دوستی با فقرا یا دشمنی با فقر؟!

  مهدی نورمحمدزاده،   3990227033 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
دوستی با فقرا یا دشمنی با فقر؟!

  شکی نیست یکی از صحنه های زیبایی که در ایران امروز قابل مشاهده و رصد است، حضور عاشقانه مردم در اهدای بسته های معیشتی به مستضعفان و مواسات با آسیب دیدگان اقتصادی کرونا است. اما با این حال به نظر می رسد شیوه های اجرایی طرح های «رزمایش مومنانه» و نگاه صاحب منصبان و اصحاب فرهنگ و رسانه جامعه ما به مفهوم «مواسات»، نیازمند آسیب شناسی و اصلاح است.جستارهای پراکنده زیر، تلنگرهایی فرهنگی در این باب هستند که امیدوارم مورد توجه خیران عزیز و فعالان اجتماعی این حوزه قرار بگیرد.


1-هدف از مواسات اسلامی، غمخواری، همدلی و کمک به فقرا و مستضعفان جامعه است، نه به رسمیت شناختن فقر و استضعاف در جامعه! ما بیش از دوستی با فقرا، مکلف به دشمنی با فقر هم هستیم، پس چه بهتر که در کنار رفع نیازهای چند روزه و تغذیه ای نیازمندان، اگر توانستیم به فکر رفع دایمی فقر و فلاکت آنها باشیم. افتخاری ندارد اینکه حرمها و مصلاها را پر کنیم از بسته های معیشتی و آمار بدهیم از افزایش میلیونی تعداد بسته ها و کمک ها! معنای پنهان این آمارهای بزرگ، یعنی رشد بی سابقه فقر و افزایش جمعیت فقرا! حالا مردم به کنار، مسئولان جامعه چه فکری برای اپیدمی فقر در جامعه اسلامی ما کرده اند؟! کاش در کنار آمار بسته ها و کمک ها، حواسشان کمی هم به این آمارها و رقم ها باشد!


2-آفت مواسات ناشیانه، له کردن کرامت انسانها است. چند روزی می شود تلویزیون کلیپی را پخش می کند که یک راننده تاکسی کلافه از بیکاری کرونایی، با دریافت یک بسته غذایی مزین به آرم هلال احمر خوشحال می شود و مشکل اقتصادی خودش را حل شده می بیند! با خودم فکر می کردم فرزندان رانندگان عزیز تاکسی، با دیدن این کلیپ چه احساسی نسبت به شغل و حتی شخصیت پدرشان پیدا می کنند؟! جز اینکه از له شدن کرامت شغلی و شخصی پدرشان، تحقیر می شوند و بغض می کنند؟! مگر هرکس که گرفتار بیکاری و مشکل اقتصادی شد، باید مستحق دریافت صدقه باشد؟! پس بیمه های بیکاری و حوادث و یا وام های ضروری و قرض الحسنه بانک ها کی و کجا به درد مردم خواهند خورد؟! آسیب دیدگان اقتصادی کرونا، به اندازه همه ما کرامت دارند و نیازی به صدقه من و شما یا فلان ارگان و نهاد هم ندارند! به جای چسباندن برچسب فقر به ایشان، به فکر ساز و کارهای بیمه ای، قانونی و البته بدون منت برای حمایت اقتصادی از ایشان باشیم!


3-سیره عملی شاه مردان مولا علی(ع) در مواسات فقرا و مستضعفان، پرهیز از نمایشی کردن موضوع و تاکید بر کمک پنهانی بوده است. هنوز هم در حیرتم از شعور دینی جماعتی چند ده نفره که همگی زیر فلاش دوربین های عکاسی خبرنگاران جمع شده بودند تا یک بسته معیشتی را تحویل یک خانواده نیازمند بدهند! هرچند خیلی وقت ها ظهور نفسانیت و ریاکاری تا این حد هم تابلو و آشکار نیست، اما به هر حال وجود دارد و همه خیران بزرگوار باید نگران آن باشند. مبادا که نیت ما از مواسات، بیش از آن که برای قرب الهی و حفظ کرامت و آبروی مستضعفان باشد، معطوف به ارضای هوس های خیریه ای و شخصیت پردازی معنوی برای نفس خودمان باشد! به قول عزیزی صاحب فکر، باید برویم ته ته دلمان و ببینیم کدام وضعیت را بیشتر دوست داریم: اینکه در جامعه، فقیری پیدا نشود و ما از انفاق و مواسات بی بهره بمانیم یا اینکه بساط فقر گسترده باشد و فقرا باشند و ما باشیم و دلخوشی هایمان به موسسات خیریه و بسته های معیشت!؟


4-جهت گیری اصلی جامعه اسلامی در توجه به مستضعفان، باید بسط عدالت باشد نه کمک های خیریه ای به نیازمندان! تا در مسیر پیاده سازی عدالت قرار نگیریم، امکان ریشه کنی و حتی مهار فقر را پیدا نخواهیم کرد. نگویید که اینها شعار است و دور از دسترس، اتفاقا با برخی راهکارهای ساده هم می توان قدم های کوچکی برای این مسیر طولانی برداشت. فعالان اجتماعی و فرهنگی در کنار انعکاس رزمایش های مومنانه و توزیع بسته های معیشت، باید مسئولان دولتی را برای اجرای عدالت مالیاتی تحت فشار بگذارند! روزنامه چی ها، باید فرجام فیش های نجومی و افزایش ظرفیت رشته های پزشکی را سئوال کنند! عدالتخواهان، باید شفافیت های مدیریتی و اقتصادی کلان را مطالبه کنند و نظام های قبیله ای و فامیلی حاکم در حاکمیت را رسوا کنند!


حتی خیّران بزرگوار هم می توانند کمپین انصراف از دریافت یارانه و فراهم شدن امکان اهدای دایمی آن به نیازمندان را تشکیل دهند و بخشی از مشکل نیازمندان را یک بار برای همیشه و با حفظ کرامت آنها حل کنند. باور کنید همین سهام عدالت و یارانه، اگر به درستی مدیریت شود و منافع آن به سمت دهک های پایین جامعه جاری شود، پرده آبروی بسیاری از نیازمندان جامعه را حفظ خواهد کرد!


و نکته پایانی اینکه واقعا عجیب نیست که در یک جامعه مدعی عدالت و مواسات، بازیگران سلبریتی از پرداخت مالیات معاف می شوند، پزشکان متخصص کارت خوان نصب نمی کنند، حقوق و پاداش چند ده میلیونی مدیران حکومتی منع قانونی ندارد، اما افزایش حقوق سالیانه کارگران، برخلاف نص صریح قانون و به میزان کمتر از نرخ تورم سالانه، محاسبه، امضا و تایید می شود؟! اگر به فکر مبارزه با فقر هستیم باید با این فجایع مدیریتی و رویه های فقرساز هم مقابله کنیم و الّا سال بعد، باید بسته های معیشتی بیشتری تدارک ببینیم و حرم های بزرگتری را برای چیدن آنها قُرق کنیم!
 
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۴۹۸۳۰۱۰:۴۰:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۷
برای چیدمان بسته های معیشتی در حرم امام و مساجد و قبرستان ها متخصص دکوراسیون و تزئینات داخلی هم استخدام کرده بودند؟
ناشناس۱۴۴۹۸۹۷۱۱:۲۴:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۲۷
واقعا جای تاسف است. از قدیم گفته اند عوض اینکه به فقیری ماهی بدهید به او ماهیگیری یاد بدهید. حالا عوض اینکه دولت و سیستم طوری مدیریت کند که اقتصاد و معیشت به صورت طبیعی و علمی اداره شود تا همه بر اساس کار و فعالیت مفید و سالم و بروز بتوانند در برابر خانواده خود شرمنده نباشند همان سیاست پول پاشی را اینبار با برنج و روغن پاشی جایگزین کردیم. در سی سال گذشته چین با اتخاذ سیاستهای داخلی و خارجی و اقتصادی درست بیش از یک میلیارد نفر را از فقر خارج کرد ولی ما بر عکس عمل می کنیم.
ناشناس۱۴۵۰۰۰۵۱۲:۴۴:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۲۷
امام علی تا زمانی که یک گرسنه در حکومتش بود غذایی مانند سایرین نخوردند مسولان کشور ما شبه ها چطوری خوابشان میبرد
ناشناس۱۴۵۰۳۸۶۱۹:۳۱:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۷
روحانی متاسفانه تعداد فقرا و عمق فقر را بطور وحشتناک و غیر قابل اصلاح بالا برد این همان سیاستی است که رفسنجانی میخواست و خاتمی پیروی کرد و رحانی به انجام رساند اینجماعت ایران را به فقر و نابودی کشاندند
ناشناس۱۴۴۹۹۳۷۱۱:۵۲:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۲۷
عزیز من اگر این عکس ها و خبرها نبود مطمئن باش امثال شماها داد و هوار راه می انداختید که هیچ کمکی نمیشود جالب است الان که قبل از اهداء و نیز عکس و خبر آن منتشر می شود امثال تو که خودشان معلوم نیست چه اقدامی را برای همیاری انجام داده اند تنها هنرشان ایراد گرفتن است یعنی کار دیگری هم بلد هستید شماها؟؟؟
ناشناس۱۴۵۰۲۷۷۱۷:۱۳:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۲۷
این بسته هارو مردم تهیه کردند نه ارگانوسازمانی!!!!با جیب مردم پز و عکس یادگاری نمیان!افتاد?
ناشناس۱۴۴۹۸۳۱۱۰:۴۰:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۲۷
بهترین کار این است که با ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی کاری بکنیم که همه آحاد جامعه زندگی مطلوب و متعادلی داشته باشند و آندسته بسیار محدوی هم که باز هم نیازمند باشند از طریق تامین اجتماعی و دستگاه هایی نظیر کمیته امدادو بهزیستیدحمایت شوند تا انها هن تا انجا که امکان دارد پس از مدتی مانند سایرین به زندگی مطلوب برسند لازمه ایجاد تعادل اقتصادی **اجرای قانون از کجا اورده ای و ملی کردت ثروت های حرام میباشد ان لیس للانسان الا ما سعی
ناشناس۱۴۴۹۸۳۴۱۰:۴۲:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۲۷
تحلیل صحیح و به جایی بود. به نظرم گروه‌های مردمی مشغول به این کار در کنار تلاششان این مطالبات را نیز پیگیری کنند.
هموطن۱۴۴۹۸۴۹۱۰:۴۹:۱۲ ۱۳۹۹/۲/۲۷
چرا باید در سرزمین اسلامی فقیر وجود داشته باشد؟ آن هم در ایران !
