گزارش نشنال اینترست از موشک‌های منحصر به فرد ایرانی که در هیچ کشور دیگری دیده نشده

گروه جهان الف،   3980903127 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک نشریه اینترنتی آمریکایی با اشاره به مجهز شدن ایران به سامانه موشکی "لبیک" نوشت این مساله نگرانی عمده عربستان و اسرائیل را برانگیخته است. 

گزارش نشنال اینترست از موشک‌های منحصر به فرد ایرانی که در هیچ کشور دیگری دیده نشده

به گزارش الف نشنال اینترست در مقاله ای افزود ایران درنظر دارد این موشک ها را در اختیار متحدان خود در منطقه قرار دهد: 

 « ایران به تازگی از تجهیزاتی رونمایی کرده است که ظاهرا موشک های غیرهدایت شونده سطح به سطح را به تسلیحات هدایت شونده تبدیل می کند. 

به نوشته هفته نامه جینز دیفنس، سامانه لبیک شبیه واحدهای هدایت کننده ای است که در خانواده موشکی فاتح-110 با سوخت جامد به کار رفته است، گرچه سطوح کنترل کننده مثلثی شکل آن تغییر کرده است. جینز دیفنس این تحلیل را براساس تصاویری که اخیرا  از تلویزیون ایران  پخش شده، تهیه کرده است. 

براساس این تحلیل، تجهیزات مورد نظر در خانواده موشکی فاتح-110 در مکانی بین موتور موشک و کلاهک آن نصب می شود تا موشک را هدایت کند. آنها ظاهرا با موشک های سنگین توپخانه ای 610 میلی متری موسوم به زلزال هم خوانی دارند. 

این پیشرفت موشکی کارشناسان نظامی اسرائیل را نگران کرده است، زیرا می گویند حزب الله که گروه نیابتی ایران در لبنان است، حدود 150 هزار موشک دارد که به سمت اسرائیل نشانه رفته اند. در حال حاضر اینها سلاح های "خاموش" هستند.

"اوزی روبین" کارشناس امور نظامی اسرائیلی به نشریه تایمز اسرائیل گفت: "در خودِ مساله تبدیل هیچ تحول جدیدی وجود ندارد، زیرا آنها سال ها است که مشغول این کار هستند، و تاهمین الان هم تجهیزات مبدل موشک های خانواده فاتح-110 را نشان داده اند." 

وی می افزاید: "آنچه جدید است، ایرودینامیک وینگ لت آنهاست که بسیار منحصر به فرد بوده و تاکنون در ایران و هیچ کشور دیگری دیده نشده است. این طراحی به جای نسخه برداری از دیگر تجهیزات، بومی و بیانگر اعتماد به نفس ایرانی ها است. هدف از ایرودینامیک منحصر به فرد جدید، احتمالا افزایش قابلیت مانور موشک های مبدل است." 

از جنگ دوم جهانی تاکنون که کاتیوشاهای افسانه ای شوروی نظامیان نازی را درهم کوبید، موشک های مبدل به جنگ افزارهایی مرسوم تبدیل شده اند. گرچه موشک های توپخانه ای قادر به ایجاد تخریب گسترده و هول آور هستند، و می توان دسته ای از آنها را از یک پرتابگر شلیک کرد، این موشک ها کم دقت بوده و با حجم بالای آتش، اهداف خود را نابود می کنند. خمپاره اندازها هستند که آتشی بادقت دارند. 

اما اگر ایران بتواند موشک غیرهدایت شونده را به سلاحی هدایت شده تبدیل کند، این مساله قابلیت موشک ها را به میزانی چشمگیر تغییر می دهد. ایران سیستمی متنوع از موشک ها را دراختیار دارد که عمدتا طراحی های قدیمی شوروی هستند، نظیر فلق-1 که شبیه سیستم پرتاب گسترده موشکی 240 میلی متری BM-24 شوروی. ایران همچنین انواع متنوع از موشک های بالستیک هدایت شونده نظیر فاتح-110 در اختیار دارد که برد آن بیش از 100  مایل بوده و از سیستم هدایتگر GPS بهره می برد.

جای تعجب ندارد که اسرائیلی ها نگرانند. نیروهای دفاعی (جنگی) اسرائیلی که تاکنون نگران موشک پرانی گسترده حزب الله بوده اند، اکنون باید احتمال هجمه ای از سلاح های هدایت شونده به اهداف استراتژیک خود نظیر نفت کش ها، پالایشگاه های شیمیایی و پایگاه های نظامی شان را نیز درنظر بگیرند. اگر این موشک ها قابلیت مانور داشته باشند، در این صورت سیستم های ردیابی موشکی نظیر گنبد آهنین هم قادر به رهگیری آنها نیستند. 

اما عربستان هم احتمالا از این مساله نگران است. ماه گذشته تاسیسات عربستان هدف حملات موشکی و پهبادی گسترده قرار گرفت، و مسئولیت آن را نیروهای حوثی در یمن برعهده گرفتند، که با نیروهای تحت امر عربستان می جنگند. اما آمریکا و عربستان معتقدند این سلاح ها از ایران شلیک شده بود، یا اینکه منشاء پرتاب آنها با کمک ایران، از عراق یا یمن بوده است. گرچه عربستان میلیاردها دلار صرف خرید موشک های دفاع هوایی پاتریوت ساخت آمریکا کرده است، تجهیزات دفاعی عربستان نتوانستند موشک ها و پهبادها را در آن حملات رهگیری کرده و یا مانع آنها شوند. پس این تجهیزات دفاعی چگونه می توانند مقابل حجمی گسترده از موشک های هدایت شونده قرار گیرند؟ »  

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۰۳۴۱۸۰۶:۴۳:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۴
لطفا یخورده از توان موشکی رو بذارید برای تولید کارت ملی .1ساله چشم به راه کارت ملی جدیدم
ناشناس۱۲۰۳۸۷۷۱۰:۵۸:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۴
کارت ملی هم به دستت میرسه مواظب باش با این دغدغه هات ملّیتت از دست نره
ناشناس۱۲۰۴۳۵۷۱۳:۱۰:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۴
قوام ملیت از عدالت صلح و آبادی سرچشمه میگیره..
امیر۱۲۰۴۴۸۲۱۳:۳۹:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۴
ملیت؟!؟ چرا باید از دست بره؟!؟ ..
ناشناس۱۲۰۴۰۱۸۱۱:۴۱:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۴
لطفا یخورده از توان تبلیغ برای امثال حسن روحانی رو بذارید برای امثال سعید جلیلی، 7 ساله مملکت روی هواست
ناشناس۱۲۰۴۱۵۴۱۲:۱۹:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۴
کارت ملی،خودرو ملی،موتور ملی،اینترنت ملی.........با شعار نمیشه مملکت اداره کرد.
ناشناس۱۲۰۴۱۵۶۱۲:۱۹:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۴
کارت ملی رو هم بدن دست ارتش و سپاه تا ظرف یه ماه کار همه رو راه بندازن
ناشناس۱۲۰۳۴۲۸۰۷:۰۳:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۴
حال كردم
ناشناس۱۲۰۳۵۸۰۰۸:۴۹:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۴
گرانی، فقر و فساد دشمنان واقعی ایران هستند.
شهاب۱۲۰۳۷۸۴۱۰:۲۳:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۴
صد البته درست فرمودید،باید اصلاح فساد و توان مدیریتی و اقتصادی هم همپای توان دفاعی رشد و توسعه یابد.
ناشناس۱۲۰۳۵۸۲۰۸:۴۹:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۴
کاش ادمها به جای موشک و لت و پار کردن هم کمی هم انسانیت را تقویت میکردند.
Ali۱۲۰۳۶۸۳۰۹:۳۶:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۴
البته که همه مخالف جنگ هستیم. اما متن شما را قبول ندارم چون، یا سن و سال شما خیلی کمه که ندیدی چطور عراق با حمایت عرب ها و کشورهایی غربی و شرقی مردم ما را در شهرها و جبهه ها لت و پار میکرد، در حالی که ما سیم خاردار هم نداشتیم، یا خیلی شعارهای یک عده خاصی که فکر میکنند روشنفکرند را جدی گرفتی، یا کلا خوابیدی عمویی. من در دوران جنگ کودک بودم. هنوز هم وقتی از میدان هفت تیر عبور میکنم تصویر اون الله شکسته بالای مسجد تو ذهنم است. یادم نمیره که یک موشک خورده بود توی بن‌بست اول کوچه بهارستان کنار مسجد. یا یکی دیگه در مدرسه عباسپور خ خواجه عبدالله. بله این واقعیت بود.
ناشناس۱۲۰۴۲۹۷۱۲:۵۳:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۴
سن بنده -متاسفانه!- احتمالا از شما بیشتره ولی آرزویی که کردم شامل همه آدمها منجمله صدام هم میشد!
ناشناس۱۲۰۴۴۶۳۱۳:۳۵:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۴
جنگ عراق نتیجه اشغال سفارت امریکا و شعار بر ضد این اون بود ..
ناشناس۱۲۰۴۰۲۷۱۱:۴۵:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۴
سلام لطفا این مطلب را به وحشی ترین حکومت طول تاریخ بشر حکومت کثطف و پلید امریکا گوشزد شود
ناشناس۱۲۰۴۵۴۴۱۳:۵۲:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۴
اینو به دوستان غربی و شرقی که دشمنان قسم خورده ما هستند هم میگی؟
ناشناس۱۲۰۴۵۴۹۱۳:۵۴:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۴
زنگ بزن کاخ سفید همینا رو به آمریکا بگو
بچه محل۱۲۰۳۶۱۱۰۹:۰۵:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۴
دوستان توجه داشته باشند که یکی از اهداف دشمنان از انتشار این مطالب ، بدست آوردن اطلاعات هر چه بیشتر در مورد بحث مطروح است ، مبادا برای مباهات و در پیرو تعریف و تمجید دشمن ! اطلاعاتی خاص در مورد سامانه معرفی شده درز بدید ، و ان الله خیر الماکرین
ناشناس۱۲۰۳۶۲۶۰۹:۱۳:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۴
ایکاش در جهت کاهش فقر به پیروزی میرسیدیم
ناشناس۱۲۰۴۵۵۱۱۳:۵۵:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۴
اگه اونها رو هم بدن دست بچه های ارتش و سپاه چرا که نه اونا هم درست میشه
محمد۱۲۰۳۶۷۵۰۹:۳۳:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۴
از نظر قدرت نظامی تقویت شدیم که شکی نیست اما از نظر اقتصادی در فاجعه قرار داریم مسئولان فقط به فکر خود و اطراف خودشون هستند وگاها تصمیمات نابجا بمانندبنزین اخیر مشکلات مردم را دوچندان میکنند بیکاری بیداد میکنه کشورها با ما مراوده مالی ندارند و مسئولین ما انگار نه انگار که ملت زیر بار فشار دارند زندگی میکنند ،خسته شدیم خدا
ناشناس۱۲۰۳۷۰۲۰۹:۴۶:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۴
تولید انبوه موشک فقط باعث بالا رفتن بیشتر خطر جنگ با قدرتهای جهانی خواهد شد.
ناشناس۱۲۰۴۴۴۹۱۳:۳۲:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۴
ازدواج هم تنها عامل طلاق است!!!
ناشناس۱۲۰۴۵۱۸۱۳:۴۷:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۴
بلند کردن دیوارهای خانه و زدن قفل های متعدد هم فقط باعث افزایش خطر دزدی می شود!!!!
ناشناس۱۲۰۴۵۳۷۱۳:۵۰:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۴
یعنی سال 59 وقتی صدام حمله کرد و کلدنیاپشتش بودند ما تولید انبوه موشک داشتیم ؟ یا بالعکس توان تولید یک سیم خاردار رو هم نداشتیم ؟!
سلام۱۲۰۳۷۸۹۱۰:۲۳:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۴
به نظر من آقا ما که در توان نظامی دیگه مشکلی نداریم.و آمریکا هم نمیتونه جرات کنه حمله کنه.پس چرا مدیریت اجرایی کشور که بعد از سالها هنوز برنامه دقیق براش تعیین نکردیم .چرا مستقیم دست سپاه یا ارتش یا خوده رهبری اداره نشه و قال قضیه کنده بشه.مردم هم نجات پیدا کنن.تو این همه سال کلی در مورد پیشرفت نظامی شنیدیم .ولی دریغ از یک آرامش اجرایی ، در هر دوره همه چی خوب پیش رفت به جز رییس جمهوری و سیستم اجرایی کشور.حداقل جلوی دزدی گرفته بشه .جلوی غارت گرفته بشه.جلوی پولشویی گرفته بشه.جلوی رشوه و پارتی بازی و کارهایی که کشورهایی که به خدا اعتقاد ندارن اونجا انجام نمیشه ولی ماهای که دم از خدا و قرآن میزنیم بدترین جنایت رو در حق هم وطن هم اجرا میکنیم. با تشکر.
ناشناس۱۲۰۳۸۲۴۱۰:۳۷:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۴
ساخت موشک های متنوع و بالا رفتن قدرت دفاعی خیلی عالیه وباعث غرورمان فقط یک چیز نگرانم میکنه تازگی وقتی حرف از پیشرفتهای دفاعی یا امنیتی میشه یادمون میره اسم خداوند عزوجل را ببریم یا لطفش را بگوییم و شکرگزارش باشیم لاحول و لا قوه الا بلله العلی العظیم
هادی۱۲۰۳۸۷۰۱۰:۵۵:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۴
این روزها همه ما با سختیها دست و پنجه نرم میکنیم و حتما باید برای آن فکری کرد. اما یادمان نرود امنیت و امثال این تلاشهای غرورآفرین که برای ما امنیت میآورند از نان شب واجب تراست.
ناشناس۱۲۰۳۹۱۴۱۱:۱۰:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۴
خوب که چی اگه نصف انرژی که صرف دشمنی با تمام دنیا کردیم صرف داخل کشور میکردیم الان وضعیت این نبود. نه تنها من بلکه خیلی از مردم تو خرج و هزینه روزانه موندیم. حالا یه موشک بسازن که دور کره زمین رو دور بزنه به چه درد من که نمیتونم شکم زن و بچه م رو سیر کنم میخوره. فکر نون باشید ..
ناشناس۱۲۰۳۹۵۰۱۱:۲۲:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۴
..ملت در درجه اول رشد اقتصادی لازم‌ دارد و این رشد با مبادله اقتصادی با کشورهای جهان تحقق می یابد. کاری که چین کرد..
بردیا۱۲۰۴۰۰۰۱۱:۳۷:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۴
میشه یکی به من توضیح بده آمریکا چرا با ما دشمنه؟قدیما میگفتن نفت که الان نفت نمیخاد الان میگن با مسلمونا دشمنه که اینهمه کشور مسلمون فرق ما با عربستان امارات قطر کویت مصر ترکیه.. چیه؟اگه فرقمون اینه که میخوایم از مظلومین جهان دفاع کنیم خب اول خودمون باید قوی باشیم که بتونیم دفاع کنیم
ناشناس۱۲۰۴۱۹۳۱۲:۲۸:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۴
یه بمب گرافیتی تو هوا میزنه امریکا کل مخابرات تو همه فرکانسی قطع میشه ، تا وقتی موشک و هواپیما و کروز از ماهواره یا بالن های جوی کنترل نشه ، کاملا نقطه ضعف داره .
ناشناس۱۲۰۴۲۵۵۱۲:۴۴:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۴
چه فایده وقتی موشک ها نتوانستند آنقدر ضریب امنیت را بالا ببرند که مثل کره شمالی اینترنتمان قطع نشود.
ناشناس۱۲۰۴۲۷۴۱۲:۴۸:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۴
برتری هوایی حرف اول پیروزی در جنگه. وقتی هواپیماهای دشمن آسمان رو قبضه کردن با لانچ اول 80 درصد لانچرها از بین میرن.
ناشناس۱۲۰۴۴۴۵۱۳:۳۲:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۴
جالبی کار اینجاست که منتقدان به جای اینکه یقه سیاست گذاران اقتصادی را به خاطر فشلی اقتصاد کشور بگیرند، یقه نیروهای نظامی که کارشان را به بهترین وجه دارند ادامه میدهند و ترس و لرز را به جان دشمنان ملت انداخته‌اند و حتی فکر حمله نظامی را از سرشان پرانده‌اند، میگیرند حتی یقه مهندسان هسته‌ای و فضایی را هم میگیرند که چرا دارید آنقدر خوب کار میکنید و وقتی ما اقتصادمان خراب است شما نباید خوب کار کنید و این صنایع را پیش ببرید! 6 سال کشور را معطل برجام کردند و به جای اصلاح ساختار بودجه ریزی و ایجاد شفافیت مالی که جلوی فساد و رانت و قاچاق را بگیرد و ما را از این وابستگی به نفت و فساد داخلی رهایی دهند، منتظر تاییدیه آمریکا و اروپا شدند حالا که با وجود برجام جیبشان با برگشت تحریم‌ها خالی شده، به دنبال اجرایی کردن غلط مصوبات معطل مانده مثل افزایش نرخ حامل های سوخت افتادند کاری که باید به مرور میکردند و به خاطر برجام و مطامع سیاسیشان نکردند را یک شبه و در بدترین موقعیت انجام دادند و بزرگترین لطمه که از دست دادن اعتماد مردم است را به کشور وارد کردند. رنجش هم فقط بر جان مردم می‌ماند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

آخرین عناوین