در راستای پویش مجلس ضد فساد صورت گرفت؛ احمد توکلی خطاب به نمایندگان منتخب: با پیوستن به پویش مجلس ضدفساد و شفاف از بروز فسادهای احتمالی جلوگیری کنید

گروه سیاسی الف،   3981206049 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه ای به منتخبان مجلس یازدهم ضمن ارائه چند تذکر و پیشنهاد به آنها در راستای تبدیل مجلس یازدهم به مجلسی پویا، از آنان خواست تا در جهت مبارزه و پیشگیری از بروز فساد های احتمالی، نماینده گانی که تاکنون به پویش مجلس ضد فساد نپیوسته اند با امضاء تعهدنامه شفافیت به این پویش ملحق شوند.

احمد توکلی خطاب به نمایندگان منتخب: با پیوستن به پویش مجلس ضدفساد و شفاف از بروز فسادهای احتمالی جلوگیری کنید

به گزارش الف متن این نامه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

چند تذکر به منتخبان مجلس یازدهم

خواهران و برادران محترم منتخب ملت برای مجلس یازدهم
سلام علیکم

دست به دست شدن قوه ریل‌گذار و ناظر پرقدرت با توجه به حذف ۲۴۰ نماینده فعلی به اراده مردم، امیدوارانه و به درستی صورت گرفته است غرض از تدوین این نامه، تقدیم راه‌هایی است که با تقویت مجلس و ترمیم ناکارآمدی آن، امید برانگیخته شده در مردم را لباس وجود بپوشاند. این مطالب برخی از نتایج بیش از نیم قرن سیاست ورزی است که سال‌هایی از آن، در دوره‌های اول، هفتم، هشتم و نهم مجلس گذشته است.

روشن است که اصولگرایان اکثریت بزرگی را در مجلس به دست آورده‌اند. اقلیت کوچک و متأسفانه کم‌توانی هم در کنار آنان تشکیل خواهد شد. بزرگی فراکسیون اکثریت نیز ضرورتاً دال بر توانایی آن نیست. مجلس قوی داشتن، صرفاً از طریق کسب اکثریت به دست نمی‌آید مقدمات و ملازماتی دارد که باید با مرارت و کیاست فراهم آید. برخی از آدم‌ها خیال می‌کنند بعد از انتخاب شدن یک داوطلب، تحولی ماهوی در وی به وجود می‌آید که او را برای انجام هر کاری توانا می‌کند. برخی از منتخبان نیز در این دسته جای دارند. در حالی که این موضوع توهمی بیش نیست؛ بار و کار زیاد شده ولی علم و تجربه همان است که بوده، مگر آنکه تدارک دیده شود.

وقتی کار و مسئولیت افزایش می‌یابد باید علم و دانش هم فزونی یابد. وقت سیاستمداران و مدیران ارشد، گران‌ترین و کمیاب‌ترین عامل تولید است و شما باید در اختصاص وقت، این نکته را به یاد داشته باشید. اگر مدیریت زمان نداشته باشید، از صبح چهارشنبه در فکر رفتن به حوزه انتخابیه خواهید بود و به احتمال زیاد با پرواز اول صبح یکشنبه یا با خودرو شبانه حرکت می‌کنید برای شرکت در جلسه علنی؛ خسته‌وکوفته بدون آنکه یک صفحه مطالعه کرده باشید یا با چند کارشناس مباحثه کرده باشید. روزهایی که در تهران هستید هم بدون یک زنگ تفریح، ساعت‌به‌ساعت گرفتارید و وقت مطالعه ندارید. در نتیجه، رأی شما اساس محکمی نخواهد داشت. ای بسا با یک رأی کم‌وزیاد، سرنوشت عده‌ای از مردم و کشور بالا و پایین شود و ناکارآمدی‌های مهلک ادامه یابد. پرسشی که ممکن است پیش بیاید این است که پس سرکشی به حوزه انتخابیه و تماس با توده مردم چه می‌شود؟ برای این نیاز بسیار مهم، قانون تدبیر کرده و هر ماه یک هفته را که با روزهای پس‌وپیش، معمولاً ده روز می‌شود مجلس را تعطیل و کار این روزها را سرکشی و رسیدگی به حوزه انتخابیه قرار داده است. مردم اگر بدانند سر زدن هفتگی چه به روز نماینده و نمایندگی می‌آورد و چه خطراتی را متوجه آنان می‌کند هیچ گله‌ای از شما نخواهند داشت. به همین روزها راضی می‌شوند و از شما خواهند خواست سه هفته دیگر را به کار کارشناسی برای حل مشکلات ملی و پیگیری مشکلات محلی در تهران بگذرانید. اگر باور ندارید، امتحان کنید!

شما از روز تصویب اعتبارنامه‌تان در مجلس یک سیاستمدار تلقی می‌شوید و حق دارید در تمام مسائل کشور اظهارنظر کنید. اینکه قانون اساسی به شما حق داده که در تمامی مسائل کشور اظهارنظر کنید بدین معنا نیست که باید در همه مسائل اظهارنظر کنید! شما نباید پیش از تسلط بر یک موضوع درباره آن صحبت کنید. این جواز مقنن قانون اساسی به معنای آن است که هر نماینده باید آزاد باشد تا بتواند قوه مجریه را کنترل کند. هر چه شما بگویید به نوعی در توزیع قدرت و ثروت مؤثر است. برای تأثیرگذاری صحیح، در قیامت سؤال است و تأثیرگذاری ناصحیح هم عقاب دارد.

هر کدام از شما بزرگان در رشته‌ای تخصص دارید. اگر ورودی هم در یکی دو رشته دیگر داشته باشید باز در رشته‌های متنوع مرتبط با حکمرانی که مجلس با آنها سروکار دارد، کم می‌آورید. پس علاوه بر دلایل پیش گفته که برای ضرورت مطالعه پیش از تصمیم تقدیم شد، این حقیقت نیز حساسیت مطالعه و کارشناسی را دوچندان می‌سازد. بعد از دو بار تذکر حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه خطاب به نمایندگان نسبت به ضرورت به‌کارگیری کارشناسان وفادار به اسلام و مردم، چند سال بعد از رحلت ایشان در سال ۱۳۷۲ در مجلس چهارم به همت آقایان ناطق نوری رئیس مجلس، دکتر جواد لاریجانی و مهندس مرتضی نبوی نمایندگان تهران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برپا شد. این مرکز نیاز کارشناسی را برای نمایندگان پاسخ می‌دهد. قدرش این روزها شناخته نمی‌شود و باز در سایه قرار گرفته است. شما می‌توانید در همه ابعاد وظائف نمایندگی از مرکز کمک بخواهید، خود را به این بهره بردن مقید کنید.

در دوره ریاست آقای علی لاریجانی بر مجلس عمل‌گرایی و تمایل به افزایش قدرت رئیس به اسم مهار و هدایت مجلس، تغییرات زیادی در آیین‌نامه مجلس اعمال شد. این تغییرات در جهت محدود ساختن نمایندگان و انتقال اختیارات بیشتر به رئیس صورت گرفته است. در حالی که آیین‌نامه یکی از محکم‌ترین قوانین کشور است (طبق اصل شصت و پنجم با تصویب دو سوم نمایندگان قانون می‌شود) و چون همین آئین‌نامه قواعد بازی در زمین تقنین و نظارت و مهار صاحبان قدرت و ثروت را معین می‌کند، نباید دم به دم عوض شود. سنت پارلمانی ایران از مشروطه تا چند دوره اخیر را اگر نگاه کنید، عکس این جهت‌گیری را تعقیب می‌کرده است. در سنت جهانی نیز به رئیس پارلمان سخنگو (Speaker) می‌گویند نه قائد و اختیاردار.

قانون، اداره مجلس، صحن علنی، کمیسیون‌ها و ادارات آن را به رئیس و هیئت‌رئیسه سپرده است. در عین حال مقرر کرده که اِعمال مدیریت باید با مشارکت نمایندگان صورت گیرد تا مبادا در اثر عمل نکردن به آیین‌نامه، سوء مدیریت پیش آید. به همین دلیل اگر هر نماینده‌ای رفتاری یا موضعی خلاف آیین‌نامه ببیند، بدون تأخیر تذکر می‌دهد. رئیس مجلس موظف است درباره وارد بودن تذکر قضاوت کند. همین‌طور اداره کشور باید بر پایه اصول قانون اساسی باشد. اگر حکم یا موضوعی در لوایح و طرح‌ها مغایر اصولی از قانون اساسی باشد هر نمایند حق دارد و مکلف است اخطار قانون اساسی بدهد. اینجا قضاوت او در دو مرحله کنترل می‌شود: رئیس باید اخطار او را. وارد بداند و اکثریت مجلس نیز فهم رئیس را تائید کنند. علت سختگیری هم به ترجیح عمل به قانون اساسی نسبت، به قانون عادی (آیین‌نامه داخلی مجلس) است. اگر شما بخواهید به این وظیفه خطیر در رهبری کشور به خوبی عمل کنید، راهی ندارید جز احاطه به آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون اساسی. باید به هر دو مسلط شوید. می‌توان بخشی از وقت اجلاس‌های مشروح در بند ۸ را به برگزاری کارگاه آموزشی قانون اساسی و قانون آئین‌نامه داخلی اختصاص داد.

متأسفانه رسم شده است که نمایندگان در نطق‌ها و نوشته‌های خود به قصد جذب اعتبار بیشتر برای حوزه انتخابیه، در چانه‌زنی‌ها، تصویری از حوزه انتخابیه‌اش در اذهان خلق می‌کند که حاکی از فقر و فلاکت و گرسنگی و مسکنت است. در ایام نزدیک به انتخابات این رفتار بیشتر می‌شود. این کار زشت دودش اول به چشم خود نماینده می‌رود، چرا که نشانه بدبختی و بیچارگی مردمی است که او هم یکی از مقاماتشان بوده است. حتماً از مشکلات بگویید، ولی از نعمت‌ها، ظرفیت‌ها و فرصت‌ها هم بگویید. مردمی مأیوس و بی‌تحرک را نمایندگی کردن افتخار نیست.

وقت بسیار تنگ است چشم بر هم بزنید چهار سال تمام است. مجلس هفتم برای صرفه‌جویی در وقت و تسهیل تفاهمت لازمه همکاری، در فاصله اعلام نتایج انتخابات تا افتتاح مجلس در ۷ خرداد، سه اجلاس، متشکل از نمایندگان اصولگرا تشکیل داد و برای اصولگرا دانستن شرکت‌کنندگان نیز سخت نگرفت تا اگر کسی خواست اصولگرا تلقی شود در آن‌ها شرکت کند. در این اجلاس اقدامات مؤثر زیادی از آشنایی نمایندگان با یکدیگر و با ادارات مجلس تا تعیین ۱۵ اولویت کاری مجلس که از روز نخست باید جلوی چشم نمایندگان باشد برای انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه مجلس از بین داوطلبان همان اجلاس تفاهم شد. حاصل کار آنکه از روز اول همه می‌دانستیم چه بکنیم. تکمیل و تکرار این تجربه موفق را توصیه می‌کنم که البته شرط تحقق آن‌ها تشکیل فوری فراکسیون و تعیین هیئت رئیسه آن است.

انتخابات تمام شد. نرخ مشارکت در قیاس با انتخابات ۱۰ دوره پیشین مجلس، نسبتاً پائین تر بود. البته نگرانی از شیوع بیماری کرونا عامل مؤثری برای این کاهش بوده است. ولی تعیین سهم این بلیه طبیعی و سهم سایر عوامل سیاستی، مدیریتی و رفتاری مقامات و مسئولان و نیز سهم فساد گسترده و چاره هر کدام از آنها به تحقیق مستقلی نیازمند است. آنچه ذکرش در این مقال لازم است، هشدار به جریان برنده است. برادران اصولگرا باید این حقیقت را در برابر چشم داشته باشند که عامل اصلی پیروزی، ضعف و ناکارآمدی دولت و مجلسی بود که رقبای اصلاح‌طلب اکثریت را در آن‌ها داشتند. وگرنه، شما هم مانند اصلاح‌طلبان در چهار سال پیش بدون نیازسنجی به بستن لیست پرداختید؛ و فرصت‌ها را بجای تدوین خط‌مشی مجلس جدید، صرف تفاهم ناگزیر کردید۱. گرچه شما متشکل‌تر و کارآمدتر از اصلاح‌طلبان در چهار سال پیش به نظر می‌رسید اما تفاهم بر سر اهداف و خط‌مشی مجلس آینده برای مجلسی که می‌خواهد خادم مردم باشد، از نان شب واجب‌تر است. از تجربه گذشته بهره بگیرید.

سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت، در اقدامی دینی و ملی، داوطلبان را به سپردن تعهدی دعوت کرد که آنان را از در غلتیدن به چاه ویل فساد حفظ می‌کند. ۹۲ نفر از ۴۶۴ داوطلبی که آن تعهد را سپرده‌اند، به مجلس راه یافتند. اگر شما متعهد نشده‌اید، برادرانه تقاضا می‌کنم آن را امضاء بفرمایید و برای اجرای آن همگی یاور هم باشید. فساد، امروز بزرگ‌ترین دشمن آزادی و استقلال، تولید و اقتصاد و دین و اخلاق است. نمایندگان نیز هدف دام شبکه‌های سازمان یافته فساد و تباهی‌اند. خود را دریابید. ممکن است یکی دو بند آن متن سنگین و نشدنی به نظر آید، اما ما قول می‌دهیم ان‌شاءالله با کمک خودتان در شش ماهه دوم سال اول در همایشی برای اصلاح و تکمیل آن میزبان شما باشیم. این پویش مردم را به محافظ شما تبدیل می‌کند.

با احترام

احمد توکلی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

** ۱. البته باید از دانشجویان و جوانان عدالت‌خواه به خاطر تدوین و ارائه خط‌مشی مورد وفاق نامزدهایشان تشکر کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۴۷۲۱۵۱۰:۴۴:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
بهتر است خودمان را گول نزنیم. اگر با قول دادن ، تعهد دادن و قسم خوردن همه چیز درست می شد، الآن وضعمان این نبود. مشکلات اساسی تر از آن است که با این حرف ها درست شوند.
ی الف بچه بدون دوربین و بدون توپچی۱۳۴۷۴۷۰۱۲:۲۶:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
جناب دکتر توکلی ریاست محترم دیده بان شفافیت و عدالت با سلام و صلوات و تشکر از مبارزه خستگی ناپذیر شما در امر مبارزه با فساد و جلو گیری از فساد لطفا پیگیر اجرای قانون از کجا آورده ای به این ثروت افسانه ای و گنج قارونی و کهکشانی و نجومی که مادر تمام مبارزات با فساد است باشید در ضمن نمایندگان رد صلاحیت شده که فساد اقتصادی دارند و نمایندگان کاندید نشده هم که تعدادی فساد اقتصادی دارند و این دو گروه پست هایی را هم بواسطه خوش خدمتی به دولت برای خود رزرو کرده اند را زیر ذره بین و دیده بانی قرار دهید
ناشناس۱۳۴۸۱۵۳۱۸:۱۶:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اگر اقای دکتر توکلی بتوانند اینکار تاریخی و ماندگار را انجام دهند و قانون از کجا آورده ای را بطور جامع و کامل و بدون خط قرمز اجرا شود این یعنی با تمام مظاهر فساد این چند ساله برخورد شده و دیگر نیازی به برخورد با فساد نمی ماند یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا هو
ناشناس۱۳۴۷۵۴۵۱۳:۰۳:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
تعهد الزام آور با پیگیری قضایی و نظارت تشکل های مردم نهاد یک روش تجربه شده در دنیاست. یک مقدار غربی باشید.
ناشناس۱۳۴۷۲۲۰۱۰:۴۵:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
باید تغییرات بنیادی و اصلاحی انجام شود. باید قوانین از جمله قانون اساسی اصلاح شود.
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۳۴۷۴۷۸۱۲:۳۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اقتصاد کشور نیاز به انقلاب اقتصادی دارد تمامی ثروت های نامشروع که از طرق مختلف بدست امده باید ملی و مشا اعلام گردد این تنها نسخه نجات بخش و اثر گذار است مالکیت ها تا سطح یک زندگی خوب و ایده آل مشروع و بعد از کسب ثروت تنها از راه صحیح و درست امکان پذیر باشد
ناشناس۱۳۴۷۶۷۴۱۴:۰۰:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
باید همه در قبال عملکردشان پاسخگو باشند
ناشناس۱۳۴۷۲۲۱۱۰:۴۶:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
این چه حرفی است آقای توکلی اینها این همه پول خرج کردند که به صندلی سبز برسند بالاخره باید این خرجی رو که کردند جبران بشه یا نه
ناشناس۱۳۴۷۴۹۱۱۲:۳۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در صحن محلس در اردیبهشت 98 تصویب شده اما تبانی رییس مجلس با دولت مانع از اجرای ان شده است
ناشناس۱۳۴۷۲۲۳۱۰:۴۶:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۶
تا موقعی که ریا و تملق در وجود خیلی ها لانه کرده، امیدی به بهبود مشکلات نیست.
ناشناس۱۳۴۷۴۸۵۱۲:۳۲:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
دیده بان چه تصمیمی در پیگیری برخورد با نماینده خیانت کار فعلی دارد
ناشناس۱۳۴۷۲۳۱۱۰:۴۹:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۶
تعهدنامه شفافیت وقعا سد محکم و معیار قابل ارزیابی در جلوگیری از فساد نمایندگان خواهد بود، نوعی پیشگیری در برابر مرض فساد است.
ناشناس۱۳۴۷۵۰۵۱۲:۳۹:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
از حسن و اسحاق بشدت هرچه تمام ملولیم آپارتمان جای متوسط متری 30 میلیون سکه بالای 6 میلیون اجاره خانه که امسال بیداد و حاشیه نشین کرد سال آینده مردم جلوی وزارت مسکن باید چادر بزنند
ناشناس۱۳۴۷۲۳۷۱۰:۵۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
فساد تنها مشکل نیست. عدم سواد لازم، بی صلاحیتی، عدم واقعبینی، عدم دانش سیاسی و جهانبینی، تملق گویی،........ مشکلات بزرگتری هستند. در واقع فساد زایده این ها هستند.
ناشناس۱۳۴۷۸۶۶۱۵:۳۶:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
ایکاش می شد به بعضی اظهار نظرها بی نهایت رای مثبت داد.
ناشناس۱۳۴۸۳۹۰۲۰:۵۸:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
این موارد کیفی است باید از مصادیق کمی آن جلوگیری کرد.
ناشناس۱۳۴۷۲۴۳۱۰:۵۵:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
مشک آن است که خود ببوید،نه آنکه عطار بگوید. آقای توکلی، بهتر است اول نظرات مردم را دریابید.
ناشناس۱۳۴۷۶۲۲۱۳:۴۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
لطفا از آقای رییسی سوال بفرمایید شما قول اجرای قانون از کجا آورده ای را دادید ولی ظاهر کاری عملی صورت نگرفته است
ناشناس۱۳۴۷۲۴۹۱۰:۵۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۶
از این مجلس هیچ آبی گرم نخواهد شد. نباید امید بی خود داد. مجلس یکدست و هم فکر ضریب اشتباهات و محاسباتش به مراتب بیشتر از مجلس با تفکرات گوناگون است.
ناشناس۱۳۴۷۲۵۳۱۰:۵۹:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
آقای توکلی چرا خودتان را گول می زنید اینها که نماینده مردم نیستند. تو یک رقابت سالم اکثریت آقايان رای نمی آوردند. شما که تو مجلس هفتم بودید و دوستانتان اکثریت را داشتند چرا آن موقع یک چنین طرحی را تصویب نکردید.
ناشناس۱۳۴۷۹۶۲۱۶:۲۶:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۶
چون موافق شما نیستند نماینده مردم هم نیستند؟!!! خودشیفتگی حدّی دارد... نماینده ای که برای اینستاگرامش کیک تولد میگیرد نماینده مردم است ولی اینان نیستد؟!!!
احسان۱۳۴۷۲۵۸۱۱:۰۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
با احترام ، ولی این هم یک پویش بی فایده ۱-مشکل تعداد پویش ، شعار و نهاد نیست. عمل هست نه شعار. ۲-دستگاههای نظارتی در ایران از بسیاری کشور های دیگر بیشتر هستند ، مهم کارآمدی و پاسخگویی هست نه قسم و آیه دروغ خوردن. ۳- ضمانت اجرایی این پویش چیست؟ اصلا ‌چه چیزی بیشتر از قسم نامه مجلس دارد؟ به جای اضافه کردن دستگاه و نهاد ، مثل بقیه کشورها قدرت را محدود کنید، شفافیت و آزادی مطبوعات را بیشتر کنید، از همه بدون استثنا پاسخگویی و شفافیت بخواهید. نماینده را تحت فشار فلان نهاد قرار ندهید،
کاملی۱۳۴۷۲۹۷۱۱:۲۰:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اقای توکلی نازنین، بیخودی نگران‌ نباشید چرا که تعداد اصولگرایانی که نگران این مسایل هستند از انگشتان یکدست بیشتر نیست. بیشتر دوستان شما در جناح راست این چهار سال را برای عقده گشایی و حمله پیوسته به رقبا از تریبون مجلس غنیمت خواهند شمرد.
کریم۱۳۴۷۳۹۵۱۲:۰۲:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
باتشکر از ایده جناب آقای دکتر توکلی .خواهشمندیم اسامی افرادی که به این پویش میپیوندند اعلام کنید وهمچنین افرادی را که نمی پیوندند
شمس۱۳۴۷۳۹۸۱۲:۰۲:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
باعرض سلام و ادب جناب دکتر توکلی تکلیف مردم با ارز وطلا و تورم تا تشکیل مجلس جدید چی میشه خصوصا جوانان و اشتغال و ازدواج البته اگه انتقادی هم از بانک مرکزی بشه خیلی خوبه اما متاسفانه انگار اقتصاد فراموش شده و همه مسولین رضابت دارند
ناشناس۱۳۴۷۴۴۳۱۲:۱۴:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۶
جناب توکلی سیتم باید اول از شفافیت سیاسی شروع کند و بعد ب شفافیت اقتصادی برسد. تا موقعی که بعض تصمیمات پشت درهای بسته گرفته میشود و ملت را در جریان نمی گذارند.
علیجانی۱۳۴۷۵۳۷۱۳:۰۰:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
جناب توکلی سلام 1- البته نگرانی از شیوع بیماری کرونا عامل مؤثری برای این کاهش بوده است. سوال : عامل اصلی عدم استقبال اصلا بیماری کرونا نبود لطفا آدرس غلط ندهید عامل فقط و فقط فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد ،فساد 2- هر نماینده باید آزاد باشد تا بتواند قوه مجریه را کنترل کند. سوال : آیا نمایندگان فقط ناظر قوه مجریه هستند یا تمام ارکان کشور ؟
ناشناس۱۳۴۷۵۸۷۱۳:۲۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
همان سیستم قجری را در پیش گرفتیم ولی حرفهای قشنگ زده میشه برای مردم.
ناشناس۱۳۴۷۵۸۹۱۳:۲۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۶
متاسفانه همه باهم فامیل هستند که خود همین منشا فساد است بس
ناشناس۱۳۴۷۶۳۷۱۳:۴۵:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
از بروز فسادهای احتمالی جلوگیری کنید. خداییش این احتمالی را خوب آمدی.
به افرید۱۳۴۷۷۱۴۱۴:۲۲:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۶
از این مجلس فقط اقتصاد و امنیت می‌خوام،فرهنگ و بقیه مسایل اجتماعیو خود مردم بلدن رسیدگی کنند .
000۱۳۴۷۷۴۵۱۴:۳۸:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
آفرین بر شما لطفا موضوع شفافیت آرای نمایندگان را پیگیری کنید جون یکی از پارامتر های مهم شناخت عملکرد نماینده است
ناشناس۱۳۴۷۹۱۶۱۶:۰۴:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
خب جناب توکلی بهتره به آقایان بفرمائید از خودشون شروع کنن و قوانین تبعیض آمیز بهره مندی نمایندگان رو بردارن
جواد۱۳۴۷۹۲۴۱۶:۰۷:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۶
مبارزه با فساد در کشور ما هم قانون دارد وهم متولی فقط آقایان لطف کنند گروه وجناح را کنار بگذارند تا دستگاهای مسول کارشان را انجام بدهند//////از اوایل انقلاب تا بحال همه مدیران وصاحب منصابان خود وفرزندان وهمسران اموال وموجودی بانکی را بررسیکنند ودر صورت تخلف وحرام خواری اموال مصادره ودر صورت پاکدستی تشویق وبه مردم معرفی شوند
ناشناس۱۳۴۷۹۶۴۱۶:۲۷:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
انشاء الله که به این پویش بپیوندند...
یه الفی۱۳۴۸۰۹۳۱۷:۲۹:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۶
آقیا توکلی پیشنهاد خوبی است ولی بروید از دوست عزیزتان آقای رئیسی بخواهید قضات فاسد را شناسایی کنند دبرکنار کنند اول از دستگاه قضا شروع کنید
ناشناس۱۳۴۸۱۵۸۱۸:۱۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
واقعا خیال دارید مسایل را حال کنید یاهمین طوری یه چیزی می گویید
ناشناس۱۳۴۸۱۶۹۱۸:۳۲:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۶
اگر واقعا می خواهید بدانید ... در چین از مبتلایان به ویروس کرونا بین 3 تا 4 درصد فوت شده اند در ایران 25 درصد بسم الله
ناشناس۱۳۴۸۱۹۶۱۸:۴۶:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۶
ان شاء الله دوستان اصولگرا اول پاسخگویی و ادب رو یاد بگیرند پویش....
هموطن۱۳۴۸۱۹۸۱۸:۴۷:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
شفافیت یعنی اینکه مردم اجازه داشته باشند حرف بزنند و کامنت هایشان درج شود و دولتمردان پاسخ بدهند . شفافیت، پیوستنی نیست، بلکه اجرا کردنی است
علی۱۳۴۸۴۹۳۲۲:۰۲:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۶
برادر بزرگوار جناب توکلی عزیز لطفا درخصوص اولین جمله مرقومه تان که فرموده اید : حذف ۲۴۰ نماینده فعلی به اراده مردم صورت گرفته است ؛ قدری تامل وانصاف را رعایت فرمایید. از نظر شما واقعا تمامی ۲۴۰ نماینده از جمله آقایان علی مطهری محمود صادقی غلامرضا حیدری قاسم میرزایی و . . . به اراده مردم از گردونه انتخاب مجدد حذف شده اند ؟
محمود۱۳۴۸۵۱۱۲۲:۱۰:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۶
سلام. لطفا اسم کسانی که به این پویش می پیوندند و توانایی که نمی پیوندند رو واضح اعلام کنید
مصطفی۱۳۴۸۵۱۴۲۲:۱۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۶
مجلس ضدفساد و شفاف در راس امور نخواهد ماند
پنجاه وهفتی۱۳۴۸۶۴۷۰۰:۳۳:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۷
وزیربهداشت کویت به طورناشناس رفت داروخانه ماسک بخردداروخانه گفت ندارم دستوردادداروخانه رابگردندچندین کارتن ماسک کشف شدهمان لحظه دستوردادداروخانه راپلمپ کنندکاربایدقاطعانه انجام گیرددستوربدهنداموال نماینده گان و مسئولین راطبق اصل 49بررسی کنندمشکل حل میشودباحرف وپیشنهادمشکل حل نخواهدشد.
ناشناس۱۳۴۸۷۷۳۰۶:۴۷:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۷
به جای اضافه کردن سازمانهای بی خاصیت ، از همه بدون استثنا شفافیت و پاسخگویی بخواهید.
عدالت۱۳۴۸۹۷۶۰۹:۵۶:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۷
توکلی عزیز. خواهیم دید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین