ايران و چين و بوقچی های آن ور آبی !

محمدصادق کلبادی، گروه سیاسی الف،   3990421181 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
ايران و چين و بوقچی های آن ور آبی !


تفرقه بیانداز و حکومت کن سیاستی هست که در ایران عموما به انگلیسی‌ها نسبت داده ‌می‌شود حال آنکه به گفته یرواند آبراهامیان یکی از استراتژی‌های شاهان قاجار دامن زدن به اختلافات درونی (قومی، قبیله ای، مذهبی و..) برای ازمیان بردن مخالفان قدرتمندشان بود و این سیاست توسط فتحعلی شاه قاجار در جریان شورش والی استرآباد و مدعی سلطنت در سال 1814 میلادی آشکار و بعدها نیز تکرار شد و بسیاری از سیاحان و مستشرقان و کنسول‌های غربی نیز از کارکرد این شیوه در ایران نوشتند.

این روزها رسانه‌ها به عنوان ابزار قدرت‌های سیاسی با  ایجاد موج‌های خبری و رسانه‌ای در لابه لای اخبار درست و به اسم افشاگری، برخی حقایق را آنگونه که به نفع گروه یا جریان خاص سیاسی باشد باز نمود می‌کنند. و نتیجه آن همانی است که شاهان قاجار برای استیلای بر رقیب قدرتمند از آن بهره ‌می‌بردند یعنی تفرقه میان مردم.


آنگونه که ادوارد سعید در کتاب شرق شناسی خود ملهم از آراء میشل فوکو نقل می‌کند «در بازنمود حقیقت، آنچه که بازنمود ‌می‌شود در حصار زبان و سپس در زندان فرهنگ و نهادها و فضای سیاسی بازنمود کننده باقی ‌می‌ماند...» پس نمی‌توان به هر آنچه که از رسانه‌ها بدون سند و مدرک مستدل و حقوقی نقل ‌می‌شوند، به سادگی اعتماد و تکرار کرد.


با این مقدمه اگر به وقایع اخیر و جریان سازی‌های رسانه ای در خصوص رابطه ایران و چین نظر بیاندازیم و معادلات سیاسی را محدود به ایران نکنیم و بدانیم که در عصر کنونی کشورها و سیاست‌هایشان چگونه به هم پیوند خورده و از یکدیگر متاثر هستند، قطعا می‌توانیم تحلیل منصفانه و خالی از هیجانات سیاسی از وقایع داشته باشیم.


چندی پیش بود که پس از توئیت‌های سفیر چین در ایران و سخنگوی وزارت بهداشت و متعاقب آن واکنش سخنگوی وزارت خارجه سر و صداهایی در رسانه‌ها و فضای مجازی برپا شد که چه نشسته اید که کاپیتالاسیون چینی در ایران به راه انداختند و... واکنش‌ها به یک اظهار نظر، خارج از فضای رسمی‌دیپلماتیک میان مقامات ایران و چین ، به قدری عجیب و غیورانه و ناسیونالیستی بود که اگر کسی مطلع نبود و به حساب کاربری توئیتری سفیر چین دسترسی نداشت ممکن بود به راحتی بپذیرد که گویا معاهده‌ای در کار است و مردم بی‌اطلاع! دیری نپایید که هیاهوی رسانه‌ای و بوقچی‌های آن طرف آبی ساکت شد و بسیاری دریافتند که اصلا موضوع آنگونه ای که «بازنمود» شده، نبوده است! به تازگی نیز هیاهوی جدیدی در خصوص سند همکاری 25 ساله میان دو کشور ایران و چین به راه افتاده است و باردیگر به موضوع داغ رسانه‌ها تبدیل شده است. یکی از تعبیر ترکمانچای چینی استفاده ‌می‌کند و دیگری از امپریالیسم چینی!

در این خصوص ذکر چند نکته لازم بنظر ‌می‌رسد.


نخست آنکه ترکمانچای معاهده ای میان ایران و روس در جریان جنگ‌ها و ناکامی‌های سپاه ایران در برابر روس بود که طی آن حدود دویست و پنجاه هزار کیلیومتر از خاک ایران به روس‌ها واگذار شد. باتوجه به اینکه این سند 25 ساله یک پیش نویس هست و مفاد و جزئیات آن بصورت رسمی‌منتشر نشده، چرا که هنوز سلسله مراتب ثبت قانونی و حقوقی خود را طی نکرده، چگونه و با استناد به کدام مدرک حقوقی این ادعا مطرح شده است؟


ایران دوستانی که نگران آینده ایران هستند و عموما فعال در رسانه‌های خارج از ایران، اگر نگران کاپیتالاسیون یا تکرار معاهده‌های ننگینی چون ترکمانچای و گلستان و پاریس و...هستند چرا همین نگرانی را از سیاست‌های مداخله جویانه ایالات متحده ندارند؟ به واقع آنهایی که نگران امپریالیسم هستند چرا فشار حداکثری ایالات متحده برای توقف فعالیت‌های هسته ای ایران را مصداق امپریالیسم نمی‌دانند و برای آن روضه نمی‌خوانند؟

چگونه است که پس از جنگ جهانی دوم در دهه 1950 و قدرت گرفتن ایالات متحده و اجرای طرح مارشال به نام کمک به کشورهای اروپایی و به کام امپریالیسم آمریکا، جامعه شناسان و محققان آمریکایی شروع به مطالعه کشورهای تازه از یوغ استعمار رها شده کردند و نوسازی را بهانه ای برای گسترش سیاست‌های سلطه جویانه خود و از آن زمان تا کنون اگرچه امپریالیسم فرهنگی آمریکا و ‌هالیود سعی در آمریکایی یا اروپایی کردن ملل توسعه نیافته کردند، این دوستان صدایشان بلند نمی‌شود؟ آیا واقعا مفهوم امپریالیسم را نمی‌دانند یا مطلع نیستند که چین به واقع المان‌های اصلی امپریالیست بودن را ندارد؟ اقتصاد مسلط جهان به واسطه دلار آمریکا و فرهنگ مسلط برجهان به واسطه‌هالیود؛  کدام یک از این‌ها را ‌می‌توان به چین نسبت داد؟


نوسازی و توسعه به عقیده برخی گویا فقط ارتباط با ایالات متحده و همسویی و تعامل با سیاست‌های آن است . امانوئل والرشتاین تعبر جالبی از نوسازی دارد و آن را فرایند آمریکایی شدن ‌می‌نامند. به عقیده او در ادبیات نوسازی گونه ای رضایت خاطر بیجا نسبت به اروپای غربی و ایالات متحده وجود دارد. تلقی نظری این است که این کشورها از رونق اقتصادی بی نظیر و دموکراسی با ثبات برخوردارند و چون این کشورهای پیشرفته ترین کشورهای جهان به شمار ‌می‌روند به عنوان الگویی جهت تقلید دیر رسیدگان در آمده اند. از این نظر نوسازی صرفاً یک فرایند اروپایی شدن یا آمریکایی شدن بوده و غالباً به همین ترتیب توصیف می‌شود. به عنوان مثال از آنجا که اروپای غربی و ایالات متحده کاملاً صنعتی بوده و دارای نظام‌های دموکراتیک می‌باشند بنابراین صنعتی شدن و دموکراسی نیز به عنوان دو ویژگی مورد تاکید دیدگاه نوسازی در آمده‌اند.


حال که تکلیف ترکمانچای و امپریالیسم روشن شد این پرسش مطرح ‌می‌شود که آیا این دست افراد و منتقدان از مفهوم کاپیتالاسیون اطلاع دارند؟ اگر اطلاع دارند چگونه است که ایالات متحده بالاترین مقام نظا‌می‌کشورشان را ترور کرده است اما از همان زمان در برابر این اقدام یا سکوت کردند یا همراهی ؟ مصونیت حقوقی و قضایی دادن به کشور بیگانه در برابر یک جنایت، چیزی جز کاپیتالاسیون است؟ بماند که برخی حق تحریم حداکثری و در نتیجه فشار اقتصادی و معیشتی را به ایالات متحده بصورت پیش فرض داده اند! بطوری که در گفتگوهای خبری مقامات ایرانی با خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی و غربی به وضوح میتوان دریافت که اساسا حق اعمال تحریم، دخالت در منطقه و تصمیم گیری به ایالات متحده داده شده است، فقط بحثشان این است که چرا حکومت ایران نمی‌پذیرد! آیا این همان امپریالیسم نیست؟


نکته آخر آنکه هنوز سند همکاری ایران و چین در مرحله پیش نویس است و تا روشن نشدن کامل و شفاف مفاد آن نمی‌توان قضاوت کرد. ناگفته پیداست که چین متحد ایران است و از رقبای اقتصادی اصلی ایالات متحده. در حالی که دولت آمریکا تمام توانش را برای تحریم و فشار بر ایران به کار بسته است و منفذی برای فعالیتهای اقتصادی ایران باقی نگذاشته است بطوری که بریان هوک رئیس میز اقدام علیه ایران رسما در حوادث آبان ماه 98 اعلام کرده بود که فشارهای ما باعث کسری بودجه حکومت ایران شده است! در این صورت طبیعی است که هرگونه همکاری و ارتباط ایران با کشور دیگری که رقیب آنهاست و بتواند نفعی برای ایران داشته باشد به مذاق ایالات متحده و رسانه‌های همسو آن  خوش نیاید. از همین رو انحراف افکار عمومی و چند دستگی میان مردم و عمیق تر کردن شکاف دولت-ملت ،که متاسفانه برخی خودی ها کارنامه درخشانی در این مورد از خود به جای گذاشتند!، گزینه مناسبی برای پیش برد اهداف امپریالیسم عریان آمریکاییست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۱۸۳۱۸۰۰:۱۱:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۲۲
بزرگترین انتقادی که به این توافقات است اصلا مربوط به خود توافق نیست. فقط بزرگترین ایرادات این است که اول از همه اصلا در شرایطی که ایران و وضعیت سیاست خارجی و اقتصادی دارد این اشتباه محض است که بطرف قرار دادهای بلند مدت برویم. غیر ممکن است تنابنده ای از نوع بشر چه چینی و چه امریکایی و چه روسی و ترک و عرب و .... پیدا کنید که در این شرایط بخواهد قراردادی با ایران ببندد که اصلا فشار و مشکلات ایران را به عنوان برگ برنده به نفع خود در ان قرارداد نبیند! این طبیعت بشر است. و دومین انتقاد و ایراد همین سیاسی کردن یک قرارداد و سند اقتصادی وسیاسی که مربوط به اینده کشور است هست. موافقان فوری منتقدان را به البانی و ایران اینترناشنال و غربزدگی و .... حواله می دهند و طبیعی است که مخالفان و منتقدان هم بنا بر سابقه همان انتقادات را از موافقان داشته باشند و بگویند فلان و بهمان. ولی یک اصل را هرگز فراموش نکنید. کشورهای شرق اسیا غیر ممکن است که وارد قراردادی بشوند که برای انها منافع بسیار بالای اقتصادی نداشته باشد. این خصلت و طبیعت انهاست. اصلا بحث سو استفاده نیست. حتی اگر از یک دوره گرد چنین بخواهید خرید کنید متوجه می شوید که بالاترین سود مهمترین هدف است. این دنیای انهاست
ناشناس۱۵۱۸۹۲۷۱۲:۱۲:۴۷ ۱۳۹۹/۴/۲۲
خوب منفعت اقتصادی را همه می خواهند و شرق و غرب هم ندارد در ضمن این قرارداد هم مانند برجام است
ناشناس۱۵۱۹۲۹۳۱۴:۴۷:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۲۲
کل اقتصاد ایران 450 میلیارد دلار می ارزد ان وقت سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چین چه معنی میدهد؟
ناشناس۱۵۱۸۳۲۲۰۰:۱۵:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۲۲
بصورت علنی مفاد این قرارداد را اعلام کنید تا همه بدونن قراره چه قراردادی امضا بشه ایران متعلق به هشتاد میلیون ایرانی است
ناشناس۱۵۱۸۸۱۷۱۱:۱۰:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲۲
قرارداد همکاری تجاری و اقتصادی بین ایران و چین مانع فشار حداکثری امریکا می شود و به نفع کشور است البته این قرارداد باید به تصویب نمایندگان مردم برسد.
ناشناس۱۵۱۸۸۷۹۱۱:۳۹:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲۲
چه با چین چه بدون چین فشار کدخدا ساری و جاری است
ناشناس۱۵۱۹۶۶۰۱۸:۴۱:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲۲
حرف مردم اینه وقتی قراردادی مخفی نگه داشته میشه ازکجا معلوم همکاری اقتصادی است؟
ناشناس۱۵۱۸۸۲۸۱۱:۱۷:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲۲
پس مجلس و نمایندگان درون آن ، کجای عقد این قرارداد قرار گرفته اند ؟! چرا آنها در جریان نیستند ؟!
ناشناس۱۵۱۸۳۲۴۰۰:۱۶:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۲۲
امپریالیسم آمریکا یا چین چه فرقی به حال ایران داره؟
ناشناس۱۵۱۸۸۲۶۱۱:۱۶:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۲۲
تا همین دیروز و قبل از این که سند 25 ساله بیرون بیاید شما ها برای امریکا جیغ و هورا می کشیدین!!!!
رضا موثر۱۵۱۸۳۲۶۰۰:۲۴:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۲۲
منظور از گفتن ترکمانچای تشابه خفت بار توافق نامه ۲۵ ساله است نه مفاد مشابه انها. شما ماموری که از این توافق دفاع بکنی نه اینکه انصاف داشته باشی. متن قرارداد منتشر شود تا شبهات رفع شود. شما که معتقدی نباید با ایالات متحده قرارداد بست احسنت به شما ولی با ژاپن قرارداد بنویس یا هند یا کره یا مشترک با این کشورها . چرا با کشور غیر قابل اعتمادچین قرارداد میبندی.
ناشناس۱۵۱۸۹۹۲۱۲:۴۵:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲۲
اون کشورهایی کا گفتی هیچکدوم حق وتو ندارن
ناشناس۱۵۱۸۹۹۳۱۲:۴۶:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۲۲
چون ژاپن و کره جنوبی پیروی کامل آمریکا در تحریم ایران هستند و بنابراین تا وقتی تحریم باشیم با ما قراردادی نخواهند بست.
ناشناس۱۵۱۸۳۳۱۰۰:۳۲:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۲۲
ایران روسیه چین دارند تبدیل به سه ابرقدرت دنیا می شوند و موازنه قدرت در جهان را بهم زده اند کسی آمریکا را در آینده حساب نخواهد کرد
ناشناس۱۵۱۸۷۹۰۱۰:۵۹:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۲۲
ارزش پول این ۳ ابرقدرت در مجموع برابر ارزش پول ترکیه نیست
ناشناس۱۵۱۸۸۶۸۱۱:۳۲:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۲۲
خخخخه ارزش پول ترکیه هر ساله دارد بی ارزش می شود قربان در ان خبر ماشین ترکیه هم گفتیم زیاد با تبلیغات زندگی نکنید
ناشناس۱۵۱۸۹۳۸۱۲:۱۷:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۲۲
فقط پول چین در بازار ایران با پول ترکیه برابری می کند ولی چین کجا و ترکیه کجا! در ضمن اگر پول این 4 تا کشور به اضافه پول امریکا را روی هم بگذاری باز هم به گرد پول کویت در بازار ایران نمی رسد ولی کویت الان کجاست در معادلات بین المللی؟
ناشناس۱۵۱۸۸۷۰۱۱:۳۲:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲۲
به ایران هم به عنوان ۱ ابرقدرت باید حق وتو بدن
ناشناس۱۵۱۸۳۳۷۰۰:۴۱:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۲۲
دقیقا به همین خاطر است که عده ای مخ را تعطیل و چشم در دهان آمریکایی ها دارند. البته اگر فرانسه بجای چین بود و توتال بجای شرکت های چینی، این جماعت نه تنها ایراد نمی گرفتند بلکه کف و سوت می زدند، چنانکه زدند و توتال آمد و غارت اطلاعات کرد و سرکارمان گذاشت و رفت و این جماعت جیک نزدند... چرا؟ چون موسیو فرانسوی بود...
ناشناس۱۵۱۸۹۱۳۱۲:۰۴:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۲۲
دقیقا البته نباید قرارداد یک طرفه بسته شود با چین و به این دولت فعلی هم امیدی نیست چون سابقه خوبی ندارد و باید در دولت بعدی بسته شود
ناشناس۱۵۱۸۳۴۳۰۰:۴۸:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۲۲
خیلی هم جالب است در مورد توافقات با غربی ها این قدر گستاخ نیستند و لجن پراکنی نمی کنند با این که بارها علیه ان توافقات حرکت کردن و بیرون رفتند
ناشناس۱۵۱۸۳۵۰۰۰:۵۶:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۲۲
چرا خیلی ها در قبال محدودیت های هسته ای 10 ساله و یا برخی از ان که دائمی باشد که در قالب برجام شکل گرفت ساکت بودن؟ چرا حرفی از استعمار نزدن؟ یا کاپیتولاسیون؟ در حالی که....! در مورد چین هم همین طور اگر بخش بزرگی از اقتصاد ایران زیر نفوذ چین بخواهد برود مانند همین برجام استعمارگر خواهد بود وسلام
ماهيني۱۵۱۸۳۶۲۰۱:۲۶:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲۲
١- خطاب نويسنده تماماً معاندين انطرف اب هستند و ظاهراً سخني با مردم ندارد. ٢-نويسنده بداند معاندين به اينگونه نوشته هاي دلسوزانه وقعي نخواهند گذاشت، بهتر است وقت خودشان را براي توجيه همين مردم داخل بگذارند و شبهات انها را رفع كنند. ٣- بقول نويسنده: " نمی‌توان به هر آنچه که از رسانه‌ها بدون سند و مدرک مستدل و حقوقی نقل ‌می‌شوند، به سادگی اعتماد و تکرار کرد." ايضاً.
ناشناس۱۵۱۸۳۷۵۰۱:۳۹:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۲۲
در زمان قاجار هم قلم بدستان درباری در وصف قرارداد ترکمنچای چه قلم فرسایی های که نکردند آقای عزیز خدا رو شکر که اینترنت هست و اینگونه قرارداد هایی چین با کشورها آفریقایی بسته مشاهده کنید بد نیست که چه بلایی به سر آنها آمده کمی تحقیق قبل از نوشتن مقاله سفارشی بدنیست
رضا۱۵۲۰۴۹۴۱۳:۲۸:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۲۳
آفرین برشما ! تایید کار دولت حاکم ساده ترین کار ممکن است !
محمد قاسمی۱۵۱۸۴۰۳۰۲:۳۴:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۲۲
چه بگویم که نگفتنم پیداست اونقدر قربانی شدن منافع ملی و مردمی دیدیم شما بگید چین قراره تهران رو از طلا کنه باور نمیکنیم
ناشناس۱۵۱۸۴۲۳۰۳:۲۰:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۲۲
چرا متن دقیق منتشر نمی‌شود اگر چنین چیزی وجود ندارد وهنوز نهایی نشده چرا بعضی از مقامات از آن صریحا حمایت میکنند البته اگر متهم به اونور آب و .. نمیشیم
ناشناس۱۵۱۸۴۴۶۰۴:۰۹:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۲۲
اسمون ریسمون بافی
ناشناس۱۵۱۸۴۶۰۰۵:۵۰:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۲۲
هم قرارداد دارسیه و هم ترکمن چای .
ناشناس۱۵۱۸۷۲۵۱۰:۲۸:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲۲
برجامتون ترکمچای نبود که الان در مقابل چین صداتون در امده؟ ان هم وقتی اربابتون گفت قرارداد ترکمنچای است امدین گفتید اره این تفاهم 25 ساله ترکمنچایی است!!!!
ناشناس۱۵۱۸۴۹۷۰۷:۲۶:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۲۲
آقای محمد صادق کلبادی !!! نظرت راجع به سرکوب اقلیت مسلمانان ایغور توسط دولت کمونیست چین ، چیه ؟!
ناشناس۱۵۱۸۷۲۱۱۰:۲۵:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۲۲
یک طوری می گوی انگار هر روز دارن می کشن و زد و خورد می شود کمتر ادبیات دوستان مغرض را تکرار کن که سابقه خوبی ندارن
ناشناس۱۵۱۸۸۱۳۱۱:۰۷:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲۲
چطور شد شما نگران مسلمانان چین شدی ؟!
ناشناس۱۵۱۹۱۱۲۱۳:۳۳:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲۲
خیلی ساده چون مسلمان هستیم
ناشناس۱۵۱۸۵۰۵۰۷:۳۱:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲۲
ترکمنچای و قرارداد با چین به یک اندازه محکوم است
ناشناس۱۵۱۸۶۸۰۱۰:۰۰:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۲۲
نخیر ترکمنچای پس از سالها جنگ و برای جلوگیری از سقوط شهرهای بیشتر بسته شد. اینجا ما مملکت رو دودستی تقدیم چین کمونیست میکنیم.
ناشناس۱۵۱۸۵۱۴۰۷:۳۹:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۲۲
بسیاری از مسئولان دلسوز کشور که دلشون برای این مملکت میسوزه و دل به خارج نسپرده اند ، با این قرارداد مخالفند .
ناشناس۱۵۱۸۶۷۳۰۹:۵۷:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۲۲
ایران متعلق است به ۸۴ میلیون ایرانی که حق اظهار نظر درباره سرنوشت کشور خودشون رو دارن .
ناشناس۱۵۱۸۵۲۵۰۷:۴۷:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲۲
مگر صاحبان اصلی این کشور ، مردم نیستند ؟! چرا مفاد کامل قرارداد به استحضار مردم نمیرسد ؟!
تربتي۱۵۱۸۷۵۵۱۰:۴۵:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۲۲
نميشه عزيزجان، نميشه. اينقدر اصرار نكن. شما برو به كارت مشغول باش. نامحرمي- تازه اگر منتشر كنند امريكا ميفهمه، بعد چيني ها را مجبور ميكنه بي خيالش بشن. افتاد؟
ناشناس۱۵۱۸۵۳۴۰۷:۵۸:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۲۲
جناب آقای کلبادی محترم برادر عزیز ! شما که ( چشم بسته ) سینه چاک کرده ای در حمایت از این قرارداد ؛ ۲ تا دونه از مفاد این قرارداد رو بگو برای مردم . فقط ۲ تا بیشتر هم نمیخواهیم ! بنده معتقدم که حضرتعالی نیز مانند ۸۳ میلیون ایرانی ، هیچ خبر و اطلاعی از این قرار داد نداری
ناشناس۱۵۱۸۹۶۲۱۲:۲۷:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۲۲
هاها معلومه اصلا نخوندی مطلب طرفو
ناشناس۱۵۱۸۵۴۶۰۸:۱۲:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲۲
توره حضرت عباس ، مردم رو توی تصمیم گیری در مسائل مهم کشور ، مشارکت بدید از نظر مردم استفاده کنید نظر و رای مردم براتون مهم باشه آخه نظر مردم رو هم بخواهید ببینید چی میگن راجع به بستن قرارداد ۲۵ ساله با چین
ناشناس۱۵۱۸۹۱۹۱۲:۰۶:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۲۲
قرارداد های سیاسی امنیتی و اقتصادی و... باید کارشناسان صحبت کنند و نظر بدهند
ناشناس۱۵۱۸۵۴۹۰۸:۱۴:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲۲
فقط به این سؤال پاسخ دهید. چگونه ممکن است در شرایط ضعف اقتصادی که در آن هستیم چین فرصت طلب با ما قراردادی منصفانه ببندد؟! اگر قرار بود باج بدهیم که به همان آمریکا می‌دادیم. این همه شهید ندادیم که چنین کنند ....
ناشناس۱۵۱۸۵۵۴۰۸:۱۸:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۲۲
همه دنیا دارن رابطه شون رو با چین قطع میکنن و در حال طرح شکایت و طلب غرامت از چین بخاطر پنهانکاری و شیوع بیماری کرونا که سبب کشته شدن مردم کشورشون شده ، هستند . اینجا ، توی ایران ، اینا دنبال بستن قرارداد ۲۵ ساله با چینیا هستن !!!! خدایا خودت به داد این مملکت برس
رضا۱۵۱۸۵۵۶۰۸:۲۰:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۲۲
اخلاقی که نیست که هر کسی در این کشور با یک موضوع سیاسی مخالفت کرد می‌شود آن ور آبی؛ امپریالیسم و لیبرال! مفاد این قرارداد هنوز به صورت شفاف اعلام نشده و حتی نمایندگان مجلس هم از آن اظهار بی اطلاعی کرده اند‌. طبیعی است که وقتی در برخی سایت‌های خارجی بعضی از بندهای این قرارداد به صورت غیررسمی اعلام می‌کنند باعث انتقاد برخی از سیاستمداران شود.
امین۱۵۱۸۵۵۷۰۸:۲۳:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲۲
پیش‌فرض شما اینه که آمریکا سیاه سیاه است و چین سفید سفید! این تحلیل رو همه مردم قبول ندارند همه کشورها دنبال منافع خودشون هستند بنابراین چین به همون اندازه ممکن است استعمارگر باشه که آمریکا؛ روسیه و انگلیس. تمام.
ناشناس۱۵۱۸۵۷۰۰۸:۳۰:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۲۲
آقای کلبادی بنده بوق چی نیستم و آن ور آبی هم نیستم . بنده یک ایرانی ساکن ایران هستم که ۱۰۰ ٪ با این قرارداد مخالفم
ناشناس۱۵۱۸۶۵۵۰۹:۳۷:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۲۲
آقای کلبادی من و شما یک نفر هستیم ، که فقط ۱ رای داریم . به آرای مردم در کامنت بالا توجه کن .
ناشناس۱۵۱۸۸۴۷۱۱:۲۳:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۲۲
ارا مردم در اینترنت؟!!
ناشناس۱۵۱۸۶۸۷۱۰:۰۳:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۲۲
داداش قرارداد که هنوز منتشر نشده تصویبم نشده معلوم نیست چیه با چیش مخالفی
ناشناس۱۵۱۸۸۹۶۱۱:۴۹:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۲۲
سالی که نکوست از بهارش پیداست
ناشناس۱۵۱۸۶۹۹۱۰:۱۳:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۲۲
چرا وقتی اقایان می خواستند برجام را امضا کنند و دانش کشور را تعلیق کنند صداتون در نمی امد جناب ایرانی؟!!
ناشناس۱۵۲۰۱۶۶۰۹:۲۵:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۲۳
توی برجام نه خاک می دادیم نه منابع طبیعیییی می فهمی فرقشو؟
ناشناس۱۵۱۸۵۹۳۰۸:۵۲:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۲۲
خب اگر این‌ قرارداد منصفانه است چرا مفاد آن منتشر نمی شود؟
ناشناس۱۵۱۸۶۱۹۰۹:۰۸:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۲۲
چند وقت دیگه قرارداد مشخص میشه و روسیاهیش میمونه واسه این کارشناسای دوزاری شبکه های ماهواره ای ولی اینا خیلی پر روهستن دباره داستان میسازن
بانام۱۵۱۸۷۱۴۱۰:۲۱:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۲۲
این را همه می دانند که کشورها درست یا غلط به نحوی خودشان را به یک قدرت بزرگ نزدیک می کنند تا خودشان را از گزند برخی لطمات اقتصادی، سیاسی و نظامی حفظ کنند ولی ما به فشل ترین آنها تکیه کرده ایم
علی۱۵۱۸۷۵۲۱۰:۴۳:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۲۲
سرمایه گذاری بدون رقابت استعمار است.
ناشناس۱۵۱۸۷۷۰۱۰:۵۳:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۲۲
اگر حساب ها پاکه عین متن این توافق رو روی سایت رسمی دولت به زبان پارسی و بدون کم و کاست قرار بدن تا مردم؛ولی نعمتان مسئولین؛قضاوت کنند
ناشناس۱۵۱۸۷۹۱۱۰:۵۹:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۲۲
ملت چرا مطلبو نمیخونن نظر میدن !
ناشناس۱۵۱۸۸۱۴۱۱:۰۸:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲۲
یک نگاهی به کشورهای (سریلانکا- گینه نو - پاکستان - لائوس - مالدیو ـ قزاقستان - کنیا ) که با این شیوه استعماری دار و ندارشان را دو دستی تقدیم چین کردند بیندازید بعد اظهار فضل نمایید.شما در هیچ نقطه دنیا در بیزنسهای چینی نمی بینید که بجز پرسنل چینی از کارکنان غریبه استفاده کنند.
ناشناس۱۵۱۸۹۶۶۱۲:۳۲:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۲۲
کره شمالی از سال 1950 میلادی با چین قرارداد استراتژیک داره
ناشناس۱۵۱۹۰۹۶۱۳:۲۸:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۲۲
اطلاعاتی که داری، همون گزارش آمریکایی است که در فضای مجازی منتشر شده؟
ناشناس۱۵۱۹۴۲۹۱۵:۵۹:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۲۲
پس منتشر کنین اینهمه سوال و شبهه بوجود نیاد
ناشناس۱۵۱۸۸۱۶۱۱:۱۰:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۲۲
انعقاد هر گونه قرارداد باید به تائید مردم برسد
ناشناس۱۵۱۸۸۳۰۱۱:۱۸:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۲۲
تفاهم نامه ۲۵ ساله اگر ۵ ساله بود انقدر حساسیت ایجاد نمی شد. بعد هم واگذاری جزیره کیش و حضور نیروی نظامی بیگانه همیشه برای ایرانیها خط قدمز بوده است.
ناشناس۱۵۱۸۸۳۱۱۱:۱۸:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۲۲
چرا مجلسیان خبری ندارند از مفاد این قرارداد ؟
مرتضی@۱۵۱۸۸۸۰۱۱:۳۹:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲۲
آقا من نمیدونم چرا عده ای همش دم از ارتباط با کشورهای قدرتمند اقتصادی میزنن ولی به چین که میرسه میگن نه . مگه چین جزو ابرقدرت های اقتصادی نیست؟؟ چتونه پس ؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین