حزب الدعوه عراق اجرای قانون ممنوعیت حزب بعث را خواستار شد

گروه جهان الف،   3990112094

حزب الدعوه الاسلامیه عراق در چهلمین سالگرد اقدام جنایتکارانه رژیم معدوم صدام در صدور حکم اعدام اعضای این حزب، اجرای قانون ممنوعیت و جرم شمردن حزب منحل شده بعث در این کشور را خواستار شد.

به گزارش فارس، حزب «الدعوه الاسلامیه» از احزاب شیعی در عراق روز سه شنبه اجرای همه قوانین مربوط به جرم شمردن عضویت در حزب منحل شده بعث در عراق را خواستار شد و تاکید کرد که نباید اجازه ترویج اندیشه‌های این حزب داده شود.

به گزارش پایگاه خبری بغداد الیوم، دفتر اطلاع رسانی حزب الدعوه الاسلامیه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در چنین روزی یعنی ۳۱ مارس ۱۹۸۰ رژیم معدوم صدام قانون اعدام همه اعضا و طرفداران این حزب را صادر کردند، اقدامی تروریستی که در تاریخ سیاسی و حقوقی بی‌سابقه بود«.

این بیانیه افزود: «رژیم بعث که قبل از این تاریخ هم هزاران نفر را با اعدام شهید کرده بود از طریق این قانون به دنبال انتقام گیری از فرزندان جنبش اسلامی تحت پوشش قوانینی جعلی و باطل بود و به دنبال تصویب این قانون عراق شمار زیادی به خیل شهدا پیوستند و نامشان در دفتر افتخارات فرزندان این مرز و بوم به ثبت رسید».

در چهلمین سالگرد این جنایت وحشتناک حزب الدعوه الاسلامیه بار دیگر خواستار اجرای قوانینی  برای جرم شمردن حزب بعث و مبارزه با اندیشه‌های تروریستی آن و فرصت ندادن برای ترویج و گسترش این اندیشه‌های تروریستی است.

در پایان این بیانیه آمده است: «حزب الدعوه الاسلامیه بار دیگر با شهدای خود پیمان می‌بندد که مسیره پیروزمندانه آنها را ادامه می‌دهد و همه تلاش‌ها را در راه دفاع از اسلام، عراق و ملت عزیز آن ادامه می‌دهد».

حزب الدعوه در سال ۱۳۳۶ در نجف توسط شخصیت‌هایی بنام در عراق نظیر سید محمد باقر صدر و  سید محمد باقر حکیم تاسیس شد و هدف از آن محوری کردن احکام اسلام در مسائل اجتماعی و برپایی حکومت اسلامی بود.

در دوران حکومت حزب بعث بر عراق به ویژه در زمان صدام حسین تعداد زیادی از اعضای حزب الدعوه اعدام یا زندانی شدند و بسیاری از اعضای آن هم به ایران منتقل شدند؛ پس از سقوط حکومت صدام در سال ۱۳۸۲ اعضای حزب با بازگشت به عراق دفاتری را در کربلا و بغداد افتتاح کردند و بعدا در انتخابات پارلمان عراق هم حضور یافتند. در حال حاضر نوری المالکی نخست وزیر اسبق عراق رئیس این حزب است.

از سوی دیگر نمایندگان پارلمان عراق عراق قانون ممنوعیت و جرم تلقی شدن عضویت در حزب منحل شده بعث را در مرداد ماه سال ۱۳۹۵ تصویب کردند.

حزب منحل شده بعث در اذهان عمومی مردم عراق، یادآور جنایت‌های دوران صدام است و پس از سرنگونی رژیم صدام هم بعثی‌ها از سال ۲۰۰۳ از طریق همکاری با گروهک تروریستی داعش در کشتار مردم عراق شریک شدند.

تاریخ حکومت ۲۴ ساله صدام مملو از جرم و جنایت و سرکوبگری سیاسی، امنیتی و نظامی بود. او از سال ۱۹۷۹ تا سال ۲۰۰۳ به نمایندگی از حزب بعث در قبال قومیت‎های مختلف در عراق، سیاست مشت آهنین را پی گرفت و دست از سرکوب، کشتار و کوچ اجباری علیه مردم عراق برنداشت. از جمله جنایت حزب بعث، کشتار کُردهای عراق به دستور شخص صدام در سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ است که در جریان عملیات انفال رخ داد.

به رغم گذشت ۱۷ سال از فروپاشی رژیم صدام تحرکات جدید حزب منحل شده بعث مردم عراق را آزره خاطر می‌کند به خصوص که حمله داعش به عراق و سقوط شهر موصل مرکز استان نینوی هم در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۴ طی همکاری حزب بعث با داعش صورت گرفت و هنوز هم برخی عناصر یا سرکردهه‌های داعش در عراق بعثی هستند.

عراقی‌ها حزب بعث و داعش را که هر دو مرکتب جنایات مشابه در این کشور شده اند دو روی یک سکه می‌خوانند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین