره کیش به چینی‌ها، ویروس‌وار صدر تا ذیل جامعه را دربرمی‌گیرد. راستش را بخواهید، من اول‌بار که تیتر خبر را دیدم، تصور کردم باز با یکی از تیترهای لوس و توأم با شیطنت رسانه‌ای مواجه‌ام؛ همان‌ها که می‌خواهند مخاطب را به هر قیمتی شده، داخل مطلب بکشانند و بر شمار کلیک‌ها بیفزایند؛ یا با مطلبی که احتمالا طنز و شوخی و چیزی در این مایه‌هاست. به‌هرحال از کنارش گذشتم. اما کمی بعد، تعدادی از دوستان، این خبر را برایم ارسال کردند و صحت و سقم آن را از من جویا شدند. کسانی که اتفاقا خودشان هم دستی بر آتش کار رسانه دارند و از مطلعین روزگارند. اینجا بود که فهمیدم قضیه جدی‌تر از این حرف‌هاست. طولی نکشید که خبر فراگیر و نقل محافل رسمی و غیررسمی شد؛ «جزیره کیش به چینی‌ها واگذار شد»!

در اینجا نمی‌خواهم از منظر حقوقی و فنی این ماجرا را تجزیه و تحلیل کنم؛ چون در صلاحیت و تخصص من نیست. این را باید به اهلش واگذار کرد. اما برای من که در حوزه رسانه فعالیت می‌کنم، این وجه ماجرا مهم است که اصولا چرا این خبر و نمونه‌های مشابه‌اش تا این اندازه فراگیر و از آن مهم‌تر باور می‌شوند؟ برای پاسخ‌گویی به این سؤال، ناگزیریم یک‌بار، مجموعه‌عواملی را که منجر به شکل‌گیری «شایعه» می‌شود، با هم مرور کنیم.

اول؛ حساسیت و اهمیت موضوع

برای تولید شایعه، پارامتر اول، درجه اهمیت موضوع است. باید موضوع برای عموم مردم اهمیت فراوان داشته باشد؛ مثلا موضوعاتی که با سلامت یا معیشت یا امنیت مردم سروکار دارند، مستعد شایعه‌اند. در فقره اخیر نیز، یک طرف قصه جزیره کیش است به‌عنوان یکی از زیباترین جزایر ایران و حتی جهان و طرف دیگر هم، چین که در چند سال اخیر و به‌ویژه بعد از انتشار ویروس کرونا از مقبولیت چندانی نزد افکار عمومی ایرانی برخوردار نیست و حالا می‌خواهد این جزیره زیبا را از آن خود کند؛ بنابراین مواد لازم برای ساخت یک شایعه فراهم است.

ازطرفی هرقدر اهمیت و حساسیت موضوع نزد افکار عمومی بیشتر و اطلاعات درباره آن کمتر باشد، احتمال شکل‌گیری شایعه و گسترش و باورپذیری آن بیشتر می‌شود. اصولا شایعه، محصول دوران رسانه‌ای‌شده امروز نیست. در دوران ماقبل مدرن نیز شایعه وجود داشته است. منتها امروز، به‌جای اینکه فردبه‌فرد و شفاهی منتقل شود، از صفحات کانال‌ها و شبکه‌ها راهی به بدنه جامعه باز می‌کند.

دوم؛ بازه زمانی انتشار خبر 

خبر درست در روزهایی منتشر می‌شود که موضوع برنامه راهبردی بلندمدت ایران و چین ازجانب مسئولان مطرح شده است. اصولا ازآنجاکه شایعه‌ها حدی و رنگی از واقعیت را در خود دارند، خبر انتشار این برنامه جامع، بهانه لازم را برای انتشار شایعه فراهم می‌کند. چون به‌واسطه این خبر، جرقه اولیه در افکار عمومی زده شده است، اما اطلاعات بیشتری از آن در دست نیست و کسی هم دقیقا توضیح نمی‌دهد که ماجرا از چه قرار است. در چنین شرایطی است که چینی‌ها صاحب جزیره کیش می‌شوند.

افکارعمومی تشنه اطلاعات است، اما چیزی نمی‌یابد. ازاین‌رو عده‌ای از خلأ ایجادشده بهترین استفاده را می‌کنندو نیاز خبری مردم را با انتشار اطلاعات بدون سند و مدرک پاسخ می‌گویند. راست و دروغ را به هم می‌بافند و از قول این و آن چیزهایی منتشر می‌کنند. مخاطب هم که زمینه‌های ذهنی لازم را برای پذیرش چنین خبرهایی دارد، آن‌ها را باور می‌کند و از سر دلسوزی برای وطن از هیچ تلاشی برای انتشار و نقل آن‌ها دریغ نمی‌کند. طبق معمول ما اهالی رسانه هم باید دست به کار شویم و با این مسئول و آن مسئول صحبت کنیم و از قول آن‌ها تکذیب کنیم و قسم و آیه بیاوریم که قضیه صحت ندارد؛ تازه اگر موفق شویم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۲۸۰۷۶۱۱:۴۵:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲۹
اقتصاد ایران 450 میلیارد دلاری ارزش دارد آن وقت سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری یک کشور خارجی اسمش چی هست؟ استعمار نیست؟ وابسته کردن اقتصاد به یک کشور نیست؟ حالا کیش برای شما مهم است؟
پیمان۱۵۲۸۰۷۷۱۱:۴۵:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چون دروغ هر چه قدر بزرگ تر باورش راحت تر
ناشناس۱۵۲۸۰۸۲۱۱:۴۸:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۲۹
از بس مردم برای شنیدن حقیقت پای اخبار وبرنامه های صدا سیما نشستن وچیزی نصیبشون نشد مدتهاست که اخبار وتفسیرها را از شبکه های بیگانه پیگیری می کنند.آنها هم از این فرصت که در اختیارشان گذاشته شده به خوبی نهایت بهره را می برند .
نورا۱۵۲۸۰۸۴۱۱:۵۰:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چون مردم سابقه فروش كشور را در تاريخ خود بياد دارند.
رضا۱۵۲۸۰۸۵۱۱:۵۱:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۲۹
شما متن توافق رو خوندین که میگین شایعه است؟ این خبر بر اساس تحلیل الگوی رفتاری چنین در آفریقا؛ شرق آسیا و پاکستان صورت گرفته و منابع معتبر و قوی هم پشتش هست نه اون چیزی که شما میخوای جا بزنی مثلا یک شایعه الکی در فضای مجازی! چین عاشق چشم آبروی ما نیست بیاد صدها میلیارد دلار پول بپاشه تو کشورمون. عوضش چی میخواد؟ چی داریم جز منابع طبیعی نفت؛ گاز و موقعیت استراتژیک در منطقه؟ نکند می‌خواهیم پولشون رو با ۲۰‌ درصد سود برگردونیم خبر نداریم ما.
ناشناس۱۵۲۸۰۸۶۱۱:۵۲:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲۹
وقتی دولتی سر کار باشد در آشکار یک چیزی می گوید و تکذیب ولی بعدش دنبال می کند آن طرح را چرا فکر نکنیم؟ البته در مورد واگذاری که ایران اختیاری در کیش نداشته باشد نیازی به فکر کردن ندارد چون اساسا اتفاق نمی افتد
ناشناس۱۵۲۸۰۸۷۱۱:۵۴:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲۹
عدم اطمینان مردم به مسئولین ، صدا و سیما ، رسانه ها و نشریات داخلی و .. همه باعث میشوند مردم تشنه اخبار ، به سراغ فضای مجازی و رسانه های برون مرزی بروند.
محمد۱۵۲۸۰۹۵۱۱:۵۸:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۲۹
با سلام ببخشید این شایعه ای که شما میفرمایید کسی انجام نداده از مصاحبه نماینده مجلس و .. به بیرون درز کرده . اگر فکر میکنید شایعه است و صادق هستید و زورتان میرسد شایعه ساز را(..) به..مجازات برسانید تا عبرت دیگران شود با تشکر
ناشناس۱۵۲۸۱۳۱۱۲:۲۱:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چون در این مملکت هر چیزی که شایعه شد و بعد تکذیب شد راست در آمد
عوام۱۵۲۸۱۴۳۱۲:۲۸:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۲۹
برای این باور میشه که الان سالهاست که دولتها هر قولی دادند و هر حرفی زدند، مردم نتیجه خلاف آن را مشاهده کردند. از طرف دیگر هم مردم دیدند که سفره مدیران و مسوولین روز به روز چرب‌تر و رنگین‌تر شده ولی سفره خودشون خالی‌تر.
ناشناس۱۵۲۸۱۴۵۱۲:۲۹:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چرا نباید باور شود؟!
ناشناس۱۵۲۸۱۴۶۱۲:۲۹:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۲۹
نماینده مجلس تاکید کرده! مردم توی جنوب دارن می بینن اینها دارن میان!..هر چیزی حدی داره الان بحث داخلی نیست الان تمامیت کشوره!
ناشناس۱۵۲۸۱۵۶۱۲:۳۳:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۲۹
اولا چون شایعه نیست! ثانیا از بس که به مردم دروغ گفته اید. ثالثا واگذاری های شرکتها و بنگاه های اقتصادی به بخش خصوصی در داخل کشور هم همین گونه بوده و بعدا معلوم شده که چقدر فساد در آن وجود داشته و منافع عمومی کشور در نظر گرفته نشده است.
ناشناس۱۵۲۸۱۶۴۱۲:۳۵:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چون بسیار دروغگویی شنیده ایم و پنهانکاری فراوان دیده ایم
ناشناس۱۵۲۸۲۴۶۱۳:۲۴:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چرا قرارداد 25 ساله ؟!! یعنی دونسل باید مقهور تصمیم امروزیها باشن؟!! فقط مشکل اینه که مسئولین امروز هیچکدومشون برای بیست و پنج سال دیگه زنده نیستن که نتیجه کار رو ببینن ..
ناشناس۱۵۲۸۲۵۴۱۳:۲۹:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چون واقعیت داشت نماینده مجلس هم تایید کرد ولی بعدا همه حاشا کردن
ناشناس۱۵۲۸۲۷۴۱۳:۴۱:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چون نماینده مردم یک حرف می زند و نماینده دولت سخن دیگری و مردم حرف نماینده خودشان را قبول می کنند.
ناشناس۱۵۲۸۲۹۳۱۳:۵۰:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چون متاسفانه بیشتر به ظاهر شایعات بعدا مشخص شده که حقیقت دارند
ناشناس۱۵۲۸۳۲۶۱۴:۰۶:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چرا باور نشود ؟؟ تحریم ها کمر مملکت را شکسته دلار هر روز بالا تر می ره و اوضاع مردم بدتر می شه چاره.. نمانده
ناشناس۱۵۲۸۳۳۷۱۴:۱۸:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲۹
کدوم شایعه؟
ناشناس۱۵۲۸۳۵۶۱۴:۳۶:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۲۹
زمان مشخص خواهد کرد
محمد رضا۱۵۲۸۳۶۱۱۴:۴۴:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چون واقعیت داره
ناشناس۱۵۲۸۳۹۰۱۵:۱۱:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲۹
يكى از عواملى كه مردم را نسبت به رابطه با چين بدگمان مى كند رفتار طلبكارانه سفير چين در رابطه با اظهار نظر سخنگوى بهداشت و عكس العمل ما در مقابل آن بود
ناشناس۱۵۲۸۴۳۶۱۵:۴۶:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چون وقتی صدا و سیما تبلیغ میکند که نمیشود، مردم میفهمند که حتما میشود.
ناشناس۱۵۲۸۴۸۴۱۶:۱۶:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۲۹
1 چون صدا سیما فقط خبرهای که مورد علاقه خودش هست رو تجزیه تحلیل میکنه 2 هیچ مسئولی بطور شفاف مفاد قرارداد رو به مردم نشون نداد چون مردم محرم نیستن 3چین هیچ جای دنیا خوشامی بجا نگذاشته شایعه نیست حقیقته اول تکذیب آخرش با ماست مالی میخوان جمعش کنن
ناشناس۱۵۲۸۴۸۶۱۶:۱۷:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲۹
این خبر مارو یاد صید ماهی توسط چینی ها در خلیچ فارس میندازه اول از مسئولین انکار و تکذیب ولی وقتی آخرش گفتن نه فقط چیزهای که ما استفاده نمیکنیم و صید میکنن
صمصام۱۵۲۸۵۰۴۱۶:۳۲:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۲۹
تخلیه بندر چابهار از تجهیزات حمل وبارگیری به چه معناست؟؟؟ لطفا پیگیری کنید
ناشناس۱۵۲۸۵۱۴۱۶:۴۰:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۲۹
چون که چند ساله کشتی های چینی دارن در آبهای ما ماهیگیری میکنن و کل دریارو شخم میزنن این جریان چند سال تکذیب شد و ۶ ماه پیش تایید ..
ناشناس۱۵۲۸۵۲۱۱۶:۴۸:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۲۹
خوشحالم که آنقدر از روحیات مردم ایران و مخالفتشان با چینی ها و سیاستشان به درستی اشاره کرده اید .
ناشناس۱۵۲۸۵۷۶۱۷:۴۹:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۲۹
سفسطه نفرمایید. باور کردن یا نکردن مردم با توجه به چیزهایی هست که دیدند و میبینند. نکنه دریای خزر هم شایعه بود؟
ناشناس۱۵۲۸۵۸۴۱۷:۵۴:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۲۹
ثابت شده شایعه درست می باشد هر چه شایعه شد بعدش درست از آب در میاد
ناشناس۱۵۲۸۶۳۲۱۸:۳۸:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲۹
اصلاً هم شایعه نبوده و نیست! ..
کتایون۱۵۲۸۶۵۶۱۸:۵۴:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۲۹
وقتی پول لازم برای حفظ و نگهداری از جزیره کیش وجوددندارد و دولت چین برای ارتباط با سایر کشورهای عربی اطراف کیش به این جزیره احتیاج دارد چرا نباید به چینی ها اجاره داده شود . خوب آنها گردشگری را رونق می بخشند و باعث می شوند ارز زیادی وارد کشور شود . سایر مکانهای پر بازدید مثل نقش جهان و تخت جمشید و.. هم باید به شرکتهای معتبر چینی اجاره داده شود تا مملکت پر از گردشگر شود و رونق اقتصادی بوجود بیآید . سازمان گردشگری و میراث فرهنگی از دولت بودجه می گیرند و دخل و خرجشان نمی خواند .
ناشناس۱۵۲۸۶۷۱۱۹:۲۲:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۲۹
برای اینکه صید ترال را واگذار کردند و قسم و آیه خوردند که نکردیم
یک ایرانی۱۵۲۸۸۲۰۲۳:۱۶:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲۹
ایرنا توجه داشته باش که وجود چینی ها و کشتی های ماهیگیریشون در خلیج فارس و دریای عمان و جاروب کردن همه آبزیان دریاو صدمه شدید به اکوسیستم منطقه و محدودیت شدید برای صیادان خودمون و فیلم موجود این کار آنها در دنیای مجازی رو نه شما و نه هیچکس دیگه نمیتونه انکار کنه. تازه این کار اونا در زمانی که هنوز قرارداد 25 ساله رسمی نشده داره انجام میشه. حالا شما این نمونه رو بگیر که میشه تعمیمش داد به سایر کارهای که قراره اونا طی 25 سال آینده با ایران کنند.مشت نمونه خروارست.حال تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل!!!
ناشناس۱۵۲۸۸۷۷۰۰:۳۰:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۳۰
همین الان دارند دریای عمان را جارو می کنند ما از گرسنگی هم بمیریم حاضر به زندگی با چین نیستیم..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین