کدخدایی: لایحه حذف ۴ صفر دارای ابهامات است/ موضوع قتل نوجوان تالشی ارتباطی با لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ندارد

گروه سیاسی الف،   3990310058

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در جلساتی که با رئیس کل بانک مرکزی پیرامون لایحه حذف چهار صفر داشتیم، ابهامات نسبت به تعهدات به صندوق بین المللی پول رفع نشد و این ابهامات را به مجلس اعلام کردیم.

کدخدایی: لایحه حذف ۴ صفر دارای ابهامات است/ موضوع قتل نوجوان تالشی ارتباطی با لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ندارد

به گزارش تسنیم، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌ها ابراز کرد: 9 مصوبه با توجه به رفت و برگشت‌هایی که با مجلس دهم داشتیم، مورد بررسی قرار گرفته و پاسخ‌های آن به مجلس اعلام شده است.

وی افزود: طرح استفساریه ماده ‌103 مربوط به مدرک کارشناسی برای جاهایی که ارزش استخدامی دارد است، که مدرک معادل کارشناسی را مجلس استفسار کرده که عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی به مجلس اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: لایحه حمایت قضایی از مأموران حفاظت محیط زیست و جنگلبانی مورد بررسی قرار گرفت و عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی به مجلس اعلام شد.

کدخدایی اظهارداشت: ضوابطی را در طرح اصلاح بخشی از قانون احزاب در قالب آیین‌نامه در نظر گرفته بودند که امری قانونی تلقی شود که مغایر اصل 85 تشخیص داده شد و علی‌رغم اصلاحی که به‌عمل آوردند، اما شورای نگهبان اعلام کرد که ابهام اصل 85 همچنان به‌قوت خود باقی است و مجلس باید برای آن قانونی تصویب کند.

کدخدایی اضافه کرد: لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در جلسات شورای نگهبان بررسی شد و در تبصره یک این طرح تعهداتی در برابر صندوق بین‌المللی پول ایجاد شده بود که شورای نگهبان اعلام کرد این تعهدات به‌روشنی مطرح شود و دارای ابهام است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در جلساتی که با آقای همتی رئیس‌کل بانک مرکزی پیرامون لاحیه حذف چهار صفر داشتیم، ابهامات نسبت به تعهدات به صندوق بین‌المللی پول رفع نشد و این ابهامات را به مجلس اعلام کردیم.

وی درباره هجمه‌های واردشده به شورای نگهبان پس از قتل نوجوان 13ساله تالشی توسط پدرش، گفت: ما هم انزجار خود را از این جنایت اعلام می‌کنیم، این‌گونه مسائل فقط با یک قانون حل نمی‌شود، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ارتباطی به این موضوع ندارد، از سال 97 تا الآن مجلس می‌توانست این لایحه را اصلاح کند، هیچ قصوری از سوی شورای نگهبان در بررسی و اعلام نظر درباره این لایحه صورت نگرفته است.

کدخدایی تأکید کرد: گرچه معتقدم که فاجعه قتل نوجوان 13ساله تالشی ارتباطی با این لایحه ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره اصلاح قانون انتخابات و ازسرگیری بررسی این موضوع با نمایندگان مجلس یازدهم گفت: فعالیت ما در این رابطه با مجلس دهم از ابتدای سال اول این مجلس آغاز شد و تا پایان سال این مجلس هم نتیجه آن دیده شد.

کدخدایی گفت: ما مذاکراتی در این رابطه با مجلس یازدهم داشتیم و پیش‌نویس‌هایی در این رابطه تهیه شده است و کارشناسان ما در پژوهشکده این آمادگی را داشته‌اند و این مسئله هم اعلام شده است.

وی اظهارداشت: ان‌شاءالله این فعالیت مشترک صورت گیرد و امیدواریم با استفاده از تجارب مجلس دهم، نمایندگان مجلس یازدهم همت کنند تا قانون انتخابات سروسامان یابد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره عدم حضور آیت الله جنتی دبیر این شورا در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس، گفت: مجلس برای این مراسم از بنده و آقای جنتی دعوت کرده بود، اما آیت الله جنتی به‌دلیل اینکه در سفر بودند، امکان حضور در این مراسم نداشتند و فقط بنده در این مراسم شرکت کردم.

کدخدایی  درباره برخی مصوبات بررسی شده در شورای نگهبان، گفت: طرح کاهش مجازات حبس تعزیری ایراداتی داشت که مجلس  ایرادات را برطرف کرد و عدم مغایرت آن نیز اعلام شد،  این طرح در شرایط کرونایی این روزها می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه پیش از انتخابات مجلس  و پس از آن، افرادی شورای نگهبان را به نقض قانون متهم کردند؟ گفت: از این اسیب ها زیاد دیدیم و دوستانی که رای نمی اورند آن را مطرح می کنند و ما توجهی به آن نداریم. آنچه مهم است اجرای قانون است. ما بحث شکایتی را نداریم البته اگر توهین باشد حق را محفوظ می دانیم که اقدام قانونی را انجام دهیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا گفت: تدابیر مقام معظم رهبری و مقاومت مردم در مقابل تحریم‌ها، باعث کسب پیروزی بوده و رمز موفقیت‌ها، مقاومت است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم گفت: امیدوارم در مجلس جدید، گذشته چراغ راه آینده باشد و در این فرصت اندک حل مشکلات مردم به خصوص مشکلات اقتصادی حل شود و  شورای نگهبان از هر کمکی که بتواند به مجلس جدید کند، دریغ نخواهد کرد، همانطور که ارتباط تنگاتنگی هم میان شورا و مجلس قبلی وجود داشت.

وی افزود: به غیر از منتخب آشتیان گزارش رسمی دیگری درباره مدرک تحصیلی نمایندگان نداشتیم و نباید به شایعات در این خصوص توجه کرد و  اگر گزارشی مستند باشد باید به کمیسیون تخصصی اعتبارنامه‌‌های مجلس ارجاع شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره قتل رومینا اشرفی   و ضرورت تصویب قانون برای جلوگیری از تکرار چنین فجایعی، گفت: ما آمادگی خود را از هر گونه قانون جدیدی که برای تشدید مجازات این افراد باشد، اعلام و سعی می کنیم در کوتاه ترین فرصت اعلام نظر کنیم و اگر مشکل با قانون حل می‌شود، در این زمینه آمادگی داریم تا همکاری کنیم.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که شما گفتید  16 مصوبه در روزهای اخر مجلس دهم و هفته های اخیر به شورای نگهبان ارسال شده و در حال بررسی است، مهمترین مصوبه کدام بوده است و چرا  پاسخ شورا به مصوبات ارسالی زمان بر است ؟ گفت: اینکه چرا زمان بر است ایراداتی  داریم و مجلس یا درست آن را انجام نمی دهد و یا اصلاح نمی کند که بر عهده ما نیست،  مصوبات را خاطرم نیست ولی  یکی لایحه مالیات بر ارزش افزوده بود که مصوبه متولی است، دیگری طرح اصلاح ایین نامه داخلی مجلس است که بتدریج  اعلام  نظر  کردیم.

وی ادامه داد: شورای نگهبان باید بحث های کارشناسی کند، هم پژوهشگاه  ما در تهران و هم  مجمع قم ، بررسی فقهی و کارشناسی می کنند و از متخصصان و نمایندگان مجلس و دولت دعوت می شود، مثلا  حذف 4 صفر از پول ملی وقت زیادی از ما در شورای نگهبان گرفت، لذا بحث های کارشناسی وقت زیادی می‌برد، اما فرصت ما برای اعلام نظر 20 روز است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ادعای جعلی بودن مدرک دکترای یکی از نمایندگان مجلس واینکه امروز هم  سه نفر از نمایندگان ادعایی درباره رانت خواری این نماینده مطرح کردند، گفت: نظرات شورا درباره نمایندگان به پایان رسیده و اگر نمایندگان مطلب جدیدی دارند، می توانند در موضوع بررسی اعتبارنامه، مطرح کنند.

کدخدایی همچنین در واکنش به اظهارات  سخنگوی مجلس دهم درباره شبهه در مدارک تحصیلی هشت تن از منتخبان مجلس یازدهم، گفت: آنچه برای ما به صورت گزارش رسمی رسید، تنها منتخب تفرش بود و درباره مدرک تحصیلی دیگر منتخبان مجلس یازدهم مدارک رسمی به دست ما نرسیده است. یکی از نمایندگان مجلس دهم  ادعا‌های را نسبت به رقیبش مطرح کرد، اما مشکلی وجود نداشت. او مدعی بود که ممکن است این فرد در دوران تحصیل خود خوب درس نخوانده باشد.  این مسایل ناراحت کننده است که او دوباره این ادعا را درباره 8 نفر از نمایندگان مجلس مطرح کرده‌اند و تعابیری را به کار بردند که دور از شأن بود و بنده گفتم که بررسی‌های لازم صورت گیرد و حتی اگر لازم باشد شکایت انجام دهیم.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان برای در اختیار قرار دادن توان پژوهشی خود به مجلس در جهت ارتقای قانون‌گذاری آمادگی دارد، اظهارداشت: امیدواریم نمایندگان در حل مشکلات مردم کوشا باشند و فرصت چهارساله را غنیمت بدانند، چرا که این زمان طولانی نیست.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین