در گفتگو با الف سلیمی‌نمین: عملکرد اصلاح طلبان موجب یاس سیاسی و کاهش مشارکت در انتخابات شد

گروه سیاسی الف،   3981212042 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل سیاسی گفت: در هر دوره‌ای که جریان موسوم به اصلاح‌طلب، قوه مجریه و اکثریت قوه مقننه را در اختیار داشته، یأس سیاسی رقم زده است به طوری که این یأس منجر به مشارکت پایین در دوره بعد شده است.

سلیمی‌نمین: عملکرد اصلاح طلبان موجب یاس سیاسی و کاهش مشارکت در انتخابات شد

عباس سلیمی نمین در گفت‌وگو با الف، با ارائه تحلیلی از مشارکت مردم در انتخابات اخیر مجلس، گفت: در مقاطع تاریخی که جریان اصلاح‌طلب بر قوه مجریه مسلط بوده و در قوه مقننه و شورا‌ها اکثریت را داشته است، بعد از پایان دوره‌ها، یأس سیاسی ناشی از عملکرد آنها را شاهدیم که بازتاب این یاس سیاسی در مشارکت مردم چشمگیر است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: بعد از دوره اول شورای شهر تهران، عمدتا شاهد همین ماجرا بودیم و اصلاح‌طلبانی مثل عبدالله نوری و سعید حجاریان نیز وجود داشتند که با اینکه تنوع مشارکت با شورای شهر گسترده بود و همه طیف‌ها حضور داشتند، اما بعد‌ها مشارکت به پایین‌تر حد خود یعنی ۱۲ درصد رسید. یا در تهران رقابت درباره افرادی مثل مجید انصاری(سرلیست اصلاح طلبان) وجود داشته است و چهره‌های برجسته اصلاح طلبان هم بودند.

سلیمی نمین خاطرنشان کرد: بنابراین بحث‌هایی که مطرح می‌شود ادعای رقابتی نبودن انتخابات و غیبت چهره‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلبان را رد می‌کند چرا که اصلاح طلبان نیرو‌های شاخصی داشتند اما مشارکت چشم‌گیری صورت نگرفت.

وی افزود: عملکرد اصلاح طلبان در قوای مجریه و مقننه و شورای‌های شهر، موجب یأس در پایگا‌های آن‌ها شده است و این موضوع در عدم مشارکت مردم در انتخابات نشان داده می شود

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران  ادامه داد: این مشارکت ناشی از یأس بود نه ناشی از رقابت، چراکه رقابت کاملًا متنوع بود و حتی نیرو‌هایی که به لحاظ قانونی نمی‌توانند حضور داشته باشند به دلیل سهم گیری اصلاح طلبان حضور پیدا کردند، اما رقابتی صورت نگرفت چرا که این امر ناشی از عملکرد جریان اصلاحات در بخش‌های مختلف بود.

سلیمی نمین اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم نوع مشارکت مردم را تحلیل کنیم باید روند را مطالعه کنیم. روند نوسان دارد اما هرگز رو به نزول نیست. در ۴ دهه گذشته عملکردها در مقاطعی موجب دلسردی شده و تأثیری در رقابت گذاشته است ولی بعدها عملکرد جدیدی به وجود آمده و موجب افزایش مشارکت‌ها شده است.

وی با شاهد مثال آوردن مجلس هفتم شورای اسلامی تصریح کرد: در این دوره از  مجلس (دوره بعد از اصلا‌ح طلبان) هم شاهد کاهش مشارکت بودیم.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اظهار داشت: برخی تحلیل‌های هدفمند ارائه می‌شود که دلالت دارد مردم نسبت به نظام سیاسی بدبین شده یا فاصله گرفتند ولی چندان دقیق نیست. شاید برخی افراد هم با نظام سیاسی مسئله داشته باشند ولی این روند چه چیزی را نشان نمی‌دهد.

سلیمی نمین درباره اینکه آیا تمام کسانی که در انتخابات شرکت نکردند در یک تیپ و تفکر سیاسی جای دارند؟، گفت: این دسته در یک تیپ و تفکر سیاسی جای ندارند. 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: کسانی که رأی آوردند باید این فهم سیاسی را داشته باشند که باید دولت را تقویت کرده  و به حرکت بیشتر فرابخوانند و نباید اصطکاک دیگری که هرگز به نفع جامعه نیست تشدید کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: مجلس باید با تمام توان در مسیر تقویت دولت حرکت کند و از درون آن را مهار کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۵۶۲۳۵۱۴:۱۱:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
اخوی فقط تو رو قران ۴ سال دیگه نگی مجلس انحرافی
ناشناس۱۳۵۶۶۹۸۱۹:۰۵:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
اصلاحطلبها به چاه بی انتهای وِیل سقوط کردن میخواستن مردم را هم با خود ببرن اما نشد که بشه یعنی کور خوندن
عجایب شهر۱۳۵۶۲۴۸۱۴:۱۷:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
بله مردم به اصلاح طلبها امید داشتند که امیدشان را نا امید کردند.
ناشناس۱۳۵۶۳۱۸۱۴:۵۸:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
تا زمانی که انگشتان را به سوی دیگران نشانه می گیرید اوضاع مردم ومملکت بدتر از این هم خواهد شد تا کی مست غرورید بیدارشوید آقایان اصول گرا انگشت خود را اندکی به سوی خود بگیرید
ناشناس۱۳۵۶۸۵۹۲۰:۴۳:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
مردم از اصولگراها قطع امید کردند چسبیدند به اصلاح طلبها. حال از اصلاح طلب ها هم قطع امید نموده اند!
ناشناس۱۳۵۶۲۵۶۱۴:۲۰:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
میشه بفرمائید منظور شما از اصلاح طلبان چه کسانی هستند؟؟ نکنه جناب روحانی و لاریجانی منظورتونه؟؟
ناشناس۱۳۵۶۲۶۸۱۴:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
کدام دستگاه نظارتی باید به عنوان مدعی العموم به مسله کاندیداهای رد صلاحیت شده اقتصادی ورود کند
abbas۱۳۵۶۲۷۴۱۴:۳۰:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
چه کسانی اصلاح طلبان را بی خاصیت کردند؟
ناشناس۱۳۵۶۶۰۶۱۷:۵۰:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
البته اول خودشان در رده بعد...
ارباستاني زاده۱۳۵۶۲۷۷۱۴:۳۲:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
جناب سليمي نمين همين دَم و دستگاه هايي كه حضرتعالي نام برديد ساليان سال در اختيار به اصطلاح اصولگرايان هم بود . آن موقع هم همين آش بود و همين كاسه . شما تحليلگر اينوري يه چيزي مي گوييد تحليلگر اونوري يه چيز ديگر . مانند دو خط موازي هيچگاه هم به هم نمي رسيد . نه گفتار و تحليل هاي شما براي ما آب و نان مي شود نه تحليل و گفتار ديگر جناح ها .
سعید۱۳۵۶۲۹۳۱۴:۴۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
نا کارامردی اصلاح طلبها الان برای من مشخص شده ناکارامردی بقیه بیش از یک دهه هست که برام مشخصه. چیزی که نابود شد نه تنها قطع امید از اصلاح طلبان بلکه قطع امید از اصلاح بود
محمد۱۳۵۶۲۹۷۱۴:۴۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
ایشون هنوز دنبال مقصر هست مردم از دست اصلاح طلب و اصولگرا خسته شدن این رو به چه زبونی باید بگن تا امثال ایشون بفهمند
سید۱۳۵۶۵۰۷۱۶:۴۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
کسی که خودشو بخواب زده را نمیشه بیدار کرد و نمیفهمند که دوم خرداد 76بود که مردم از اصولگراها ناامید شدند و اکثریت به خاتمی رای دادن.
ناشناس۱۳۵۶۳۰۰۱۴:۴۵:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
اگر مشکل مردم این بود که فقط از اصلاح طلبها متنفر بودند با شور زیاد در انتخابات شرکت کرده و به مخالفین آنها رای میدادند که صد البته این اتفاق نیفتاد! بروید خدا رو شکر کنید
ناشناس۱۳۵۶۳۱۴۱۴:۵۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
عزیزم اصولگرا ها واصلاح طلب ها یکی هستند این روحانی هم خودش اصولگرا است لاریجانی که اصولگرا است فرقی بین شما نیست من رای ندادم
سعید۱۳۵۶۳۲۶۱۵:۰۲:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
استاد بزرگ چرا می فرمائیید اکثریت مجلس دست اصلاح طلبها بوده حداکثر 30% مجلس اصلاح طلب بودند باقی آنها یا مستقل بودند و یا از رفقای شما.
ناشناس۱۳۵۶۳۴۷۱۵:۱۲:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
مهم اینه که شما بدون همکاری اصلاح طلبان و به تنهایی پیروز شدید
ناشناس۱۳۵۶۳۵۲۱۵:۱۵:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
اگر كاهش مشاركت مردم فقط بدليل ضعف اصلاح طلبان بودبرعكس ميشد يعني با شركت بيشتر به گروه هاي ديگر راي ميداند كه هيچ اصلاح طلبي راي نياورد ولي اينطور نيست
بهلول۱۳۵۶۳۹۷۱۵:۴۶:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
با سر فرو بردن در برف و ندیدن واقعیت ها مشگلات حل نمی شود.فقط فرایند زوال کشور پیشرفت بیشتری می کند.اگر دولت ازجناح شما نبود مقصر همه مشکلات است و اگر از جناح شما بود دشمن مقصر مشکلات است!
ناشناس۱۳۵۶۵۴۱۱۷:۱۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
اوج ساده انگاری هست که کاهش مشارکت را به عملکرد اصلاح طلبان نسبت دهیم. مردم واقعا جلوتر از سیاستمداران حرکت می کنند
ناشناس۱۳۵۶۵۴۵۱۷:۱۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
پس باید بخاطر تبلیغات گسترده و دعوت مردم برای مشارکت بیشتر و بخاطر مخالفت با اصلاح طلبها هم که شده مردم بیشتر در انتخابات شرکت میکردند . پس چرا برعکس شد؟
شروع کار مجلس انقلابی و جهادی یازدهم در گام دوم انقلاب=۱۳۵۶۶۰۷۱۷:۵۰:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی : ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ khamenei.ir (( حالا مطلب سوّم که به این مناسبت وارد مسئله‌ی اقتصاد [میشویم]. حالا [که] به غرب اعتماد نمیکنیم؛ چه کار کنیم برای اقتصاد کشور؟ مسئله‌ی اقتصاد کشور مسئله‌ی مهمّی است. عرض بنده این است: برای شکوفایی اقتصاد کشور، به کاری احتیاج داریم که هم مجاهدانه باشد، هم عالمانه باشد. با تنبلی، با بی‌حالی، کم‌انگیزگی، مسئله‌ی اقتصاد کشور حل نخواهد شد. کار جهادی باید انجام بگیرد، مدیریّتهای جهادی باید بر مسائل اقتصادی کشور احاطه داشته باشند، تصمیم‌گیری کنند؛ کار جهادی. کار جهادی یعنی کاری که هم در آن تلاش هست، خستگی‌ناپذیری هست، هم اخلاص هست؛ [یعنی] انسان میفهمد که برای خودش، برای پُر کردن کیسه‌ی خودش کار نمیکند، دارد برای مردم کار میکند، برای خدا کار میکند؛ هم این، و هم عالمانه؛ یعنی بنشینند و با موازین علمی، با شیوه‌ی دقیق عالمانه راه‌های صحیح را پیدا کنند؛ هم باسواد باشند، کارآمد باشند، هم امکانات گوناگونی داشته باشند؛ اینها بنشینند کار کنند؛ اقتصاد کشور قطعاً شکوفایی پیدا خواهد کرد.)) ((در یک نامه‌ای به نظرم در سال ۹۳ یا ۹۴ یکی از مسئولین عالی‌رتبه به بنده نوشته بود که ما برای اصلاح امور بانکی کشور، مسئله‌ی بانک، اصلاح موارد بانکی -که یکی از مشکلات اقتصادی ما مشکلات بانکی است- لایحه‌ای داریم تنظیم میکنیم که تا چند ماه دیگر این لایحه به مجلس خواهد رفت. به من گزارش دادند که الان چهار سال از آن وقت میگذرد، هنوز این لایحه به مجلس نرفته! اینها تأخیر است، اینها تعلّل است. آن بخشهایی که خوب کار کرده‌اند باید تشویق بشوند، [به] آن بخشهایی که تأخیر داشته‌اند بایستی تذکّر داده بشود، بنده هم تذکّر داده‌ام؛ این حرفها را آن وقتی بنده در مجمع عمومی و در مقابل آحاد وسیع مردم میگویم که بارها به طور خصوصی به خود حضرات تذکّر داده‌ایم. اینها باید به بخشهایی از افکار عمومی و مطالبات عمومی تبدیل بشود.)) ((مراقب این سوءاستفاده‌کن‌ها باید بود. طرف می‌آید بانک ایجاد میکند با استفاده از اجازه‌ی توسعه‌ی بانک‌ها -که یکی از کارهای غلطی که در کشور شد این است که اجازه میدهند همین‌ طور پشت سر هم بانک به وجود بیاید- پولهای مردم را جمع میکنند، بعد شرکتهای صوری درست میکنند، پولهای مردم را به عنوان قرض، وام و تسهیلات بانکی به شرکتهای خودشان میدهند، جیب خودشان را پُر میکنند، از این کارها دارند میکنند، اینها را بایستی مراقبت کرد، از اینها غفلت نباید کرد.))
موسي۱۳۵۶۷۴۸۱۹:۳۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
رد صلاحيت هاي حزبي رو كتمان ميكنيد فقط علي مطهري و محمود صادقي ميليونها نفر رو پاي صندوق مياوردند
ناشناس۱۳۵۶۸۳۴۲۰:۳۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
برو خدا پدرتو بیامرزه دنبال چی هستی آنها هم که رای دادند بعضی بخاطر مسایل شرعی رای دادند مگر نه در تهران ۵ درصد هم رای نمیدادند
معلم تاریخ۱۳۵۷۰۸۹۲۳:۵۵:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۲
سایر وقایع تاریخی را اینطور برداشت می کنید. متاسفم
ناشناس۱۳۵۷۳۱۴۰۸:۵۲:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
آقای نمین یک سوم مردم خوشبختانه همیشه در انتخابات شرکت میکنند ودو سوم دیگر دربعضی انتخابات شرکت میکنند.یک سوم همیشه به اصول گرایان رای میدهند
ایرانی۱۳۵۷۵۱۱۱۱:۱۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
شکرخدا هیچ ایرادواشکالی ازطرف اصولگراهانبود!!
ناشناس۱۳۵۷۶۹۷۱۳:۱۶:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
چرا یاس سیاسی ایجادشده توسط اصلاح طلبان باید مانع مشارک شود؟اصولگرایان که تابع انها نیستند.پس درصد اصولگرایی پایین است.البته اصلاح طلبان هم طرفدار ندارند
ناشناس۱۳۵۷۷۲۸۱۳:۳۸:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
اقای سلیمی مهر شناسنامه را حذف کنند بعد خواهی دید چند درصد شرکت میکنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین