چرا زن امروزی با فاطمه (س) بیگانه است؟

نسیم کاهیرده،   3981126040 ۱۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا زن امروزی با فاطمه (س) بیگانه است؟

امروز جامعه ایران بعد از گذشت سالها تجربه وضعیت دوقطبی سیاسی، به  سرعت در حال مواجهه با چالشهای ناشی از دو قطبی شدن فرهنگی می باشد. یکی از نشانه های مهم آن ایجاد حاشیه های فراوان  مربوط به موضوع حجاب و پوشش زنان در جامعه است. 

حجاب جزء مقولاتی است که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از نمادهای انقلابی گری و نیز گفتمان جمهوری اسلامی مطرح و در جامعه گسترش یافت.  تجربه ی چهل ساله جمهوری اسلامی نشان می دهد که در سیاسی شدن حجاب اسلامی و مقولات مشابه آن که با فرهنگ پیوند خورده اند، این حجاب و فرهنگ دینی است که ضربه می خورد. وقتی در جامعه، دختران و زنان زیادی  نسبت به مقولات فرهنگی مانند حجاب  موضع سیاسی می گیرند، بالطبع نسبت به منشاء و اساس فکری و دینی که مروج اینگونه مقولات است نیز  بی اعتماد خواهند شد؛ چنانکه شاهدیم بعد از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی امروز بخش قابل توجهی از زنان ، به ویژه قشر تحصیلکرده  به واسطه عدم تمایل به حفظ حجاب کامل، به مرور از مذهب و دیگر تعالیم آن نیز فاصله می گیرند. 

 بروز این واقعیت اجتماعی به دلیل اشتباه رویه ای  است که سالهاست به منظور گسترش مظاهر دینداری در پیش گرفته شده است. در واقع بیشترین اقداماتی که تا کنون از سوی نهادهای سیاست گذار و فرهنگی جمهوری اسلامی انجام شده است، در جهت گسترش مظاهر و نمادهای دینداری از جمله حجاب بوده است،  حال آنکه وقتی اساس تعالیم دینی و اعتقادی -به شکلی عمیق و مبتنی بر عقلانیت- در بین افراد جامعه گسترش یابد به تبع آن مظاهر دینداری از جمله حجاب و عفاف نیز  به مرور بروز و ظهور می یابند. 

هنگامی که ما از حجاب فاطمی صحبت می کنیم و در صدد بر می آییم که آن را در جامعه ترویج کنیم،  ضرورت دارد که حقیقت آن را در بستری فرهنگی به جامعه ارائه دهیم. ما به دختران و  زنان جامعه امان توصیه می کنیم که فاطمه گونه عفیف و محجب باشند  اما از فاطمه چیزی نمی گوییم و اساسا"نمی توانیم آنها را مجاب کنیم که به فاطمه (س)  تأسی نمایند. 

تصور زنان ما از فاطمه (س)، شاید این باشد که او  زنی است که بیش از1400  سال قبل در جامعه ای کوچک و  ابتدایی و با محدودیتها و تبعیض های فراوان زیسته است و توقع چندانی از زندگی نداشته است، بنابراین برای زن امروز نمی تواند الگوی مناسبی باشد؛ چرا که زن امروز توانایی های فراوانی دارد که به او این امکان را می دهد در جامعه به عنوان یک انسان آزاد و مستقل زندگی کند. 

زن امروز جامعه ما البته حق دارد که چنین تصوری داشته باشد؛ چرا که تمام  اطلاعاتی که از شخصیت فاطمه (س) به او داده ایم شاید به چند سطر هم نرسد. در واقع  توجه صرف به  بعد  الهی و قدسی وجود فاطمه (س ) ، نگاهی فرا انسانی و ماورائی را در پی داشته است؛ که شخصیتی دور از دسترس و به‌نوعی دست‌نیافتنی را از ایشان در اذهان تصویر نموده است و همین امر موجب شده است که شناخت ویژگی های انسانی  فاطمه (س) مغفول واقع شود.

بنابراین اگر امروز به دنبال آن هستیم که زنان در جامعه ما فاطمه گونه شوند و نه دنباله رو مدلهای مبتذل دنیای سرمایه‌داری، بایستی که در رویه های پیشین خودتجدید نظر های اساسی داشته باشیم؛ به این معنی که به جای تمرکز و تأکید زیاد بر نمادها و  ظواهر دینی مثل حجاب، تبلیغ ریشه ای و عمیق معارف دین که انتخاب و پذیرش حجاب از سوی خود زنان جامعه را به دنبال دارد را آغاز کنیم. در این مسیر بهترین کار، تلاش برای شناساندن ویژگی های فردی و اجتماعی شخصیت حضرت فاطمه (س) است.

شواهد تاریخی نشان می دهد که فاطمه (س) زنی است که در سطحی فراتر از زنان جامعه هم عصر خود زیسته است؛ عصری که در آن تنها کار زنان، خانه دارى، مواظبت از شتر،  برافراشتن و نگه دارى چادر بود.

اما فاطمه(س) زنی است که همراه و همپای پدر و همسرش در امور جامعه ی صدر اسلام مشارکت می کند، کلاسهای درس و تعلیم دارد، بعد از مرگ پدر، یگانه حامی  همسر در مقابل ظلم و جفای مخالفان است. در مسجد سخنرانی می کند و به بدعت گذاران و غاصبین حق امامش، عتاب می نماید،  حتی شبانه به خانه شخصیتهای مؤثر انصار و مهاجرین می رود و از آنها انتقاد می کند.

این سطح از رشد و تعالی فردی و روحیه ی آزادگی و حق طلبی و نیز  قدرت اجتماعی- سیاسی شاید امروزه برای یک زن عادی باشد اما تصور آن در مورد زنی که بیش از 1400 سال قبل زیسته است سخت است؛  ولی این حقیقتی است که اسلام برای زن به ارمغان آورد و آن را در شخصیت  فاطمه (س) عینیت  داد؛ چنانکه  مختصات  جامعه ی  جاهلی عربستان هم مانعی برای تحقق آن نبود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۳۱۶۷۸۱۱:۴۵:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است : ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است
سالار۱۳۳۱۹۸۷۱۴:۱۲:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
از بی غیرتی و بی شرفی مردان است که دچار مسایل ددری شده اند و بنیان خانواده ها از بین رفته و روسای جمهوری هر کدام برای بدست اوردن رای ضربه ای مهلک به قانون عفاف و حجاب زدند
یک دوست۱۳۳۲۲۳۹۱۶:۴۷:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
بالاخره یک روزی پرونده همه ما باز میشه و معلوم میشه همین شما که دیگران رو به انواع تهمت و توهین مورد لطف قرار میدهید، آیا پرونده پاکی دارید یا نه؟
ناشناس۱۳۳۲۷۲۸۰۰:۱۶:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
این که دلیل منطقی نیست که چون ما از درون سایر افراد اطلاعی نداریم خود و جامعه خود را باعرضه خود بخصوص به جوانان عذب به تباهی بکشیم برای اینکه عقده خود را بروز دهیم مردان بی غیرت زنان و دختران بی حیا و عفت را بوجود می آورند
ناشناس۱۳۳۲۲۵۱۱۶:۵۵:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
حجاب تنها یک نوع «مد لباس» است.
ناشناس۱۳۳۳۳۶۷۱۴:۲۲:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
آیا عمل افراد را هم تایید میکنید؟ یعنی رفتارهایی که در خودروها و پارکها و.. میبینید ربطی به حجاب نداره؟ البته جای تعجبی نداره که 256 نفر نظر منفی داده اند چراکه متاسفانه بسیاری از بی حجابی زنان خوشحالند .
ناشناس۱۳۳۲۲۶۳۱۷:۰۷:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
دست از تحمیل نظر و خواسته اقلیت .. به اکثریت ..مردم بردارید
ناشناس۱۳۳۲۲۸۰۱۷:۲۵:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
از نظر عده ای زن یعنی موجودی که جایش در خانه و کارش بچه به دنیا آوردن و انجام کارهای خانه است! این زن مورد احترام آنها است!
ناشناس۱۳۳۲۳۳۹۱۸:۰۷:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اگر زور میتوانست در دنیا مردم را بسازد هیتلرها موفق تر از همه بودند
ناشناس۱۳۳۲۵۴۴۲۰:۴۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
مسائل ددری ؟؟ هر کس از پستوی خانه بیاد بیرون ددری است ؟؟ شما چند قرن از تمدن بشر عقبی ؟؟
ناشناس۱۳۳۲۰۳۲۱۴:۳۸:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
برو ببین فرزندان مسولان در اروپا و آمریکا چطور روز هالوین را جشن می گیرند..شما شعر حفظ نکن...
ناشناس۱۳۳۲۳۶۳۱۸:۳۰:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
شما اشتباه زیادی نکن با حامیانتان از تیرانا و عربستان و سایر جاها و ربات ها
ناشناس۱۳۳۲۵۰۲۲۰:۱۲:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
ما مسئول بهشت و جهنم فرزندان مسئولان نیستیم .
ناشناس۱۳۳۲۷۱۴۰۰:۰۰:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
ولی مسئولین مسئول بهشت و جهنم ما و فرزندانمان هستند؟
ناشناس۱۳۳۳۵۳۶۱۷:۳۶:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
آفرین
ناشناس۱۳۳۲۹۹۰۰۹:۴۶:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
خوب مسئول بهشت و جهنم دیگران هم نباش بگذارین هرکسی مسئول اعتقادات خودش باشه
ناشناس۱۳۳۲۶۹۵۲۳:۱۷:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
فرزندان مسئولین ملاک حق و باطل نیستند.
ناشناس۱۳۳۲۰۴۹۱۴:۴۷:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
مسولان برای بدست اوردن آرا حاضر شدن شرف ملت ایران را بفروشند
ناشناس۱۳۳۲۱۲۸۱۵:۲۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
کی گفته؟
ناشناس۱۳۳۲۶۲۶۲۲:۰۵:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
چرا برخی مسوولان اينقدر با عدل علي بيگانه اند.
ناشناس۱۳۳۲۸۹۲۰۸:۰۹:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
باید تاثیر زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها و پیام آن برای مردان نیز مورد توجه باشد
حنانه۱۳۳۱۶۸۸۱۱:۵۰:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
نخیر اکثر زنان دوستدار حضرت زهرا اند اگر ملاک شما فقط ظاهر است اشتباه میکنید
ناشناس۱۳۳۲۰۵۷۱۴:۵۲:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
فقر فرهنگی و فقر اقتصادی باعث میشود که مردان بی هویت شوند و به فساد و فحشا و خود را در نظر مردان هوسباز قرار دهند
ناشناس۱۳۳۱۶۹۱۱۱:۵۱:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
شرایط امروز دنیا با شرایط 14 قرن پیش فرق دارد.
ناشناس۱۳۳۱۹۹۱۱۴:۱۶:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اخلاقیات هرگز با زمانه تغییر نمیکنه مگر اینکه رو به افول و آسیب بره. مگر مدرنیته یا هرچیزی میتونه در بی حیاتر شدن و بی ادب و اخلاق تر شدن انسان های تاثیر بزاره اگه اون شخص انسان کامل و با شخصیتی باشه؟
ناشناس۱۳۳۲۱۷۶۱۵:۵۸:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
حجاب و نوع پوشش جزو اخلاق نیست دوست عزیز
ناشناس۱۳۳۲۲۴۷۱۶:۵۳:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
یعنی میگی الان هم میشه برده داری کرد!؟ هر مردی هم برای خودش چندتا کنیز بخره یا بره قبایل دیگه را غارت کنه و زن وبچه شون را به غنیمت بگیره. بله اخلاقیات هرگز با زمانه عوض نمیشه. ولی اخلاقیات!
ناشناس۱۳۳۲۲۶۹۱۷:۰۹:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اخلاقیات یعنی به مردم فشار وارد نکنی، فساد نکنی، با پول بیت المال خوشگذرانی نکنی و..
ناشناس۱۳۳۲۵۲۲۲۰:۲۸:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
مشکل اینه که شما فکر میکنی هر چیز که بر مبنای میل و سلیقه ی شما نباشه بی حیایی محسوب میشه کل دنیا که بر مبنای میل شما زندگی نمی کنند بی حیا هستند؟
ناشناس۱۳۳۲۷۸۸۰۱:۳۹:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
شما مدرن نباش با گوشی کامنت نده جای ماشین شتر سوارشو
ناشناس۱۳۳۲۰۶۹۱۴:۵۷:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
آره 1400 برابر بی غیرت شده اند تا چند وقت دیگه هم از دولتمردان میخواهند در باره همجنس بازی مذاکره کنند
ناشناس۱۳۳۲۲۷۰۱۷:۱۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
چرا موقعی که بیت المال غارت میشود، رگ غیرتت گل نمیکنه؟؟؟
میلاد حمیدی۱۳۳۲۱۲۰۱۵:۱۷:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
دین امری فطری است و فطرت بشر در طول زمان تغییر نمی کند.
ناشناس۱۳۳۲۲۶۰۱۷:۰۵:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
لا اکراه فی الدین
یه الفی۱۳۳۳۰۹۱۱۰:۴۳:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
اگر لااکراه فی الدین به معنای مورد نظر شما باشه پس بفرمائید چرا این همه پیامبر آمده که بعد بگن هر کی هرچی خواست؟!؟؟!؟! اگر لااکراه فی الدین به معنای مورد نظر شما باشه پس بفرمائید دستورات اجرای احکام حد و مجازات و واجبات و .. چه می شود؟!؟!؟!؟!؟!؟؟!؟!
ناشناس۱۳۳۲۴۵۰۱۹:۳۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
پس نگرانیتون چیه؟
ناشناس۱۳۳۲۵۳۴۲۰:۴۱:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
کی گفته حجاب جزو ارکان دینه ؟؟ کی گفته بی حجاب بی دینه ؟؟ اصلا حجاب جزو اصول دینه یا فروع دین ؟؟ کل دنیا که حجاب اجباری ندارند بی دین هستند و فقط شما خوبی ؟؟
ناشناس۱۳۳۱۶۹۵۱۱:۵۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
منظور شما از فاطمه ، مشخصا رفتاری مورد پسند خودتان است که به فاطمه منتسب میکنید. الگوهای رفتاری بر اساس زمان متغیر است.
ناشناس۱۳۳۲۰۸۳۱۵:۰۸:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
99 درصد بی حجابی از روی عقده و چشم و هم چشمی شده متاسفانه این مسله در بین جوجه های دوره اول راهنمایی هم رایج شده است
ناشناس۱۳۳۲۳۵۳۱۸:۲۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
دوره راهنمایی خیلی وقته حذف شده.اول راهنمایی نداریم کلاس ششم داریم..
ناشناس۱۳۳۲۴۲۹۱۹:۲۷:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
عقده ای کسی است که عقاید خود را تحمیل میکند
ناشناس۱۳۳۲۶۴۳۲۲:۲۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
جوجه !؟
امید۱۳۳۱۷۰۸۱۱:۵۷:۰۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
چون فکر میکنید هر چی شما میگین درسته!
ناشناس۱۳۳۱۹۹۶۱۴:۱۷:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
نه پس هرچی تو میگی درسته! پس چرا اصلا کامنت میذاری وقتی هنوز نمیدونی چی غلطه چی درسته؟
یه الفی۱۳۳۱۷۳۳۱۲:۰۹:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
وقتی زنان ما می خواهند با بازی کردن نقش های مردانه خود را نشان دهند و از نقش واقعی و ارزشمند خود غافل هستند نتیجه همین می شود
ناشناس۱۳۳۱۹۸۸۱۴:۱۲:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
مشکل بزرگ اینه که ارزش های مورد نظر خود را به زنها تحمیل میکنید شاید آنچیز که شما می پسندی از نظر زنها ارزش نباشد بهتر نیست هر کس خودش برای زندگی خود ارزش و معیار و هدف تعیین کنه ؟؟
ناشناس۱۳۳۲۰۸۴۱۵:۰۸:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
والله که همین است و بس!نقش زنان در دهه های 40-30 شمسی در سطح کشور را با امروز قیاس کنید؛نفوذ جریانات فمنیستی آشکار است
ناشناس۱۳۳۲۲۲۰۱۶:۲۵:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اینکه حقوق اولیه زنان به رسمیت شناخته شود کجایش چیز بدی است ؟ متاسفانه ذهنیت شما شبیه ذهنیت اربابان سفید پوست برده دار است.
ناشناس۱۳۳۲۴۳۴۱۹:۲۹:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
یعنی انتظار داری زنان ایران به سبک زنان دهه 30 و 40 زندگی کنند ؟؟
ناشناس۱۳۳۲۲۰۰۱۶:۰۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
ارزش واقعی زنان به زعم امثال شما، پخت و پز، شستن لباس و زاییدن بچه‌ است احتمالا
ناشناس۱۳۳۱۷۳۹۱۲:۱۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
براي اينكه دين ونمادهاي آن توسط قدرتمندان ابزاري جهت سوء استفاده شده ..
ناشناس۱۳۳۱۷۵۷۱۲:۱۶:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
... کافی بود در این 41 سال به جای اجبار و گشت ارشاد و بگیر ببند اگاهی زنان در مورد حجاب را بالا می بردید تا خودشان اگاهانه و از روی شوق حجاب را انتخاب کنند اگر به تربیت خودتان در این 41 سال باور دارید امتحانی یک هفته حجاب را ازاد بگذارید و حقیقتا کاری به کسی نداشته باشید اگر دیدید بیش از 90درصد محجبه در ملاعام ظاهر شدند همین روش را ادامه بدهید و اگر نه در روش تربیتی تان تجدیدنظر کنید
ناشناس۱۳۳۲۰۰۳۱۴:۱۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
یک سوال ساده ، اگر 1000 نفر سیگاری را یک همایش جمع کنید و در مضرات سیگار بگویید بعد از همایش چند نفر ترک خواهند کرد؟ افراد زیادی تحصیل کرده داریم علارغم اگاهی از مضرات سیگار همچنان سیگار می کشند. فرض غلط شما ناآگاهی است که در صورت آگاهی بخشیدن رفتارها تغییر خواهد کرد که در مورد حجاب اینطور نیست
ناشناس۱۳۳۲۲۵۰۱۶:۵۵:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
نخیر با یه چماق بزنیم تو سرشون تا سیگار را ترک کنند آخه سیگار برای سلامتیشون ضرر داره!
ناشناس۱۳۳۲۴۳۸۱۹:۳۲:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
دوست عزیز مضر بودن سیگار یک واقعیت علمی است ولی در هیچ جای قران حجاب اجباری نشده و برای بی حجابی مجازاتی تعیین نشده و در تمام کشورهای مسلمان حتی مهد اسلام عربستان البته غیر مکه و حجاز حجاب اختیاری است کل دنیا نمی فهمند و شما میفهمی ؟؟
ناشناس۱۳۳۲۷۵۲۰۰:۴۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
تفاوت حکومت علوی و حکومت اموی در همین است ، معاویه حتی بت هم صادر میکرد، کجای این دین و حکومت وهابیون به اسلام شبیه است که آزادی حجابشون شبیه باشد
ناشناس۱۳۳۱۷۶۶۱۲:۱۹:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
وقتی الگوی مردم عوض می شود و می شود خواننده و بازیگران داخلی و خارجی و بدتر از ان اوردن زن به بیرون از خانه که در کنار مردان نامحرم ساعت ها کار کند و در محیط خانواده کمتر حضور دارد معلوم است که بی حجابی و طلاق بیشتر و ازدواج ها کمتر این راهی است که تجربه شده در جهان که به این سمت رفتند و شما 30 سال پیش خواستید همان راه اشتباه را بروید و الان دارید کاسه چه کنم چه کنم دست گرفتید که چرا جامعه این طوری شده
ناشناس۱۳۳۲۰۱۷۱۴:۳۰:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
حق بیامرزه پدرتو
ح-م۱۳۳۲۷۰۴۲۳:۳۰:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اینکه زنان دوشادوش مردان حتی بیرون از خانه کار و تلاش میکنند مختص جوامع غربی نیست. در جوامع روستائی خودمان از قدیم الایام مرد و زن در مزرعه و صحرا کشاورزی و دامداری و تولید و کمک به اقتصاد خانواده میکردند و میکنند.
ناشناس۱۳۳۳۲۴۴۱۲:۴۶:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
دامداری در محیط خانواده و نه در محیط غیر ان
ناشناس۱۳۳۱۷۷۴۱۲:۲۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
واقعیت محض این است که در هیچ جای قران صحبت از حجاب اجباری نیست به همین دلیل در اغلب کشورهای مسلمان حجاب اختیاری است حجاب در قران به همسران پیامبر و زنان مومن توصیه شده نه اجبار و برای بی حجابی مطلقا مجازاتی نیست قوی ترین آیه در مورد حجاب آیه 31 سوره نور است که در آن حجاب به زنان مومن توصیه شده این آیه در سال ششم بعثت نازل شده که اصلا حجاب سر موضوعیت نداشته بلکه انسان عرب که با یک تکه پارچه ندوخته خود را می پوشانیده بعضا به دلیل بی مبالاتی درگیر عریانی کامل می شه که پیامبر در صدد رفع آن بوده حتی تا زمان امام جعفر صادق انسانهای کاملا عریان به دلیل فقر در جامعه وجود داشته اند و .... می دانید چرا مطابق قوانین در هنگام نماز زنان پشت مردان در صفوف می ایستند و بعد مردان سر از سجده بر می دارند ؟؟ چون لباسها چنان کوتاه بوده که هنگام رکوع و سجده مناظر ناخوشایندی ایجاد می شه و ..... با مطالعه ی امکانات و فرهنگ رایج اعراب در آن زمان در میابیم که پیامبر چه راه سختی را پیمودند و چقدر حجاب اجباری بخصوص حجاب سر در شرایط آن زمانه دور از ذهن به نظر می رسد خلاصه اینکه این واقعیات را زنان و دختران و تحصیلکرده امروزی می دانند با چند کلیک در نت انواع و اقسام منابع و تحلیل ها توسط افراد دانشمند و به نام قابل دسترس است بسیاری از علما هم قائل به حجاب اجباری نیستند چون از این واقعیتها با خبر هستند تا وقتی یک قرائت سختگیرانه از دین را به زور تحمیل می کنید انتظار همدلی و درک از جامعه ی زنان نداشته باشید
ناشناس۱۳۳۲۰۳۴۱۴:۳۹:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
یاد چند سال قبل خودم انداختی که می گفتم برای همه نیست و فقط زنان مومن است می دونی چرا چون دوست داشتم نظر خودم را به کرسی بنشانم ولی با تحقیق بیشتر فهمیدم فکرم اشتباه بوده شما هم اگر دنبال واقعیت ها باشی دیر یا زود می فهمی ولی اگر دنبال منفع شخصی خودت همین راه را می روی و دنبال بهانه تراشی می گردی
ناشناس۱۳۳۲۳۸۷۱۸:۵۵:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
من تحقیق کردم . متوجه شدم اجبار در حجاب فقط یک فهم سختگیرانه از دینه یعنی در هیچ جای دنیای اسلام که حجاب اختیاری دارند عالم و دانشمند دینی نیست و فقط شما میفهمی ؟؟
ناشناس۱۳۳۲۶۰۴۲۱:۴۵:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
شما فقط به همین سوال پاسخ بده : آیا فقط ایران عالم و دانشمند در امور دینی داره ؟؟ چرا آنها قائل به این سخت گیری ها در خصوص زنها و جوانان نیستند ؟
ناشناس۱۳۳۲۷۰۷۲۳:۳۹:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
معلوم میشود از تفکر و تعقل به تسامح و تغافل رسیده ای!
ناشناس۱۳۳۲۰۷۷۱۵:۰۶:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
آدم عاقل!میشه بگی کجای قرآن کریم به صراحت سخن از واجب بودن جهاد بر مردان و نتیجتا الزام اجرای حکم سربازگیری اجباری اومده؟؟ هیچ جا این حکم صرفا براساس سیره نبوی و روایات تاریخی که زنان از حضور در غزوات معاف بودن ناشی شده لذا حکم حجاب هم با مراجعه به سیره نبوی - علوی استنباط میشه
ناشناس۱۳۳۳۴۱۶۱۵:۱۰:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
در هییییچ جای سیره ی نبی حجاب اجباری نداریم در ضمن حجاب جزو اصول دینه یا فروع دین ؟؟ چرا افرادی بالای منبر می روند و حجاب را از ارکان اسلام معرفی می کنند ؟ این حرف از کجا آمده ؟؟ غیر اینکه افرادی عقاید خود را با .. دین به همه تحمیل می کنند ؟؟
ناشناس۱۳۳۲۱۷۳۱۵:۵۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
آیات حجاب رو ندیدن واقعا؟؟؟!!!
ناشناس۱۳۳۲۱۷۷۱۵:۵۸:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
مگه درخصوص وجوب جهاد بر آقایان در قرآن آیه صریحی داریم؟ خیر اما حکم وجوب جهاد بر آقایان در اسلام از سیره نبوی استنباط شده لذا حجاب برای زن در جامعه اسلامی مابه ازای همان جهاد برای مرد است
ناشناس۱۳۳۲۴۱۶۱۹:۱۹:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
جهت اطلاع شما . در آیه ۳۱ سوره نور صریحا به پیامبر فرمان داده شده که حجاب را به زنان مومنه ابلاغ نماید : وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ .. [31] و به زنان مؤمن بگو كه چشمان خويش فروگيرند و شرمگاه خود نگه دارند و زينتهاى خود را جز آن مقدار كه پيداست آشكار نكنند و مقنعه‌هاى خود را تا گريبان فرو اندازند
ناشناس۱۳۳۲۹۶۴۰۹:۲۱:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
گفته به زنان مومن بگو نگفته امر کن گفته زنان مومن نه تمام زنان و نه تمام زنان مسلمان چرا قران را بر مبنای میل خود تفسیر می کنید ؟؟/ چرا فکر میکنید بقیه بی سواد هستند ؟؟
ناشناس۱۳۳۲۴۲۰۱۹:۲۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
شما قران را با روش ..،..گروه فرقان معنی و تفسیر می کنی . خداوند شفایت بدهد تا از کج راه به راه بیایی
ناشناس۱۳۳۱۷۸۹۱۲:۳۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
چه کسی این حق رو به شما داده مردم رو مجبور کنید از اعتقادات شما پیروی کنن؟ کی می خواهید قبول کنید مردم خودشون عقل و شعور دارن؟
ناشناس۱۳۳۲۰۰۶۱۴:۲۲:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
ساده هستی دیگه. وقتی ... مثل مصی علینژاد صبح تا شب جوانان رو به فساد و زنا تشویق میکنن توقع داری نهاد های فرهنگی دست روی دست بزارن که یه عده هر روز جامعه رو فاسدتر کنن؟ آزادی دادن به انگل و میکروب باعث از بین رفتن پیکره انسان میشه. باعث از بین رفتن جامعه و خانواده میشه.
یک دوست۱۳۳۲۲۶۸۱۷:۰۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
تا وقتی که ..هایی مثل شما خطاهای کوچکی مثل بی حجابی رو مستقیما با فساد و زنا مقایسه میکنید وضع هرروز بدتر از این خواهد شد. ضربه ای که شما بر پیکر دین خدا وارد کردید هیچ قومی در تاریخ نکرد. و این کار قطعا از جانب خداوند بی پاسخ نمیمونه.
ناشناس۱۳۳۲۳۵۶۱۸:۲۳:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
معیار انگل و میکروب را چه کسی باید تعیین کند؟ شما؟!
ناشناس۱۳۳۲۰۴۳۱۴:۴۳:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
چون هنوز درکت به اندازه نرسیده که زندگی ها دو بخش عمومی و خصوصی دارد خصوصی تا زمانی که به ضرر نرسد می توانی ادامه بدهی و کسی با شما کاری ندارد ولی در زندگی عمومی قوانین خودش را دارد چه خوشت بیاد و چه نیاد
ناشناس۱۳۳۲۴۴۴۱۹:۳۵:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
فقط درک شما میرسه ؟؟ کل دنیا درکشون نمیرسه؟؟
ناشناس۱۳۳۲۷۰۹۲۳:۴۵:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
قانونی که تو ازش حرف میزنی قانون نیست. میل و خواست توست. برو ببین به چه میگن قانون.
ناشناس۱۳۳۱۷۹۰۱۲:۳۳:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اول اینکه بر اساس نظر سنجی های متعدد و معتبر 85 درصد مردم اعتقاد به حجاب کامل دارند ولی به خاطر شرایط محیطی جامعه فعلی 40 درصد این ها درست وکامل نمی پوشانند و فقط 15 درصد اعتقادی به حجاب ندارن دوم هم اینکه می شود بگویید چرا جامعه غرب از مریم مسیح الگو نگرفتند و حجاب را کمتر کردن؟!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۳۳۲۰۵۶۱۴:۵۱:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
دوست عزیز حتی اگر آمار شما را بپذیریم که " 85 درصد مردم اعتقاد به حجاب کامل دارند" درباره خود این اعتقاد را دارند و لزوما به این معنی نیست که 85 درصد مردم به "اجباری کردن آن برای دیگران" نیز اعتقاد دارند
ناشناس۱۳۳۲۳۹۳۱۸:۵۸:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
تکلیف آمارها.. کاملا مشخصه اگر 85 درصد اعتقاد داشتند اون 85 درصد در کجای خیابان راه میرن که ما نمی بینیم ؟؟
رضا۱۳۳۲۳۸۲۱۸:۵۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
دانشگاه مریلند
محمد ماکویی۱۳۳۲۴۴۰۱۹:۳۳:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
وقتی نظر سنجی ها معتبر باشند، معمولا متعدد نمیشوند!
ناشناس۱۳۳۱۷۹۵۱۲:۳۵:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
فساد اقتصادي موجود در كشور و دزديهاي مسئولين همه باورها را زير و رو كرده است نتيجه حجاب زوركي منجر شده به ٩٠ درصد بدحجابي در كشور كه بمراتب بدتر از بيحجابي است .
ناشناس۱۳۳۲۰۷۱۱۵:۰۰:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
... فساد که همیشه بوده ولی زمانی که به زن کار کارمندی و غیره دادین این طوری شده
ناشناس۱۳۳۲۴۴۵۱۹:۳۶:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
سلام داعش ..
ناشناس۱۳۳۲۰۷۴۱۵:۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
متاسفانه وقتی ناکارآمدی ها بپای خدا و پیغمبر نوشته شود نتیجه اش میشود همین که می بینیم
ناشناس۱۳۳۱۷۹۸۱۲:۳۶:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اینها همه نتیجه تقسیم جامعه به خودی و غیر خودی است. به دنبال تبلیغ اسلام و اندیشه های ناب دینی بین مردم عادی و غیر مذهبی نبودیم و دنبال جذب دیگران نرفتیم. ما بسیجی ها و مذهبی ها دور هم جمع شدیم مراسم مذهبی گرفتیم و هی برای خودمان آفرین و احسنت گفتیم. چند تا مرجع تقلید تا الان با یک دختر عادی و کم حجاب نشسته صحبت کرده؟ حقیقت این است که ما دنبال جذب نبودیم . ما خواب بودیم و سرمست از خودمان .... در حالیکه فرهنگ غربی خیلی ها را جذب کرد.
ناشناس۱۳۳۱۸۰۰۱۲:۳۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
وقتی با اجبار بخواهی یک کاری را انجام دهدی همه فراری می شوند. دولت که در برآورده کردن معیشت، اشتغال و.. رفاه برای ملتش مانده نمی تواند الگوش این معصومین باشند. این یک نوع توهين هست.
ناشناس۱۳۳۱۸۲۰۱۲:۴۷:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
به همون دلیل که مردان جامعه ما با امام علی(ع) بیگانه هستند
ناشناس۱۳۳۱۸۲۳۱۲:۴۸:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
چون چهره زنان 1400 سال پیش بیشتر شبیه زن خانه دار و هیچ کاره است.
ناشناس۱۳۳۱۸۲۶۱۲:۴۹:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
من این چیزها رو نمیفهمم فقط میدونم جامعه فاسد شده و انسان های فاسد بسیار بیشتر از انسان های پاک و سالم شدن.
ناشناس۱۳۳۱۸۳۵۱۲:۵۵:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
حالا چرا اين همه كوه مشكلات را نميبينيم اما همه مسائل و دغدغه هامون شده چهار تا نخ مو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۳۱۸۳۹۱۲:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
.. باید نیازهای هر نسل به درستی مدیریت بشه. هیچ وقت نمیتونید زمان و مکان را نادیده بگیرید.
ناشناس۱۳۳۱۸۴۸۱۳:۰۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
چرا زن امروزی با فاطمه بیگانه است؟ چون الگویی که ما از اسلام ارایه دادیم یک الگوی ضعیف و سطح پایین است..
ناشناس۱۳۳۱۸۶۳۱۳:۰۸:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
اینها،همه هنر.. برخی مسولین رده بالا..،خیلی هم ادعای انقلابیگری دارند!متاسفانه،اماارزشهای دینی وفرهنگی راروزبه روزکم رنگ ترنموده اند!!!!! وبه روی مبارک هم نمی آورند!!!!
ناشناس۱۳۳۱۹۵۱۱۳:۴۶:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
راهکار بده عملیاتی حرف بزن
ناشناس۱۳۳۲۴۰۲۱۹:۰۳:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
امور دینی و رابطه شخصی فرد با خدا را از اداره امور دولتی و حکومتی جدا کنید .
ناشناس۱۳۳۲۷۲۴۰۰:۱۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
تاکید بیش از اندازه روی حجاب سر باعث زدگی از حجاب سر شده و این خطر هست که دختری که انگ بد حجابی میخورد کم کم به سمت برهنگی حرکت کند. دختری که کمی از موهایش را نشان میدهد ولی لباس خوبی به تن دارد را به سمت مسیح علی نژاد هل ندهیم. جذبش کنیم و قبل از انتقاد به آنچه انجام نداده از چیزی که انجام داده تمجید کنیم.
ناشناس۱۳۳۲۰۲۳۱۴:۳۲:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
چون فضای ۱۴۰۰ سال پیش با الان فرق میکرد ولی متاسفانه افکار ما متعلق به آن دوران است.
به آفرید۱۳۳۲۰۲۶۱۴:۳۴:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
متاسفانه در مقوله حجاب همه عیب و نقص کارو میبینن ولی ! جرات نمیکنن راهکاری برای این نقص بیان کنن، نماینده های خانوم هم که اصلا خیالشون نیست حقوق اساسی زن های این کشور چیه فقط چسبیدن به مهریه و قوانین بگیرو ببندش
ناشناس۱۳۳۲۰۴۱۱۴:۴۲:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
حجاب اجباری ودستوری باعث لجبازی زنان ایرانی شده است.
ناشناس۱۳۳۲۱۶۹۱۵:۵۳:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
قطعا هیچ شخص حقوقی توان لجبازی با حکومت و کشور رو نخواهد داشت! کافیه بگن هرکی فساد اخلاقی داشته باشه و بخواهد وارد جامعه کنه 10 سال زندانی داریم! خواهیم دید کسی جرات لجبازی نخواهد داشت و همه با کیسه گونی میان بیرون.
ناشناس۱۳۳۲۱۸۷۱۶:۰۱:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
لجبازی؟ اشتباه به عرض شما رساندن
ناشناس۱۳۳۲۰۴۵۱۴:۴۴:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
متاسفانه واقعیت این است که آنهایی که بیش از دو دهه برای حضرت فاطمه (س) عزاداری میکنند، بیشتر با حضرت فاطمه (س) بیگانه هستند. مثلا (یک مورد جزیی- مثالهای عمیق بماند) حضرت فاطمه (س) در جمع مردان حق را با صدای بلند فریاد میکشد ولی اینان وقتی خانم مداح میخواهد در خانه ای روضه بخواند میگوید نباید تو آپارتمان هیچ مردی وجود داشته باشد، ممکن است صدایش را بشنود و گناه شود!
ناشناس۱۳۳۲۰۶۱۱۴:۵۳:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
... اشتباه به اسم دین!
علی کریمی۱۳۳۲۰۷۲۱۵:۰۱:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
سرکار خانم سیم کاهیرده زن امروزی با فاطمه (س) بیگانه است چونکه حاکمان با علی(ع) بیگانه هستند.
بانو۱۳۳۲۳۹۷۱۹:۰۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
آفرین.
ناشناس۱۳۳۲۰۷۳۱۵:۰۳:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
چون فمنیست های از خدا و انصاف بیخبر،به زن امروزی تفهیم کردن اگه میخوای زن مقبول و خوبی باشی باید کاملا مثل مردان رفتار و زندگی کنی و واقعیات ژنتیکی و فیزیولوژیکی خودت رو انکار کنی که این دقیقا نقطه مقابل مرام و مسلک بانو فاطمه الزهرا (س) است
ناشناس۱۳۳۲۳۹۶۱۹:۰۰:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
شما کلا هیچ درکی از فمنیسم نداری فقط آن تعریفی که صدا و سیما ارائه کرده تکرار میکنی اینکه مردم ایران بی سواد هستند را فراموش کن خودت کتاب بخون که حرفهای بی سوادانه نزنی
حسین۱۳۳۲۰۹۶۱۵:۱۲:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
مگر مرد امروزی به حضرت علی (ع) نزدیک هست که حالا براتون سؤال شده چرا زن امروز به صدیقه طاهره (س) نزدیک نیست؟!
ناشناس۱۳۳۲۱۸۹۱۶:۰۲:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
چرا جمع میبندی همه رو میگی؟
ناشناس۱۳۳۲۲۶۱۱۷:۰۶:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
در عکس بالا کدام چهره بهشتی کدام یکی نشان دهنده هنر خدا است در خلقت زیبایی
شهروندی ازتهران۱۳۳۲۳۲۲۱۷:۵۳:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
آن کاربری که نظرداده بود اجباری درحجاب درقرآن نیآمده وفقط توصیه شده راست میگوید خدا اجباری نگذاشته لذابخودم حق میدهم توصیه خالقم رازیرپا له کرده وشبیه فرنگی ها درجامعه ظاهر شوم.
هادی۱۳۳۲۳۷۷۱۸:۴۶:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
طرح مساله حجاب اجباری، بحثی انحرافی است. حجاب در مملکت قانون است. آیا در مورد منع عبور از چراغ قرمز هم اعتراض میکنید که چون اجباری است عمل نمیکنم؟ اگه مفید نیست _که هست_از طریق قانونی اقدام کنید از قانون بودن در بیاد.
ناشناس۱۳۳۲۴۱۲۱۹:۱۶:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
من اقوام بسیاری داشتم که بشدت چادری و محجبه بودند و از آن دفاع میکردند. الان نیستند. چه رسد نسل جوان . وقتی مذهب را به سیاست گره بزنید ، اگر در حوضه حکومت مشکل پیدا شود مردم از چشم مذهب می بینند.
ناشناس۱۳۳۲۴۴۹۱۹:۳۷:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
کسانی مدعی الگو هستند که در خفا آن کار دیگر میکنند.
ناشناس۱۳۳۳۰۶۹۱۰:۲۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
آره دلتون رو خوش کنید که همه مثل.. آلوده هستن!
ناشناس۱۳۳۳۰۷۲۱۰:۳۰:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
خوب کسی که در خفا آن کار دگر کند شرف نداره به کسی که در ملا عام آن کار دگر میکند؟
ناشناس۱۳۳۲۵۳۰۲۰:۳۷:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است. ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است والسلام تمام شد و رفت.
ناشناس۱۳۳۳۰۳۳۱۰:۱۷:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
ربطی نداره
دکتر محمدعلی محمدی م.ریحان۱۳۳۲۵۹۵۲۱:۳۵:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
جواب این سوال .. سوء استفاده از فرهنگ فاطمی و تبدیل آن به دکان جناحی دلیل انزوای فاطمی در کشور ماست در حالی که ولنگارترین افراد هم قلبا ارادتمندحضرت زهرا س هستند.
ناشناس۱۳۳۲۶۵۶۲۲:۳۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
وقتی شما فاطمه (س ) را با المان های ذهنی خود به تصویر کشیدید نباید انتظار بهتری داشته باشید
ناشناس۱۳۳۲۶۸۰۲۳:۰۳:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
فاطمه یک الگوست برای همه انسانها. زن و مرد هم نمی شناسد. جواب سوال شما در پاسخ به این سوال نهفته هست که چرا مرد امروزی با فاطمه بیگانه هست؟ جواب این دو سوال را باید در کنار هم پیدا کرد. فاطمه یک منتقد نظام سیاسی است. حامی مظلوم هست و به ظالم با سخنرانی که در تاریخ سابقه ندارد می تازد. چرا این جنبه های فاطمه برای جامعه بازگو نمی شود؟! فاطمه را رسول خدا همچون یک دریا وصف می کند. کسی که علم لدنی دارد و شناخت واقعیت او برای ما غیرممکن است. چرا این زوایا از شخصیت او کمتر بیان می شود؟! به این سوالات پاسخ دهید تا بدانید چرا فاطمه برای تمامی انسانها ناشناخته هست؟
ناشناس۱۳۳۲۷۶۷۰۱:۰۷:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
از بس رفتارهاي .. گذشته بد بوده هميشه نتيجه عكس داده شما مجاز نيستيد براي كسي تصميم بگيريد به خصوص مسائل ديني قبول قلبي است نه اجبار ظاهري رابطه ايست بين خدا وبنده خدا اجباري در كار نيست سبكي كه شما مي پسندي ممكنه ديگري نپسنده
ناشناس۱۳۳۳۱۵۰۱۱:۳۷:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
نیمه پر لیوان را ببینید و بجای انتقاد از بخشی از مو یک خانم که دیده میشود از بخشی که دیده نمیشود و با حجاب پوشیده شده سخن بگویید. با احترام همه چیز حل میشود. مردم به قول شما بد حجاب ایران از با حجاب ترین زنان روی کره زمین هستند.
حسن بک۱۳۳۳۲۳۱۱۲:۳۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
انتظار از نویسنده محترم در باره بازخورد نظریات مخاطبان این نیست که نظرشان را تغییر دهند و به حجاب اختیاری معتقد شوند بلکه انتظار این است وقتی صحبت از نظر مردم میکنند میزان مثبت و منفی ها را هم درنظر داشته باشند!
ناشناس۱۳۳۳۲۶۳۱۳:۰۸:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
فاطمه الگوی زنان مسلمان هست و ربطی به مسایل دیگر ندارد . فاطمه حامی عدالت بود . فاطمه خدایی بود
ناشناس۱۳۳۳۳۷۳۱۴:۲۵:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
بیگانگان و اسلام ستیزان برخی مسلمان نماها آنقدر تبلیغ ضد اسلام و گرگانی در لباس بره عمل کرده اند و از ناآگاهی و سست ایمانی افراد بهره جسته اند و کتابهایمان را از این مسایل ایدئولوژی و اسلامی تهی کرده اند که باید انتظار داشت که مردم با اهل دین بیگانه باشند .
ناشناس۱۳۳۳۵۳۱۱۷:۲۷:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
بحث خوبی انجام شد باید روی موضوعی به این مهمی گفتگو کرد. آنچه مهم است این که خانم ها به شدت از این وضعیت آسیب می بینند
ناشناس۱۳۳۳۷۸۲۲۳:۳۸:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
چند نفر از کسایی که به حجاب انتقاد می‌کنند مرجع تقلید دارند و نماز میخونند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین