زائری: این نقی دیگر «معمولی» نیست/ نظارت‌های صداوسیما حداقلی و ظاهری است/ رواج حجم بالایی از «دروغ» در میان خانواده

گروه فرهنگی الف،   3990117024 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

حجت الاسلام زائری گفت: شخصیت های مجموعه «پایتخت» در فصل های گذشته بسیار ساده و دوست داشتنی هستند اما در فصل جدید از معمولی بودن خود فاصله گرفته اند و این نقی که می بینیم دیگر «معمولی» نیست.

زائری: این نقی دیگر «معمولی» نیست/ نظارت‌های صداوسیما حداقلی و ظاهری است/ رواج حجم بالایی از «دروغ» در میان خانواده

حجت الاسلام «محمدرضا زائری» در گفت و گو با فارس درباره فصل ششم مجموعه پایتخت گفت: سریال پایتخت یک مجموعه تلویزیونی پر مخاطب است که توانسته جای خود را در افکار عمومی و مخاطب صداوسیما باز کند و مخاطبانی از طیف های متنوع داشته باشد. نقاط قوت سریال در طول فصول مختلف در سالهای گذشته آنقدر برجسته و جدی بوده که نتوان از آن گذشت.

**فصل های قبلی پایتخت به دل خانواده های عادی رفته بود

وی ادامه داد: سریال پایتخت به هر حال یک عبور جدی کرد از خطوط حاکم بر تلویزیون و روال رایج و مرسوم و توانست دوربین مجموعه های تلویزیونی سیما را به دل خانواده های عادی جامعه ببرد و این عنوان و نام خانوادگی معمولی کاملا هوشمندانه و حساب شده انتخاب شده بود و کاملا مسائل جاری و زندگی روزمره مردم را روایت می کرد و به همین دلیل توانسته بود ارتباط برقرار کند. اتفاقا ما که می خواهیم مردم را تشویق و ترغیب کنیم به دوری از مصرف گرایی و حرکت به سوی زندگی ساده و قناعت در زندگی طبیعی، در سال جهش تولید و رونق تولید و با هدف جهاد اقتصادی که رهبر انقلاب به آن توجه دارند، اتفاقا در کارنامه صداوسیما از این جهت یک سریال قابل دفاع و تجربه موفق است.

**رواج حجم بالایی از «دروغ» در میان خانواده

زائری تاکید کرد: اما در فصل جدید، سریال پایتخت نقاط منفی بسیاری هم داشته که نمی توان از آنها گذشت. من اتفاقا خلاف برخی دوستان که بیشتر تمرکزشان بر جنبه های شکلی و فرمی بوده و مثلا مشابهت یک صحنه با یک فیلم قبل از انقلابی برایشان مهم است و بر آن تمرکز کرده اند، بیشتر گلایه و انتقادم به جنبه های مفهومی و محتوایی است که در سریال دیده می شود. ترسیمی که از مسائل اخلاقی منفی و نوع برخورد بچه ها با بزرگترها می شود، حجم بالای دروغ گفتن چه بین اعضاء خانواده و چه بین دیگران، ترسیمی که از یک خانواده ایرانی می شود، در فصول قبلی تمرکز جدی بر ارزش های اخلاقی و سنت ها و هویت ملی بود و متاسفانه این قسمت تمرکز بر جنبه های منفی دیده می شود. گرچه باز هم تاکید می کنم که نکات قابل دفاع در سریال داشته ایم اما نکات منفی بسیار برجسته بوده است.

**نکات منفی بر وجوه مثبت غلبه کرده اند

وی در ادامه درباره نکات منفی فصل ششم توضیح داد: در خانواده ای که ما می بینیم یکی ریاکار است و تظاهر می کند به متدین بودن با یقه بسته و جای مهر در پیشانی و خود را وصل کرده به مسئولان کشور و برای اینکه موقعیتی را کسب کند تظاهر می کند، همسر او یک فرد دهن بین و ساده و اهل حسادت است که تازه عقل کل هم دانسته می شود. شخصیت ارسطو یک فردی است که زندان رفته و برگشته و حالا حاضر است برای پول دست به هر کاری بزند. شخصیت بهتاش یک شخصیت منفی و غیراخلاقی است که همه کار از او سر می زند. بچه کوچک خانواده خبرچینی می کند. البته نمی خواهم وارد مصادیق و جزئیات شوم. ولی همین ها نکاتی است که قابل دفاع نیست و به کار لطمات جبران ناپذیری وارد کرده است.

وی ادامه داد: البته همه ما می دانیم ساختن یک مجموعه تلویزیونی طوری که همه مخاطبان را راضی کند، طبیعتا ساده نیست و امکان ندارد که ما به مدلی برسیم که انتقادی به آن وارد نباشد و در عین حال جذاب و پر مخاطب هم باشد. ولی یک واقعیتی است که سریال پایتخت توانسته یک ارتباطی با مخاطب برقرار کند که در این دوران سخت رقابت با فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای و هم رقابت با گزینه های دیگری مثل بازی های کامپیوتری و غیره مجموعه جدی است و می توان درباره آن بحث کرد، می توان آن را نقد کرد و درباره اش حرف زد و از طرف دیگر وقتی چنین فرصتی برای صداوسیما و سازندگان مجموعه پیش آمده و فرصتی که کمتر برای کسی رخ داده که این قدر استقبال عمومی و توجه مخاطب به کار جلب شود، مسئولیت حساس تر و بیشتر هم می شود.

**این نقی دیگر «معمولی» نیست!

این کارشناس مسائل فرهنگی با تاکید بر اینکه اگر پایتخت سریالی بود که کسی نمی دید، اصلا درباره آن صحبت هم نمی شد، درباره تغییر شخصیت های سریال عنوان داشت: آنها از معمولی بودن خود فاصله گرفته اند و این نقی که می بینیم دیگر «معمولی» نیست. اگر نقی قبلا دروغی هم میگفت یک چیزی از روی ساده بودنش بود و بعد هم جبرانش می کرد ولی این نقی که در فصل ششم دیدیم، دیگر متفاوت است.ضمن اینکه این فصل پایان بسیار بدی داشت و به بهانه کرونا رها شد.

زائری درباره نظارت صداوسیما بر محتوای آثاری که پخش می شوند نیز گفت: متاسفانه طی سالهای اخیر که پیش رفته ایم، نظارت مدیران صداوسیما شکلی شده است. از یک طرف محدودیت های مالی و فضای اقتصادی صداوسیما و نوع مدیریت غلطی که در سال های اخیر به وجود آمده و بی ثباتی مدیریت متاسفانه باعث شده که صداوسیما ارزش ها و ضوابط و قوانین خود را از دست بدهد. صداوسیما تنها به ظواهر و شکل می پردازد و در این میان یکسری از برنامه سازان می توانند سر این دوستان شیره بمالند و کار خودشان را بکنند.

**نظارت های صداوسیما حداقلی و ظاهری است

وی در پایان تاکید کرد: نظارت بسیار حداقلی و ظاهری است نه محتوایی و معنوی و عمقی. وقتی فضا، فضای تظاهر و نفاق و ظاهرسازی شد کسانی توانسته اند در بدنه صداوسیما رشد کنند که باعث بدنامی مدیران خدوم سازمان هم شده اند. غالب مدیران و بدنه صداوسیما افراد صالح و دلسوزی هستند اما صداوسیما برای جریان نفوذ، هدف بسیار بزرگی است. ما داریم افرادی را که به هیچ چیزی از اسلام و انقلاب اعتقاد ندارند ولی در سطوح بالا قرار دارند و تصمیم هایی می‌گیرند که نتایج آن روی آنتن دیده و شنیده می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۰۱۴۲۹۰۹:۳۶:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
انحصار و عدم نظارت موثر
ناشناس۱۴۰۱۸۱۷۱۳:۲۸:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۱۷
این نقی دیگه معمولی نیست نمیتونه معمولی باشه وقتی گرونیها رو می بینیه وقتی فاصله طبقاتی رو می بینیه معلومه که دیگه معمولی نیست داره سعی میکنه از خانواده اش محافظت کنه چون تو دوره ای گیر کرده که اگه معمولی باشه نمیتونه زندگی کنه
ناشناس۱۴۰۱۹۱۶۱۴:۳۰:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
بهتره اقای لاریجانی بعد از این دوره مجلس بره بشه رییس صدا و سیما..قبلا هم سابقه این رو داشته
ناشناس۱۴۰۲۰۲۶۱۵:۴۱:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
این مجلسی آدم را به زیبایی می گفت از میان کاندیدها شده فقط 90 مجلسی غیر ادم بوده تازه در میان کاندید نشده ها هم مجلسی غیر ادم وجود دارد
ناشناس۱۴۰۲۲۱۰۱۷:۳۹:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۷
صدا سیما با این همه کارمند و هزینه هیچ خاصیتی ندارد.این سریال هم بسیار سخیف است.
ایراندوست۱۴۰۲۶۴۱۲۲:۴۷:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
سریال پایتخت و امثالهم سوپاپ درد مردم هست نه بیشتر
ناشناس۱۴۰۱۴۳۵۰۹:۴۲:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
این نقد حرف دل ما بود. دست شما درد نکنه
اسماعیل۱۴۰۱۴۴۴۰۹:۴۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
دیدن خودمون تو ایینه برای هممون سخته..
سالم۱۴۰۱۴۶۷۱۰:۰۶:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
آقای زائری این سریال مانند یک آینه عمل کرده یعنی بدی های رایج در اجتماع را به تصویر کشیده . اگردر اجتماع ما دروغ گویی رواج نداشت و برای اولین بار در این سریال گفته میشد حق با شما بود , ولی نباید انتقاد از زشتیهای حاکم در جامعه را در یک سریال طنز به حساب رواج دادن آن زشتیها گذاشت .آیا در جامعه امروزی ما دروغ , اعتیاد , قاچاق مواد مخدر ... و تمام آن چیزهایی که از آنها انتقاد میکنید وجود ندارد ؟
الف ر۱۴۰۱۴۷۲۱۰:۰۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
خداپدرت رابیامرز تواین وانفسا گیر ندید مردم توخونه هاشون افسرده شدند باید سر مردم را گرم کرد شتر کجایش راست که گردنش راست باشه
ناشناس۱۴۰۱۴۸۰۱۰:۱۳:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
جناب زائری عزیز، سریال پایتخت نمایانگر ویژگی های بخش اعظم جامعه امروز ایران است این واقعیت را بپذیرید و به جای پاک کردن صورت مساله به دنبال چاره باشید
ناشناس۱۴۰۱۸۰۰۱۳:۱۸:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اما تمام واقعیت ها در یک خانواده جمع بشه میشه سیاه نمایی
ناشناس۱۴۰۲۲۲۳۱۷:۴۳:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
نمی شه سیاه نمایی. به این می گن طنز. طنز باید همراه با بزرگنمایی باشه تا نقص ها رو بهتر نشون بده.
ناشناس۱۴۰۱۸۵۸۱۳:۵۷:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
در خانواده شما این قدر بی در و پیکر هستید احیانا؟!!!!!! در ضمن اگر قرار بر نمایش باشد که باید مستند می ساختن و نه فیلم که الگو سازی کنند برای این کارهایی که به جای نفی ترویج کننده ان شدن
ناشناس۱۴۰۲۴۰۷۱۹:۴۳:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
مستندش از این بدتره، برا همین نمی گذارند که بسازند.
ناشناس۱۴۰۱۹۵۵۱۵:۰۰:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اقای ناشناس ..اگه توی خانواده شما زنت بهت دروغ میگه چرا این را به بقیه خانواده ها ربط میدی
ناشناس۱۴۰۱۹۶۲۱۵:۰۲:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
واقعا؟ الان‌ اکثرا اینجورین؟ خدا رو شکر که قرنطینه ایم
ناشناس۱۴۰۲۱۹۵۱۷:۳۱:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
چون بدی ها زیاد جلوه می کنند فکر می کنیم که همه مردم ایران این طوری هستند. خیر در بدترین حالت شاید 10 در صد مردم مانند خانواده نقی می باشند. در مورد خودتان فکر کنید آیا خانواده شما اینگونه است؟
ناشناس۱۴۰۲۳۰۶۱۸:۳۷:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
یعنی خانواده شما اینجورین؟!!
یه الفی۱۴۰۱۴۸۸۱۰:۱۷:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
نظارت سیما بیشتر در قرنطینه است تا سایر امور اعلام شده برخی از دست اندرکاران پایتخت نیز تصور کردند هرچه به خورد مردم بدهندف پسندیده می شود نتیجه اش این شد که پایتخت از شاخص های قسمت های قبلی خودش هم سقوط کرد همانند نظارت سیما
ناشناس۱۴۰۱۴۹۰۱۰:۱۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
نكات منفي اين سريال گرچه مورد انتقاد اكثريت است ولي واقعيتهاي جامعه خودمان است كه دراين سريال مي بينيم وبجاي انتقاد بياييم از خودمان شروع كنيم كه اين مشكلات از جامعه حذف گردد مانند همان مثل معروف خودشكن اينه شكستن خطا است،چون اين سريال مانند اينه ايست كه ما واقيعيتهاي رفتار هاي خودمان را دران مي بينيم وبراي خودمان هم قابل تحمل نيستيم،پس خودمان ورفتار مان را اصلاح كنيم
ناشناس۱۴۰۱۵۳۹۱۰:۴۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
آقای زائری را مرتب در بی آرتی، مترو میدیدم
ناشناس۱۴۰۱۵۵۰۱۰:۵۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اعصاب مردم بطور کلی در این شرایط خورد هست شما بیشترش نکن یکی نیست به تو بگه تو چه کاره هستی
Zarei۱۴۰۱۸۷۹۱۴:۰۸:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
او هر چقدر هم که کاره ای نباشد،یک انسان دلسوز برای آینده اخلاقی فرزندان من و توست،اگر فقط هدفت وقت گذرانی وسریال دیدن نباشد،به محتوای حرکات و نوع ومعنی گفتار بازیکنان این سریال دقت کنی متوجه موضوع میشوی،چرا هیچکس در مورد قسمتهای قبلی اعتراض نکرد؟؟؟هیچ دشمنی شخصی هم در کار نیست،مردم اصل فرهنگ اخلاقی خود را طلب میکنند حتی اگر درتکه ای چوب خشک باشد.
ناشناس۱۴۰۱۹۶۵۱۵:۰۳:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
بی اعصاب کلا رد دادیا
ناشناس۱۴۰۱۵۷۴۱۱:۰۴:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
با آقای زائری موافقم. تفاوت در نویسنده هاست. ۵ سری اول رو زنده یاد خشایار الوند نوشت. این سری آرش عباسی.
ناشناس۱۴۰۲۰۲۵۱۵:۳۷:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
خدا از عباسی نگذرد
ناشناس۱۴۰۲۳۵۳۱۹:۰۷:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
همینطوری حرف نزن برادر، کی گفته 5 قسمت قبلی را الوند نوشته بود؟
ناشناس۱۴۰۱۵۸۶۱۱:۰۹:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
تا مدیر صالح و دلسوز را چه بدانیم آقای زائری : مدیری که مجموعه اش با فقر و گاه گرسنگی دست و پنجه نرم میکند و برخی از مدیرانش پول روی پول میگذارند؟ حتی اضافه کارها قطع یا کم می شود. حق اولاد کم می شود. حق خواربار حذف می شود ؟
ناشناس۱۴۰۱۶۰۰۱۱:۱۴:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۱۷
مگر قبل از تولید فیلمنامه ها تایید نمیشه؟ مگه معیارها برای ارزیابی فیلمنامه شفاف نیست؟ مگر بازخوردهای اجتماعی ارزیابی مستمر نمیشود؟ مگر مدیران نظارتی را دولت انتخاب نکرده؟ چرا حرفها همیشه بعد از پخش بلکه بعد از پایان آخرین قسمت پخش است؟
ناشناس۱۴۰۱۶۰۸۱۱:۱۷:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
روابط خارج از عرف نامحرم ها را هم بگو
ناشناس۱۴۰۱۶۱۲۱۱:۱۹:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
ولی در غالب طنز واقعیت های جامعه رو به خوبی بیان کردن
ناشناس۱۴۰۲۰۶۰۱۶:۱۳:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اقای زائری نیز مخالف طنز نیستند ایشان مخالف هجو هستند یادمان باشد: هدف وسیله را توجیه نمی کند
اوج۱۴۰۱۶۳۳۱۱:۳۲:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اقای زائری سازمان اوج که سرمایه گذار و تولید کننده این سریاله مال اخوی ها هست چرا انتقاد نمیکنی ؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۴۰۱۹۷۶۱۵:۰۹:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اخوی پایتخت ۵ رو اوج سرمایه گذاری کرد نه پایتخت شش رو هم دوستانی که نظر میدن، هم عزیزانی که لایک میکنن، ۳۵ ثانیه وقت بذارن اون موضوع رو یک گوگل بکنن
اوج۱۴۰۲۳۲۵۱۸:۵۰:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
در پاتخت 5 هم مدام بهتاش به بزرگ تر از خودش توهین میکرد خرج های زیاد در ترکیه و تبلیغ تتو کردن دست بهتاش مو مش کردن مرد ها با شلوارک گشتن و دهها مورد دیگه هم بود اما چون چند قیمتش مربوط به داعش بود اخوی ها سکوت اختیار کردن
دکتر محمدعلی محمدی م.ریحان۱۴۰۱۶۴۰۱۱:۳۸:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
این جامعه هم آن جامعه نیست در خیلی موارد٬ کنش اجتماعی ما در حد جمعیت و هشداردهنده بازگشت از مدنیت است. پایتخت سریال شلخته ای است اما در عین حال حتی همین شلختگی اش هم تصویر قابل تاملی از خود ماست.
ناشناس۱۴۰۱۷۰۰۱۲:۱۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
منم از این سریال اصلا خوشم نمی اید فقط دوره قبل و داعش جالب و هنری بود مابقیش واقعاا غیر جذاب و پرر از صفات منفی است که اصلا به دل نمینشیند دروغ گفتن که بسیار عادی شده و کلا اززشها هم جابحا شده اند بیچاره مردم
ناشناس۱۴۰۱۸۵۷۱۳:۵۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
هر چه را مردم بپسندند این به اصطلاح کارشناس ها نمی پسندند.
رضا۱۴۰۱۸۶۶۱۴:۰۱:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
فشارهای گوناگون اقتصادی سیاسی و اجتماعی در این جامعه، انسان سالم و با صداقت را به ورطه دروغ می کشاند. این مجموعه نیازمند تشویق و قدر دانی است.
ناشناس۱۴۰۱۸۹۲۱۴:۲۰:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
احسنت. گرچه بعضی موضع گیریهای قبلی ایشون رو قبول ندارم ولی اینجا حرف درستی زدن. بقیه دغدغه مندان فرهنگ کشور هم باید موضع بگیرند
ناشناس۱۴۰۱۸۹۶۱۴:۲۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
مردم ایران هم دیگر مردم معمولی نیستند.
ناشناس۱۴۰۲۰۲۴۱۵:۳۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
درسته دیگه هیچکس معمولی نیست ما کلا از حالت عادی خارج شدیم
ناشناس۱۴۰۲۰۶۱۱۶:۱۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱۷
دمت گرم. این رو گل گفتی
ناشناس۱۴۰۱۹۸۲۱۵:۱۳:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
این هم بخشی از واقعیت روز جامعه هستش، همونطور که وزیر و وکیل و مسئول و مدیر و تلویزیون و ... هر روز به راحتی دروغ میگن ، این سریال هم بیانگر اتفاقات همین جامعه هستش نه جامعه دیگه ای.
مالک۱۴۰۲۰۴۴۱۵:۵۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
آقای زایری،دروغ دیگه عادی شده اینجا،وقتی وعده وعید میدن زمان انتخابات دروغ نیست،کی به قولش عمل کرده
رشید۱۴۰۲۰۴۷۱۵:۵۷:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
باید واقعیت های موجود در جامعه زندگی کرد استاد عزیز
ناشناس۱۴۰۲۰۷۵۱۶:۲۳:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۷
جناب زایری نکنه جای مهر مسوولان ما از روی عبادت است و ما خبر نداریم یک مرد پیدا شد و گند اون جای مهر مسوولان و به همه نشون داد
ناشناس۱۴۰۲۴۵۱۲۰:۱۴:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
گندش که خیلی وقت بود در اومده بود. چقدر هم ضایع و زشت هست. آخه از رو هم نمیرن باز پر رنگ ترش میکنند. خدا اون دنیا هر کی با ریا این کار رو کرده تو پیشانیش بنویسه همون جا!
ناشناس۱۴۰۲۱۶۴۱۷:۱۷:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱۷
این نقی کسی است که خطبه ی عقدش را خاتمی خواند دیگه تا آخر بخوان ...
ناشناس۱۴۰۲۱۹۲۱۷:۳۰:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
ممنون ازبازیگرها ی سریال پایتخت توایران هرکه هرچی زحمت میکشه بلاخره یه جاییش ایراد میگیرن
گ.ک۱۴۰۲۲۸۸۱۸:۲۸:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۷
سینما و تئاتر و فیلمهایی که ساخته میشوند پنجره ی کوچکی هستند که به روی جامعه باز میشوند وگوشه ای از آن را بنمایش در می آورند ، عوض گله از سازندگان بدنبال این باشید که چرا وضع اخلاقی تا این حد افت کرده
ناشناس۱۴۰۲۳۴۰۱۹:۰۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۱۷
اخر نفهمیدیم پیشانی نقی را عنکبوت نیش زده بود یا انکه سنگهایی که به شیطان پرت میکرد بهش خورده بود نقی جواب بده
دکتر یاری۱۴۰۲۳۹۱۱۹:۳۰:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۷
پایتخت خاطره یک سریال خوب و دلنشین را از ذهن همه پاک کرد. بنظرم نوعی تخلیه بود برای عواملی که احتمالا قصد مهاجرت دارند....
سید۱۴۰۲۴۷۸۲۰:۳۵:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۱۷
حاج آقا شما دستت بازه و تریبون داری ولی یه سر بیا و یا برو تو جامعه خواهی فهمید البته اگر دقت نمایی .که وضع خرابتر از این است و این ذره بود از دریا
امید۱۴۰۲۶۶۳۲۲:۵۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۱۷
از شادی مردم ناراحت میشید.شما میخاهید افکار مردم را کامل در کنترل داشته باشید.مردم ازچی خوششون میاد به چی میخندند.تو خونه چکار میکنند به خودشون مربوطه .شما وکیل و وصی مردم نیستید .ما رو به حال خودمون بگذارید.موضوع اینه که شما به خوشهالی مردم حساسیت دارید.
ناشناس۱۴۰۲۸۶۳۰۳:۴۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۸
بی ادبی های بهتاش نسبت به پدرش هم انصافا خیلی غیر عادی بود ...
بهاره۱۴۰۲۸۸۷۰۶:۰۷:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۱۸
اسیر شدیم از دست شما آقا بزار به زندگیمون برسیم نون کجاست ی سریالو ایراد میگیری ولی به فکر مردم که شمارو آوردن رو کار نیستید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین