حاشیه‌های تعطیلی مجلس تا اطلاع ثانوی/ واکنش عجیب به یک شایعه کرونایی/ چه کسی رئیس مجلس می‌شود؟

گروه سیاسی الف،   3981210126 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

حاشیه‌های تعطیلی مجلس تا اطلاع ثانوی/ واکنش عجیب به یک شایعه کرونایی/ چه کسی رئیس مجلس می‌شود؟

حاشیه های تعطیلی مجلس تا اطلاع ثانوی

اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران در تشریح مصوبات نشست هیأت رئیسه مجلس درباره نحوه برگزاری جلسات علنی گفت: در این نشست برخی مسائل کشور به ویژه موضوع شیوع ویروس کرونا در استان‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از صد نفر نماینده مجلس که تست کرونا داده‌اند، تست پنج نفر از آنها مثبت بوده است، بنابراین با تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی مجلس مقرر شد از دیگر نمایندگان هم این تست گرفته شود.

بهروز نعمتی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم در تشریح نشست امروز این هیئت‌ برای بررسی لغو جلسات علنی قوه مقننه، گفت: طبق تصمیم هیئت‌رئیسه قرار بر این شد تا جلسات علنی پارلمان تا اطلاع ثانوی برگزار نشود. نعمتی درباره ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه‌ای از سوی دولت به پارلمان، اظهار داشت: این موضوع به گزارشی که فردا کمیسیون تلفیق به هیئت‌رئیسه پارلمان ارائه می‌کند بستگی دارد.

 اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس نیز در اطلاعیه‌ای گفت: با توجه به این که نمایندگان در ایام تبلیغات انتخاباتی با عموم مردم در استان های مختلف در تماس بوده و ممکن است بسیاری از آنها صرفنظر از ابتلا یا عدم ابتلا ناقل ویروس کرونا باشند، تجمع  آنان در صحن نهایتا، شیوع ویروس کرونا را نه فقط در محدوده پارلمان بلکه در دیگر مجامع عمومی، حوزه های انتخابیه و احتمال سرایت آن را به مراجعه کنندگان تشدید خواهد کرد. لذا توصیه اکید ستاد ملی مقابله با کرونا، اتخاذ تصمیم و تدبیر  عاجل در خصوص جلسات علنی و غیر علنی توسط هیئت رییسه محترم است.

شرق نوشت:‌ تا اطلاع‌ ثانوی تعطیل شد؛ سایه کرونا آن‌قدر بر بهارستان سنگینی کرد که هیئت‌رئیسه مجلس خبر از تعطیلی قوه مقننه بدهد. این یعنی بررسی لایحه بودجه 99 نیز به تعویق افتاده است... با تعطیلی بهارستان، آخرین چالش مجلس دهم نیز فعلا لاینحل می‌ماند؛ بودجه 99 که کلیات آن در صحن رد شده بود. مجلس ابتدا پیشنهاد بودجه چنددوازدهمی داد و یک روز بعد تغییر رأی داد. رئیس مجلس بعد از جلسه غیرعلنی با نمایندگان گفت لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق باز‌گردد و بعد از بررسی و رفع‌ ایرادها، به صحن بازمی‌گردد...

آفتاب یزد نوشت: هفته گذشته مجلس در اقدامی کم سابقه کلیات لایحه بودجه را که از سوی دولت در اواسط آذر به بهارستان تحویل داده شد بود را رد کرد؛ اقدامی که موجب شد گمانه زنی درباره آن بسیار باشد... خبرگزاری ایسنا هفته پیش در همان روز به نقل از یک نماینده که نخواست نامش فاش شود گزارش داده بود که علت مخالفت نمایندگان با کلیات بودجه نگرانی از شیوع کرونا در مجلس بوده است...

علی تاجرنیا به آفتاب یزد گفت:«قرار گرفتن در شرایط خاص ایجاب می‌کند که ما وظایف خود را منظم‌تر انجام دهیم، نباید به بهانه شرایط خاص که حالا موضوع کرونا مطرح شده است یک سری اقدامات اساسی عقب بیفتد. به ویژه اینکه این مجلس در پایان عمر خودش قرار گرفته است و بعد از شروع سال جدید شرایط خاصی در این مجلس حاکم خواهد شد و احتمالا در آن تاریخ نمایندگان فعلی انگیزه‌ای برای حضور و فعالیت آنچنانی در مجلس ندارند از سوی دیگر مجلس یازدهم نیز تا تشکیل و منسجم شود زمان زیادی می‌برد.»

او افزود:«مصوب کردن بودجه به صورت دو دوازدهم یک عدم ثبات را در اقتصاد پدید می‌آورد و سیگنال مثبتی به جامعه نمی‌فرستد.»

این نماینده مجلس ششم اظهار کرد:«به همین دلیل است که نمانیدگان مجلس فعلی قانون بودجه را باید قبل از سال جدید تصویب کنند و به حمدالله مراقبت‌هایی که از نمایندگان صورت می‌گیرد نیز به حدی هست که آنها نباید خیلی مشکل داشته باشند و نگرانی خاصی داشته باشند.»

در ادامه گزارش آمده است: نکته مهم این است که نمایندگان مجلس در همان ابتدای کار بسیاری از کیت‌های آزمایش کرونا را نیز استفاده کردند... که مشخص شود آیا آنها مبتلا شده‌اند یا خیر. این نشان می‌دهد حداکثر امکانات برای نمایندگان فراهم است بنابراین اینکه موضوع مهمی چون دخل و خرج یک سال مردم در ... ابهام قرار می‌گیرد چرا که مجلس از شیوع کرونا نگران است چندان قابل قبول نیست. به ویژه اینکه هم اکنون نیز بسیاری از مشاغل فعال هستند و کارمندان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی باید بر سر کار بروند. حالا اینکه در چنین وضعیتی نمایندگان خود را تعطیل کنند چندان جالب نیست! 

بیشتر بخوانید:

توضیحات روابط‌عمومی مجلس درباره تعطیلی مجلس به‌دلیل شیوع کرونا

اقدام خلاف قانون هیئت رئیسه مجلس برای اصل۸۵ کردن بودجه ۹۹/تیر خلاص به مجلس دهم

***

شایعه در بندرعباس حادثه آفرید!

ایرنا نوشت: از شامگاه جمعه تاکنون، فیلم های کوتاه از تجمع و آتش سوزی در درمانگاه شهرک توحید بندرعباس به سرعت در شبکه های مجازی منتشر شده است. شایعه های بی اساس و مشابه دیگری مبنی بر انتقال بیماران مبتلا به کرونا از قم به سایر نقاط هرمزگان از جمله جزایر قشم و کیش در فضای مجازی و صحبت های عادی مردم دیده و شنیده می شود.

فارس هم نوشت: شایعه بی پایه و اساس نگهداری چند بیمار کرونایی در یک درمانگاه در شهرک توحید بندرعباس موجب تحریک برخی افراد ساکن در این محله و آتش‌زدن درمانگاه این شهرک شد. عوامل پلیس و آتش‌نشانی بلافاصله در محل وقوع آتش‌سوزی حاضر شده و ضمن دعوت مردم به آرامش، آتش رخ داده در محوطه درمانگاه را اطفا کردند.

در همین زمینه فاطمه نوروزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان با رد شایعه بستری بودن بیماران کرونایی در این محل اظهار کرد: در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس بخش ویژه بستری  افراد مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده است و اساسا هرگونه شایعه درباره بستری بیماران کرونایی در درمانگاه‌ها کذب است.

***

آخرین اخبار درباره کروناویروس

کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر انجام آزمایش اختصاصی ویروس کرونا برای برخی مسئولان به ایرنا گفت: از هیچ مسئول یا فردی که علائم ندارد، تست کرونا گرفته نمی‌شود. این در شرایطی است که همه مسئولانی که از آنها تست کرونا گرفته شده، علائم داشته و آزمایش آنها نیز مثبت شده و این نشان می‌دهد که تست بیهوده گرفته نشده است. در وزارت بهداشت فقط تست دکتر حریرچی مثبت شده و تست خانم ابتکار نیز در دولت مثبت اعلام شده است.

جهانپور درباره کیف‌های حاوی ماسک و ژل ضد عفونی که در مجلس به نمایندگان داده شده نیز بیان کرد: کیف‌هایی که محتوی ماسک و ژل ضد عفونی بوده و به نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحویل داده شده نیز از طرف وزارت بهداشت نبوده و هر ارگانی ممکن است این کار را انجام دهد و بین کارکنان خود توزیع کند و این موضوع ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اعلام کرد حال سید محمد میرمحمدی، عضو این مجمع که به کرونا مبتلا شده بود، رو به بهبود است. در این اطلاعیه، خبر به‌کما رفتن میرمحمّدی تکذیب شده و اعلام شده که اکسیژن خون وی در حال افزایش است.

فارس نوشت: محمدحسین قربانی، نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تسلیت درگذشت دکتر محمدعلی رمضانی گفت: مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و علت فوت نماینده منتخب شهرستان آستانه‌اشرفیه ویروس کرونا نیست. محمدعلی رمضانی در انتخابات دو اسفند مجلس شورای اسلامی با ۱۳ هزار رو ۹۴۷ رأی به‌عنوان نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی انتخاب‌شده بود.

بیشتر بخوانید:

آخرین آمار ابتلا به کرونا در کشور/ ۲۰۵ مورد در ۲۴ ساعت گذشته شناسایی شدند

جهانپور: تفاوتی بین مردم و مسئولان برای انجام آزمایش کرونا وجود ندارد/ وزارت بهداشت به نمایندگان کیف ماسک و ژل نداده است

***

 بررسی آمار فوت شدگان شهر قم در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا

علی ربیعی، سخنگوی دولت در روزنامه ایران نوشت: در جلسه دیروز ستاد ملی مبارزه با کرونا آخرین آمارهای مبتلایان و قربانیان کرونا بررسی و علت تناقضات آماری ارزیابی شد. یکی از این موارد آمار یک نماینده بود که مشخص شد مجموعه فوت شدگان شهر خود را مطرح کرده که به دلایلی غیر از کرونا درگذشته‌اند. همچنین درباره نسبت بین افراد مبتلا و فوت شده از کرونا در ایران دلایل علمی ارائه و معلوم شد این نسبت با معیارهای مشابه هم مطابقت دارد و به دلایلی که توضیح داده شد مخرج کسر در ایران با احتساب افرادی که درگیر شدند و دچار تشدید نشدند و ثبت نشده‌اند و...، نزدیک به شاخص نمونه‌های مشابه در جهان است.

بیشتر بخوانید:

توضیحات ربیعی درباره تصمیمات ستاد ملی کرونا/ تا اواخر اسفند نیازمند مراعات و همراهی بیشتر مردم هستیم

***

سنتز روحانی 

روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود نوشت: ... در‌حال‌حاضر شرايط به نفع دولت روحاني تغيير كرده است و مجلسِ مخالف با او بر مصدر كار است. روحاني بايد به استقبال اين آنتاگونيسم ناخواسته برود و در برابر هر خواسته‌اي كه اصلاحات را بيش ‌از‌ اين تضعيف مي‌كند و به حاشيه مي‌راند، ايستادگي كند... اين مجلسيان بيش از هر جريان ديگري درصدد خواهند بود تا از طريق مخالفت با دولت روحاني، سكه مقبوليت به نام خود ضرب كنند. اگر سياست روحاني دفاع از خود باشد، موقعيتي مناسب براي مخالفان خود فراهم كرده است. روحاني ناگزير است خاستگاه جدیدش را –اصلاح‌طلبي- در اين يك سال باقي‌مانده بپذيرد و بر‌ اساس و اصول آن در برابر مجلس ظاهر شود. اين مواجهه امكان احياي روحاني و اصلاح‌طلبان را دوچندان خواهد كرد و هرگونه ملاحظه و مواجهه‌هاي كج‌دار‌ و‌ مريز، آفات سياسي‌ای دارد که ديگر ثمري در بر نخواهد داشت.

***

رقابت بر سر صندلی ریاست مجلس؛ چه کسی رئیس می‌شود؟

ناصر ایمانی، تحلیل گر اصولگرا با اشاره به اینکه از الان زود است که بخواهیم در مورد ترکیب هیئت ریسه مجلس صحبت کنیم به فرارو گفت: با توجه به رایی که آقای قالیباف در تهران کسب کرد، به نظر می‌رسد وی با همین اختلاف قابل توجه به رقبایی که با وی رقابت خواهند کرد، برنده رقابت ریاست مجلس خواهد شد، چرا که اقبال عمومی در بین اصول گر‌ایان بر این است که وی سکان مجلس یازدهم را بر عهده بگیرد.

وی افزود: افرادی همچون زاکانی، آقا تهرانی، میرسلیم و ذوالنوری نیز خود را در قواره ریاست می‌دانند و به طور قطع یکی، دو تن از آن‌ها در رقابت نهایی با قالیباف برای رئیس مجلس شدن باقی می‌ماند، اما نکته مهم اقبالی است که در حال حاضر قالیباف در بین اصول‌گرایان دارد که این امر زمینه را برای رسیدن به اهدافی که در سر دارد را فراهم می‌کند.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه آقا تهرانی و زاکانی اصلی‌ترین رقبای قالیباف به حساب می‌آیند، گفت: به نظر می‌رسد آقا تهرانی به احتمال زیاد نامزد شود، ولی در مورد زاکانی باید دید اوضاع به چه نحوی پیش می‌رود، این در حالی است که نکته قطعی این است که جبهه پایداری با توجه به مشکلاتی که با قالیباف دارد، نامزد مخصوص به خود را برای ریاست مجلس معرفی خواهد کرد که در این باره نیز آقا تهرانی گزینه مطلوب برای پایداری‌های محسوب خواهد گفت.

***

دستور رییس قوه قضاییه برای پیشگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها

سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه طی بخشنامه‌ای به مراجع قضایی سراسر کشور، دستوراتی را در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها صادر کرد. در قسمتی از این بخشنامه آمده است: با رویکرد کاهش ورودی افراد به زندان ها از صدور قرارهای تامین منجر به بازداشت جز در موارد ضروری اجتناب گردد...

براساس این گزارش، تمامی قضات دادسراها و دادگاه‌ها مسئول اجرا و دادستان‌ها و روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور نیز موظف به نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

بخشنامه رئیسی برای پیشگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها

***

مجلس دهم هم به جای اینکه وکیل مردم باشد، وکیل دولت بود

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمود نبویان، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امروز مردم ما با شرایط سختی مواجه هستند و با بی تدبیری ضربات سختی به اقتصاد کشور ما وارد شده که متاسفانه مسئولان هم به جای اعتماد به توان داخلی به دشمنان این ملت رو کرده اند؛ اما با وجود تمام این موارد بازهم شاهد حضور مردم پای صندوق‌های رای بودیم که جا دارد در مقابل‌شان سر تعظیم فرود آورد.

نبویان با اشاره به مشکلات فعلی کشور افزود: تورم بالای ۴۰ درصد و نزول ارزش پول ملی تنها اقداماتی است که نتیجه چشم اعتماد به غرب بود؛ متاسفانه مجلس دهم هم به جای اینکه وکیل مردم باشد، وکیل دولت بود و از تمام اقدامات دولت و ضرباتی که از سوی او به مردم وارد شد دفاع کرد.

فعال سیاسی اصولگرا درباره ویژگی نماینده مجلس نیز گفت: نماینده انقلابی باید پاک دست بوده، اهل اختلاس نباشد و زندگی اشرافی نداشته باشد، نه اینکه در توجیه حقوق نجومی خود بگوید که ما جزو ذخایر نظام هستیم؛ همچنین نباید دلبسته غرب بوده یا خود دوتابعیتی باشد و بچه‌هایش ساکن سایر کشورها باشند؛ انشاالله این موارد در مجلس آینده لحاظ شده و به سمت حل مشکلات کشور برود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۵۳۸۴۶۲۰:۳۹:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
از برکات الهی است که مجلسی که بیش از 100 نماینده مسله دار و مفسد اقتصادی در ان باشد و مشروعیت نداشته باشه تعطیل باشه بهتره
ناشناس۱۳۵۳۸۷۸۲۰:۵۹:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
یک زن بشه رئیس مجلس شاید فرجی شد
ناشناس۱۳۵۴۴۷۵۱۰:۵۶:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
بشه نانسی پلوسی
ناشناس۱۳۵۳۸۸۰۲۱:۰۳:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
لاریجانی ( نماینده قم ) چرا نمیاد قم ؟!!!
ناشناس۱۳۵۳۸۸۱۲۱:۰۴:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
دشمن ما کرونا است مرگ بر کرونا
ناشناس۱۳۵۳۹۰۲۲۱:۲۸:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
خبری از کرونای بنفش نیست !
ناشناس۱۳۵۳۹۰۶۲۱:۳۳:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
چرا مجلس تعطیل شده ولی کارمندان دانشگاه باید سر کار باشند؟
جمال۱۳۵۳۹۳۹۲۲:۰۰:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
قالیباف رئیس میشه
ناشناس۱۳۵۳۹۵۰۲۲:۱۰:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
ادارات غیر ضروری را تعطیل کنیم
ناشناس۱۳۵۳۹۶۷۲۲:۳۰:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
رانت کیف های قرمز در مجلس جرم است مردم ماسک هم ندارند
م۱۳۵۳۹۷۶۲۲:۴۱:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
آن شنبه عادی روحانی کجاست؟ یه کم شرم و حیا خوبه.
ناشناس۱۳۵۳۹۸۵۲۲:۵۲:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۰
مجلس برای مردم مدتهاست که تعطیله
علی۱۳۵۴۰۹۷۰۱:۵۴:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
آره دیگه دبستان ها تعطیل شدن پس چرا مجلس تعطیل نشه.کلا در مجلس تخته کنین مارو از دست این نماینده های ترسو راحت کنین
حسن۱۳۵۴۱۹۳۰۷:۵۴:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
باید همینطور باشد وکلای ملت بدون موکل
ناشناس۱۳۵۴۲۳۵۰۸:۲۷:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
این خبر فاجعه است که مردم به این مرحله از خود خواهی رسیده باشند که بمرکز بیماران گرونائی حمله کنند که چرا در شهر ماست .
ناشناس۱۳۵۴۵۷۸۱۱:۴۸:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
بندرعباس از قدیم تبعیدگاه بوده، این تعجبی نداره که قرنطینه بیماران ویروس هم باشه، تازه قبلا تبعیدگاه آدم های خلاف بوده و الان به نظرم ارتقاء پیدا کرده
ناشناس۱۳۵۴۲۶۶۰۸:۴۷:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
این مجلس. در آخرین لحظات داره ضربه اش رو به ملت میزنه
ناشناس۱۳۵۴۳۸۳۰۹:۵۷:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۱۱
ساعت ده صبح یکشنبه هنوز آمار جدید اعلام نشد چرا ؟،، دلیلش چیه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین