واردات عطر هم ممنوع شد

گروه اقتصادی الف،   3990425036

نایب رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران از ممنوعیت واردات عطر در سال جاری خبر داد و گفت: این در حالی است که ۹۰ درصد عطر موجود در بازار از طریق واردات تأمین می‌شد و حالا وضعیت این کالا هم همانند سایر محصولات آرایشی بهداشتی که با ممنوعیت واردات قاچاق آنها افزایش یافته است، می‌شود.

واردات عطر هم ممنوع شد

محمدرضا بحیرایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ممنوعیت واردات فرآورده‌های آرایشی بهداشتی از سال گذشته، اظهار کرد: بیش از یک سال است که ۲۰۰ کانتینر محصول آرایشی و بهداشتی در گمرکها دپو شده و با وجود اینکه ثبت سفارش پیش از ممنوعیت واردات انجام شده و پول آن هم از سوی بازرگانان پردلخت شده اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

‏وی ارزش متوسط هر یک از کانتینرها را حدود ۵۰۰ هزار دلار عنوان کرد و گفت: تاکنون نصف عمر این محصولات رفته، اما باید به این نکته توجه شود که این کالاها در اصل منابع ارزی است که تلف می‌شود و این اقدامات به مثابه خودتحریمی است.

به گفته نایب رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران، کل بازار محصولات آرایشی بهداشتی ایران معادل ۲۵۰ تا ۳۰۰ یورو بوده، اما با افزایش قیمت‌های اخیر و کاهش تقاضا در پی آن این بازار در حال حاضر به ۱۵۰ میلیون یورو ارز نیاز دارد.

وی افزود: به عبارت دیگر با افزایش نرخ تورم تقاضای محصولات آرایشی و بهداشتی کاهش یافته، اما اگر کالا در بازار باشد حداقل به صورت قاچاق وارد کشور نمی‌شود. کالای قاچاق ممکن است قلابی باشد، در شرایط بهداشتی نگهداری نشود و تاریخ انقضای آن نزدیک باشد و در نتیجه به سلامت مصرف‌کنندگان صدمه بزند. علاوه بر این با واردات این کالاها هیچ درآمدی نصیب دولت نمی‌شود و حتی مصرف محصولات یا کمبود آن‌ها بعضا مشکلاتی ایجاد می‌کند که در پی آن مصرف دارو افزایش پیدا می‌کند.

بحیرایی با بیان اینکه رسالت محصولات آرایشی بهداشتی در بیشتر مواد پیشگیری از درمان است، تصریح کرد: برای مثال کرم ضد آفتاب موجب جلوگیری از سرطان می‌شود. همچنین برخی از کرم‌ها که برای کاور کردن لک و پیس صورت و جلوگیری از پیشروی آن استفاده می‌شود می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و جلوگیری از افسردگی افراد شود.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران همچنین با بیان اینکه حدود پنج سال پیش در سازمان غذا و دارو مقرر شده بود کالاهای وارداتی به تدریج در داخل به صورت مشترک تولید شود، اظهار کرد: در این فرآیند قرار بود ابتدا کالاها به صورت بالک و سپس فرمول آن‌ها وارد کشور شود. به همین دلیل شرکتی هم در قشم با استانداردهای اتحادیه اروپا راه‌اندازی شد، اما بعد از انجام واردات بالک، محصولات در گمرکها متوقف شد و اجازه ورود آن‌ها به کشور داده نشد که در نتیجه آن ۲۰۰۰ پرسنل کارخانه به ۴۰۰ نفر کاهش یافت.

* از اردیبهشت ماه سال گذشته واردات بیش از ۸۰ درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از عطریات، متوقف شد و در پی آن دست‌اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند؛ چراکه به گفته آن‌ها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است.

البته در مهر ماه نشست مشترکی بین اعضای کمیسیون فرآورده‌های زیبایی، بهداشتی و عطریات مجمع واردات و مدیران اداره کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو برگزار شد که طی آن مسئولان سازمان غذا و دارو مسئولیت ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی را به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت دانستند و ضمن تایید افزایش قاچاق به دلیل ممنوعیت واردات این محصولات، اظهار کردند که این سازمان نیز با ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی مخالف است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین