پاک آئین در گفتگو با الف: فردی که اخلاق  رقابت را رعایت نکند، نماینده خوبی برای مردم نخواهد بود

گروه سیاسی الف،   3981126083
فردی که اخلاق  رقابت را رعایت نکند، نماینده خوبی برای مردم نخواهد بود

پدرام پاک آیین فعال سیاسی  در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم که جمعه این هفته در سراسر کشور برگزار می شود، گفت: نمایندگی یعنی وکالت. وکالت یعنی کار ی که فرد خودش می تواند انجام دهد،  به دیگری واگذار می کند تا او به نیابت انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه هر نماینده مطابق قانون اساسی نه تنها در مقابل مردم حوزه انتخابیه خود، بلکه در برابر تمام آحاد ملت پاسخگوست، اظهار داشت: در نظام مردم سالاری دینی یکی از اموری که مردم می توانند در آن تعیین کننده باشند و سرنوشت خود را به واسطه آن  رقم بزنند، قانونگذاری و ریل گذاری برای  پیشرفت کشور است.

این فعال سیاسی با اشاره به وظیفه نظارتی مجلس و با بیان اینکه نماینده بر همه امور کشور حق نظارت دارد، گفت: نماینده قانونگذاری را از طریق تصویب طرح ها و لوایح و مصوبات شورای عالی استانها انجام  می دهد و نظارت را از طریق رای اعتماد به وزرا و کابینه،  تذکر، سوال و رسیدگی به شکایت از طرز کار دستگاهها.

پاک آیین با اشاره به شرایط انتخاب نماینده گفت: انتخاب یک نماینده منوط به چهار شرط است. امانت و تقوا، دانش و بینش سیاسی ، درک عمیق از منافع ملی و امنیت ملی و علاوه بر آنها دانش تخصصی برای یک نماینده لازم است.

وی با بیان اینکه فردی که  به مجلس می رود در درجه اول باید واجد شرط امانت و تقوا باشد، چون نماینده وکیل مردم است، تصریح کرد: شرط امانت مهمترین شرط است و این شرط به معنای  شناخت نماینده از مسائل اصلی کشور است. 

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد:  کسی می تواند امانتدار خوبی برای کشور باشد که قانونگذاری و نظارت را به درستی به نیابت از مردم انجام دهد. اولویت های کشور را بدرستی بشناسد و شناخت دقیق و عمیقی از مسائل مهم کشور داشته  و نسبت  به زندگی اقشار ضعیف و متوسط توجه جدی داشته باشد.

پاک آئین افزود: همچنین از دیدگاههای غربگرایانه و لیبرالی تاثیر پذیری نداشته باشد. واجد صفت انقلابی گری و عاری از اشرافی گری باشد. چنین کسی می تواند با مردم همفکر و همنوا باشد و شرط امانت را تحقق ببخشد.

وی با بیان اینکه نماینده باید از مسائل کلان کشور شناخت داشته باشد، گفت:  ذهن یک نماینده در صحن مجلس  با طرح  ها و لوایح ماکرو کشتی می گیرد و درگیر  مسائل کلانی می شود که متغیرهای مختلفی دارد و نمی توان به بسیاری از آنها صفر و صدی نگاه کرد،  زیرا ممکن است یک مصوبه که به نفع قشری از مردم است، به ضرر عده ای دیگر باشد. لذا باید در قانونگذاری یک نگاه متعادل، همه جانبه و کلان داشت.

این فعال سیاسی دانش سیاسی را از دیگر ملزومات مهم  نمایندگی  مجلس دانست و اظهار داشت: نماینده باید بتواند تا با بررسی و اصلاح طرح های ماکرو، تصمیم  صحیح و ملی بگیرد. 

پاک آئین با بیان اینکه هر نماینده یک دانش تخصصی و پیرامونی هم نیاز دارد، گفت:  هر نماینده در مجلس عضو یک کمیسیون می شود و در کمیسیونها طرح ها و لوایح بررسی می شوند، لذا دست کم در یکی از حوزه های معرفتی باید متخصص باشد‌.

وی با بیان اینکه مردم با سنجش شاخص ها به فردی که دارای بیشترین آنها هستند، رای می دهند، تصریح کرد: مردم به وظایف و اختیارات نمایندگی توجه  و شروط لازم را مد نظر داشته باشند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به برنامه هایی که یک نماینده می تواند داشته باشد، افزود:  یک نماینده می تواند طراح برخی طرح های قانونی باشد و می تواند در تعامل با سایر نمایندگان برای تصویب یک طرح رایزنی یا به تصویب یک لایحه کمک کند. بنابراین این فرد می تواند اراده خود را مبنی بر اینکه من اگر به مجلس بروم، در جهت  تصویب طرح ها یا لوایحی در فلان موضوعات تلاش خواهم کرد،  به مردم اعلام کند.

پاک آئین گفت: البته این تعهدی که یک فرد به مردم می دهد و می توان نام وعده را به آن داد، تعهد به وسیله است نه تعهد به نتیجه. یعنی اگر سایر شرایط هم ایجاد شود ، اکثریت نمایندگان هم کمک کنند و آرای لازم کسب شود و  اگر  پس از این مرحله شورای نگهبان نیز مصوبه مجلس را   تائید کند، با جمع شدن همه این شرایط نماینده می تواند وعده خود را عملی کند.

وی افزود: بنابراین آنچه نماینده بعنوان برنامه خود در حوزه قانونگذاری ارائه می کند، یک برنامه قطعی و حتمی القوع نیست، بلکه تعهد یک نماینده تعهدی نسبی است. یعنی می گوید من به مجلس می روم و تلاش می کنم برای تصویب این طرح ها و لوایح. یا در حوزه نظارت از این دستگاه ها پرسش  و بر آنها نظارت می کنم. 

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: بنابراین یک نماینده شاید به تنهایی نمی تواند کل فرایند قانونگذاری یا نظارت را پوشش دهد و تعهد وی را باید تعهد به وسیله قلمداد کرد.

پاک آئین با اشاره به رعایت اخلاق انتخاباتی، آن را شرط لازم برای یک نماینده دانست و تصریح کرد: یک نامزد انتخاباتی باید از تهمت، افترا، بد اخلاقی و تخریب  سایر نامزدها و یا دستگاهها و ارکان نظام از جمله نهاد قانونگذاری کشور  پرهیز کند.

وی افزود:  کسی که به فکر تخریب افراد است و به مسئولان و دستگاهها نسبت های ناروا می دهد، مردم بوی حرص، بخل و آز را  کلام وی خواهند شنید.

پدرام پاک آیین تاکید کرد: فردی که اخلاق  رقابت را رعایت نکند، شرط امانت و تقوا را رعایت نخواهد کرد و نماینده و نائب خوبی برای مردم نخواهد بود.

پاک آئین با اشاره به موضوع خبرهای جعلی در ایام انتخابات گفت: با گسترش شبکه های اجتماعی، میدان برای افزایش خبرهای جعلی بازتر شده است. این خبرها در تمام ایام سال هستند که میزان اثر گذاری و باور پذیری آنها به سواد رسانه ای، قدرت تحلیل، نوع و سبک مصرف رسانه ها توسط مخاطبان بستگی دارد.

وی با دعوت از مردم برای این در ایام انتخابات، به شبکه های اجتماعی اکتفا نکرده و علاوه بر آن  به رسانه های رسمی مراجعه کنند، تصریح کرد: هر چه سواد رسانه ای مردم ارتقا یابد،  اخبار جعلی کمتر در افکار عمومی رسوب می کند.

این فعال سیاسی گفت: در ایام انتخابات بخصوص هر چه به روزها و ساعات آغاز رای گیری می رسیم، سرعت رشد این خبرها بیشتر و فرصت و مجال برای پاسخگویی و تکذیب  کمتر می شود.

پاک آئین افزود: از مردم می خواهیم به اهمیت انتخابات و ارزش انتخاب خود واقف باشند. در این صورت تسلیم اخبار جعلی نخواهند شد و اخباری را که در فضای مجازی می بینند، بدون تحقیق و ارزیابی باور نخواهند کرد.

وی افزود: گسترش  این پیش آگاهی که مردم بدانند ممکن است برخی فراد برای تخریب دیگران، در فضای مجازی داده هایی را نشر  دهند، راه نفوذ اخبار جعلی  را مسدود می کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین