حق اعتراض مدنی؛ چرا و چگونه؟/۲ جمشیدی‌ها: مسوولین تنها با تکیه بر نظر خود تصمیم‌گیری می‌کنند/باید مکان‌هایی برای اعتراضات مسالمت آمیز مردم در نظر گرفته شود

گروه سیاسی الف،   3980829108 ۵۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک جامعه‌شناس گفت: باید مکان‌هایی برای اعتراضات مسالمت آمیز برای مردم در نظر گرفته شود، اگر مسوولین بین مردم حضور پیدا کنند، قطعا صدای مطالبات مردم را خواهند شنید.

جمشیدی‌ها: مسوولین تنها با تکیه بر نظر خود تصمیم‌گیری می‌کنند/باید مکان‌هایی برای اعتراضات مسالمت آمیز مردم در نظر گرفته شود

به گزارش الف، بنابر اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، از ساعت صفر روز ۲۴ ماه آبان سهمیه بندی بنزین برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز آغاز شد و همزمان دولت اعلام کرد برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم، علاوه بر یارانه نقدی، مبلغ ۵۵ تا ۲۰۰ هزار تومان به خانواده های ۱ تا ۵ نفره پرداخت خواهد کرد. این تصمیم دولت موجب شد تا از روز جمعه تجمع‌های اعتراضی در برخی شهرهای ایران نسبت به افزایش قیمت بنزین برگزار شود که این اعتراض ها از روز شنبه ۲۵ آبان نیز ادامه و موجب سوءاستفاده افراد اغتشاشگر و ضد انقلاب از اعتراضات مردمی شد.

گسترده شدن دامنه اعتراض ها و ابهام های موجود درباره نحوه استفاده از حق مدنی اعتراض و تجمعات اعتراضی نکته ای است که در چند روز گذشته مورد توجه تحلیلگران سیاسی قرار گرفته است. 

غلامرضا جمشیدی‌ها، یک جامعه شناس در این خصوص به الف گفت: یکی از ساده‌ترین روش‌ها این است که مردم مطالبات خود را از طریق نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی و همچنین در نمازهای جمعه شهر خود، پیگیری نمایند. البته این انتقاد هم وجود دارد که چرا همیشه مردم باید به سراغ مسوولین بروند، دولتمردان قبل از آنکه تصمیمی را اتخاذ کنند، کار میدانی انجام داده و به سراغ مردم رفته و از آنها نیز نظرخواهی کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه سبک زندگی مردم در دست خودشان نیست، اگر طبق اسلام با مردم رفتار می‌شد، ما در حال حاضر شاهد چنین اتفاقاتی در کشور نبودیم و مسوولین قطعا بهتر در مورد مسایل کشور تصمیم‌گیری می‌کردند.

جمشیدی‌ها در پاسخ به این پرسش که آیا ظرفیت‌های قانونی برای بیان اعتراضات مردمی کافی است یا خیر و اگر کافی نیست چگونه باید این ظرفیت‌ها را فراهم کرد؟ تاکید کرد: زمانیکه ظرفیت‌های قانونی وجود نداشته باشد، با مشکلات زیادی مواجه خواهیم بود. دولتمردان یا نمایندگان آنها می‌توانند به شهرها رفته و از نمایندگان و فرمانداران نیز در خصوص مشکلات مردم و چگونگی نحوه اعتراض آنها سوال کنند و حتی از خود مردم نیز در مورد مسایل و مشکلات پرس‌وجو کنند. البته سطح زندگی مردم به قدر کافی آشکار است و چیزی برای پنهان ماندن از چشم مسوولین وجود ندارد، دولت از وضع درآمد مردم خبر دارد و همه زندگی آنها زیر ذره‌بین است اما متاسفانه مسوولین تنها با تکیه بر نظر خود تصمیم‌گیری می‌کنند. برخی از موضوعات احتیاج به تحقیق ندارد چراکه نشانه‌های آن کاملا مشخص است، به طور مثال مگر می‌شود که با حقوق یک میلیون و پانصد هزار تومان زندگی کرد؟!

این جامعه‌شناس تاکید کرد: برای رسمیت دادن به بیان اعتراضات مدنی و عمومی باید به قانون اساسی در این خصوص رجوع کرد، اما باید مکان‌هایی برای اعتراضات مسالمت آمیز برای مردم در نظر گرفته شود، البته همانطور که گفتیم اگر مسوولین بین مردم حضور پیدا کنند، قطعا صدای مطالبات مردم را خواهند شنید.

وی در عین حال یادآوری کرد: متاسفانه اغتشاشات رخ داده به بهانه اعتراضات به حق مردم نیز از قبل برنامه‌ریزی شده بود، به هر حال انقلاب اسلامی دشمنان همیشگی خود را دارد و نمی‌توانیم در یک دنیای خیالی زندگی کنیم، تا زمانی که بخواهیم مسلمان باشیم حتما کفار یا کشورهای غربی که ضد بشر و سلطه‌طلب هستند، به دنبال تنش و بحران در دنیا بوده و شعارهای حقوق‌بشری آنها نیز تنها مکتوب در کتاب‌ها است. کسی که اعتراض مسالمت‌آمیز دارد، هیچ‌گاه خانه شخص و یا بیمارستانی را که اصلا شاید ارتباطی با نظام هم نداشته باشد، آتش نمی‌زند لذا قطعا این کار توسط اغتشاش‌گران صورت گرفته است و باید حساب آنها را از مردم جدا کرد.

به گفته وی، احزاب، گروه‌ها و همچنین رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در کنترل و هدایت اعتراضات مردمی داشته باشند، از سوی دیگر، رسانه‌ها هم می‌توانند تحریک‌کننده و یا بازدارنده در اعتراضات باشند که نقش بسیار موثری  در جوامع دارند.

جمشیدی با بیان اینکه باید از کشورهایی که در این زمینه تجربه دارند، استفاده کرد، گفت:  در اروپا و آمریکا مکان‌هایی به اعتراضات اختصاص داده شده است، که ایران هم می‌تواند چنین مکان‌هایی را برای مردم فراهم کند، اما اصل این است که همه باید به اصول اولیه انقلاب اسلامی بر گردیم تا دچار چنین مشکلاتی نباشیم.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۹۲۸۱۷۰۰:۰۸:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۱
وقتی پیشرفت و توسعه همه جانبه در کشور وجود داشته باشه هم مردم درست اعتراض می کنند و هم حکومت درست با اعتراض برخورد می کند.
ناشناس۱۱۹۳۷۲۵۱۰:۴۶:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱
هزار آفرین ! در یک جمله کل مطلب گفته شد
محسن۱۱۹۲۸۲۰۰۰:۱۱:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱
پراید 54 میلیون!!!!!یعنی دولت زورش به خودروسازها نمی رسه.هر جوری دلشون میخواد با مردم رفتار می کنند.
ناشناس۱۱۹۲۸۲۲۰۰:۱۲:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۱
قدم گذاشتن سایت الف در مسیر منطقی بررسی معضلات رو تبریک میگم و امیدوارم از فشارها نترسید و به سرنوشت کشور بیشترین اهمیت رو بدید.
ناشناس۱۱۹۲۸۲۹۰۰:۱۶:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۱
این ره که میروید به ترکستان هست ! بدون شک به جنگ داخلی ختم میشه
ناشناس۱۱۹۳۶۹۲۱۰:۴۰:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۱
منم میگم این نهایتش به درگیری داخلی ختم میشه باید از الان دوستان یه فکری بکنن شش ماه دیگه نمیشه جمع کرد وضعیت را ظرفیت جامعه تمام شده مردم همه عصبانی هستند
ناشناس۱۱۹۴۵۸۲۱۳:۵۷:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۱
این راهی که مردم می وند به ترکستان است تا حالا فکر کردی که تمام م‌شکلات و بدبختی ها به خاطر نحوه رای دادن مردمه که حالا طلبکارانه معترض شدند؟
یوسف اکبری۱۱۹۶۹۸۵۱۰:۰۵:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۲
مثلا مردم جچوری رای بدهند خوبه؟ نشسته یا ایستاده ؟ وقتی از بین 6نفر، منتخب 12نفر(شورای آقای جنتی ) می خواهی انتخاب کنی محصول انتخاب چی می تواند باشد؟ اون نفری هم که انتخاب می شه لااقل ادعا ی بی اختبیاری داره . از 290نماینده مجلس حداقل 180نفرشون درست انتخاب شده اند(فراکسیون ولایی)اونها چه گلی به سر ملت زدند طرح دو و سه فوریتی چی شد؟
ناشناس۱۱۹۷۳۳۹۱۱:۳۰:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲
مثلا به رئیسی رای می دادن تحریم نمی شدیم!
ناشناس۱۱۹۲۸۳۵۰۰:۱۷:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۱
روحانی به جای حل مشکل تحریم ها بنزین رو گرون کرد
ناشناس۱۱۹۲۸۳۷۰۰:۱۸:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۱
اخلالگر اصلی خود دولت بود که در اینترنت وبنزین اخلال ایجاد کرد مردم حق اعتراض دارند و ادم عصبانی هم دیگه اعمالش دست خودش نیست بهتره واقعیت را دوستان قبول کنند ربط دادن اعتراضات به امریکا و...فقط وضعیت را بدتر میکنه و مساله را حل نمیکنه
عدالت۱۱۹۲۸۴۰۰۰:۱۹:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۱
حالا گیریم محلی هم برای اعتراض در نظر گرفته شد، وقتی اعتراضات برای مسئولین ارزش ندارد چه فایده ؟؟؟؟ نمونه اش اعتراض مردم به خودروی داخلی و قیمت بالای آن که هیچ اتفاقی هم نیافتاد. با این چیزها مردم فریب نمی‌خورند.
ناشناس۱۱۹۲۹۰۶۰۰:۴۴:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۱
مجلس کار کارشناسی کرده و برنامه هدفمندی را تصویب کرده و همان مجلس دوباره تاکید می کنم همان مجلس قانون افزایش 20 درصدی را گذاشته . دولت دو تقصیر دارد چرا چند سال انرا اجرا نمی کند و چرا به یکباره چند برابر اجرا می کند. کارشناس های دولت باید محاکمه شوند.
ناشناس۱۱۹۲۹۳۷۰۰:۵۹:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۱
مطالبات رو یعنی نمیدونند!؟ چون کاری از دستشون بر نمیاد سعی در نادیده گرفتن میکنند. به اندازه توانت قلدر باش!
ناشناس۱۱۹۲۹۷۳۰۱:۲۴:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱
ما اگر بخواهیم مملکت ما یک کشور عادی بی حاشیه باشد باید چکار کنیم؟ کجا نظرمان را ارائه کنیم؟
ناشناس۱۱۹۲۹۷۷۰۱:۲۸:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۱
بیشتر اعتراض ها در مناطق حاشیه و فقیر نشین بوده مشکلات اقتصادی مردم و تحریم ها حل نشه کشور به سمت جنگ داخلی میره
ناشناس۱۱۹۲۹۸۴۰۱:۳۳:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۱
مشخص شد که تحریم کاغذ پاره و بی ارزش ! بنزین 3000 تومن
ناشناس۱۱۹۴۶۲۸۱۴:۰۹:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۱
تو هنوز درگیر اون جمله ای؟؟ این یکی که تحریم ها رو کاغذ سالم می دونست چه گلی به سرت زد؟
ناشناس۱۱۹۲۹۸۶۰۱:۳۳:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۱
اینترنت رو قطع کردین و کسب و کارم دچار مشکل شد. چرا مردم آزاری میکنید؟ جواب خسارت منو کی میده؟
ناشناس۱۱۹۳۰۶۹۰۳:۱۰:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۱
قطع اینترنت حق الناس است به هزاران کسب و کار میلیون ها تومان زیان وارد شده . کسی هم پاسخگو نیست مگه اینترنت بچه بازی هی قطع میکنید ؟؟؟
ناشناس۱۱۹۳۰۸۱۰۳:۱۹:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۱
قطع رزق و روزی مردم با قطع اینترنت همون نا امنیه. یه جا فروشگاه غارت میشه یه جا هم کسب و کار اینترنتی مردم نابود میشه
اسماعیل۱۱۹۵۶۴۶۲۰:۲۳:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۱
یکی ا زنمایندگان مجلس ححرف قشنگی تو سخنرانیشون گفتن...قطع اینترنت ..حکومت نظامی مدرن هستش
ناشناس۱۱۹۳۰۸۲۰۳:۲۰:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱
ما الان به قطع اینترنت و از کار افتادن کسب و کارها در اینستاگرام و واتس اپ اعتراض داریم کجا شکایت کنیم ؟؟؟
ناشناس۱۱۹۳۰۸۹۰۳:۲۷:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۱
فعلا که با قطع اینترنت چند هزار نفر رو بیکار کردید .
ناشناس۱۱۹۳۱۴۱۰۶:۱۷:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۱
جانا سخن از زبان ما میگویی
علی برکت الله۱۱۹۳۱۴۶۰۶:۲۵:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۱
هر دفعه یک اعتراضی پیش میاد یاد مکانی برای آن می افتید .با خودتون میگید از این ستون به آن ستون فرجی است .فعلا که به خیر گذشت .
ناشناس۱۱۹۳۱۹۷۰۷:۲۲:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۱
مکان مشخص ایده خوبی نیست. این موضوع باعث میشه اعتراضات اصلاً دیده نشن. فلسفه‌ی اعتراضات یعنی دیده شدن توسط اکثریت.
ناشناس۱۱۹۳۷۱۱۱۰:۴۲:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۱
مکان تظاهرات که در کشور مشخص هست وهمان مکان های راهپیمایی های 22 بهمن و..است نیاز به تعیین نیست مگه میشه دومکان در نظر گرفت؟
ناشناس۱۱۹۳۲۱۰۰۷:۳۴:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۱
والا همه اومدن گفتن مردم معترض و اشرار از هم جدا هستن اما کسی نگفت مردم معترض چیکاربایس بکنه؟اصن مگه شما به جایگاهی قانونی به اعتراض مردم میدید؟تو دانشگاه تبریز همه درهاتون بستن و تو خود محوطه دانشگاه دانشجوها اعتراض کردن روز بعدش ۲۵ نفرو گرفتن بردن!!!!یعنی شماها دراین حدم تحمل ندارید
ناشناس۱۱۹۳۲۳۸۰۸:۰۴:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۱
مکان برای اعتراض!!! این عبارت این روزها به میزان زیادی شنیده میشه. به نظرم این حرف اظهار نظری بدیهی ولی بی ثمر هست. اعتراض برای اعتراض اقدامی کاملا بیهوده هست به خصوص وقتی مبنای اعتراض کاملا روشن باشد. مهم نفس اعتراض نیست، مهم نتیجه بخش بودن و پاسخگویی در قبال اعتراض هست
ناشناس۱۱۹۳۲۶۵۰۸:۲۳:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۱
اعتراض مردم تنها به افزایش بنزین نیست. مردم به موارد زیادی اعتراض دارند.
ناشناس۱۱۹۳۲۷۸۰۸:۳۱:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۱
شما همینجا کامنت ملت رو چاپ کن نیازی نیست واسه اعتراضات پارکینگ تعیین کنید! ملت یک مشت بچه صغیر کودکستانی نیستند . دنیا هم فرق کرده. بیدار بشید
ناشناس۱۱۹۳۲۸۰۰۸:۳۳:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۱
بعد اعتراض چی؟ مکانهایی برای نگهداری آنها در نظر بگیرند؟ دو حالت وحود دارد یا مردم اعتراض ناحق دارند که باید ساکت شوند یا اعتراض مردم بحق است و مسولان توان اجرایش را ندارند در این حالت باید مسولان عوض شوند
ناشناس۱۱۹۳۲۹۵۰۸:۴۲:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۱
مکان به خصوص یعنی چه ؟ مگر معترضان غیر مردمند که در پارک و ... اعتراض کنند ؟ اینجا هم میخواید فرمالیته و نمایشی عمل کنید ؟
جواد۱۱۹۳۳۸۷۰۹:۱۵:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۱
مردم از نظر مسوولین ما کسانی هستند که به تمام اعمال ونظرات اونها تمکین کنند وفقط نظارگر باشند نه منتقد.....
محسن۱۱۹۳۴۵۴۰۹:۴۶:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۱
پس از مشکلاتی که در سال ۹۶ ایجاد شد ، همین سخنان گفته شد اینبار هم تعیین جایگاه جهت اعتراضات مسالمت آمیز به فراموشی سپرده میشود تا براحتی اعتراضات صنفی و دلنگرانی مردم به آشوب کشیده شود
ناشناس۱۱۹۳۴۶۷۰۹:۵۳:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۱
هرگز مجوز تجمع به مردم داده نخواهد شد. به همون دلیلی که تا حالا ندادن. حضور تمام مردم
ناشناس۱۱۹۳۵۵۸۱۰:۱۷:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۱
برای من واقعا عجیبه من فرد کارشناس اقتصادی و سیاسی نیستم فقط میدونم اتحادیه بردگان هیچ اختیاری از خودش ندارد در مورد ادامه برجام و اعتماد به اروپای حقیر ودر مورد بنزین نهایت بی درایتی و سبک سری و بی فکری دیده شد در قدیم رنگین پوستان یا افراد در جنگ برده می شدند پس از مدتی کشوری در گوشه ای کره زمین هم اکنون کل اتحادیه ذلیل حقیر اروپا
زهرا۱۱۹۳۷۲۹۱۰:۴۷:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۱
روحانی به منتقداش نگه بزدل ترسو بی شناسنامه لبوفروش راننده تاکسی(باعرض معذرت از این دوشاغل عزیز) بروید به جهنم .درنظرگرفتن مکان برای اعتراض پیشکش
ناشناس۱۱۹۳۷۷۹۱۰:۵۸:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۱
خیلی با روس ها جیجی باجی نشید تاریخ ثابت کرده همیشه سر تقسیم غنایم که برسه روسها و چینی ها هم مانند امریکایی ها و انگلیس و فرانسه سر ایران معامله های آنچنانی میکنه
ایمان۱۱۹۳۹۵۶۱۱:۳۳:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۱
به قول اون پیرمرد کشاورز در دیدار با وزیر کشاورزی خودتون می‌دونید با مملکت‌تون دیگه امیدی به بهبود شرایط توی عمر ما نیست من که دیگه اینترنت نمی‌گیرم تا اینترنت مثلا ملی بشه جهانی
ناشناس۱۱۹۴۳۹۳۱۳:۱۴:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۱
در همه دنیا محل اعتراض در میدان مرکزی هر شهره یا جلوی پارلمان یا محل دولت یا وزارتخانه مرتبط. به پستو بردن محل اعتراضات یعنی دکور و فرمالیته!
ناشناس۱۱۹۴۶۰۱۱۴:۰۳:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۱
آقازاده ها برن و اعتراض کنن! به جرأت میگم که تمام ملت ایران ناراحت هستند! اما کسی جرأت حضور در اعتراضات را نداره! و البته همه مردم با تجربیات قبلی میدونن که اگر اینها برن، یکی بدتر از اینها میخواد بیاد و حقشون را بخوره! پس چرا اعتراض کنن و جان خودشون را به خاطر یک تعداد آقازاده در آینده به خطر بندازن! من حاضرم بیشتر از این گرونیها را تحمل کنم ولی جان خودمو به خاطر منفعت یه مشت آقازاده در مقابل توپ و تانک و گلوله قرار ندم!
ناشناس۱۱۹۴۶۴۸۱۴:۱۳:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۱
بعد اینهایی که اصطلاحا خودجوش تظاهرات می کنند چطوری جواز می گیرند چطوری هرجا دلشون می خواد میرن برای تظاهرات؟
ناشناس۱۱۹۵۳۰۲۱۸:۲۳:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۱
من سوالي دارم، آيا كشوري به اين پهناوري، ٢ دريا در شمال و جنوب كشور، انواع آب و هوا، چرا كشور اينطوري اداره مي شود؟ و اينقدر مغز داريم كه مجاني اينها را مي دهيم به كشورهاي ديگر در صورتيكه اينها مي توانند به كشورمان خدمت كنند، در جنگ ٨ ساله تحميلي كشور اداره مي شد، همه چيز بين مردم درست توزيع مي شد، اما الان يك عده ميلياردر يك عده گرسنه و بي كار، اينگونه مي شود كه آمريكاي جهان خوار از وضع كشورمان خوشحال مي شود، و هر روز دشمنان ملت پروژه هاي جديد براي نابودي ايران اسلامي مي كشند. به مسولين محترم بگوييد، بيايند راهي براي اين مشكلات بيانديشند. مردم حتما با جان و دل بسيج مي شوند تا كشورشان را بسازند.
ناشناس۱۱۹۵۳۲۰۱۸:۳۱:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۱
سوالي از گردانندگان سايت الف دارم شما كه دلسوز مردم هستيد، از آقاي فرشاد مومني كه در شبكه يك سيما حدود ٣ سال پيش اومد هم استفاده كنيد، ايشان براي حل مسايل راهكار دارند، لطفا با ايشان مصاحبه كنيد و نشر دهيد. با تشكر از سايت شما
ناشناس۱۱۹۵۳۷۳۱۸:۴۸:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۱
لطف كنيد، شما كه به بزرگان تاريخ و جامعه شناس و اقتصاد دان دسترسي داريد، ببينيد، كه كوبا زير تحريم طالمانه آمريكا چطوري دوام آورده؟ بعد ما هم مي توانيم از تجربيات آنها استفاده كنيم، و كشورمان را از فشار تحريم هاي ظالمانه در بياوريم. خواهش مي كنم شما از آگاهان كمك بگيريد. و انشاالله با تلاش شما و نشان دادن راهكار درست مشكلات كشورمان كمتر و كنتر شود. اجرتان با مولاي متقيان حضرت علي ع
ناشناس۱۱۹۵۴۸۰۱۹:۳۰:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۱
چهل ساله به کارگران اجازه برگزاری یازده مارس را ندادن ، سندیکاها را هم برچیدن که کارگر تشکل نداشته باشد اعتراض صنفی کند بعد هم قراردادهای موقت و سفید و نابودی اتیه کارگران
ناشناس۱۱۹۶۵۵۱۰۳:۵۸:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۲
برنامه اصولگراها قطع کلی اینترنت و تبدیل ایران به کره شمالی دوم هست .
ناشناس۱۱۹۶۷۲۰۰۸:۲۱:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۲
الف عزيز يعني الان مسئولين نمي دونن كه مردم از وضعيت اقتصادي و بنزين ناراحتن؟ وقتي به شصت ميليون نفر قراره كمك معيشت داده بشه يعني حداقل ٦٠ ميليون نفر ناراضي هستند كدوم مكان قراره ٦٠ ميليون كه هيچ، ٦ ميليون نفر رو جا بده؟ بعدشم به فرض كه الان يه مكاني بود براي اعتراضات، مردم هم جمع شده بودن و اعتراض كرده بودن، چه تاثيري داشت؟ آيا مسئولين الان نمي دونن كه مردم ناراضي اند؟ تصور كنيد الان همه جمع شدن و مسالمت آميز اعتراض كردن، بعدش چي؟ هر وقت جواب اين جمله " بعدش چي ؟ " رو مسئولين تونستن بدن، اون وقت يه جايي براي اعتراضات مشخص مي كنند، وگرنه هيچ وقت جايي تعيين نخواهد شد.
ناشناس۱۱۹۶۷۹۶۰۸:۵۴:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۲
یاد سریال برره افتادم که به عنوان اعتراض، شیشه پنجره خانه های خودشان را می شکستند! چون راه دیگری به نظرشان نمیرسید. دولتمردان ما اعتراض را حق قانونی مردم میدانند، اما محل آنرا تعیین نمیکنند، چرا؟ چون با تعیین محل اعتراض، خدا میداندشاید با تجمع هر روز مردم مواجه می شوند و هر روز باید پاسخگوی مطالبات اقشار مختلف جامعه باشند.
ناشناس۱۱۹۶۹۵۷۰۹:۵۸:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۲
مسایل بدیهیی که در حتی کشوری مثل عراق حل شده است در کشور ما تبدیل به بحران می شود چرا ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  2. تضادی عجیب و پر ابهام!

  3. دیدار روحانی با وزرا و معاونان دولت یازدهم و دوازدهم

  4. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  5. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  6. رادان: برهنگی و عریانی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست

  7. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  8. اعلام جرم دادستانی علیه برخی خبرنگاران در پرونده نیکا شاکرمی

  9. پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها

  10. حقوق حداقل‌بگیران بازنشستگان تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت

  11. دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است

  12. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

  13. مسعود اسکویی درگذشت

  14. تاکید وحیدی بر استقبال مردمی از طرح نور فراجا/ ارزیابی معاون رئیسی از همکاری مجلس با دولت

  15. واکنش رئيس صدا و سیما به موضوع عفاف و حجاب

  16. خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان؛ پرتاب معترضان از روی پله!

  17. لشکرکشی پلیس آمریکا به دانشگاه کلمبیا/ دانشجویان بازداشت شدند

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. من عجله ندارم!

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  10. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  11. دور باطلی که تمامی ندارد!

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  15. برای این عکس شما تیتر بزنید

  16. تضادی عجیب و پر ابهام!

  17. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  20. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  21. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  22. سقوط در آغوش پهلوی!

  23. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  24. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  25. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  6. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  7. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  8. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  13. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  14. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  15. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  18. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  19. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  20. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  21. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  22. سخنگوی دولت: هیچ مرجعی معطل تصویب قانون جدید حجاب نیست

  23. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  24. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  25. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

آخرین عناوین