اصلاح‌طلبان برای حیات دوباره چه باید بکنند؟

محمدعلی حبیبی،   3990214103 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
اصلاح‌طلبان برای حیات دوباره چه باید بکنند؟

این روزها تغییر و تحولات در تشکیلات سیاسی اصلاح‌طلبان باعث شده است برخی اصلاح‌طلبان زبان به نقد اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان بگشایند. کرباسچی از ضرورت کنارگذاشتن افراد ناکارآمد از سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و زیباکلام از مرگ اصلاحات سخن گفته‌ است. عباس عبدی هم که تیغ نقدش همیشه تیزتر بوده بر ضرورت بازاندیشی در راهبردهای اصلاح‌طلبان تاکید کرده است.

علت بیان چنین نقدهایی در شرایط کنونی به وضعیت اصلاح‌طلبان در دو سه سال اخیر برمی‌گردد. دقیقا از فردای انتخابات ۹۶ دوره جدیدی در سیاست‌ورزی اصلاح‌طلبان آغاز شد. از سال ۹۶ اصلاح‌طلبان در موقعیت پاسخگویی قرار گرفتند. اما عملکرد دولت روحانی که با حمایت کامل اصلاح‌طلبان بر سر کار آمده بود و مجلس دهم که به نام اصلاح‌طلبان تمام شده بود عمده هواداران سیاسی ایشان را ناامید کرد.

این ناامیدی باعث شد پایگاه رای اصلاح‌طلبان اقبالی به ایشان و به‌طورکلی صندوق‌های رای نشان ندهد و در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نکند. هرچند منصفانه باید پذیرفت که ردصلاحیت اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان نیز در این مسئله بی‌تاثیر نبود. اما همان افرادی هم که از فیلتر سخت شورای نگهبان گذشتند با اقبال بسیار اندک رای‌دهندگان روبه‌رو شدند. از این منظر باید پذیرفت که اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۸ در سیاست‌ورزی شکست خوردند.

این شکست باعث شده است اصلاح‌طلبان انتقاد از خود را شروع کنند. به‌نظر می‌رسد هر جریان سیاسی برای احیای خود و به‌دست گرفتن قدرت باید پس از هر شکست به‌دنبال واکاوی ضعف‌های خود در سیاست‌ورزی باشد و عملکرد خود را مرور کند. اگر اصلاح‌طلبان به‌خوبی از پس ارزیابی خود برآیند می‌توان امیدوار بود در آینده که دوباره قدرت را به دست گرفتند عملکرد بهتری داشته باشند.

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان باید در چند جنبه خود را ارزیابی کنند. مهمترین جنبه‌ای که اصلاح‌طلبان در آن نیاز به بازاندیشی دارند «گفتمان» است. اصلاح‌طلبان از منظر گفتمانی در بسیار متشتت‌اند و در واقع گفتمان دقیق و مشخصی ندارند.

مشخص نیست ایشان برای حکمرانی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی چه ایده‌هایی دارند. یک مثال جالب برای این مسئله حمایت اعضای حزب اتحاد ملت از عباس آخوندی برای شهرداری تهران بود. اختلافات چپ‌های دهه شصت با راست سنتی در دهه هفتاد بر هیچ کس پوشیده نیست. پس چگونه می‌شود حزب اتحاد ملت از عباس آخوندی که یک راست سنتی کلاسیک است برای شهرداری تهران حمایت می‌کند؟

از طرفی سعید حجاریان مدعی است پرچم عدالت‌طلبی در دست اصلاح‌طلبان بوده و خواهد بود و از طرف دیگر اعضای یک حزب پیشرو اصلاح‌طلب از فردی حمایت کرده و می‌کنند که صراحتا حرف زدن از عدالت را ایده‌های سوسیالیستی نامیده است. نمونه‌های دیگری هم وجود دارد که تفصیلش در این مقال نمی‌گنجد اما همین یک نمونه به وضوح نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان از تشتت گفتمانی رنج می‌برند.

اصلاح‌طلبان باید در این مسئله تامل کنند که در زمینه‌های مختلف چه ایده‌هایی دارند. هرچند برخی از اصلاح‌طلبان برخی ایده‌ها را به‌عنوان راهبردهای اصلاح‌طلبی بیان می‌کنند. مثلا عباس عبدی چند روز پیش از همین دریچه به نقد اصلاح‌طلبان پرداخته اما او برخی مسائل را به‌عنوان بنیان‌های اصلاح‌طلبی مطرح کرده است: خط قرمز بودن خشونت، دفاع از حاکمیت قانون،مشارکت مردم، دفاع از آزادی، دفاع از حقوق بنیادین مصرح در قانون اساسی و ....

مشاهده می‌کنیم اموری که عبدی فهرست کرده است اموری کلی و انتزاعی است. اگر از سیاستمداران سرشناس اصول گرا هم این مسئله را بپرسیم چه ایده‌ای برای حکمرانی دارند احتمالا همین مسائل کلی را مطرح می‌کنند که واژه‌های زیبایی هستند اما به‌شدت تفسیرپذیر و کلی هستند. یک گروه سیاسی باید بداند به چه چیزهایی باور دارد و می‌خواهد پس از به‌دست گرفتن قدرت چه کند. اینکه می‌گوییم چه کند یعنی دقیقا بیان کند مثلا برای اقتصاد چه می‌خواهد بکند. آیا ایده‌الش دولت‌های رفاه هستند یا اقتصاد بازار آزاد اولویت اقتصادی ایشان است.

یک نکته بسیار مهم نسبت این ایده‌ها با مشکلات کنونی کشور است. طبیعتا ایشان باید تحلیلی از وضعیت کنونی کشور داشته باشند که در آن فاصله ما با ایده‌آل مطلوب و مهمترین موانع رسیدن به اهداف مشخص شده باشد.

در کنار بازاندیشی گفتمانی، کادرسازی و میدان‌دادن به نیروهای تازه‌نفس باید در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گیرد. ایشان در سال‌هایی که به‌اجبار از قدرت به دور خواهند بود خوب است در این زمینه فعالیت کنند چرا که تربیت نکردن نیروی انسانی باعث شده است اصلاح‌طلبان با بحران جانشینی روبه‌رو باشند و آینده سیاسی‌شان در گرو تربیت یک نسل تازه باشد.

در نهایت می‌توان گفت اگر دوری از قدرت باعث تامل و تفکر در ایده‌ها و تربیت منابع انسانی شود شاید فرصت مغتنمی برای اصلاح‌طلبان به‌وجود آمده باشد تا بعدها به افرادی میدان دهند که بتوانند از عملکردشان دفاع کنند و ماجرای دولت روحانی و مجلس دهم تکرار نشود.

 

دیدگاه کاربران

محمد۱۴۳۵۳۷۹۰۰:۱۲:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۵
این عمر من جوان بود که مرد
ناشناس۱۴۳۵۶۶۵۱۰:۴۱:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱۵
سرگرمی به نام اصلاح طلبی- اصولگرا یی!!!!!!!!!
ناشناس۱۴۳۵۳۸۴۰۰:۱۴:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۵
اصلاح طلبی خلاصه شده در کنسرت و بزن و برقص و سلبریتی.. این جریان فقط به حمایت خارجی زنده است، پایگاهی در بین مردم ندارند...
ناشناس۱۴۳۵۵۷۴۰۹:۱۷:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۱۵
شمااصولگرايان با١٨٪؜راي درتهران مردمي هستيد؟
ناشناس۱۴۳۵۸۰۱۱۲:۲۴:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۵
شما که همان عدد من درآوردی را هم نداشتی.
ناشناس۱۴۳۵۹۸۳۱۴:۰۴:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۵
رای اصولگرایان واقعی است.همون 18درصد ولی ملت رو به به اصلاح طلب ها میارن.خودت هم می دونی
کامی۱۴۳۶۸۱۷۰۲:۳۵:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۶
سرلیست شما 1.8%هم نبود
ناشناس۱۴۳۵۶۶۶۱۰:۴۳:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱۵
خیلی ها همین کنسرت و بزن و برقص و خوش بودن برایشان اهمیت دارد . چرا تصور میکنید زندگی فقط همان چیز خشک و کلیشه ای است که شما میپسندید و خوش بودن و آزادی و امنیت ذهنی جزو آن نیست ؟
ناشناس۱۴۳۵۳۹۱۰۰:۲۲:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۵
نتانیاهو: اصلاح طلبان بزرگترین سرمايه ما در ایران هستند...
ناشناس۱۴۳۵۶۲۳۱۰:۰۷:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۱۵
و به نظر من : اصولگراها هم بزرگترین سرمایه داخل ایران هستن برای چین و روسیه
ناشناس۱۴۳۵۸۲۳۱۲:۴۰:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۵
این دروغ رو کی بخوردتون داده؟
ناشناس۱۴۳۷۰۶۷۱۱:۲۸:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۱۶
پس چرا وقتی اصلاح طلب ها قدرت می گیرند امریکا و اسرایل فشارشون را بیشتر می کنند
ناشناس۱۴۳۵۳۹۸۰۰:۳۳:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۱۵
من شخصا هنوز حامی اصلاح طلبان هستم. اصلاحات نمرده است. تنها راه قابل قبول پیشرفت این مملکت هنوز اصلاحات است. فقط باید از خطاهای قبلی درس گرفت و ایرادها را برطرف کرد.
ناشناس۱۴۳۵۴۰۸۰۰:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۵
زیباکلام هم گفته بود اصلاحات مرد
ناشناس۱۴۳۵۴۱۰۰۰:۴۹:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۱۵
زیباکلام: مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
ناشناس۱۴۳۵۴۳۱۰۱:۳۶:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۵
نمیدونم طبق کدوم استدلال فکر میکنید اصولگرایی زنده است ...
ناشناس۱۴۳۶۸۲۷۰۳:۲۲:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۶
تئوریسین اصلاحات میگه اصلاحات مرد. تو چی میگی؟ البته اصولگرایی که از مبانی انقلاب فاصله گرفته باشه هم مرده،مثل علی لاریجانی.. چرا در سیاست اسطوره هایی مثل قاسم سلیمانی نداریم؟میتونیم داشته باشیم. فقط بیش از 50 نفر زیر تابوتش از غصه مردند.چرا؟چون انقلابی بود.به تنها چیزی که فکر نمی‌کرد جیب خودش بود.اگر تونستید چنین کسی پیدا کنید کشور اصلاح میشه.
ناشناس۱۴۳۵۴۴۵۰۲:۳۲:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۵
اصلاح طلبان قلابی که مردم را سر کار گذاشتند
ناشناس۱۴۳۵۶۲۱۱۰:۰۵:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۱۵
لابد میخوایی بگی : اصولگرای اصیل برای جیبشون کار نکردن !!!
رحمان نوریان۱۴۳۵۴۵۴۰۲:۴۲:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۱۵
به نام خدا اصلاح طلبان اگر میخواهند احیا شوند باید ' اصلاحات ' را زنده کنند و برای این کار باید ۱. اصلاحات را باز تعریف کرده و و نوع کنش ان را در مقابل جریان رقیب مشخص کنند ۲.تعریفی که از اصلاحات ارائه میدهند باید مانع و جامع باشد بطوری که کاملا مشخص باشد چه نوع دیدگاه و نگرشی، اصلاح طلبی است و چه دیدگاهی اصلاح طلبی نیست ۳. لیدر (رهبر یا شیخ) جریان اصلاحات بر اساس ساز و کار دموکراتیک انتخاب شود ۴. حد اقل تا سال ۱۴۰۴ قصد تصرف هیچ پستی را نداشته باشند و اجازه دهند اصولگرایان واقعیت رفتاری و توانایی های خود را صرف نظر از شعار هایشان به ظهور برسانند ۵. فعلا بپذیرند که اصلاح طلبان مرده اند تا مجالی برای احیای اندیشه اصلاح طلبی بوجود اید ۶.باید بپذیرند که لازم نیست همیشه و به هر قیمتی در حاکمیت حضور داشته باشند ۷.باید بدانند که لازم نیست آغوش خود را بروی هر رانده شده ای از سوی جریان رقیب باز کنند
ناشناس۱۴۳۵۴۵۶۰۲:۴۹:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۱۵
هردو گروه مردن از نظر مردم
ناشناس۱۴۳۶۱۳۰۱۵:۲۲:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۱۵
بهترین پاسخ همین است.
ناشناس۱۴۳۵۴۶۱۰۲:۵۷:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۱۵
هم اصولگرایی مرده هم اصلاحطلبی
ناشناس۱۴۳۵۴۶۸۰۳:۲۶:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۵
دروغ بهتر و شیرین ترن یادد بگیرین ملت ایران با همه نجابتش زود فراموش میکنه
ناشناس۱۴۳۵۴۹۹۰۶:۰۱:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۱۵
تا موقعی که در این کشور حزب نباشد وضعیت همین است امروز برای اصلاحات مینویسید و 4 سال بعد برای اصولگرایان و این چرخه همچنان ادامه دارد و دور باطلی است که کشور در آن گرفتار است
ناشناس۱۴۳۵۵۱۳۰۷:۰۸:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۵
اصلاح طلب بدتر از اصولگرا اصولگرا بدتر از اصلاحطلب اعتدال از هر دوی اینا بدتر
ناشناس۱۴۳۵۵۲۹۰۸:۱۱:۵۹ ۱۳۹۹/۲/۱۵
٨٢٪؜مردم تهران درانتخابات اخيرراي ندادن...چپ وراست واعتدال هردو مردن.ازخواب بيدارشويد
ناشناس۱۴۳۵۵۴۸۰۸:۵۶:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۵
اصلاح طلبان هیچ کاری نباید بکنند. اصولا امکان اصلاحی نیست سوای اینکه خود اصلاح طلبان واقعا دنبال اصلاح بودند یا به خود و فرزندانشان فکر می کردند. اصلاح طلبی مرد و بازی اصولگرا اصلاح طلب تمام شد برای مردم.
ناشناس۱۴۳۵۵۷۱۰۹:۱۶:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱۵
شركت كردن١٨٪؜مردم تهران درانتخابات اخير خود رفراندومي بود كه اثبات كرد چپ و راست و وسط جايكاهي بين مردم ندارن
ناشناس۱۴۳۵۵۷۷۰۹:۱۹:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۵
اصولگرايي=ژاپن اسلامي ....
ناشناس۱۴۳۵۶۲۸۱۰:۱۱:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۵
اصولگرایی = ونزوئلا سازی و کره شمالی سازی
ناشناس۱۴۳۵۶۵۰۱۰:۳۲:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۵
اسلاح طالبان= آمریکایی افغانستانی
ناشناس۱۴۳۵۵۸۱۰۹:۲۴:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۵
تاجایی که من میدونم درشهرهای کوچیک مردم به اشناها و طایفه خودشون رای میدن .توشهرهای بزرگ مثل تهران مشارکت ۱۸٪مردم بارای باطله بالا نشاندهنده اینه اصلاح طلب اصولگرا و اعتدال همه نزد مردم رفوزه شدن
ناشناس۱۴۳۵۶۷۰۱۰:۴۵:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۱۵
اصولگرایان با وجود اصلاحطلبان بود که معنی داشتند . دوستان ذوق زده شده اند و تصور کرده اند وقتی کسی از اصلاحطلبی دل برید به سمت اصولگرایی میرود . زهی خیال باطل
ناشناس۱۴۳۶۲۸۶۱۶:۵۱:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۵
احسنت
ناشناس۱۴۳۵۶۷۲۱۰:۴۷:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۵
. شک نکنید اگر نظام عقلانی رفتار کند باید به تقویت جناحها بپردازد. طیف عظیمی از مردم سرخورده از اصلاحات به هیچ وجه جذب اصولگرایان نخواهند شد بلکه نیروی خاموش ولی مهیب اپوزیسیون خواهند شد.
مسعود۱۴۳۵۸۶۴۱۲:۵۹:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱۵
درس عبرتی بشه برای جناب خاتمی که از هر کس و ناکسی حمایت نکنه،حمایت از دولت تدبیر و امید و بیشتر نماینده های مجلس دهم بدترین کاری بود که اصلاحات انجام داد
ناشناس۱۴۳۶۲۱۰۱۶:۰۳:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۵
به نظرم این مردم بیچاره هستن که مردن و زیر بار گرونی دارن له میشن ...
ناشناس۱۴۳۶۲۸۳۱۶:۵۰:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۵
زمان آن فرا رسیده تا اصلاح طلبان و اصولگرایان با هم متحد تر شوند تا انقلاب بیش از این دست نا اهلان نیوفتد. منشتر هم نشود اشکال ندارد صرفا جهت اطلاع دلسوزان واقعی انقلاب.
ناشناس۱۴۳۶۳۰۶۱۷:۰۵:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۱۵
خودتون میدونید و مملکتتون
ناشناس۱۴۳۶۳۵۴۱۷:۵۱:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۱۵
اصلاح طلب و اصولگرا دیگه بین مردم جایگاهی نداره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین