دور زدن مرز ایران توسط کامیون های خالی ترکیه/ بسته بودن مرز زمینی ایران و ترکیه و بیکاری رانندگان ایرانی 

گروه اقتصادی الف،   3990203036 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
دور زدن مرز ایران توسط کامیون های خالی ترکیه/ بسته بودن مرز زمینی ایران و ترکیه و بیکاری رانندگان ایرانی 

۵۸ روز از بسته شدن مرزهای زمینی ترکیه با ایران می گذرد، در تاریخ ۳ اسفند ۹۸ ترکیه بلافاصله پس از اعلام رسمی کرونا در ایران مرزهای زمینی، ریلی و هوایی خود با ایران را بست، در این تاریخ فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه طی یک کنفرانس مطبوعاتی در رابطه با شیوع کروناویروس در ایران و اتخاذ تدابیر لازم گفت: «دروازه‌های مرزی با ایران به دلیل گسترش ویروس کرونا در این کشور موقتا بسته شد. تمام پروازهای بین المللی از مبدا ایران از ساعت ۲۰ دقیقه امشب موقتا و به صورت یکطرفه متوقف می شود. به این ترتیب تمامی ورودی‌های ایران به ترکیه موقتا مسدود شده است. اما عبور از ترکیه به ایران همچنان ادامه دارد.مطابق اساسنامه بین المللی بهداشت و درمان از امروز از ساعت 17 عصر تمامی ورودی‌هایی که از ایران به ترکیه به صورت جاده‌ای و ریلی انجام می شود٬ به صورت موقت متوقف شده است.»

وزیر بهداشت ترکیه در این باره گفته بود: ما با ایران 3 گذرگاه مرزی گوربولاک آغری، کاپیکوی وان و اسن دره حکاری را داریم. علاوه بر این در نوار مرزی نخجوان جمهوری آذربایجان نیز گذرگاه مرزی دیل اوجو را نیز داریم. تدابیر ویژه ای در این گذرگاه های مرزی اندیشیده ایم.

در تاریخ سوم اسفند مهرداد سعادت رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در واکنش به این اقدام ترکیه گفته بود: «در حال مذاکره هستیم که مرزهای زمینی برای عبور کالاها باز شود زیرا این کشور مسیر ترانزیتی صادرات ما است.مقامات ترکیه هیچ بازه زمانی مشخص نکردند و نمی‌توان گفت آیا تا نوروز مرزها باز می‌شود یا خیر؟» 

ترکیه از آغاز کرونا ۱۷۰۰ کامیون ترک را به کشورش فراخوانده و آنان را قرنطینه کرد، اما طبق آخرین اطلاعات دولت ترکیه هنوز تصمیمی برای بازگشایی مرزهای زمینی خود با ایران را ندارد،  ایران نیز در تاریخ هفدهم اسفند ۹۸ در اقدامی متقابل به این اقدام ترکیه پاسخ داده و مرزهای زمینی را با ترکیه بست.

در هفته گذشته دولت ایران در مذاکره با مقامات ترک سعی کرده بازارچه ساری سو را بازگشایی کند اما دولت ترکیه همچنان زیر بار بازگشایی این بازارچه مرزی نشده است.

تدابیر سختگیرانه دولت ترکیه به جایی رسیده است که  ۲۱۰ کامیون ترکیه ای در مرز بازرگان بلاتکلیف هستند، این در حالی است که ایران تشریفات گمرکی را به صورت کامل انجام داده و ترکیه در این خصوص تعلل می کند.

تنها راه مبادله کالا بین ایران و ترکیه مرزی ریلی رازی است که در این مسیر بیش از ۱۳۰ واگن کالاها را جابجا می کنند.

مدلی جدید برای صادرات محصولات ایرانی به ترکیه ایجاد شده که بر اساس آن کامیون های ترانزیتی ترکیه به صورت خالی به ایران آمده و بعد از بار زدن محصولات ایرانی به ترکیه می روند، در این میان صاحبان کالاها نیز مجبور هستند با نرخ کلان ترک ها که چهار تا پنج برابر کرایه حمل بار کامیون های ترانزیتی ایرانی است به ترک ها پول بدهند، کامیون های ترکیه ابتدا به کشور آذربایجان رفته تا کالاهای ترکیه را به آنجا ببرند و سپس  از طریق آذربایجان وارد مرز ایران شده و کامیون های خالی خود را بار می زنند. این کامیون ها  نمی توانند از طریق مرزهای رسمی ایران و ترکیه وارد ایران شده و از آذربایجان به ایران آمده و در این اقدام زرنگی خاصی را انجام می دهند.

متاسفانه بعد از دو ماه هنوز وضعیت مرزهای ترکیه با ایران مشخص نشده و رانندگان مسیرهای ترانزیتی در شرایط بسیار بد معیشتی قرار گرفته اند، یکی از این رانندگان شریف در پیامی به الف نوشته است: «لطفا خبری تهیه بفرمایید از مشکلی که کشور ترکیه برای مرز مشترک زمینی با ایران ایجاد کرده و تقریبا ۲ ماه است اجازه ورود کامیون های ایرانی به خاک ترکیه را نمی دهد ، در واقع حمل و نقل بین المللی کالای ایرانی از طریق مرزهای زمینی متوقف شده و صاحبان کالا با صرف هزینه های گزاف مجبور هستند محموله های مورد نیاز را یا از طریق هوایی یا ریلی وارد کشور ترکیه کنند. اغلب رانندگان بخش ترانزیت مدت هاست سرویسی نداشته اند و شرکت های حمل در حال تعدیل نیرو هستند. مقامات ایرانی هم متاسفانه هیچ اقدامی در جهت برطرف کردن این مانع نکرده اند این درحالی است که همه ی دنیا با ویروس کرونا درگیر است و بهانه ی بسته نگه داشتن مرز برای جلوگیری از شیوع کرونا از طرف ترکیه فقط بهانه ای است برای متوقف نگه داشتن ناوگان ایرانی و توقف تجارت. چگونه می شود جهش تولید داشت وقتی کارخانه ی تولیدی مواد اولیه ندارد؟؟ لطفا پیگیری بفرمایید.»

دولت ایران باید در این وضعیت جدیت خرج داده و مانع از دور زدن کامیون های ترکیه شود، اگر تدابیر ایران در مرز بیله سوار آذربایجان جدی و سختگیرانه باشد طرف ترکیه ای نیز کوتاه آمده و از این طریق صنعت ترانزیت کشور نیز جانی تازه می گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۲۳۴۰۴۱۴:۱۳:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۳
بله دیگه، وقتی به دولت ترکیه انقدر رو میدیم حقمونه که سواستفاده کنن
ناشناس۱۴۲۳۴۳۴۱۴:۳۲:۰۵ ۱۳۹۹/۲/۳
بی تدبیری موج می زند.... موفقیت یک کشور به ماهواره هوا فرستادن نیست .. دوستان سپاهی چرا اینجا وارد گود نمی شوید..
ناشناس۱۴۲۳۵۲۶۱۵:۲۵:۰۶ ۱۳۹۹/۲/۳
بیچاره راننده های بیکار ایرانی
ناشناس۱۴۲۳۵۲۸۱۵:۲۵:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۳
آقا این ترکیه ای ها همیشه اینطوری هستند و سر مسائل اقتصادی بر سر ما کلاه می گذارند
ناشناس۱۴۲۳۸۶۴۲۰:۳۳:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۳
مرگ بر اردوغان
ناشناس۱۴۲۳۸۶۵۲۰:۳۳:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۳
چشم دولت روشن
ناشناس۱۴۲۳۸۸۸۲۰:۵۷:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۳
سر سوزنی در مقابل این ترکیه اردوغان در هیچ موردی نباید کوتاه امد
علی۱۴۲۳۹۲۰۲۱:۱۸:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۳
کاری نداره کامیون ترکی که خالی وارد ایران می سود باید خالی برگردد یعنی کامیون خالی را راه ندهند
ناشناس۱۴۲۳۹۴۸۲۱:۳۵:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۳
باور می کنید مسولان ما تازه بعد از این گزارش از این موضوع آگاه شده اند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین