افتتاح متروی ناامن توسط رئیس‌جمهور/ تکذیب درگیری لفظی روحانی و رحمانی فضلی/ آیا سعید جلیلی به‌ دنبال تشکیل گروه فشار علیه دولت است؟

گروه سیاسی الف،   3981010126 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

افتتاح متروی ناامن توسط رئیس‌جمهور/ تکذیب درگیری لفظی روحانی و رحمانی فضلی/ آیا سعید جلیلی به‌ دنبال تشکیل گروه فشار علیه دولت است؟

افتتاح متروی ناامن توسط رئیس‌جمهور

صبح امروز متروی گلشهر-هشتگرد با حضور رئیس‌جمهور و شهردار تهران افتتاح شد. اما این افتتاح بی‌حاشیه نبود. بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران با انتقاد از افتتاح این خط مترو در صحن شورای شهر گفت: راه‌اندازی این خط در هیچ‌یک از اسناد و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله بودجه سنواتی و برنامه پنج‌ساله دوم و سوم شهر تهران مورد اشاره قرار نگرفته است، چه رسد به آن‌که در اولویت قرار گیرد.

به گزارش فارس آروین با اشاره به تعهدات انباشته و پرداخت نشده دولت. اظهار کرد: با این وجود، امروز با فشار بخش‌های ذیربط در دولت، شهرداری تهران علی‌رغم مخالفت اولیه حاضر به پذیرش مسئولیت راه‌اندازی و افتتاح خط مترو گلشهر-هشتگرد توسط شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه شده است؛ خطی که از حداقل تجهیزات و استانداردهای ایمنی لازم هم برخوردار نیست و تخمین زده می‌شود برای تکمیل نهایی آن، دست‌کم ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

بیشتر بخوانید:

بهاره آروین: مترو هشتگرد - گلشهر ایمنی لازم را ندارد

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در خصوص ناایمن بودن خط متروی گلشهر –هشتگرد گفت: این خط به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیده است. در خصوص کمبود بخش مخابرات، با استفاده از موبایل این کمبود قابل حل است زیرا این خط در روی سطح قرار دارد. همچنین سیستم سیگنالینگ آن کامل نشده است که موضوع حساسی است و باید تکمیل شود بنابراین در حال حاضر تنها دو ساعت از ساعت ۱۱ تا یک خدمات رسانی می‌کند. از شهروندان پول بلیت گرفته نمی‌شود و افتتاح به صورت آزمایشی است.

بیشتر بخوانید:

هاشمی: بهره‌برداری از متروی گلشهر-هشتگرد، آزمایشی است

گفتنی است شورای شهر تهران در زمان شهرداری نجفی به بهانه کامل نبودن سیگنالینگ و عدم ایمنی کافی خط ۷ متروی تهران را تعطیل کرده بود. اکنون سوالی که باید اعضای شورای شهر به آن پاسخ دهند این است که آیا کامل نبودن سیگنالینگ فقط در خط ۷ مترو جان مسافران را به خطر می‌انداخت و این مسئله برای مسافران متروی هشتگرد خطری ندارد؟

افتتاح متروی هشتگرد بدون سیگنالینگ، باعث می‌شود شائبه سیاسی بودن تعطیلی خط ۷ بیش از پیش در افکار عمومی قوت گیرد.

***

آیا سعید جلیلی به‌ دنبال تشکیل گروه فشار علیه دولت است؟

چند روزی است رسانه‌های اصلاح‌طلب بر فعالیت‌های سعید جلیلی متمرکز شده و بعضا مدعی تشکیل گروه فشار علیه دولت توسط این سیاستمدار شده‌اند. اما ماجرا چیست؟ مثلا سایت خبرآنلاین در گزارشی که به مصاحبه با یک نماینده اصلاح‌طلب ضمیمه شده نوشته است: «جلیلی درست چندماه بعد از تمدید ریاست جمهوری حسن روحانی، «سلسله جلسات سایه تمدن اسلامی برای تایید، تکمیل و تصحیح برنامه های دولت دوازدهم» را به راه انداخت؛ جلساتی که برخلاف عنوان طولانی‌اش تنها یک مفهوم از آن برداشت می‌شد و آن تشکیل «دولت سایه» بود. جلساتی که حال پای برخی تندروهای مخالف دولت در پارلمان هم به جمع آن اضافه شده اند و حملات چندجانبه به دولت را دستورکار قرار داده اند.»

این سایت خبری در ادامه تلاش کرده است استیضاح وزرا و سوال از ایشان در مجلس را به دولت سایه جلیلی ارتباط دهد. آن نماینده اصلاح‌طلب هم گفته است که دولت سایه در کشور ما شبیه گروه فشار است.

اما حقیقت ماجرا چیست؟ آیا واقعا جلیلی گروه فشار به دولت تشکیل داده است. در اینجا باید گفت ما قصد نداریم از تمام کارنامه سیاسی جلیلی دفاع کنیم -چه اینکه قطعا قابل دفاع نیست- اما به نظر می‌رسد در این مورد به جلیلی ظلم شده است.

سعید جلیلی پس از انتخابات ۹۶ جلسات مختلفی درباره موضوعات مختلف کشور با متخصصان و صاحب‌نظران تشکیل می‌دهد و راه‌حل‌هایی برای حل مشکلات کشور ارائه می‌کند. چنانکه خود او هم گفته است نیت او از تشکیل این جلسات کمک به اصلاح امور کشور است.

جلیلی در مهرماه امسال درباره دولت سایه در جلسه جامعه اسلامی مهندسین گفت: «معنی دولت در سایه به معنای یک گفتمان و تفکر است که کسی که ادعا و دغدغه دلسوزی برای انقلاب را دارد در رابطه با مسائل کشور بی تفاوت نباشد. 

سوال این است که آیا مثلا ما که موفق به حضور در مناصب قدرت نشدیم باید بنشینیم در گوشه‌ای و منتظر دوره بعدی انتخابات شویم؟ در بسیاری از موارد ممکن است فرد منتخب مسیر درستی را برگزیده و بپیماید. در این صورت وظیفه ما این است که  این فرد را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم تا اقدامات مثبت او متوقف نشود. حتی اگر این فرد رقیب سیاسی ما نیز باشد...

اگر خدایی ناکرده ما ببینیم مسیر اشتباه پیش می رود ما نباید بگوئیم که چه بهتر که این مسیر توسط رقیب ما انتخاب شده  چراکه روزی سر او به سنگ می خورد و اعتبار او در افکار عمومی زیر سوال می رود. در حالی که اگر ما ببینیم رقیب ما اقدام نادرست انجام می دهد و ما به او تذکر ندهیم و او را آگاه نکنیم در واقع خیانت کرده ایم. 

حالتی دیگر که وجود دارد این است که ما به کمک افرادی که در قدرت هستند برویم و اقداماتی که ممکن است به شکل ناقص از سوی این افراد انجام شده را تکمیل کنیم.»

جلیلی در ادامه این سخنرانی نامه‌ای را مثال می‌زند که درباره برجام به شکل خصوصی برای روحانی فرستاده و در آن ایرادات برجام از منظر خود را بیان کرده است. اگر صحنه سیاست کشور را در ۶ سال گذشته رصد کنیم قطعا اذعان خواهیم کرد که سعید جلیلی برخورد تخریبی با دولت روحانی نداشته است آن هم در وضعیتی که همگان به اختلاف‌نظر جلیلی با دولت روحانی مطلع‌اند.

با شرحی که رفت به نظر می‌رسد متهم کردن جلیلی به تشکیل گروه فشار به دولت غلط و ظلمی در حق ایشان است.

***

شبنم نعمت‌زاده به بیست سال زندان محکوم شد

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری گفت:  در دو هفته گذشته در ارتباط با دادگاه‌های مفاسد اقتصادی آرای خوبی صادر شده که یکی از این آرا مربوط به پرونده خانم شبنم نعمت زاده و آقای احمدرضا لشکری پور و شرکت تحت امر آنها شرکت توسعه دارویی رسا است که در این پرونده خانم شبنم نعمت زاده و آقای احمدرضا لشکری پور به جرم مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در توزیع مایحتاج دارویی است که هرکدام به ۲۰ سال حبس تعزیری ۷۴ ضربه شلاق تعزیری و محرومیت دائم از خدمات دولتی محکوم شدند.

بیشتر بخوانید:

توضیحات اسماعیلی درباره آمار رویترز از کشته‌شدگان آبان، پرونده برادر معاون اول رئیس‌جمهور و بازداشت یک قاضی در پرونده طبری

وی  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا  یکی از قضات دادسرای کارکنان دولت و  فرهنگ و رسانه بازداشت شده و آیا ارتباطی با پرونده طبری دارد؟ گفت: اخیرا یک نفر دیگر از قضات تهران در ارتباط با پرونده‌ای که اشاره شد بازداشت شده و آن را تایید می‌کنم. در این پرونده  ۳ قاضی بازداشتی داریم. افراد دیگری از حوزه‌های مختلف هم دستگیر شدند که اکثر آنها بازداشتند و پرونده مراحل پایانی‌اش را در دادسرا می گذراند.

***

تکذیب درگیری لفظی روحانی و رحمانی فضلی

ایرنا نوشت: دفتر سخنگوی دولت با صدور اطلاعیه ای ضمن تکذیب شایعات و دروغ پردازی‌های مربوط به برخورد رییس جمهوری با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور مسائل پیرامون جمعیت هلال احمر، از مدعی‌العموم خواست، موضوع انتشار این گونه شایعات و اخبار دروغ که با نیات غیراخلاقی و مخرب به دنبال تضعیف نهاد دولت و ایجاد ناامیدی در جامعه هستند، را مورد پیگیری قرار دهد.

روز گذشته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شایعاتی مبنی بر برخورد تند لفظی حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری با وزیر کشور در خصوص انتصاب سرپرست جدید جمعیت هلال احمر کشور منتشر شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۴۴۱۹۲۰:۴۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
امنیت جان مسافران باید در الویت باشد روحانی نباید یک خط مترو که ایمنی لازم را ندارد افتتاح می کرد البته اینکارها کارکرد انتخاباتی دارد اما نتیجه عکس خواهد داد.
ناشناس۱۲۶۴۴۲۲۲۰:۴۵:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
حداقل مجازات برای احتکار دارو و اختلاس کلان باید اعدام باشد 20 سال حبس عادلانه نیست.
ناشناس۱۲۶۴۴۲۳۲۰:۴۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
پرونده اختلاس 500 میلیارد تومانی مهدی آخوندی و پرونده مهدی جهانگیری به کجا رسید ؟!
ناشناس۱۲۶۴۴۲۶۲۰:۴۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
تورم و بیکاری و گرانی/ جواب بده روحانی
ناشناس۱۲۶۴۴۳۳۲۰:۵۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
اصلاح طلبان باید پاسخگوی تورم 400 درصدی و دلار 14000 تومانی باشند و مشکلات کشور را به گردن رقیب سیاسی شون نیندازند و فرار به جلو نکنند.
ناشناس۱۲۶۴۴۳۹۲۰:۵۶:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
افتتاح متروی ناامن بازی کردن با جان مردم است برای جان مردم ارزش قائل باشید و سیاسی کاری نکنید.
ناشناس۱۲۶۴۴۴۸۲۱:۱۰:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
دولت تردید و تکذیب
ناشناس۱۲۶۴۴۶۰۲۱:۲۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
نه اینکه کل مملکت رو هوا نیست ؟ حالا پراید و مترو ....عددی به حساب نمی آید
ناشناس۱۲۶۴۴۶۳۲۱:۲۹:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
جوسازی ممنوع چون دولت با عملکرد امثال سیف و نوبخت متلاشی شده نیاز به گروه فشار نداره
بیگی29۱۲۶۴۴۸۱۲۱:۴۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
دارید با جلیلی لو لو میسازید تا دوباره ملت برای فراراز عقرب جراره به مارغاشیه پناه ببرند
ناشناس۱۲۶۴۴۸۸۲۱:۵۶:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
جليلي در حد واندازه اي نيست كه به دولت فشار اورد جليلي خودش در قضيه مذاكرات بي ثمر هسته اي كه باعث فشار بيشتر به ايران بياورند متهم است وبايد پاسخگوي مردم باشد
ناشناس۱۲۶۴۵۳۵۲۲:۳۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
به لحاظ وجودي اصلا نفس كشيدن وحرف زدن وبودن امثال جليلي فشار بر روحانيست آقا در اين سيستم معيوب حتي به شما راي ندادند خوب برو تا دور بعد ديگه دولت در سايه وبعد توجيه آن ديگر چه صيغه ايست برويد شفاف حزب درست كنيد وشفاف مبارزه سياسي كنيد
رضا۱۲۶۴۵۶۶۲۳:۰۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
یکسال تحمل کنید این دولت و مجلس برود بعد با در دست داشتن دولت مجلس و غیره مانند دوره احمدی نژاد هر کار دوست داشتید بکنید.
ناشناس۱۲۶۴۷۷۶۰۸:۱۲:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
بیست سال تعزیری یعنی قدرت نمایی آقا زاده ها یعنی سیاه کردن ملت
ناشناس۱۲۶۴۷۷۹۰۸:۱۴:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
تمام بدبختی امروز ما مال ناکارآمدی آقای جلیلی به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران در بحث انرژی هسته ای هست !!
ناشناس۱۲۶۴۷۹۷۰۸:۴۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
این دولت حامی ثروتمندان و دشمن فقرا و ضعیفان است.
ناشناس۱۲۶۴۸۵۱۰۹:۲۷:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
آیا سعید جلیلی به‌ دنبال تشکیل گروه فشار علیه دولت است؟ شش سال پیش پس از شکست در انتخابات چنین کرد
ناشناس۱۲۶۴۹۴۷۱۰:۳۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
در مورد درگیری رحمانی فضلی و رئیس جمهور چون تکذیب شد، پس یقینا صورت گرفته علی برکت الله........
ناشناس۱۲۶۵۰۰۲۱۱:۰۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
افتتاح مترو هشتگرد توسط روحانی دقیقا همان افتتاح راه آهن شیراز به دست احمدی نژاده.
ناشناس۱۲۶۵۰۴۷۱۱:۳۳:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
مردم را بکشتن خواهد داد هیچ جای دنیا قطار آزمایشی افتتاح نمیکند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین