اگر خوب نشم، می‌کشمت!

محمدسعید صفاری *،   3990408027 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
اگر خوب نشم، می‌کشمت!

خشونت علیه پزشکان امر جدیدی در نظام سلامت نیست اما حادثه‌ی اخیر و همزمانی آن با تلاش شبانه‌روز کادر درمان برای مهار کرونا، موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی شد. این نوشتار به هیچ عنوان به دنبال توجیه رخداد اخیر نیست اما باید دانست این حادثه صرفا ناشی از فوت یک بیمار نبوده و باید عمیق‌تر به فکر راه حل آن بود. درغیر این صورت، ممکن است این قبیل اتفاقات، تکرار شود.

پرده اول: اپیدمی خشونت!

در چند دهه اخیر خشونت‌های کلامی و فیزیکی علیه کارکنان بخش سلامت، رشد قابل‌توجهی داشته به‌طوری‌که برخی از آن، تعبیر به پدیده ویروسی و یا اپیدمی کرده‌اند. بر اساس گزارش اداره سلامت و امنیت شغلی ایالات‌متحده (OSHA) از سال 2011 تا 2013، تعداد کارکنان حوزه سلامت این کشور که به دلیل خشونت در محل کار، دچار صدمات جدی شده‌اند از حدود 15000 نفر به 20000 نفر افزایش یافته است. صدمات جدی، صدماتی است که نیازمند درمان و بهبودی طولانی‌مدت است.

مبتنی بر شواهد سازمان بهداشت (سلامت) جهانی، به‌طور متوسط بسته به مناطق مختلف جهان بین 8 تا 38 درصد از کارکنان حوزه بهداشت و درمان در معرض خطر خشونت‌های فیزیکی هستند. هرچند در برخی از کشورها، آمارهای غیررسمی بیش از این مقادیر را نشان می‌دهد.

بیشتر این خشونت‌ها توسط بیماران، همراهان آنان و ملاقات‌کنندگان صورت می‌گیرد (حدود 80 درصد)، و مابقی توسط سایر مشتریان، دیگر کارکنان بخش بهداشت و درمان و دانشجویان پزشکی رخ داده است. از نظر میزان ریسک رخداد این موقعیت­ها، پرستاران و پزشکان -و سایر کادر درمانی که نقش مستقیم در ارائه مراقبت دارند- در معرض بیشترین ریسک قرار داشته و پس از آن­ها، کارکنان اورژانس و پیراپزشکان قرار می‌گیرند.

خشونت علیه کارکنان حوزه سلامت، نه‌تنها تأثیر منفی بر سلامت روانی و جسمی کارکنان این عرصه می‌گذارد، بلکه موجب کاهش انگیزش شغلی آن‌ها نیز می‌شود. در نتیجه، این خشونت‌ها کیفیت خدمات و مراقبت‌ها را نیز دچار مخاطره می‌کند. در کنار پیامدهای فوق، این مسئله خسارت‌های شدید مالی نیز برای نظام سلامت به همراه خواهد داشت.

عوامل مختلفی در این مسئله مؤثر است. بدون شک، هریک از بازیگران درگیر در این مسئله همچون دولت (وزارت بهداشت)، مدیران و رؤسای بیمارستان­ها، خود کارکنان، بیماران و... در حل این مسئله نقش خواهند داشت. راه‌حل‌های آنی اگرچه لازم است و درد را تسکین می‌دهد اما درمان نمی‌کند.

 

 

پرده دوم: یکم تیرماه، پیرانشهر (1)

شاید کمتر کسی در میان ما باشد که بتواند فشاری که امروز بر کادر درمان وارد می‌شود را متصور شود. از خستگی‌های جسمانی گرفته تا دوری از خانواده و دلتنگی آن‌ها و یا حتی ناراحتی از اینکه عموم مردم، به توصیه‌ها توجهی نکرده و وضعیت مجددا رو به وخامت گذاشته است.

در این شرایط که تمام دنیا یکپارچه سپاس‌گزار زحمات کادر درمان هستند، اتفاقاتی این چنین، مانند کشیدن ناخن بر تخته سیاه، چندش آور است.

اما این خونی که بر سر و صورت دکتر ابوترابی دیدیم و بابت آن ناراحت شدیم، حاصل یک برخورد نیست، حتی حاصل یک اشتباه یا قصور پزشکی هم نیست! این زخم‌ها، حاصل یک دوره تعامل بالا به پایین پزشک و مراجعه کنندگانی است که در این تعامل، مراجعه کننده بعد از خدا، پزشک را پناه خود دانسته و از او کمک خواسته و از عده‌ی قلیلی این چنین پاسخ گرفتند: “حالا فعلا این قرص رو بخور ببینیم چی میشه!” یا “اینجوری چیزی معلوم نیست، برو عکس از قفسه سینت بگیر، بعد دوباره وقت بگیر بیا ببینم مشکل چیه!” یا حتی “چیزیت نیست، خوب میشی!”

این جمله‌ها برای همه‌ی ما آشناست. عدم تقارن اطلاعات طرف عرضه و تقاضا در نظام سلامت، مبنایی‌ترین علت تعامل این چنینی بین پزشک و بیمار است. همچنین منشأ این جملات را حتی در ناتوانی نظام آموزش پزشکی می‌توان جویا شد، هنگامی که پزشک به تشخیص درست نرسیده و انواع داروها را برای بیمار تجویز می‌کند تا شاید یکی اثر کند! و شاید علت‌های دیگر که در مجال خود باید موشکافی شوند.

البته هیچ کدام از این حرف‌ها، توجیه چنین توحشی نیست. حتی من فکر میکنم اولین نفری که موجب شد دنیا با ویروس کرونا درگیر شود هم، شایسته‌ی این برخورد نباشد اما از حوادث باید درس گرفت. به قول نظامی سمرقندی، طبیب باید رقیق (رفیق) الخلق و حکیم النفس و جید النفس باشد. اگر آن عده‌ی قلیل از پزشکان زحمت‌کش رفق و مدارا را سرلوحه کار خود قرار دهند، امثال آقای ابوترابی، تاوانی پرداخت نخواهند کرد.

راستی این روز‌ها، دوباره حرف از مجهز شدن پزشکان به گاز اشک‌آور و شوکر به میان آمده است. این‌ طرح‌ها، دقیقا مانند مسکن عمل می‌کنند. امروز پزشکان ما با سلاح سرد مورد حمله قرار گرفتند! اما اگر مجهز به گاز و شوکر شوند، شاید فردا روزی مهاجمین، با سلاح گرم دست به چنین اقداماتی بزنند! پس باید فکر کرد، نباید با مجهز کردن پزشکان به وسایل این چنینی، این قشر عزیز و مؤثر را، روز به روز از عموم مردم دورتر کرد.

----------------------------------------------------------------------------------

1-رییس انجمن متخصصان بیهوشی ایران: یکشنبه یکم تیرماه، متخصص بیهوشی آقای ابوترابی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت داشتند و همسرشان هم متخصص بیهوشی هستند و هر دو در پیرانشهر مشغول خدمت هستند، توسط همراهان یک بیمار مورد حمله قرار گرفته و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. همراهان این بیمار ۳۳ ساله مبتلا به کووید ۱۹ که بسیار بدحال بوده، پس از اینکه بیمار فوت می‌کند به صورت گروهی و هفت نفره به دکتر ابوترابی حمله‌ور شده و ایشان را مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌دهند.

 

*پژوهشگر هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)

 

منابع یادداشت:

​ECRI Institute (2017). Violence in healthcare facilities. Healthcare Risk Control.
U.S. Department of Labor, Occupational Safety and Health Administration (2016), Guidelines for Preventing Workplace Violence for Healthcare and Social Service Workers.
WHO (2002). Framework guidelines for addressing workplace violence in the health sector. Geneva, International Labor Office.
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۰۴۵۶۰۹:۵۶:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۸
کسانی که در فضای مجازی مقاله علیه پزشکان منتشر کرده و آنها را به انواع مختلف از جمله پول پرستی و..... متهم می کنند، زمینه ساز خشونت علیه پزشکان هستند. این یک واقعیت است.
ناشناس۱۵۰۰۵۸۸۱۱:۰۵:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۸
عده ای فکر می کنند پزشک جراحی که بیست و چند سال درس خوانده و با جان مردم سر و کار دارد و باید از یک شاگرد آرایشگر یا سبزی فروش کمتر درآمد داشته باشد یا باید برای خرج زندگیش مسافرکشی کند!!! کسانی که در این تفکرات می دمند مقصر هستند و باید جواب پس دهند.
ناشناس۱۵۰۰۹۵۰۱۴:۱۲:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۸
نخیر رقیب مستقیم پزشک یک استاد تمام مهندسی است که اصلا اوست که بیمارستان و تجهیزات بیمارستانی را بوجود آورده پس خود را با ما قیاس کنید نه خیاط و سبزی فروش و آرایشگر!
ناشناس۱۵۰۱۳۰۸۱۷:۳۵:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۸
مهندس با آچار سروکار دارد و نه جان مردم مهندس جرات دیدن خون و دل و روده بیرون زده را ندارد. مهندس چرا پزشک نشد؟ پزشک شدن علاوه بر دانش، استعداد ذاتی، جرات و نترس بودن می خواهد.
ناشناس۱۵۰۱۳۰۹۱۷:۳۸:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۸
با او هم باید به اندازه دانشش حقوق کافی بدهند.
سام۱۵۰۱۴۴۸۱۹:۲۰:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۸
البته نه هر مهندسی مهندسان خارج کشور که سازنده تجهیزات پزشکی هستند نه مهندسی که با رتبه ۴۰ هزار از پیام نور ساوج بلاغ فارق التحصیل شده است و جدول ضرب را به زحمت بلد است
ناشناس۱۵۰۱۱۳۲۱۵:۴۰:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۸
بیست و چند سال چه درسی خونده؟ منظورتون دوازده سال دیپلمه که همه خوندند؟ اکثریت جوانان ما که اتفاقا بیشترشون کار درست و درمونی هم ندارند لیسانس و فوق لیسانس دارند یعنی با حساب شما نزدیک بیست سال درس خوندند. پیاده شو با هم بریم دکترجون.
ناشناس۱۵۰۱۳۳۷۱۷:۵۲:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۸
چرا به بساز و بفروش ها، دلال ها و..... که نه سوادی دارند و نه یک قران مالیات می دهند و چند ده برابر پزشکان درآمد دارند و خون مردم را تو شیشه می کنند مطلبی نوشته و منتشر نمی شود؟ چرا تنها پزشکان را سیبل قراد داده و به عنوان افراد پول پرست با نوشته هایشان محاکمه و محکوم می کنند؟
ناشناس۱۵۰۱۵۰۳۲۰:۰۴:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۸
بگیره مالیاتشم بده مگه من اینهمه سال داشتم چیکار می کردم کاری به مالیتی که گرفته میشه معلوم نیست چی میشه ندارم ولی باید پرداخت کنه
ناشناس۱۵۰۰۷۵۹۱۲:۳۴:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۸
خیر، مطالب فضای مجازی علت نیست بلکه معلول است و واکنشی است به رفتار نادرست گروهی از پزشکان که متاسفانه در اقلیت نیز نیستند و برای مردم احترامی قائل نیستند و به مریض به چشم عابر بانک نگاه می کنند نه یک انسان.
ناشناس۱۵۰۰۷۶۳۱۲:۳۷:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۸
این ناشناس هم نه پزشک است نه پول پرست
ناشناس۱۵۰۰۸۸۷۱۳:۳۹:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۸
متاسفانه عموم پزشکان متخصص بیماران را به شکل تراول چک می بینند خودم این رو بشخصه دیدم
ناشناس۱۵۰۰۹۲۷۱۳:۵۸:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۸
چند درصد پزشکان بهشون حمله شده. یک درصد هم نمیشه
ناشناس۱۵۰۰۴۶۱۰۹:۵۹:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۸
برخی پزشکان امروزی، نه سواد کافی دارند و نه اخلاق حرفه ای! هر چند اکثر مردم فکر می کنند که دکتر کسی است که آمپول زدن بلد باشد!
ناشناس۱۵۰۰۴۶۳۱۰:۰۰:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۸
پزشکان بیسوادی که مردم را روزانه میکشند را چه باید کرد نظام پزشکی که از خودشان است و قانون هم که حمایتشان میکند
ناشناس۱۵۰۰۵۹۴۱۱:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۸
چه کسانی پزشک بی سواد تربیت می کنند؟ دانشگاه های پولی را چه کسانی تاسیس کردند؟ سهمیه ها ی ورودی را چه کسانی برقرار کردند؟
ناشناس۱۵۰۰۴۷۵۱۰:۰۶:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۸
80 درصد دکتر های امروزه بیسواد و مردم موش ازمایشگاهی تا انها یاد بگیرند
ناشناس۱۵۰۰۵۹۶۱۱:۰۸:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۸
شما برو پیش پزشک سنتی
ناشناس۱۵۰۱۳۲۱۱۷:۴۵:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۸
احتمالا خودت یا اطرافیانت پزشک سهمیه دارای خطای بالا و حق داری دفاع کنی به نفعت نیست
محمود۱۵۰۱۲۱۲۱۶:۳۱:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۸
برو دکتر گیاهی!
ناشناس۱۵۰۰۴۷۷۱۰:۰۶:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۸
پزشکان پول مفت از ملت میگیرن!کدوم شغلی بجز طبابت هست که نتیجه کارشون هر چی باشه حتی اگر به فوت بیمار منجر بشه تمام دستمزدشون رو یکجا ازت میگرن؟؟؟؟باید ابتدا پزشک کارش رو انجام بده اگر نتیجه بخش بود اونموقع طلب اجرت کنه
ناشناس۱۵۰۰۵۹۷۱۱:۱۰:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۸
هیچ کس نتیجه کارش را گارانتی نمی کند. حتی یک لوله کش!
ناشناس۱۵۰۰۹۵۹۱۴:۱۴:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۸
عزیز دل اگر یک لوله کش بیاید برای شما لوله کشی کند و فردا روز آن لوله باز هم خراب شود البته که گارانتی دارد و شما بر در حجره آن لوله کش میروید و داد و فغان میکنید اما متاسفانه پزشک جماعت دست به عمل جراحی میزند 100 میلیون هم نقد مطالبه میکند و دست آخر منجر به فوت بیمار شده میگوید قسمت است و خطای ما نیست!!!!
ناشناس۱۵۰۰۹۹۰۱۴:۳۲:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۸
سلام لوله کش تا جایی که ایرادی تو کارش باقی نمونده میاد و ایرادشو رفع میکنه ولی پزشک دوباره مراجعه بکنی مجانی ویزیت میکنه؟
ناشناس۱۵۰۰۹۹۱۱۴:۳۲:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۸
همه شغل ها گارانتی داره. کسی به لوله کش پول نمی ده مگه اینکه کار تموم بشه و امتحان بشه. وکیل هم فقط بخشی از مبلغ حق الوکاله رو می گیره که زیاد نیست. اگه موفق شد اون موقع پول اصلی گیرش میاد. نه اینکه دکتر باید کارش رو تضمین کنه. این غیر ممکنه. ولی دستمزدهایی که جراح ها می گیرن انقدر زیاده که باید گفت تضمینی کار کنن.
ناشناس۱۵۰۱۰۱۳۱۴:۴۰:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۸
همیشه اینطور نیست! شما وقتی سوار تاکسی میشی بلافاصله پول نمیدی، بلکه وقتی به مقصد رسیدی کرایه پرداخت میکنی!
ناشناس۱۵۰۰۷۳۳۱۲:۲۰:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۸
شما وقتی با هزینه های سرسام آور خانه میخری با همه مشکلات و مهندسی که دارند، وقتی به مشکل برخورد کنی پولش را پس میگیری؟
ناشناس۱۵۰۱۹۳۸۰۶:۵۳:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۹
قبل خرید خونه میتونی نقشه مهندسی خونه رو به یک متخصص نشون بدی تا انتخاب درستی داشته باشی! دکترت رو کجا میتونی ارزیابی کنی؟!کی بر کار پزشکان تاییدیه میده؟
ناشناس۱۵۰۰۴۸۲۱۰:۰۸:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۸
وقتی در هیچ زمینه ای از قیمت ها گرفته تا راهنمایی و رانندگی تا زمینه های حقوقی دیگه کوچکترین نظارت و پیگیری ندارید مردم مجبور میشن حق خودشون رو خودشون بگیرن. جایی که قانون نباشه میشه این مدلی جناب
ناشناس۱۵۰۰۵۲۹۱۰:۲۵:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۸
عوامل مختلفی در این مسئله مؤثر است. ..... نقش رسانه و فضای مجازی رو یادتون رفت بگین. الان بیشتر حس بد مردم به کادر درمان به نظرم با نقش رسانه هاست که علیه پزشکان متخلف مینویسن ولی تاکید نمیکنن که بقیه کادر درمان دلسوز و زحمتکش هستند.
ناشناس۱۵۰۰۵۳۳۱۰:۲۶:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۸
با این اوصاف تمام کادر درمانی باید یک دوره دفاع شخصی را بگذرانند. مگه کسی اونجا نبوده که جلوی اینها را بگیره؟؟
ناشناس۱۵۰۰۵۵۶۱۰:۳۷:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۸
در ایران کسی حریف مافیای پزشکی نمی شود.
شهروند۱۵۰۱۴۳۰۱۹:۰۹:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۸
حالا اینهمه از اولیا معلمان بیچاره رو مورد ضرب و شتم قرار دادن وخونین و نالین کرد کسی صداش دراومد؟؟ نازک نارنجیا فقط صداشون بلنده
سعید تمر۱۵۰۰۵۶۰۱۰:۳۹:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۸
نگاه جالبی به موضوع داشتند.
ناشناس۱۵۰۰۵۷۳۱۰:۴۹:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۸
هر وقت توانستید مثل غرب قوانینی بگذارید که پزشک را مسئول جان مریض کند و در پی اهمال کاری هزینه ان را کلان به پردازد و برای همیشه از کار برکنار شود ان وقت شاید درست شود
ناشناس۱۵۰۰۶۰۴۱۱:۱۵:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۸
در همه جای دنیا پزشکی یک شغل خدماتی مانند دیگر شغل هاست ولی در ایران پزشکان حکومت میکنند
ناشناس۱۵۰۰۶۴۲۱۱:۲۹:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۸
هرکی فقط یکبار پاش به بیمارستاتهای ایران باز شده باشه و گرفتار دست پزشکا و پرستارا از شنیدن خبر این حمله دلش خنک شده.
ناشناس۱۵۰۱۰۰۲۱۴:۳۵:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۸
هرکس حداقل یک بار به بیمارستان رفته باشد ودردش درمان شده باشه وجانش نجات پیداکرده باشه این برخورد وحشیانه رو نهی میکنه .
ناشناس۱۵۰۰۶۶۹۱۱:۴۵:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۸
بی توجهی پزشکان سهمیه ای وبی سوادی وکم سوادی آنهاباعث بروزحس انزجار ر مراجعه کنندگان است، چراکسی نمی پرسد، درآمدیک معلم ومهندس باهمان مدرک تحصیلی حتی یک هزارم درآمدبرخی ازین پزشک‌ها سهمیه ای نمی شود؟!!!!!!!!!!
ناشناس۱۵۰۰۷۰۹۱۲:۰۳:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۸
با این سهمیه بندی هایی که برای خودی ها در دو دهه اخیر در نظر گرفته اند عده ای پزشک بی سواد تربیت شده اند که حتی برخی از انها نام دارو ها را نمی دانند. من خودم این را دیدم
ناشناس۱۵۰۰۷۹۳۱۲:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۸
لطفا بروید از استان ......آمار بگیرید ببینبد چقدر از این اتفاقات وجود داشته که پزشکان میترسند آنجا خدمت کنند.
ناشناس۱۵۰۱۲۹۳۱۷:۲۲:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۸
در بسیاری از مشاغل دیگر هم نابسامانی وجود دارد. شما اگر به یک کار کمی تخصصی مثلا برای خودرو خود یا تعمیر ساختمانی مراجعه کنید و بداند که به خدمت او نیاز ضروری دارید با نهایت بی انصافی با شما حساب میکنند. آیا اینها نیز نیاز به نقد و شکایت ندارد .
ناشناس۱۵۰۱۳۵۵۱۸:۰۸:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۸
پزشکان مورد احترام مردم خواهند بود اگر: 1- کارشون رو درست انجام بدن 2- مسئولیت پذیر باشند 3- دستمزد منصفانه بگیرن
ناشناس۱۵۰۱۴۲۶۱۹:۰۶:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۸
تمام اینها ریشه در فقر و گرانی و فلاکت اقتصادی و البته فشار شدید بیماری کرونا دارد. وقتی یه استاد دانشگاه میبینه که با مدرک دکتری دارند بهش ماهی 5 ملیون تومن میدند ولی یه پزشک که همون قدر سال درس خونده ماهی 50 ملیون داره می گیره، طبیعیه که از بی عدالتی سر به بیابان بزاره! حالا دیگه بقیه قشرها مانند معلم ها و کارگرها بماند... بله...
ناشناس۱۵۰۱۷۴۴۲۳:۵۱:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۸
چندین هزار نفر را با تشخیص نادرست ویااینکه دانسته درمان دیکری که به نفع شان بود انجام داده و بکام مرگ‌دادند خدا الهی تقاص بگیرد که زندگی بازمانده گان را تلخ کردند بعضی دانسته در معالجه بیمار را به بیراهه میگشانند که منجر به مرگ میشود و مطمعن هستند که هیچکاری هم بااینها نمیکنند
داور۱۵۰۱۸۱۱۰۱:۰۶:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۹
پزشک و پرستار همه انسان هستند و خطای پزشکی هم در همه جای دنیا رایج است اما در ایران به علت استرس زیاد و کمبود امکانات خطای پزشکان زیادتر از حد معمول شده است و دستگاه های نظارتی هم زیاد به این مسئله ورود نمی کنند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین