در گفتگو با الف سلیمی‌نمین: عملکرد اصلاح طلبان موجب یاس سیاسی و کاهش مشارکت در انتخابات شد

گروه سیاسی الف،   3981212042 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل سیاسی گفت: در هر دوره‌ای که جریان موسوم به اصلاح‌طلب، قوه مجریه و اکثریت قوه مقننه را در اختیار داشته، یأس سیاسی رقم زده است به طوری که این یأس منجر به مشارکت پایین در دوره بعد شده است.

سلیمی‌نمین: عملکرد اصلاح طلبان موجب یاس سیاسی و کاهش مشارکت در انتخابات شد

عباس سلیمی نمین در گفت‌وگو با الف، با ارائه تحلیلی از مشارکت مردم در انتخابات اخیر مجلس، گفت: در مقاطع تاریخی که جریان اصلاح‌طلب بر قوه مجریه مسلط بوده و در قوه مقننه و شورا‌ها اکثریت را داشته است، بعد از پایان دوره‌ها، یأس سیاسی ناشی از عملکرد آنها را شاهدیم که بازتاب این یاس سیاسی در مشارکت مردم چشمگیر است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: بعد از دوره اول شورای شهر تهران، عمدتا شاهد همین ماجرا بودیم و اصلاح‌طلبانی مثل عبدالله نوری و سعید حجاریان نیز وجود داشتند که با اینکه تنوع مشارکت با شورای شهر گسترده بود و همه طیف‌ها حضور داشتند، اما بعد‌ها مشارکت به پایین‌تر حد خود یعنی ۱۲ درصد رسید. یا در تهران رقابت درباره افرادی مثل مجید انصاری(سرلیست اصلاح طلبان) وجود داشته است و چهره‌های برجسته اصلاح طلبان هم بودند.

سلیمی نمین خاطرنشان کرد: بنابراین بحث‌هایی که مطرح می‌شود ادعای رقابتی نبودن انتخابات و غیبت چهره‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلبان را رد می‌کند چرا که اصلاح طلبان نیرو‌های شاخصی داشتند اما مشارکت چشم‌گیری صورت نگرفت.

وی افزود: عملکرد اصلاح طلبان در قوای مجریه و مقننه و شورای‌های شهر، موجب یأس در پایگا‌های آن‌ها شده است و این موضوع در عدم مشارکت مردم در انتخابات نشان داده می شود

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران  ادامه داد: این مشارکت ناشی از یأس بود نه ناشی از رقابت، چراکه رقابت کاملًا متنوع بود و حتی نیرو‌هایی که به لحاظ قانونی نمی‌توانند حضور داشته باشند به دلیل سهم گیری اصلاح طلبان حضور پیدا کردند، اما رقابتی صورت نگرفت چرا که این امر ناشی از عملکرد جریان اصلاحات در بخش‌های مختلف بود.

سلیمی نمین اظهار داشت: وقتی می‌خواهیم نوع مشارکت مردم را تحلیل کنیم باید روند را مطالعه کنیم. روند نوسان دارد اما هرگز رو به نزول نیست. در ۴ دهه گذشته عملکردها در مقاطعی موجب دلسردی شده و تأثیری در رقابت گذاشته است ولی بعدها عملکرد جدیدی به وجود آمده و موجب افزایش مشارکت‌ها شده است.

وی با شاهد مثال آوردن مجلس هفتم شورای اسلامی تصریح کرد: در این دوره از  مجلس (دوره بعد از اصلا‌ح طلبان) هم شاهد کاهش مشارکت بودیم.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اظهار داشت: برخی تحلیل‌های هدفمند ارائه می‌شود که دلالت دارد مردم نسبت به نظام سیاسی بدبین شده یا فاصله گرفتند ولی چندان دقیق نیست. شاید برخی افراد هم با نظام سیاسی مسئله داشته باشند ولی این روند چه چیزی را نشان نمی‌دهد.

سلیمی نمین درباره اینکه آیا تمام کسانی که در انتخابات شرکت نکردند در یک تیپ و تفکر سیاسی جای دارند؟، گفت: این دسته در یک تیپ و تفکر سیاسی جای ندارند. 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: کسانی که رأی آوردند باید این فهم سیاسی را داشته باشند که باید دولت را تقویت کرده  و به حرکت بیشتر فرابخوانند و نباید اصطکاک دیگری که هرگز به نفع جامعه نیست تشدید کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: مجلس باید با تمام توان در مسیر تقویت دولت حرکت کند و از درون آن را مهار کند.