درباره کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس

حسن کریمی‌فرد،   3981204198 ۱۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
درباره کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس

وزیر کشور روز یکشنبه در نشست خبری میزان مشارکت واجدین شرایط در انتخابات مجلس شورای اسلامی را 42/5 درصد اعلام کرد. کمترین مشارکت در استان تهران رخ داد که 26 درصد بود و بعد از آن استان هایی مانند البرز با 28 درصد، کردستان با 31 و اصفهان با 36 درصد قرار دارند.

 وزیر کشور در بیان دلایل عدم مشارکت مردم به مسائلی مانند کرونا، مشکلات آب و هوایی، سقوط هواپیمای اوکراینی و حوادث آبان و دی اشاره کرد.

علاوه بر دلایلی که رحمانی فضلی بیان می کند اصلاح طلبان و اصولگرایان نیز هر کدام به تناسب جهت گیری های سیاسی خود تلاش دارند دلایلی را برجسته و پررنگ سازند. چنانچه جریان سیاسی اصلاح طلب در بیان دلایل مشارکت پایین مردم در انتخابات، بیشتر بر عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدها تاکید دارد و اصولگرایان بر کارنامه ناموفق دولت « تدبیر» و فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و تقليل جايگاه آن اصرار دارند که موجب ناامید شدن برخی از مردم و عدم حضور در پای صندوق های رای شده است.

اما براستی عدم مشارکت بی سابقه مردم در انتخابات دوم اسفند نتیجه چه عامل یا عواملی بوده است. آیا می توان مانند سخنان وزیر کشور به برخی اتفاقات مقطعی که در ماه های اخیر رخ داده اشاره کرد و بعداً با ابراز نوعي رضايت نتیجه گرفت «میزان آرا و حضور و مشارکت مردم در انتخابات کاملا قابل قبول است» یا اینکه باید تحلیلی صرفاً جناحی از این اتفاق همانند جریانات سیاسی ارائه داد.

فارغ از این که کدام یک از تحلیل های بالا را بپذیریم ضرورت دارد در آسیب شناسی دلایل عدم مشارکت مردم در انتخابات(که حتماً باید انجام شود) به عوامل دیگر بدور از نگاه های صرفاً جناحی نیز توجه داشت. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

*عدم مشارکت اکثریت واجدین شرایط رای در انتخابات را باید به مثابه نوعی اعتراض سیاسی مسالمت آمیز به حساب آورد. مشارکت پایین مردم استفاده از شرایط برای بیان ناخشنودی از روند اداره امور است و از این زاویه متفاوت از مخالفت با سیستم است. در واقع احتمالاً برخی از اقشار و طبقات جامعه که رای دادن را صرفاً یک حق می داند و از باب تکلیف و وظیفه به آن نمی نگرد عدم مشارکت خود را واجد پیام هایی برای سیستم سیاسی تلقی می کند.

 درباره عدم مخالفت با سیستم سیاسی اشاره به حضور پررنگ مردم در انتخابات گذشته و در مراسم شهادت حاج قاسم سلیمانی قابل ذکر است. البته ضرورت دارد به این مسئله نیز توجه شود که مشارکت 42 درصد مردم در انتخابات هم به معنای این نیست که آنها حتماً از شرایط موجود رضایت دارند. 

*اعتراض و نارضایتی مردم به عملکرد مجموعه نهادهای حاکمیتی است. اگر چه دولت نقش اصلی را در عملیاتی سازی برنامه ها در حوزه های سیاستی مختلف برعهده دارد اما فروکاستن این اعتراض صرفاً به دولت نادیده گرفتن بخشی از واقعیت است. در واقع درست یا غلط بیشتر مردم تمایزهایی که بعضاً در تحلیل های سیاسی وجود دارد را یا باور ندارند یا اینکه چنین تفکیکی را در ذهن خود برقرار نمی سازند. آنها ناکارآمدی را در نهایت ناکارآمدی می دانند و چندان به چپ و راست، اصولگرا و اصلاح طلب يا قوه مجريه و مقننه توجهی ندارند و این نقص را متوجه همه جریان های سیاسی موجود می دانند. آنها خواهان بهبود شرایط اقتصادی هستند و به این باور رسیده اند که رقابت های سیاسی چند سال اخیر منجر به گشایشی در زندگی آنها نشده است.

* عامل دیگری که بدون شک در کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیر داشت مغلوب شدن در جنگ روایت های رسانه ای در ماه های اخیر در پی حوادث و اتفاقات مختلف است. عدم مدیریت افکار عمومی را در قضایایی مانند گران شدن بنزین و اعتراضات آبان ماه و سقوط هواپیمای اوکراینی بوضوح می توان مشاهده کرد که هنوز  هم  بعد از گذشت چند ماه مردم ابهامات فراوانی دارد، به گونه ای که مرجعیت رسانه ای در این باره به خارج از کشور منتقل شده است. 

در زمانه ای که نه واقعیت بلکه بازنمایی رسانه ای آن تعیین کننده است متاسفانه برخی مسئولان از گفت و گو با مردم گریزانند و به اقناع افکار عمومی در مسائل و حوادث مختلف بی توجهی می شود که تبعات چنین رویکردی بعداً در عدم مشارکت مردم آشکار می شود.

*عدم مشارکت اکثریت واجدین شرایط در انتخابات برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی، پیامی از جانب مردم به مسئولان بود و باید به مثابه یک هشدار به آن نگریست که ایجاب می كند گام های جدی باید جهت بهبود شرایط، حاکم شدن شفافیت، مبارزه با فساد و ارتقای کارآمدی برداشته شود.

*مهمتر از همه این موارد گفت و گو و خدمت صادقانه به مردم است. باید شکاف و فاصله بین مردم و مسئولان ترمیم شود و در این مسیر وظیفه مجلسی که قرار است تشکیل شود بسیار سنگین است و انتظار می رود اتفاقات معناداری در راستای نزدیک شدن به گفتمان واقعی انقلاب اسلامی رخ دهد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۴۵۱۹۹۰۹:۲۷:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مردم وقتی می بینند که بودن یا نبودن مجلس فرقی نمی کند، رای هم نمی دهند.
ناشناس۱۳۴۵۳۲۷۱۰:۰۸:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
رای دادن تنها انتخاب نماینده نیست، بلکه مفاهیم دیگری را هم می توان از آن اسنتباط و استنتاج کرد.
ناشناس۱۳۴۵۵۹۹۱۱:۳۲:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
شرکت در انتخابات بیانگر رضایتمندی است.
ناشناس۱۳۴۵۶۰۷۱۱:۳۵:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اعلام خبر کرونا در فاصله دو روز مانده به انتخابات، تلاش برای موجه نشان دادن نرخ پایین مشاکرت مردم بود.
ناشناس۱۳۴۶۳۱۹۱۸:۰۹:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
در صورتیکه باید زودتر اعلام می شد و قم هم قرنطینه میشد. هر شهر دیگری بود 50 بار قرنطینه میشد
علی۱۳۴۵۹۴۴۱۴:۰۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
دقیقا همان مفهومی که بعد از مشارکت ۸۰درصدی بعضیها برداشت میکردند
ناشناس۱۳۴۵۴۱۰۱۰:۳۵:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
پیشنهاد می شود که قوانین مربوط به مجلس را بخون که ببین چه نقش مهمی در اداره کشور دارند و این دوره مجلس را نبین که افراد ان با زد و بند کردن با دولت ان را خراب کردن
ناشناس۱۳۴۵۶۳۶۱۱:۴۷:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
نوشته با عمل فرق داره : عمل به قانون مهمه
ناشناس۱۳۴۵۸۴۸۱۳:۱۹:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اره دیگه دوره های قبل عالی بود و مملکت هیچ مشکلی نداشت و به مشکلات مردم رسیدگی میشد ولی استثنائا فقط و فقط این دوره خوب نبوده دقیقا مثل رئیس جمهورها مون که فقط و فقط این دوره خوب نبود بقیه گل و بلبل بودن و عالی ما هم گوش مخلمی تو خوب تو دانا
ناشناس۱۳۴۶۱۲۳۱۵:۵۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مجلس جایی بود که مصدق درگروه اقلیت توانست نفت رو ملی بکنه .اما از اون به بعد کدام دوره مجلس اینچنین به دنبال منافع ملی ومردمی ان هم با نگاه اینده نگرانه بوده .یا منافع حذبی یا منافع شخصی متاسفانه
ناشناس۱۳۴۵۴۵۴۱۰:۴۹:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
وقتی صبح تا شب درباه ویروس کرونا تبلیغ می شود و مردم را می ترسانند معلوم است که مشارکت کم می شود.
ناشناس۱۳۴۵۶۲۳۱۱:۴۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بنزین را نگفتی که برای ناراحت کردن مردم اجرا کردن ان هم به این شکل حتی سود سهام عدالت را هم قشنگ گذاشتند روز بعد انتخابات که برای من واریز کردن هرچند باز رای نمی دادم این دولت را باید محاکمه کرد که چرا........
ناشناس۱۳۴۵۶۷۸۱۲:۰۷:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اتفاقا دولت ومقامات با هوشمندی زمان شیوع ویروس رو شب قبل انتخابات اعلام کردند تا توجیهی برای کاهش مشارکت مردم باشه وگرنه میزان مشارکت همین حوالی بود .
ناشناس۱۳۴۵۷۲۸۱۲:۳۰:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
نظر سنجی ها تا چند روز قبل انتخابات 52 درصد بود که با امدن خبر این بیماری 10 درصد کاهش داد پس بدون از عمد گفتند تا مشارکت کمتر شود
ناشناس۱۳۴۵۸۱۵۱۳:۰۶:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
کی این نظر سنجی ها را انجام داده بود؟
ناشناس۱۳۴۵۸۳۰۱۳:۱۰:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
سند اين 52 درصد را بده. كجا انجام داده و كجا منتشر شده؟ يك نتيجه نظرسنجي در تهران توسط ايسنا اعلام شد كه 24 درصد بود و تقريبا همان هم شده است.
ناشناس۱۳۴۵۹۶۰۱۴:۱۰:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
در همین سایت بگرد پیدا می کنی
ناشناس۱۳۴۵۹۶۲۱۴:۱۲:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
نظر سنجی سایتی که مراجعه کننده به سایت باشد به درد خودتان می خورد نظر سنجی یا تلفنی باید باشد یا میدانی
ناشناس۱۳۴۵۸۹۵۱۳:۳۸:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
شما از کجا مطمئن هستی؟
ناشناس۱۳۴۶۰۴۷۱۴:۵۸:۴۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
از کی تا حالا ایسنا شده مرجع نظر سنجی؟ ان ایسپا هست که دقیق است و تا قبل ان روز بیماری 52 درصد برای کل کشور برای تهران حدودا 27 درصد گفتند شرکت می کنند 48 درصد گفتند شرکت نمی کنند بقیه هم مردد بودن
ناشناس۱۳۴۶۴۲۴۱۹:۲۶:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
برای روز چهارشنبه نظر سنجی ایسپا که تلفنی و حضوری است 52 درصد گفتند مشارکت می کنند
ناشناس۱۳۴۵۸۱۱۱۳:۰۲:۴۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
سخت هست کسی که خودشو به خواب زده بیدار کرد
ناشناس۱۳۴۵۵۲۵۱۱:۰۹:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
از مجلس جدید می خواهم قانون شفافیت آرای نمایندگان را به عنوان گامی اعتماد ساز در اولین مصوبه خود تصویب کند.
ناشناس۱۳۴۶۱۰۳۱۵:۳۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
الان منفی میدی که چی؟ با شفافیت مخالفی؟
ناشناس۱۳۴۵۶۷۵۱۲:۰۵:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
دلايل اصلي كاهش مشاركت مردم : ١- شكاف طبقاتى بسيار شديد ٢- مفاسد اقتصادى بزرگ و بيسابقه در اين ابعاد ٣- عدم مبارزه صريح و سريع و شفاف بدون جهت گيرى سياسى ٤- گرانى مسكن و اجاره ٥- گرانى كالاهاى اساسى ٦- كاهش ارزش پول كشور ٧- تورم فزاينده ٨- رانت خوارى و فاميل بازي مالى و سياسى ٩- پايين امدن شديد ارزش پاسپورت كشور ١٠- وجود تملق ١١- رياكاری ١٢- نگفتن بموقع حقيقت به مردم ، حس صادق نبودن ١٣- بى بند و بارى هاى اقتصادى و اخلاقي در فرزندان مسئولين ١٤- بيشتر شدن فرهنگ تجمل و اشرافيت ١٥- عدم شفافيت مالى ١٦- مسئوليت نپذيرفتن اشتباهات ١٧- قدرت و مقام پرستى عيان ١٩- ايجاد فرهنگ ثروت اندوزى و مسابقه ثروت و تجمل در كشور ٢٠- بيكارى جوانان و تحصيل كرده ها ٢١- بالا رفتن سن ازدواج و مفاسد شديد ناشى از ان ٢٢- اعتياد و مفاسد اخلاقي و اجتماعى و پايين امدن قباحت گناه وووووووو
حسین۱۳۴۶۳۸۲۱۸:۴۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
عالی بود
ملی گرا وطن دوست اسلامی۱۳۴۶۱۶۸۱۶:۲۰:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
حقیقت این است درصد مشارکت ۴۲.۵۷ انتخابات اخیر در ایران؛ بسیار بسیار بالاتر از «میانگین مشارکت» انتخابات در اروپا و آمریکا است. باید دو طرف را دید و قضاوت کرد.
ناشناس۱۳۴۶۴۲۲۱۹:۲۳:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
صدای آمریکا خوب به نظرم منفی داده!!
ناشناس۱۳۴۶۶۱۳۲۲:۲۴:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چه ربطی به آمریکا و اروپا داره؟!
ناشناس۱۳۴۵۲۰۰۰۹:۲۸:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بهتر است نماينده هر شهر توسط امام جمعه همان شهر تعيين شود.
ناشناس۱۳۴۵۳۲۰۱۰:۰۷:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
این به دموکراسی بیشتر نزدیک است.
ناشناس۱۳۴۵۳۵۱۱۰:۱۴:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
میزان مشارکت پایین بود چون از حسن و اسحاق و دولتمردان و مجلس ملولند
ناامید۱۳۴۶۷۷۲۰۱:۰۱:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۶
و همچنین شما دلواپسان
ناشناس۱۳۴۵۵۸۴۱۱:۲۸:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
همین اندازه مشارکت هم حیرت انگیز بود!
ناشناس۱۳۴۶۴۴۸۱۹:۴۰:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چطور میشه صحت آماری که عنوان میکنن رو آثبات کرد؟! چطور میشه به این آمار اطمینان کرد؟
علی رضا۱۳۴۵۹۸۵۱۴:۲۹:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
فکر خوبیه و همینطور رئیس جمهور توسط همون نماینده هایی که ائمه جمعه تعین کردن انتخاب بشه
ناشناس۱۳۴۶۳۳۰۱۸:۱۵:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
دقیقا درست است. چون مردم گاه گاهی اشتباه انتخاب می کنند!
ناشناس۱۳۴۶۵۹۳۲۱:۵۹:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
عالیه ولی دیگه اسمش جمهوری نیست
ناشناس۱۳۴۶۱۰۲۱۵:۳۱:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
موافقم. به شرط اینکه از هر استان یه نفر بیشتر نیاد. باقی بودجه هنگفت مجلس رو هم خرج جاهای لازم تر کنن.
ناشناس۱۳۴۶۴۲۹۱۹:۲۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
پس ملت چیکاره ان؟؟؟؟اتفاقا اگه واسه رای دادندسطح سواد دیپلم و‌شرط می کردن بهتر بود
ناشناس۱۳۴۵۲۰۷۰۹:۲۹:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
۴ تا دونه ماسک توی این مملکت پیدا نمیشه چی دارید میگید شما ؟!
ناشناس۱۳۴۵۴۶۲۱۰:۵۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
ولی 5 تا ماسک پیدا می شه
شهریار۱۳۴۵۲۲۵۰۹:۳۳:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
شماها چه موقع صدای مردم را خواهید شنید؟ تا فرصت باقی است در سیاستهای خود تجدید نظر کنید.
ناشناس۱۳۴۵۴۵۰۱۰:۴۸:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
وقتی محبوبیت شخص رییس جمهور به زیر 7 درصد برسد معلوم است بر انتخابات مجلس هم تاثیر می گذارد وقتی برجام نابود شد چون دولت فقط روی ان سرمایه گذاری کرده بود در این سال ها و برنامه دیگری برای کشور نداشت دست به عمل انتحاری زد تا دیگران را هم خراب کند مانند گران کردن یکباره بنزین به صورت ناگهانی ان هم بدون اطلاع رسانی قبلی یا روز قبل انتخابات که می گوید کرونا در ایران امده ان وقت فکر نمی کنید این کارها برای عصبانی کردن مردم نیست؟ چون اگر بنزین را درست اعلام می کرد و به قول معروف اقناع سازی حداقل 10 درصد رای مردم در انتخابات بیشتر می شد یا همین کرونا اعلام نمی کرد باز هم حداقل 7 الی 8 درصد رای مردم بیشتر می شد این دولت اخر......! که سابقه نداشته در دولت های قبلی که از عمد این کارها بکند
ناشناس۱۳۴۶۲۱۶۱۶:۵۱:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
فقط رئیس جمهور مسبب ان اوضاع نیست
علی۱۳۴۵۲۳۱۰۹:۳۴:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
به تمامی موارد فوق عدم برخورد قاطع با مفسدین اقتصادی و عدم صدور احکام بازدارنده ، وضعیت فاجعه بار اقتصادی و سیاسی ، ایزوله شدن ایران در دنیا ، سقوط ارزش پولی ، اخبار ناگوار روزانه بدون وجود کمی شادی برای مردم، سخنان بعضی از مسئولین که نقش نمک روی زخم رو داره ، دست کم گرفتن شعور مردم و .....، را هم اضافه کنید
ناشناس۱۳۴۵۲۴۰۰۹:۳۶:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
وقتی شورای نگهبان، مجلس تشخیص مصلحت،..... وجود دارد، جایگاه مجلس که حاصل رای مستقیم مردم است ، در کجا قرار دارد؟
ناشناس۱۳۴۵۴۰۰۱۰:۳۲:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
پس از نظر شما مجلس هم نباید باشد چون رفتار دولت را نظارت می کند!! پس نتیجه این است که رفتار نمایندگان و قانون نویسی انها هم باید نظارت داشته باشد توسط نهادی بالاتر
حامد حمدایی اصل۱۳۴۵۷۰۶۱۲:۱۷:۳۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
نهادی که باید به مجلس نظارت کنه مردم هست نه شورای نگهبان و مجمع. خب همون شورای نگهبان و مجمع هم قانون تصویب کنند. چرا هزینه و وقت خودتون و مردم رو تو انتخابات ها میگیرید
سعید۱۳۴۵۲۴۴۰۹:۳۷:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
منصفانه ترین تحلیل این روزها...
ناشناس۱۳۴۵۲۴۵۰۹:۳۷:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
ظاهرا مجلس هم تدارکات چی است.
ناشناس۱۳۴۵۲۵۰۰۹:۳۹:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
۹۰ درصد این مردم هم فقط برای مهر شناسنامه رفتند
ناشناس۱۳۴۵۴۵۶۱۰:۵۰:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
تو که رای ندادی! به چه حقی درصد میدی. من برای کشورم رای دادم. تو ای که احتمال زیاد هر دو بار به حسن روحانی رای دادی خواهشا استدعا دارم سکوت کن!
ناشناس۱۳۴۵۸۲۰۱۳:۰۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
این ها اینقدر پرو هستند که قبلا می گفتند هیچ کس رای نمی دهد اما حالا با کمال......
عجایب شهر۱۳۴۵۶۸۹۱۲:۱۲:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
لطفا توهین نکنید.
مهران۱۳۴۶۲۳۸۱۷:۰۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
شما با این سطح تحلیل همون بهتر رای ندی چون یکی مثل خودت رو انتخاب میکنی همان گونه که دوره های قبل افرادی رو انتخاب کردید که گند بزنن
ناشناس۱۳۴۵۲۵۵۰۹:۴۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
این انتخابات نشون داد که به انتخابات بیشتری در مورد مسائل مختلف نیاز مبرمی وجود دارد . حرف مردم باید از دل صندوق رای خارج شود
ناشناس۱۳۴۵۳۱۱۱۰:۰۲:۱۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
نباید تک صدایی حاکم باشد
ناشناس۱۳۴۵۲۵۶۰۹:۴۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
علت این است که : ◇ مجلس در راس امور نیست ◇
ناشناس۱۳۴۵۲۷۲۰۹:۴۶:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
آیا این سوال برای برخی از مسئولین و مردم پیش نیامده که چرا یک روز قبل از انتخابات خبر فوت دو نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا منتشر می‌شود و به دنبال آن برخی نشریات زنجیره‌ای با تزریق اضطراب و ترس در کشور به دنبال توهم‌پراکنی هستند و آن‌قدر جلو می‌روند که به استامپ‌های رای‌گیری هم آلودگی به ویروس کرونا را نسبت می‌دهند! امیدوارم دستگاه قضایی پیگیر و پاسخگو باشد.
محمد۱۳۴۵۸۲۹۱۳:۰۹:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
دو نفر فوت شده بر اثر کرونا نشاندهنده این است که حداقل از دو هفته قبل مسئولین متوجه حضور کرونا شده بودند اما اعلام نکردند تا در انتخابات تاثیر نگذارد. اما در آخرین روزها از طریق نظرسنجی ها متوجه شدند که درصد مشارکت بسیار پایین است و چه بهانه ای بهتر از کرونا ؟
ناشناس۱۳۴۵۲۷۶۰۹:۴۷:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
از همه کسانی که شبانه‌روز برای ائتلاف نیروهای انقلاب زحمت کشیدند و موفق هم شدند تقدیر و تشکر می‌کنیم. امیدواریم نمایندگانی که به مجلس راه پیدا کرده‌اند با تمام وجود در خدمت مردم باشند.
ناشناس۱۳۴۵۳۴۹۱۰:۱۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بازی بی رقیب برنده ای ندارد
ناشناس۱۳۴۵۸۲۶۱۳:۰۹:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
همان طیف مقابل دو تا لیست هم دادن پس خوش باش با بی رقیب خیالی که رسانه ها براتون ساختند
ناشناس۱۳۴۵۲۷۸۰۹:۴۷:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
عامل اصلی کاهش حضور در انتخابات را باید در عملکرد بسیار ضعیف دولت و مجلس و دیگری فتنه آمریکایی ایجاد رعب عمومی رسانه‌های دولتی و نزدیک به دولت درباره بیماری کرونا جست‌وجو کرد.
گل آقا۱۳۴۶۷۸۳۰۱:۱۶:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۶
و پاچه خواری و تزویر و ریاکاری بعضی از بله قربان گویان ...
ناشناس۱۳۴۵۲۸۰۰۹:۴۸:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مردم از فساد رانت اختلاس پارتی بازی رشوه بی عدالتی ریا کاری خسته اند و این موارد در تمام ارکان حکومت رخنه کرده.
ناشناس۱۳۴۵۲۸۱۰۹:۴۸:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
یکی دو روز مانده به انتخابات برخی افراد با شایعات گسترده در رشت به مردم اعلام می‌کردند بیمارستان‌های رشت مملو از مبتلایان به بیماری «کرونا» است تا با این روش مانع پیروزی جریان انقلابی شوند! ولی به حمد الهی و برکت خون سردار سربلند و شهیدمان حاج قاسم سلیمانی تیرشان به سنگ خورد
ناشناس۱۳۴۵۳۸۴۱۰:۲۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مگر نبود؟
ناشناس۱۳۴۵۳۹۶۱۰:۳۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
کرونای اصلی خود شما هستید ادرس اشتباهی نده برادر
ناشناس۱۳۴۵۴۵۹۱۰:۵۱:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
ادرس اشتباهی نداد و درست گفته و اتفاقا از عمد می خواستند این کار را بکنند تا مشارکت کمتر شود و از چند ماه قبل معلوم بود برنامه دولت چی هست
ایرانی۱۳۴۵۷۶۲۱۲:۴۶:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
کرونا تنها توجیه کاهش مشارکت بود نه تشویق به کاهش مشارکت . کجای کارید شما ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۴۵۷۳۰۱۲:۳۱:۰۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
کرونای بنفش باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات شد.
ناشناس۱۳۴۵۴۱۷۱۰:۳۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
دوست عزیز!!! اصلا کرونا رو مطرح کردند که توجیه کاهش مشارکت باشه دست پیش گرفتند که پس نیفتند
ناشناس۱۳۴۶۱۲۶۱۵:۵۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اگر مردم از ترس کرونا مشارکت نکردند ، پس چرا طرفداران جناح اصولگرا پای صندوق آمدند و جریانات دیگه پای صتدوق نرفتند؟ آیا کرونا فقط عده ای خاص رو ترسانده بود؟
ناشناس۱۳۴۶۳۷۴۱۸:۴۴:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چقدر بی درایت بودند که این کار رو کردند. رشت مگه سرجمع چند درصد رای کشور رو داره؟!!!!!
ناشناس۱۳۴۵۳۳۴۱۰:۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اصولگرایان تا توانستند تمام مشکلات را به گردن دولت انداختند..اتفاقا از مشارکت کم نیز خوشحالند چون همان نتیجه ای که میخواستند گرفتند...حالا چه شود..
سعید۱۳۴۵۳۴۳۱۰:۱۲:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
انتخابات مجلس بی معنی بود
ناشناس۱۳۴۵۳۵۶۱۰:۱۷:۲۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
این مقاله نشون میده که شما هم اگر بخواهید میتونید درست تحلیل کنید و حداقل صدای این اعتراض مسالمت آمیز را انعکاس دهید... در حالیکه رسانه ملی هنوز بدون ذکری از درصد مشارکت آن را فوقالعاده می‌داند و عامل اصلی را کرونا می‌داند...
هادی۱۳۴۶۰۳۷۱۴:۵۳:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
البته شما اگر بخش های خبری را میدیدی تقریبا همین موارد در صدا و سیما مطرح شد. کمی از فضای لجبازی خارج شوید.
ناشناس۱۳۴۵۳۵۷۱۰:۱۷:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
تا دیر نشده واقعیت‌های جامعه‌ی امروزِ ایران رو ببینید: تفاوت نگاه نسل امروز با گذشته، خواسته‌های امروز جامعه و تفاوتِ آن‌ها با ایرانِ دهه‌ی شصت، انزوای ایران در عصر ارتباطات و وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی و اجتماعیِ امروز رو ببینید و برای همه‌ی این‌ها در جستجوی راه‌حل عقلانی و به دور از شعارهای تند و غیر واقعی باشید.
ناشناس۱۳۴۵۳۸۳۱۰:۲۷:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
علت اصلی ناامیدی مردم هست. مردم در گذشته با رایشون گفتن چه نظری دارند و چی میخوان ولی متاسفانه در تک تک زمینه ها به رای مردم دهن کجی شد.
ناشناس۱۳۴۵۳۸۵۱۰:۲۸:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
برای تشییع جنازه ی سردار سلیمانی پیاده رفتم. بین جمعیت چند بار کم مونده بود له بشم و پیاده هم برگشتم و تا چند روز تمام بدنم درد می کرد. مثل اینکه مردم اصلن برای کسی مهم نیستند به جز زمان انتخابات.
ناشناس۱۳۴۵۴۲۶۱۰:۴۰:۱۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
با شکم خالی چرا باید رای بدم؟
ناشناس۱۳۴۶۱۹۴۱۶:۳۰:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بدلیل یک پارچگی کشور و امنیت و تمامیت ارضی ایران عزیز.
حسن بک۱۳۴۵۴۲۸۱۰:۴۱:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
احسنت ، چقدر خوب است که در سایت های اصولگرا هم از این نوع تحلیل های مستدل با منطق اکادمیک و به دور از شعار و به گردن دشمن انداختن و ادبیات جناحی - فارغ از میزان صحت- باشد تا ادم بتواند بخواند و مقایسه کند و نتیجه بگیرد!
ناشناس۱۳۴۵۴۲۹۱۰:۴۱:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
ولی صدا و سیما از حضور باشکوه می گفت!!! دوربین ها همه به داخل محوطه رای گیری سوق داده بودند بجز کرمان ایکاش به شعور مردم هم کمی اهمیت بدهیم
ناشناس۱۳۴۵۴۳۵۱۰:۴۳:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
تازه کجاشو دیدین؟ بخش زیادی از انتخابات مجلس در شهر های کوچک و روستا ها جنبه قومی و منطقه ای دارد و در هر حال عده ای صرف نظر از نا رضایتی در آن شرکت میکنند.
ناشناس۱۳۴۵۴۴۱۱۰:۴۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بنده خودم رای دادم ولی همه کسانی که رای دادن و ندادن از شرایط ضایت ندارن این نشون میده باید ساختارها و روش های مخصوصا اداری اصلاح بشه و مملکت رو به سمت بازدهی مفید ببریم تا با بودجه کمتر بشه مملکت رو اداره کرد و در نتیجه به مردم فشار کمتری بیاد
ناشناس۱۳۴۵۴۴۷۱۰:۴۷:۲۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مسئله اساسی این هست که کشور ایران از لایه های مختلف فکری، سیاسی و اجتماعی تشکیل شده که شاید هر کدام به تنهایی 20 درصد جامعه رو تشکیل میدهند. در "نظم مصنوعی" کنونی، یکی از اونها فقط حق راهیابی به مجلس رو داره و با این شیوه راهیابی هم پیشاپیش حقانیت اخلاقی خودش رو از دست میده و در نتیجه "کارآمدی" بی معناست. البته حقیقت این هست که دیگر اصلاح طلبان هم قادر به نمایندگی آن 60 درصدی نیستند که در انتخابات شرکت نکردند. در نظم طبیعی، همان 20 درصد هم در قالب یک حزب اسلامگرا حق مشارکت دارند اما به سایرین هم حق مشارکت میدهند. مجلس متشکل از 20 درصدها بهتر از مجلس 100 درصدی است. چنین مجلسی میتونه فضیلت تولید کنه و میتونه در امر قانونگذاری، اجتهاد کنه.
ناشناس۱۳۴۵۴۷۳۱۰:۵۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
افزایش قیمت دلار دردهه 90 از 1000به 15هزار.چندبرابر شدن نیازهای اولیه مسکن،خوراک ،پوشاک،ماشین،پراید70خانه 1میلیارد مستاجران بی پناه درتهران،گوشت بالای 100هزارازدلایل اصلی بود کرونا هم نبود مردم بیشترازاین رای نمیدادند.دره طبقاتی.در تحریمها مردم فقیر فقرتر وسرمایه داران پولدارتر.مسولین ولنجک نشین ازخواب کی بیدار میشوند.
ناشناس۱۳۴۵۴۹۸۱۰:۵۹:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مشکل اصلی کشور عدم مبارزه با فساد است. والسلام نامه تمام
ناشناس۱۳۴۵۵۵۶۱۱:۱۷:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
42 در صد را فارس نیوز اعلام کرد و بعد وزارت کشور با تاخیر همین عدد را تایید کرد !
ناشناس۱۳۴۵۶۸۷۱۲:۱۱:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
فقط یک رییس جمهور نظامی کم داریم اونم 1400 (علی برکت الله)
فرهنگ۱۳۴۶۰۴۲۱۴:۵۵:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
رییس جمهور آینده سعید جلیلی است.به همین علت هم اورا برای نمایندگی مجلس درلیست اصول گرایان قرار ندادند.
ناشناس۱۳۴۵۷۲۰۱۲:۲۵:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
فارس نیوز وابسته به سپاه است. سپاه پاسدار انقلاب و حافظ نظام است.
رها۱۳۴۶۶۲۷۲۲:۴۲:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
ما یک نیروی نظامی لازم داریم که حافظ مردم باشه
مردم۱۳۴۷۰۹۹۱۰:۰۳:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۶
ولی ما داریم در مورد مردم صحبت می کنیم.
ناشناس۱۳۴۵۵۶۶۱۱:۲۱:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
چند نکته: ۱. اسفندماه فصل سرماخوردگی و آنفولانزا و ... است چرا انتخابات مجلس کلاً به اردیبهشت یا خرداد منتقل نمی شود؟ ۲. چرا در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و شورای شهر ، علاوه بر شناسنامه و کارت ملی و ... ، گواهی سوء سابقه و مبلغی مثلاً ۱۰ یا ۲۰ میلیون تومان از متقاصیان نامزدی دریافت نمی شود تا هر کسی محض مزاح نیاید و ثبت نام کند؟
ناشناس۱۳۴۵۵۶۷۱۱:۲۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۲/۵
فقر هرجا وارد شود اعتقادات را زیر و رو می کند. حاشیه روی مشکل را حل نمی کند. لطفا به نخبه های داخل و خارج بها بدهید و به خاطر نادیده انگاشتنشان عذرخواهی کنید. در عزل و نصبها به جای پرداختن به فامیلها و سوابق جبههه و این حرفها به تخصص و علم اهمیت دهید تا مملکت درست بشود. همین.
عمران۱۳۴۵۵۸۷۱۱:۲۸:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
ممنون که یک نفر در الف صدایش را بلند کرد که «ایها الناس واقعیت را آن طور که هست بیان کنید». واقعیت این است که روش‌های قدیمی پاسخگوی شرایط حاضر نیست. این روش‌ها جواب نمیدهد، خواهشا تا دیر نشده فکر اساسی کنید. به خدا فردا دیر است، دریغ است ایران که ویران شود.
حمیدخان۱۳۴۵۶۱۸۱۱:۳۹:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
من رای دادم ولی از شرایط اقتصادی حالک بر عموم مردم ناراضی هستم ............
ناشناس۱۳۴۵۶۳۵۱۱:۴۷:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اصولگرایان سرمست ازپیروزی حتی اگربامشارکت حداقلی مردم همراه باشد.غافل ازاینکه اصلی ترین شرط نمایندگی پشتوانه مردمی ومقبولیت آن است.
ناشناس۱۳۴۵۷۰۴۱۲:۱۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
این نکته که شما فرمودید برای مجلسی که درد مردم را دارد نه اینکه درد ورود به مجلس و بعدش هم پر کردن جیب این و اون و خودشان
ناشناس۱۳۴۵۶۶۴۱۲:۰۲:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
به قول ضرغامی همون شب رای گیری از تعرفه هایی که داده شده بوده باید میزان مشارکت اعلام میشد
امیر۱۳۴۵۶۶۷۱۲:۰۴:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
بهتر بود نویسنده به رد صلاحیت ها نیز اشاره می کرد. همینطور به بی کفایتی سران اصلاح طلب در مجلس دهم (به ویژه آقای عارف)
امیر۱۳۴۵۷۸۶۱۲:۵۴:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اگر اصلاحطلبان مشارکت مردمی می خواستند افرادی مثل عارف را که خود را از مردم برتر میدانند را از جمع خود اخراج میکردند
ناشناس۱۳۴۶۲۲۱۱۶:۵۵:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
شوخی میکنی؟ عارف توی اصلاح طلب ها اصلا اهمیت نداشت فقط یه اسم بود به خاطر رد صلاحیت ها عارف شد یه کاره‌ای
بانام۱۳۴۵۷۱۷۱۲:۲۳:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
آقای وزیر محترم کشور، همکار گرانقدر شما که وزیر بهداشت هم هستند و مسئول سلامت کشور تا قبل از انتخابات لام تا کام از کرنا چیزی نگفته بودند که مبادا مشارکت فارغ از سرعت شیوع این ویروس به علت بی اطلاعی کم بشه بعد چطور شد که اثرش بر روی انتخابات زیاد شد. البته اگر من جای وزیر بهداشت بودم اولا با توجه به سن و سالم بعد با توجه مدرک عملی و بعد هم ترس از اخرت یا واقعیت را می گفتم یا میر فتم کنار چون چند روز بعد از انتخابات اول شد 8 نفر بعد 18 الان هم شد 47 نفر.خدا قبول کنه اقای وزیر بهداشت
ناشناس۱۳۴۵۷۲۷۱۲:۳۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
تک حزبی آخرش به ناکجاآباد می رسد
ناشناس۱۳۴۵۷۶۳۱۲:۴۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۵
این میزان مشارکت هم بخاطرفامیلی گری وقوم گرایی درشهرها واستان های محروم وبیچاره است مشارکت استان های کهگیلویه وبویراحمد ،ایلام وسیستان وبلوچستان بالابوده است
علی کریمی۱۳۴۵۷۶۸۱۲:۴۸:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مجلس با پشتوانه حداقلی مردم چه کاری می تواند انجام دهد؟
ایرانی۱۳۴۵۷۷۷۱۲:۵۰:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۵
برای اولین بار در یک سایت به اصطلاح اصولگرا تحلیل نسبتاً درستی دیدم اما به رفتار جناحی و سلیقه ای شورای نگهبان هم باید تاکید شود
ناشناس۱۳۴۵۸۳۲۱۳:۱۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
متن و دیدگاه خوبی بود ولی... گشتم نبود نگرد نیست!!!! متاسفانه هیچیک از جناح های سیاسی اعم از اطلاح طلب و اصولگرا کارنامه خوبی ندارن و برخی وعده ها هم از حب علی نیست از بغض معاویه است و الا فرصت برای خدمت به صورت مساوی در اختیار هر دو جناح قرار داشته تا فرصت برای افراد فرهیخته باسواد غیر جناحی ایجاد نشه و کار دست کاردان نباشه همه این گردش های مسیر جز از بین رفتن سرمایه و ناامیدی مردم نتیجه ای نداره
ناشناس۱۳۴۵۸۴۲۱۳:۱۵:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مشکل کشور ما در دو موضوع خلاصه میشود 1_پایین بودن شعور و درک سیاسی مردم که نتیجه آن انتخاب بر اساس قومیت،قبیله،زبان،همولایتی بودن... است.علیرغم توسعه ارتباطات و تحصیلات فهم سیاسی رشد نداشته است.اغلب آنهایی که رای داده اند و آنهایی که رای نداده اند قادر به اقامه دلیل نیستند و صرفا پشت عده ای حرکت کرده اند، 2_سیاستمداران کشور به درد مزمن تاریخی سر زیر برف کردن دچار هستند.نمیخوهند واقعیتها را بپذیرند و به دنبال درمان باشند.دائم با دلایل گاه مسخره به دنبال توجیه و فریب خود هستند. تا این دو بیماری بهبود نیابد وضعیت بهتر نخواهد شد
حسن۱۳۴۵۸۴۴۱۳:۱۶:۳۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
انتخاب باید به تغییر منجر بشه. انتخاب چهار سال پیش چه چیزی رو تغییر داد که دلمون خوش باشه و دوباره شرکت کنیم؟
ناشناس۱۳۴۶۳۵۰۱۸:۲۷:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مگر تغییر را نسبت به 4 سال پیش حس نمی کنید؟؟ اینکه هر روز فقیرتر و بدبخت تر می شویم، نامش تغییر نیست؟
ناشناس۱۳۴۵۸۸۰۱۳:۳۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
واقعیت را باید قبول کرد دولت و مجلس چه کار مفیدی انجام دادند وضعیت مسکن چه شد وضعیت پول ملی وضعیت خودرو عدم پاسخگویی پلی برای سو ءاستفاده مالی عدم تخصص کارشکنی با افراد متعهد و متخصص جزیره ای فکر کردن افزایش بذهکاری به علت فقر و بی کاری و دهها مشکلات دیگر همه به کشور جمهوری اسلامی وفا دار هستند ولی نمی خواهند با رای دادن خود به یکسری از افراد شریک این مشکلات باشند.
ناشناس۱۳۴۶۰۸۷۱۵:۲۰:۴۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
کشور ما اسمش ایرانه نه اون چیزی که شما میگی
ف.خ۱۳۴۶۰۰۴۱۴:۳۸:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مطلب خوب و منصفانه و دور از جهت گیری نوشته شده بود.
احمد۱۳۴۶۰۹۶۱۵:۲۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۵
اصلا کاندیدایی که باید با عکس شناسایی بشه نه با نظراتش به چه درد میخوره ؟
ناشناس۱۳۴۶۲۴۲۱۷:۰۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۵
مطلب خوب و منصفانه ای بود.
ناشناس۱۳۴۶۳۵۷۱۸:۳۰:۴۱ ۱۳۹۸/۱۲/۵
در میدان بی رقیب قالیبافها برنده می شوند
ناشناس۱۳۴۶۳۶۷۱۸:۳۸:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۵
تقصیر مردمه!!! مردم الکی توقعات بالایی دارن... استقلال، آزادی، جمهوری... چه حرفا چه چیزا... خوشی زده زیر دلشون
فرزانه۱۳۴۷۶۰۰۱۳:۳۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱۲/۶
امیدوارم این مجلس جدید مردم رو امیدوار کنه نه مث قبلی ها فقط حرف دولت رو گوش کنن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین