داستان مجلس و «خانواده آقای هاشمی»!

مهدی نورمحمدزاده،   3981007111 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
داستان مجلس و «خانواده آقای هاشمی»!

دکتر شفیعی کدکنی، اگر اشتباه نکنم در کتاب «درویش ستیهنده»، خاطره بسیار جالبی از قول «علامه فروزان فر» نقل می کند که عجیب به حال و روز امروز ما مربوط است.

علامه فروزان فر و تنی چند از اساتید بی نظیر آن دوران، بعد از کلی خواهش و تمنا، یگانه دوران «علامه قزوینی» را مجاب می کنند تا در دانشگاه تهران کرسی استادی تاریخ را بپذیرد. در جلسه معارفه ایشان، یکی از اساتید رشته عربی می پرسد: «ایشان چه درسی را تدریس خواهند کرد؟!» و بعد از شنیدن پاسخ، ساده لوحانه می گوید:«تاریخ را که دانشجو خودش می خواند، استاد لازم ندارد!».

علامه قزوینی پس از شنیدن این سخن، می گوید: «آری تاریخ، استاد لازم ندارد!» و با ناراحتی جلسه را ترک می کند. علی رغم اصرارهای بعدی علامه فروزان فر و دیگران، علامه قزوینی دیگر به دانشگاه باز نمی گردد و دانشگاه تهران، به همین سادگی و برای همیشه از وجود نابغه ای چون «علامه محمد قزوینی» محروم می ماند!

داستان آن استاد ساده اندیش، داستان برخی از فعالان سیاسی جامعه امروز ما است. تاریخ را، خودشان از سریال ها و روزنامه ها می بینند و می خوانند، اقتصاد و جامعه شناسی را از کانال های تلگرام یاد می گیرند، علم سیاست را از کارشناسان شبکه خبر، و «نقادی و تحلیل» را هم از سخنوران هیجان زده ای که نگران باب شدن خلیفه کشی در جامعه مسلمین هستند!

فقط می ماند فرهنگ و هنر، که آن را هم با حضور در چند جلسه نقد کتاب و یاد گرفتن اسم چند نویسنده و کتاب داخلی و خارجی به راحتی دوپینگ می کنند! صحبت دانش «مدیریت و برنامه ریزی» را هم اصلا نکنید که ایشان ذاتا از شکم مادر، مدیر و مدبر به دنیا آمده اند!
شاید باورتان نشود، اما با تکیه بر همین ساده انگاری ها است که عده ای از آدم ها و حتی آدم خوب ها کاندیدا می شوند، عده ای لیست و ائتلاف می بندند، عده ای امید می بندند و جانانه برایشان تبلیغ می کنند و عده ای هم بالاخره رای می دهند!

اما آیا تخصص و کارآمدی مورد انتظار برای نمایندگان مجلس، واقعا می تواند تا به این حد سطحی و نازل باشد؟! کسی که همه دانش و فهمش از اقتصاد، چند کلیدواژه شعاری و چند تیتر کلی از مشکلات اقتصادی کشور مانند بیکاری و تورم و رکود است، چطور می تواند برای مشکلات پیچیده اقتصاد ایران نسخه بپیچد و قانون وضع کند؟! آنهایی که درکشان از علم جامعه شناسی، در حد تعلیمات اجتماعی دوران ابتدایی و راهنمایی و سفر «خانواده آقای هاشمی» از کازرون به نیشابور است و هیچ شناخت علمی و کارشناسانه از تحولات سریع و عمیق جامعه ایران امروز ندارند، چطور می توانند برای رشد و تعالی این جامعه، افق طراحی کنند و قانون بنویسند؟!

اگر حواس نخبگان جامعه، به این ظرایف جمع باشد و به جای تعقیب منافع حزبی و قبیله ای، دنبال پرسش از کارکردهای واقعی و سنجش علمی تحلیل ها، ادعاها و نظرات کاندیداها در حوزه های مورد ادعا باشند، تا حدی می توان به مجلس بعدی و نمایندگانش امیدوار بود، والا مجلس بعدی هم می آید و می رود و باز کسی به این نمی اندیشد که چرا نسخه ها و لیست های انتخاباتی سیاسیون ما، هیچ وقت به فرجام مطلوب نمی رسند و بهترین مجلس برای جامعه ما، همیشه «مجلس دوره بعدی» است!؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۰۳۳۳۱۱:۲۱:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۸
تا وقتی در کشور حزب های قوی وجود نداشته باشد تا کادر تربیت کند اصولا دمکراسی و مجلس بی معناست. برای وجود حزب نیاز به سعه صدر و مداراست. داریم؟
ناشناس۱۲۶۰۴۹۱۱۲:۵۶:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۸
حزب هم آموزش و فرهنگ میخواهد نیاز به حزی بعد از نیاز به خوب زیستنه
ناشناس۱۲۶۱۵۷۶۱۰:۲۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
همین حزب رو کم داشتیم که فقط منافع حزبی رو در نظر بگیرن مگه کم ضربه خوردیم
ناشناس۱۲۶۰۳۵۲۱۱:۳۲:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
از مجلس هیچ وقت آبی گرم نمی شود. شما این را متوجه نشده ای؟
ناشناس۱۲۶۰۳۵۴۱۱:۳۳:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۸
مشکل اقتصادی ایران راه حل پیچیده ندارد، مثل اکثر کشورهای توسعه یافته بانک جامعه، یکپارچه و الکترونیکی از اطلاعات مالی افراد و شرکت‌ها ایجاد کنید سپس براساس اطلاعات این بانک داده اقدام به اخذ مالیات، اعطای تسهیلات، پرداخت یارانه و... کنید. در عمل خواهید دید ظرف چندماه ضمن برقراری عدالت قابل رصد، چلوی فرار مالیاتی، پولشویی و بهروری پایین گرفته خواهد شد. دولت هم نیازی به استقراض از بانک مرکزی (بخوانید چاپ پول بی پشتوانه) نخواهد داشت.
ناشناس۱۲۶۰۵۸۷۱۳:۵۱:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۸
برخلاف تصور شما مساله اصلی ایران تولید ثروت است نه توزیع ثروت کافی است مقایسه ای بین تولید ناخالص ایران و ترکیه بیندازید. در غیاب تولید ثروت فقط توزیع فقر خواهیم داشت
ناشناس۱۲۶۰۸۱۰۱۷:۱۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۸
سرمایه از اقتصاد رانتی، فاسد و ناکارآمد فرار میکنه، شفافیت زمینه ایجاد بهروری و جذب سرمایه است.
ناشناس۱۲۶۱۲۶۰۰۱:۰۴:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اتفاقا توزیع نابرابر ثروت دردناک تر است
ناشناس۱۲۶۰۳۷۷۱۱:۴۳:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۸
"آنهایی که درکشان از علم جامعه شناسی، در حد تعلیمات اجتماعی دوران ابتدایی و راهنمایی و سفر «خانواده آقای هاشمی» از کازرون به نیشابور است" این قسمتش رو خیلی خوب گفتی واقعا تمام مشکلات ما از بی سوادی و بی تخصصی مسئولان ماست
ناشناس۱۲۶۰۵۸۴۱۳:۴۸:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۸
اول : يادش بخير ! سفر آقاي هاشمي از كازرون به نيشابور ! درسي كه به بچه هاي مردم مي گفت : خانه آقاي هاشمي دو اتاق بيشتر ندارد ، ويك حياط و باغچه كوچك و آقاي هاشمي با خانواده روي زمين مي نشست و از مبل و صندلي هم خبري نبود -- گرچه بعد ها در تصوير، در دكوراسيون اتاق جناب هاشمي تغييراتي داده شده بود --- و اين زندگي ساده از نظر نويسنده كتاب يك ارزش بود !!! دوم : از قضاي روزگار نويسنده كتاب سفر نامه آقاي هاشمي ، خودش هم در فلسفه و تدريس فلسفه سابقه طولاني داشته و دارد و اين خودش نكته مهمي است !! بايد فرق باشد بين كسي كه تا نوك دماغش بيشتر نمي بيند تا كسي كه با فلسفه آشناست و ذهن فلسفي دارد !! ... به هر حال يادش بخير !! درس آقاي هاشمي در پايه سوم ! حالا همه دانش آموزان آن سالها بزرگ شده اند و آقاي هاشمي هم به افتخار بازنشستگي نائل آمده و حتماً ملقب به لقب " فرهيخته " هم شده است !! و اميد است دولت از حال آن بازنشسته بسيار آشنا غافل نباشد ، آمين !!
ناشناس۱۲۶۱۰۱۰۲۰:۵۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
مشکل اصلی اینه که هدف مسئولان کارآمدی نیست بلکه حفظ وضع موجوده!
ناشناس۱۲۶۰۳۷۸۱۱:۴۳:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
اول از همه باید بزرگان بپذیرند سیاست ، اقتصاد ، علوم اجتماعی و نظامی هم مانند فیزیک و شیمی و پزشکی نیاز به تخصص دارد . اگر کسی در علوم حوزوی و یا فنی تخصص داشته باشد دلیل نمیشود درک درست سیاسی یا اقتصادی داشته باشد .
آریابان۱۲۶۰۳۸۳۱۱:۴۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
یک پل در نقطه تلاقی بزرگراه چمران و بلوار دریا در منطقه سعادت آباد تهران هست بنام "پل مدیریت " که حتی از پیش از انقلاب هم بهمین نام نامیده شده بود به این علت که در آن دوره در همین دانشگاه کنونی امام صادق واقع در کنار پل ، شعبه ای از دانشگاه هاروارد برای تدریس رشته نوین و نو پای "مدیریت" ساخته شده بود ؛اینک چگونه میتوان باور داشت که : در مورد "دانش «مدیریت و برنامه ریزی».......ایشان ذاتا از شکم مادر، مدیر و مدبر به دنیا آمده اند !!!!!!!!!! "
ناشناس۱۲۶۰۳۹۵۱۱:۵۴:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۸
کشور نیاز به مدیریت جهادی دارد و نه غربی
ناشناس۱۲۶۰۵۷۱۱۳:۴۰:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۸
مدیران متخصص و متعهد و جهادی
نادر۱۲۶۰۴۱۲۱۲:۰۴:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۸
... و الان سهل ترین و ساده ترین راه ادامه تحصیل در مراتب کارشناسی ارشد و دکتری قبولی در رشته های مدیریت می باشد
ناشناس۱۲۶۰۳۸۴۱۱:۴۶:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۸
دنیا به این نتیجه رسیده است که حزب یکی از بهترین راه‌ها برای انتقال خواسته‌های مردم است. الان هر کسی و گروهی که تریبونی به دست دارد مدعی است از طرف "مردم" صحبت می‌کند در حالیکه این گروه‌ها یا جریان‌ها شناسنامه ای مشخص و شناخته شده ندارند. یعنی نمیدانیم این جریانی که خود را مدافع حقوق مردم می‌داند چند نفر طرفدار دارد، رهبران یا مدیران این جریان چه کسانی هستند، ایده‌ها و نظراتشان برای حل مسائل دقیقا چیست و . . .
ناشناس۱۲۶۰۴۱۸۱۲:۰۸:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۸
آقای نور محمدزاده خوب حالا شما با این مقاله چی به ما یاد دادید ما عضو کدامیک از گروههای شما شدیم؟
ناشناس۱۲۶۰۴۲۹۱۲:۱۳:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
مجلس در قعر امور است.
ناشناس۱۲۶۰۴۵۳۱۲:۲۶:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
ما از سایت الف انتظار داریم بدون جناح بندی و با انصاف کامل، افراد توانمند را به ما معرفی کند
بنده خدا۱۲۶۰۴۸۹۱۲:۵۵:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۸
سلام! اقا نوشته تون جالب بود. متاسفانه در کشور ما گزینش نادرست افرادی که در مصادر مختلف قرار میگیرندمنجر به خلق مشکلات عدیده برای مملکت شده است. نگاه واقع بینانه و به دور از تعصب نویسنده برام جالب بود.
ناشناس۱۲۶۰۵۶۷۱۳:۳۸:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۸
یکی از مشکلات کشور ما اینست که یک زمانی نخبگان سمت علوم ریاضی و مهندسی می رفتند و زمانی دیگر سمت علوم تجربی و رشته های پزشکی. اما کمتر نخبه ای سراغ داریم سمت علوم انسانی و سیاسی رفته باشد.
Amir۱۲۶۱۲۹۴۰۴:۱۲:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
درسته
ناشناس۱۲۶۰۵۷۳۱۳:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۸
همین خود شما در یک متن مثلا انتقادی سعی کردید جناح رقیبتان را بکوبید غافل از اینکه همه گروههای چپ و راست سیاسی کشور در ناکارآمدی وحدت رویه داشته اند ، نرخ تورم ، رشد اقتصادی ، گرانی ، فساد و هر شاخص خوب و بد اقتصادی را که نگاه بکنید ، چند دهه بدون توجه به نام و نشان دولتها روبه افزایش است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. این صدای اقتدار ایران است ...

    2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    3. وحدت ملی با وعده صادق

    4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    12. اسراییل چه باید بکند؟ 

    13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    آخرین عناوین