دور دورهای شبانه مردم در روزهای کرونایی/ چرا چین توانست مردم را در قرنطینه نگه دارد ما نه؟

گروه اجتماعی الف،   3981219050 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

خانه ماندن و بیرون نرفتن، وجه مشترک توصیه‌های پزشکان، کارشناسان و مسئولان کشوری و لشکری درباره پیشگیری از ویروس کرونا است که از رسانه تا فضای مجازی دیده و شنیده می شود، توصیه‌هایی که روزها گوش شنوا دارد اما با گشتی شبانه در سطح شهر اثری از عمل به آن دیده نمی‌شود.

دور دورهای شبانه مردم در روزهای کرونایی/ چرا چین توانست مردم را در قرنطینه نگه دارد ما نه؟

ایرنا نوشت: پاساژها، مراکز خرید و رستوران ها با چراغ های روشن و پرتلالو، میزبان افرادی است که فارغ از توصیه های این روزها مبنی بر ماندن در خانه و خود قرنطینگی، شمشیر عناد با خود را از رو بسته و سوار بر مرکب ها، عرض و طول خیابان ها را طی می کنند.

نمونه آن مشاهده میدانی از بلوار سعادت آباد حدفاصل میدان کاج تا بیمارستان مدرس است که هنوز رنگ و بوی گذشته را دارد و ترافیک شبانه دور دور در آن کاهش نیافته است. مردمی که بی خیال از خطر شیوع ویروس خطرناکی که این روزها جان صدها نفر در کل کشور را گرفته هزاران نفر را مبتلا کرد و می رود که ایام عید و سفرهای نوروزی را هم تحت تاثیر قرار دهد، به دور دور و گردش های خیابانی ادامه می دهند.

موضوعی که از نگاه سید جواد میری جامعه شناس نشات گرفته از نوعی سهل انگاری، بی اعتمادی مردم و در بسیاری موارد وضعیت اقتصادی ناموزون میان اقشار مختلف است.

وی افزود: نکته اصلی این که مفهوم مردم در نگاه جامعه شناسی به مردم طبقه متوسط، متوسط رو به بالا و پایین، نخبگان، کارگران، حاشیه نشینان و غیره تقسیم می شود که هر کدام وضعیت خاص خود را دارند. حال در موضوع خانه نشینی و خود قرنطینگی باید به این مفهوم توجه ویژه داشت، به عنوان مثال برای کسی که کارمند دولت است ماندن در خانه معنایی دارد اما کسی که زباله گرد یا دستفروش و روزمزد است یا از اقشار آسیب پذیر به شمار می رود معنای خانه نشینی به منزله نداشتن درآمد و اوضاع بد اقتصادی است.

این جامعه شناس تاکید کرد: نکته دیگر این که ویروس کرونا و آسیب آن هنوز از سوی مردم به عنوان هشدارهای بهداشتی جدی گرفته نشده است. این که این ویروس به سلامتی آسیب می زند و شیوع آن از شهری به شهری دیگر را منتقل می شود، این است که شاهد جاده های شلوغ و مردمانی سرخوش هستیم که به شوق تعطیلی، به خیابان ها زده اند.  

چرا چین توانست مردم را در قرنطینه نگه دارد ما نه؟

میری در پاسخ به این پرسش رایج که چرا چین موفق به قرنطینه کردن مردم شد و ما نمی توانیم، توضیح داد: در بررسی شهرهای بزرگ ایران با ووهان چین می توان دریافت که در این کشور قرنطینه کردن مردم به مردم واگذار نشده بلکه آن به دولت بستگی دارد.

وی ادامه داد: واقعیت امر این است که مسولان نیز در این موارد نتوانسته شهروند ایرانی را مطیع و در حالت تمکین قرار دهد. همین انشقاق بین مردم و مسولان به بی نظمی ختم شده است.

این جامعه شناس ضعف مسولان در نقش دولت فراگیر را چالش این روزها و عامل گوش ندادن مردم به هشدارها عنوان کرد و اظهار داشت: تجربه دولت فراگیر را در جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران که موجودیت فیزیکی ایران توسط بیگانگان مورد تهاجم قرار گرفت شاهد بودیم حال هم که جنگ ها از موشک و تن به تن به جنگ میکروبی و بیولوژیکی کشانده شده است و همه برای رسیدن به قدرت ملی، در حال تخریب دیگری هستند، نیاز به همان فراگیری و انسجام به شدت احساس می شود.

تغییر فضای فرهنگی و رسانه ای، راهکاری برای خانه نشینی

این جامعه شناس در ادامه این گفت وگو، تغییر سمت و سوی برنامه های فرهنگی صدا وسیما در جهت میل عمومی را یکی از راهکارهای تشویق اقشار مختلف مردم به ماندن در خانه دانست و خاطرنشان کرد: شاید اگر اندکی اندیشه ها و ارزشیابی های سخت کنار گذاشته و تغییر با در نظر گرفتن مقتضیات زمان و مکان برجسته شود بتوان گفت مردم گوش به حرف می دهند و در خانه می مانند.

وی توضیح داد: ایجاد برنامه های شاد و با نشاط منطبق بر سن و سال تمامی افراد در صدا و سیما از جمله راهکارهایی است که در کنار افزایش سرعت اینترنت و حذف فیلترینگ شبکه های مجازی می تواند به این امر کمک شایانی کند.  

میری تاکید کرد: حال که فضای سنگینی برای فرزندان فراهم شده و لاجرم در آپارتمان های نقلی که در آن جایی برای تفریح کودکان معنا نشده است، باید بمانند و آموزش مجازی ببینند بهینه است تدبیری اندیشیده شود تا فضای فیلترینگ تلگرام برداشته شود تا هم معلمان برای ارسال مطالب آموزشی به زحمت نیافتند و هم دانش آموزان بتوانند فارغ از دغدغه فیلترشکن امورات را بگذرانند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۶۵۲۳۳۱۱:۱۲:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چون مردم دچار تناقض شدند و نمی دانند حرف روزنامه ها و شبکه مجازی و وزارت بهداشت را قبول کنند که کرونا بحران است و یا حرف صدا و سیمای ملی را که کرونا را در حد یک سرماخوردگی تقلیل داده
ناشناس۱۳۶۵۴۰۳۱۲:۴۲:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
مگه رئیس جمهور نگفت از روز شنبه همه چیز عادی میشه؟!!!!! ضعف مدیریت در کشور بیداد می کند. مدیران نالایق
ناشناس۱۳۶۵۴۲۳۱۲:۵۶:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
صدا و سیما باید تعطیل شود
ناشناس۱۳۶۵۹۸۰۱۸:۵۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
دو علت دارد، یکی اینکه چین کشور را با تحکم اداره می‌کند مانند سیاست تک فرزندی، و دیگر اینکه روحیه کار گروهی و جمعی در کشورهایی مثل چین، کره، ژاپن، مالزی و.. از کشور ما به مراتب بالاتر است.
ناشناس۱۳۶۶۰۵۴۱۹:۵۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
صدا و سیمای ملی ؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۶۶۰۶۵۲۰:۰۲:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چی شد ملت که عقل کل بودند و مستقل اینجا توپ رو توی زمین این و اون میندازین
ناشناس۱۳۶۵۲۳۷۱۱:۱۴:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
شبکه ورزش با گذاشتن برنامه های ورزشی و نرمشی متنوع به فراخور حال بیننده ها میتونه قدمی در جهت نشاط مردم برداره کار سختی نیست و در طول شبانه روز تکرارشون کنه
ناشناس۱۳۶۵۲۴۲۱۱:۱۷:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
علت دور دور کردن «مرمدم » در پورشه ها و...ارزانی سوخت است!
ناشناس۱۳۶۵۶۴۳۱۵:۱۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
رابین هود ، کسی که پورشه چند میلیاردی سوار میشه قیمت بنزین براش مهم نیست . این طبقه کسانید که اتفاقاً از قیمت های بالای دولتی نهایت بهره را برده و خواهند برد .
ناشناس۱۳۶۵۹۷۶۱۸:۵۰:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
.. اونی که پورشه سوار میشه اگه بنزین لیتری100تومن هم بشود برایش مهم نیست ولی تو باید ازگشنگی .. بروی نانوایی نصف لواش نون بخری
ناشناس۱۳۶۵۲۴۹۱۱:۲۲:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چون قسمتی (بسیار یا اندک؟) از مردم ایران فقیر هستن و اگه یک روز سر کار نروند، در غیاب تامین اجتماعی مناسب ، امکان داره زندگیشون به خطر بیافته و از گرسنگی ..به خاطر همین کسی نمی تونه جلوشون رو بگیره که سر کار (دست فروشی و شیشه ماشین پاک کردن و تکدی گری و و کارگری و ..) نروند و وقتی همین قسمت مجبور به خروج از خانه باشن ، کم کم به باقی مردم هم سرایت می کنه و ادامه ماجرا را خودتون بهتر می دونید.
ناشناس۱۳۶۵۲۵۰۱۱:۲۵:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
وقتی در شهری مثل مشهد در شب میلاد حضرت علی ع مداوم از صداو سیمای استانی مردم رو به شرکت در رژه خودروهای سواری در سطح شهر دعوت میکند، و تبلیغات برای در خانه ماندن رو خنثی میکند، وضعمون بهتر ازین نمیشه.
ناشناس۱۳۶۵۲۵۴۱۱:۲۷:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چین تمام مایحتاج مردم را تامین کرد. چین حقوق ۳ ماه مردم هووان رو براشون پرداخت کرد. شما برای مردم چیکار کردید؟؟؟؟
ناشناس۱۳۶۵۴۱۶۱۲:۴۹:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اینها توی دادن یارانه ۴۵ تومنی موندن, اونوقت میخواستند حقوق ۳ ماه رو به مردم ایران بدن؟!!! اونجا چین هست, اینجا ایران! اونوقت میگن چرا چین در قرنطینه موفق شد! چین همه چیز را برای مردمش فراهم کرد. خیال آنها را بابت حقوق و دستمزد راحت کرد.
ناشناس۱۳۶۵۴۱۷۱۲:۵۱:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اینجا هم اگر برای هر ایرانی، به مدت ۳ ما، و هر ماه مبلغ ۲ میلیون تومان واریز میکردند، عمراً کسی داخل خیابون بود.
مانی۱۳۶۵۶۷۶۱۵:۳۵:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چین دارای نظام کمونیستی و اجباری است.ایران از زور و اجبار استفاده نشده است.ولی گویا درصدی از آحاد ایرانی هم منتظر .. بالای سرشان هستند.
ناشناس۱۳۶۵۲۵۷۱۱:۲۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
این جناب استاد بیشتر دغدغه فیلتر اینترنت را دارند! اینکه چین توانست ما نتوانستیم به این برمی‌گردد که حمایت‌های تامینی دولت باید بتواند خیال مردم شهر را از بابت معیشت - حداقل برای دو هفته- راحت کند. صرف مسئله اینترنت و فضای مجازی و فرهنگ نیست! وقتی حاکمیت آنقدر جدی وارد عمل شود، بیمارستان ۱۰ روزه بسازد، توان تفکیک مردم شهر را داشته باشد، از بابت معیشت ایشان را تامین کند، از کسب و کارها حمایت کند، آنوقت می‌تواند اقتدارش را هم اعمال کند و قطعا مردم نیز تابع‌اش خواهند بود.
ناشناس۱۳۶۵۲۷۰۱۱:۳۵:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
بگویید چرا قم را نتوانستید قرنطینه کنید؟
ناشناس۱۳۶۵۵۱۶۱۳:۵۲:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
کل ایران باید حکومت نظامی بشه در غیر آن فاجعه رخ خواهد داد دست دست کردن قرنطینه قم باعث این همه خسارت جانی شده بیایند جواب دهند
تبریزی۱۳۶۵۲۷۸۱۱:۴۰:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
طرف میگه قرنطینه با فرهنگ مردم ایران هماهنگ نیست! عجیبه واقعا! پس چطور قطع سراسری اینترنت کشور..که به ضرر مردمه با فرهنگ ما هماهنگه ولی قرنطینه که به نفع مردمه ناهماهنگه؟
ناشناس۱۳۶۵۲۹۶۱۱:۵۴:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
وقتی ادارات و بانکها باز است و دولت مسئله را شوخی گرفته از مردم چه انتظاری دارید ؟؟؟
ناشناس۱۳۶۵۴۱۳۱۲:۴۷:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
تا وقتی بانکها بازند بازار هم باز خواهد ماند.
ناشناس۱۳۶۵۲۹۸۱۱:۵۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
مگر اینجا قرنطینه شده؟ که با چین مقایسه فرمویدن؟ فقط شهر به شهر گفتن نروید و ممانعت می شود و نه از در خانه
ناشناس۱۳۶۵۵۶۳۱۴:۳۶:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
حتی شهر به شهر هم ممانعت نمیکنند ،من خودم دو روز پیش تو ارومیه چندتا مسافر از شمال دیدم یعنی اینکه اینجام که وضعیت فعلا بحرانی نیست با این وضع تا چند روز آینده بحرانی میشه
ناشناس۱۳۶۵۳۰۰۱۱:۵۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چون چین قرنطینه کرد ما نه
ناشناس۱۳۶۵۳۰۶۱۱:۵۹:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
تدبیری اندیشیده شود تا فضای فیلترینگ تلگرام برداشته شود تا هم معلمان برای ارسال مطالب آموزشی به زحمت نیافتند و هم دانش آموزان بتوانند فارغ از دغدغه فیلترشکن امورات را بگذرانند.
ناشناس۱۳۶۵۳۱۲۱۲:۰۲:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ممنون الف جان، خیلی مقاله خوبی بود. صبح برای خرید لیموترش به میوه فروشی نزدیک منزل رفتم. بدون دستکش بود با دست های سیاه و کثیف. بهش گفتم با عصبانیت گفت کرونا کجا بود. مردم باور ندارند هنوز
ناشناس۱۳۶۵۳۱۵۱۲:۰۴:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
قوانین رو خیلی شل و ملایم اجرا میکنید. برای همین مردم ازتون حساب نمیبرند.
زور۱۳۶۵۳۲۶۱۲:۰۸:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
متاسفانه اینطور که معلومه باید مثل چین از نیروهای نظامی استفاده کرد آقا دو هفته بشینید تو خونه به خدا نمیمیرید من خودم راننده تاکسی هستم و همه امیدم به کرایه ای هست که روزانه در میارم اما وقتی میبینم امکان داره با سر کار رفتن خانوادم رو به خطر بندازم شده فرش زیر پام بفروشم برای خرجی اما این دو هفته سر کار نمیرم
ناشناس۱۳۶۵۳۵۹۱۲:۱۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چین مسئول اپوزیسیون نداشت،
ناشناس۱۳۶۵۵۲۱۱۳:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
جان مطلب را گفتی احسنت
ناشناس۱۳۶۵۳۶۱۱۲:۱۸:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
البته الان هم با نرم افزارهای ایرانی، مدرسه ها مشغول ادامه آموزشند
ناشناس۱۳۶۵۳۹۰۱۲:۳۴:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
این چه سوالی است! خب مشخص است آنجا قرنطینه اجباری بود ولی اینجا دلبخواهی و سرکاری!
ناشناس۱۳۶۵۴۱۸۱۲:۵۳:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اگر میگفتند برای هر ایرانی چند میلیون یارانه واریز میشد, همه داخل خانه هایشان بودند.
ناشناس۱۳۶۵۴۲۸۱۲:۵۷:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چون آقایان می ترسند کشور شلوغ بشه ! بایدصدا و سیما اعلام کنه کسی از خانه خارج نشه . ارتش هم در خیابان ها حضور پیدا کنه . فقط برای خرید مایحتاج باید از خانه خارج شد
ناشناس۱۳۶۵۴۳۷۱۳:۰۲:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
وقتی که اعتماد .. .. مردم از بین رفته باشد , بهترین از این هم نمیشود انتظار داشت .
ناشناس۱۳۶۵۴۴۰۱۳:۰۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
وقتی بانکها باز هستند چک من کاسب بدبخت میره بانک و دیگه از کرونا که نمیترسه.بیچاره من که باید تو این بازار به فکر پرکردن حسابم باشم.معلومه باز میکنم چراغونی هم میکنم تا مشتری جلب کنم.دولت خیلی میخواست کرونا رو کنترل کنه دو ماه بانکها رو تعطیل میکرد اونوقت می دیدید مردم چطور تو خونه ها می موندن و بیرون نمی اومدن..
ناشناس۱۳۶۵۴۷۴۱۳:۲۶:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
مردم ایران خودجوش قوانین رو رعایت نمیکنند.این خصلت ذاتی ماست.دستگاه های قضائی و انتظامی باید فعالتر باشند
ناشناس۱۳۶۵۵۲۸۱۴:۰۶:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
دولت خودش بانکها و ادارات را تعطیل نکرد و بعد به ملت میگین از خونه بیرون نیاید
ناشناس۱۳۶۵۵۴۳۱۴:۱۶:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چون اینجا مسئولین معتقدند بلا هنوز بزرگ نشده
ناشناس۱۳۶۵۶۰۸۱۵:۰۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چون چین خواسته وهمه مسئولین با ستاد مقابله با کرونا همکاری میکنند نه مثل ایران که 20میلیون ماسک یکجا گم میشود بعد از جلوگیری از صادرات آنها
ناشناس۱۳۶۵۶۷۹۱۵:۳۷:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
خودت میگی ما یعنی ایرانیان!!!
ناشناس۱۳۶۵۶۸۹۱۵:۴۴:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چون رفتار مردم دقیقاً الگو گرفته از رفتار مسئولان است ، خصوصاً مسئولانی که هنگام بروز حوادثی مانند سیل ، زلزله ، .. در بخش های اعظمی از کشور باز هم به سفر های تفریحی داخل و یا خارج کشور میروند .
ناشناس۱۳۶۵۷۵۸۱۶:۲۲:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
در چین غذای مردم درب منزل تحویل میدادند و نیازی نبود کسی از خانه خارج شود.
ناشناس۱۳۶۵۷۷۶۱۶:۲۹:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
مسئولیت خود را گردن مردم نیندازید بسیار کارها میشد کرد که کار به اینجاها نکشد که نکردید حالا مردم را مقصر جلوه ندهید
حمید۱۳۶۵۷۷۸۱۶:۲۹:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
برای اینکه این مملکت با ریش سفیدی و خواهش از مردم و.. اداره میشه اما چین حساب کتاب هست قانون رو رعایت نکنی میزنن تو سرت که رعایت کنی بی خود نیست چینی ها حدود یک ونیم میلیارد ادم و کنترل میکنن تو ایران 80 میلیون رو نمیتونن کنترل کنند
رضا۱۳۶۵۸۰۵۱۶:۴۸:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
آخه اگر تو چین کسی حرف گوش نکند میگذارندش سینه دیوار پس مردمش مطیع بودن را یاد گرفته اند و سرکش نیستند.
ناشناس۱۳۶۵۸۹۹۱۷:۵۵:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
چرا چین توانست مردم را در قرنطینه نگه دارد ما نه؟ مردم چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی قانونمند عمل میکنند و ما ..
ناشناس۱۳۶۵۹۰۸۱۸:۰۰:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
مشکل کشور ما فقدان قداست قانون و تردید و ملاحظه کاری زیاد مسئولینه. مشکل کرونا یکی از ده ها مورده که به خاطر جنبه اجتماعی گسترده آن مشکلات سیستم اداری کشور ما را نمایان تر کرده.
ناشناس۱۳۶۵۹۲۷۱۸:۱۲:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
در چين هر كس كه گوش نميكرد تنبيه ميشد ولي در ايران مامورين بهداشت را كتك مي زنند
ناشناس۱۳۶۵۹۹۱۱۹:۰۱:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
آمار بسیار بالای مرگ و میر پنهان کرونا در ایران پای بی برنامگی و بی انضباطی .. نوشته خواهد شد.
ناشناس۱۳۶۶۰۱۶۱۹:۱۷:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
دولت کاری که برایش در آمد نداشته باشد و هزینه بر باشد انجام نمیدهد دلیل بنزین قاطعیت بالاتر ؟
ناشناس۱۳۶۶۰۵۳۱۹:۵۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
اونجا یه تصمیم گیر هست ! اینجا صدها تریبون تصمیم گیر ؟؟؟
ناشناس۱۳۶۶۰۸۲۲۰:۱۸:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
ستاد مبارزه با کرنا گفته تا ۱۷باید ادارات از ساعت ۹/۳۰برن سر کار بعد وزارت کشور دستور رو لغو می کنه و ادارات و به حالت عادی در میاره سئوال اینجاست الان دانش آموزی تو‌مدارس نیست پس مدیر و‌معاون باید چیکار کنه تو‌مدرسه؟؟ ادارات اموزش و‌پرورش چه کار مهمی دارن؟؟
ناشناس۱۳۶۶۱۰۲۲۰:۳۰:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
100 گیگ اینترنت آقای وزیر هم واقعیت نداره من مبین نت دارم دو روز پیش یکی از هدایا ( دو روزه ) فعال کردم امروز می خواستم 100 گیگ رو فعالش کنم پیام داد نمیشه !!!!!!!!!! تفاوت مقامات چین و ایران
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین