اعتراضات آبان ماه؛ ضرورت اطلاع‌رسانی سریع‌تر درباره جانباختگان

  3980910169 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
اعتراضات آبان ماه؛ ضرورت اطلاع‌رسانی سریع‌تر درباره جانباختگان

با اجرایی شدن سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، اعتراضاتی در شهرهای مختلف رخ داد. اعتراضاتی که بدلیل اجرای تصمیمی(فارغ از میزان کار کارشناسی و منطقی بودن آن) بدون تدارک پیش زمینه های لازم توسط دولت شکل گرفت و در ادامه به آشوب منجر شد و خسارات جانی و مالی به همراه آورد.

یکی از مسائلی که با گذشت بیش از دو هفته از آغاز این شورش ها در هاله ای از ابهام قرار دارد و رسانه های معاند دائماً تلاش دارند بر روی آن مانور دهند آمار تلفات و کشته هاست. در واقع رسانه‌های خارجی در پی این هستند با سوءاستفاده از فضای ابهام موجود با ارائه آمارهای غیرواقعی، بستر و کف جامعه را ناآرام نگه دارند.

آنها همچنین تلاش دارند سیستم سیاسی را به گونه ای به تصویر بکشند که گویی به شکلی عریان از خشونت برای برخورد با مردم عادی و آرام کردن فضای جامعه استفاده کرده است. این در حالی است که در اعتراضات اخیر، بسیاری از ضدانقلاب از جمله سلطنت طلب ها، منافقین، گروهک های معاند و تجزیه طلب به میدان آمدند تا از فرصت بدست آمده جهت بالا بردن تخریب ها و آمار جانباختگان استفاده کنند تا به خیال خود به نظام جمهوری اسلامی ضربه ای وارد کنند. بنابراین واضح است که رسانه های خارجی اصلاً تمایلی ندارند از درگیری های مسلحانه که در برخی شهرها رخ داده سخنی به میان آورند.

آنها تمایل دارند صرفاً روایتی تحریف شده از واقعیت ارائه دهند تا به زعم خود از جمهوری اسلامی مشروعیت زدایی کنند و بر اتفاقات و حوادث اخیر موج سواری کنند. این مقدمه به این دلیل مطرح شد تا حساب معترضان که مردم عادی بودند از آشوب گران سازمان یافته و گروهک های نفاق و تجزیه طلب جدا شود.

در این بین نکته ای که مشخص نیست و ضرورت داد تا درباره آن به طور صریح مسئولان و مقامات سخن بگویند میزان تلفات و آسیب هایی است که مردم عادی در این دو هفته متحمل شده اند. بخصوص این که به اذعان مسئولان و مقامات، بسیاری از اعتراضات در حاشیه شهرها رخ داده و بیشتر افرادی که حضور داشته اند به لحاظ پایگاه اقتصادی جزء اقشار و طبقات ضعیف جامعه بوده اند. به همین دلیل است که اتفاقاً سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ روز یکشنبه اعلام کرد: همان طور که صف آشوب‌گران از مردم جدا شد، صف کسانی که جانشان را بی‌گناه از دست دادند نیز از صف کسانی که به نوعی می‌خواستند اموال عمومی را تخریب کنند، جدا می‌شود.

سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز روز 4 آذرماه بعد از برگزاری جلسه با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بیان داشت« در این اعتراضات هم اغلب دستگیرشدگان بیکار یا دارای مشاغل کم‌درآمد بوده و از سواد کمی برخوردار بودند». یا محمد رزم، رئیس کل دادگستری لرستان دیروز گفته بود« در بازدید از زندان پای صحبت و درد دل اغتشاشگران نشستیم که اکثر آنها اظهار ندامت کرده و از اقشار ضعیف جامعه و بدون هیچ‌گونه گرایش و اهداف سیاسی بودند».

همین موضوع باید سبب شود تا حساسیت مسئولان افزایش یابد؛ چرا که یکی از اهداف و آرمان های اصلی انقلاب اسلامی در سال 57 توجه به اقشار و طبقات ضعیف بوده و آنها صاحبان و ولی نعمتان انقلاب بوده، هستند و خواهند بود.

فراموش نشود مشکلات اقتصادی چند سال اخیر بیشترین فشار روی این قشر و طبقه ایجاد کرده و متاسفانه باید گفت کمترین توجه نیز به آنها شده است. بخصوص در دوره ای که دولت مستقر توجهی به رعایت عدالت در مالیات ستانی، حذف یارانه ثروتمندان و... ندارد.

موضوع زمانی مهم تر می شود که در روزهای اخیر برخی جریانات و گروه های سیاسی که تجربه حکمرانی آنها ثابت کرده کمترین قرابت را با گفتمان مردم حاشیه نشین و مستضعف جامعه دارند و تصمیمات آنها بیشترین ضربه را به زندگی و معیشت مردم عادی وارد کرده داعیه دار دفاع از آنها شده اند.

بنابراین ضرورت دارد درباره تعداد کل کشته ها بخصوص جانباختگان معترضان عادی اطلاع رسانی دقیقی صورت گیرد تا ضمن خلع سلاح رسانه های معاند برای فضاسازی منفی و انحراف افکار عمومی، از خانواده های آنها دلجویی به عمل آید. ناگفته پیداست در این بین اگر فرد یا افرادی نیز مرتکب قصور یا عملی غیرقانونی شده اند بایدبا آنها برخورد شود.

دیدگاه کاربران

على اصقر۱۲۲۰۹۹۴۰۰:۰۸:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۱۲
آمار جليقه زردهاي فرانسه و آشوب طلبان انگليس را سريع تر اطلاع رساني مى كنند آن هم از طريق خبرنگان مهاجر صدا و سيما
ناشناس۱۲۲۱۳۸۲۱۰:۲۰:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۱۲
کشته شدگان شامل موارد زیر هستند: 1- تعداد کمی از اراذل تروریست در درگیری به درک واصل شدند. عده از آن ها هم بازداشت شده اند که در صورت ارتکاب قتل باید اعدام شوند 2- عده از مردم عادی(کارگر پمپ بنزین، کارمند شهرداری) که توسط اراذل کشته شدند 3- عده ای از نیروهای انتظامی که توسط اراذل شهید شدند ---------------------------------------------------------------------------------------------- امریکا از این که برنامه اش به این سرعت منقضی شد عصبانی است و سعی در کشته سازی، بزرگ نمایی و یا دریافت آمار دقیق برای برنامه بعدی دارد
ناشناس۱۲۲۱۷۵۰۱۳:۵۸:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۱۲
خداوند شر افکار داعشی این گونه افراد را از سر مردم این سرزمین دور کند ! آیا واقعا اعتقاد دارید همه کشته شدگان اراذل هستند؟!
ناشناس۱۲۲۰۹۹۶۰۰:۰۸:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۱۲
شفاف باشید و آمار را با شفافیت اعلام کنید. تا کی میخاید اجازه بدید منبع آمار رسانه های بیگانه لندنی باشند؟!
ناشناس۱۲۲۰۹۹۹۰۰:۱۴:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۱۲
در هر صورت باید کشته شدگان شهید اعلام شوند، چون بخاطر معیشت و ناامیدی از آینده کشور به خیابان آمده بودند
ناشناس۱۲۲۱۲۹۷۰۹:۲۹:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۱۲
اعلام شود یا نشود ، شهیدن
ناشناس۱۲۲۱۹۶۰۱۵:۳۴:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۱۲
اون خبیثی که اومده زندگی مردم بیگناه را به آتش کشیده مستحق اشد مجازاته ... اسم شهید را به ابتذال نکشید!
املی۱۲۲۱۰۰۲۰۰:۲۴:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۱۲
وقتی مسئولان ما ازانتشار جانباختگان امتناع میکنند قطعا وبدون شک امار جانباختگان ارائه شده ازسوی رسانه های بیگانه مورد تایید مردم قرارمیگیرد ویکی ازعوامل بروز شایعه وشکل گیری افکار عمومی همین که مسئولان پاسخگو نیستند واین موجب میشود شایعه وامارکشته شدگان ازسوی رسانه های بیگانه مورد تایید قرارگیرد
ناشناس۱۲۲۱۰۰۷۰۰:۳۹:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۱۲
مجلس در این سال آخر یک خودی نشان بده! همه اقشار به خصوص ثروتمندان باید بر اساس درآمد مالیات بدهند. از جمله پزشکان، بازیگران، خواننده ها، اصناف، وکلا و ...
علی۱۲۲۱۴۷۸۱۱:۲۷:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۱۲
فکر کردی از اونا مالیات بگیرن اون نمیان از تو جیب من پسش بگیرن ؟
ناشناس۱۲۲۱۰۱۶۰۰:۴۶:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۱۲
بعید میدونم آمار دقیقی اعلام بشه خیلی خوشبین نیستم به اینکه این اتفاق میوفته
ناشناس۱۲۲۱۳۳۵۰۹:۴۷:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۱۲
برادر با همین کار هاشون اعتماد اجتماعی یعنی ضروری ترین عنصر لازم برای یک کشور، را نابود کردن به قول جهانگیری چه کردید با این کشور؟
ناشناس۱۲۲۱۶۳۷۱۲:۵۴:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۱۲
خود جهانگیری و دوستانش چه کردند با این کشور؟؟؟
امیر حسین سلطان/تهران۱۲۲۱۰۱۷۰۰:۵۵:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۱۲
ایکاش قطعی اینترنت نه تنها برای خارج بلکه حتی برای دسترسی به سایت های داخلی(نظیر همین سایت الف) همچنان تداوم داشت! مضافا ایکاش ماهواره ها هم به نحوی از انحا مختل می شدند! مگر انسان چقدر باید قلبش از سنگ هم سخت تر باشد تا با دیدن تصاویر و اسامی گروهی از جانباختگان حوادث تلخ اخیر در اینگونه وسایل ارتباط جمعی خمی به ابرو نیاورد و یا بتواند همه آنچه را که می بیند دروغ و یا جعلی و مثلا از جنس فتوشاپ! بپندارد تا بدینوسیله شاید قدری از آلام و عذاب وجدان آسوده گردد و اینها درست در حالی است که از اسامی و تصاویر این جانباختگان در گوشه و کنار کشورمان در رسانه ملی(صدا و سیما) یا مطلقا اثر و نشانی نیست و یا اگر هم هست بسیار بندرت در مورد جانباختگان عادی(معترض و حتی غیرمعترض) تا به حال اطلاع رسانی شده است. صرفا بحث تعداد کل جانباختگان نباید مهم تلقی شود بلکه جان باختن ولو یک نفر بیگناه هم میبایست خیلی بیش از اینها اهمیت داده می شد تا چه برسد به اینکه این تعداد متاسفانه و احتمالا به دهها نفر نیز افزایش یافته باشد. والله اعلم.
ناشناس۱۲۲۱۰۲۷۰۱:۱۱:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۱۲
صدها انسان گرسنه و ناامید مردند بخاطر اشتباهات دیگران
ناشناس۱۲۲۱۱۰۷۰۶:۳۷:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۱۲
عمده دلیل نویسنده برای شفاف کردن و انتشار امار اینه که رسانه های معاند جو سازی می کنند. خوبه این رسانه های معاند هستند که حداقل مجبور بشید بعد کلی وقت یه اماری بدید. اگه نبودن لابد لازم نبود دیگه.
ناشناس۱۲۲۱۱۱۲۰۶:۴۶:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۱۲
این فرماندار که مصاحبه کرده و دستور شلیک داده برین از مردم مصاحبه بگیرید که به نظرتون باید در برابر اغتشاشگر چکار کرد بعد گلوله مشقی بدین به اینها بعد بپرسین بلخره باید با تروریست و قاتل چکار کرد ؟
ناشناس۱۲۲۱۱۱۶۰۷:۰۲:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۱۲
صریح قرآن هست که اگر یک نفر بیگناه کشته شود مثل این است که تمام انسان ها را کشته است
ناشناس۱۲۲۱۱۴۹۰۷:۴۸:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۱۲
آقای نویسنده که مفهوم مستضعف رو نفهمیدی چرا میای مقاله می نوییسی
ناشناس۱۲۲۱۵۹۷۱۲:۳۲:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۱۲
دمت گرم! می ترسم چهار روز دیگه بفهمیم که معنی چیزای دیگه رو هم بد فهمیدیم: عدالت، خدمتگذار، آزادی، میزان رای مردم است و...
حامد۱۲۲۱۶۲۵۱۲:۴۸:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۱۲
راست میگه دیگه . مفهوم مستضعف بعد 40 سال تغییر پیدا کرده ، نمیدونی یه خورده مطالعه کن.
ناشناس۱۲۲۱۱۷۳۰۸:۰۳:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۱۲
طرح افزایش قیمت بنزین بسیار بد اجرا شد و حق اعتراض مردم ایران قانونی است. عده ای منافق، مزدور، خائن، وطن فروش و دست نشانده آمریکاو عربستان از فرصت اعتراضی مردم سوء استفاده کرده و با هدایت رسانه های ایران اینترنشنال، صدای آمریکا، بی بی سی فارسی و شبکه های ماهوره ای خائن مانند من و تو خواهان آشوب گسترده در تمام ایران بودند؛ به لطف خدا و با تشخیص درست مردم این توطئه خنثی و با تحمیل خسارت های بسیار گسترده به اموال عمومی و مردم ؛ تمام عوامل اصلی آشوب گران دستگیر شدند. یاد آوری نکات مهم این طرح این است که : 1- فقط مردم داخل ایران حق تعیین سرنوشت خود را دارند و تمام ایرانیان وطن فروش و خائن خارج نشین باید دخالت در امور ایران را به فراموشی بسپارند. 2- ما هیچ گاه نباید بازیچه اندیشه های پلید و ضد بشری کشورهای آمریکا، اسرائیل و عربستان و دیگر کشورهای اروپایی باشیم. این کشورها از ویرانی ایران؛ در فشار زیستن مردم ایران و دست به دامن شدن آنها بسیار لذت می برند. ما هیچ گاه نباید از هیچ کشوری در دنیا ذره ای انتظار کمک و خیر خواهی را داشته باشیم تمام کشورهای دنیا به دنبال منافع خود و گاه استعمار و استثمار کشورهای فقیر به ویزه ایران هستند. 3- دست اندر کاران ایرانی رسانه های انگلیسی BBC - Farsi آمریکاییVoA و عربستانی iran international باید دست از مزدوری و خیانت به مردم و کشور ایران بردارید؛ و بیش از بازیچه آمریکایی ها، عربستانی ها و انگلیسی ها نشوند. شما در برابر خون جوانان خامی که گوش به فرمان شما در این توطئه سخت بودند؛ مسئول هستید. 4- ما باید به دنباله روی از فرهنگ غنی ایران زمین در راه آفرینش شکوه دوباره ایران و سربلندی مردم ایران با تمام وجود در حال جان بازی باشیم. مهرداد رادمهر
ناشناس۱۲۲۱۲۴۷۰۸:۵۷:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۱۲
در حال حاضر, رسانه های داخلی در پایین ترین درجه اعتماد پذیری حداقل نسبت به حوادث ابان ماه قرار دارند.
حسن۱۲۲۱۲۵۹۰۹:۰۳:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۱۲
معترض مسالمت جو باید امنیت جانی داشته باشه حتی کسی که جایی را تخریب میکنه باید بازداشت و مجازات بشه
ناشناس۱۲۲۱۳۱۲۰۹:۴۰:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۱۲
اگر در امور سیاسی و اداره کشور قانون وشفافیت بود اصلا کار و معیشت و زندگی مردم در این تنگناها نبود که امروز بجای درمان علت سرگرم شناسایی معلول ها باشیم
ناشناس۱۲۲۱۴۶۳۱۱:۱۴:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۱۲
کی بود کی بود من نبودم! بازی جدیدی نیست!
ناشناس۱۲۲۱۵۹۳۱۲:۳۰:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۱۲
حالا الان بگو ... آمار کشته شدگان آمریکا به علت دست تو دماغ کردن! سریع صدا و سیما یک گزارش کامل و با جزییات میده بیرون!!!
ناشناس۱۲۲۱۷۱۷۱۳:۴۴:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۱۲
کسی که به پلیس حمله کنه پلیسم بهش شلیک می کنه همه جای دنیا همینطوره
ناشناس۱۲۲۱۸۲۹۱۴:۲۲:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۱۲
در هیچ کشور درست و حسابی اینترنتش یک هفته قطع نمیشه و بعد دو هفته آمار کشته شدگان مخفی نمیمونه ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  10. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  11. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  18. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  21. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  22. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  23. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

آخرین عناوین