ناشناس۱۴۵۲۱۹۶۱۷:۴۲:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۹
کجای دنیا فقر و فقیر نیست؟
ناشناس۱۴۴۹۸۵۷۱۰:۵۳:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۲۷
عكسي در فضاي مجازي منتشر شده بود كه در اين عكس يك گوشي هوشمند به يك دانش اموز اهدا ميشد ودر همان حال يك نفر ديگر يك تابلو كه روي ان نوشته بود كمك به دانش اموز بي بضاعت در عكس نمايان بود يعني عمق بي جنبگي در كمك كردن به يك بچه را نشان ميداد
ناشناس۱۴۴۹۸۶۰۱۰:۵۷:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۲۷
این همه فقیر حاصل چیست؟ 1.عدم کارآمدی دولت 2.عدم مدیریت ضعیف دولت
ناشناس۱۴۴۹۸۶۲۱۰:۵۸:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۲۷
این چیزهایی که به عنوان کمک به ملت می دهید کمک نیست حق تمامی ملت از برخورداری زندگی مناسب است اگر زمامداران بتوانند عدالت را اجرا کنند
ناشناس۱۴۴۹۸۸۱۱۱:۱۳:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۲۷
به جای دادن برنج بی کیفیت هندی و چند کیلو آذوقه به فقرا و مستضعفان، سهم واقعی آنها از نفت و منابع ثروت این سرزمین را به آنها بدهند. کدام وجدانی قبول می کند بچه های شهرها و آبادی های سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و .... درفقر و نداری بسر ببرند. تا جاییکه دختر 12 ساله ایلامی به خاطر فقر دست به خودکشی بزند.
ناشناس۱۴۵۰۲۷۹۱۷:۱۶:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۲۷
کدام نفت؟ کدام منابع؟ کمی از توهم بیرون بیا اخوی، نفتی فروش نمی‌رود که پولی بیاید
محمد۱۴۵۰۳۲۱۱۸:۱۱:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۲۷
کی باید بده؟ مردم یا دکترهای پولدار و سلبریتی ها یا دولت؟
ناشناس۱۴۵۰۶۱۹۰۲:۰۱:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۲۸
قرار بود سهم نفتمون رو بیارن در خونه اگه نباشیم از زیر در بندازند داخل.
ناشناس۱۴۴۹۸۸۸۱۱:۲۰:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۲۷
نشان دادن بسته های غذایی جهت کمک به مردم که روزی چند بار از برنامه های صدا و سیما نمایش داده می شوند، تبلیغات و رپرتاژ آگهی صرف هستند. نشان دادن این برنامه ها در این وسعت چه ضرورتی دارند؟ سهم این مردم از این کشور را عده ای از طریق رانت، خصوصی سازی، اختلاس و.....به یغما می برند و در مقابلش به آنها آبنبات داده می شود!
ناشناس۱۴۴۹۸۹۹۱۱:۲۵:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۲۷
" خدايا پناه مي برم به تو از فقر " !! ... اين جمله را نمي دانم كه ساليان پيش كجا به گوشم خورد ، اگر اشتباه نكنم ، در يك دعا ، از يك معصوم بود ، ... احتمالاً !! ... سخن كه پر نغز و پر مغز باشد ، ديگه فرقي هم نميكنه كه از چه كسي باشد !! اما اي برادر جان امان از فقر ... صد امان از فقر .... فقر كه بيايد دين و ايمان ، دنيا و آخرت انسان را به آتش مي كشد !! ... آدم ميشه خسر الدنيا و الاخره !! باكمال تاسف در دنياي امروز فقر بيداد مي كند ، .. فاصله هاي طبقاتي ... كاخ و كوخ ... حال اگر به فرض در كشور مالي در افريقا كه از نظر مالي ممكن است در مضيقه باشد ، يا كشور بوركينافاسو -- به فرض __ كه ممكن است كشور ثروتمندي نباشد ا...گر فقر و فقير و نداري باشد چه عجب !! ...، اما اگر در كشور ثروتمندي ، با معادن و ذخاير زير زميني و رو زميني بسيار ، با جمعيت كم ، فقر منحوس چهره خود را نشان دهد ، صد عجب ... هزار عجب ... صد هزار عجب .. !! --- جعفر خان ! فردا شب يارانه ات تو حسابه ، برو خوش باش !! ... گوشتي ، برنجي .. --- خوش خبر باشي عباس آقا ! خدا رحمت كنه پدرت ... روحش شاد !! ... ميگم عباس آقا احتمال داره كه امشب بره تو حساب ؟ ... ها ؟! ... حالا يك شب هم كه زودتر بشه خيلي بهتره !!...آخه تفاوت قيمتها از امروز تا فردا بسيار است !! ... پولها عينهو يخ در برابر آفتاب !؟ اما عباس آقا جان ... كاكام ... ديگه اين يارانه هم چيزي ازش نمانده ... آب رفته .. دردي دوا نميكنه !! چهارتا پفك و آدامس و تنقلات و بسكوت كه براي بچه ها بگيرم تمومه !! هي ي ي ي ي روزگار !!!
ناشناس۱۴۵۰۱۳۶۱۴:۵۹:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۲۷
قصه نگو مختصر و مفید نظرتو بگو
ناشناس۱۴۵۰۷۷۳۱۰:۵۷:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۲۸
قصه نگو ، مختصر و مفيد نظرتو بگو .. كامنت بالايي .......... تصدقتم قصه نيست ، اگر هم قصه باشد ، به قول شاعر كه گفته : " هست اندر صورت هر قصه اي خرده بينان را زمعني حصه اي " التماس دعا !!!
یه الفی۱۴۴۹۹۰۹۱۱:۳۰:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۲۷
یک مشکلی که در مملکت ما باب شده است آمارگرایی زلزله می شود، سیل می آید، کرونا می آید، کمک به دیگران مطرح می شود و ... دادن آمار بر اثرگذاری آن تقدم دارد بیشتر از انکه به دنبال حل مشکل و رفع ایراد باشیم به دنبال طرح نام سازمان یا نهاد خود هستیم همه کار را در آمار می بینیم در واقع کیفیت را فدای کمیت می کنیم
ناشناس۱۴۴۹۹۱۰۱۱:۳۱:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۲۷
عالی بیان کردید ، دیدن این صحنه ها ، حسی دو گانه ایجاد می کند از یک طرف خوشحال ، بابت سیل همدلی ، و از سویی دیگر، غمگین ، بابت این حجم روز افزون از فقر و تنگدستی . و بعد به این نتیجه می رسی که به هر حال، این زیبنده جامعه ی آرمانگرای ما نیست . کاش خطبا و مداحان ما در این شب ها می پرداختند به فراز هایی از نهج البلاغه تا ترسیم کنند آنچه مولایمان علی ( ع) برای مسلمان ها می خواست .
ناشناس۱۴۴۹۹۲۲۱۱:۴۳:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۲۷
برادر عزیز شما معلومه تو جامعه نیستید راننده های تاکسی در محله های بالا شهر خونه هم دارند وضعیتشون همیشه خوب بوده .از اقشاری حرف بزن که نان شب ندارند نه افرادی که دو تا سه تا خونه دارند .
حسین۱۴۴۹۹۲۸۱۱:۴۴:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۲۷
واقعا مطلب تامل برانگیز و به جایی بود....موارد یک و چهار تحلیل حرف های عمیقی در بر دارد، دوستان می توانند کتاب جهانی بدون فقر اثر محمد یونس را نیز مطالعه کنند.
ناشناس۱۴۴۹۹۳۹۱۱:۵۵:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۲۷
۱۰ نفر از جمله امام جمعه و فرماندار و بخشدار و ... راه میفتند و کمکهای بسیار ناچیزی که نهایتا ۵ روز نیازهای بسیار بسیار اولیه یک خانواده را تامین میکند را دم خانه اشان میبرند که همانها را هم کسان دیگر حمل میکنند برایشان و اینها فقط با چند دوربین و گروه فیلمبرداری برای تظاهر راه میفتند و آبروی بنده های خدا را که حق مسلمشان در یک کشور نفتی دارا بودن حداقل معیشت است را میبرند و آنها را خوار و ذلیل می کنند.
ناشناس۱۴۴۹۹۷۳۱۲:۱۹:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۲۷
یه دوستی گفته بود چرا باید در کشور های اسلامی فقر وجود داشته باشد . خواهشا یه کشور اسلامی نشون بدین که بی نیاز باشد البته شاید به غیر از عربستان و یک دوتا امارات کوچک و آنهم به دلیل وجود نفت و در آمد های سرشار آنهم بوسیله کشور های غیر مسلمان.
ناشناس۱۴۵۰۳۸۷۱۹:۳۲:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۲۷
اینها هم فقیر دارند . ثروت دست خاندان پادشاست .دل خوش نباش.مرغ همسایه همیشه غازه.
ناشناس۱۴۵۰۰۱۳۱۲:۵۱:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۲۷
ثروتمندترین منطقه جهان منطقه خاورمیانه خدا همه نعمت هاشو گذاشته اینجا بجای استفاده از نعمت خدادادی عده ی دنیال قدرت عده ی دنیال چپاول عده ی دنبال ادم کشی و اینکه من مسلمان ترم این همه ثروت اگه جای دیگه دنیا بود قدرت برتر دنیا بودن
کریمزاده۱۴۵۰۱۲۹۱۴:۵۱:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۲۷
کمی انصاف به خرج دهید؟ کسانی که به فقرا کمک می کنند عامل این فقر نیستند. اگر دولت می بایست کار ریشه ای انجام می داد و نشده، آیا شما می گویید خیرین این کمک ها را هم انجام ندهند؟ اگر این کارهای خیرانه نمایش داده نمی شد، 1- امثال شما می گفتید اخلاق جامعه سقوط کرده و کسی به فکر هموطنانش نیست، 2- نمایش این اقدامات باعث ترغیب مردم برای کمک به همنوعانشان می شود. 3- تشویق خیرین و دلگرمی آنها انجام نمی شد. 4- امر به معروف از فروع دین است و نمایش ندادن خلاف آن بود. البته هر کاری ظرافت هایی دارد که باید رعایت شود و نقد منصفانه باعث اعتلای آن می شود، نه اینکه کل کار را زیر سئوال برد. شما با این نحلیل ها همه را طلبکار هم می کنید مثلاٌ اگر کسی خواست حتی به برادرش کمک کند می گویند از ریشه این برادرت نباید مشکل داشته باشد و تویی که می خواهی کمک کنی مسئول آن هستی. در این حالت خوش به حال کسی که اصلاٌ به فکر هم وطنانش نیست تازه مورد احترام است که با کمک نکردن توهینی انجام نداده است. شما با این کار می گویید همان انتشار اخبار منفی از بی رحمی ها و نامهربانی ها در جامعه بهتر است.
ناشناس۱۴۵۰۱۹۳۱۵:۵۵:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۲۷
این مقاله واقعا حرف دل منه.
رمضانیه۱۴۵۰۳۵۸۱۸:۴۲:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۲۷
من خودم تو یه خیریه در شهرمون مشغول به کار هستم.بهدنظرم نفس عمل کمک زسانی خیلی خوبه و لازم ولی این که هی عکس و فیلم و گزازش بگیرن نه دیگه قضیه ظاهر سازی و لوث میشه.....
علی۱۴۵۰۴۹۶۲۲:۰۰:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۲۷
جالبه! گونی برنج خارجی درعکسه که به فرد نیازمندداده میشه!! برنج خارجی هندوپاکستانی ازنوع پلاستیک میباشندودرواقع برنج نیستند.
ناشناس۱۴۵۰۵۹۳۰۰:۵۹:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۲۸
ماهیگیری از فقر مردم
ناشناس۱۴۵۰۶۵۰۰۴:۲۶:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۲۸
با بودن کمیته امداد و بنیاد مستضعفان و ده ها ارگان جمع اوری کمک به مردم فقیر حال و کار ما معلومه در چه شرایطی هستیم افتخار هم میکنن به امار کمک هاشون به فقرا اگه کسی هم انتقاد کنه میشه عوامل دشمن
ناشناس۱۴۵۶۷۸۵۱۸:۵۶:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۲
پوپولیسم سیاست ابزار شدن فقرا !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین