رئیسی: باید کاری کنیم که کشف موارد فساد افزایش یابد/ مجرمین اقتصادی خود را برای محاکمه آماده کنند

گروه اجتماعی الف،   3981114062 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس قوه قضائیه گفت: ما باید کاری کنیم که کشف موارد فساد افزایش یابد و منافع حاصل از فساد را به شدت کاهش دهیم و هزینه را برای فساد بالا ببریم.

رئیسی: باید کاری کنیم که کشف موارد فساد افزایش یابد/ مجرمین اقتصادی خود را برای محاکمه آماده کنند

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه که امروز در دادگستری استان تهران تشکیل شد، با  اشاره به افتتاح مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: تشکیل مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی، اقدام مجدانه و هماهنگی در رابطه با مبارزه با فساد اقتصادی است.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: شرایط انتخابات خاص است و کاندیداها و طرفداران آنها از زدن اتهام به افراد دیگر پرهیز کنند. اگر موضوعی باشد مرجع رسیدگی به آن قوه قضاییه است و دستگاه قضایی، حزب و جناح و ارتباطات سیاسی نمی شناسد.

وی ادامه داد: ما باید کاری کنیم که کشف موارد فساد افزایش یابد و منافع حاصل از فساد را به شدت کاهش دهیم و هزینه را برای فساد بالا ببریم.

رییسی تصریح کرد: مسئله بازدارندگی مجازات‌ها موضوع مهم دیگری است تا افرادی که مرتکب فساد می شوند برایشان صرف نکند و مهم این است که ما نباید اجازه دهیم که فضای کشور، فضای اتهام زنی به یکدیگر شود. این برای کشور ضرر دارد.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: اگر افراد گزارشاتی در رابطه با فساد دارند باید به مسئولین بدهند، فضای اتهام افکنی نادرست است. روابط ناسالم اقتصادی ناپسند است و اگر منتهی به جرم شد باید رسیدگی شود. مجرمین اقتصادی خود را برای محاکمه آماده کنند. در این رابطه حرکت ما مستمر است و مقطعی نیست و تشکیل مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی در همین راستا است.

رییسی گفت: خداوند را شاکریم که در 40 سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و در گام دوم انقلاب، شاهد اقتدار، عزت، عظمت و پیشرفت در کشور هستیم. این پیشرفت به معنای آن نیست که در مصرف پیشرفته شویم بلکه توانمند شدن و توانایی ایجاد پیشرفت مهم است و در این زمینه نیروی انسانی کارآمد، تولید، علم و فناوری اهمیت دارد.

وی افزود: ایران قوی ایرانی است که همه اجزا در کشور حرکت متفاوتی نسبت به گام اول داشته اند و در جهت ارزش‌های انقلاب و تحقق آن باید تلاش جدی کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اظهارات وزیر بازرگانی آمریکا در مورد انتشار ویروس کرونا گفت: این ویروس همه دنیا را نگران کرده و باید برای آن اقدامات بهداشتی انجام دهند اما اظهارات وزیر بازرگانی آمریکایی فقط به فکر رونق اقتصادی امریکایی است و در حالی که تمام دنیا نگران ویروس شده‌اند، این کشور به ارزش‌های خود فکر می‌کند.

وی تصریح کرد:  امیدواریم با اقدامات مناسب بهداشتی در کشور از این آسیب مصون بمانیم. اقدامات بهداشتی از حقوق عامه است و باید مراقبت کرد تا آلودگی به کشور نیاید و سلامت مردم تضمین شود.

رئیسی با اشاره به آغاز به کار مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی  گفت: در این سال‌ها مبارزه با مفاسد در دادگستری تهران بوده و الان هم جریان دارد. اما در این کار باید چند نکته را در نظر گرفت، ‌اول اینکه تمرکز در بخش‌ها و فرایند دادرسی در دادسرا و  دادگاه‌های تجدیدنظر و دادگاه های  خاص که با اذن خاص رسیدگی می‌کنند، این مجتمع باعث می‌شود فرایندها تسهیل یابد و  ضرورت داشت که ضمن دادرسی و کیفری، کار تخصصی نیز انجام شود و باید در دادگستری‌ها کارهای تخصصی وجود داشته باشد به طوری که اکنون در بخش مبارزه با مفاسد اقتصادی کارشناسان بانکی، پولی، مالیات، ‌ بیمه، واردات و صادرات و قراردادها کارشناسانی داریم که در اتقان آرا می‌توانند به قضات کمک کنند.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: هماهنگی ضابطان نیز در این زمینه ضروری است که در حوزه های انتظامی و امنیتی و اطلاعاتی ضابطان را داریم و بصورت هماهنگ باید دنبال شود. همچنین شفافیت یک مطالبه است و باید علاوه بر اینکه به پرونده مفسدان رسیدگی می‌شود باید از فرایند تولید فساد هم پیشگیری کرد؛ زیرا  زیبنده کشور نیست.

رییسی گفت: باید  از بخش‌های مختلف این شفافیت و مبارزه با فساد خواسته شود و این شعار نیست و آنهایی که نسبت به شفافیت  مقاومت می‌کنند باید به حاشیه کشیده شوند تا شاهد کاهش ورودی پرونده‌های فساد به قوه قضائیه باشیم.

وی افزود: در حوزه اقتصادی اسناد، معاهدات و مجوزها را داریم، همچنین مسئله گردش پول هم اهمیت دارد، گاهی گردش وجود دارد اما کالایی نمی‌آید و این خوف پولشویی را ایجاد می‌کند. همچنین موضوع دیگر کالاست که باید این سه محور با یکدیگر مرتبط شوند و در سامانه ادارات شفاف شوند تا زمینه انحرافات اقتصادی گرفته شود.  

وی ادامه داد: اگر تسهیلات بانکی  به اظهارنامه مالیاتی متصل شود کم‌اظهاری وجود نخواهد داشت. جلوگیری از فرار مالیاتی به ویژه برای کسانی که تمکن مالی دارند و به نحوی با ترفندهایی از دادن حقوق دولت طفره می‌روند نیز باید کمک کرد که از آن جلوگیری شود.

وی افزود: طبق بیانیه گام دوم رهبری در دستگاه‌ها باید بخش متولی مبارزه با فساد وجود داشته باشد که ما این کار را دنبال کرده‌ایم و اکنون نیز با ایجاد این مجتمع پیگیر جدی آن خواهیم بود.

رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: قضات باید در این مجتمع ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی با شورایی که توسط معاون اول قوه تشکیل می‌شود و بخش‌های درون سازمانی هماهنگ‌تر شوند و با دستگاه‌های برون‌سازمانی دولت نیز هماهنگ باشند. بخش جدی این مجتمع رسیدگی به پرونده‌هاست و بخش دیگر ایجاد هماهنگی با سازمان‌ها و انجام اقدامات پیشگیرانه است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۱۷۷۹۲۱۱:۲۷:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
اقای رئیسی باید کاری بکنید زمینه انجام فساد از بین برود
میلاد حمیدی۱۳۱۷۹۶۷۱۳:۲۱:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
زمینه انجام فساد باید از طریق وضع قوانین درست و بروز صورت پذیرد که از وظایف مجلس است . زیرا قوه قضاییه هم در چهارچوب قانون عمل میکند. لذا اگر قانون درستی وجود نداشته باشد یا نظارت درستی صورت نپذیرد قوه قضاییه خیلی دستش باز نخواهد بود.
ناشناس۱۳۱۸۳۷۱۱۷:۵۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
از بین بردن زمینه فساد یک قسمت عمده اش توسط مجلس و دولت باید انجام بشه
ناشناس۱۳۱۸۷۰۴۲۳:۳۷:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
زمينه انجام فساد در ايرانيها زياد است بهترين كار كشف و مجازات سنگين مفسدين است بصورت اتوماتيك جرايم كاهش ميابد پس بهترين كار حق الكشف فساد است ! ٢٠ درصد حق الكشف بگذاريد ١٠٠ ها ميليارد دلار و هزاران ميليارد تومان فساد كشف خواهد شد
صمصام۱۳۱۷۷۹۳۱۱:۲۸:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
ما باید کاری کنیم که کشف موارد فساد افزایش یابد این یعنی چی ؟؟؟ فرق ما با کشورهای دیگر همین است انها زمینه های بوجود اورنده فساد را از بین میبرند اما ما کشف موارد فساد را افزایش میدهیم !
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۳۱۷۸۰۴۱۱:۳۷:۵۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
ریاست محترم قوه قضاییه لطفا قانون از کجا آورده ای را بصورت جامع و بدون خط قرمز برای تمامی ثروت های حرام و نامشروع اجرایی فرمایید
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۳۱۷۸۰۸۱۱:۴۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
بهترین راه مبارزه با فساد این است که تمامی ثروت ها و دارایی های بالای یک زندگی مطلوب و ایده آل به بالا ملی و مشاء اعلام گردد و برای آینده هم طوری برنامه ریزی کنیم که افراد فقط از طریق کار و تلاش فیزیکی و فکری بتوانند سرمایه بدست آورند
ناشناس۱۳۱۷۸۱۶۱۱:۴۵:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
همه فسادها آشکارا معلومه.جالبه فسادگران علنی این کارو انجام میدن .پیدا کردن فساد دیگه چیه!!!!
ناشناس۱۳۱۷۸۳۹۱۲:۰۰:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
جناب آقای رئیسی لطفا به تامین اجتماعی ورود نمایید هیئت امنا .هیئت مدیره و مدیریت تامین اجتماعی بواسطه سو مدیریت طی ۶ سال گذشته ..بررسی گردند
ناشناس۱۳۱۷۸۷۴۱۲:۲۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
دو صد گفته چون نیم کردار نیست . مردم از شعار مبارزه با فساد خسته و دلسرد هستند..
سید ساده۱۳۱۸۰۳۵۱۳:۵۰:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
جناب رییسی، ما هم با شما موافقیم که باید کاری کرد که فساد کم بشود و موارد کشف فساد بیشتر بشود. اما چگونه؟ آیا شما به پیچیدگی جامعه باور دارید؟ آیا این پیچیدگی علم خاص خودش را لازم دارد؟ این علم کجاست؟ آیا جواب همه سوالات در ذهن مقامات است؟ اگر بود که وضع ما این نبود؟ آیا لازم نیست به دانشمندان و دانشگاهیان برای حل مسایل پیچیده اعتماد کنید؟ جناب رییسی، آیا وقت آن نرسیده است که واژه چندین ساله «تعهد» که به حدی باعث رشد ریا و دروغ در جامعه شده که یک سوم نمایندگان فعلی مجلس که با مکانیزم ریا خود را افراد متعهدی نشان داده‌اند اکنون مبتلا به فساد مالی رد صلاحیت می‌شوند، خاتمه داد؟ جناب رییسی، به نظر شما فهم درست و صحیح مسایل به نفع نظام است، یا ماندن در یک فهم غلط و تکرار یک نتیجه غلط؟
ناشناس۱۳۱۸۰۸۱۱۴:۱۵:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
آقای رئیسی لطفا بعضی ازاین نماینده های فعلی که خیلی..هستندوجدیدا اسنادفساداقتصادیشون هم توفضای مجازی دست به دست چرخیده،وبااین وجود..تائیدشده روهرچه زودتر دستگیرشون کنید.مااین دردبزرگ روبه کی بگیم که دوباره امثال این آقایون برن تومجلس ودوباره روزازنوروزی ازنو
ناشناس۱۳۱۸۲۷۲۱۶:۲۷:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
تجربه چند هزار ساله بشر و پس از آزمودن ده ها روش این شده است که مبارزه با فساد بدون آزادی بیان محال است. آزادی بیانی که نشود.. محدودش کرد.
سید۱۳۱۸۳۷۲۱۷:۵۹:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
تا وقتی در پشت میز بنشینیم هیچ چیز درست نمیشود
ناشناس۱۳۱۸۴۷۷۲۰:۰۳:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
من هم بیکارم باید کاری کنم که کار پیدا کنم اما چطوری تمامی درها بسته است مثل جریان فساد واختلاس وقتی ریشه دوانده در تمامی سطوح چطوری؟
ناشناس۱۳۱۸۵۴۷۲۱:۰۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
با گذشت زمان و افت ارزش پول ملی بعضی ازقوانین مالی با احکام دین فاصله دارد، اولا قانون بایداصلاح شود دوما با اولیماتوم ایشان دزدا فرار میکنند پس به جای هشدار وارد عمل شوند .
ناشناس۱۳۱۸۶۴۹۲۲:۴۰:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
حالا اونايي كه كشف شده رو چيكار كردين ؟يك مجازات اعدام در مورد مفسدان كلان اقتصادي نديديم ..
ناشناس۱۳۱۸۷۰۵۲۳:۳۹:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
بسم الله اين گوي و اين ميدان مفسدين اقتصادى
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین