وقتی مدعیان دیپلماسی منافع ملی را به قربانگاه می برند!

امیرحسین رحمانی،   3981009165 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
وقتی مدعیان دیپلماسی منافع ملی را به قربانگاه می برند!

یکی از ادعاهای دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه سیاست خارجی برخورداری از دیپلماسی حرفه ای و قوی جهت تامین منافع ملی بوده است. در این میان هر فردی در حوزه روابط خارجی ایراد یا نقدی مطرح می کرد با انواع و اقسام برچسب ها تلاش می شد تا صدایش خاموش شود.

اما اینک و بعد از گذشت شش سال به سادگی می توان قضاوت کرد دیپلماسی دولت یازدهم و دوازدهم تا چه میزان در جهت تامین منافع ملی و بالا بردن جایگاه و اعتبار ایران موفق عمل کرده است.

درباره برجام به عنوان مهم ترین دستاورد دولت باید گفت متاسفانه با وجود خروج آمریکا از توافق و بازگشت تحریم ها، زمینه ای برای تنبیه واشنگتن و تحقق منافع ایران در چنین شرایطی پیش بینی نشده است. اروپایی ها نیز بعد از انواع و اقسام وعده ها، هیچ کمکی به ایران نکرده اند و تا کنون نیز دلبستگی دولت به وعده های امانوئل ماکرون و شینزو آبه آورده ای به همراه نداشته است. 

اما نکته جالب اینجاست که روز یکشنبه و به صورت تصادفی دو روزنامه(یکی از اصولگرایان و یکی از اصلاح طلبان) در مصاحبه با دو فرد که اتفاقاً در دولت بوده اند یا به لحاظ فکری با آن همراهی دارند ضمن نقد سیاست خارجی، واقعیاتی را بیان کرده اند که جای تامل و تاسف دارد. این دو مطلب بیانگر این است چگونه پشت کردن به میراث و گفتمان نه شرقی و نه غربی و اتخاذ سیاست یکجانبه گرایانه ثمراتی تلخ و ناامید کننده برای کشور به همراه داشته است. 

***

ابراهیم رحیم‌پور، معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با صبح‌نو درباره نقصان دیپلماسی سیاسی در توجه به حوزه شرق همسان با جبهه غرب گفت: این سؤال را باید از آقای روحانی و بقیه دوستان در دولت بپرسیم که چرا توجه به شرق و به‌ویژه چین کاهش یافت؛ به نظر من دلیل این کاهش توجه، بدسلیقگی دولت بود.

پدرام سلطانی، نائب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت و گو با روزنامه سازندگی عنوان می کند: « نوع رویکرد و برخورد آقای روحانی با چین مناسب نبود، به خصوص زمانی که شی جین‌پینگ به ایران آمد استقبال خوبی از او صورت نگرفت.همین موضوع تا ماه ها روی روابط چین با ایران تاثیر گذاشت. به نظر من هرچند این برخورد تا حدی به تبختر آقای روحانی بر می‌گردد اما این باور که چون روابط ما با کشورهای دیگر مرتفع شده، دیگر نیاز چندانی به تحویل گرفتن چینی‌ها نیست نیز در اتخاذ این رویکرد بی تاثیر نبوده است. به شخصه این نقل واقعه را در چند جا شنیده بودم  که قطعا نشان از بی تدبیری و فقدان نگاه آینده نگرانه و بی برنامگی ما دارد».

***

این دو مطلب ثابت می کند عدم اتخاذ سیاست متوازن در رابطه با کشورهای مختلف و قرار دادن تمام تخم مرغ ها در سبد غربی ها موجب شده که منافع ملی در تنگنای نگاه های ایدئولوژیک زده گرفتار شود. دقیقاً به همین دلیل است که در حال حاضر نه چرخ سانتریفیوژ و نه چرخ اقتصاد نمی چرخد. البته هنوز هم در این باره درس گرفته نشده و دلبستگی به آمریکا و اروپا برخلاف سياست نه شرقي و نه غربي تمامی ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۴۸۲۵۰۹:۰۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
چین دلش برا ما سوخته؟ می خواین به آمریکا نه بگین بعد مستعمره چین بشیم؟ واقعا این هست راه حل مد نظرتون؟!
ناشناس۱۲۶۴۹۰۴۱۰:۰۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
منافع ملی یعنی چه؟؟؟ اول باید منافع ملی و حتی واژه «ملی» تعریف گردد.
ناشناس۱۲۶۴۹۶۴۱۰:۳۹:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
و همچنین واژه "مردم"
ناشناس۱۲۶۵۰۵۳۱۱:۳۷:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
دولت ذخیره ها و ژن خوبها
ناشناس۱۲۶۵۲۴۷۱۳:۲۱:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
فقط اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی
علی۱۲۶۴۹۰۸۱۰:۰۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
همه ما میدانیم که ترامپ به دستور پوتین تحریم ایران را اجرا کرد تا بازار نفت ایران را تقدیم روسیه کند. پافشاری بر تحریم توسط ترامپ نیز تنها با اصرار روسیه انجام میشود.
ناشناس۱۲۶۴۹۴۵۱۰:۳۰:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۲۶۵۰۱۳۱۱:۱۷:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
لطفا منبع اطلاعات تون رو اعلام کنید . درسته که ترامپ ضرب شست روسیه به امریکا بود. اما موردی که شما میگین باید با ذکر منبع باشه.
ناشناس۱۲۶۴۹۱۰۱۰:۱۰:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
اول فکر کن بعد بدو هر چیزی را بنویس دارد می کوید وقتی همکاری با غربی ها بیشتر شد یار دیرینه را نباید فراموش می کردی چون در بزنگاه ها می اید کمکتان
حسن۱۲۶۵۲۳۸۱۳:۱۷:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
یار دیرینه؟! چین و روسیه یار دیرینه هیچ کسی جز منافعشان نیستند. بی خود دلتان را خوش کرده اید!
ناشناس۱۲۶۴۹۵۳۱۰:۳۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
روحانی باید پاسخگو باشد که چرا با برجام منافع ایران تامین نشد ؟ و چرا تحریم ها تشدید شدند ؟!
ناشناس۱۲۶۵۱۲۶۱۲:۲۰:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
تحریم ها اثر ندارد! این جمله رو روزی صدبار می شنیدیم از تریبونهای مختلف و کسی حرفی نمیزد. خیلی هم دور نیستا ، حدود 10-12 سال پیش بود. تازه یه عده هم میگفتن تحریم نعمته! هنوزم هستن کسانی که میگن تحریم خوبه چون خودکفا میشیم!!! اگه اینا حرفا درسته پس چرا الان همش دنبال این هستید که چرا بیشتر تحریم شدیم و ... .
ناشناس۱۲۶۵۲۱۰۱۳:۰۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
قرار بود برجام مشکلات ما را حل کند ! اما حالا ما باید مشکلات برجام را حل کنیم !!!
ناشناس۱۲۶۵۲۲۵۱۳:۱۱:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
بی زحمت همین امروز صحبت های رئیس دفتر دولت رو مطالعه بفرمایید تا متوجه بشوید اینها هم که دم از مذاکره می زدند الان می گن تحریم خوب است.
ناشناس۱۲۶۵۵۲۴۱۵:۳۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
برای اینکه دستاوردهای هسته‌ای رو برای رفع تحریم ها کنار گذاشتیم حالا هم هسته‌ای رو دادیم و هم تحریم هستیم واقعاً مطلب به این روشنی رو متوجه نشدید
ناشناس۱۲۶۵۴۱۶۱۴:۴۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
نخیر آمریکا دلش برا ما سوخته!!!بحث اینست که به کشوری که د زمان تحریم با شما ارتباط تجاری را حفظ میکند نه باید پشت کرد
ناشناس۱۲۶۵۵۰۶۱۵:۲۳:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
درسته ،چین دلش برای ما نسوخته اما مثل غرب و حامیان آنها در داخل و خارج و شیوخ حاشیه خلیج فارس به ویژه سعودیها دل ما را نسوزانده.
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۲۶۴۸۳۴۰۹:۱۵:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
یک قرارداد اجاره مسکن که توسط یکفرد بنگاهی بیسواد هم نوشته میشود شش بند انرا می بندند چطور در قرارداد برجام به این مهمی بندهایی برای مجازات خارج شدن یکطرف از ان گنجانده نشده است این در حالی است که همه تیم مذاکره کننده خود را کارشناس ارشد می دانسته اند
ناشناس۱۲۶۴۹۶۳۱۰:۳۹:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
البته اول باید دید ایران "نیاز" به این توافق داشت یا اون 6 کشور؟ الان که برجام رفته رو هوا ، اوضاع اون 6 کشور بدتر شده یا اوضاع ما؟
ناشناس۱۲۶۵۰۲۶۱۱:۲۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
فرقی داشت؟ اگر نیاز داری درست ببند. اگر درست نبندی غیر از اینکه وضعت بدتر بشه چی داره؟ راه فرق داره. این راه دولت بشدت خطاست. باید قدرت داخلی افزایش پیدا کنه. منابع علمی و نیرو و ... هم داخل کلی هست. بنظر میرسه افراد عالم و پای کار می خواد که این دولت بنظر خیلی توش مشکل داره
ناشناس۱۲۶۵۰۶۰۱۱:۴۲:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۱۲۶۵۴۰۵۱۴:۳۷:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
اره الان کوبا 50 سال تحریم !!!
ناشناس۱۲۶۵۰۷۹۱۱:۵۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۱۲۶۵۳۸۴۱۴:۳۱:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
یعنی اگه شما خانه نداشته باشی و نیاز داشته باشی می روی بنگاه قراردادی می بندی که فروشنده هر جور خواست سرت کلاه بگذارد؟؟
علی۱۲۶۴۹۸۷۱۰:۵۸:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
ایران در برجام هیچ امتیاز خاصی نداد. سانتریفوژهای نسل اول غیر اقتصادی را تعطیل کرد. در عوض لااقل دوسال تحریم کم شد و پول گروگان شده را دریافت کرد. الان مخالفین برجام به جای خوشحال بودن از نقض آن، امضا کنندگان را محکوم می کنند که چرا راه نقض را نبستید.
ناشناس۱۲۶۵۰۶۲۱۱:۴۴:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
فقط 200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی شده که اکسید شد 18 میلیارد دلار در بازار جهانی ارزش داشت.
علی۱۲۶۵۳۷۳۱۴:۲۸:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
برجام دو سال تحریمها را کم کرد و مقداری پول بلوکه شده برگشت. ارزشش را داشت که دویست کیلو اورانیوم اکسیده شود.
افشین۱۲۶۴۸۳۹۰۹:۲۰:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
مگر اختیارات در دیپلماسی خارجی در دست دولت است که هزینه های آن را به دولت نسبت می دهید !
ناشناس۱۲۶۴۹۶۱۱۰:۳۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
بله در برجام اختیار کامل به دولت داده شد رجوع به اسناد کنید
ناشناس۱۲۶۵۱۸۵۱۲:۵۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
این بحث نداشتن اختیارات دیگه خیلی مضحک و نخ نما شده
ناشناس۱۲۶۵۳۹۱۱۴:۳۳:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
پس اگر دست دولت نبوده است چرا دارید منتقدین برجام را می کوبید؟؟ خود برجام را هم دولت نیاورده است که شما امتیاز و جایزه اش را به دولت می دهید؟؟
dayani۱۲۶۴۸۵۰۰۹:۲۶:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
حالا که الحمدو لله پای چین و نیز روسیه به خلیج فارس باز شده است، دیگر جای نگرانی نیست.
ناشناس۱۲۶۴۸۶۴۰۹:۳۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
از حسن و اسحاق بشدت هرچه تمام ملولیم
ناشناس۱۲۶۴۸۷۲۰۹:۳۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
چين تقريبا بدون خونريزي بيشتر كشورهاي دنيا را در سيطره خود در اورده است .
غیاثی۱۲۶۴۸۷۶۰۹:۴۴:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
تعامل جهانی / تعالی ایرانی
صمصام۱۲۶۴۸۸۰۰۹:۴۹:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
چینی ها از اروپایی ها بدترند جناب رحمانی 11 سال است که در شرکت ام وی ام با چینی ها روزی 13 ،14 ساعت زندگی میکنم خوب آنها را میشناسم در کشور خودشان ادمهای منظبط از نطر کاری هستند اما در کشور ما خلاف ترین کارها را میکنند البته مقصر ما هستیم ..انها وقتی فساد درون کشور ما را میبینند چرا منافعشان را محقق نکنند؟؟!! انها فقط باج میگیرند آبهای سواحل خلیج فارس را جارو کردند و رفتند و هیچ چیز برای صیادان کشورمان نگذاشته اند ! چینی ها رو بازی نمیکنند ..اما اروپایی ها رو بازی میکنند
ناشناس۱۲۶۵۰۶۸۱۱:۴۷:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
امریکا رو بازی می کند زیرا از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد اما اروپایی ها ضمن اینکه می گویند به برجام پایبندیم اما تعهدات برجامی خود را عمل نمی کنند و از تحریم های امریکا تبعیت می کنند.
ناشناس۱۲۶۴۸۸۷۰۹:۵۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
در دپیلماسی باید پخته رفتار کرد. این که امریکا از برجام خارج شد هیچ ارتباطی به ضعف دپیلماسی ایران ندارد. خروج این کشور از برجام ریشه در ضعف بنیادین ساختارهای سازمان ملل متحد و به طور کلی حقوق بین الملل دارد که نقض قطعنامه شورای امنیت توسط امریکا بدون ضمانت اجرا می باشد. اگر ایران پس از خروج امریکا از برجام شتاب زده عمل می نمود و برای تنبیه امریکا بلافاصله از آن خارج می شد، همان کشور چین نیز که ادعای دوستی با ما دارد با امریکا همگام می شد. تحریم ایران بیشترین منافع اقتصادی و سیاسی را برای دو کشور چین و روسیه به همراه دارد. چینی ها و روسها از آب گل آلود ایران بهتر می توانند ماهی بگیرند. پس همان طور که نباید انتظاری از اروپائی ها داشت به همان میزان نیز روسیه و چین اقدام موثری نخواهند نمود صرفاً مشتی بیانیه سیاسی صادر خواهند کرد که این دردی از مشکل فعلی کشور دوا نخواهد نمود. پس بهتر است زیاد نگران ناخشنودی چینیها نبود زیرا در هر حال آنها در شرایط تحریم بهتر اجناس بنجل خود را به ما تحمیل می کنند
ناشناس۱۲۶۵۰۷۳۱۱:۴۸:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن نتیجه برجام است.
ناشناس۱۲۶۵۳۱۷۱۴:۰۲:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
لطفا باذکر دلیل بگویید چگونه؟
ناشناس۱۲۶۴۹۱۱۱۰:۱۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
این ها حتی به داخلی ها هم رحم نکردن با واردات زیادی
ناشناس۱۲۶۴۹۸۰۱۰:۵۰:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
جنابعالی ميتونی محصولات داخلی مانند برنج سی هزاری را مصرف کنی. اندکی هم به کسانی فکر کن که به زور ميتونند برنج وارداتی بخرند.
حسن۱۲۶۴۹۱۵۱۰:۱۳:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
نه چین خوبه و نه آمریکا ولی داشتن رابطه متعادل با هر دوشون لازمه اگه فکر کردین با کرنش در مقابل چین چیزی گیرتون میاد سخت در اشتباهید. کلید داشتن رابطه موفق با چین داشتن رابطه معقول با آمریکاست. چون تا وقتی چین ایران را مستاصل و گرفتار ببیند هرگز به یک رابطه برابر تن نخواهد داد.
ناشناس۱۲۶۵۱۹۹۱۳:۰۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
نتیجه برجام و تعامل با امریکا فلاکت بیشتر ملت بود.
ناشناس۱۲۶۵۴۱۰۱۴:۴۰:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
تحریم نتیجه موشک نویسی شماست
ناشناس۱۲۶۵۰۴۳۱۱:۳۲:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
در دولت روحانی هم ماستمان رفت هم طاسمان. به عبارتی نه تنها چیزی دستگیرمان نشد بلکه داشته های خود را (مادی و معنوی) از دست دادیم. تنها دستاورد دولت روحانی عقب انداختن مشکلات به مدت 4 سال بود.
علی۱۲۶۵۳۹۵۱۴:۳۵:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
اگر برجام نبود مشکلات چهار سال عقب نمیفتاد. خوب است یا بد؟
ناشناس۱۲۶۵۴۴۷۱۴:۵۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
دولت روحانی فقط امیدش به دشمن بود نه به جوانهای خودش
ناشناس۱۲۶۵۵۶۲۱۶:۰۷:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
ایا آقای رحمانی اطلاع دقیقتر از اوضاع داخلی اعم از اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و اوضاع خارجی بیشتر از رهبر و روحانی و ظریف دارد ایا گزارش ها فوق محرمانه رهبر و رئیس جمهور خوانده که مسوولین به عرض رهبر و رئیس جمهور رساندن
ناشناس۱۲۶۵۵۹۰۱۶:۲۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
تبدیل کشور به مستعمره چین و روسیه راه حل مشکل نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  11. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  12. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  13. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  14. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  15. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  16. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  17. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  18. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  19. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  20. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  21. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  22. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  23. با انواع شیوه‌های اعدام در دنیا آشنا شوید

  24. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  25. همکاری شریفی‌نیا با رهبری درارتباط با موسیقی و قرآن

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

      2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

      3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

      4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

      5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

      6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

      7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

      8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

      9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

      10. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

      11. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

      12. ادعای حسنی و رفتار اموی!

      13. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

      14. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

      15. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

      16. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

      17. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

      18. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

      19. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

      20. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

      21. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

      آخرین عناوین