شرایط تحصیل در ترکیه

گزارش بازرگانی،   3990407130 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در دانشگاه های ترکیه همه ساله 5000 داوطلب برای آزمون پذیرش دانشجویان خارجی شرکت می کنند. بسیاری از داوطلبان اطلاعات کافی در این زمینه ندارند. در اینجا به سوالاتی که در مورد شرایط تحصیل در ترکیه و نحوه پذیرش در دانشگاه های این کشور، مطرح می باشد پاسخ خواهیم داد.


روند پذیرش
با تصمیم مجمع آموزش عالی در ترکیه از سال 2011 امتحان پذیرش دانشجویان خارجی لغو شد و هر دانشگاه بر اساس شرایط و مقررات خود امتحان YOS را برگذار می کند. YOS یک سیستم امتحانی است که نتایج آن برای دانشجویان خارجی که درخواست پذیرش در دانشگاه های ترکیه را کرده اند، لازم و ضروری است.

چه کسانی می توانند درخواست پذیرش از دانشگاه های ترکیه را داشته باشند؟ داوطلبانی که درخواست پذیرش کرده اند باید تبعه ی خارجی باشند و هم چنین سال آخر و یا فارغ التحصیل دبیرستان یا معادل آن باشند. دانشجویانی که خواستار تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی با هزینه شخصی هستند، باید از یک موسسه آموزش متوسطه فارغ التحصیل شده، همچنین امتحانات و نمرات تعیین شده و مورد تایید ریاست دانشگاه را کسب کرده باشد.

دانشجویان باید این مدارک و همچنین مدارک خواسته شده از طرف دانشگاه را مستقیما به دانشگاه ارائه دهند که مورد ارزیابی قرار بگیرند.


معیارهای پذیرش دانشجویان خارجی در ترکیه


معیارهایی که برای پذیرش دانشجویان خارجی در ترکیه وجود دارد مطابق با شرایط خاص و مقررات مخصوص هر دانشگاه است. داوطلبین می توانند اطلاعات لازم برای پذیرش دانشجویان خارجی را در وب سایت مجمع عمومی آموزش عالی به دست آورند. در این مرحله دانشجویان می توانند وب سایت دانشگاه مورد نظر خود را پیدا کنند و از آنجا تمام اطلاعات در مورد نحوه ثبت نام، تارخ ثبت نام، مدارک مورد نیاز، تعداد رشته هایی که می توانند انتخاب کنند و هزینه دانشگاه را به دست آورند.


شرایط تحصیل در ترکیه برای دانشجویان خارجی


۱- فرم پذیرش دانشجو
هر دانشگاه دارای فرم پذیرش مخصوص خود است که مطابق قوانین و پیش نویس های مربوط به آن دانشگاه تهیه می شود. دانشجویان خارجی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند می توانند فرم پذیرش دانشجو را از وب سایت دانشگاه مورد نظر خود دریافت کنند. این فرم ها باید پرشده و تحویل دانشگاه داده شود.
۲- مدرک دیپلم دبیرستان و یا معادل آن
دانشجویانی که می خواهند از فرصت های آموزشی در ترکیه استفاده کنند، ملزم به ارائه دیپلم دبیرستان یا معادل آن به دانشگاه هستند. این مدارک باید توسط نمایندگان خارجی ترکیه یا دفتر اسناد رسمی خارجی تایید و به زبان ترکی ترجمه شود.
۳- جدول نمرات و ریز نمرات
ریز نمرات باید توسط مدرسه تایید شده وتوسط نمایندگان خارجی ترکیه و یا دفتر اسناد رسمی خارجی تایید و به زبان ترکی ترجمه شود.
۴- نامه تضمین مالی
۵- هزینه ثبت نام
هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه برای هر دانشگاه متفاوت می باشد. بعضی از دانشگاه ها برای تعداد معدودی از دانشجویان بورس تحصیلی در نظر می گیرند که آن هم شرایط خاص خود را دارد.

امتحان مهارت زبان خارجی
دانشجویان خارجی به منظور دریافت تحصیلات دانشگاهی در ترکیه باید امتیاز مورد قبول در مهارت زبان را کسب کرده باشند. دانشجویانی که نتوانند در امتحانات مهارت زبان نمره لازم را کسب کنند، باید یک سال آموزش آماده سازی زبان را طی کنند. دانشجویانی که مهارت آموزش مقدماتی زبان را گذرانده و دانشجویانی که موفق به قبولی در امتحان زبان شده باشند، می توانند وارد دانشگاه شوند.


دانشجویان خارجی ملزم به پیگیری تقویم دانشگاهی دانشگاه مورد نظر خود هستند. مدارک مورد نیاز مشخص شده از طرف هر دانشگاه باید در زمان تعیین شده تحویل داده شود. دانشجویانی که در زمان ثبت نام مدارک ناقص ارائه می دهند و یا اینکه در زمان تعیین شده اقدام به ثبت نام نمی کنند، درخواست هایشان پذیرفته نمی شود. مدارک لازم برای پذیرش باید در مهلت مقرر در تقویم دانشگاهی به ادارات مربوطه دانشگاه ارسال شود.
الزامات قانونی دانشجویان خارجی در ترکیه


ویزای دانشجویی
برای دانشجویان خارجی که درامتحان ورودی دانشگاه قبول شده اند، نامه پذیرش دانشگاه ارسال می شود. دانشجویان با در دست داشتن نامه پذیرش می توانند به سفارت خانه ترکیه رفته و ویزای دانشجویی خود را دریافت کند. ویزای دانشجویی یکی از مدارک اجباری در مرحله ثبت نام است. دانشجویانی که نتوانند ویزای دانشجویی خود را بگیرند نمی توانند ثبت نام دانشگاه خود را تکمیل کنند.


اجازه اقامت در ترکیه
یکی دیگر از مواردی که دانشجویان باید در نظر داشته باشند اخذ اقامت در ترکیه است. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند، باید اجازه اقامت در ترکیه را گرفته باشند. اجازه اقامت درشهرهایی که ساکن آن هستند توسط اداره مهاجرت داده می شود. با توجه به قوانین مربوطه، دانشجویانی خارجی که در ترکیه تحصیل می کنند، تا یک ماه بعد از اینکه وارد کشور شدند، باید مجوز اقامت گرفته باشند. اجازه اقامت در ترکیه برای دانشجویان خارجی در ترکیه هرسال تمدید می شود.


بیمه درمانی
برای دانشجویان خارجی بیمه درمانی که در ترکیه اعتبار دارد وشامل همه هزینه های درمانی می شود، ضروری است. برخی دانشگاه ها هزینه های بهداشتی و درمانی دانشجویان خارجی را تامین می کنند. اما اگر دانشگاه ها این امکانات را نداشته باشند، هزینه های درمان ودارو به عهده خود دانشجویان است.


تحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در ترکیه


تحصیلات تکمیلی در ترکیه عبارتند از: دوره کارشناسی ارشد، دکتری،  تحصیل پزشکی در ترکیه و رشته های هنری
برنامه های کارشناسی ارشد که از طریق انستتوها انجام می شود دارای دو برنامه آموزشی بدون پایان نامه و با پایان نامه است. برنامه کارشناسی ارشد با پایان نامه شامل 7 درس و یک سمینار و برنامه پایان نامه می باشد. برنامه کارشناسی ارشد بدون پایان نامه، شامل 10 درس و یک دوره پروژه تخصصی است. دوره تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد 2 سال است.
در مقطع دکتری دانشجویان حداقل 7 درس را می گذرانند، در طول سال امتحانات مهارت علمی برگزار می شود، پیشنهاد های پایان نامه مطرح می شود و اقدامات لازم برای نوشتن پایان نامه صورت می گیرد. برای گذراندن برنامه های مقطع دکتری حداکثر 4 ترم به دانشجویان داده می شود. به طور کلی تکمیل دوره دکتری 8 ترم را شامل می شود. داوطلبانی که متقاضی دوره دکتری هستند، باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند.

دوره های تخصصی در رشته های پزشکی، در بیمارستان های وابسته به دانشگاه ها و یا بیمارستان های مربوط به وزارت بهداشت و درمان همچنین بیمارستان های وابسته به موسسه بیمه اجتماعی گذرانده می شوند. دانشجویان خارجی که متقاضی تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه هستند، باید مدرک کارشناسی، معرفی نامه و همچنین تقاضا نامه را همراه داشته باشند. دانشجویان می توانند معرفی نامه خود را از یکی از استاد های دانشگاهی که فارغ التحصیل شده اند و یا کسی که سابقه آکادمیکی دارد، دریافت کنند.

تقاضا نامه ها توسط دانشجویان تهیه می شود و هدف خود را از شرکت در مقطع تحصیلات تکمیلی شرح می دهند. برای گذراندن دوره کارشناسی ارشد باید نمره مورد نیاز در امتحان (ALES آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی ) و یا یکی از امتحانات بین المللی ورودی دانشگاه را کسب کرده باشد.

دیدگاه کاربران

ساناز عظیمی۱۴۹۹۵۴۹۱۷:۰۸:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۷
ممنون از مطلب مفیدتون
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین