«پول‌کراسی» در انتخابات؛ نتیجه لجاجت مجلس/ مخالفان شورای نگهبان یک سوزن هم به خود بزنند

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3981030113 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
 «پول‌کراسی» در انتخابات؛ نتیجه لجاجت مجلس/ مخالفان شورای نگهبان یک سوزن هم به خود بزنند

بیراه نیست اگر مجلس شورای ملی را مهمترین میراث جنبش مشروطه در ایران بخوانیم. مجلسی که نخستین جلسه دور اولش در کاخ گلستان و در حضور مظفرالدین شاه قاجار گشایش یافت. شاید همین که به پاسداشت فرمان مشروطیت مظفرالدین شاه، به مجلس شورای ملی «دارالمظفر» یا «عدل المظفر» می‌گفتند، خود حکایتی است که بدانیم از همان اول ناف مجلس را به ناف دولت گره زده‌اند. اگر نبودند کسانی همچون سیدحسن مدرس، مجلس شورای ملی یا مجلس شورای اسلامی امروز، تبدیل به شعبه‌ای از دولت می‌شد. شهید مدرس نقطه عطف عمر ۱۱۳ ساله پارلمان در ایران است. او سنگ محک شناخت نماینده از غیرنماینده و وکیل المله از وکیل الدوله است.

در عصر انقلاب اسلامی، که حکومت برخاسته از موضع طبقاتی و سلطه‌گری فردی یا گروهی نبوده بلکه تبلور آرمان سیاسی یک ملت است، مجلس جایگاه واقعی خود را به دست آورد و به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در رأس امور قرار گرفت، اما هستند برخی افرادی که با وام‌داری به جریان‌های ثروت و مکنت به این جایگاه ضربه زدند.

قانون‌گذار برای جلوگیری از چنین عارضه‌ای، شورایی به نام شورای نگهبان در اصل ۹۱ قانون اساسی پیش‌بینی کرده است که ضمن پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی، یکی از وظایف آن بررسی صلاحیت مستأجران خانه ملت است و تنها ابزار شورا برای انجام صحیح این مأموریت، «قانون» است؛ قانونی که تهیه و تصویب آن بر عهده دو قوه دیگر یعنی مجلس و دولت است. پس عملکرد شورای نگهبان به کیفیت قانونی بستگی دارد که دولت و مجلس بانی و مسئول آن بوده و هستند.

رهبر معظم انقلاب ۲۴ مهر ۱۳۹۵ سیاست‌های کلی «انتخابات» را در ۱۸ بند ابلاغ کردند که بند ۴ آن صراحتاً به «تعیین حدود و نوع هزینه‌ها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی، شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان و تشکل‌های سیاسی و اعلام به مراجع ذی‌صلاح و اعمال نظارت دقیق بر آن و تعیین شیوه و چگونگی برخورد با تخلفات مالی» تاکید داشت.

پیرو ابلاغ این سیاست‌ها، کارشناسان و حتی اعضای شورای نگهبان انتظار داشتند ظرف سه سال تا انتخابت ۹۸، لایحه جامع انتخابات برای اصلاح قوانین انتخابات‌ «ریاست جمهوری»، «مجلس شورای اسلامی» و «مجلس خبرگان» اصلاح و به روز شود، اما هرگز چنین نشد چرا که دولت با تأخیر عجیب دو ساله، لایحه جامع انتخابات را ۹ بهمن ۱۳۹۷ با قید یک فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

اما این پایان ماجرا نبود بعد از آنکه مسجل شد لایحه جامع انتخابات به این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی نمی‌رسد جمعی از نمایندگان دست به کار شده و طرح اصلاح برخی قوانین انتخابات مجلس شورای اسلامی را تهیه کردند، اما در اقدامی  عجیب، طرح «استانی شدن انتخابات مجلس» را که بار‌ها از سوی شورای نگهبان رد شده بود در دل طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس گنجاندند تا به این ترتیب جا پای دولت بگذارند چرا که نوبت تأخیر و تعلل مجلس از راه رسید.

شورای نگهبان ضمن موافقت ضمنی با سایر مواد طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس همچون حوزه تبلیغات و مالی، یادآور شد اگر استانی شدن انتخابات مجلس منفک و سایر بخش‌های طرح به شورای نگهبان ارسال شود احتمال تائید آن بالاست، اما این بار نمایندگان بودند که به قول سخنگوی شورای نگهبان با قهر کردن مانع تکمیل فراینده قانونی شدن این طرح شدند.

این اقدام نمایندگان دست شورای نگهبان را برای جلوگیری از ورود احتمالی برخی وابستگان به کانونهای ثروت  را بسته نگه داشته است چراکه شورای نگهبان بر اساس قوانینی که مجلس آن را مجلس تصویب می‌کند باید حرکت کند، اما این قوانین جوابگوی حال حاضر نبوده و باید اصلاح شود.

شورای نگهبان نیز که بار‌ها خواستار همکاری دولت و مجلس برای سامان یافتن این حوزه شده و حتی به پیشنهاد این شورا جلسه‌ای مشترک بین اعضای شورا، مجلس و دولت برگزار شده بود وقتی دید این دو قوه همکاری نمی‌کنند زبان به انتقاد گشود به طوری که سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری ۳۰ آذر ۹۸ در جمع خبرنگاران درباره انتظارات جامعه درباره بررسی هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان صراحتاً گفت:« این انتظارات، انتظارات به جایی است که ما بتوانیم این موضوعات را بررسی کرده و از «پول‌کراسی» و «از حاکمیت پول» جلوگیری کنیم اما قانون در این زمینه دست ما را باز نگذاشته است. انتظار بود همه این موارد در قانون اصلاح شود که مواردی دیگری هم وجود دارد که بنده پیش‌تر هم به آن اشاره کرده بودم.»

عضو حقوقدان شورای نگهبان در حالی از «حاکمیت پول کراسی» سخن گفت که به اذعان همه، ورود نمایندگان وام‌دار کانونهای ثروت برای عامه مردم نه تنها هیچ عایدی نخواهد نداشت بلکه به ضرر منافع آن‌ها نیز خواهد بود.

از این رو باید دولت و مجلس مسئولیت خود را در قبال عدم اهتمام به اصلاح قانون انتخابات مجلس بپذیرند و حداقل این روز‌ها اجازه دهند شورای نگهبان براساس همان قوانین نیم بند قبلی به وظایف خودش عمل کند.

بهتر است مخالفان شورای نگهبان بجای پریدن به این نهاد مهم حاکمیتی، به کسانی هجمه کنند که پرونده آن‌ها مشحون از انواع فساد بوده و با کمال وقاحت هوای بهارستان هم کرده اند!.

البته باید مراقب بود از رهگذر این تصمیم شورای نگهبان همه رد شدگان و کسانی که صلاحیتشان به هر دلیل احراز نشده است به یک چوب رانده نشده و مورد اتهام واقع نشوند . و اگر کسانی در مرحله اول بررسی ها با نامه رد صلاحیت مواجه شده اند امکان دفاع از خود را با مکانیسمی که در قانون پیش بینی شده داشته باشند و اگر در حق آنان اجحافی صورت گرفته اصلاح و جبران شود .

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۴۱۷۵۰۹:۱۵:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۳
باید تکلیف پول های کثیف در مجلس روشن شود
ناشناس۱۳۰۴۳۸۹۱۲:۳۲:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۳
این پولها همه جا نفوذ کرده
ناشناس۱۳۰۴۶۲۶۱۷:۱۶:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۳
نماینده های فعلی ردشده به دادگاه معرفی بشن
dayani۱۳۰۴۱۸۰۰۹:۲۳:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۳
تعیین فسارد افراد با قوه قضائیه است و پیش از رسیدگی انها نمیتوان کسی را مقصر دانست و از حقوقش محروم کرد.
ناشناس۱۳۰۴۲۲۶۰۹:۴۸:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۳
شورای نگهبان به هیچ وجه از تصمیم خود مبنی بر رد صلاحیت نامزدهای رو صلاحیت شده کوتاه نیاید و بر رای خود استوار و تحت تاثیر شانتاج واقع نشود
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۳۰۴۳۷۸۱۲:۲۳:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۳
شورای نگهبان وظیفه دارد لیست اسامی رد صلاحیت شده و مصادیق انرا به قوه قضاییه بدهد و از طرفی هم قوه قضاییه از بدیهی تریت کارهایش باید این باشد که بطور سازمانی لیست و مصادیق حرن و تخلف رد صلاحیت شده ها را بخواهد و به ان رسیدگی و هر کدام را که نیاز باشد به دادگاه معرفی نمایند
ناشناس۱۳۰۴۲۴۱۱۰:۰۰:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۳
نمایندگانی که وام دار باندهای قدرت و ثروت هستن برای تامین منافع ملی و مردم هیچ کاری نمی کنند و فقط بفکر منافع شخصی و حزبی خودشون هستن.
ناشناس۱۳۰۴۳۲۴۱۱:۳۰:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۳
وقتی یکی نماینده است متاسفانه قوه قضاییه نمی تواند بر روی او حکمی کند تا دوره اش تمام شود . حالا با نماینده خلافکاری که دو باره ثبت نام کرده چه باید کرد؟؟؟
فرناز۱۳۰۴۱۸۴۰۹:۲۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۳
تنها راه حل این موضوع، اینه که نامزدهایی که رد صلاحیت شده اند، دلایل رد صلاحیت خودشون رو علنی کنند و از شورای نگهبان دلیل اون رو صریحا" بخواهند(اختلاس، سواستفاده مالی....) و شورای نگهبان هم موظف باشه که صریحا" و با ذکر سند جواب بدهد.
عمران۱۳۰۴۱۹۹۰۹:۳۴:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۳
. چند نفر رد صلاحیت شده اند؟ آیا اینهمه آدم مساله دار با پرونده تخلفات مالی در کشور هست که همه کاندید مجلس شده اند؟ هزینه های انتخاباتی و شفافیت دارایی های نمایندگان مجلس در تمام دنیا حل شده است، مساله قابل حلی است. قوانین شفافیت مالی این موضوع را به راحتی حل میکند. قانون انتخابات هم با شروط «التزام به نظام» جواب نمیدهد. التزام به نظام یعنی هر کسی مخالف است از کشور برود
الف ر۱۳۰۴۲۳۸۰۹:۵۴:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۳
برای اینکه شورای نگهبان از این اتهام ها مبری بشه شرطش اینه که هر کی مدعی تضییع حقش شده علت انرا اقشا کنه
ناشناس۱۳۰۴۳۲۶۱۱:۳۰:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۳
قانونا نمی تواند
حسن۱۳۰۴۲۵۹۱۰:۱۶:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۳
سئوالی که پیش میاد اینه که چرا در شرق و غرب عالم که شورای نگهبانی با روش ما ندارند نمایندگان این همه دچار فساد نمی شوند.عملا شورای نگهبان با حذف افراد سیاسی منتقد و صاحب کارنامه راه را برای فرصت طلبان و ریاکاران باز کرده است.
ناشناس۱۳۰۴۴۷۵۱۴:۰۵:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۳
نمایندگانی که به شفافیت مجلس رای ندادند همان بهتر که رد صلاحیت بشوند.
ناشناس۱۳۰۴۶۱۸۱۷:۰۴:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۳
عالی بود
ناشناس۱۳۰۴۲۶۲۱۰:۲۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۳
خیلی وقت بوود مطلب خوبی ندیده بودیم که صداقت داشته باشه و حرف دل رو بزنه، واقعا باید نمایندگانی وارد مجلس شوند که پاک و مبرا باشند
ناشناس۱۳۰۴۴۵۱۱۳:۴۴:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۳
میشه اقای کدخدایی اعلام بفرمایند این نمایندگان حاضر به چه دلیل رد صلاحیت شدند؟اگر سوء استفاده از موقعیت هست چرا تا الان چیزی بیان نشده؟قرار هست این تعداد نماینده تا اخر این دوره داخل مجلس باشند(تا باقی کارهاشون را در اختلاس دزدی و ... تکمیل کنند )؟؟؟؟
رضامیرزایی۱۳۰۴۵۶۵۱۶:۰۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۳
کسی که با پول بیاد مجلس فکر اقتصادی کثیفی دارد.
ناشناس۱۳۰۴۵۷۴۱۶:۱۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۳
میلیاردها خرج میشه تا نظارت بر کاندیداها بشه آخرشم معلوم میشه یک سوم نماینده ها فاسدند. پس شورای نگهبان به چه درد میخوره؟
ناشناس۱۳۰۴۷۱۸۱۹:۴۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱۱/۳
مجلس پاک و مبرای بعدی رو هم خواهیم دید...
ناشناس۱۳۰۴۷۳۱۱۹:۵۳:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۳
وقتی افراد این طور فیلتر می شوند نباید توقع داشت افراد کارآمد وارد مجلس شوند. حتی اونهایی هم که وارد میشوند جرات انتقاد اساسی به سیستم را نخواهند داشت و فقط به به و چه چه خواهند کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین