تحریم های یکجانبه؛ اسلحه «غرب وحشی» در دوئل با ایران

معصومه پورصادقی،گروه سیاسی الف،   3990126132 ۸۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
تحریم های یکجانبه؛ اسلحه «غرب وحشی» در دوئل با ایران

139 سال پیش و در ساعت 3 بعد از ظهر  26 اکتبر 1881 در منطقه ای به نام «او.کی کورال» در آریزونای آمریکا، بین 6 نفر سه دوئل دو نفره در فاصله ای بسیار نزدیک با یکدیگر انجام شد که طی آن سه نفر از یک طرف کشته شدند. در سرتاسر 12 ماه سال 1881 میلادی این منطقه شاهد نزاع ها و کشتارهای مسلحانه بسیاری بود که در تاریخ این منطقه بی سابقه بود؛ اما حادثه «او.کی. کورال» الهام بخش بسیاری از آثار سالهای بعد در حوزه ادبیات، تاریخ و سینما و مهمتر از همه، به وجود آورنده عبارت «غرب وحشی» در تاریخ آمریکا بود.

سه سال بعد از این حادثه تصنیفی عامیانه (فولکلور) به نامه «کلمنتین عزیزم» ساخته شد که همان، نام اولین و شاید معروف ترین فیلم سینمای گانگستری و کابویی آمریکا در سال 1946 هم شد. تاریخچه پیدایش عبارت «غرب وحشی» را شاید بتوان در همین حادثه و سینمایی که متاثر از آن بود، دانست. 

شاید برای سالها عبارت «غرب وحشی» منحصرا برای منطقه غرب آمریکا به کار می رفت ولی بدون تردید امروزه، تداعی کننده رفتارها و سیاست های غیرانسانی و در واقع ظلم های وحشیانه ای است که در واشنگتن تصمیم گیری و در گوشه گوشه جهان به مرحله اجرا گذارده می شود. 

ایرانیان برای اثبات درستی بکارگیری این عبارت برای آمریکا (سیاست ها و رفتارهای این کشور) نیاز به تلاش چندانی ندارند؛ نیاز ندارند که به حمله هسته ای به هیروشیما و ناکازاکی، رقابت دیوانه کننده هسته ای با اتحاد جماهیر شوروی (که موجب پیدایش آن میزان از توانمندی هسته ای در آمریکا شده است که می تواند با تصمیمی آنی، جهان را برای چند بار با خاک یکسال کند)، جنگ ویتنام، حمایت از دیکتاتوری های ضد مردمی در گوشه گوشه جهان، کمک به پیدایش و قدرت گیری گروه های تروریستی رنگارنگ در خاورمیانه، سکوت در برابر 70 سال تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی و ... بپردازد.

شاید ملموس ترین و بیشتری تجربه از «وحشی» بودن «غرب» را ایران و مردم ایران داشته باشد.  از سرنگون کردن دولت قانونی و مردمی دکتر مصدق، حمایت تمام عیار از رژیم پهلوی در برابر خواست و اراده مردم، ترغیب صدام به تجاوز نظامی به ایران و حمایت از این رژیم در طول هشت سال جنگ، حمایت از صدام بعد از حمله شیمیایی او به ایران، هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری و شهادت 290 نفر ار مسافران بی گناه این هواپیما در خلیج فارس و ده ها اقدام دیگر که بگذریم، بیش از 40 سال «تحریم های یکجانبه» بی دلیل، غیرقانونی و ظالمانه علیه ملت ایران را می توان مهمترین اسلحه واشنگتن در دوئل با ایران دانست؛ اسلحه ای که ملت ایران برای مقابله با آن، «مقاومت» را تبدیل به سلاح خود کرده اند.

در روزهایی از بحران کرونا که تقریبا تمامی کشورهای جهان با تمام امکانات و منابع مالی و انسانی و زیرساخت های خود در حال دست و پنجه نرم کردن و مقابله با این ویروس کشنده هستند، ایران همزمان با اسلحه بدنام مدل 2020 «غرب وحشی» یا همان «تحریم های یکجانبه» ظالمانه هم مقابله می کند.

اصرار واشنگتن به تداوم سیاست «فشار حداکثری» و بی توجهی به خواست جامعه بین المللی (مقام های مختلف سازمان ملل متحد از دبیرکل تا گزارشگران مختلف شورای حقوق بشر و ...) و حتی بخش های بسیار زیاد و پررنگی از جامعه داخلی آمریکا برای متوقف کردن تحریم ها علیه ملت ایران در شرایط کرونا، هیچ چیز را جز «وحشی» بودن روحیه غربی که مدعی حقوق بشر و صلح و دموکراسی برای ملت هاست، نشان نمی دهد و اثبات نمی کند؛ 

اوج این سیاست غیرانسانی را در مخالفت واشنگتن با پرداخت وام صندوق بین المللی پول به ایران و به دنبال آن تهدید سازمان بهداشت جهانی به قطع کمک های این کشور و در ادامه عملی کردن این تهدید می توان دید. در شرایطی که تمامی کشورهای جهان و جامعه بشری با یکی از سهمگین ترین بحران های پزشکی و بهداشتی معاصر خود روبروست، ترامپ این بحران و این وضعیت را بهانه و فرصتی برای اعمال قلدری، زورآزمایی و به کرسی نشاندن افکار و ایده های خطرناک خود برای برهم زدن نظم جهانی و تقابل با جهانی می بیند که به نظر می رسد این روزها بیش از گسست، به همبستگی و حمایت متقابل نیاز دارد. 

رئیس جمهور آمریکا در حالی سازمان بهداشت جهانی را به جانبداری از چین و قصور در انجام وظایف خود متهم می کند که فراموش کرده است که در همان هفته های اول شیوع کرونا و در حالی که هنوز مدت زمان زیادی از توافق تجاری با رئیس جمهور چین در کاخ سفید نگذشته بود(که ترامپ با هدف بهره برداری های انتخاباتی آن را با افتخار، پیروزی خود معرفی می کرد)، در تماسی تلفنی با همتای چینی از تلاش ها و خدمات دولت چین تقدیر کرد و در توئیتی (و همچنین در مصاحبه ای با خبرنگار ان بی اس) به صراحت گفت: آنها به سختی کار می کنند و در این زمینه به خوبی عمل کرده اند!

سیاست های آمریکا در قبال ایران در ماه های اخیر که همه جهان درگیر مقابله با کرونا شده اند اثبات کرد که آمریکا از هر فرصتی استفاده می کند که خود را در وضعیت و موقعیت دوئل با ملت ایران قرار دهد؛ علاقه ای افراطی برخواسته از روحیه کشتن انسان ها که این روزها در سیاست ها و رویکردهای مقامات کاخ سفید تبلور پیدا کرده است.

قطعا ایران با اتکای به صبر، بردباری و مقاومت مردم خود دوران مقابله با کرونا را هم پشت سر خواهد گذاشت اما این روزها، در حافظه تاریخی ایرانیان باقی خواهد ماند که «غرب وحشی» حتی در شرایط بی سابقه و سخت اپیدمی یک بیماری ویروسی خطرناک و کشنده هم حاضر به کنار گذاشتن روحیه خود در کشتن انسان ها برای رسیدن به اهداف خود نشد و همدستی با این بیماری در فشار بر مردم ایران و گرفتن جان آنها بر همگان اثبات شد؛ 

هم ملت و هم دولتمردان ایران و بویژه متولیان امر سیاست خارجی ایران، که همگی روزها و شرایط ویژه ای را در مقابله با کرونا تجربه می کنند، برای کنار گذاشته شدن اسلحه تحریم های یکجانبه آمریکا عزت و اعتبار و جایگاه کشور را کنار نخواهند گذاشت و اگر لغو این تحریم ها را فریاد می زنند بیش از هر چیز به این دلیل است که اولا آن را غیرقانونی و ظالمانه و وحشی گری آمریکا در برابر خود می دانند و دوم اینکه، در  حافظه تاریخی جامعه جهانی این روزهای سیاه «غرب وحشی» نقش ببندد.

دیدگاه کاربران

علی۱۴۱۵۱۶۴۱۳:۰۵:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۲۷
توصیه میکنم ایران هم آمریکا را تحریم کند
ناشناس۱۴۱۵۲۳۶۱۳:۵۰:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
مقامات امریکایی با ورود کرونا به ایران ابراز شادمانی می کردند و آنرا در جهت فشار حداکثری مفید میدانستن اما حالا خودشان بیشترین تعداد مبتلایان و جان باختگان کرونا در دنیا را دارند و در مقابل ذره میکرونی کرونا ناتوان و مستاصل شده اند.
ناشناس۱۴۱۵۲۹۶۱۴:۲۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
همه می خواهند به غرب بروند
ناشناس۱۴۱۵۳۳۵۱۴:۵۰:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ما برای مردم دنیا چه کار کرده ایم که این قدر متوقع هستیم؟؟؟
ناشناس۱۴۱۵۴۵۰۱۶:۲۳:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ما از دنیا هیچ توقعی نداریم فقط دوست داریم که کشورهای غربی به حقوق بشر احترام بگذارند و دست از ترور و تهدید و تحریم و خشونت و جنگ افروزی و مداخله در امور داخلی سایر کشورها دست بردارند و آدم بشوند.
ناشناس۱۴۱۵۳۴۰۱۴:۵۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۲۷
من هر شب با رویای مهاجرت به خواب می روم
ناشناس۱۴۱۵۴۴۳۱۶:۱۹:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
خیلی از ایرانیان مهاجرت کرده به امریکا و اروپا در رستوران ها ظرف می شویند و به تمیز کردن سرویس های بهداشتی مشغولند شما هم اگر دوست داری به غرب برو.
ناشناس۱۴۱۵۴۸۰۱۶:۴۴:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
حتما همین کار را خواهم کرد
مصطفی۱۴۱۵۷۱۲۲۰:۱۴:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
حالا ناسا رو فتح نکردیم اما شما هم خیلی پای اخبار صداوسیما نشین
ناشناس۱۴۱۵۸۰۷۲۱:۱۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
حیف که بشما ویزا ندادن والا شما هم میتونستی با همین کارها امرار معاش کنی.
ناشناس۱۴۱۵۴۵۴۱۶:۲۵:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ما که نمی خواهیم برویم
ناشناس۱۴۱۵۳۰۰۱۴:۲۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
تمام اختراعات و اکتشافات از جمله برق در همان غرب وحشی انجام شده!
ناشناس۱۴۱۵۴۴۱۱۶:۱۸:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
اگر دانش پایه از ما نبود که این غرب وحشی تو که نمی توانست این چیزها را بسازد این برای چند بار که که در چند خبر دیگر هم همین را گفتی ولی از رو نمی روی
ناشناس۱۴۱۵۵۶۸۱۸:۱۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
خوب حالا خودت توضیح بده ببینم چطور شده که دانش پایه از ما بود و به فلاکت افتادیم ولی اونها استفاده کردند و پیش افتادند ؟
ناشناس۱۴۱۵۸۷۵۲۲:۱۶:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
مثل موبایل - تبلت - کامپیوتر - موشگ - هواپیما - زیر دریایی - الکترونیک - سی پی یو - رم - تلویزیون - رادیو - رادار - ماشین - ساعت و انواع و اقسام وسایلی که دور و برمان هست مخترع لولیه و طراح آن ما ایرانیها بودیم ...؟؟؟!!!
ناشناس۱۴۱۵۴۵۳۱۶:۲۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
دکتر شدن چه آسان / آدم شدن محاله
ناشناس۱۴۱۵۴۸۲۱۶:۴۸:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
از نظر شما آدم کی هست؟؟؟
ناشناس۱۴۱۵۴۹۳۱۶:۵۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ابعاد ویروس نانومتری است. اگر ابعاد ویروس در حد میکرون بود خطری سلولها رو تهدید نمی کرد.
ناشناس۱۴۱۶۶۶۶۱۴:۰۵:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۲۸
گوگولی...تمام خانواده اکثرمسؤلان بازنشسته و فعال هنرمندوورزشکاروووو میرن توغرب وحشی..چون بهشت اونجاست و جهنم واقعی داخل ایرانه برای مستضعفینی ک مردم ضعیف هستند
ناشناس۱۴۱۵۲۴۲۱۳:۵۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن ثمره برجام است.
ناشناس۱۴۱۵۳۴۱۱۴:۵۳:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ثمره خودمان است
ناشناس۱۴۱۵۴۳۹۱۶:۱۶:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۴۱۵۸۲۲۲۱:۳۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
شما به ساندیس خوردنت ادامه بده
ناشناس۱۴۱۶۰۰۱۰۰:۰۸:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۲۸
شما هم مشغول خوردن سیب و گلابی برجام باش ! خخ
ناشناس۱۴۱۶۰۲۰۰۰:۲۶:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۲۸
ساندیس خوردن بهتر از سنگ مخ بودنه
ناشناس۱۴۱۷۶۷۷۱۸:۲۴:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۹
برای شماها هم مچاچنگ اماده است
ناشناس۱۴۱۵۲۵۱۱۳:۵۶:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
چرا از بانک جهانی تقاضای وام 5 میلیاردی کرده ایم؟ آیا بانک جهانی نمی گوید با 4.8 میلیارد پولتان که چم شده چه کار کردید که الان از من وام می خواهید؟؟؟!!!
ناشناس۱۴۱۵۲۵۷۱۴:۰۰:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
امریکای جنایتکار در بحران کرونا حتی حاضر به لغو تحریم های دارویی ایران نشد و دشمنی خود با مردم ایران را بیش از پیش نمایان ساخت.
ناشناس۱۴۱۵۳۴۲۱۴:۵۴:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
دارو و غذا تحریم نیست
ناشناس۱۴۱۵۴۱۵۱۶:۰۱:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
غذا و دارو تحریم است قرار بود با راه اندازی اینستکس واردات آن عملیاتی بشود اما نشد که نشد.
ناشناس۱۴۱۵۴۲۱۱۶:۰۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ولی انتقال پول برای خریدشان تحریم هست.
ناشناس۱۴۱۵۲۶۷۱۴:۰۴:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
در امریکا روزانه 2000 نفر بر اثر کووید 19 می میرند و تعداد فوتی ها در امریکا به 24000 نفر رسیده و با این روند نابودی استکبار جهانی امریکا قطعی است.
ناشناس۱۴۱۵۸۰۲۲۱:۱۰:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
شما فکر کن با مردن ۲۰۰۰۰ نفر آمریکا نابود بشه چه ساده انگارانه
ناشناس۱۴۱۵۲۷۰۱۴:۰۵:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
پایه ایالات متحده آمریکا با نسل کشی سرخ پوست ها که مردم بومی آمریکا بودند توسط اروپاییان مهاجر بنا شده است. چه توقعی از سیاستمداران آمریکایی دارید؟!
ناشناس۱۴۱۵۳۴۸۱۴:۵۶:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ما نباید دایه مهربانتر از مادر شویم
ناشناس۱۴۱۵۴۳۸۱۶:۱۵:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
بنی آدم اعضای یک پیکرند / که در آفرینش ز یک گوهرند تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی
ناشناس۱۴۱۵۲۸۰۱۴:۱۴:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
کشورهای شرق آسیا از جمله چین و تایوان و کره جنوبی و ژاپن و تایلند و سنگاپور و مالزی و اندونزی و فیلیپین و غیره در مهار کرونا موفق عمل کرده اند اما کشورهای غربی از جمله امریکا و ایتالیا و اسپانیا و فرانسه و انگلیس در صدر جدول کرونا در جهان قرار دارند و این عقب ماندگی این کشورهای مدعی پیشرفت را نشان می دهد.
ناشناس۱۴۱۵۳۵۱۱۴:۵۷:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
پیشرفت را فقط در کرونا می بینی؟؟؟
ناشناس۱۴۱۵۴۳۳۱۶:۱۳:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
مهار کرونا در کشورهای نامبرده پیشرفته بودن این کشورها در علوم پزشکی را نشان داد البته چین و ژاپن و کره جنوبی در صنعت و تکنولوژی هم پیشرفته هستند.
ناشناس۱۴۱۵۴۷۴۱۶:۴۰:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ما پس رفت کشورهای لیبرالی غربی را در قضیه کرونا مشاهده می کنیم.
ناشناس۱۴۱۵۱۷۵۱۳:۱۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
اخه از کشوری که با نسل کشی سرخ پوستان بومی کشوری به نام امریکا را ایجاد می کنند انتظاری هست؟
ناشناس۱۴۱۵۴۵۵۱۶:۲۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
کوروش هم کشورگشایی کرد و کلی انسان کشت چه ربطی داشت؟
ناشناس۱۴۱۵۴۶۷۱۶:۳۵:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
کوروش هم آدم خوبی نبود و اشتباه کرد.
ناشناس۱۴۱۵۵۰۲۱۷:۰۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
کشور گشایی با نسل کشی نمیدونی فرقش در چی هست پس در همان تفکرت بمان!!!!
ناشناس۱۴۱۵۱۸۲۱۳:۱۶:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
یک طرف قضیه امریکاست که واقعا بصورت غیر انسانی تحریم های شدیدی بر اقتصاد ایران وارد کرده است. از دشمن جز دشمنی کردن انتظاری نیست. اما دولت مردان ما برای آینده کشور چه برنامه ای دارند. اگر منتظر عوض شدن ترامپ هستیم که بسیار بعید است. مطمئن باشیم که دمکراتها هم اگر بیایند به همین راحتی و بدون گرفتن امتیاز خوب تحریم ها را برنمی دارند. .تا زمانی که اقتصادمان بسته باشد شرایطمان بهتر نمی شود یک کالای صنعتی بدون ماشین آلات و مواد اولیه که اغلب وارداتی هستند شکوفا نمی شود
ناشناس۱۴۱۵۲۱۱۱۳:۳۵:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
در موزه کاخ سعد آباد مجومعه ای عکس متعلق به همان حدود 150 سال پیش از مردم و خیابان های تهران و جند شهر مثل شیراز و اصفهان وجود دارد . این تصاویر بسیار گویاست که که پدران ما در چه فقری و ویرانی زندگی میکردند زمانیکه 100 سال از ساخت اپرای وین میگذشت ما در چه فضای زندگی میکردیم .
ناشناس۱۴۱۵۴۱۹۱۶:۰۳:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ما تاریخ و تمدن 7000 ساله داریم اینقدر خود کم بین نباشید و ایرانیان را تحقیر نکنید.
ناشناس۱۴۱۵۹۴۳۲۳:۲۲:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
مطمئنی ۷ هزار ساله؟! صداوسیما و کتب درسی که هزار و چهارصد سالشو بیشتر قبول ندارن
ناشناس۱۴۱۵۴۶۲۱۶:۲۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
پیشرفت کشورهای غربی بدلیل غارت منابع و ذخائر معدنی و زیرزمینی کشورهای آسیایی و آفریقایی بود همین انگلستان در 100 سال پیش ذخائر نفتی ایران را به یغما می برد.
ناشناس۱۴۱۵۵۱۹۱۷:۲۸:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
اگر برده ها بردگی نکنند، هیچ اربابی هم وجود نخواهد داشت.
ناشناس۱۴۱۵۲۱۳۱۳:۳۶:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
من غرب را بیشتر دوست دارم برای آزادی گردش اطلاعاتش برای شفافیت در عملکردش برای فناوری ها و اکتشافاتش
ناشناس۱۴۱۵۲۲۹۱۳:۴۷:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
شواهد نشون میده ما بیشتر دچار خود تحریمی شدیم ،
ناشناس۱۴۱۵۲۳۰۱۳:۴۷:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
غرب وحشی اصطلاحی است در مورد گاوچرانهای آمریکایی که در زمانهای دور گله های گاوها را برای چرا کیلومترها هدایت می کردند. آیا غرب واقعا وحشی است؟ آیا در غرب قانون و نظم وجود ندارد؟ ما بیشتر منظم بوده و به قوانین احترام می گذاریم یا غربی ها؟
ناشناس۱۴۱۵۳۳۲۱۴:۴۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
"فامیل دور" یه عبارت کلیدی داره: "ﻣﻦ ﻧﻈﺮﻣﻮ ﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﺗﺤﻤﯿﻞ ﻧﻤﯿﮑﻨﻢ ، ﺍﻣﺎ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﻧﻈﺮﺵ ﺑﺎ ﻣﻦ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺍﺳﺖ ، ﺧﺮ ﺍﺳﺖ ، ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ ﺭﻓﺖ." مدل احترام کشورهای غربی به دیگران، چیزی است در همین حدود. و مگر توحش چیزی غیر از این است؟
ناشناس۱۴۱۵۴۳۰۱۶:۱۰:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
حمایت دولت های امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی از رژیم کودک کش صهیونیستی و آل سعود قاتل زنان و کودکان یمن اثبات می کند غرب وحشی است و خلق و خوی انسانی ندارد.
ناشناس۱۴۱۵۲۳۹۱۳:۵۱:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
غرب وحشی رو به نابودی است ان شاءالله.
ناشناس۱۴۱۵۲۵۲۱۳:۵۷:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
حملات هسته ای امریکا به ناکازاکی و هیروشیما و جنگهای خونین ویتنام و افغانستان و عراق و سوریه که باعث کشته شدن بیش از 3 میلیون انسان بی گناه شد وحشی گری یانکی ها را برای جهانیان آشکار ساخت.
ناشناس۱۴۱۵۳۰۱۱۴:۲۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ویتنام و ژاپن اندازه شما ناراحت خودشون نیستند
ناشناس۱۴۱۵۴۲۰۱۶:۰۵:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ژاپن و کره جنوبی حالا مستعمره و گاو شیرده امریکا شده اند.
بیگی29۱۴۱۵۵۲۳۱۷:۳۴:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
اگر گاو شیر ده مثل کره جنوبی و ژاپن است.،ما هم برویم تو صف شیر بدهیم.شما شیر نده کره شمالی باش
ناشناس۱۴۱۶۰۰۶۰۰:۱۱:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۲۸
مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.
ناشناس۱۴۱۵۴۲۴۱۶:۰۶:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
شما ویتنامی هستی یا ژاپنی که از قول آن‌ها دروغ می‌گوئی و جنایت علیه مردم ویتنام و ژاپن را زیر پا می‌گذاری؟
ناشناس۱۴۱۵۲۶۴۱۴:۰۱:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ان شاءالله کرونا ویروس باعث نابودی امپراطوری شیطان بزرگ و ایجاد نظم نوین جهانی خواهد شد.
ناشناس۱۴۱۵۲۸۲۱۴:۱۴:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
غرب واقعا وحشی است. فقط بحران ندیده تا وحشی بودن خودش رو به رخ جهانیان بکشه.
ناشناس۱۴۱۵۲۹۰۱۴:۱۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۷
دعوای آمریکا با سیستم ایران است نه با ملت شریف و نجیب ایران!
ناشناس۱۴۱۵۴۲۶۱۶:۰۷:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
تحریم های ظالمانه امریکا معیشت مردم ایران را هدف قرار داده است افزایش نرخ ارز و سکه و خودرو و مسکن و غیره نتیجه این تحریم های ظالمانه است که باعث فشار مضاعف به مردم شده است.
ناشناس۱۴۱۵۵۸۰۱۸:۲۰:۴۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
دوست عزیز امریکا بعد از جنگ جهانی دوم با حدود پنجاه کشور دنیا جنگیده. آیا در همه ان مورد امریکا با سیستم در گیر بوده و خیر و مصلحت ملتها را میخواسته ؟؟ حتما میگوید که استعمارگران اروپایی هم خیر و مسلهت آفریقایی ها را در نظر داشته اند وقتی آنها را استثمار میکردند ؟ اگر جواب شما به این سوال ها مثبت باشد خیلی ...ی !
ناشناس۱۴۱۶۶۰۰۱۳:۰۹:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۲۸
با پنجاه کشور جنگیده ؟ اینو از کجات درآوردی
شوقی۱۴۱۵۲۹۹۱۴:۲۷:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۲۷
کار دشمن دشمنی اگر بر عکس بود و ایران قدرت نابودی آمریکا و اسرائیل داشت بنظر شما چکار میکردیم
ناشناس۱۴۱۵۴۶۴۱۶:۳۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۲۷
ما اکنون قدرت نابودی اسرائیل را داریم اما تاریخ ایران نشان داده که ما هرگز آغاز کننده هیچ جنگی نبوده و نیستیم اما امریکا در طول تاریخ 200 ساله خود بیش از 200 جنگ داشته است.
ناشناس۱۴۱۵۳۲۱۱۴:۳۹:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۲۷
اسلحه ما توی این نبرد چیه ؟ اقتصاد قوی ؟ مدیریت توانمندو هوشیار ؟ استفاده بهینه از منابع مالی موجود ؟
ناشناس۱۴۱۵۳۵۰۱۴:۵۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
فعلا که همون وحشی ها دنیارو اداره میکنن
ناشناس۱۴۱۵۴۶۵۱۶:۳۳:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۲۷
وحشی ها دنیا رو به گند کشیدند هرچی جنگ و خونریزی و ظلم و ستم در دنیاست زیر سر امریکای جنایتکار است.
ناشناس۱۴۱۵۳۹۲۱۵:۳۵:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۲۷
جنایات غربی ها قابل دفاع نیست... اما بد نیستم تاریخ راوبط ایران و روسیه رو هم از ۱۲۰۰سال پیش تا امروز بررسی کنیم.
ناشناس۱۴۱۵۶۵۹۱۹:۱۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۲۷
خوب ما هم اونها را تحریم کنیم تا بشه دو جانبه.
ناشناس۱۴۱۵۸۰۶۲۱:۱۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۲۷
فعلا که منتظریم اون وحشیها دارو و واکسن بسازند ما انسانهای اهلی و متمدن را نجات بدهند !
ناشناس۱۴۱۶۰۱۰۰۰:۱۳:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۲۸
واکسن کرونا به زودی توسط چین و ژاپن به بازار عرضه خواهد شد.
ناشناس۱۴۱۶۲۱۴۰۸:۰۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۲۸
جالبه،اونها ویروس تولید نکنند ما نیاز به واکسن نداریم!
ناشناس۱۴۱۶۴۸۷۱۱:۴۲:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۲۸
عالی بود. جواب ادمای پر ادعای بی عمل همینه که گفتی. افرین.
ناشناس۱۴۱۶۰۲۲۰۰:۳۳:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۲۸
اشکالی نداره، شما هم اونها رو تحریم کنید، تا بشه تحریم دو جانبه!
ناشناس۱۴۱۶۲۱۱۰۸:۰۲:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۲۸
جالبه،اونها ویروس تولید نکنند ما نیاز به واکسن نداریم!
ناشناس۱۴۱۶۲۳۹۰۸:۳۶:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۲۸
مقامات آمریکایی بارها اعلام کردند غذا و دارو تحریم نیست و هیچ محدودیتی در معامله با در ایران در این دو زمینه وجود نداره اااااممماااااا، وقتی که ما اعلام میکنیم بجای دارو و تجهیزات پزشکی بهمون پول بدید، قطعا یک اشکالی هست
ناشناس۱۴۱۶۴۸۸۱۱:۴۲:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۲۸
کم کم در حال تبدیل شدن به قطب تولید ماسک و کیت کرونا هستیم پیشنهاد میکنم آمریکا را تحریم کنیم و به کشورهای اروپایی هم به قیمت بالا بفروشیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین