وزارت نفت؛ پاتوق بازنشستگان/ ابقای بازنشستگان نفتی در لباس قانون

گروه اقتصادی الف،   3990427032 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود گذشت دو سال پس از ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان، اما برخی نهادهای دولتی از جمله وزارت نفت با تفسیری دولتی از این قانون همچنان پاتوق بازنشستگان شده است.

وزارت نفت؛ پاتوق بازنشستگان/ ابقای بازنشستگان نفتی در لباس قانون

به گزارش مهر، قانون منع بکارگیری بازنشستگان برای نخستین بار در اواخر مجلس نهم مطرح و با تصویب در مجلس راهی شورای نگهبان شد. با اصلاحات شورای نگهبان و رفت و آمد به خانه ملت، در نهایت در مرداد ۹۷ تبدیل به قانون و برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

بر این اساس، مدیران بازنشسته مشمول این قانون باید کنار می‌رفتند که این قانون در وزارت نفت به شکل خاصی انجام شد. مدیران بازنشسته‌ای که با این قانون دیگر نمی‌توانستند در وزارت نفت صاحب سمت باشند، در بخش‌های دیگر صنعت نفت به سمت‌های بهتر دست پیدا کردند چرا که طبق قانون، ۲۶ آبان ۹۷ آخرین روزی بود که بازنشستگان می‌توانستند در سمت‌های خود حضور داشته باشند.

قانون چه می‌گوید؟

بر اساس متن کاملی که در مجلس تصویب و به دولت ابلاغ شد، تنها مقامات ارشد یا هم ترازان آن از این قانون مستثنی هستند که در قانون کف این قانون، وزرا در نظر گرفته شده است بنابراین معاونان وزیر و مدیران دیگر در صورت بازنشسته بودن باید کنار بروند.

در تبصره ۲ این قانون تکلیف برای بازنشستگان روشن شده است. در این تبصره آمده است: دستگاه‌های موضوع این قانون در صورت لزوم می‌توانند از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به صورت پاره‌وقت و ساعتی استفاده کنند. حداکثر ساعت مجاز برای استفاده از بازنشستگان، یک سوم ساعات اداری کارمندان رسمی است و حق‌الزحمه این افراد متناسب با ساعت کاری آنها حداکثر معادل یک سوم کارمندان رسمی همان شغل تعیین و پرداخت می‌شود.

همچنین مطابق تبصره یک ماده واحده قانون فوق، مقامات مذکور در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری (رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضا شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور، استانداران و سفرا و معاونین وزرا) و هم ترازان آنها و ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان هفتاد درصد و بالاتر، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری از شمول این قانون مستثنی هستند.

بازنشستگان کجا رفتند؟

به گزارش خبرنگار مهر، با ابلاغ این قانون، آبان ۹۷ تبدیل به ماه خانه تکانی در وزارت نفت شد. علی کاردر، مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت کنار رفت و چندی بعد با حکم زنگنه به عنوان عضو هیأت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت منصوب شد.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز و دیگر معاون زنگنه هم به یکی از شرکت‌های تابعه صندوق بازنشستگی کوچ کرد و هم اکنون عضو هیأت رئیسه صندوق است.

حبیب الله بیطرف، دیگر معاون وزیر نفت هم راهی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شد. محمد مهدی رحمتی، هم حکم معاونت در این هلدینگ را دریافت کرد تا معاونان زنگنه یک روز هم بیکار نمانند.

از میان معاونان زنگنه تنها رکن الدین جوادی و رضا نوروززاده سمت خاصی نگرفتند اما سایر معاونان وی، به شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت رهسپار شدند تا قانون منع بکارگیری بازنشستگان هم مانعی نشود برای تغییر مدیران در وزارت نفت.

به جز معاونان زنگنه، چهره‌های دیگری هم به شرکت‌های زیرمجموعه صندوق رفتند از جمله غلامرضا منوچهری، معاون سابق مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت که مدیرعامل شرکت اویک شد.

علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل سابق شرکت نفت وگاز پارس هم راهی شرکت مایع سازی گاز ایران شد که این شرکت هم زیرمجموعه صندوق‌های نفت است. نهادی که سال گذشته مدیریتش به معاون بازنشسته زنگنه یعنی رحمتی رسید.

صندوق بازنشستگی نفت؛ پاتوق بازنشستگان

نگاهی به روند جابجایی‌های انجام شده طی دو سال اخیر نشان می‌دهد که وزارت نفت، تنها با بخش کوچکی از بازنشستگان خداحافظی کرده و اغلب آنها را در صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکتهای تابعه آن مشغول به کار کرده است.

از سوی دیگر، با وجود این قانون زنگنه برای مدیریت شرکت ملی نفت از یک بازنشسته دیگر به نام مسعود کرباسیان استفاده کرد هرچند که توانست مجوز قانونی بکارگیری وی را دریافت کند اما این انتصاب با انتقادهای بسیاری همراه شد.

اجرای ناقص این قانون در وزارت نفت و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت حتی پای یک نهادهای نظارتی را نیز به ماجرا باز کرده به طوری این نهاد در نامه‌ای رسمی به زنگنه به او اخطار داده به این وضعیت پایان دهد.

همچنین سازمان بازرسی کل کشور هم چندی پیش لیستی از بازنشستگانی که در زیر مجموعه صندوق هستند را به وزارت نفت ارسال کرده تا با مدیران بازنشسته خداحافظی کنند که هنوز مشخص نیست وزارت نفت چه برنامه‌ای برای آن دارد.

موضوع تحریم و لزوم استفاده از مدیران باتجربه در این زمینه هم بهانه‌ای شده تا مدیران بازنشسته همچنان در بدنه مدیریت صنعت نفت حضور داشته باشند.

گرچه این وزارتخانه با تفاسیر مختلف سعی دارد صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های زیرمجموعه را از دایره اجرای قانون دور نگه دارد اما بدون تردید این گونه اقدامات با روح قانون بکارگیری بازنشستگان در تضاد است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۲۶۰۳۳۱۵:۰۳:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
زنگنه جز سختی برا مردم چی داشته که چند دوره وزیر نفت بوده..
اكبر۱۵۲۶۰۷۵۱۵:۴۹:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۲۷
خداوند ما را از.. ريا و دروغ نجات دهد. خدايا مسئولين مارابه راه راست هدايت كن.
ایرانی۱۵۲۶۱۰۵۱۶:۴۶:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲۷
تنها راه اصلاح وزارت.. نفت و کوتاه کردن دست مافیای وزارت نفتی ها ، ملی شدن دوباره صنعت نفت است. اینا از .. هم بدترند. ..
ناشناس۱۵۲۶۱۱۵۱۷:۱۰:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
من یه دایی دارم من شش سالم بوده اون رفته پالایشگاه تهران من هفت سال دیگه بازنشسته میشم اون همچنان اونجا کار میکنه
ناشناس۱۵۲۶۱۸۶۱۸:۴۸:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲۷
نماینده‌های پاکدست و پرهیزکار باید قانونی را که اینجماعت را وادار به ترک کار کند و راه‌های .. نفوذ را مسدود کند __________ قوانین باید به شدت صریح و شفاف و قاطع و محکم باشند تا هیچ راهی برای تفسیر دوگانه وجود نداشته باشد
ناشناس۱۵۲۶۲۲۰۱۹:۳۹:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۲۷
برخی نمایندگان بیکار دوره های قبل مجلس را هم به این لیست اضافه نمایید.
حسین۱۵۲۶۲۴۵۲۰:۱۶:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۲۷
بسمه تعالی با سلام در وزارت نفت از این تفسیر ها و کارها زیاد انجام می شود . تصمیمات سلیقه ای و آنی و متوقف کردن روند عادی قوانین و دستور العمل ها و ایجاد انباشتگی در پرونده ها و کارها بخاطر این رویه به خصوص در حوزه منایع انسانی بسیار زیاد است و نا رضایتی های بسیاری را سبب شده است و متاسفانه هیچ نهادی نظارتی هم کار موثری انجام نمی دهد.
ناشناس۱۵۲۶۲۶۱۲۱:۰۹:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲۷
آقای مهندس زنگنه شما چرا درک نمی کنی خانواده هایی که جوانان تحصیل کرده در منزل دارند که چشمان به جیب پدر مادر است حضراتی که عمری علیرغم بی لیاقتی شان از کیسه بیت المال خوردند حالا ایامی را هم کنار بنشینند مگر آسمان به زمین می چسبد بگذارید چهارصباح این حضرات بیکار بمانند و از اندوخته های گذشته خود ارتزاق کنند و فرصتی باشد تا خانواده های بی کس و کار را درک کنند
سیدجعفرکاظمی۱۵۲۶۲۶۲۲۱:۱۴:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۲۷
فقط خودشرکت نفت نیست سری بزنید به شرکتهایی که پیمانکار نفت هستند یک دیپلمه سفارشی 16میلیون تومان حقوق واضافه کاری میگیرد و بیکار بیکار است.
م۱۵۲۶۲۹۰۲۱:۴۷:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲۷
مردم مشکل دارند. یک مشت..به قدرت چسبیدند و بقیه را با حقوق پایین بازنشست کردند. بارنشسته مجبور است سر کار بره.
ناشناس۱۵۲۶۳۰۳۲۲:۰۸:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۲۷
آقای الف درسته که بکارگیری بازنشستگان در دولت کار درستی نیست اما آیا بکارگیری اینها در صدا سیما،.. قوه قضائیه و.. کار درستی است؟ لطفا نشر بدین تا بدونم شما جناحی کار نمیکنین.
سید۱۵۲۶۳۲۱۲۳:۰۳:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲۷
از زمان قبل از ملی شدن نفت تا همین الان تمام قوانین در ساختار. نفت انگلیسی. تمام عیار است
ناشناس۱۵۲۶۳۵۷۰۰:۱۵:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۲۸
سری به پتروشیمی ها بزنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین