ایران چگونه توانست جزء ۱۰ کشور فضایی دنیا شود؟ + تصاویر

  3981115041 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

قرار گرفتن ایران بین ۱۰ کشور فضایی جهان ثمره بیش از ۴ دهه تلاش و مجاهدت فرزندان این سرزمین بوده و اکنون ایران از جایگاهی قابل اتکا در این صنعت «های‌تک» بین کشورهای معدود صاحب این فناوری برخوردار است.

ایران چگونه توانست جزء ۱۰ کشور فضایی دنیا شود؟ + تصاویر

تسنیم نوشت: حرکت به‌سمت مرزهای دانش همواره برای کشورهای خواهان توسعه، حوزه جذابی بوده‌ است؛ به‌گونه‌ای که بودجه زیادی برای آن صرف می‌کنند، ایران هم از دسته این کشورهای خواهان توسعه مستثنی نیست.

صنایع فضایی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین صنایعِ «های‌تک» که به‌عنوان نماد توسعه‌یافتگی شناخته می‌شود برای ایران اهمیت زیادی دارد؛ با همین استدلالاتْ ایران با تلاش زیاد در جمع 10 کشور فضایی جهان قرار گرفت. از زمان انتشار خبر قرار گرفتن ایران در جمع 10 کشور فضایی جهان حاشیه‌سازی‌های جهانی آغاز شد؛ چرا که این موضوع اهمیت زیادی داشت. معنای قرار گرفتن ایران در جمع 10 کشور فضایی یعنی جایی بین روسیه، آمریکا، چین، ‎هند و یا ‎آژانس فضایی اروپا.

اخبار هوا و فضا , پژوهشگاه هوافضای ایران ,

از همان زمان تلاش شد تا برنامه‌های فضایی ایران به برنامه‌های هسته‌ای اتصال پیدا کند تا بهانه‌ای شود برای اعمال تحریم، چرا که فعالیت فضایی ایران قابل کنترل و ممانعت از جانب آمریکا نبود و راه خود را پیش می‌رفت، از همان زمان و در سال 2006 نیویورک تایمز مطلبی با عنوان «Iran Joins the Space Club, but Why» منتشر کرد که تلاش رسانه‌ای غرب را برای این موضوع نشان می‌داد، در واقع رسانه‌های آمریکایی تعمداً اخبار فضایی ایران را در دسته اخبار امنیتی ــ دفاعی خود قرار داده‌اند تا علمی و فناوری!

اخبار هوا و فضا , پژوهشگاه هوافضای ایران ,

با تمام این حاشیه‌سازی‌ها فعالیت فضایی ایران ادامه داشت. پس از انقلاب ماهواره مشترک مخابراتی به‌نام «بدر» در مدار ژئو قرار گرفت. این ماهواره با تمام القائات منفی که وجود داشت، توانست 47 روز در مدار 250کیلومتری قرار گیرد و طبق برنامه‌ طراحی‌شده‌اش عمل کند.

پس از این ماهواره؛ ماهواره سنجشی «نوید» به‌مدت پنجاه و هفت روز در مدار قرار گرفت. پس از این، ایران به‌دنبال ایجاد و تثبیت چرخه کامل فناوری فضایی بود. تکمیل این چرخه فضایی کاربردهای فراوانی در صنعت حمل‌ونقل اینترنتی و صنعت هواشناسی خواهد داشت. جذابیت‌های فعالیت در این عرصه به‌قدری است که شرکت‌های خصوصی در جهان به آن ورود کرده‌اند و به‌تازگی ناسا برای طرح ارسال جهانگرد به فضا از شرکت‌های خصوصی کمک گرفته است.

ایران هم به‌دنبال کاهش تصدی‌گری دولتی در این عرصه علمی است. با همین نگاه برای ماهواره‌های مخابراتی کشور پروانه اپراتوری صادر شده‌ است و بستر ورود شرکت‌های خصوص فراهم می‌شود تا بخشی از مشکلات بودجه‌ای دولت را جبران کند، در واقع الگوی حضور بخش خصوصی در صنعت فضایی جهان قابل تأمل است و طبق آمار، تنها 25 درصد اقتصاد حوزه فضایی در دست دولتی‌هاست و این شرکت‌های خصوصی هستند که اقتصاد فضایی دنیا را در دست دارند.

برای ورود بخش خصوصی به حوزه فعالیت‌های فضایی نیاز به حمایت‌های اولیه دولتی هم وجود دارد و در همین راستا صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری و شکوفایی بر صنایع «ها‌ی‌تک» تمرکز زیادی دارند و صنایع فضایی هم از جمله آنهاست. این صندوق‌ها وام «های‌تک» را با سه درصد کارمزد و سه سال تنفس در پرداخت ارائه می‌کنند که به‌نوبه خود می‌تواند تسهیل‌کننده خوبی در عرصه ورود به فناوری‌های فضایی باشد.

آغاز نگرانی‌های غرب با افتتاح مرکز ردگیری فضایی کشور

ورود شرکت‌های خصوصی به عرصه فناوری‌های فضایی می‌تواند راهکاری برای سرعت بخشیدن در توسعه این صنایع باشد؛ چرا که مدتی است فعالیت‌های فضایی آن‌طور که باید، دیده نمی‌شوند و از شتاب فزاینده‌ آن کاسته شده‌ است، در صورتی که رسانه‌های داخلی و خارجی تشنه شنیدن اخبار در مورد فعالیت‌های فضایی ایران هستند.

وقتی در سال 92 نخستین مرکز ردگیری فضایی کشور، با هدف رصد اشیاءی آسمانی در مدار زمین افتتاح شد، آسوشیتدپرس اولین خبرگزاری خارجی بود که به نقلِ جزئیات این مرکز پرداخت و خبرگزاری شین‌هوا به‌نقل از رئیس جمهور وقت از اهداف افتتاح آن گفت.

اخبار هوا و فضا , پژوهشگاه هوافضای ایران ,

اخبار هوا و فضا , پژوهشگاه هوافضای ایران ,

بعد از افتتاح این مرکز، چهارمین ماهواره‌ بومی ایران، با نام "فجر" به فضا پرتاب شد. همان زمان باز هم رسانه‌های غربی این پرتاب را به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ربط دادند. خبرگزاری آسوشیتدپرس دراین‌باره نوشت همزمانی مذاکرات 1+5 با پرتاب ماهواره در ایران، باعث نگرانی بازرسان می‌شود!

اخبار هوا و فضا , پژوهشگاه هوافضای ایران ,

اخبار هوا و فضا , پژوهشگاه هوافضای ایران , اخبار هوا و فضا , پژوهشگاه هوافضای ایران , اخبار هوا و فضا , پژوهشگاه هوافضای ایران , اخبار هوا و فضا , پژوهشگاه هوافضای ایران ,

یا وقتی موشک ماهواره‌بر سیمرغ ایران به فضا پرتاب شد، تمام رسانه‌های ترکیه به‌عنوان کشور همسایه ایران، بازتاب‌دهنده این خبر بودند. این بازتاب از این جهت اهمیت دارد که یک کشور، خود تکنولوژی پرتاب ماهواره به فضا ندارد و مشتاق آزمایشات فضایی ایران است. موشک فضایی سیمرغ قادر است یک ماهواره 250کیلوگرمی را در فاصله 500کیلومتری از سطح زمین قرار دهد، همین موفقیت سوژه روزنامه‌های ترکیه شد. روزنامه «وطن» ترکیه از این موفقیت ایران تیتر زد و روزنامه «حریت» ترکیه از رجزخوانی و قدرت‌نمایی ایران در برابر جهان غرب نوشت.

لزوم پرداخت به تکنولوژی فضایی به‌عنوان یک صنعت بازدارنده

با بررسی روند‌های تحلیلی در رسانه‌های غربی و موضع‌گیری‌های آنها درباره پیشرفت‌های فضایی ایران می‌توان از این تکنولوژی به‌عنوان یک صنعت بازدارنده یاد کرد؛ با این تحلیل، کند شدن روند پیشرفت این صنعت قابل درک نیست. روند کند شدن این حرکت هم از زمانی آغاز شد که ایران به توافق کامل در 1+5 رسیده بود و از آن زمان تا کارشکنی‌های اخیر دولت ترامپ در موضوع برجام خبر چندانی از پیشرفت‌های فضایی نبود. از زمان کارشکنی آمریکا در برجام، دوباره روح تازه‌ای در صنایع فضایی ایران دمیده شد و ماهواره «ناهید1» به صدر اخبار فضایی آمد.

از همان زمان اظهارنظر روس‌ها هم درباره پیشرفتهای فضایی ایران قابل توجه بود؛ فضانوردان و دانشمندان فضایی روسیه از زمان پرتاب ماهواره امید به فعالیت‌های فضایی ایران علاقه‌مند شده بودند به‌عنوان مثال «الکساندر الکساندروف» فضانورد بزرگ روس درباره پیشرفت ایران گفته‌ بود پیشرفت‌های فضایی ایران به‌عنوان کشوری که در محاصره اقتصادی است قابل تحسین است، یا مجلات معتبر فضایی روسیه مانند ماهنامه اخبار فضایی روسیه در چندین شماره به‌صورت ویژه به صنایع فضایی ایران پرداختند.

اخبار هوا و فضا , پژوهشگاه هوافضای ایران ,

در نهایت می‌توان گفت جایگاهی که ایران، امروز در صنایع فضایی کسب کرده‌ است نتیجه دو دهه تلاش دانشمندان کشورمان بوده‌ است.

قرارگرفتن کشور بین 10 کشور فضایی جهان ثمره بیش از 4 دهه تلاش و مجاهدت فرزندان این سرزمین بوده و اکنون ایران از جایگاهی قابل اتکا در این صنعت بین کشورهای معدود صاحب این فناوری برخوردار است؛ صنایع «های‌تک» و مرزهای دانش برای هر کشور به‌عنوان بزرگترین سرمایه‌های آن کشور، قابلیت معامله ندارد و صنایع فضایی به‌عنوان یک صنعت «های‌تک» باید مورد توجه جدی باشد و نباید این حوزه را فدای مراودات بین‌المللی کرد.

مسئولان امر باید به این پرسش مبنایی پاسخ دهند که چرا سرعت پیشرفت صنایع فضایی از زمان توافق برجام کند شد و بعد از کارشکنی‌های دولت ترامپ دوباره صنایع فضایی خبرساز شد؛ هیچ کشوری دانش «های‌تک» خود را به هر قیمتی در اختیار کشورهای دیگر قرار نمی‌دهد چرا که این دانش می‌تواند در طولانی‌مدت برای آن کشور ثروت‌آفرینی داشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۱۸۹۸۵۱۰:۴۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
کاش سرنوشت شوروی در انتظار ما نباشد. زیرا شوروی هم در روزگاری با آمریکا در فضا رقابت میکرد و حتی در مقاطعی از آمریکا هم جلو زد ولی در همان حال از تامین نیازهای اولیه مردم ناکام مانده بود
ناشناس۱۳۱۹۰۴۳۱۱:۳۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
شما نگران نباش! هر چند به نظرم وقتی ایران توی زمینه های دیگه هم پیشرفت کرد شما بازهم نگرانی!
ناشناس۱۳۱۹۲۴۲۱۴:۱۱:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
شما بگو کی قراره در بقیه ی جنبه ها پیشرفت کنیم که بدونیم تا کی قراره نگران باشیم ؟؟ ما واقعا نگرانیم برای پیری و سالمندی خودمون که هیچ پشتوانه ای نداریم برای آینده ی فرزندانمون
ناشناس۱۳۱۹۶۲۶۲۰:۴۱:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
آقا ما قدرت اول در فضا.. ماهواره فرستادیم یا حتی انسان فرستادیم خوب که چی؟ تورم میاد پایین؟ دستاوردهای فضایی گره ای از گره های مردم باز میکنه؟ چه میکنه؟
ناشناس۱۳۱۹۰۶۵۱۱:۴۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
هر کس موشکی به سمت آسمان پرتاب کند، فضایی شده؟؟؟
ناشناس۱۳۱۹۰۸۸۱۲:۰۲:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
کی در اقتصاد و رفاه مردم جز کشورهای اول جهان خواهیم شد ؟
ناشناس۱۳۱۹۳۱۷۱۵:۰۳:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
هروقت که شما از فرصت رای دموکراسی استفاده درست بکنی و به جای رای سیاسی، رای عقلانی بدی
ناشناس۱۳۱۹۵۸۳۱۹:۴۸:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
رای عقلانی یعنی به کاندید مورد نظر شما رای بدیم ؟؟ انتخاب بین بد و بدتر بهتر از این نمی شه داداش .. نتیجه اش اینه که می بینیم
ناشناس۱۳۱۹۶۰۴۲۰:۱۶:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
منظورت از رای عقلانی امثال.. هستن؟
موسوی۱۳۱۹۳۵۸۱۵:۳۸:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
هر وقت روحیه وطن پرستی و انقلابی و اتکا به جوانان داخل کشور شد، میتونیم اقتصاد کشور رو درست کنیم. وقتی در علوم پیچیده و پیشرفته، پیشرفت میکنیم یعنی انرژی لازم برای کارهای دیگه هست البته اگر خائنین و دزدها و منافق صفت ها بگذارن!
ناشناس۱۳۱۹۰۹۰۱۲:۰۳:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
البته کاش به سرنوشت لیبی دچار نشویم چون مسیری که دولت فعلی در پیش گرفته بیشتر شبیه مسیر لیبی هست تا شوروی
ناشناس۱۳۱۹۲۲۷۱۳:۵۷:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
حقوق کارگر در لیبی دوبرابر ایرانه
ناشناس۱۳۱۹۴۵۵۱۷:۰۵:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
البته با جنگ داخلی به جای نون،گلوله می خورن.
امید۱۳۱۹۰۰۱۱۱:۰۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
بسم الله الرحمن الرحیم اگر این دولت هفت سال گذشته کشور را برای لبخند غ بی ها رها نکرده بود الان جز ۴ کشور دنیا بودیم .
ناشناس۱۳۱۹۰۷۰۱۱:۵۱:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
فضایی شدن ما مانند ماشین سازی ما است. 60 سال صنعت ماشین سازی ما ثمره اش « سمند » شده !!!!!!!!!!!
ناشناس۱۳۱۹۱۸۷۱۳:۲۷:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
احسنت موتورشو از یه جا می یارن نقشه از روسیه می گیرند و.. والا به گرفتاری مردم برسید
ناشناس۱۳۱۹۴۰۸۱۶:۳۰:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
ببخشید انگار یادتون رفته تو دولت دهم ما به سرعت در حال سقوط در سرازیری بودیم !
ناشناس۱۳۱۹۷۳۱۲۳:۰۵:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
در عوض در این دولت خوب صعود کردید درحالیکه ملت و کشور سقوط آزاد کردند
ناشناس۱۳۱۹۰۱۴۱۱:۱۴:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
ماهواره حالا مهم هست یا ماهواره بر ؟؟
ناشناس۱۳۱۹۰۱۵۱۱:۱۵:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
پراید شده شصت میلیون من پرتاب ماهواره به چه دردم میخوره؟
ناشناس۱۳۱۹۰۹۲۱۲:۰۵:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
اگه صنعت خودرو سازی هم بحث امنیتی و بازدارندگی داشت حتما الان هامر میدادن بهمون با قیمت 5 میلیون اون هم قسطی.
ناشناس۱۳۱۹۰۹۶۱۲:۰۷:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
به درد تو نمی خورد برو دنبال پرایدت موفق باشی
ناشناس۱۳۱۹۲۴۸۱۴:۱۶:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
.. شما از کجا تامین میشی که نمی دونی تورم و گرانی در پراید یعنی گرانی در خوراکی و پوشاک و خدمات و .. اون هم نزدیک به عید ! اصلا درد والدین گرفتار مخارج زندگی را نمی فهمی ؟؟ درد و رنج جوانان بیکار و نامید و خجالت زده را نمی بینی ..
عجایب شهر۱۳۱۹۶۹۷۲۲:۲۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
شما تلویزیون، ارتباط تلفنی و اینترنت نمی خواهی؟
ناشناس۱۳۱۹۷۲۶۲۳:۰۰:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
ایالات متحده آمریکا که خود را اولین در تحقیقات فضایی و هواپیمایی، اتمی، دانشگاهی، صنعت و.. میداند با جمعیت ۳۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری، نرخ بیکاری ۳.۶٪ در سال ۲۰۱۹ و فقر ۱۲.۳٪در سال ۲۰۱۷ و بدهی ۲۲ هزار میلیارد دلار و ۱۳٪ جمعیت در زیر خط فقر در سال ۲۰۰۷ ، و از هر ۱۰۰۰ نفر بیش از ۲۰۷ نفر یعنی جمعیتی بیش از ۶۷ میلیون نفر فاقد خودرو، کارزار تشکیل ارتش فضایی را شکل داده است. این ۶۷ میلیون نفر فاقد خودرو چه باید بگویند به ناسا و ارتش فضایی و ارتش مهاجم آمریکا. منابع ویکیپدیا فارسی
یه الفی۱۳۱۹۰۱۸۱۱:۱۷:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
آری به راستی ایران چگونه توانست جزء ۱۰ کشور فضایی دنیا شود؟ ولی هنوز اندر خم تولید پراید و ... مانده ایم؟ نویسنده محترم سوال را کامل بپرسید و جواب را هم کامل بدهید
ناشناس۱۳۱۹۵۱۶۱۸:۲۷:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
علت این است که مدیریت بخش موشکی وفضایی در سطح بسیار خوبی است اما مدیریت ومدیران بخشهای اقتصادی وفرهنگی کشور در سطح افتضاح
ناشناس۱۳۱۹۶۱۹۲۰:۳۷:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
مدیریت موشکی آشکار نیست تا در بوته نقد قرار گیرد. شاید هزینه ساخت موشک حتی به میلیارد دلار رسیده باشد ما نمیدانیم
ناشناس۱۳۲۱۴۸۴۰۱:۰۱:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
البته با هزینه هنگفت ..
محمد۱۳۱۹۶۰۶۲۰:۱۹:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
یک نگاه به کامنتها بکنید-بزرگترین خیانت صنعت خودرو سازی به کشور عدم خودباوری مردم است.باید به این جرم محاکمه شوند.
عجایب شهر۱۳۱۹۷۰۶۲۲:۳۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
جوابش مشخصه: خودرو یک محصول تجاری است و در محصول تجاری بحث اقتصادی اولویت اول است اما ماهواره یک محصول خاص و دولتی است که اقتصاد یا قیمت در اولویت چندم است. به زبان دیگر ما در شرایط خاص و تولید محدود، پراید که سهل است 100 برابر پراید را هم میتوانیم تولید کنیم اما به قیمت در نمیاد.
ناشناس۱۳۱۹۰۴۲۱۱:۳۰:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
پول باشه کار نشد نداره.
یه الفی۱۳۱۹۱۲۲۱۲:۲۵:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
اشتباه گفتید چون پول هست نگفتید اگه پول باشه و عقل نباشه چیکار کنیم
ناشناس۱۳۱۹۰۶۳۱۱:۴۶:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
هر کاری وقتی ارزش داره که با هدف درست انجام بشه. مثلا فضایی شدن وقتی خوبه که هدفی را دنبال کنه مثلا کاوش برای مکانی بهتر برای زندگی بشر. وقتی ما از معاش و زندگی ابتدایی مردم غافل بشیم تلاش فضایی فقط جنبه تبلیغاتی داره مثل داستان شوروی یا کره شمالی. البته تلاش فضایی باید انجام بشه در حد دانش بنیان و تحقیقاتی ولی بهتره بودجه ها صرف امور مهمتر مردم بشه.
ناشناس۱۳۱۹۱۲۶۱۲:۲۷:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
مردم گرسنه اند دل خوش کرده اید به ماهواره
ناشناس۱۳۱۹۱۲۸۱۲:۲۷:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
آلمان و فرانسه و انگلیس نتونستن و ما تونستیم!!! درود بر ما
ناشناس۱۳۱۹۲۱۴۱۳:۴۷:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
باهوش حتمالا کارهای واجب تری داشتن که دنبال فضا نرفتن. شما مشکل رو زمین را حل کن فضا پیش کش
ناشناس۱۳۱۹۷۶۵۲۳:۴۶:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
باهوش! ایشون از افعال معکوس استفاده کردن
ناشناس۱۳۱۹۱۸۳۱۳:۲۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
اقتصاد در دست لیبراهاست مثل بختک چسبیدن به قدرت ول کن نیستن
ناشناس۱۳۱۹۱۹۹۱۳:۳۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
6-7 سال را هدر دادیم. در خوشبینانه ترین حالت، تنبلی و غفلت شده است!
ناشناس۱۳۱۹۲۵۳۱۴:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
پراید و دیگر ماشین های ایرانی را همه سوار میشیم و متوجه هستیم چه تفاوت وحشتناکی با خودروهای استاندارد خارجی دارند ولی موشک را کسی امتحان و مقایسه نکرده و بسیاری از کشورهای پیشرفته و متمدن اصلا به فکر ساخت موشک هم نیستند بنابراین نمیشه گفت در موشک سرآمد قرن هستیم
ناشناس۱۳۱۹۲۵۹۱۴:۲۴:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
..صنایع نظامی هر کشور شما فرض کن 10 پله از سایر صنایع اون کشور بالاتر باشه. با این وجود و تولید پراید به نظرتون ما کجا ایستاده ایم؟
ناشناس۱۳۱۹۲۹۱۱۴:۵۳:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
خیلی هم خوبه و عالی. پیشرفت تو هم زمینه ای خوبه نباید چون ماشین سازیمون قوی نیست جاهای دیگه عقب بایستیم. آلمانی ها ماشین خوب می سازند آیا موبایل ( که شاید ساده تر هم باشه) میتونند به خوبی اپل یا سامسونگ بسازند؟ برزیلی ها فوتبالشون خوب ولی صنایعشون ضعیفه.روسیه بمب و موشک خوب می سازه فضاپیما و ..هم داره ولی ماشین خوب نداره؟ خوب که چی؟؟؟ هر ملتی که یه زمینه هایی قوی و یه زمینه هایی ضعیفه پیشرفت خوبه و هرچی از دستمون بر میاد باید انجام بدیم و گرنه تن پروری و نق زدن رو همه بلدن!
ناشناس۱۳۱۹۳۳۱۱۵:۱۶:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
شما بگو چطور با این همه منابع طبیعی و نیروی جوان دچار چنین وضع فلاکت باری شدیم که ملت همه رفتند زیر خط فقر
ناشناس۱۳۱۹۳۳۷۱۵:۲۰:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
سیاست بازان ما اغلب قابل تحسین نیستند ولی دانشمندان مان آری.
ناشناس۱۳۱۹۳۴۱۱۵:۲۳:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
براي مردم جاي سؤال است كه چگونه كشور ما در علوم پيچيده وتكنولژي روز دنيا مانند همين علوم فضائي به فرموده شما جزء ده كشور اول دنيا هستيم ولي در صنعت وتوليد نياز هاي اوليه مردم نا توانيم واگر واردات از چين نباشد خيلي از كارهاي صنعتي ميخوابد بعد از تحريمها مشخص شد كه حتي خودروي ملي سمند اكثريت قطعات آن وابسته است وبايد با دلار وارد كشور شود در حاليكه سالها شعارخودروي ملي را تحويل مردم دادند ..
ناشناس۱۳۱۹۴۴۳۱۶:۴۹:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
اقتصاد باید همه چیزش جور باشه. قدرت موشکی و فضایی بدون رشد در صنایع دیگه و بهبود استاندارد زندگی یعنی مدل شوروی
ناشناس۱۳۱۹۴۷۹۱۷:۲۲:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
کسی که با روسیه رفیق بشه ازین بهتر نمیشه
ناشناس۱۳۱۹۴۸۸۱۷:۳۵:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
بر فرض هم که ما جزء ۱۰ کشور فضایی جهان شده باشیم توضیح ندادید که این صنعت قرار است چه مشکلی از مردم ایران را حل کند. ایکاش جزء ۱۰ کشور شاد جهان بودیم
ثابتی۱۳۱۹۵۲۰۱۸:۳۶:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
با وجود پراید ، چجوری میتونم فضایی بودن کشورم رو باور کنم!!!!!
ناشناس۱۳۱۹۵۲۳۱۸:۳۹:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
در اين زمينه بيش از اين رشد كنيم ميشيم كره شمالي الان كره شمالي كشوري پيشرفته به حساب مياد يا عقب مانده؟ ضمنا اين موضوع ثابت ميكنه اگه بخواهند هر كاري ممكنه حتي پيشرفت صنعتي واقتصادي ورشد آن
ناشناس۱۳۱۹۵۳۹۱۸:۵۳:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
فضانوردان اینااام از دروازه غار و شوش و.... جمع کنین ملت از گرسنگی و فقر دارن میمیرن شما با چهارتا ترقه بازی و..... شدین فضانورد.... جک سال 2020
ناشناس۱۳۱۹۵۷۵۱۹:۳۲:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
از این چاه اگر آبی برای مردم در نیاد برای خیلی ها نان درمیاد؟
ناشناس۱۳۱۹۷۵۰۲۳:۲۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
متاسفم برای کسانی که بجز پوزخند و‌ کنایه زدن به توانمندی علمی و فنی کشورشون کار دیگه ای بلد نیستند.مطمئنم این عده خودشون عرضه تولید دسته بیل رو‌ هم‌ ندارند.
ناشناس۱۳۱۹۷۷۴۲۳:۵۲:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
یک پیچش را هم خودتون بلد نیستید بسازید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین