جهانپور: خیلی از مبتلایان به کرونا در ایران شناسایی نشده‌اند/ تنها ۱۰ درصد تهرانی‌ها نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند

گروه اجتماعی الف،   3990418085 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: قطعاً آمار مبتلایان به کرونا بیش از اینهاست و خیلی‌ از افراد مبتلا ممکن است شناسایی نشده باشند و یا فقدان علائم یا علائم خفیف و متوسط و شاید عدم مراجعه جزء مواردی باشد که تست‌اش منفی شده باشد.

جهانپور: خیلی از مبتلایان به کرونا در ایران شناسایی نشده‌اند/ تنها ۱۰ درصد تهرانی‌ها نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند

خبرگزاری آنا نوشت: یکی از دغدغه‌هایی که در روزهای اول شیوع کرونا در کشور مورد توجه مدیران وزارت بهداشت و به طور اخص مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا قرار داشت نحوه اطلاع‌رسانی به  مردم و آگاهی‌سازی عموم و همچنین چگونگی تعامل با اصحاب رسانه بود که به بهترین شکل ممکن مدیریت شد؛ در این بین کیانوش جهانپور که سمت مدیرکلی روابط عمومی وزارت بهداشت را بر عهده دارد در آن ایام توانست با حضور در قاب تلویزیون در رأس ساعتی خاص به اعلام آمارهای کرونایی و اطلاعیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا بپردازد که چنین موضوعی باعث شد اخبار منتشره در فضای مجازی مدیریت شود. در ادامه گفت‌وگو با این مقام وزارت بهداشت را می‌خوانید. 

آقای جهانپور،گفته می‌شود که آمار فوتی‌ها به صورت دقیق از سوی وزارت بهداشت ارائه نمی‌شود،‌ پاسخ شما چیست؟

جهانپور: اتفاقاً دقیق‌ترین قسمت آمار کرونا در هر کشوری به خصوص ایران، قسمت آمار فوتی‌هاست، شما اگر آمار مبتلایان را بگویید من می‌گویم قطعاً آمار مبتلایان بیش از اینهاست و خیلی‌ از افراد مبتلا ممکن است شناسایی نشده باشند و یا فقدان علائم یا علائم خفیف و متوسط و شاید عدم مراجعه جزء مواردی باشد که تست‌اش منفی شده باشد ولی وقتی از فوتی‌ها صحبت می‌کنیم، اغلب بیماران کرونایی که فوت می‌کنند، با مشکلات سیستم تنفسی یا  عواقب و عوارض جانبی بیماری فوت می‌کنند که این موضوع به قدری شدید می‌شود که فرد دو روز آخرهم شده به بیمارستان مراجعه می‌کند که خیلی از فوتی‌ها در ICU‌ از دنیا می‌روند؛ بنابراین آمار فوتی‌ها چون در بیمارستان جمع آوری می‌شود دقیق است.

چرا با توجه به عدم از بین رفتن کرونا ویروس در کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا اقدام به بازگشایی کسب و کار‌ها و رستوران‌ها کرد؟

جهانپور: به نظر می‌آید در جامعه یک نوع سِر شدن نسبت به پیام‌های هشدارآمیز در مورد کرونا ایجاد شده است،  هم‌زمان وقتی وارد فاز بازگشایی شدیم، یک تلقی غلط به نام «عادی‌پنداری» در مردم و حتی درتعدادی از مسئولان ایجاد شده و این عادی‌پنداری غیرواقعی و بسیار خطرناک است؛ .در واقع شرایط عادی نشده بود ولی یک شرایط اصرار بر عادی‌پنداری وجود داشت، چه در اقشار مختلف مردم و چه در بخشی از مسئولان، بدون تعارف عرض می‌کنم که نگران کننده است و خب متعاقباً نتایجش، از همان زمان  گفتیم که اگر ما قرار است وارد فاز بازگشایی شویم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت بگیرد؛ لذا با رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی، با استفاده از ماسک، با رعایت نکات قبلی  قرار بود بازگشایی انجام شود، متاسفانه امروز در تهران نکاتی بهداشتی زیر ۱۰ درصد و در کشور زیر ۲۰ درصد رعایت می‌شود که متاسفانه نتیجه‌اش را در آینده خواهید دید! اگر مردم بروند به سمت  استفاده از ماسک حتی ماسک‌های پارچه‌ای و خانگی و این موضوع همگانی شود، من به شما قول می‌دهم در بدبینانه‌‌ترین شرایط ۴۰ درصد آمار افت خواهد کرد.

با شرایط فعلی می‌توانیم کرونا را شکست دهیم؟

جهانپور: یک قانونی را ما  به شوخی و به مزاح ولی در عین حال جدی می‌گویم که  کرونا از بین نرفته، از بین نمی‌رود، تنها از استانی به استان و از شهری به شهر دیگر نقل مکان می‌کند. شما می‌بینید که در تهران و قم و گیلان شروع شد، بعد حلقه استان‌ها و شهرهای اطراف آنها، بعد اصفهان و یزد و امثالهم و امروز شما می‌بینید در استان‌های مرزی و جنوبی مثل خوزستان، مثل بوشهر و هرمزگان، بعدی هم احتمالاً چهارمحال بختیاری و فارس خواهد بود. 

میزان تأیید شده و اختصاص یافته از صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت دقیقا چقدر بوده و چه میزان از آن پرداخت شده و محور مصارف آن و مقدار آن در کدام زمینه های بهداشتی و درمانی انجام شده یا انجام خواهد شد؟

جهانپور: بعد از موافقت مقام معظم رهبری، فکر می‌کنم  تاکنون کمتر از یک سوم آن تا الان وصول شده باشد؛ البته جیب وزارت بهداشت سوراخ است. یعنی بلافاصله هر چه که بیاید آن‌قدردانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور، به پرسنل، کادر درمان،به کادر بهداشتی، به شرکت‌های دارو و تجهیزات بدهکار هستند که نه در جیب وزارت بهداشت می‌ماند نه در جیب دانشگاه ولی فکر می‌کنم حالا غیر از خواب‌های دیگری که ممکن است برای این پول دیده باشند که به حوزه‌های مختلف تخصیص پیدا کند، آن چیزی که تا الان وارد وزارت بهداشت شده کمتر از یک سوم است تا آنجایی که من خبر دارم.                     

به نظر شما مشکل اساسی نظام سلامت کشور در چیست؟

جهانپور: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ما در این حوزه داریم به نظرم تولیت سلامت آن‌طور که باید و شاید در کشور جا نیفتاده است؛ اینکه تولیت سلامت به درستی در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری  عملی شده و جا افتاده ونهادینه شده باشد، صورت نگرفته است،‌ دومین موضوعش منابع مالی پایدار است، اینکه شما هر سال شب عید در مجلس دنبال منابع مالی بگردید و برای حالا خیلی خیلی از مشکلات دنبال راهکار عجیب باشید نمی تواند در نظام سلامت مشکلی را حل کند، اینکه هنوز نظام الکترونیک سلامت در کشور که از مصوبات و قوانین برنامه پنجم توسعه است درکشور شکل نگرفته است؛ البته استقرار آن از یک سال اخیر و بعد از سال‌ها شروع شده ولی در همین شرایط کرونا اگر این اتفاق افتاده بود، ما هم در حوزه آمار و اطلاع‌رسانی، در حوزه‌های مختلف خیلی می‌توانست به ما کمک کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۱۳۹۵۵۱۲:۴۶:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۱۸
مردم هم همین را میگویند حداقل سه برابر امار رسمی است و نمیگذارند منتشر شود
ناشناس۱۵۱۴۱۲۹۱۴:۰۹:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۸
شما بدون خوندن اومدی یک حرفی رو زدی، حرف جهانپور اینه که خیلی ها اصلا تشخیص داده نمیشند پس توی آمار نمیان، اونوقت شما اومدی تفسیر به رای کردی(البته بدون خوندن متن) و توهم توطئه پیدا کردی
ناشناس۱۵۱۵۶۵۷۱۴:۲۹:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۱۹
شما که میگی توهم توطئه، چرا آمار مبتلایان استان فارس در یک روز هزار نفره و آمار کل کشور در همان روز دوهزار ششصد نفر این به نظر شما منطقیه یا توهم توطئه هست؟ یعنی سی استان دیگه فقط هزار و ششصد مبتلا داشتند در حالی که استان فارس در اون روز حتی جزو استانهای هشدار هم نبود.
ناشناس۱۵۱۴۱۷۶۱۴:۲۷:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۱۸
ایشون با این ادبیات شما مطرح نکرده بودند. حرفشان کاملا منطقی هست و فکر کنم در همه جای دنیا یه سری به علت عدم مراجعه جزء آمار حساب نمی شوند.
ناشناس۱۵۱۴۱۸۲۱۴:۳۰:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۱۸
اصلا متن رو متوجه نشدی میگه حتما افرادی هستند که کرونا گرفته اند اما به هر دلیل که مثلا خفیف بوده به مراکز درمانی مراجعه نکرده اند و طبعا در آمار مبتلایان وارد نمیشوند. فکر نمیکنم موضوع پیچیده ای بود که نیاز به توضیح داشته باشه
ناشناس۱۵۱۴۵۰۷۱۶:۴۱:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۸
دوباره متنو بخون
ناشناس۱۵۱۴۰۳۵۱۳:۱۷:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۱۸
جناب دکتر زمانی که در قدرت بودید جرات و جسارت بیان حقیقت را نداشتید و بخاطر حفظ پست و مقام تان به مردم ناصواب گفتید و لذا حد عنوان کارگزاری ملت شریف ایران را ندارید
ناشناس۱۵۱۴۲۴۱۱۴:۵۱:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۸
متاسفانه مشکل اینجاست که بر خلاف ابتدای شیوع کرونا، تصمیمات وزارت بهداشت با سیاسی‌گری همراه شده است. به عنوان مثال، هر شخص بی‌سوادی هم می‌توانست پیش‌بینی کند که لغو محدودیت‌های ترافیکی در ایام عید فطر چه نتایجی را در زمینه افزایش آمار بیماری رقم خواهد زد. یا بعد از بازگشایی لیگ فوتبال چه اتفاقی بلایی سر بازیکنان فوتبال خواهد آمد. به همین ترتیب قابل پیش‌بینی است که بعد از برگزاری کنکورهای دکتری و کارشناسی ارشد در هفته‌های آینده چه تعداد از دانشجویان را با خطر بیماری مواجه خواهد نمود. با این حال وزارت بهداشت بر خلاف دفعات قبل در این زمینه سکوت اختیار نموده است. ان‌شاءالله که این بار پیش‌بینی ما غلط باشد و کنکور همان‌طور که وزارت علوم ادعا می‌نماید در شرایط بهداشتی کامل برگزار شده و موجب بیماری داوطلبین نگردد.
ناشناس۱۵۱۴۲۹۵۱۵:۱۸:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۱۸
مردم خیلی وقته به آمار غیر واقعی عادت کردن خودت رو ناراحت نکن دکتر جان
ناشناس۱۵۱۵۶۱۱۱۳:۲۱:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۹
گفته جهانپور رو متوجه نشدی اصلا!
ناشناس۱۵۱۴۴۱۶۱۵:۵۹:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۸
پس چرا در دوره سخنگوییتون چیزی نگفتی
ناشناس۱۵۱۴۶۴۶۱۸:۰۰:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۸
از بزرگترین نقص های سیستم بهداشت ما اینه که نحوه درست ماسک زدن و دستکش رو نمیان به مردم بگن.طرف ماسک رو چند روز استفاده میکنه طرف دست به ماسکش میزنه و بعد به همه جا دست میزنه. دستکش دستشه با دستکش به همه جا دست میزنه.وو اطلاع رسانی درست به مردم بکنید تا حدی درست میشه طرف ماسک رو برای مترو زده بعد میاد تو محل کارش با همون ماسک ماسک رو میذاره رو میز تو دستش مچاله میکنه تو جیبش میذاره چه فایده
ناشناس۱۵۱۴۷۶۰۱۹:۲۴:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۸
مرگ هرگز بدون خواست خداوند رقم نمی خورد --- مطابق با آن چه از ظاهر آشکار و رسای آیات محکم و مفصل وحی اصیل و بی خدشه و تحریف نشده ی الهی از جمله از آیات قرآن کریم برداشت می شود هرگز این گونه نیست که بشر بتواند بتنهایی خود مرگ خود را جدای از خواست خداوند رقم بزند یا ناخواسته وندانسته با قصد یا بی قصد سبب مرگ خویش بشود. مرگ برای هر فرد بشری هنگامی با خواست خداوند رقم می خورد که همه ی شرایط مادی و معنوی و روحی و روانی و محیطی و غیره آن در علم و حکمت یگانه ذات اقدس خداوند فراهم شده باشند و مرگ این فرد در علم و حکمت بی کران خداوند از هر لحاظ مادی و معنوی برتر و ارجح تر از زنده باقی ماندن او تشخیص داده شده باشد. منحصر ساختن مرگ هر فرد بشر به اجل و زمان معینی منهای تحقق شرایط دیگر مذکور برای مرگ یا گره زدن آن به تنها اقدام مرگ آور بشر و نادیده گرفتن شرایط دیگر موجود برای این مرگ در علم و حکمت خداوند ؛ ظلم بزرگ به عدل مطلق خداوند و گناه نابخشودنی است. بشر با محض فراهم ساختن علت یا عللی مرگ آور توسط خود ، بدون این که خداوند با فراهم شدن همه ی شرایط اجازه ی مرگ او را بدهد ؛ نمی میرد. اگر چنین اجازه ای با فراهم شدن شرایط موجود در علم و حکمت خداوند صادر شود هیچ پیشگیری و هیچ باز دارندگی و هیچ پرهیز از جانب بشر مانع تحقق مرگ او نخواهند شد. با دقت به اصول مذکور در این نوشته چنین مرگی هیچ نشانه ای از جبر ندارد بلکه از جانب خداوند عین عدل و عین مهربانی الهی در حق بندگان او است. بنا بر اصول مذکور با حکم عقل لازم به تکرار است که مرگ و نابودی بشر تنها به محض زمان یعنی اجل معینی که بی قید و شرط باشد گره نخورده است بلکه زمانی مرگ فرا می رسد که همه شرایط مادی و معنوی و روحی و روانی و محیطی و غیره مربوط به فرد بشری در علم و حکمت و خداوند فراهم شده باشند و در محض بقای او برای خانواده و جامعه او از هر لحاظ مادی و معنوی هیچ ارجحیت و فایده ای وجود نداشته باشد.
ناشناس۱۵۱۵۰۳۲۲۳:۴۱:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۸
حفظ سلامتي از واجبات است
کاظم۱۵۱۵۳۴۵۰۹:۴۶:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۹
قضاوت با هر فن
ناشناس۱۵۱۵۶۱۰۱۳:۱۷:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۱۹
شما فقط لطف کن جواب یه سوال رو بده: وقتی میخوای از خیابون رد شی قبلش دو طرفو نگاه میکنی یا توکل میکنی به خواست خدا رد میشی؟
ناشناس۱۵۱۴۹۱۲۲۱:۴۶:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۸
آقا یکی بمن بگه اسپانیا و ایتالیا چطوری ریشه کن کردن؟ مردمشون بهتر از مردم ما با ملاحظه تر هستن؟ دولتشون بهتره؟ یا ویروسشون فرق میکرد؟
ناشناس۱۵۱۵۰۶۷۰۰:۱۴:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۹
آقای روحانی و مسئولین دولت باید به خاطر عدم توجه به توصیه های کارشناسان محاکمه بشن قطعا ایشون در مرگ افراد مبتلا به کرونا مقصرند..
ناشناس۱۵۱۵۳۴۶۰۹:۴۶:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۱۹
تعداد تستهای کرونا در ایران نسبت به خیلی از کشورها کمتره بنابراین باید در مرحله اول تستها به تعداد خیلی زیاد انجام بشود تا تشخیصها زودتر باشند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  18. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین