کاهش دمای بدن با دمنوش‌های تابستانی

گروه سلامت الف،   3990329010

برخی دمنوش‌ها به دلیل خواص خنک‌کنندگی و فوایدی که دارند بیش از سایر دمنوش‌ها برای تابستان و هوای گرم مناسب هستند و به عنوان دمنوش تابستانی شناخته می‌شوند.

به گزارش فارس، همه ما کم و بیش با مزایا و فواید مصرف دمنوش‌های گیاهی آشنا هستیم و اکثر خانواده‌های ایرانی از دیرباز از دم‌کرده گیاهان مختلف برای مصارف گوناگون استفاده می‌کرده‌اند. اما جالب است بدانید که اکثر دمنوش‌ها را می‌توان بصورت سرد و همراه با یخ نیز میل کرد. با نوشیدن دمنوش سرد علاوه بر خواص بی‌شمار دمنوش‌های گیاهی، از خنکی مطبوع و دلپذیر این دمنوش‌ها نیز بهره‌مند می‌شویم. کافیست دمنوش مورد علاقه خود را آماده کنید، سپس چند تکه یخ و اگر دوست دارید کمی عسل به آن اضافه کنید و از این نوشیدنی خنک و فرح‌بخش لذت ببرید.

هرچند در فصل تابستان طیف گسترده‌ای از دمنوش‌ها را می‌توان مصرف کرد اما برخی دمنوش‌ها به دلیل خواص خنک‌کنندگی و فوایدی که دارند بیش از سایر دمنوش‌ها برای تابستان و هوای گرم مناسب هستند و به عنوان دمنوش تابستانی شناخته می‌شوند.

نعنا و نعنا فلفلی

نعنا یکی از اولین گزینه‌ها برای دمنوش تابستانی است. دمنوش نعنا فلفلی یا نعنا به همراه چند تکه یخ یک نوشیدنی خنک‌کننده و نشاط انگیز برای هوای گرم تابستان است. مصرف دمنوش نعنا بصورت گرم نیز درمانی خانگی و موثر برای سرماخوردگی‌ها و گلودردهای فصل تابستان به شمار می‌رود. نعنا همچنین سبب بهبود نفخ شکم، تهوع و سوءهاضمه می‌شود و نوشیدن یک فنجان دمنوش نعنا پس از غذاهای سنگین به هضم غذا کمک می‌کند.

برای تهیه‌ی این دمنوش طراوت‌بخش، برگ‌های نعناع فلفلی (خشک یا تازه) را به آب جوش اضافه کنید و اجازه بدهید به مدت ۵ تا ۷ دقیقه دم بکشد. بعد ترکیب را صاف کنید و کمی آب لیمو و عسل برای بهبود طعم به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید چند برش هلو به دمنوش اضافه کنید و آن را به صورت یخ‌چای مصرف کنید. یخ‌چای سیب، نعناع فلفلی و لیمو هم برای تابستان عالی خواهد بود.

بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه نیز مانند نعنا به صورت خنک و سرد طعمی بی نظیر خواهد داشت. بادرنجبویه آرامش بخش، مفرح و نشاط‌آور است و عطر و طعمی شبیه لیمو دارد. دمنوش بادرنجبویه برای کاهش تنش‌های عصبی و تسکین سردرد مناسب است. نوشیدن این دمنوش برای سرماخوردگی و تب نیز بسیار مفید و موثر است. گیاه بادرنجبویه بالابرنده فشار خون است و برای افرادی که دارای فشار خون هستند مضر است.

برای دم کردن بادرنجبویه از آب با دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید. آن‌گاه یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه را درون قوری ریخته و آب را بر روی آن بریزید. برای دم کشیدن بادرنجبویه حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید. می‌توانید برای شیرینی این دمنوش از عسل بهره‌مند شوید.

اسطوخودوس

بسیاری از گل‌های تابستانی گزینه‌هایی مناسب برای دمنوش گیاهی هستند. دمنوش اسطوخودوس یک نوشیدنی آرامش بخش برای شب است که به داشتن خوابی آرام کمک می‌کند، همچنین برای رفع استرس، تنش و سردرد نیز توصیه می‌شود. دمنوش برگ‌های تازه یا خشک شده اسطوخودوس به تنهایی یا در ترکیب با گل‌های دیگر مثل گل سرخ یک نوشیدنی عالی و گوارا برای روزهای گرم تابستان است.

گلبرگ‌های اسطوخودوس را به آب جوش اضافه کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه دم بکشد. دمنوش را صاف کنید و اگر خواستید، یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید.

بابونه

بابونه یکی دیگر از گیاهان محبوب تابستانی است. دمنوش بابونه آرامش‌بخش و تسکین دهنده اعصاب است و با کاهش استرس و تنش به داشتن خوابی آرام و عمیق کمک می‌کند. بابونه برای تسکین ناراحتی‌های معده استفاده می‌شود و برای درمان اسهال یا سوءهاضمه بسیار مفید است. دمنوش بابونه یک نوشیدنی خانگی برای تابستان و به ویژه سفرهای تابستانی است. این دمنوش به درمان اسهال و ناراحتی‌های گوارشی ناشی از سفر کمک می‌کند و حتی برای کاهش کولیک در نوزادان و اسهال در کودکان نیز استفاده می‌شود.

برای تهیه‌ دمنوش معمولا از گل بابونه خشک استفاده می‌شود به این ترتیب که آب جوش را روی گل‌ها می‌ریزید و 5 تا 8 دقیقه صبر می‌کنید تا دم بکشد. برای تنوع دادن به این دمنوش تابستانی می‌توانید چند برش آناناس یا حتی چند تکه پوست پرتقال به آن اضافه کنید.

چای ترش

چای ترش یک انتخاب هوشمندانه برای فصل گرما است. این چای با بالا بردن میزان تعریق، دمای بدن را کاهش می‌دهد و سبب خنک شدن بدن می‌شود. در طب سنتی از چای ترش برای تصفیه کردن خون استفاده می‌شود؛ زیرا بر خلاف چای سیاه که موجب دفع آهن از بدن می‌شود، چای ترش سرشار از آهن بوده و در سلامت خون تاثیرگذار است. به همین دلیل نوشیدن این چای برای افرادی که به کم خونی دچار هستند توصیه می‌شود. چای ترش منبع غنی ویتامین ث است و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در برابر سرماخوردگی می‌شود.

چای ترش را در آب جوش بریزید و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. می‌توانید کمی عسل و آبلیمو هم به دمنوش‌تان اضافه کنید و لذت ببرید. نوشیدن این دمنوش در این روزهای گرم به شما طراوت و تازگی می‌دهد. به این نوشیدنی سبک می‌توانید مواد متنوعی اضافه کنید از جمله لیمو، توت و زنجبیل و حتی هلو.

چای سبز

یکی از ساده‌ترین و در دسترس ترین دم‌نوش‌های خنک‌کننده چای سبز است که در طب سنتی چین به‌عنوان درمانی برای گرمازدگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. چای سبز دارای اکسیداسیون پایینی است و باعث می‌شود بدن آب بیشتری تولید کند و سبب خنک شدن بدن و رفع عطش شود.

یک قاشق چایخوری چای سبز را در قوری یا لیوان ریخته سپس آب که از جوش افتاده (80 درجه) به آن اضافه کنید. چای سبز و بیشتر دمنوش‌ها نیاز به حرارت دوباره ندارد و فقط کافی است درب لیوان یا قوری را بگذارید و پس از چند دقیقه صبر کردن نوشیدنی شما آماده است. بعد از ریختن آب جوش روی برگ‌های چای سبز به هیچ عنوان قوری را روی حرارت بخار کتری یا سماور قرار ندهید و قوری یا لیوان را در فضای اتاق قرار دهید و چند دقیقه منتظر بمانید تا چای سبز شما دم شود.

آب در حال جوش را به چای سبز اضافه نکنید آب بسیار داغ سبب از بین رفتن بعضی آنتی‌اکسیدان‌ها در چای سبز می‌شود و باعث می‌شود بسیاری از خواص آن کمتر شود.

دمنوش گل گاو زبان

یکی از مشکلات همه ما در گرما بی‌حوصلگی و کلافگی است که یکی از بهترین راه‌های درمان آن استفاده از دمنوش گل گاوزبان است. این دمنوش یکی از بهترین عوامل تقویت نیروی دفاعی بدن است و همچنین تسکین بی‌نظیری برای اعصاب است و باعث می‌شود علاوه بر کسب آرامش در برابر مسمومیت‌های رایج فصل تابستان مقاوم شوید و با مصرف منظم آن در تابستان مقاومت بدن افزایش و احتمال ابتلا به سرماخوردگی در زمستان نیز کاهش می‌یابد.

مقداری گل گاوزبان(دو تا پنج مثقال) را با نیم لیتر آب جوش، همانند چای روی حرارت غیرمستقیم بخار کتری یا سماور بگذارید و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد و پس از دم کشیدن، 10 دقیقه بماند و بعد آن را میل کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین