جمعیت جوان، کرونا را شکست می‌دهد

زهره حسنی سعدی*،   3990231091 ۳۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
جمعیت جوان، کرونا را شکست می‌دهد

جوانان توانمند در هر عرصه‌ای با ایده‌هایی نو وارد می‌شوند و تغییر و تحولات گسترده‌ای به ارمغان می‌آورند. علاوه بر این جمعیت جوان در هر کشوری از مولفه‌های قدرت محسوب می‌شود. براساس شواهد پیری‌جمعیت آسیب‌پذیری جامعه را در برابر ویروسی مثل کرونا افزایش می‌دهد.        

مسئله جمعیت ابعاد اقتصادی و فرهنگی و حتی سیاسی زیادی دارد. در این جهت دولت‌ها و حکومت‌ها سیاست‌هایی را اتخاذ می‌کنند. در ایران از اواخر دهه شصت سیاست‌های کنترل جمعیت اعمال شد. اما جلوی این سیاست‌ها در زمان مناسب خود گرفته ‌نشد و سیر نزولی جمعیت با سرعت ادامه یافت. به طرزی که نرخ باروری ایران به زیر نرخ جایگزینی رسید. 

به طوری‌که روند فرزندآوری ایران در سال‌های اخیر نیز نابسامان می‌باشد. میزان فرزند آوری برای حفظ جمعیت باید حداقل 2.1 فرزند به ازای هر مادر باشد اما براساس آخرین گزارش بانک جهانی این میزان برای ایران 1.7 فرزند به ازای هر زن بوده‌است. این در حالی است که طبق آمارها میزان تولد در سال 1396 نسبت به سال 1395، 0.77 درصد کاهش پیدا کرده‌است. آمارهای سال 1397 نیز در رابطه با جمعیت تامل برانگیز هستند. براساس آمارها در طی یک سال از 1396 تا 1397 بیش از یک صد و بیست هزار تولد کاهش یافت. این بدان معناست که طی این یک سال 8/5 درصد از کل تعداد تولدهای کشور را از دست داده‌ایم[1].

اما شاید خیلی‌ها به استناد آمارها ادعا کنند که روند جمعیتی ایران صعودی است. اما ترکیب جمعیتی چیز دیگری را نشان می‌دهد. در واقع همان‌طور که ذکر شد نکته مهم در بحث جمعیت، جوانان هستند. براساس آمار سرشماری سال 95 سهم میان سالان از کل جمعیت به 44.8 درصد رسیده‌است. همین‌طور باید یادآور شد که اگر به همین صورت ادامه پیدا کند تا سال 1420 یک سوم جمعیت ایران را سالمندان تشکیل خواهند داد. 

این مسئله بحران بسیار بزرگی می‌باشد. این نوع ترکیب جمعیتی و پیر شدن جمعیت عواقب زیان‌باری برای جامعه خواهد داشت. جوانان نیروی کار محسوب می‌شوند و موجب تحرک و شکوفایی در عرصه‌های مختلف هستند. هم‌چنین در مواقع بحران و جنگ جوانان به عنوان مولفه تاثیرگذار و نجات‌دهنده می‌باشند. مثال بارز این مسئله کشور ایتالیا می‌باشد که در بحران بیماری کرونا به دلیل پیری جمعیت، آمار مرگ و میر به شدت بالا رفت و قادر به ارائه خدمات درمانی به افراد بیمار نبودند. 

پیری جمعیت آسیب‌پذیری در برابر ویروسی مثل کرونا را افزایش می‌دهد

در همین راستا بر اساس گزارش موسسه ملی تحقیقات سلامت، درحالیکه میانگین سنی ابتلا به کرونا در کشور  51.7 سال است، میانگین سنی فوت شوندگان بیش از 68 سال را نشان می‌دهد. بنابراین در صورت وقوع بیماری همه‌گیری نظیر کرونا ویروس، جمعیت جوان خود عاملی بازدارنده برای جلوگیری از صدمات و هزینه‌هایی است که ویروسی نظیر کرونا به کشورها تحمیل می‌کند. همچنین با توجه به شواهد، یکی از تبعات پیری جمعیت آسیب‌پذیری کشور در برابر ویروس و بیماری‌هایی نظیر کرونا است. این مسئله در آمار فوت‌شدگان کشورهای پیر اروپایی نظیر ایتالیا و اسپانیا به وضوح قابل مشاهده است.[2] 

 

بحران جمعیت مسئله‌ای نیست که بتوان جلوی آن را طی یک یا دو سال گرفت. نکته مهم این است که باید جلوی این روند از چندین سال قبل گرفته ‌شود تا به مرحله‌ی حاد نرسد. در نتیجه برای جلوگیری از این بحران و جبران سیاست‌های غلط جمعیتی که در سال‌های دهه هفتاد اعمال شد باید از همین اکنون سیاست‌های افزایش جمعیت اتخاذ شود.

یکی از این سیاست‌ها که برای کنترل جمعیت نیز بسیار به کار رفت و در جامعه نفوذ کرد، فرهنگ‌سازی می‌باشد. فیلم‌ها و سریال‌های آن دوره همه خانواده‌های موفق دارای فرزند کم را نشان می‌دادند و تعداد فرزندان حول یک یا دو نفر بود این مسئله بر ناخودآگاه افراد جامعه تاثیر می‌گذارد. علاوه بر بعد فرهنگی بعد اقتصادی نیز بسیار موثر می‌باشد. 

بیمه کردن تمامی فرزندان و سیاست‌های تشویقی اقتصادی برای هر فرزند می‌تواند مفید باشد. علاوه بر این به مواردی هم‌چون مرخصی زایمان هم برای پدر و مخصوصا برای مادر باید مورد توجه قرار گیرد. با آن‌که قوانینی در جهت مرخصی زایمان برای مادران وجود دارد، سازمان‌های مختلف در این امر متفاوت رفتار می‌کنند. در برخی از سازمان‌ها و ادارات سخت‌گیری‌های زیادی برای مادران باردار اعمال می‌کنند و حتی به تحقیر این مادران نیز می‌پردازند! 
سیاست‌های افزایش جمعیت باید در ابعاد گوناگون اجرایی شود. این سیاست‌ها اقتصاد، فرهنگ، زنان و خانواده را در برمی‌گیرد. باتوجه به ترکیب جمعیتی ایران و روند غیرقابل قبول آن باید نسبت به اجرایی کردن جدی سیاست‌های جمعیتی توجه و اهتمام لازم به عمل آید. 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

* دبیر کارگروه زنان و خانواده انجمن مستقل دانشگاه تهران
 
[1] https://www.eghtesadonline.com/n/1lGe
[2] .http://nihr.tums.ac.ir/Item/782?AspxAutoDetectCookieSupport=1

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۵۱۰۸۰۰:۳۲:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۱
گوشت 100 -لپه 30 لوبیا 20 و بیکاری و اجاره خانه .............. خدایا چه کنیم
ناشناس۱۴۵۵۹۱۸۱۶:۲۶:۲۵ ۱۳۹۹/۳/۱
چند درصد ایرانی ها از زندگی خود راضی هستند؟
ناشناس۱۴۵۶۸۵۲۲۰:۲۷:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۲
یک درصدیها
ناشناس۱۴۵۶۷۵۹۱۸:۰۵:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۲
هیچی! ، بچه بیار 7 8 تا
ناشناس۱۴۵۵۱۱۸۰۰:۴۴:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۱
کشور نه تنها منابع طبیعی (آب، فضای سبز و ...) متناسب با جمعیت بالا را ندارد بلکه حتی از لحاظ فیزیکی گنجایش جمعیت زیاد را ندارد. باید قبول کرد که اقلیم نیمه خشک ایران تنها در نقاط محدودی اجازه اسکان پرجمعیت را می‌دهد.
ناشناس۱۴۵۶۸۵۳۲۰:۳۰:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۲
حتی 10 درصد همین جمعیت را هم نمیتوانیم اداره کنیم .
محمود۱۴۵۵۲۰۹۰۳:۲۷:۲۴ ۱۳۹۹/۳/۱
زاویه دید درستی است احسنت
ناشناس۱۴۵۵۲۶۹۰۵:۴۷:۵۷ ۱۳۹۹/۳/۱
متاسفانه تمام اطرافیان من زوجهای جوانی هستند که یا فرزند ندارند یا یکی دارند یا در حال مهاجرت از کشور هستند.
ناشناس۱۴۵۶۸۵۵۲۰:۳۳:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۲
علتش پایین و نازل بودن کیفیت زندگی برای 9 دهک جامعه است.
ناشناس۱۴۵۵۲۷۹۰۶:۵۲:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۱
کرونا را فقط واکسن شکست می دهد.
ناشناس۱۴۵۵۲۸۰۰۶:۵۴:۴۴ ۱۳۹۹/۳/۱
کسی باید حرف از ازدیاد جمعیت بزند که بتواند اسباب رفاه و آسایش آنها را فراهم نماید.
ناشناس۱۴۵۵۲۸۴۰۶:۵۷:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۱
شما نمی خواهد اینقدر آینده نگر بوده و برای مشکل پیری جمعیتی 20 - 30 سال آینده از حالا ماتم بگیرید. شما بهتر است به مشکلات فعلی کشور شامل فقر گسترده، گرانی، بیکاری و.... فکر کنید.
ناشناس۱۴۵۵۲۸۶۰۷:۰۲:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۱
فرزند کمتر، زندگی بهتر این شعار همیشه درست و صحیح است.
ناشناس۱۴۵۵۷۷۳۱۴:۳۵:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۱
شعار صحیح تر: زندگی آرام بدون داشتن زن و فرزند.
ناشناس۱۴۵۵۲۸۸۰۷:۰۵:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۱
نگران افزایش کاهش جمعیت نباشید، مگر الان مرزهای شرقی کشور باز نیستند و اتباع افغانستان آزادانه بدون پاسپورت ورود و خروج نمی کنند؟ مگر 3 میلیون نفر افغانستانی در ایران زندگی نمی کنند؟ ماشاالله قدرت زاد و ولد آنها خیلی زیاد است و مشکل کمبود جمعیت در آینده را حل می کنند!!!
ناشناس۱۴۵۶۸۵۸۲۰:۳۸:۰۵ ۱۳۹۹/۳/۲
ضمنا اغنیا متوانند با تعدد زوحات دو سوته مشکل رو حل کنن
ناشناس۱۴۵۵۲۹۰۰۷:۰۷:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۱
بحث افزایش جمعیت مختص افراد شکم سیر است. آنهایی که آن را مطرح می کنند یا در اجتماع حضور ندارند و یا اصولا در خارج از ایران زندگی می کنند!
ناشناس۱۴۵۵۲۹۴۰۷:۱۵:۴۸ ۱۳۹۹/۳/۱
اول مردم و مسئولان باید مسئولیت پذیری را یاد یگیرند. سپس حرف از زاد و ولد بزنند. بچه درست کردن و افزایش جمعیت هنر نیست.
ناشناس۱۴۵۵۳۳۴۰۹:۰۰:۳۷ ۱۳۹۹/۳/۱
در اغلب شرکتهای خصوصی به محض اطلاع از بارداری زن اخراجش می کنند
ناشناس۱۴۵۵۳۴۲۰۹:۰۶:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۱
سالها پیش باید برای فقر فزاینده و عدم ثبات شغلی و ناکارامد بودن بیمه ها و رشد بیکاری فکری می شد که کار به اینجا نمی کشید جوانان توان ازدواج ندارند در صورت ازدواج هر دو باید کار کنند چون مخارج زندگی و اجاره خانه کمر شکنه و حقوقها بسیار کم فرزند آوری و تربیت فرزند با زور دگنک نمی شه ولی افسوس...
ناشناس۱۴۵۵۵۱۶۱۱:۲۷:۰۸ ۱۳۹۹/۳/۱
تا وقتی به بحران نرسیم دولت‌ها نمی‌فهمن که باید کاری کنن
ناشناس۱۴۵۶۸۶۰۲۰:۴۰:۵۵ ۱۳۹۹/۳/۲
اصلا دولتها و مسئولین ما بحران را درک نمیکنن سواره از پیاده خبر نداره
ناشناس۱۴۵۵۵۳۷۱۱:۴۸:۳۳ ۱۳۹۹/۳/۱
نویسنده عزیز یا شما در این مملکت زندگی نمی کنید یا خودتان را به اون راه زده اید آیا فکر می کنید با فیلم و سریال مملکت در مورد رشد جمعیت به این روز افتاده بابا در این مملکت دیگر مردم برای زندگی فکر نمی کنند بلکه فقط برای زنده مانی فکر می کنندحالا شما در نظر بگیر یکی به فکر این باشد که فرزندان بیشتری داشته باشد و هرکس در این فکر باشد من یکی نمی دانم در مورد این افراد چه بگم.
ناشناس۱۴۵۶۱۲۴۲۰:۴۵:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۱
برخی افراد جیبشان پر است و سواره هم از پیاده خبری ندارد
ناشناس۱۴۵۵۵۴۲۱۱:۵۳:۱۲ ۱۳۹۹/۳/۱
به همین خیال باش .من پسری ۲۹ سال دارم شغل که ندارد خونه هم ندارد شما برایش همسر پیدا کن کتبا قول میدهد صاحب چهار فرزند شود.
ناشناس۱۴۵۶۸۶۱۲۰:۴۳:۵۶ ۱۳۹۹/۳/۲
واقعا درست فرمودید وضع قاراشمیشی داریم بحران پیری هم روش
ناشناس۱۴۵۵۵۵۶۱۱:۵۹:۰۰ ۱۳۹۹/۳/۱
شما جوانان رو هم شکست دادید
ناشناس۱۴۵۵۵۹۶۱۲:۲۳:۵۴ ۱۳۹۹/۳/۱
در مملکتی که هنوز ۸۰-۹۰ ساله ها دارند کار میکنند و بازنشسته نمیشوند، نگرانی از پیری جمعیت بی مود است
ناشناس۱۴۵۵۶۰۰۱۲:۲۶:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۱
با داشتن بیش از یک میلیون تولد در سال و نرخ رشد همچنان مثبت جمعیت و در حالی که جمعیت جوان فعلی کشور بدون هرگونه پشتیبانی بحال خود رها شده اند، حرف زدن از خطر پیری جمعیت و تلاش برای زاد و ولد بیشتر، بسیار عجیب و مسخره است.
ناشناس۱۴۵۵۸۹۲۱۶:۰۱:۰۴ ۱۳۹۹/۳/۱
جوون های الان زودتر لطفا بمیرید. کی گفته الان باشید؟! الان پیری مده در آینده( که مسئولین 60 به بالا مون مردن)جوونی مد میشه
ناشناس۱۴۵۵۹۰۱۱۶:۱۳:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۱
طبق قانون بانوان فرزند زیر 6 سال باید کسر ساعات موظفی براشون اعمال بشه ولی کارفرما آنهم دولتی داره میخنده بهمون و میگه بیخود ....
مثبت نگر۱۴۵۶۱۷۷۲۲:۰۹:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۱
تحلیل ابکی و مسخره بس کنید این حرفهارو ما تو مشکلات الانمون دست وپا میزنیم شما حرف از بیست سی سال اینده میزنی.یکی میمرد از بینوایی یکی میگفت عمو زردک میخواهی
mf۱۴۵۶۳۲۸۰۴:۳۰:۱۴ ۱۳۹۹/۳/۲
تو یارانه 30 درصد این جمعیت دولت محترم مانده است
ناشناس۱۴۵۶۳۳۸۰۴:۵۹:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۲
اداره مرکزی معتبر دولتی نه پارکینگ داره نه مهد کودک داره نه سرویس نه مزایایی برای بچه دار ها........ اسم نمیبرم.....
ناشناس۱۴۵۶۳۴۰۰۵:۰۳:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۲
کرونا اومده آقایان یه ماه نتوانستند قرنطینه درست و حسابی اجرا کنند چطوری جمعیت بیشتر را اداره خواهند کرد؟
ناشناس۱۴۵۶۵۰۵۱۲:۳۶:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۲
حتی پرنده ها و چارپایان در شرایط نامساعد طبیعی و خشکسالی از زاد و ولد خود کم می کنند. و اکنون در این شرایط وحشتناک اقتصادی و احتماعی انتظار دارید زوجها رو به فرزندِآوری آورند؟
ناشناس۱۴۵۶۶۵۵۱۵:۴۴:۵۰ ۱۳۹۹/۳/۲
جوونا خسته ان از ما مایه نزارید.نه زن میگیرم نه زندگی میخوام نه بچه بزارید تو حال خودمون باشیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین