جزئیاتی از سریال سلمان فارسی

گروه فرهنگی الف،   3990228044

ساخت سریال سلمان پس از روزهای کرونایی و ماه رمضان در شهرک سینمایی نور ادامه پیدا می‌کند.

جزئیاتی از سریال سلمان فارسی

روزنامه جام‌جم نوشت: برای سال‌ها فقط گاهی صحبت از ساخت سریال «سلمان فارسی» می‌شد؛ سریالی كه ساخت آن ذهن داوود میرباقری نویسنده و كارگردان را به خود مشغول كرده بود. تا این‌كه او سرانجام با نگارش طرح كلی داستان، عزم جدی خود را برای ساخت سریال پرزحمت و سخت سلمان فارسی نشان داد.

آنچه ذهنیت كارگردان را برای روایت قصه سلمان به مرحله عمل رساند، همراهی با تهیه‌كننده سریال حسین طاهری بود، زیرا پیش از پیوستن حسین طاهری به پروژه «سلمان» دو تهیه‌كننده دیگر بخشی از امور را در دست گرفته بودند، اما به دلیل پیش نرفتن كارها در دوره آنان، حسین طاهری كار را در سال 1395 تحویل گرفت. به این ترتیب یكی از جدی‌ترین دغدغه‌های كارگردان به واقعیت رسید و گروه بخش‌هایی از سریال سلمان فارسی را اواخر آذرماه تصویربرداری كردند. تا این‌كه كرونا برنامه‌ریزی همه را به هم زد. این موضوع هم شامل حال پروژه سلمان فارسی شد و گروه تصویربرداری را متوقف كردند. حالا اما دوباره قرار است بعد از ماه رمضان تصویربرداری سریال شروع شود و بخش‌هایی از آن در شهرك سینمایی نور ضبط خواهد شد. گزارش جزئیات این سریال بخوانید.

*** سه‌گانه میرباقری

امام علی (ع)
داستان:  این سریال از اواخر دوره خلافت عثمان بن عفان شروع می‌شود و تا پنج سال انتهایی و دوران خلافت و زندگی علی بن ابیطالب می‌پردازد.
آغاز ساخت: 1373
پایان ساخت: 1377
بودجه:  ۲۶۹ میلیون تومان
تعداد بازیگران: 150 بازیگر اصلی و بیش از5000 هنرور

مختارنامه
داستان: درباره زندگی و قیام مختار ثقفی به کارگردانی داوود میرباقری در 40 قسمت تولید شد.
آغاز ساخت: 1382
پایان ساخت:1388
بودجه: هزینه ساخت مجموعه تاریخی مختارنامه از سوی داوود میرباقری در همایش «قیام تا قیام» ۲۰ میلیارد تومان اعلام شد.
تعداد بازیگران : ۱۱۰ بازیگر اصلی و ۴۰۰ بازیگر فرعی

سلمان فارسی
داستان: میرباقری قصه سلمان فارسی را در سه مقطع دیده است: تولد و جوانی او در ایران باستان دوران ساسانیان، مهاجرت او به بیزانس و بخش عمده‌ای زندگی او كه در آن دوره می‌گذرد و بخش سوم گرویدن او به دین اسلام و قصه‌ای كه در حجاز می‌گذرد.
آغاز ساخت: 27 آذر 98
تعداد بازیگران : 20 هزار بازیگر از سراسر کشور شناسایی شده و 1500 شخصیت در سریال حاضرند.

دلخوشی ملازم هندی
در مرحله اول از سریال سلمان فارسی، محمدرضا هدایتی نقش ویشنو ملازم هندی را بازی كرده و با كاروانی كه به سمت شامات در سفر است، حضور دارد.  

ویشنو تنها دلخوشی‌اش میمون كوچكی است كه از هندوستان با خود آورده است. محمدرضا هدایتی به خاطر نقش‌های كمدی‌اش در سریال‌های مهران مدیری در میان مخاطبان به شهرت رسید، اما پیش از آن‌كه به شهرت برسد در تئاتر بازی می‌كرد. او در این سال‌ها هم نقش‌های كمدی بازی كرد و هم جدی.  بازی در سریال سلمان فارسی، نخستین تجربه این بازیگر در یك اثر تاریخی جدی است.

همچنین در مرحله اول تصویربرداری كه در شهداد كرمان و قشم انجام شد، فرهاد اصلانی برای نقش تاجر رومی جلوی دوربین رفت.

مرحله اول تصویربرداری سریال از 27 آذرماه سال 98 شروع شد و اولین صحنه از سریال در كویر شهداد كرمان شروع شد.

همچنین تصویربرداری این مرحله كار در جزیره قشم به پایان رسید. در مرحله اول، عبور سلمان از مرز ایران و روم و از بین قبایل لخمیان تصویربرداری شده است.

چرا تركیه، نه؟

طبیعی است برای به تصویر درآوردن آن دوره از تاریخ نیاز به ساخت و ساز برای فراهم كردن فضاهای مربوط به جی و تیسفون محل تولد و گذران دوران جوانی سلمان فارسی ضروری است. در خارج از كشور نیز برای به نمایش كشیدن بخش‌های مربوط به بیزانس بررسی‌هایی انجام شد. حسین طاهری، تهیه‌كننده این سریال در این باره می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار بود بهار امسال برای ادامه تصویربرداری راهی كشورهای دیگر از جمله تركیه و ارمنستان شویم، اما به علت شیوع ویروس كرونا این سفر به زمان دیگری موكول شد.

طاهری با تأكید بر این‌كه ساخت سریال سلمان فارسی، بدون وقفه ادامه دارد به تغییرات ایجادشده در روند تولید این سریال اشاره کرده و ادامه می‌دهد: بخش‌هایی از فصل بیزانس را كه قرار بود در تركیه تصویربرداری كنیم به داخل كشور از جمله شهرك سینمایی نور منتقل كردیم.

تهیه‌كننده سریال سلمان فارسی با بیان این‌كه جابه‌جایی لوكیشن‌ها، نیاز به برنامه‌ریزی مجدد داشت و این امر كار بسیار پیچیده و سختی بود تاكید می‌كند: البته این جابه‌جایی‌ها برای پروژه بزرگی مانند سریال سلمان فارسی اجتناب‌ناپذیر است و همكاران ما با نهایت انعطاف و حرفه‌ای‌گری، پروژه را همراهی می‌كنند تا این اثر فاخر ملی، بدون خلل به مسیر ساخت خود ادامه دهد.

دهكردی در لباس سپاهیان

علی دهكردی سال 70 با بازی در فیلم از كرخه تا راین ابراهیم حاتمی‌كیا در میان مخاطبان به شهرت رسید. او در این سال‌ها كارنامه پررنگ و لعابی در تلویزیون و سینما دارد و لباس شخصیت‌های متفاوت را به تن كرده است. البته این هنرمند تجربه بازی در سریال‌های تاریخ گذشته همچون شیخ بهایی و تاریخ معاصر سریال معمای شاه را در كارنامه دارد. بنابراین با فضا و روند سریال‌های تاریخی آشنا است.

دهكردی در مرحله اول از تصویربرداری سریال به عنوان یكی از سپاهیان جلوی دوربین رفت.

چه خبر از 1400؟

طاهری با اشاره به این‌كه تصویربرداری این سریال، بعد از ماه مبارك رمضان در لوكیشن‌های داخل كشور از جمله شهرك سینمایی نور ادامه خواهد یافت، بر رعایت پروتكل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با كرونا در تمام مراحل كار تاكید و عنوان می‌كند: روند ساخت سریال سلمان با رعایت تمام موازین بهداشتی پیش خواهد رفت تا توقفی در زنجیره برنامه‌ریزی ایجاد نشود. در مرحله دوم از سریال سلمان فارسی كه بخش‌هایی از آن در شهرك سینمایی نور تصویربرداری می‌شود، قرار است بخش‌هایی ضبط شود كه مربوط به ورود سلمان فارسی به روم و شهرهای دمشق، موصل و عموریه است. همچنین با توجه به كرونا، گروهی مشغول بررسی بخش‌های مركزی ایران هستند كه در صورتی كه كرونا از بین نرفت، گروه برای ضبط درگیر مشكل لوكیشن نشوند. فصل ایران از سریال سلمان فارسی هم قرار است سال 1400 ضبط شود و گروه، مشغول فراهم كردن ساخت و سازها برای این بخش از كار هستند. سریال سلمان فارسی تحت نظر مركز سیما فیلم از جمله بزرگ‌ترین اثر نمایشی تاریخ كشور محسوب می‌شود.

*** به بهانه از سرگیری مجدد تصویربرداری سریال سلمان فارسی

با کاروان سلمان

احسان ناظم بکایی در یادداشتی کوتاه نوشت: «تصویربرداری سریال سلمان فارسی، با جابه‌جایی در لوکیشن‌ها، بعد از ماه رمضان ادامه پیدا می کند.» این خبر، به چند دلیل مهم است.

اول این‌که از سرگیری سریال سلمان فارسی به عنوان بزرگ‌ترین پروژه نمایشی در حال ساخت کشور، می‌تواند دل گرمی خاصی به مابقی فیلمسازان و سریال‌سازان و حتی اهالی تئاتر بدهد.  این‌که می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مسائل مراقبتی، پروژه‌های متوقف شده را از سرگرفت.

دوم این‌که چرخش صنعت سریال‌سازی آن هم سریالی مانند سلمان فارسی با ابعاد مختلفش، نقش مهمی در چرخش چرخ زندگی ده‌ها نفر از عوامل جلو و پشت دوربین دارد و نشان می‌دهد چرخ تولید سریال‌های فاخر ما همچنان می‌چرخد. نکته مهم دیگر این‌که سازندگان سریال سلمان فارسی، تهدید ممنوعیت ترددهای برون مرزی را به فرصتی برای جایگزینی لوکیشن‌های داخلی تبدیل کرده‌اند. طبیعتا این کار برای پروژه بزرگی مانند این سریال، پیچیده است و نیاز به تجدید برنامه‌ریزی دارد که انجام گرفته و حالا قرار است بخشی از لوکیشن‌های روم (بیزانس) به جای استودیوها و دکورهای ترکیه در شهرک سینمایی نور تصویربرداری شود.

آنها که به شهرک سینمایی نور رفته‌اند می‌دانند این مجموعه، شهرک سینمایی مدرنی با تجهیزات به روز است که نقش بسزایی در افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها خواهد داشت. این جابه‌جایی، فرصتی برای بهره مندی از فرصت‌های داخلی برای تصویربرداری است. علاوه بر این، انعطاف در ساخت سریال را هم نشان می‌دهد. در واقع جابه‌جایی لوکیشن‌ها، برون رفت از بحران توقف تصویربرداری سریال بوده است. سریالی که تصویربرداریش آخر پاییز سال گذشته بالاخره شروع شد و بعد از کرمان و قشم قرار بود به ترکیه برسد که حالا به شهرک نور می‌رسد.

آنچه جلوی دوربین رفته بخش‌های جوانی سلمان و عبور از مرز ایران و روم است. آنچه در شهرک سینمایی نور تصویر می‌شود، بخش‌های حضور سلمان در روم خواهد بود و قرار است بخش‌های ایران و حجاز هم به‌زودی وارد فاز تولید شود. این یعنی پازل سفر سلمان به مرور کامل می‌شود و کم‌کم کنجکاوی‌ها برای دیدن سریالی که داوود میرباقری، مشتاقانه می‌خواست آن را بسازد، افزایش بیشتری می‌یابد.

این شب‌ها که همچنان بعد از 33 سال، سریال امام علی(ع) روی آنتن می‌رود و بیننده‌های خوبی را هم پای شبکه افق نشانده، شاهدیم که این دست سریال‌ها و به‌خصوص آثار داوود میرباقری، چه جایگاه بلندی در حوزه آثار نمایشی دارد؛جایگاهی که هیچ‌گاه، رنگ و بوی کهنگی نمی‌گیرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین